Svendborgbanen (Arriva) (Generelt)

af Bent Olsen, onsdag 03. juli, 2019, 13:51 (18 dage siden)

Lige et spørgsmål: Når Arriva overtager Svendborgbanen pr. 01.12.2020, skal de så overtage DSB`s Desiro tog? Eller kan det tænkes at de hellere vil bruge deres egne Lint 41 på strækningen og så "sælge/skrotte" Desiroerne som jo ikke er helt problemfrie? Ellers bliver Desiroerne vel bare "omlakeret" (folieret) i Arrivas egne farver (logo). Har Arriva nogen planer om, med tiden, at indsætte emissionsfrie tog? Svendborgbanen ville da ellers være helt ideel for batteritog eller lignende....
Mvh Bent :-)

Svendborgbanen (Arriva)

af FutteV, onsdag 03. juli, 2019, 16:32 (18 dage siden) @ Bent Olsen

Så vidt jeg ved, så overtager Arriva Desiro'erne som køre på Svenborgbanen.

Svendborgbanen (Arriva)

af Vollensir, onsdag 03. juli, 2019, 21:27 (18 dage siden) @ FutteV

Arriva overtager første levering af MQerne, de første planer var at de skulle indsættes på banen mellem Struer og Vejle og Svendborgbanen.

Togsættene skal jo vedligeholdes i Struer, så der bliver da en del materielkørsel mellem Odense og Vejle.

Arriva skal sende håndværker til Fredericia der skal uddannes i at servicere disse tog, da der som bekendt ikke er nogle håndværker fra Fredericia der vil tage til Struer.

Svendborgbanen (Arriva)

af Christian2010 @, København Ø, onsdag 03. juli, 2019, 21:37 (18 dage siden) @ Vollensir

Arriva skal sende håndværker til Fredericia der skal uddannes i at servicere disse tog, da der som bekendt ikke er nogle håndværker fra Fredericia der vil tage til Struer.


Så var det vel nemmere at hyrer nogle håndværkere og uddanne dem i Struer, når det er der deres værksted er?

--
Christian

Svendborgbanen (Arriva)

af RasmusD, onsdag 03. juli, 2019, 21:56 (18 dage siden) @ Christian2010

Hvordan det? Kompetencen ligger på DSBs værksted i Fredericia. Der er ikke nogen i Struer, der ved hvordan man vedligeholder en MQ, så hvordan skulle de kunne uddanne nogen i det deroppe?

Svendborgbanen (Arriva)

af Christian2010 @, København Ø, torsdag 04. juli, 2019, 08:17 (17 dage siden) @ RasmusD

Hvordan det? Kompetencen ligger på DSBs værksted i Fredericia. Der er ikke nogen i Struer, der ved hvordan man vedligeholder en MQ, så hvordan skulle de kunne uddanne nogen i det deroppe?


Det er tysk tog. Arriva er tysk. Mon ikke der kan findes en løsning på det, nu når MQ-delen af værkstedet i Fredericia lukker og medarbejderne flyttes til andre opgaver for DSB? Vedligeholdet af MQ'erne er også ufattelig lavt, det ses bl.a. under pendling på Lille Syd og Svendborgbanen. Følg bare lidt med i pendlergrupperne.

--
Christian

Svendborgbanen (Arriva)

af mikkelwf, torsdag 04. juli, 2019, 14:29 (17 dage siden) @ Christian2010

For at være lidt pedantisk:

- Arriva Danmark, som skal køre ruterne, er dansk: https://arriva.dk/om-arriva
- Arriva er britisk (dog ejet af DB indtil videre). https://en.wikipedia.org/wiki/Arriva
- Desiro er tysk produceret (af Siemens, som jo også er tysk). https://en.wikipedia.org/wiki/Siemens_Desiro
- LINT er tysk produceret (af Alstom, som er fransk). https://en.wikipedia.org/wiki/Alstom_Coradia_LINT

Ligemeget hvad så tror jeg godt kan løse opgaverne uden at skele til de forskellige nationaliteter.. ;)

Svendborgbanen (Arriva)

af Svend @, torsdag 04. juli, 2019, 15:09 (17 dage siden) @ mikkelwf

For at være lidt pedantisk:

- Arriva Danmark, som skal køre ruterne, er dansk: https://arriva.dk/om-arriva
- Arriva er britisk (dog ejet af DB indtil videre). https://en.wikipedia.org/wiki/Arriva
- Desiro er tysk produceret (af Siemens, som jo også er tysk). https://en.wikipedia.org/wiki/Siemens_Desiro
- LINT er tysk produceret (af Alstom, som er fransk). https://en.wikipedia.org/wiki/Alstom_Coradia_LINT

Ligemeget hvad så tror jeg godt kan løse opgaverne uden at skele til de forskellige nationaliteter.. ;)

.
https://www.deutschebahn.com/en/presse/mp_arriva-1213714
https://www.arriva.co.uk/transport-leader/about-us/deutsche-bahn
https://www.railway-technology.com/news/deutsche-bahn-arriva/

--
Svend

[image]

Svendborgbanen (Arriva)

af Niels Munch @, torsdag 04. juli, 2019, 16:27 (17 dage siden) @ mikkelwf

- LINT er tysk produceret (af Alstom, som er fransk). https://en.wikipedia.org/wiki/Alstom_Coradia_LINT


Apropos pedanteri, så er LINT tysk produceret af det tysk registrerede selskab Alstom Transport Deutschland GmbH i den franske Alstom koncern. Alstom Transport Deutschland GmbH er således mindst lige så tysk, som Arriva Danmark er dansk.

Svendborgbanen (Arriva) - komplet OT

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, torsdag 04. juli, 2019, 18:13 (17 dage siden) @ Niels Munch

Apropos pedanteri, så er LINT tysk produceret af det tysk registrerede selskab Alstom Transport Deutschland GmbH i den franske Alstom koncern. Alstom Transport Deutschland GmbH er således mindst lige så tysk, som Arriva Danmark er dansk.

Der er ikke en helt "korrekt" regel for, hvilken nationalitet man giver multinationale selskaber.

I Bombardier Transportations tilfælde gælder at:

Bombardier Transportation i Danmark er et juridisk selvstændigt dansk aktieselskab med egen bestyrelse, der "rapporterer" til det globale hovedkontor for Bombardier Transportation, der ligger i Berlin. Moderselskabet Bombardier Transportation Ltd er engelsk, mens ejerne heraf Bombardier Inc og LaCaisse er fra Canada og børsmeddelelser meldes ud dér...Netop sidstnævnte forhold anvendes ofte som begrundelse for at angive Bombardier Transportation som "canadisk".

- uanset om eksempelvis danske signaltekniske løsninger udvikles, produceres og installeres fra BTDK

/Lasse

Svendborgbanen (Arriva) - komplet OT

af Niels Munch @, torsdag 04. juli, 2019, 18:35 (17 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Dog er der ret klare regler for, hvad der er "en juridisk person" og hvor, pgl. er registreret som sådan.

Svendborgbanen (Arriva)

af andersj, Nordjylland, onsdag 03. juli, 2019, 22:03 (18 dage siden) @ Vollensir

Arriva overtager første levering af MQerne, de første planer var at de skulle indsættes på banen mellem Struer og Vejle og Svendborgbanen.

Arriva overtager alle 20 MQ/Desiro fra DSB. Første levering er ikke nok til at dække både Svendborgbanen og Vejle-Struer.

--
Mvh Anders

Svendborgbanen (Arriva)

af Erling Pedersen, torsdag 04. juli, 2019, 20:46 (17 dage siden) @ andersj

ØH hvad så.

Så er der jo intet materiel til Lille Syd, nedlægges denne strækning så ?

Nu er der materielmangel fordi alle Mr stammer er udrangeret !

Hvorfor ikke som andre lande knalde en ny motor i Mr og køre mange år frem i tiden ?

Hvad har DSB´s vise hoveder så tænkt ?

Jeg forstår stadig intet af den måde DSB driver forretning på ?

Måske lederne skulle komme en tur ned på jorden !

Hilsen Erling.

Svendborgbanen (Arriva)

af Frank Poulsen, torsdag 04. juli, 2019, 20:49 (17 dage siden) @ Erling Pedersen

ØH hvad så.

Så er der jo intet materiel til Lille Syd, nedlægges denne strækning så ?

Nu er der materielmangel fordi alle Mr stammer er udrangeret !

Hvad har DSB´s vise hoveder så tænkt ?

Jeg forstår stadig intet af den måde DSB driver forretning på ?

Måske lederne skulle komme en tur ned på jorden !

Hilsen Erling.

Østbanen (Lokaltog) skal jo køre den nordlige strækning Køge - Roskilde. Og Næstved - Køge skal jo køres igennem til Nivå/Helsingør med regionaltog. Hvis alt går som planen. Men den plan kunne man jo godt frygte ikke sker de første par år. Så hvad de vil gøre de første år mellem Næstved og Køge ved jeg ikke. Men jeg antager dobbeltdækkerstamme? Eller også smider de 4-5 IC3 ind på den bane? Eller hvor mange det kræver.

Svendborgbanen (Arriva)

af Erling Pedersen, torsdag 04. juli, 2019, 21:05 (17 dage siden) @ Frank Poulsen

Lyder plausibelt.

Jamen hvor skal de 4-5 IC3 sæt komme fra, vi har jo allerede nu for få IC3 tog til at dække de nuværende togplaner ?

Hmmm, de har vist glemt noget da de smed Mr ud, som altid for tidligt !

Erling.

Svendborgbanen (Arriva)

af Frank Poulsen, torsdag 04. juli, 2019, 21:12 (17 dage siden) @ Erling Pedersen

Ja, deri giver jeg dig ret. Og jeg forstår ikke hvorfor man altid bestiller togsæt lige på kanten. Bestil nu ekstra mens man er i gang! Eller 5 for mange. Og ja det koster. Men samfundet koster at drive. Det koster også i aflysninger, ved materielfejl osv. Og selv nye tog kan vel have fejl. De kan ramme en bil i en overkørsel et sted og blive større skadet osv. Forstår ikke man altid vælger lige til kanten i stedet for "nok". Så man har lidt at gøre godt med i driften.

Svendborgbanen (Arriva)

af mikedk2100, København Ø, torsdag 04. juli, 2019, 21:22 (17 dage siden) @ Erling Pedersen

Lyder plausibelt.

Jamen hvor skal de 4-5 IC3 sæt komme fra, vi har jo allerede nu for få IC3 tog til at dække de nuværende togplaner ?

Hmmm, de har vist glemt noget da de smed Mr ud, som altid for tidligt !

Erling

I følge Dagbladet Køge i april, så bliver det tidligst i 2024, at der kommer direkte tog fra Køge via Køge Nord til Kbh. Det må jo så også betyde, at man ikke forventer, at signalkatastrofen er fikset, så man kan bruge elektrificeringen til noget før.

Det fremgik ikke, om Østbanen så stadig skal køre til Roskilde inden, og hvad der så vil ske på den sydlige del af Lille Syd.

Men jeg er enig i, at det virker som kaos. Ingen ved, hvad der skal ske, hvad der skal køre, og hvornår. Jeg har desværre ikke fået læst op på Dagbladet siden, men andre ved måske mere?

Svendborgbanen (Arriva)

af Keld H. Mikkelsen @, fredag 05. juli, 2019, 00:26 (17 dage siden) @ Erling Pedersen

Jamen hvor skal de 4-5 IC3 sæt komme fra, vi har jo allerede nu for få IC3 tog til at dække de nuværende togplaner ?

Der må da blive en del MF og MG til overs, når DSB ikke længere skal køre IC-tog Langå-Struer og Struer-Thisted samt kun nogle få tog Vejle-Herning-Struer.

Svendborgbanen (Arriva)

af andersj, Nordjylland, fredag 05. juli, 2019, 01:36 (17 dage siden) @ Keld H. Mikkelsen

Jamen hvor skal de 4-5 IC3 sæt komme fra, vi har jo allerede nu for få IC3 tog til at dække de nuværende togplaner ?


Der må da blive en del MF og MG til overs, når DSB ikke længere skal køre IC-tog Langå-Struer og Struer-Thisted samt kun nogle få tog Vejle-Herning-Struer.

Banedanmark planlægger efter at have ETCS Næstved-Køge og 12 ABs styrevogne med DK-STM klar til medio 2021. Mon ikke man så laver "ø-drift" med nogle Vectron Næstved-Køge, der så overføres med en ME til Ringsted eller København når de skal til service?

--
Mvh Anders

Svendborgbanen (Arriva)

af Banemanden, fredag 05. juli, 2019, 15:23 (16 dage siden) @ andersj

Værkstedet til vectron kommer til at ligge i Næstved

Svendborgbanen (Arriva)

af andersj, Nordjylland, fredag 05. juli, 2019, 15:36 (16 dage siden) @ Banemanden

Værkstedet til vectron kommer til at ligge i Næstved

Ja, fra 2025. Indtil da skal de vedligeholdes på Otto Busses Vej.

--
Mvh Anders

Svendborgbanen (Arriva)

af andersj, Nordjylland, onsdag 03. juli, 2019, 22:08 (18 dage siden) @ Bent Olsen

Lige et spørgsmål: Når Arriva overtager Svendborgbanen pr. 01.12.2020, skal de så overtage DSB`s Desiro tog? Eller kan det tænkes at de hellere vil bruge deres egne Lint 41 på strækningen og så "sælge/skrotte" Desiroerne som jo ikke er helt problemfrie? Ellers bliver Desiroerne vel bare "omlakeret" (folieret) i Arrivas egne farver (logo). Har Arriva nogen planer om, med tiden, at indsætte emissionsfrie tog? Svendborgbanen ville da ellers være helt ideel for batteritog eller lignende....
Mvh Bent :-)

Udbuddet blev vurderet på: Pris pris og pris. Dvs. billigst muligt uden nyt materiel og uden innovation på nogle områder. Lidt trist, og også kritiseret af Arriva.
Citat fra Arrivas præsentation til RailCPH i maj om udbuddet:
"Udbudsformen og udbudsprocessen tvang os til IKKE at tænke ud af boksen og IKKE at forsøge at lave bedre kollektiv trafik."

Se hele powerpoint præsentationen her

--
Mvh Anders

Svendborgbanen (Arriva)

af steenth, torsdag 04. juli, 2019, 10:34 (17 dage siden) @ andersj

Lige et spørgsmål: Når Arriva overtager Svendborgbanen pr. 01.12.2020, skal de så overtage DSB`s Desiro tog? Eller kan det tænkes at de hellere vil bruge deres egne Lint 41 på strækningen og så "sælge/skrotte" Desiroerne som jo ikke er helt problemfrie? Ellers bliver Desiroerne vel bare "omlakeret" (folieret) i Arrivas egne farver (logo). Har Arriva nogen planer om, med tiden, at indsætte emissionsfrie tog? Svendborgbanen ville da ellers være helt ideel for batteritog eller lignende....
Mvh Bent :-)


Udbuddet blev vurderet på: Pris pris og pris. Dvs. billigst muligt uden nyt materiel og uden innovation på nogle områder. Lidt trist, og også kritiseret af Arriva.
Citat fra Arrivas præsentation til RailCPH i maj om udbuddet:
"Udbudsformen og udbudsprocessen tvang os til IKKE at tænke ud af boksen og IKKE at forsøge at lave bedre kollektiv trafik."

Interessant. På folkemødet hørte jeg Arriva en meget kort præsentation et godt eksempel fra Københavns havnebusser, hvor resultatet efter forhandling blevet bedre end det, som blev ønsket i udbudet - at de nuværende både bliver udskiftet til nye med el-drift.

Mvh
Steen

Svendborgbanen (Arriva)

af Peter Christensen, torsdag 04. juli, 2019, 11:35 (17 dage siden) @ steenth

Udbuddet blev vurderet på: Pris pris og pris. Dvs. billigst muligt uden nyt materiel og uden innovation på nogle områder. Lidt trist, og også kritiseret af Arriva.
Citat fra Arrivas præsentation til RailCPH i maj om udbuddet:
"Udbudsformen og udbudsprocessen tvang os til IKKE at tænke ud af boksen og IKKE at forsøge at lave bedre kollektiv trafik."


Interessant. På folkemødet hørte jeg Arriva en meget kort præsentation et godt eksempel fra Københavns havnebusser, hvor resultatet efter forhandling blevet bedre end det, som blev ønsket i udbudet - at de nuværende både bliver udskiftet til nye med el-drift.

Tja, hvis Trafikstyrelsens udbud er bundet på hænder og fødder af finansministeriet, så er resultatet givet på forhånd og finansministeriet er ikke kendt for den store fantasi til at gøre tingene bedre.

DSB plakat 1950

DSB plakat 1950
DSB plakat 1950 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 

Danske privatbaner

Læs historien om:
Lyngby - Nærum Jernbane
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen