Borgmester om togbroen: Det er uforskammet at køre udenom os (Trafikpolitik)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, onsdag 10. juli, 2019, 09:31 (11 dage siden)

Borgmester om togbroen: Det er uforskammet at køre udenom os

https://vafo.dk/vejle/Borgmester-om-togbroen-Det-er-uforskammet-at-koere-udenom-os/arti...

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, onsdag 10. juli, 2019, 11:00 (11 dage siden) @ Poul Brandt

Jeg forstår stadig ikke, hvorfor det er så vigtigt for Vejle, at tog der ikke standser i Vejle SKAL køre igennem midtbyen. Nok er der en del jernbaneentusiaster i byen, men ligefrem insistere på at godstog og højhastighedstog skal køre gennem byen er noget, jeg ikke lige forstår. Jeg kender heller ikke til andre steder i Europa, hvor ønsket om trafikstøj i midtbyen er højt.

Jeg forstår godt, at de gerne vil have hurtige togforbindelser, men det får de jo netop ved de linier, der bliver plads til, når de kapacitetsslugende bliver ført udenom...

/Lasse

af Mester @, onsdag 10. juli, 2019, 11:10 (11 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Mon ikke problemet er, at han ikke helt har fattet, hvad det hele går ud på? Og måske heller ikke ønsker det?
Det samme ser man i Skanderborg. Her kværner modstanderne om, at Skanderborg bliver koblet af, hvis Solbjergbanen bliver bygget. Når man så fortæller dem, at turen fra Skanderborg til Kbh ved en fuldt udbygget Togfond bliver en halv time hurtigere, begynder de blot forfra.

Hold nu op med at håne Vejle..

af ThomasTT, torsdag 11. juli, 2019, 20:09 (10 dage siden) @ Mester

Mon ikke problemet er, at han ikke helt har fattet, hvad det hele går ud på? Og måske heller ikke ønsker det?
Det samme ser man i Skanderborg. Her kværner modstanderne om, at Skanderborg bliver koblet af, hvis Solbjergbanen bliver bygget. Når man så fortæller dem, at turen fra Skanderborg til Kbh ved en fuldt udbygget Togfond bliver en halv time hurtigere, begynder de blot forfra.

Deres bekymring er helt reel. Man bygger ikke en Vejle fjord forbindelse for ikke også at bruge den. Og det langt mere end den "politiske" køreplan, der blev lanceret med togfonden, hvor der skal køre to tog i timen Aarhus-kbh lige efter hinanden, hvor kun det ene bruger forbindelsen.

To tog i 30- minutters drift vil være langt bedre, og sikkert også løsningen, når først forbindelsen er bygget.

Det betyder ikke, at den bro/tunnel nødvendigvis er dårlig for Vejle. De skulle forsøge at få Herning tilbage i timeplanen, evt som erstatning for billundbanen. Så bevarer Vejle de direkte forbindelser til kbh.

af Frank Poulsen, onsdag 10. juli, 2019, 11:11 (11 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Jeg giver dig helt ret... Det giver ikke meget mening. Men de frygter jo at de får færre direkte tog til Kbh der standser... Det samme frygtede Høje Tåstrup og Roskilde... Hvor man sagde, jamen det er supplering med den ny bane. Jamen man kan jo et eller sted se de fik ret... Der kommer ikke flere tog, de flytter nogle af togene fra Roskilde og Høje Tåstrup... (IC og Lyn). Så sådan en bro skal samtidig også være investering i flere tog så det bliver flere tog og ikke bare nogle der flyttes. Og det vil også kræve investeringer andre steder, det er vel et af problemerne i dag, med den nye bane, der er ikke plads på for enderne (KH især vel) til flere tog, derfor "nøjes" man med at flytte nogle eksisterende.

af Poul Brandt @, Nordsjælland, onsdag 10. juli, 2019, 11:13 (11 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Jeg forstår stadig ikke, hvorfor det er så vigtigt for Vejle, at tog der ikke standser i Vejle SKAL køre igennem midtbyen. Nok er der en del jernbaneentusiaster i byen, men ligefrem insistere på at godstog og højhastighedstog skal køre gennem byen er noget, jeg ikke lige forstår. Jeg kender heller ikke til andre steder i Europa, hvor ønsket om trafikstøj i midtbyen er højt.

Jeg forstår godt, at de gerne vil have hurtige togforbindelser, men det får de jo netop ved de linier, der bliver plads til, når de kapacitetsslugende bliver ført udenom...

/Lasse

Der er mange følelser i det. Man ved hvad man har, men ikke hvad man får. Så der er tryghed ved det bestående. Ligesom da 25% af alle rejsende, direkte adspurgt, sagde de ikke turde køre i tog under storebælt i den nye tunnel, og man derfor indsatte busser til hver afgang så man kunne tage bussen over broen og stå på toget igen på den anden side. Efter 1 uge aflyste man busserne, så folk bare kunne tage en af DSB betalt taxa.

Det er interessant at man politisk i Skanderborg reagerede omvendt af Vejle, da den nye bane Hovedgaard-Hasselager blev "vedtaget". Her accepterede man det og gjorde så ikke mere ved det. Jeg skrev til borgmesteren og opfordrede til at han prøvede at få en station i Hovedgaard i "bytte". Men det havde ingen interesse. -Efter et par år begyndte en begrænset lokal modstand at opstå, men intet i sammenligning med Vejle. (Der er naturligvis stor modstand i Solbjerg, hvor toget skal forbi).

af mpp, onsdag 10. juli, 2019, 14:25 (11 dage siden) @ Poul Brandt

Forskellen mellem Skanderborg og Vejle er vel at den ene er en V-borgmester og den anden en S-borgmester?

Derudover er forskellen vel også, at mens Roskilde–København i dag kan have 10+ tog i hver retning i timen, er der kun 3-4 tog i timen i landsdelstrafikken og timemodellen opererer netop med at der kommer flere tog. Det er svært at forestille sig at Skanderborg og Vejle i fremtiden skulle få færre tog til København end nu, givet at der kører 2 tog i timen til hver by.

Tunnel som alternativ

af Poul Brandt @, Nordsjælland, onsdag 10. juli, 2019, 15:17 (11 dage siden) @ Poul Brandt

Det omdiskuterede forslag om en togbro over Vejle Fjord er endnu engang til debat. Enhedslisten og De Radikale vil se på muligheden for en tunnel som alternativ.

http://www.dagensbyggeri.dk/artikel/105879-vejle-togbro-kan-ende-som-tunnel

Tunnel som alternativ

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, onsdag 10. juli, 2019, 15:37 (11 dage siden) @ Poul Brandt

Enhedslisten og De Radikale vil se på muligheden for en tunnel som alternativ.

Det kunne også blive en ok løsning, hvis den ikke laves alt for stejl ift godstogene - ikke at togene ikke kan komme op, men mere om de også kan nå at komme helt til en egnet overhalingsstation, hvis de skal langt ned i fart.

/Lasse

Tunnel som alternativ

af mpp, onsdag 10. juli, 2019, 16:09 (11 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Vil der ikke være nogle begræsninger med hvor mange tog der kan være i tunnelen på en gang? Og er de begrænsninger anderledes end med en bro?

Tunnel som alternativ

af Per Sørensen, torsdag 11. juli, 2019, 18:31 (10 dage siden) @ mpp

Der er så mange erfaringer fra tunneller i alle mulige lande, men især Schweitz.
Alt er afprøvet i 1:1, så man behøver ikke opfinde den dybe igen!

Det er muligt at køre på ret stejle stigninger både med persontog og godstog UDEN skydelokomotiv,,,

Jeg tror at de smukke bakker ved Vejle vil få en Bane ingeniør fra Schweiz til at gabe - uanset om det skal være en tunnel eller bro...:-)

god sommer-hilsen
pediHg

af pjl, torsdag 11. juli, 2019, 21:46 (10 dage siden) @ Poul Brandt

https://vafo.dk/vejle/Borgmester-om-togbroen-Det-er-uforskammet-at-koere-udenom-os/arti...

"Det er fra Vejle og over af, at pendlerne står på det tog til København. Ikke mange kører med fra Aarhus, så jeg ved ikke, hvem der skal køre med de tog, broen laves til"

Den gode borgmester har vist krydset grænsen til fantasi-land. Hvad gør at man skal tage den mand alvorligt?

af Finn A, mandag 15. juli, 2019, 12:59 (6 dage siden) @ pjl

Argumentation lidt i samme stil som når emnet om en tilbringer-venlig station udenfor Aarhus bymidte kommer op: "Nej, nej, al statistik siger, at 80% af dem, som bruger toget til/fra Aarhus har ærinde indenfor Ringgaden". Så, nej, der er sandelig ikke brug for en tilbringer-venlig station udenfor bymidten, som resten af områdets potentielle rejsende kunne få nytte af.

af andersj, Nordjylland, mandag 15. juli, 2019, 13:15 (6 dage siden) @ Finn A

Argumentation lidt i samme stil som når emnet om en tilbringer-venlig station udenfor Aarhus bymidte kommer op: "Nej, nej, al statistik siger, at 80% af dem, som bruger toget til/fra Aarhus har ærinde indenfor Ringgaden". Så, nej, der er sandelig ikke brug for en tilbringer-venlig station udenfor bymidten, som resten af områdets potentielle rejsende kunne få nytte af.

Stationen eksisterer allerede og hedder Viby J. Her er der forbindelse til bl.a. Odderbanen og 4A og 6A. Mon ikke også der kommer en station i Brabrand.

Jeg kan i øvrigt anbefale at observere udskiftningen af passagerer i hhv. Aarhus og Vejle. I Aarhus bliver fjerntogene stort set tømt og fyldt igen i begge retninger.

--
Mvh Anders

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.

Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen