Flixbus åbner Aalborg-Aarhus med samme rejsetid som lyntog (Generelt)

af andersj, Nordjylland, torsdag 04. juli, 2019, 18:36 (14 dage siden)

Efter liberaliseringen af reglerne for fjernbusser i Danmark begynder Flixbus nu at betjene en række kortere ruter, bl.a. Aalborg-Aarhus i løbet af juli måned.

Mandag den 15. juli er der 9 afgange fra Aalborg til Aarhus hvor over halvdelen har en rejsetid på 1 time og 25 minutter. Lyntogene kører pt. strækningen på 1 timer og 23 minutter.

Priserne starter på 39 kr. for en voksenbillet (DSB Orange fra 53 kr.) og hos både Flixbus og DSB kan der spares yderligere et par kr. for pensionister og studerende.

Busserne standser dog ikke undervejs, men det er alligevel tankevækkende at en bus med en tophastighed på 100 km/t kan være lige så hurtig som et tog der har en minimumhastighed på 120 km/t.

--
Mvh Anders

Flixbus åbner Aalborg-Aarhus med samme rejsetid som lyntog

af krabsen, torsdag 04. juli, 2019, 20:14 (13 dage siden) @ andersj

Busserne standser dog ikke undervejs, men det er alligevel tankevækkende at en bus med en tophastighed på 100 km/t kan være lige så hurtig som et tog der har en minimumhastighed på 120 km/t.

Vel ikke så underligt endda. Dels er der som du skriver stop for toget - vel tre stykker, der hver tager nogle minutter af køretiden incl. bremsning og acceleration. Så den reelle tid, hvor der kan køres med 120 er noget kortere

Og dels slår banen et par herresving undervejs, så strækningen simpelthen er længere.

Flixbus åbner Aalborg-Aarhus med samme rejsetid som lyntog

af ThomasTT, fredag 05. juli, 2019, 11:06 (13 dage siden) @ krabsen

Men stoppene er jo faktisk togets styrke. Det vil tage evigheder for en bus at komme af motorvejen og ind og ud af Randers centrum. Løsningen er derfor ikke et ensidigt fokus på lyntog

Flixbus åbner Aalborg-Aarhus med samme rejsetid som lyntog

af Jens Hansen, fredag 05. juli, 2019, 15:15 (13 dage siden) @ ThomasTT

Og det er togets svaghed!

Ikke alle skal jo til Rådhuspladsen, ja faktisk er det et fåtal.

Byerne har udviklet sig, det har jernbanen ikke.

JH

Flixbus åbner Aalborg-Aarhus med samme rejsetid som lyntog

af ThomasTT, lørdag 06. juli, 2019, 11:22 (12 dage siden) @ Jens Hansen

Og det er togets svaghed!

Ikke alle skal jo til Rådhuspladsen, ja faktisk er det et fåtal.

Byerne har udviklet sig, det har jernbanen ikke.

JH

Byerne udviklede sig elendigt i 60-70erne, hvor man byggede parcelhuse i hobetal i nye isolerede kvarterer i udkanterne af de større byer langt fra stationer, hvor toget var umuligt og busser næsten det samme. Hermed opbyggede man en bilafhængighed, der har kostet ufatteligt mange milliarder og stadig gør det. Aldrig har der været ønsker om flere veje og aldrig har fremkommeligheden været lavere.

Men det går trods alt jernbanens vej mht byudvikling. Centrum i alle byer bliver udviklet i disse år. Og det gavner alle. Det er udviklingen i Aarhus centrum, der gør det interessant at genåbne Stilling, Laurbjerg osv.

Men jeg forstår ikke, hvad du mener i denne tråds sammenhæng. Det er jo her bussen, der kører non-stop. Fordi det vil koste meget tid at komme ind i Randers fx. Denne unikke adgang til centrum er banens store fordel og værd at huske. Man kan køre fra Viby til Aarhus på tre minutter, selv med den meget lave hastighed derinde. Hvis biler og busser var tilsvarende langsomme relativt til toget på lange distancer ville det tage en hel dag på asfalt at komme fra Aarhus til kbh

Flixbus åbner Aalborg-Aarhus med samme rejsetid som lyntog

af mikedk2100, København Ø, lørdag 06. juli, 2019, 14:09 (12 dage siden) @ ThomasTT

Byerne udviklede sig elendigt i 60-70erne, hvor man byggede parcelhuse i hobetal i nye isolerede kvarterer i udkanterne af de større byer langt fra stationer, hvor toget var umuligt og busser næsten det samme. Hermed opbyggede man en bilafhængighed, der har kostet ufatteligt mange milliarder og stadig gør det. Aldrig har der været ønsker om flere veje og aldrig har fremkommeligheden været lavere.

Aah, det var nu også fordi "den jævne arbejder" fik et økonomisk opsving, der gjorde det muligt at udleve drømmen om et parcelhus med ligusterhæk kontra en alt for lille, kold lejlighed på Nørrebro uden bad og toilet. Det økonomiske opsving gjorde også, at langt flere kunne udleve deres drøm om en bil - en bil, der gav dem en frihed til at komme rundt, som de færreste nogensinde havde haft før.

Og lige det med bilen var sket, uanset om der så var S-tog på den anden side af ligusterhækken. S-toget kunne jo ikke køre med campingvognen til Tyskland, som man drømte om.

Det gjorde også, at man ikke investerede nok i jernbanen og den kollektive trafik. Noget vi stadig kæmper med, så folk også her midt i København har brug for en bil.

Flixbus åbner Aalborg-Aarhus med samme rejsetid som lyntog

af Pylorus, lørdag 06. juli, 2019, 15:14 (12 dage siden) @ ThomasTT

Og det er togets svaghed!

Ikke alle skal jo til Rådhuspladsen, ja faktisk er det et fåtal.

Byerne har udviklet sig, det har jernbanen ikke.

JH


Byerne udviklede sig elendigt i 60-70erne, hvor man byggede parcelhuse i hobetal i nye isolerede kvarterer i udkanterne af de større byer langt fra stationer, hvor toget var umuligt og busser næsten det samme. Hermed opbyggede man en bilafhængighed, der har kostet ufatteligt mange milliarder og stadig gør det. Aldrig har der været ønsker om flere veje og aldrig har fremkommeligheden været lavere.

Men det går trods alt jernbanens vej mht byudvikling. Centrum i alle byer bliver udviklet i disse år. Og det gavner alle. Det er udviklingen i Aarhus centrum, der gør det interessant at genåbne Stilling, Laurbjerg osv.

Men jeg forstår ikke, hvad du mener i denne tråds sammenhæng. Det er jo her bussen, der kører non-stop. Fordi det vil koste meget tid at komme ind i Randers fx. Denne unikke adgang til centrum er banens store fordel og værd at huske. Man kan køre fra Viby til Aarhus på tre minutter, selv med den meget lave hastighed derinde. Hvis biler og busser var tilsvarende langsomme relativt til toget på lange distancer ville det tage en hel dag på asfalt at komme fra Aarhus til kbh

Folk ønskede i 60'erne og 70'erne at bo i parcelhuskvartererne og de gør rigtig mange stadigvæk.
Da jernbanerne blev anlagt var pengene også få. Derfor endte de fleste stationer også i udkanten af de daværende byer.
Man kan spørge om drt giver mening længere at skinnenettet skal forblive som det har været i 100-140 år eller måske tilpasses den virkelighed at landets 5-6 største byer vokser og vokser medens resten af landet enten står stille eller affolkes.
Så skal byer med 20.000-30.000 indbyggere i "centrum" fortsat have station og jernbane eller skal vi prioritere de hvor kunderne er?
Sjovt nok har Letbanen i Aarhus netop betydet at man radikalt har nedlagt buslinier ude i det meste af region Midt.

Flixbus åbner Aalborg-Aarhus med samme rejsetid som lyntog

af mikedk2100, København Ø, torsdag 04. juli, 2019, 21:05 (13 dage siden) @ andersj

Mandag den 15. juli er der 9 afgange fra Aalborg til Aarhus hvor over halvdelen har en rejsetid på 1 time og 25 minutter. Lyntogene kører pt. strækningen på 1 timer og 23 minutter.

For mig, der bor i Kbh, virker det også lidt udvandet overhovedet at kalde det for lyntog, når det nu standser i både Randers og Hobro og altså er mere et IC-tog.

Det nærmeste vi vel kommer et egentligt lyntog i Danmark er på strækningen mellem København og Odense. Det standser kun i Høje Taastrup undervejs, hvad der heller ikke giver nogen mening i min verden. Resten af vejen til Aalborg minder dets standsningsmønster mere om et IC-tog og burde retteligt kaldes for det.

Men bortset fra det, så er jeg da glad på jydernes vegne, at de får lynbusser uden stop og til en billig penge.

Mvh
Michael

Avatar

Flixbus åbner Nakskov-København

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, torsdag 04. juli, 2019, 23:49 (13 dage siden) @ andersj

Kom lige forbi et tv, hvor det lød som om, at Flixbus også vil køre Nakskov-København.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Flixbus åbner Nakskov-København

af Thorbjørn @, fredag 05. juli, 2019, 00:06 (13 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det gør de, tilsyneladende fra 12.juli.

Flixbus åbner Nakskov-København

af LarsJels, Jels, fredag 05. juli, 2019, 08:15 (13 dage siden) @ Thorbjørn

Flixbus har også den konkurrenceparameter, at man ikke er begrænset af ATC, ERTMS, fjernstyringscentraler og lign. Så der er stort set frit slag til at lave hasarderede overhalinger på motorvejen, overskride hastighedsbegrænsninger, køre forbi stopsignaler (= rødt lys) osv. Da firmafarven med vilje er iøjnefaldende lysegrøn, kan man jo ved selvsyn konstatere, hvordan der køres råddent især på motorvejene. På det område har tog- og flyselskaber ikke en chance for at være med.

Med venlig hilsen
Lars

Flixbus åbner Nakskov-København

af Togbus, Foldingbro, fredag 05. juli, 2019, 08:21 (13 dage siden) @ LarsJels

Påstande om hasarderet Børsen må du gerne dokumentere. Min erfaring er at Flixbusser kører pænt og overholder hastighedsbegrænsningen for busser på motorvejen.

--
- busser når det er billigst

Flixbus åbner Nakskov-København

af Mads, fredag 05. juli, 2019, 10:13 (13 dage siden) @ Togbus

Påstande om hasarderet Børsen må du gerne dokumentere. Min erfaring er at Flixbusser kører pænt og overholder hastighedsbegrænsningen for busser på motorvejen.

Hasarderet ved jeg ikke, men her er et par FlixBusser kørt sammen på motorvejen. Så der er en der ikke har holdt afstand og/eller været uopmærksom.
https://politiken.dk/indland/art6554852/To-busser-k%C3%B8rer-sammen-og-skaber-k%C3%B8-p...

Og her har en lagt sig på siden, efter have kørt ud i rabatten. Uopmærksomhed?:
https://www.bt.dk/krimi/bus-fra-koebenhavn-forulykket-i-tyskland

Og så var der denne fornyligt. Chaufføren kan have fået et ildebefindende, men jeg har ikke fundet noget omkring årsagen.
https://ekstrabladet.dk/112/turistbus-droener-over-vejbaner-inden-uheld/7665791

Og så er der denne omkring forholdene i FlixBus:
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/haard-kritik-af-ulykkes-selskab-det-var-de-vaer...

Jeg har undladt historier/øjenvidne beretninger fra Trustpilot og Nationen.

Flixbus åbner Nakskov-København

af Togbus, Foldingbro, fredag 05. juli, 2019, 10:30 (13 dage siden) @ Mads

Tak for info. Generelt er min oplevelse at de kører pænt på motorvejen og overholder hastigheden, samt ikke laver hasarderede overhalinger. Det er ikke det samme som at sige at der ikke er brådne kar imellem. Lidt mavesurt kan man jo mene at de brådne kar sidder i andre stillinger indenfor jernbanen......ellers ville den jo være overlegen vejtrafikken på alle punkter.

--
- busser når det er billigst

Flixbus åbner Nakskov-København

af Mads, fredag 05. juli, 2019, 12:22 (13 dage siden) @ Togbus

Tak for info. Generelt er min oplevelse at de kører pænt på motorvejen og overholder hastigheden, samt ikke laver hasarderede overhalinger. Det er ikke det samme som at sige at der ikke er brådne kar imellem. Lidt mavesurt kan man jo mene at de brådne kar sidder i andre stillinger indenfor jernbanen......ellers ville den jo være overlegen vejtrafikken på alle punkter.

Det er ikke min oplevelse af landsdels-busserne, mange kører efter min mening temmelig råddent, særlig i 130 km/t zonerne er de slemme til at trække ud foran hurtigkørende bilister, når de skal over hale lastbiler mm.

Men jeg skal på tværs af landet (og retur) i bil i weekenden, så jeg kan give en frisk melding.

Flixbus åbner Nakskov-København

af Peter Christensen, fredag 05. juli, 2019, 09:18 (13 dage siden) @ LarsJels

Tja, en større dansk persontogsoperatør har da en større bunke togsæt, som har vist sig at have problemerne med bremserne.
Bedste eksempel er vel da et togsæt var ved at ramme "øltoget" på fyn.
Endnu er der ikke vist hvorledes den fejltilstand påstod på en sådan led at fejlen kan replikeres. Ergo, så kan forholdet jo opstå igen....
Derudover diverse brande i andre togsæt, som har kørt i rigtig mange år.
Det ser så sjusket ud når røgen vælter ud fra undervognen af et tog.

Så ja, det er muligt at vognmænd med grønne busser kan være lidt på grænsen, men jernbanen er nu heller ikke for køn.

Flixbus åbner Nakskov-København

af Svend @, fredag 05. juli, 2019, 12:05 (13 dage siden) @ Peter Christensen

Bedste eksempel er vel da et togsæt var ved at ramme "øltoget" på fyn

.
Hvordan kan du få dig selv til at skrive sådan noget sludder!?

--
Svend

[image]

Flixbus åbner Nakskov-København

af Peter Christensen, fredag 05. juli, 2019, 12:15 (13 dage siden) @ Svend

Var der ikke noget med en Atkins rapport fra 2010-11-stykker, hvor bremser stod på listen over problemer med IC4?
Var der ikke en hendelse i Marslev med en IC4, som ikke kunne bremse?

Flixbus åbner Nakskov-København

af Carsten, fredag 05. juli, 2019, 19:04 (13 dage siden) @ Peter Christensen

Hej Peter
Hvad formålet med nævne et problem, der er løst for længe siden?

Mvh

Carsten

Flixbus åbner Nakskov-København

af ivar @, fredag 05. juli, 2019, 19:29 (13 dage siden) @ Carsten

Der er næppe noget formål. Det er bare ligesom at have været gift urimeligt længe, fortidens synder ligger ikke længere væk, end de kan trækkes frem - gerne årligt, ofte ganske uventet og uden sammenhæng - og blive evalueret endnu en gang.

Flixbus åbner Nakskov-København

af Hansen, fredag 05. juli, 2019, 13:30 (13 dage siden) @ Svend

Bedste eksempel er vel da et togsæt var ved at ramme "øltoget" på fyn

.
Hvordan kan du få dig selv til at skrive sådan noget sludder!?

Ikke sludder, 100% korrekt: https://ing.dk/artikel/nye-oplysninger-tyder-pa-lobsk-ic4-korte-med-flere-frakoblede-br...

Flixbus åbner Nakskov-København

af RasmusD, fredag 05. juli, 2019, 14:17 (13 dage siden) @ Peter Christensen

Bedste eksempel er vel da et togsæt var ved at ramme "øltoget" på fyn.
Endnu er der ikke vist hvorledes den fejltilstand påstod på en sådan led at fejlen kan replikeres. Ergo, så kan forholdet jo opstå igen....

Er der ikke? Mig bekendt skyldtes nær-ulykken en fejl i monteringen af togets antihjulblokeringssystem. Der efterfølgende er blevet identificeret og udbedret. Det skulle slet og ret være en konstruktionsfejl fra Ansaldo-Bredas side.

Avatar

Flixbus åbner Aalborg-Aarhus med samme rejsetid som lyntog

af Ove Nygaard @, fredag 05. juli, 2019, 16:46 (13 dage siden) @ andersj

> Busserne standser dog ikke undervejs, men det er alligevel tankevækkende at en bus med en tophastighed på 100 km/t kan være lige så hurtig som et tog der har en minimumhastighed på 120 km/t.

Hej Anders!

Ja, og Flixbussen skal jo heller ikke ind- og udrangeres i Randers med et tidstab på ca 6 minutter til følge igennem urimelig lang tid som følge af manglende godkendelse af nyt sikringsanlæg. Jeg har selv prøvet turen!:-(


Måske skulle jeg sige "duk og væk":-D


God weekend.


Ove af Erritsø
togtosse;-)

Flixbus åbner Aalborg-Aarhus med samme rejsetid som lyntog

af mpp, fredag 05. juli, 2019, 20:19 (12 dage siden) @ Ove Nygaard

Jeg skulle til at sige det. Jeg kørte retur København–Aalborg for nogle uger siden og der var alligevel rimeligt mange steder hvor toget kom meget ned i fart. Mellem Roskilde og Ringsted, omkring Slagelse, ved Nyborg og så gik det rigtigt langsomt nord for Aarhus. Vi ankom 10-15 minutter for sent til Aalborg, men på vej hjem var det det samme.

Flixbus åbner Aalborg-Aarhus med samme rejsetid som lyntog

af Pylorus, fredag 05. juli, 2019, 19:04 (13 dage siden) @ andersj

Efter liberaliseringen af reglerne for fjernbusser i Danmark begynder Flixbus nu at betjene en række kortere ruter, bl.a. Aalborg-Aarhus i løbet af juli måned.

Mandag den 15. juli er der 9 afgange fra Aalborg til Aarhus hvor over halvdelen har en rejsetid på 1 time og 25 minutter. Lyntogene kører pt. strækningen på 1 timer og 23 minutter.

Priserne starter på 39 kr. for en voksenbillet (DSB Orange fra 53 kr.) og hos både Flixbus og DSB kan der spares yderligere et par kr. for pensionister og studerende.

Busserne standser dog ikke undervejs, men det er alligevel tankevækkende at en bus med en tophastighed på 100 km/t kan være lige så hurtig som et tog der har en minimumhastighed på 120 km/t.

Må busserne ikke køre 100 km/h og lastbilerne kun 80 km/h?
Og når jeg kører på strækningerne med 130 km/h er der rigtig mange personbiler som snegler sig af sted med max 105 km/h og de blinker blot af og trækker ud uden at sikre sig at der er fri bane!

Flixbus åbner Aalborg-Aarhus med samme rejsetid som lyntog

af krabsen, fredag 05. juli, 2019, 19:41 (12 dage siden) @ Pylorus

Og når jeg kører på strækningerne med 130 km/h er der rigtig mange personbiler som snegler sig af sted med max 105 km/h og de blinker blot af og trækker ud uden at sikre sig at der er fri bane!

Hvilket har vældig meget at gøre med køretider for hhv. busser og tog..

130 km/t betyder i øvrigt hverken, at man har ret eller pligt til at køre med den hastighed. Det betyder at man ikke må køre med en højere hastighed, hvilket er noget helt andet. :-)

Flixbus åbner Aalborg-Aarhus med samme rejsetid som lyntog

af SEB, lørdag 06. juli, 2019, 07:43 (12 dage siden) @ krabsen

Men hvis man kører for meget langsommere, så vil man dumpe til en køreprøve, da man ikke må være til unødig gene for de øvrige trafikanter. Og er hastighedsgrænsen sat til 130, vil en hastighed på feks 105 være en stor gene for de øvrige bilister, og dermed reelt være ulovlig - Medmindre der er en god grund til den "langsomme" hastighed. Så ja, det er max hastighed - Men altså en hastighed man skal forsøge at holde sig tæt på - Dog uden at overskride.

Erling

Avatar

Flixbus åbner Aalborg-Aarhus med samme rejsetid som lyntog

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, lørdag 06. juli, 2019, 23:26 (11 dage siden) @ SEB

Men hvis man kører for meget langsommere, så vil man dumpe til en køreprøve, da man ikke må være til unødig gene for de øvrige trafikanter. Og er hastighedsgrænsen sat til 130, vil en hastighed på feks 105 være en stor gene for de øvrige bilister, og dermed reelt være ulovlig - Medmindre der er en god grund til den "langsomme" hastighed. Så ja, det er max hastighed - Men altså en hastighed man skal forsøge at holde sig tæt på - Dog uden at overskride.

Erling

Det er noget vrøvl.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Flixbus åbner Aalborg-Aarhus med samme rejsetid som lyntog

af andersj, Nordjylland, lørdag 06. juli, 2019, 23:53 (11 dage siden) @ Michael Deichmann

Men hvis man kører for meget langsommere, så vil man dumpe til en køreprøve, da man ikke må være til unødig gene for de øvrige trafikanter. Og er hastighedsgrænsen sat til 130, vil en hastighed på feks 105 være en stor gene for de øvrige bilister, og dermed reelt være ulovlig - Medmindre der er en god grund til den "langsomme" hastighed. Så ja, det er max hastighed - Men altså en hastighed man skal forsøge at holde sig tæt på - Dog uden at overskride.

Erling


Det er noget vrøvl.

Færdselslovens §41, Stk. 3 siger:
"Kørende må ikke hindre andre kørendes normale kørsel ved uden rimelig grund at køre med overdreven lav hastighed eller pludseligt at bremse."

Men hvad er "overdreven lav hastighed"? Med tanke på det store antal køretøjer på motorvejen med hastighedsbegrænsning ned til 80 km/t samt muligheden for at overhale, så skal man nok under det. Ved overhaling kan vurderingen måske være anderledes, da andre kørende jo hindres.

--
Mvh Anders

Flixbus åbner Aalborg-Aarhus med samme rejsetid som lyntog

af kme, søndag 07. juli, 2019, 00:03 (11 dage siden) @ andersj

Men hvad er "overdreven lav hastighed"? Med tanke på det store antal køretøjer på motorvejen med hastighedsbegrænsning ned til 80 km/t samt muligheden for at overhale, så skal man nok under det. Ved overhaling kan vurderingen måske være anderledes, da andre kørende jo hindres.

Så længe man kører hurtigere end i vognbanen til højre for een kan man køre som man vil, dog mindst 40 km/t og max. hastighedsbegrænsningen.

Flixbus åbner Aalborg-Aarhus med samme rejsetid som lyntog

af Pylorus, søndag 07. juli, 2019, 06:53 (11 dage siden) @ kme

Men hvad er "overdreven lav hastighed"? Med tanke på det store antal køretøjer på motorvejen med hastighedsbegrænsning ned til 80 km/t samt muligheden for at overhale, så skal man nok under det. Ved overhaling kan vurderingen måske være anderledes, da andre kørende jo hindres.


Så længe man kører hurtigere end i vognbanen til højre for een kan man køre som man vil, dog mindst 40 km/t og max. hastighedsbegrænsningen.

Ikke korrekt.
Færdselslovens siger:
§ 44. Færdsel på motorvej samt på tilkørsels- og frakørselsvej til en sådan vej må kun ske med motorkøretøjer, som på vandret vej kan og må fremføres med en hastighed af mindst 50 km i timen.

 

Flixbus åbner Aalborg-Aarhus med samme rejsetid som lyntog

af Jakob S. Engbæk, søndag 07. juli, 2019, 08:51 (11 dage siden) @ Pylorus

Men hvad er "overdreven lav hastighed"? Med tanke på det store antal køretøjer på motorvejen med hastighedsbegrænsning ned til 80 km/t samt muligheden for at overhale, så skal man nok under det. Ved overhaling kan vurderingen måske være anderledes, da andre kørende jo hindres.


Så længe man kører hurtigere end i vognbanen til højre for een kan man køre som man vil, dog mindst 40 km/t og max. hastighedsbegrænsningen.


Ikke korrekt.
Færdselslovens siger:
§ 44. Færdsel på motorvej samt på tilkørsels- og frakørselsvej til en sådan vej må kun ske med motorkøretøjer, som på vandret vej kan og må fremføres med en hastighed af mindst 50 km i timen.

Netop i snestorm er der ikke en regel om at man skal kører med en bestemt hastighed. Man skal altid kører efter forholdene.

Der hvor det er relevant i forhold til busser er den kapacitet på motorvej, som bliver brugt af en bus der overhaler lastbilerne men kører langsommere end personbilerne. Især når der er flere af dem kort efter hinanden giver de let kø på motorvejen.

Flixbus åbner Aalborg-Aarhus med samme rejsetid som lyntog

af Pylorus, søndag 07. juli, 2019, 09:08 (11 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

Men hvad er "overdreven lav hastighed"? Med tanke på det store antal køretøjer på motorvejen med hastighedsbegrænsning ned til 80 km/t samt muligheden for at overhale, så skal man nok under det. Ved overhaling kan vurderingen måske være anderledes, da andre kørende jo hindres.


Så længe man kører hurtigere end i vognbanen til højre for een kan man køre som man vil, dog mindst 40 km/t og max. hastighedsbegrænsningen.


Ikke korrekt.
Færdselslovens siger:
§ 44. Færdsel på motorvej samt på tilkørsels- og frakørselsvej til en sådan vej må kun ske med motorkøretøjer, som på vandret vej kan og må fremføres med en hastighed af mindst 50 km i timen.

Netop i snestorm er der ikke en regel om at man skal kører med en bestemt hastighed. Man skal altid kører efter forholdene.

Der hvor det er relevant i forhold til busser er den kapacitet på motorvej, som bliver brugt af en bus der overhaler lastbilerne men kører langsommere end personbilerne. Især når der er flere af dem kort efter hinanden giver de let kø på motorvejen.


MAN skal altid køre efter forholdene. Så min. 50 km/h gælder jo selvklart ikke ved tæt tåge og sigt på 20 m eller 20 cm sne på vejbanen!

Nu udsprang det hele af at nogle følte at Flixbusschauffører trækker ud og "blokerer" for hurtigkørende personbiler på 2 sporede motorveje.
Men en bus må normalt køre 100 km/h i timen og lastbiler 80 km/h. Så der vil være mange situationer hvor busser må overhale lastbiler.
Samtidig er der endnu flere
peronbiler som "snegler" sig afsted i inderste spor med 100-105 km/h.

Så beskylde busserne for at være til gene når mange flere alm. personbiler udgør et langt større problem er ikke rimeligt.

Nej problemet ligger i at skinnenettet ikke har udviklet sig og stadig ligger som det blev planlagt for over 100 år siden og en masse mindre byer mener de har krav på jernbane tværs gennem netop deres by.

Derfor får vi aldrig lynhurtige tog i dette land.

Og derfor er der sammen med de konstante spor- & signalarbejder på skinnenettet frem til min. 2030 basis for andre kaprer passagerne.

Flixbus åbner Aalborg-Aarhus med samme rejsetid som lyntog

af andersj, Nordjylland, søndag 07. juli, 2019, 10:34 (11 dage siden) @ Pylorus

Men hvad er "overdreven lav hastighed"? Med tanke på det store antal køretøjer på motorvejen med hastighedsbegrænsning ned til 80 km/t samt muligheden for at overhale, så skal man nok under det. Ved overhaling kan vurderingen måske være anderledes, da andre kørende jo hindres.


Så længe man kører hurtigere end i vognbanen til højre for een kan man køre som man vil, dog mindst 40 km/t og max. hastighedsbegrænsningen.


Ikke korrekt.
Færdselslovens siger:
§ 44. Færdsel på motorvej samt på tilkørsels- og frakørselsvej til en sådan vej må kun ske med motorkøretøjer, som på vandret vej kan og må fremføres med en hastighed af mindst 50 km i timen.

Her ligger detaljen i at der er tale om at man ikke må køre med knallerter og traktorer på motorvejen. Hvis dit motorkøretøj kan og må køre mere end 50 km/t så må du i princippet gerne køre mindre en 50 km/t.

Men nu er vi også ude på et sidespor, eller rettere en afkørsel.

--
Mvh Anders

Flixbus åbner Aalborg-Aarhus med samme rejsetid som lyntog

af Pylorus, søndag 07. juli, 2019, 10:54 (11 dage siden) @ andersj

Men hvad er "overdreven lav hastighed"? Med tanke på det store antal køretøjer på motorvejen med hastighedsbegrænsning ned til 80 km/t samt muligheden for at overhale, så skal man nok under det. Ved overhaling kan vurderingen måske være anderledes, da andre kørende jo hindres.


Så længe man kører hurtigere end i vognbanen til højre for een kan man køre som man vil, dog mindst 40 km/t og max. hastighedsbegrænsningen.


Ikke korrekt.
Færdselslovens siger:
§ 44. Færdsel på motorvej samt på tilkørsels- og frakørselsvej til en sådan vej må kun ske med motorkøretøjer, som på vandret vej kan og må fremføres med en hastighed af mindst 50 km i timen.


Her ligger detaljen i at der er tale om at man ikke må køre med knallerter og traktorer på motorvejen. Hvis dit motorkøretøj kan og må køre mere end 50 km/t så må du i princippet gerne køre mindre en 50 km/t.

Men nu er vi også ude på et sidespor, eller rettere en afkørsel.

Der er jeg uenig.
Du skal køre min. 50 km/h hvis ellers forholdene tillader det = Vejr /trafik.

Kører du mindre end 50 km/h overtræder du med sikkerhed reglen om at være til gene for andre medtrafikanter. (Vejr og trafik undtaget).

Derom ingen tvivl.

Intervallet mellem 50 km/h og opefter er hvor skønnet kommer ind. Altså om du generer dine medtrafikanter.

Flixbus åbner Aalborg-Aarhus med samme rejsetid som lyntog

af andersj, Nordjylland, søndag 07. juli, 2019, 11:12 (11 dage siden) @ Pylorus

Men hvad er "overdreven lav hastighed"? Med tanke på det store antal køretøjer på motorvejen med hastighedsbegrænsning ned til 80 km/t samt muligheden for at overhale, så skal man nok under det. Ved overhaling kan vurderingen måske være anderledes, da andre kørende jo hindres.


Så længe man kører hurtigere end i vognbanen til højre for een kan man køre som man vil, dog mindst 40 km/t og max. hastighedsbegrænsningen.


Ikke korrekt.
Færdselslovens siger:
§ 44. Færdsel på motorvej samt på tilkørsels- og frakørselsvej til en sådan vej må kun ske med motorkøretøjer, som på vandret vej kan og må fremføres med en hastighed af mindst 50 km i timen.


Her ligger detaljen i at der er tale om at man ikke må køre med knallerter og traktorer på motorvejen. Hvis dit motorkøretøj kan og må køre mere end 50 km/t så må du i princippet gerne køre mindre en 50 km/t.

Men nu er vi også ude på et sidespor, eller rettere en afkørsel.


Der er jeg uenig.
Du skal køre min. 50 km/h hvis ellers forholdene tillader det = Vejr /trafik.

Kører du mindre end 50 km/h overtræder du med sikkerhed reglen om at være til gene for andre medtrafikanter. (Vejr og trafik undtaget).

Derom ingen tvivl.

Intervallet mellem 50 km/h og opefter er hvor skønnet kommer ind. Altså om du generer dine medtrafikanter.

§44 regulere type af køretøj og §41 regulere hastighed, da hastighed altid vil være en skønssag hvor mange forhold kan spille ind (vejarbejde, grænsekontrol, kø, vejr osv.)

--
Mvh Anders

Flixbus åbner Aalborg-Aarhus med samme rejsetid som lyntog

af hummel_62, søndag 07. juli, 2019, 12:07 (11 dage siden) @ andersj

Måske skulle vi oprette vejbanen.dk/forum til de herrer

Duk og væk

Flixbus åbner Aalborg-Aarhus med samme rejsetid som lyntog

af Pylorus, søndag 07. juli, 2019, 14:19 (11 dage siden) @ hummel_62

Måske skulle vi oprette vejbanen.dk/forum til de herrer

Duk og væk

Det er unødigt.
Blot undlad at skyde på 3-4 buschauffører når problemet består i at vi har undladt at vedligeholde / optimere jernbanedriften!

Flixbus åbner Aalborg-Aarhus med samme rejsetid som lyntog

af krabsen, søndag 07. juli, 2019, 17:30 (11 dage siden) @ Pylorus

Måske skulle vi oprette vejbanen.dk/forum til de herrer

Duk og væk


Det er unødigt.
Blot undlad at skyde på 3-4 buschauffører når problemet består i at vi har undladt at vedligeholde / optimere jernbanedriften!

Og måske samtidig undlade at skyde på medtrafikanter der 'snegler sig afsted med 105 km/t'...


Hvis det i øvrigt kun er 3-4 buschauffører, er der tale om ganske alvorlige overtrædelser af køre-hviletidebestemmelserne. :-P

Flixbus åbner Aalborg-Aarhus med samme rejsetid som lyntog

af Pylorus, søndag 07. juli, 2019, 18:22 (11 dage siden) @ krabsen

Måske skulle vi oprette vejbanen.dk/forum til de herrer

Duk og væk


Det er unødigt.
Blot undlad at skyde på 3-4 buschauffører når problemet består i at vi har undladt at vedligeholde / optimere jernbanedriften!


Og måske samtidig undlade at skyde på medtrafikanter der 'snegler sig afsted med 105 km/t'...

Det er så dem jeg oplever på de sjællandske motorveje.
Busserne er ikke de værste.

Flixbus åbner Aalborg-Aarhus med samme rejsetid som lyntog

af krabsen, søndag 07. juli, 2019, 21:31 (10 dage siden) @ Pylorus

Og måske samtidig undlade at skyde på medtrafikanter der 'snegler sig afsted med 105 km/t'...

Det er så dem jeg oplever på de sjællandske motorveje.


Og du har ikke overvejet, om det måske er dem, der kører efter forholdene? :-P

..i modsætning til de mange der mener at vide, at 130 km/t er en umistelig menneskeret uanset.
Dem oplever jeg flere af på motorvejene - uanset landsdel..;-)

Avatar

Flixbus åbner Aalborg-Aarhus med samme rejsetid som lyntog

af Schienenwolf, Læsø, søndag 07. juli, 2019, 18:09 (11 dage siden) @ Pylorus

Måske skulle vi oprette vejbanen.dk/forum til de herrer

Duk og væk


Det er unødigt.
Blot undlad at skyde på 3-4 buschauffører når problemet består i at vi har undladt at vedligeholde / optimere jernbanedriften!

Hvis jeres problem består i, at I har undladt at vedligeholde og optimere jernbanedriften, så er det jo en ren tilståelsessag. Det er der ingen grund til at blande nogle buschauffører og deres levebrød ind i.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Flixbus åbner Aalborg-Aarhus med samme rejsetid som lyntog

af Togbus, Foldingbro, søndag 07. juli, 2019, 00:11 (11 dage siden) @ andersj

Man skal køre efter forholdene. Det indbefatter at man holder til højre mv og ikke fiser den unødvendig af i yderbanen. Overdreven lav hastighed afhænger vel også af køretøjets type og sådan kan man blive ved. Men nu er det her sted stadig et jernbaneforum, skulle jeg mene, på trods af at efterhånden mange tog fremføres som bus.

--
- busser når det er billigst

Indsend billeder
Hectorrail
Svenska-lok
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen