Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Verdens korteste kabelbane? (Generelt)

af Eyolf, 14/7 2019, 23:25 (1719 dage siden)

Midt i Zagreb sentrum finner man "Uspinjača", en sjarmerende kabelbane som forbinder nedrebyen, "Donji Grad", handelsbyen, med øvrebyen, "Gornji Grad", herskerbyen (Fremdeles ligger parlament og regjeringskontorer i øvrebyen). Strekningen er bare 66 meter, alt for kort til å bygge den på klassisk vis, som Fløibanen i Bergen, med enkeltspor og møtespor på midten. Banen er derfor dobbeltsporet hele veien. Stigningen er hele 52 %, noe som vel gjør den til en av verdens bratteste.

[image]

Vognene går i 5-minutters intervall, og selv om en normalt sprek person kan gå opp på drøye tre minutter (to minutter ned igjen!), anbefales en tur, om ikke for annet, så for å oppleve den fantastiske utsikten over byen.

Ta en titt på bildene, og la dere inspirere til å besøke en vakker, gammel by som kom nesten uskadd gjennom 2. verdenskrig!

Verdens korteste kabelbane?

af Peter Andersen, 15/7 2019, 08:22 (1719 dage siden) @ Eyolf

Der er/var en lille en på ca. 15 meters længde i Albertslund centrum. Den har kun én vogn og ligger i en glasbur hele vejen.
Jeg har billeder af den, men ikke tilgængelige pt.

Verdens korteste kabelbane?

af Niels Buch, 15/7 2019, 09:38 (1719 dage siden) @ Peter Andersen

På Strandvejen i Helsingør, findes der også 3 ejendomme som har en kort kabelbane fra vejen og op til selve huset.

Niels

Verdens korteste kabelbane?

af ChrBrun, Helsingør, 15/7 2019, 13:37 (1718 dage siden) @ Niels Buch

På Strandvejen i Helsingør, findes der også 3 ejendomme som har en kort kabelbane fra vejen og op til selve huset.

Niels


Jeg bor i Helsingør, men det har jeg da aldrig hørt om. Ved du nærmere hvor det er ?

--
Christian Brun

Verdens korteste kabelbane?

af Niels Buch, 15/7 2019, 14:18 (1718 dage siden) @ ChrBrun

Hej Christian

Kan du ikke sende mig en mail (via kuverten ved mit brugernavn). Der er tale om private ejendomme, så derfor...

Niels

Verdens korteste kabelbane?

af Eyolf, 15/7 2019, 15:16 (1718 dage siden) @ Niels Buch

Ja, slike private heisanordninnger finnes det mengder av her til lands (Norge) også, den nærmeste like i nærheten av der jeg bor, for ikke å snakke om alle de skinnegående båtopptrekkene som finnes langs kysten, ofte ikke mer enn 3-4 meter lange. Men alt slikt havner i en annen kategori. Når vi snakker om kabelbaner (i det minste på norsk), snakker vi om bane med mer eller mindre offentlig person- og/eller varebefordring, som f.eks. Slottsbanen i Ljubljana, som bare har én vogn (Motvekten ligger i et slissespor under skinnegangen), er nesten like bratt og bare 9 meter lengre enn den i Zagreb:

[image]

Verdens korteste kabelbane?

af Hans T. Møller, Risskov, 15/7 2019, 23:28 (1718 dage siden) @ Eyolf

Hej Eyolf

I Valparaiso i Chile findes der flere funicularer (kabelbaner), som er kortere end den i Zagreb:

Cordillera 60 m
San Agustín 51 m
El Peral 52 m
Reina Victoria 40 m

Vi har set på dem i denne tråd

Bedste hilsner

Verdens korteste kabelbane?

af Eyolf, 16/7 2019, 00:48 (1718 dage siden) @ Hans T. Møller

Se det, ja! Det var interessant. Takk!

Men det er kanskje fortsatt dekning for å kalle Zagreb for Europas korteste?

Verdens korteste kabelbane?

af Hans T. Møller, Risskov, 16/7 2019, 19:28 (1717 dage siden) @ Eyolf

Her i Europa har jeg kun set funicularen (kabelbanen) i Zagreb, den i Budapest (længde 95 m) og den i Dresden (på hele 547 m).

Men vi kan jo kaste spørgsmålet ud i forum: Har nogen kendskab til en europæisk funicular med offentlig transport, hvor strækningen er kortere end 66 meter?

Hvis vi vil være rigtige nørder, kan vi jo sige, at nedlagte og forsvundne også tæller med!

Bedste hilsner

Verdens korteste kabelbane?

af Hans T. Møller, Risskov, 16/7 2019, 20:06 (1717 dage siden) @ Kaare

Fremragende - tak for link'et!

Bedste hilsner

Verdens korteste kabelbane?

af Bengt Larsson, 18/7 2019, 13:19 (1715 dage siden) @ Hans T. Møller

Det är en tekniskt väldigt liten skillnad mellan en kabelbana/bergbana och en snedhiss / skrå elevator (google translate av "inclined elevator")

En definition är att kabelbana har två vagnar som motvikt till varandra och en snedhiss / skrå elevator har en vagn och motvikt såsom en vanlig hiss/elevator.
Men en del anläggningar kallas kabelbana/funicular fast de har motvikt. Till exempel Montmartre Funicular in Paris hade förr två vagnar med kabel mellan, man har sedan 1991 två vagnar med var sin motvikt.

I Stockholms tunnelbana finns en del snedhissar på 20-50 meter.
Universeum i Göteborg har två snedhissar (går oberoende med var sin motvikt) på cirka 50 meter.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak