Schleswig-Holstein bestiller 55 batteritog hos Stadler (Generelt)
Fra december 2022 skal 55 Stadler Flirt Akku erstatte Alstom Lint togsæt på følgende strækninger syd for grænsen:
- Kiel-Lübeck-Lüneburg
- Bad Oldesloe-Neumünster-Heide-Büsum
- Kiel-Husum
- Husum-Bad St. Peter Ording
- Kiel-Rendsburg
- Kiel-Eckernförde-Flensburg
Det er første ordre på Stadlers batteritog der får en rækkevidde på 150 km. Der er tale om to-vogns togsæt med 124 siddepladser og kan oplades gennem de eksisterende køreledninger der findes på mange af endestationerne. Stadler står også for vedligeholdelsen i 30 år, og bygger derfor værksteder i Rendsburg og Neumünster.
Det her er en rigtig spændende ordre, og batteritog er oplagte til næste gang strækningerne i Midt- og Vestjylland skal i udbud. Lad os håbe at Bombardier og Siemens også får ordre på batteritog, så der kan komme lidt konkurrence. For små dieseltogsæt har Alstom i dag nærmest monopol, hvilket også viste sig i priserne på det tilbud Midtjyske Jernbaner fik på 4 Lint togsæt til 200 mio. kr. hvor Nordjyske Jernbaner kun skal betale 110 mio. kr. for deres option på 4 Lint.
Der kommer mere information om togene fra Stadler efter stand-still perioden på 10 dage, men en del kan læses i en pressemeddelelse fra Schleswig-Holstein: https://www.schleswig-holstein.de/DE/Landesregierung/VII/_startseite/Artikel2019/II/190...
--
Mvh Anders