Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forbedringer til s-tog (Generelt)

af KKLD, 4/7 2019, 19:34 (1757 dage siden)

Hej alle,

Har I nogle idéer til forbedringer af s-togsystemet med de nuværende tog, signaler, stationer osv. altså uden nogle former for milliondyre investeringer? Eller er det perfekt, givet midlerne, som det er nu?

Der kommer selvkørende s-tog om 5-10 år så dette ville være noget der skulle kunne lade sig gøre indtil da.


De sidste par år har der været byttet om på linjerne og tilbage igen og der er færre tog mellem 20-01 på hverdage, fra 4 min til 5 min drift på Linje F og sikkert mange andre ændringer jeg ikke kan huske.


En ting jeg selv spekulerer over er at Linje B & Bx kører samme rute. Ville det ikke give mening at de havde 2 forskellige endestationer så myldretidspendlere ude ved de 2 fingre fik flere direkte togforbindelser?
Samme princip gælder på de store stationer på Linje A & E hvor begge linjer stopper. Her kunne de have flere direkte forbindelser.

Men måske det er en fordel at de følges ad langs fingrene i forhold til rettidighed som opvejer flere direkte forbindelser?

Forbedringer til s-tog

af mpp, 4/7 2019, 20:27 (1757 dage siden) @ KKLD

Man kan vel groft sagt arbejde med længden af tog, frekvensen af tog og togenes ruter og så se på hvordan kapaciteten kan fordeles. Ruterne skal forbindes nord-syd og her er frekvens og togenes længder de største ting der bliver parret – så togene nordpå er omtrent lige belagt som ruterne sydpå. Det er let nok at skifte så det giver ikke mening at tænke på om linje B kører videre til Farum eller Holte ift passagerflow gennem røret. I røret har man en grænse for frekvensen og hele systemet har en kapacitetsgrænse ift hvor mange tog der er til rådighed. Der er ikke nogen grund til at lade ringbanens tog fortsætte mod nord, da de fleste derfra skal til stationerne i røret.

Man har skruet frekvensen i vejret og samtidig er der flere påstigere på s-togene. Når man på ringbanen kører med SA i stedet for SE har man fordoblet kapaciteten i det system, men den kapacitet er nu ikke til rådighed i resten af systemet. Man kan øge kapaciteten på ydertidspunkter, men det koster. Det største man kan gøre er vel at bestille nogle flere tog – enten kan man bestille en mellemserie som 3. generations s-togene. Man kan også, når man begynder at modtage næste generations s-tog, vente med at udrangere de nuværende så det samlede antal tog øges.

Af andre forslag vil meget være småjusteringer her og der. Man kan selvfølgeligt løbende se på hvordan hver enkel station bliver lavet bedre, bygge nye stier på tværs af banen eller se på, om man kan lave mere cykelparkering ved stationerne eller lignende. En del af det vil dog koste nogle penge (hvilket nye tog givetvist også gør). En anden ting ville være at udvide brandet så f.x. kystbanen også blev kaldt s-tog og fik et "s-togsprodukt", dog uden at ændre noget teknisk. Det er dog svært at se det løfte den offenlige transport i hovedstaden, da det allerede er koordineret. Det kunne måske give noget pondus når man kan køre til Køge med regionaltog, hvis man kan få færre passagerer på Køge Bugt banen, men det er spekulation.

Forbedringer til s-tog

af glade-koege ⌂, køge, 7/7 2019, 18:02 (1754 dage siden) @ mpp

S20 giver flere afgange fredag og lørdag om aften så vil styrke s-togene

Forbedringer til s-tog

af KKLD, 7/7 2019, 21:41 (1754 dage siden) @ glade-koege

Hvad vil det betyde? Vil Linje H og E køre indtil kl. 24:00/01:00?

Kan du linke til køreplanen?

Forbedringer til s-tog

af steenth, 7/7 2019, 21:58 (1754 dage siden) @ KKLD

Hvad vil det betyde? Vil Linje H og E køre indtil kl. 24:00/01:00?

Nej. Fredag aften stopper H og E med at køre som mandag til torsdag, men linje A, B og C får fredag aften 10 minutters drift til omkring 20.30 i aftenkøreplan. Lørdag stopper 10 minutters drift omkring kl. 20.30. Både fredag og lørdag nat bliver ca. en times længere 20 minutters drift.

Kan du linke til køreplanen?

Endnu ikke.

Mvh
Steen

Forbedringer til s-tog

af KKLD, 10/7 2019, 22:29 (1751 dage siden) @ steenth

Hvad vil det betyde? Vil Linje H og E køre indtil kl. 24:00/01:00?


Nej. Fredag aften stopper H og E med at køre som mandag til torsdag, men linje A, B og C får fredag aften 10 minutters drift til omkring 20.30 i aftenkøreplan. Lørdag stopper 10 minutters drift omkring kl. 20.30. Både fredag og lørdag nat bliver ca. en times længere 20 minutters drift.

Kan du linke til køreplanen?


Endnu ikke.

Mvh
Steen

Tak for dit svar Steen.

Det er dejligt med en forbedring. Går ud fra at det træder i kraft til december. Er Linje E, F og H så uden ændringer?

Forbedringer til s-tog

af T.Randrup, 10/7 2019, 08:34 (1751 dage siden) @ mpp

En anden ting ville være at udvide brandet så f.x. kystbanen også blev kaldt s-tog og fik et "s-togsprodukt", dog uden at ændre noget teknisk.

Bare, så jeg forstår dig rigtigt: Du vil have s-tog til Helsingør?

Forbedringer til s-tog

af tgpsen, 12/7 2019, 11:53 (1749 dage siden) @ T.Randrup

En anden ting ville være at udvide brandet så f.x. kystbanen også blev kaldt s-tog og fik et "s-togsprodukt", dog uden at ændre noget teknisk.


Bare, så jeg forstår dig rigtigt: Du vil have s-tog til Helsingør?

Nej, han vil lade som om toget til Helsingør er et S-tog.

Forbedringer til s-tog

af steenth, 7/7 2019, 22:10 (1754 dage siden) @ KKLD

Hej alle,

Har I nogle idéer til forbedringer af s-togsystemet med de nuværende tog, signaler, stationer osv. altså uden nogle former for milliondyre investeringer? Eller er det perfekt, givet midlerne, som det er nu?

Der kommer selvkørende s-tog om 5-10 år så dette ville være noget der skulle kunne lade sig gøre indtil da.

Der er svært. Hvis der skal gøre noget, bør der komme et vendespor på Carlsberg, som kan det muligt at få 10 minutters drift på linje E indtil Carlsberg - Frederikssundbanen har i forhold til passagertal den dårligste betjening.

De sidste par år har der været byttet om på linjerne og tilbage igen og der er færre tog mellem 20-01 på hverdage, fra 4 min til 5 min drift på Linje F og sikkert mange andre ændringer jeg ikke kan huske.

Det er længe siden at linje F gik fra 4. minutters drift. Den nuværende struktur vil DSB godt beholde pga. den er robust.

En ting jeg selv spekulerer over er at Linje B & Bx kører samme rute. Ville det ikke give mening at de havde 2 forskellige endestationer så myldretidspendlere ude ved de 2 fingre fik flere direkte togforbindelser?

Linjerne er organiseret, så det er den samme 2 fingere linjer kommer i. Bx/B på Farum og Høje Taastrup, A og E på Køge Bugt og Nordbanen og linje C og H på Frederikssund og Klampentborg, så materiel er i 3 puljer så linjer kan låne materiel af hinanden ved uregelmæssigter og der bliver i princippet flyttet togsæt imellem puljerne. Det gør lettere at genoprette driften.

Samme princip gælder på de store stationer på Linje A & E hvor begge linjer stopper. Her kunne de have flere direkte forbindelser.

Men måske det er en fordel at de følges ad langs fingrene i forhold til rettidighed som opvejer flere direkte forbindelser?

Rettighed tæller meget. Men det er meget få, som rejser igennem byen til en anden finger - så mulighed for flere direkte forbindelser er prioriteret ned.

Forbedringer til s-tog

af Jens Hansen, 8/7 2019, 06:40 (1753 dage siden) @ steenth

Hej alle,

Har I nogle idéer til forbedringer af s-togsystemet med de nuværende tog, signaler, stationer osv. altså uden nogle former for milliondyre investeringer? Eller er det perfekt, givet midlerne, som det er nu?

Der kommer selvkørende s-tog om 5-10 år så dette ville være noget der skulle kunne lade sig gøre indtil da.


Der er svært. Hvis der skal gøre noget, bør der komme et vendespor på Carlsberg, som kan det muligt at få 10 minutters drift på linje E indtil Carlsberg - Frederikssundbanen har i forhold til passagertal den dårligste betjening.

Rambølls analyse om førerløse s tog fra 2017 viste at vendesporet ved carlsberg ikke have nogen værdi. Det skyldes formentlig at med cbct og 36 tog igennem nørreport, ja så kan frederikssundsbanen også få 2 "normale linjer"

JH

Forbedringer til s-tog

af KKLD, 8/7 2019, 17:03 (1753 dage siden) @ Jens Hansen

Kan Linje H så stadigvæk vende på Østerport eller forlænges den så til Klampenborg ligesom Linje C?

Forbedringer til s-tog

af Rail, 8/7 2019, 18:10 (1753 dage siden) @ Jens Hansen

Hej alle,

Har I nogle idéer til forbedringer af s-togsystemet med de nuværende tog, signaler, stationer osv. altså uden nogle former for milliondyre investeringer? Eller er det perfekt, givet midlerne, som det er nu?

Der kommer selvkørende s-tog om 5-10 år så dette ville være noget der skulle kunne lade sig gøre indtil da.


Der er svært. Hvis der skal gøre noget, bør der komme et vendespor på Carlsberg, som kan det muligt at få 10 minutters drift på linje E indtil Carlsberg - Frederikssundbanen har i forhold til passagertal den dårligste betjening.

Rambølls analyse om førerløse s tog fra 2017 viste at vendesporet ved carlsberg ikke have nogen værdi. Det skyldes formentlig at med cbct og 36 tog igennem nørreport, ja så kan frederikssundsbanen også få 2 "normale linjer"

Ja under forudsætningen at man kan kører 36 tog i timen igennem røret bestemt ikke en forudsætning der sten sikker, derimod vil vendesporet stensikkert gøre ekstra tog muligt. Derudover giver det også ekstra muligheder ved driftsuorden.


Teglværker i Danmark
Teglværker i Danmark

Her er en oversigt over danske teglværker. Listen indeholder de teglværker, der (så vidt vides) havde jernbanespor enten i form af eget spornet eller sidespor til en anden jernbane. Med tiden vil listen også indeholde de lokomotiver, der tilhørte de enkelte teglværker.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak