Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jeg behøver hjelp til å iddentifisere noen gamle vogner (Billedegætterier)

af Eyolf, 1/7 2019, 01:03 (1733 dage siden)

1. Jeg fotograferte denne vognen i Frederikshavn 19. mai 1995, men jeg har aldri klart å identifisere den:[image]

Jeg har tidligere antatt den må ha tilhørt Skagensbanen, men jeg kan ikke finne den i materielloversikten på jernbanen.dk

2. I en bildesamling jeg har overtatt fra et dansk dødsbo, fant jeg denne vognen:[image]

Så langt jeg kan forstå av de sparsommelige opplysninger som er gitt i albumet, skal den være fotografert i Varde, muligens i 1973. Ut fra sammenhengen i albumet har jeg antatt at den må ha tilhørt VNJ, men igjen finner jeg ikke noe som ligner, i materielldatabasen på jernbanen.dk.


Er det noen her, som kan hjelpe meg med å identifisere de to vognene?

Med vennlig og håpefull hilsen
Eyolf

Jeg behøver hjelp til å iddentifisere noen gamle vogner

af Niels Munch, 1/7 2019, 06:45 (1732 dage siden) @ Eyolf

Hej Eyolf,

Nederste vogn er utvivlsomt RHJ M 4.

Og hvis det øverste foto er fra 1995, kan det også kun være RHJ M 4, den sidst overlevende Scandia/Kielervogn; men hvad den lavede i Frederikshavn?

M.v.h.
Niels

Jeg behøver hjelp til å iddentifisere noen gamle vogner

af Børge Sundahl, 1/7 2019, 07:45 (1732 dage siden) @ Niels Munch

Det nederste foto er fra Langå.
Vognen stod i depot i et stykke tid. På fotoet er det på et spor i den forhenværende grusgrav (Betonstøberiet)

M4 har så vidt jeg ved aldrig været i Frederikshavn. Fra Langå blev den kørt til MHVJ.

Foto :

Skagensbanen havde jo M 7, men jeg synes ikke det ligner den.

Men hvad er det for en bygning man ser?

Børge

Jeg behøver hjelp til å iddentifisere noen gamle vogner

af Jens Vesterdahl, 1/7 2019, 09:41 (1732 dage siden) @ Børge Sundahl

Men hvad er det for en bygning man ser?

Det ligner umiskendeligt politigården i Frederikshavn.

Mvh
Jens

Jeg behøver hjelp til å identifisere noen gamle vogner

af Eyolf, 1/7 2019, 10:24 (1732 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Det kan muligens stemme at bygningen er politigården. Det husker jeg ikke så nøye - annet enn at jeg registrerte ulingen av flere utrykningskjøretøyer i området.

Jeg er enig med Niels i at det ser ut til å være samme vogn på de to bildene. Men hva den hadde i Frederikshavn å gjøre, aner jeg ikke. Her er forresten ytterligere et bildepar av samme vogn:[image]

Som dere ser, er det også datostemplet 19.05.95, altså tatt i Frederikshavn. Jeg tenkte den gangen at noen kanskje var i ferd med å etablere et skagensbanemuseum, for bak M.4 ser dere en gammel sneplog:[image]

Denne er tydelig merket "SB".

Hjertelig takk til Niels for identifisering av vognen, og til både Niels og Børge for hjelp med å stedfeste det øverste bildet. Det ene bildet i materielldatabasen er helt tydelig tatt samme sted.

De bildene jeg har vist i denne samtalen, er dessverre skannet inn på en gammel og ikke spesielt god skanner. Jeg jobber med nyinnskanning av disse bildene, uten at jeg her og nå kan love når jeg kommer i mål med det prosjektet. Men når det er gjort, kan det nok tenkes at jeg kommer tilbake med flere spørsmål i tilknytning til nevnte fotosamling. Jeg vet dessverre ikke hvem som har tatt bildene, men vedkommende som formidlet samlingen til meg, forsikret at han hadde fått den av enken, og at alle rettigheter medfulgte.

Mvh. Eyolf

Jeg behøver hjelp til å iddentifisere noen gamle vogner

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 1/7 2019, 11:15 (1732 dage siden) @ Niels Munch

Hej Eyolf,

Nederste vogn er utvivlsomt RHJ M 4.

Og hvis det øverste foto er fra 1995, kan det også kun være RHJ M 4, den sidst overlevende Scandia/Kielervogn; men hvad den lavede i Frederikshavn?

M.v.h.
Niels

Det er RHJ M 4 på øverste foto. Den kom til Frederikshavn hvor lokale MHVJ medlemmer skulle arbejde på den. Et af medlemmerne døde desværre, hvorefter projektet løb ud i sandet og M 4 kom retur til Mariager/MHVJ.

Mvh Jørgen

Jeg behøver hjelp til å iddentifisere noen gamle vogner

af OD, Od ⌂, 1/7 2019, 17:20 (1732 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Hej Eyolf,

Nederste vogn er utvivlsomt RHJ M 4.

Og hvis det øverste foto er fra 1995, kan det også kun være RHJ M 4, den sidst overlevende Scandia/Kielervogn; men hvad den lavede i Frederikshavn?

M.v.h.
Niels


Det er RHJ M 4 på øverste foto. Den kom til Frederikshavn hvor lokale MHVJ medlemmer skulle arbejde på den. Et af medlemmerne døde desværre, hvorefter projektet løb ud i sandet og M 4 kom retur til Mariager/MHVJ.

Mvh Jørgen

[image]

[image]

Jeg behøver hjelp til å iddentifisere noen gamle vogner

af Eyolf, 1/7 2019, 18:51 (1732 dage siden) @ Eyolf

Hvis noen savner bildene i åpningsinnlegget, medførte en opprydning på sidene mine at bildene fikk ny plassering. Dere finner bildene her.

Og i ryddeprosessen så jeg også at jeg alleredde hadde skannet bildene fra Frederikshavn på nytt. Jeg vil tro dere er enige i at dette er langt bedre enn det gamle:[image]

Billige jernbane T-shirts

Lokomotivfabrikker

Læs historien om:
F. Schichau, Elbing, Tyskland

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak