Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bil påkørt af letbanetog i sikret overkørsel ved Trustrup (Generelt)

af andersj, Aalborg, 6/7 2019, 13:00 (1718 dage siden)

En Tango har her til middag påkørt en mindre personbil ved overkørslen på Albøgevej ved Trustrup.

Der er tale om en sikret overkørsel uden bomme. Det er en af de overkørsler hvor Banedanmark er igang med at installere bomme.

Fotos og mere info her: https://www.tv2ostjylland.dk/artikel/personbil-og-letbanetog-kolliderer-paa-djursland

--
Mvh Anders

Avatar

Bil påkørt af letbanetog i sikret overkørsel ved Trustrup

af Erik H, Frederikssund, 6/7 2019, 14:32 (1718 dage siden) @ andersj

Man skulle da mene, at BaneDanmark havde haft rigelig tid til, at sikre overkørslerne med bomme, fra da banen mellem Århus til Grenå, blev lukket for al trafik!

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Bil påkørt af letbanetog i sikret overkørsel ved Trustrup

af Svend, 6/7 2019, 16:04 (1718 dage siden) @ Erik H

Man skulle da mene, at BaneDanmark havde haft rigelig tid til, at sikre overkørslerne med bomme, fra da banen mellem Århus til Grenå, blev lukket for al trafik!

.
Det er ikke sikkert, at det havde forhindret ulykken.
Vi må se, hvad politiet og havarikommissionen kommer frem til.

--
Svend

Avatar

Bil påkørt af letbanetog i sikret overkørsel ved Trustrup

af Erik H, Frederikssund, 6/7 2019, 17:23 (1717 dage siden) @ Svend

Det vil vel altid være en sikkerhed med bomme, i forhold til en overskæring uden bomme.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Bil påkørt af letbanetog i sikret overkørsel ved Trustrup

af Togbus, Foldingbro, 6/7 2019, 17:38 (1717 dage siden) @ Erik H

Det vil vel altid være en sikkerhed med bomme, i forhold til en overskæring uden bomme.

Hvis man bliver fanget af bommene, skal man også lige nå at reagere ved at køre dem af og igennem dem - den reaktion kan desværre nok tage nogle millisekunder at nå hvis man når den overhovedet. Ved ikke om man i DK er begyndt at skrive på banesiden af den at man skal køre mod bommene sådan som det nu bliver gjort i Sverige.

--
- busser når det er billigst

Bil påkørt af letbanetog i sikret overkørsel ved Trustrup

af Johnni Christensen, 6/7 2019, 18:03 (1717 dage siden) @ Togbus

Det vil vel altid være en sikkerhed med bomme, i forhold til en overskæring uden bomme.

Hvis man bliver fanget af bommene, skal man også lige nå at reagere ved at køre dem af og igennem dem - den reaktion kan desværre nok tage nogle millisekunder at nå hvis man når den overhovedet. Ved ikke om man i DK er begyndt at skrive på banesiden af den at man skal køre mod bommene sådan som det nu bliver gjort i Sverige.

Der går gerne minimum et halvt minut fra bommene er gået ned, til toget kommer her i landet.
Men man tænker nok ofte ikke logisk i sådan en situation, så tidsfaktoren kan være ligegyldig.

Bil påkørt af letbanetog i sikret overkørsel ved Trustrup

af Frank Poulsen, 6/7 2019, 18:49 (1717 dage siden) @ Johnni Christensen

På sådan en lille vej og et spor har jeg utrolig svært ved at se hvordan man skal blive fanget mellem bommene, med mindre bilen ligefrem går i stå og triller hen og holder lige der. Men det kan selvfølgelig også ske. Men mens bommene er på vej ned er man jo nået over... I min optik.

Bil påkørt af letbanetog i sikret overkørsel ved Trustrup

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 6/7 2019, 19:06 (1717 dage siden) @ Frank Poulsen

På sådan en lille vej og et spor har jeg utrolig svært ved at se hvordan man skal blive fanget mellem bommene, med mindre bilen ligefrem går i stå og triller hen og holder lige der. Men det kan selvfølgelig også ske. Men mens bommene er på vej ned er man jo nået over... I min optik.

Ved anlæg med helbomme lukkes bommene for den venstre vejbane ca. 7 sekunder efter bommene for den højre vejbane. Selv om man kører frem når bommen for højre vejbane er ved at lukke, så bliver man ikke fanget af bommen for venstre vejbane.

Bil påkørt af letbanetog i sikret overkørsel ved Trustrup

af Togbus, Foldingbro, 6/7 2019, 19:26 (1717 dage siden) @ Henrik Hansen

1) der var ikke bomme ved overkørslen (er ved at blive etableret) og 2) uanset hvad skal man køre gennem bommene hvis man er fanget mellem bomme i en overkørsel (håber at de konstrueret til det i DK).

--
- busser når det er billigst

To dræbte

af andersj, Aalborg, 6/7 2019, 15:47 (1718 dage siden) @ andersj

Desværre er to af bilens passagerer blevet dræbt. Der var tale om en familie på fire personer fra Norge.

--
Mvh Anders

To dræbte

af Vollensir, 6/7 2019, 21:10 (1717 dage siden) @ andersj

Tragisk for den Norske familie :-( føler med dem

Men med den hastighed Banedanmark har med at nedlægge eller sikre overkørsler er dette desværre nok ikke den sidste ulykke.

Har set steder hvor bomme og bomdrev har lagt i månedsvis inden det er blevet monteret, helt ærligt det kan da ikke være rigtigt med den slowmotion hastighed

To dræbte

af Karsten Henneberg, 6/7 2019, 21:28 (1717 dage siden) @ Vollensir

Tragisk for den Norske familie :-( føler med dem

Men med den hastighed Banedanmark har med at nedlægge eller sikre overkørsler er dette desværre nok ikke den sidste ulykke.

Har set steder hvor bomme og bomdrev har lagt i månedsvis inden det er blevet monteret, helt ærligt det kan da ikke være rigtigt med den slowmotion hastighed

Ret nu skytset mod de bevilgende politikere i stedet for at hænge Bane.dk ud

To dræbte

af Vollensir, 7/7 2019, 22:06 (1716 dage siden) @ Karsten Henneberg

Kan godt være politikerne også har noget af skylden rent økonomisk, men helt ærligt når pengene er bevilget til bomanlæg ved overkørsler der ikke har bomme på nuværende tidspunkt. Kan det ikke være rigtig at det skal tage fler måneder at få det etableret.

Det kan da ikke tage ret mange dage at grave fundamenter ned til bomdrevene og trække ledning ud til de skinnekontakter der skal tænde overkørslen.

Har set på bl.a. Thybanen flere steder at bomdrev m.m. Har lagt i månedsvis inden der sker noget....

To dræbte

af Peter Linaa, 7/7 2019, 22:09 (1716 dage siden) @ Vollensir

Kan godt være politikerne også har noget af skylden rent økonomisk, men helt ærligt når pengene er bevilget til bomanlæg ved overkørsler der ikke har bomme på nuværende tidspunkt. Kan det ikke være rigtig at det skal tage fler måneder at få det etableret.

Det kan da ikke tage ret mange dage at grave fundamenter ned til bomdrevene og trække ledning ud til de skinnekontakter der skal tænde overkørslen.

Har set på bl.a. Thybanen flere steder at bomdrev m.m. Har lagt i månedsvis inden der sker noget....

Så synes jeg, at du skal tage at fortælle Banedanmark, hvordan man laver det hurtigst muligt, når nu du ved, hvordan det skal gøres.

To dræbte

af Vollensir, 7/7 2019, 22:27 (1716 dage siden) @ Peter Linaa

Hej Peter
Ja kunne da godt være jeg skulle det, men tror desværre ikke det hjælper ret meget. Men hvis der er nogen fra Banedanmark der læser med her. Kunne det da værer interesant og læse hvorfor det skal tage så lang tid at få det sat op....

To dræbte

af ivar, 7/7 2019, 23:57 (1716 dage siden) @ Vollensir

Kan du ikke bare forholde dig til virkeligheden? Bomanlæg er ikke påkrævet ved den tilladte hastighed.

To dræbte

af Niels Munch, 8/7 2019, 02:46 (1716 dage siden) @ ivar

Kan du ikke bare forholde dig til virkeligheden? Bomanlæg er ikke påkrævet ved den tilladte hastighed.


Til gengæld er det en god idé at stoppe, når der er rødt lys. Det gælder osse i lysregulerede gadekryds, hvor der jo aldrig er bomme .....

To dræbte

af FutteV, 6/7 2019, 21:31 (1717 dage siden) @ Vollensir

Nu bør vi have flere syn på sagen.

1. Ingen bomme ved overkørslen.

2. Normanden stoppede nok ikke for blinket, eller kørte ud pga. at man ikke ville vente.

3. Overkørslen kunne have været defekt.

4. Letbane toget kom for hurtigt.

Hvad mener i?

To dræbte

af Peter Linaa, 6/7 2019, 21:36 (1717 dage siden) @ FutteV

Nu bør vi have flere syn på sagen.

1. Ingen bomme ved overkørslen.

2. Normanden stoppede nok ikke for blinket, eller kørte ud pga. at man ikke ville vente.

3. Overkørslen kunne have været defekt.

4. Letbane toget kom for hurtigt.

Hvad mener i?

Det er alt sammen noget Havarikommissionen er ved at undersøge og IKKE noget vi herinde skal tage stilling til, det er sagen jo alt for alvorlig til.

M v h
Peter L

To dræbte

af Niels, Aarhus, 6/7 2019, 23:12 (1717 dage siden) @ Peter Linaa


Det er alt sammen noget Havarikommissionen er ved at undersøge og IKKE noget vi herinde skal tage stilling til, det er sagen jo alt for alvorlig til.

Der ganske rigtigt - vi skal ikke finde syndebukke, men jeg bliver alligevel lidt harm, når jeg læser i Aarhus Stiftstidende, at lokale folk et par dage i forvejen har oplevet, at blinklysene svigtede.
Det er vel nærmest forbryderisk, at det ikke har resulteret i indgreb fra de relevante myndigheder.
Enten fordi, at disse lokale beboere ikke har videregivet deres iagttagelser til Politiet, Letbanen, Midttrafik, Banedanmark eller hvem det nu har kunnet være relevant at meddele en så vigtig iagttagelse til, eller endnu værre - hvis det er blevet meddelt til nogle af ovenstående, og man så ikke har grebet ind.
Jeg håber, at politiet tager kontakt til f.eks denne Mike Klemmensen, der i avisen fører sig frem med viden om, at blinklysene flere gange har svigtet, og beder ham redegøre for, hvilke relevante myndigheder, han har videregivet sin viden til. Hvis han ikke har gjort dette, så må ham vel nærmest betragtes som mere eller mindre medskyldig i, at denne tragiske hændelse er sket.... eller hvis han har gjort det, så må det godt nok forventes, at der ruller hoveder et eller andet sted blandt de ansvarlige for Letbanen og dens drift.

Med venlige letbanehilsner

Niels H.

--
Niels

To dræbte

af YBS, 6/7 2019, 23:24 (1717 dage siden) @ Niels

Hvis blinksignalerne ikke virker, bør letbaneføreren vel ikke få signal om st de virker?
Nå - lad os nu vente og se, hvad havarikommisionen finder ud af.

To dræbte

af andersj, Aalborg, 6/7 2019, 23:41 (1717 dage siden) @ Niels


Det er alt sammen noget Havarikommissionen er ved at undersøge og IKKE noget vi herinde skal tage stilling til, det er sagen jo alt for alvorlig til.

Der ganske rigtigt - vi skal ikke finde syndebukke, men jeg bliver alligevel lidt harm, når jeg læser i Aarhus Stiftstidende, at lokale folk et par dage i forvejen har oplevet, at blinklysene svigtede.
Det er vel nærmest forbryderisk, at det ikke har resulteret i indgreb fra de relevante myndigheder.
Enten fordi, at disse lokale beboere ikke har videregivet deres iagttagelser til Politiet, Letbanen, Midttrafik, Banedanmark eller hvem det nu har kunnet være relevant at meddele en så vigtig iagttagelse til, eller endnu værre - hvis det er blevet meddelt til nogle af ovenstående, og man så ikke har grebet ind.
Jeg håber, at politiet tager kontakt til f.eks denne Mike Klemmensen, der i avisen fører sig frem med viden om, at blinklysene flere gange har svigtet, og beder ham redegøre for, hvilke relevante myndigheder, han har videregivet sin viden til. Hvis han ikke har gjort dette, så må ham vel nærmest betragtes som mere eller mindre medskyldig i, at denne tragiske hændelse er sket.... eller hvis han har gjort det, så må det godt nok forventes, at der ruller hoveder et eller andet sted blandt de ansvarlige for Letbanen og dens drift.

Med venlige letbanehilsner

Niels H.

Overkørslen kan sagtens være i uorden, hvor lokomotivføreren eller i dette tilfælde letbaneføreren så får signalet "Overkørslen ikke sikret". Da man ikke kører efter SR eller ORF på letbanen, så ved jeg ikke hvad forholdsreglerne er for "Overkørslen ikke sikret".
Jeg kan ikke umiddelbart finde nogle der har påstået at et letbanetog har passeret overkørslen ved driftshastighed (75 km/t) mens blink og klokke ikke har været aktiveret.

--
Mvh Anders

To dræbte

af Svend, 7/7 2019, 00:39 (1717 dage siden) @ andersj

Da man ikke kører efter SR eller ORF på letbanen, så ved jeg ikke hvad forholdsreglerne er for "Overkørslen ikke sikret".

.
Er de trafikale sikkerhedsregler (operationelle regler) for letbanen i det hele taget tilgængelige på samme måde som sikkerhedsreglementet osv, der kan findes på Banedanmarks hjemmeside?

--
Svend

Trafikale regler ved letbanens overkørsler

af jaer, 8/7 2019, 07:24 (1716 dage siden) @ andersj

Overkørslen kan sagtens være i uorden, hvor lokomotivføreren eller i dette tilfælde letbaneføreren så får signalet "Overkørslen ikke sikret". Da man ikke kører efter SR eller ORF på letbanen, så ved jeg ikke hvad forholdsreglerne er for "Overkørslen ikke sikret".

De trafikale regler er principielt de samme som i SR. Anlægsbestemmelserne er dog tilpasset letbanens forhold (bedre bremseevne og mere ensartet materiel).

/Jan

Trafikale regler ved letbanens overkørsler

af Svend, 8/7 2019, 09:36 (1716 dage siden) @ jaer

Overkørslen kan sagtens være i uorden, hvor lokomotivføreren eller i dette tilfælde letbaneføreren så får signalet "Overkørslen ikke sikret". Da man ikke kører efter SR eller ORF på letbanen, så ved jeg ikke hvad forholdsreglerne er for "Overkørslen ikke sikret".


De trafikale regler er principielt de samme som i SR. Anlægsbestemmelserne er dog tilpasset letbanens forhold (bedre bremseevne og mere ensartet materiel).

.
Da vi ikke kan finde reglerne nogen steder på almindelig vis (som man kan finde Banedanmarks regler), må vi afvente Havarikommisionens rapport.

--
Svend

Trafikale regler ved letbanens overkørsler

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 8/7 2019, 09:42 (1716 dage siden) @ Svend

Overkørslen kan sagtens være i uorden, hvor lokomotivføreren eller i dette tilfælde letbaneføreren så får signalet "Overkørslen ikke sikret". Da man ikke kører efter SR eller ORF på letbanen, så ved jeg ikke hvad forholdsreglerne er for "Overkørslen ikke sikret".


De trafikale regler er principielt de samme som i SR. Anlægsbestemmelserne er dog tilpasset letbanens forhold (bedre bremseevne og mere ensartet materiel).

.
Da vi ikke kan finde reglerne nogen steder på almindelig vis (som man kan finde Banedanmarks regler), må vi afvente Havarikommisionens rapport.

Der kan vel søge om aktindsigt i letbanens regler, da letbanen er et 100% offentlig ejet selskab.

Hvis man forsøger, så skal man nok ikke gøre sig megen forhåbning om et positivt resultat - andre har forsøgt (dog ikke mht. til regler).

https://jyllands-posten.dk/aarhus/ECE10410615/letbanens-bestyrelsesmoeder-er-lukket-lan...

Trafikale regler ved letbanens overkørsler

af mikkelhansen, Lunderskov, 12/7 2019, 11:40 (1712 dage siden) @ Svend

Jeg har via e-mail fået tilsendt Letbanens "Trafikale Sikkerhedsforeskrifter" (TSF) og "Supplerende Instrukser til Trafikale Sikkerhedsforskrifter" (SIT) fra Peter Morell, sikkerhedschef ved Letbanen. Ingen grund til at begynde at søge aktindsigt, Peter svarede efter to dage i en meget høflig tone, og skrev også at alle sikkerhedsreglementer/operative regler på længere sigt ville blive tilgængelige på Letbanens hjemmeside, forventeligt i løbet af efteråret.
Letbanens regler vedrørende automatisk sikrede overkørsler læner sig meget op ad SR.

For de interesserede har jeg uploadet TSF bind 1 (grundbog), TSF bind 2 (signaler og mærker) samt SIT her: https://gofile.io/?c=9QavbZ . Jeg ved ikke hvornår/om linket udløber, så gem en kopi lokalt på din computer, hvis du vil kunne tilgå dokumenter fremadrettet.

--
Hilsen
Mikkel

Trafikale regler ved letbanens overkørsler

af Peter Linaa, 12/7 2019, 17:39 (1711 dage siden) @ mikkelhansen

Jeg har via e-mail fået tilsendt Letbanens "Trafikale Sikkerhedsforeskrifter" (TSF) og "Supplerende Instrukser til Trafikale Sikkerhedsforskrifter" (SIT) fra Peter Morell, sikkerhedschef ved Letbanen. Ingen grund til at begynde at søge aktindsigt, Peter svarede efter to dage i en meget høflig tone, og skrev også at alle sikkerhedsreglementer/operative regler på længere sigt ville blive tilgængelige på Letbanens hjemmeside, forventeligt i løbet af efteråret.
Letbanens regler vedrørende automatisk sikrede overkørsler læner sig meget op ad SR.

For de interesserede har jeg uploadet TSF bind 1 (grundbog), TSF bind 2 (signaler og mærker) samt SIT her: https://gofile.io/?c=9QavbZ . Jeg ved ikke hvornår/om linket udløber, så gem en kopi lokalt på din computer, hvis du vil kunne tilgå dokumenter fremadrettet.

Undskyld jeg spørger: Er det "bare" mig, der ikke har tålmodighed til at vente på at linket åbner, eller virker linket ikke længere? Jeg har nu forsøgt i en time at åbne linket, men intet sker.

M v h
Peter L

Trafikale regler ved letbanens overkørsler

af Thorbjørn, 12/7 2019, 17:42 (1711 dage siden) @ Peter Linaa

Det må være hos dig, det åbner helt normalt.

Trafikale regler ved letbanens overkørsler

af Peter Linaa, 12/7 2019, 17:52 (1711 dage siden) @ Thorbjørn

Det må være hos dig, det åbner helt normalt.

Tak, så må jeg vente til de bliver lagt på Letbanens Hjemmeside.

M v h
Peter L

Trafikale regler ved letbanens overkørsler

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 12/7 2019, 18:38 (1711 dage siden) @ Peter Linaa

Jeg har via e-mail fået tilsendt Letbanens "Trafikale Sikkerhedsforeskrifter" (TSF) og "Supplerende Instrukser til Trafikale Sikkerhedsforskrifter" (SIT) fra Peter Morell, sikkerhedschef ved Letbanen. Ingen grund til at begynde at søge aktindsigt, Peter svarede efter to dage i en meget høflig tone, og skrev også at alle sikkerhedsreglementer/operative regler på længere sigt ville blive tilgængelige på Letbanens hjemmeside, forventeligt i løbet af efteråret.
Letbanens regler vedrørende automatisk sikrede overkørsler læner sig meget op ad SR.

For de interesserede har jeg uploadet TSF bind 1 (grundbog), TSF bind 2 (signaler og mærker) samt SIT her: https://gofile.io/?c=9QavbZ . Jeg ved ikke hvornår/om linket udløber, så gem en kopi lokalt på din computer, hvis du vil kunne tilgå dokumenter fremadrettet.


Undskyld jeg spørger: Er det "bare" mig, der ikke har tålmodighed til at vente på at linket åbner, eller virker linket ikke længere? Jeg har nu forsøgt i en time at åbne linket, men intet sker.

Windows 7 med Internet Explorer kan åbenbart ikke sammen med web-siden, jeg havde samme problem. Google Chrome kunne åbne siden uden problemer, så det kan du forsøge.

Trafikale regler ved letbanens overkørsler

af Peter Linaa, 12/7 2019, 18:57 (1711 dage siden) @ Henrik Hansen

Jeg har via e-mail fået tilsendt Letbanens "Trafikale Sikkerhedsforeskrifter" (TSF) og "Supplerende Instrukser til Trafikale Sikkerhedsforskrifter" (SIT) fra Peter Morell, sikkerhedschef ved Letbanen. Ingen grund til at begynde at søge aktindsigt, Peter svarede efter to dage i en meget høflig tone, og skrev også at alle sikkerhedsreglementer/operative regler på længere sigt ville blive tilgængelige på Letbanens hjemmeside, forventeligt i løbet af efteråret.
Letbanens regler vedrørende automatisk sikrede overkørsler læner sig meget op ad SR.

For de interesserede har jeg uploadet TSF bind 1 (grundbog), TSF bind 2 (signaler og mærker) samt SIT her: https://gofile.io/?c=9QavbZ . Jeg ved ikke hvornår/om linket udløber, så gem en kopi lokalt på din computer, hvis du vil kunne tilgå dokumenter fremadrettet.


Undskyld jeg spørger: Er det "bare" mig, der ikke har tålmodighed til at vente på at linket åbner, eller virker linket ikke længere? Jeg har nu forsøgt i en time at åbne linket, men intet sker.


Windows 7 med Internet Explorer kan åbenbart ikke sammen med web-siden, jeg havde samme problem. Google Chrome kunne åbne siden uden problemer, så det kan du forsøge.

Hej Henrik

Mange tak for tippet, det virkede med det samme, tak.

M v h
Peter L

Trafikale regler ved letbanens overkørsler

af Niels Munch, 12/7 2019, 18:04 (1711 dage siden) @ mikkelhansen

For de interesserede har jeg uploadet TSF bind 1 (grundbog), TSF bind 2 (signaler og mærker) samt SIT her: https://gofile.io/?c=9QavbZ . Jeg ved ikke hvornår/om linket udløber, så gem en kopi lokalt på din computer, hvis du vil kunne tilgå dokumenter fremadrettet.


Jeg får dette svar, når jeg klikker på dit link:

"Farlig webside blokeret. Du har forsøgt at få adgang til: https://gofile.io/?c=9QavbZ . Dette er en kendt, farlig webside. Det anbefales, at du IKKE går ind på siden."

Trafikale regler ved letbanens overkørsler

af Peter Linaa, 14/7 2019, 23:26 (1709 dage siden) @ mikkelhansen

Jeg har via e-mail fået tilsendt Letbanens "Trafikale Sikkerhedsforeskrifter" (TSF) og "Supplerende Instrukser til Trafikale Sikkerhedsforskrifter" (SIT) fra Peter Morell, sikkerhedschef ved Letbanen. Ingen grund til at begynde at søge aktindsigt, Peter svarede efter to dage i en meget høflig tone, og skrev også at alle sikkerhedsreglementer/operative regler på længere sigt ville blive tilgængelige på Letbanens hjemmeside, forventeligt i løbet af efteråret.
Letbanens regler vedrørende automatisk sikrede overkørsler læner sig meget op ad SR.

For de interesserede har jeg uploadet TSF bind 1 (grundbog), TSF bind 2 (signaler og mærker) samt SIT her: https://gofile.io/?c=9QavbZ . Jeg ved ikke hvornår/om linket udløber, så gem en kopi lokalt på din computer, hvis du vil kunne tilgå dokumenter fremadrettet.

Hvis det skulle have interesse for nogen i dette forum, så kan sporplaner for HELE Aarhus Letbane findes her:
https://www.letbanen.dk/media/385347/sporplaner-maj-2019.pdf

M v h
Peter L

TIL Lystrup station - 5 km fra eller til

af Rask Ingemann Lambertsen, 15/7 2019, 20:39 (1708 dage siden) @ Peter Linaa

Hvis det skulle have interesse for nogen i dette forum, så kan sporplaner for HELE Aarhus Letbane findes her:
https://www.letbanen.dk/media/385347/sporplaner-maj-2019.pdf

Var det ikke på Lystrup station, man havde problemer med at få togene til at passe sammen, når der skal jongleres med tre tog samtidigt? Skal man beregne køretider mellem stationerne, er det en god hjælp at vide, hvor stationerne befinder sig, og gerne med en nøjagtighed bedre end en håndfuld kilometer...

$ pdftotext sporplaner-maj-2019.pdf - | grep -A 2 -F -e '(Lp)'
Lystrup (Lp)
Km 216,7

--
Lystrup (Lp)
Km 11,7
Km 211.7
--
Lystrup (Lp)
Km 216,7

--
Lystrup (Lp)
Km 11,6
Km 216,6

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

To dræbte

af Karl Høst, 7/7 2019, 17:17 (1716 dage siden) @ Niels

Hej Niels
Lige mine ord. Lad nu haverikonmissionen arbejde, og overlad det til de professionelle at analysere og konkludere.

Havarikommissionenes rapport

af Karl Høst, 25/6 2020, 17:44 (1362 dage siden) @ Karl Høst

Her er så endelig havarikommissionens rapport

Havarikommissionenes rapport

af Poul Brandt, Nordsjælland, 25/6 2020, 18:49 (1362 dage siden) @ Karl Høst

Her er så endelig havarikommissionens rapport

.
Og her er så, hvad jeg netop har skrevet til haverikommissionen:

Hej i havarikommissionen
Jeg har skimmet jeres rapport.
Så vidt jeg kan se har i overset et forhold som kan have haft mærkbar indflydelse på ulykken.
Føren kan have været "rød/grøn" farveblind, af den type, hvor den røde sanse celle ikke fungerer, eller har nedsat funktion.
I dette tilfælde opfattes det røde lys med den grønne og blå celle. Men disse er markant mindre følsomme for rødt lys, og dermed opfattes rødt lys som meget svagt.

Jeg har i lighed med en del af den mandlige befolkning dette handikap. (Jeg antager at føren af bilen var en mand).
Dette handikap betyder at jeg fra tid til anden kører over for rødt (eller er lige ved det), særligt om aftenen i dårligt vejr, idet rødt er en meget svag farve for mig, og derfor let overses. - Af jeres rapport fremgår at der var en del forvirring omkring skiltning. Dette kombineret med denne type rød/grøn farveblindhed, kan have været den egentlige årsag til ulykken.

Jeg har i øvrigt for et par år siden skrevet til Banedanmark og foreslået at man indfører det hvide blinkende lys i Danmark også, men ikke modtaget svar herpå. Hvis det hvide blinkende lys var indført, ville jeg kunne reagere på "mangel på hvidt blinkende lys", når jeg nærmer mig en overskæring.

Som et kuriosum kan jeg nævne at, hvis der anvendes rød/grøn markering af om toiletter er optaget, så er jeg nødt til at tage i dørene ind til toiletter for at afgøre om de er optaget. På samme måde som indikation "WC" med rød hhv grøn lys (på samme placering) inde i kupeen for at indikerer om et toilet i toget er optaget er helt til grin for mig (og de 9% andre rød/grønne farveblinde mænd i Danmark).


--
Med venlig hilsen
Poul Brandt Jensen

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Er betydningen af blink i signalet entydig?

af Jakob S. Engbæk, 6/7 2019, 22:23 (1717 dage siden) @ FutteV

Nu bør vi have flere syn på sagen.

1. Ingen bomme ved overkørslen.

2. Normanden stoppede nok ikke for blinket, eller kørte ud pga. at man ikke ville vente.

3. Overkørslen kunne have været defekt.

4. Letbane toget kom for hurtigt.

Hvad mener i?

Er betydningen af blinkkende signaler ved en overskærring entydige for biler?
Betyder blinkende signaler stop i andre lande også? (Især Norge og Sverige)

Er betydningen af blink i signalet entydig?

af YBS, 6/7 2019, 23:21 (1717 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

I Sverige betyder rødt blink stop lige som i Danmark. De har så også langsomt hvidt blink, når man gerne må køre over.
I Norge betyder rødt blink også, at man ikke må køre over.

Er betydningen af blink i signalet entydig?

af Jakob S. Engbæk, 7/7 2019, 08:46 (1717 dage siden) @ YBS

I Sverige betyder rødt blink stop lige som i Danmark. De har så også langsomt hvidt blink, når man gerne må køre over.
I Norge betyder rødt blink også, at man ikke må køre over.

Tak, så er der ikke noget at være i tvivl om. Jeg så det nævnt i kommentarerne under en artikel.

Er betydningen af blink i signalet entydig?

af Pylorus, 7/7 2019, 09:27 (1717 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

I Sverige betyder rødt blink stop lige som i Danmark. De har så også langsomt hvidt blink, når man gerne må køre over.
I Norge betyder rødt blink også, at man ikke må køre over.


Tak, så er der ikke noget at være i tvivl om. Jeg så det nævnt i kommentarerne under en artikel.

I Danmark har vi tendensen til at køre ligeså snart bommene begynder at gå op og ens bil kan komme under.
I Sverige venter man pænt indtil bommene er oppe og de røde blink er ophørt.
Til gengæld gider man sjældent vise af i en rundkørsel, som de fleste herhjemme er opdraget til.

Avatar

Er betydningen af blink i signalet entydig?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 7/7 2019, 16:55 (1716 dage siden) @ Pylorus

I Danmark har vi tendensen til at køre ligeså snart bommene begynder at gå op og ens bil kan komme under.
I Sverige venter man pænt indtil bommene er oppe og de røde blink er ophørt.

Færdselsloven er klar - du skal gøre som svenskerne her - i Danmark også.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Er betydningen af blink i signalet entydig?

af Ulf Pålsson, Stockholm, 7/7 2019, 16:41 (1716 dage siden) @ YBS

I Sverige betyder rødt blink stop lige som i Danmark. De har så også langsomt hvidt blink, når man gerne må køre over.
- - -.

Nja, också många svenskar tror att vit blink betyder "passera, det kommer inte något tåg". Men betydelsen är, enligt den svenska lagstiftningen/lovgivningen: Blinkande vitt ljus kan finnas för att göra (plan)korsningen/overkørslen lättare/nemmere att upptäcka. En bilist eller annan vägtrafikant som passerar en plankorsning/overkørsel ska lämna fri väg/har vigeplikt oavsett vad signalerna mot vägen visar.

Er betydningen af blink i signalet entydig?

af HLA7, 7/7 2019, 07:39 (1717 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

Rødt lys er universialt, og betyder stop

Er betydningen af blink i signalet entydig?

af Allan Støvring-Nielsen, 12/7 2019, 06:06 (1712 dage siden) @ HLA7

Rødt lys er universialt, og betyder stop

Mja, måske for vejtrafikken. Ved banen giver blinkende rød en kørtilladelse på 40 eller 60 km/t

Allan

Er betydningen af blink i signalet entydig?

af cslundsten, 12/7 2019, 10:58 (1712 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Rødt lys er universialt, og betyder stop


Mja, måske for vejtrafikken. Ved banen giver blinkende rød en kørtilladelse på 40 eller 60 km/t

Medmindre man er i Norge hvor blinkende rød betyder "stop". Ligesom fast rød. Blinkende rød anvendes i indkørselssignaler for at tydeliggøre dem.

Mvh
Carsten Lundsten

Driften til Grenå er genoptaget

af andersj, Aalborg, 7/7 2019, 11:24 (1717 dage siden) @ andersj

I dag køres der igen efter normal køreplan på hele Grenåbanen.

--
Mvh Anders

Sikringssystem

af kme, 7/7 2019, 23:09 (1716 dage siden) @ andersj

I forbindelse med denne tragiske ulykke er det flere gange blevet nævnt, at lokoføreren bliver adviseret hvis blink/klokke ikke virker. Letbanen har således tilbagevist naboers påstand om at systemet ofte ikke virker.

Hvordan virker dette? Hvordan får lokoføreren besked?

Sikringssystem

af andersj, Aalborg, 8/7 2019, 00:04 (1716 dage siden) @ kme

I forbindelse med denne tragiske ulykke er det flere gange blevet nævnt, at lokoføreren bliver adviseret hvis blink/klokke ikke virker. Letbanen har således tilbagevist naboers påstand om at systemet ofte ikke virker.

Hvordan virker dette? Hvordan får lokoføreren besked?

Se her: http://www.lundsten.dk/dk_signaling/sign_lex/lex/lex_o.htm#overkorselssignal

--
Mvh Anders

Sikringssystem

af kme, 8/7 2019, 00:19 (1716 dage siden) @ andersj

I forbindelse med denne tragiske ulykke er det flere gange blevet nævnt, at lokoføreren bliver adviseret hvis blink/klokke ikke virker. Letbanen har således tilbagevist naboers påstand om at systemet ofte ikke virker.

Hvordan virker dette? Hvordan får lokoføreren besked?


Se her: http://www.lundsten.dk/dk_signaling/sign_lex/lex/lex_o.htm#overkorselssignal

Tak. Det virker tilpas ukompliceret og gør naboernes påstande utroværdige.

Sikringssystem

af andersj, Aalborg, 8/7 2019, 00:37 (1716 dage siden) @ kme

I forbindelse med denne tragiske ulykke er det flere gange blevet nævnt, at lokoføreren bliver adviseret hvis blink/klokke ikke virker. Letbanen har således tilbagevist naboers påstand om at systemet ofte ikke virker.

Hvordan virker dette? Hvordan får lokoføreren besked?


Se her: http://www.lundsten.dk/dk_signaling/sign_lex/lex/lex_o.htm#overkorselssignal


Tak. Det virker tilpas ukompliceret og gør naboernes påstande utroværdige.

De kan jo godt have ret i at overkørslen ikke har virket en eller flere gange, men jeg har heller ikke hørt nogle påstå at et letbanetog har passeret en usikret overkørsel med driftshastighed.

--
Mvh Anders

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak