Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab (Generelt)

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 17/7 2019, 19:40 (1717 dage siden)

Nu vi er i en agurker tid, dog ikke inden for jernbane.

Mange spændende ting og tænker bliver vendt og drejet for tiden.
Så springer med en idé./ tanke

Kunne man forestille sig DSB+SJ+NSB samlet i et selskab?
Normalt plejer stor drift at være godt. Må være nemmere at lave forbindelser. En kunne være mellem København, Stockholm, Oslo Gøteborg og nok også flere som min Geografiske evner ikke dækker.
Nuvel det kunne godt ske uden en sammenlægning tænker bare det er nemmere.

Men lad mig hører hvad ånder tænker.

God sommer

Avatar

En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 17/7 2019, 19:53 (1717 dage siden) @ hummel_62

Ja, se bare hvor godt det går med PostNord!
(Ironi/sarkasme kan forekomme)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 17/7 2019, 20:03 (1717 dage siden) @ Michael Deichmann

Smiler
Den så jeg godt komme, og var lidt det som gav idé til tanken.
Hvis man samler i et selskab, så der ikke er, det må i selv klare,samt man tænker en løsning på tjeneste mænd ind fra starten.
Som viste er kimen til nogen af Post Nordens problemer

En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 18/7 2019, 12:40 (1716 dage siden) @ Niels Munch

SJ har været igennem en større omstilling og vinder nu udbudt trafik men driver primært kommerciel trafik og finansierer indkøb af nye tog selv.

NSB er gået i gang med samme omstilling og hedder nu Vy. De har endnu ikke vundet udbudt trafik og det er uklart om de kan køre ruter kommercielt eller finansiere egne tog.

I Danmark er der basalt set ikke truffet beslutning om, hvad der skal ske med statens togselskab, når jernbanen konkurrenceudsættes. Ligesom det er uklart om DSBs nye tog må køre kommerciel trafik, hvis staten garanterer finansieringen.

De tre nordiske statsejede togselskaber er derfor på vidt forskellige "udviklingsstadier", og det vil være synd for dem alle tre, hvis man forsøger at samle dem til en nordisk mastodont.

Lasse

En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab

af kme, 18/7 2019, 14:05 (1716 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

De tre nordiske statsejede togselskaber er derfor på vidt forskellige "udviklingsstadier", og det vil være synd for dem alle tre, hvis man forsøger at samle dem til en nordisk mastodont.

Hele tankegangen med at have nationale/regionale operatørselskaber er dybt forældet. DSB skal bare sælges hurtigst muligt til højstbydende.

Det der er vigtig for nationerne, er udbuddet af trafikken og sikre en solid basal regionaltrafik. IC og lyntog kan køres rent kommercielt, så man kan godt kræve licens for IC/Lyn og binde de penge i halen på regionaltrafikken der næppe nogensinde vil blive bæredygtigt i sig selv.

En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab

af mpp, 18/7 2019, 16:50 (1716 dage siden) @ kme

Der er ingen grund til at IC-trafikken skal finansiere regionaltrafiken. IC-trafikken opererer på et kommercielt marked og konkurrerer mere direkte med busser, fly og bil (bl.a. Gomore), mens regionaltrafikken er en del af et samlet tilbud for kollektiv transport og i mange tilfælde ville blive erstattet af busser (der også modtager tilskud) hvis der ikke var skinner til det. Det ville også være mærkeligt hvis Flixbus skulle understøtte den almindelige busdrift.

En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab

af kme, 18/7 2019, 17:17 (1716 dage siden) @ mpp

Der er ingen grund til at IC-trafikken skal finansiere regionaltrafiken. IC-trafikken opererer på et kommercielt marked og konkurrerer mere direkte med busser, fly og bil (bl.a. Gomore), mens regionaltrafikken er en del af et samlet tilbud for kollektiv transport og i mange tilfælde ville blive erstattet af busser (der også modtager tilskud) hvis der ikke var skinner til det. Det ville også være mærkeligt hvis Flixbus skulle understøtte den almindelige busdrift.

IC/Lyn kan klare sig selv, men det kan regionaltrafik ikke. Jeg synes at det er en samfundsopgave at holde hånden under mindre by-områder og sikre at de har rimelig togdrift. Man kan selvfølgelig lade skatteborgerne betale mens togoperatørerne bare kan udflage til skattely. Men jeg synes det er mere rimelige at kræve ind ved kasse 1: Vil du køre IC i DK koster det.

Man har jo samme princip med mobiltelefonfrekvenser. Kanaler koster penge og man bliver pisket til at opstille sendemaster i Vestjylland.

En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab

af andersj, Aalborg, 18/7 2019, 17:24 (1716 dage siden) @ mpp

Der er ingen grund til at IC-trafikken skal finansiere regionaltrafiken. IC-trafikken opererer på et kommercielt marked og konkurrerer mere direkte med busser, fly og bil (bl.a. Gomore), mens regionaltrafikken er en del af et samlet tilbud for kollektiv transport og i mange tilfælde ville blive erstattet af busser (der også modtager tilskud) hvis der ikke var skinner til det. Det ville også være mærkeligt hvis Flixbus skulle understøtte den almindelige busdrift.

IC tog fungere bare som regionaltog en del steder. ICL kan køre kommercielt, men skal du til at køre både regionaltog (tilskud) og IC tog (kommercielt) på de strækninger hvor IC i dag klarer begge opgaver.

Hilsen fra det kommercielle ICE 1744.

--
Mvh Anders

En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab

af Rail, 18/7 2019, 19:24 (1716 dage siden) @ mpp

Der er ingen grund til at IC-trafikken skal finansiere regionaltrafiken. IC-trafikken opererer på et kommercielt marked og konkurrerer mere direkte med busser, fly og bil (bl.a. Gomore), mens regionaltrafikken er en del af et samlet tilbud for kollektiv transport og i mange tilfælde ville blive erstattet af busser (der også modtager tilskud) hvis der ikke var skinner til det. Det ville også være mærkeligt hvis Flixbus skulle understøtte den almindelige busdrift.

Problemet med det er bare at en række IC/Lyn forbindelser i virkeligheden er regionaltrafik der også har forbindelse til/fra hovedstaden. Så hvis man skal drive det rent kommercielt, så skal man også acceptere at der ikke længere er direkte forbindelse til Sønderborg, Struer (og Frederikshavn)

En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab

af mpp, 19/7 2019, 09:57 (1715 dage siden) @ Rail

Det er rigtigt. Spørgsmålet er så om man i virkeligheden ikke er bedre tjent med egentlige regionaltog der hvor IC/ICL kører som regionaltog? Kystbanen bliver jo netop adskilt fra trafikken i Skåne netop fordi de to trafiksystemer ikke rigtigt har noget med hinanden at gøre. Det er også forskelligt hvordan rettidighed bliver opgjort mener jeg. 3 minutter er en forsinkelse for nogle lokale tog og op til 15 minutter for IC-tog.

En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab

af RasmusD, 19/7 2019, 11:31 (1715 dage siden) @ mpp

Et IC- eller Lyntog regnes også som forsinket, hvis det er mere end 2:59 bagud. Der er ikke forskellige regler for forskellige togtyper.

En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab

af mpp, 19/7 2019, 15:38 (1715 dage siden) @ RasmusD

Ah, jeg må have forvekslet det med noget andet (måske IC i Tyskland). Anyways, så er sandsynligheden for at et tog fra Aalborg til Frederikshavn er forsinket jo nok større hvis det kommer fra København end hvis det starter i Aalborg :)

En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab

af larsL, 18/7 2019, 15:11 (1716 dage siden) @ hummel_62

Kunne man forestille sig DSB+SJ+NSB samlet i et selskab?

det kunne man måske godt, men selskaberne og medarbejderne er umiddelbart så forskellige at det bare bliver en underlig blanding uden fordele. Enten skal alle op (eller ned) på samme niveau på stort set alle ansættelsesvilkår -- Det sker næppe; enten for dyrt (hvis retningen er op) eller også vil medarbejder ikke ned.

Et sted der kunne spares noget var hvis hele myndighedsdelen og regel-rytterriet blev simplificeret i en slags "one-stop-one-shop". Sådan forstået at hvis noget materiel var godkendt i eksempelvis DK, så kan det uden videre benyttes i S og N. Og endnu bedre; hvis en lokomotivfører har fået licens i et land, så kan vedkommende umiddelbart køre i de andre lande.

Men der er nok et stykke vej endnu...

En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab

af Pyloriis, 18/7 2019, 16:55 (1716 dage siden) @ larsL

Kunne man forestille sig DSB+SJ+NSB samlet i et selskab?


det kunne man måske godt, men selskaberne og medarbejderne er umiddelbart så forskellige at det bare bliver en underlig blanding uden fordele. Enten skal alle op (eller ned) på samme niveau på stort set alle ansættelsesvilkår -- Det sker næppe; enten for dyrt (hvis retningen er op) eller også vil medarbejder ikke ned.

Et sted der kunne spares noget var hvis hele myndighedsdelen og regel-rytterriet blev simplificeret i en slags "one-stop-one-shop". Sådan forstået at hvis noget materiel var godkendt i eksempelvis DK, så kan det uden videre benyttes i S og N. Og endnu bedre; hvis en lokomotivfører har fået licens i et land, så kan vedkommende umiddelbart køre i de andre lande.

Men der er nok et stykke vej endnu...

Det ville kræve er ensartet signalprogram.
Dernæst at man gjorde togdrift fri.
Lidt ligesom man indenfor luftfart køber sig til start og landingstilladelser.
Herefter kunne man køre frit over hele Europa.
Så var vijlen til stede kunne det være virkelighed på 15-20 år.

En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab

af Niels Munch, 18/7 2019, 18:05 (1716 dage siden) @ Pyloriis

Det ville kræve er ensartet signalprogram.
Dernæst at man gjorde togdrift fri.
Lidt ligesom man indenfor luftfart køber sig til start og landingstilladelser.
Herefter kunne man køre frit over hele Europa.
Så var vijlen til stede kunne det være virkelighed på 15-20 år.


Men det har dybest set intet med selskabsdannelsen på operatørsiden at gøre.

En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab

af Pyloriis, 18/7 2019, 18:18 (1716 dage siden) @ Niels Munch

Det ville kræve er ensartet signalprogram.
Dernæst at man gjorde togdrift fri.
Lidt ligesom man indenfor luftfart køber sig til start og landingstilladelser.
Herefter kunne man køre frit over hele Europa.
Så var vijlen til stede kunne det være virkelighed på 15-20 år.

Men det har dybest set intet med selskabsdannelsen på operatørsiden at gøre.

Uanset om man bibeholdt de 3 nationale selskaber eller slog dem sammen skulle de vel ud og køre i Europa?
Så det vil jeg mene det har.

En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab

af kme, 18/7 2019, 18:38 (1716 dage siden) @ Pyloriis

Uanset om man bibeholdt de 3 nationale selskaber eller slog dem sammen skulle de vel ud og køre i Europa?
Så det vil jeg mene det har.

Hvorfor dog det? Det kan private selskaber da tage sig af? Ryan Air, Lufthansa osv. flyver da også fra danske lufthavne. DSB har tydeligt vist at statsselskaber bare ikke dur, desværre.

En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab

af Pyloriis, 18/7 2019, 18:47 (1716 dage siden) @ kme

Uanset om man bibeholdt de 3 nationale selskaber eller slog dem sammen skulle de vel ud og køre i Europa?
Så det vil jeg mene det har.

Hvorfor dog det? Det kan private selskaber da tage sig af? Ryan Air, Lufthansa osv. flyver da også fra danske lufthavne. DSB har tydeligt vist at statsselskaber bare ikke dur, desværre.

SAS som stadig er et overvejende statsligt selskab flyver både indentigs og indenrigsflyvninger.
Så hvorfor skulle et nationalt jernbaneselskab ikke det samme? Uanset om det var rent dansk eller nordisk.

En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab

af kme, 18/7 2019, 18:58 (1716 dage siden) @ Pyloriis

SAS som stadig er et overvejende statsligt selskab flyver både indentigs og indenrigsflyvninger.
Så hvorfor skulle et nationalt jernbaneselskab ikke det samme? Uanset om det var rent dansk eller nordisk.

Så har du en sjov opfattelse af begrebet "overvejende". 50% af SAS er "floating". Resten er delt mellem Danmark, Norge og Sverige (i forholdet 2:2:3) og Norge er vist mest indstillet på at sælge deres andel.

SAS er i øvrigt en elendig forretning og overlever næppe det næste årti. Lufthansa var timer fra at købe hele bixen for få år siden men blev ramt af egne problemer.

En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab

af steenth, 19/7 2019, 08:30 (1715 dage siden) @ kme

SAS som stadig er et overvejende statsligt selskab flyver både indentigs og indenrigsflyvninger.
Så hvorfor skulle et nationalt jernbaneselskab ikke det samme? Uanset om det var rent dansk eller nordisk.


Så har du en sjov opfattelse af begrebet "overvejende". 50% af SAS er "floating". Resten er delt mellem Danmark, Norge og Sverige (i forholdet 2:2:3) og Norge er vist mest indstillet på at sælge deres andel.

SAS er i øvrigt en elendig forretning og overlever næppe det næste årti. Lufthansa var timer fra at købe hele bixen for få år siden men blev ramt af egne problemer.

Den var en elendig forretning. SAS har nu igen en god økonomi og har råd til at forny flåden af fly. Pilotterne vil gerne have andel i det overskud, da de har holdt sig tilbage en årrække.... Det medførte en strejke... som tog en pæn del af årets overskud..

En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab

af andersj, Aalborg, 18/7 2019, 18:54 (1716 dage siden) @ kme

Uanset om man bibeholdt de 3 nationale selskaber eller slog dem sammen skulle de vel ud og køre i Europa?
Så det vil jeg mene det har.

Hvorfor dog det? Det kan private selskaber da tage sig af? Ryan Air, Lufthansa osv. flyver da også fra danske lufthavne. DSB har tydeligt vist at statsselskaber bare ikke dur, desværre.

Bl.a. DB, ŌBB, SBB og NS har vist at statsselskaber virker til at koordinere international trafik. Delvist også DSB.

Hilsen fra IC 382 der køres i samarbejde mellem Deutsche Bahn Fernverkehr og DSB.

--
Mvh Anders

En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab

af BoA, Herlev, 18/7 2019, 23:58 (1716 dage siden) @ larsL

Hej larst m. fl.
Og endnu bedre; hvis en lokomotivfører har fået licens i et land, så kan vedkommende umiddelbart køre i de andre lande.

Da svenskerne har venstrekørsel, er det nok et meget fordyrende ønske,
at uddanne alle lokomotivførere i venstre og højrekørsel.
Mvh.
Bjørn Andrup.

En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab

af Peter Christensen, 19/7 2019, 05:04 (1715 dage siden) @ BoA

Da svenskerne har venstrekørsel, er det nok et meget fordyrende ønske,
at uddanne alle lokomotivførere i venstre og højrekørsel.

Nu er der faktisk en aftale om dansk-svensk uddannelse. Tidligere blev det brugt i stor stil i Øresundstogene. Diverse godsfirmaer har også haft folk på kursus så de kan køre i begge lande.
Det er ikke højre/venstre, som er hovedpinen - det er forskellige signalsystemer og regler.

En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab

af Frank Poulsen, 19/7 2019, 17:17 (1715 dage siden) @ BoA

Hej larst m. fl.
Og endnu bedre; hvis en lokomotivfører har fået licens i et land, så kan vedkommende umiddelbart køre i de andre lande.

Da svenskerne har venstrekørsel, er det nok et meget fordyrende ønske,
at uddanne alle lokomotivførere i venstre og højrekørsel.
Mvh.
Bjørn Andrup.

Man kan altså også sagtens køre venstre spors kørsel i DK, også samtidig mod hinanden. Så lige den del har jeg svært ved at forstå. Men ja regler og systemer osv. er forskellige. Men lige den med venstrekørsel regner jeg for irrelevant

En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab

af ThomasTT, 21/7 2019, 10:45 (1713 dage siden) @ hummel_62

Nu vi er i en agurker tid, dog ikke inden for jernbane.

Mange spændende ting og tænker bliver vendt og drejet for tiden.
Så springer med en idé./ tanke

Kunne man forestille sig DSB+SJ+NSB samlet i et selskab?
Normalt plejer stor drift at være godt. Må være nemmere at lave forbindelser. En kunne være mellem København, Stockholm, Oslo Gøteborg og nok også flere som min Geografiske evner ikke dækker.
Nuvel det kunne godt ske uden en sammenlægning tænker bare det er nemmere.

Men lad mig hører hvad ånder tænker.

God sommer

Hvad skulle gevinsten være? Vil det ikke bare skabe en meget stor enormt kompliceret mastodont?

Jeg ville gå den modsatte vej. Udbyd flere strækninger til forskellige operatører og lad dem forsøge at lave en forretning ud af det på et bredere grundlag fx ved at bruge passagererne som et aktiv, som i Japan, hvor det skulle være almindeligt, at banedrift kombineres med detailhandel og ejdensomsudvikling. Og det er egentlig logisk, da der ligger et stort potentiale i stationsnær byudvikling men ikke rigtig nogen, der har en synderlig interesse i at få det til at ske.

Desværre er der svært at forestille sig fx Salling group drive en bane men hvorfor egentlig?

En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab

af RasmusD, 21/7 2019, 11:33 (1713 dage siden) @ ThomasTT

Desværre er der svært at forestille sig fx Salling group drive en bane men hvorfor egentlig?

Fordi jernbanedrift ligger alt for langt fra deres kerneforretning. Salling lever af at være dygtige købmænd. Der er selvfølgelig en snert af logistik i det, de laver, men de ejer næppe en eneste lastbil selv. Deres transportbehov bliver dækket ved at købe ydelser af vognmænd og andre underleverandører.

Jernbanebranchen er over 100 år gammel, og markedet er stærkt konsolideret. Det er ikke et, man går ind på, som ny og grøn spiller, medmindre man har et virkeligt langt perspektiv og milliarder i pengetanken.

En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab

af ThomasTT, 21/7 2019, 15:09 (1713 dage siden) @ RasmusD

Desværre er der svært at forestille sig fx Salling group drive en bane men hvorfor egentlig?


Fordi jernbanedrift ligger alt for langt fra deres kerneforretning. Salling lever af at være dygtige købmænd. Der er selvfølgelig en snert af logistik i det, de laver, men de ejer næppe en eneste lastbil selv. Deres transportbehov bliver dækket ved at købe ydelser af vognmænd og andre underleverandører.

Jernbanebranchen er over 100 år gammel, og markedet er stærkt konsolideret. Det er ikke et, man går ind på, som ny og grøn spiller, medmindre man har et virkeligt langt perspektiv og milliarder i pengetanken.

Hvad du kalder "stærkt konsolideret" vil jeg kalde en tung forældet konstruktion, der end ikke er i nærheden af at udnytte sit potentiale. På andre områder er man kommet videre fra de store statslige monopoler, men på jernbaneområdet har det åbenbart været for svært.

Der er ingen logisk grund til, at nogen som Salling ikke kunne drive en bane. En koncern kan sagtens indeholde forskellige ting, når der bare er en overordnet sammenhæng. Tidligere ejede Mærsk jo også det meste af Salling. Når det ikke umiddelbart er realistisk, er det fordi passagertallene er alt for små. Ellers ville der meget logik i, at den der skaber passagerstrømme, også bruger dette ift at udvikle de stationsnære områder. I Japan er det reelt kun sådan, de private aktører kan tjene penge, da staten sætter et loft over billetpriserne.

En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab

af Togbus, Foldingbro, 21/7 2019, 16:06 (1713 dage siden) @ ThomasTT

I Japan er det reelt kun sådan, de private aktører kan tjene penge, da staten sætter et loft over billetpriserne.

Den sammenhæng må lige forklares. Hvis man tager lærebogen frem skal der vist en hel del mellemregninger til at dette "jorden-er-flad-udsagn" giver mening.

--
- busser når det er billigst

En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab

af ThomasTT, 21/7 2019, 22:48 (1713 dage siden) @ Togbus

I Japan er det reelt kun sådan, de private aktører kan tjene penge, da staten sætter et loft over billetpriserne.

Den sammenhæng må lige forklares. Hvis man tager lærebogen frem skal der vist en hel del mellemregninger til at dette "jorden-er-flad-udsagn" giver mening.

Hvad er det, der ikke giver mening? Man kan ikke bare hæve billetpriserne i Japan, hvorfor de er steget mindre end inflationen, og hvorfor private aktører må tjene penge på andre måder. Tokyu corporation er eksempelvis et privat selskab, der driver syv baner. De har et datterselskab, Tokyu Group, der består af mange forskellige aktiviteter med det formål at øge jernbanens profitabilitet. Det er hoteller, detailkæder, ejdensomsudvikling osv.

En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab

af Togbus, Foldingbro, 21/7 2019, 23:31 (1713 dage siden) @ ThomasTT

I Japan er det reelt kun sådan, de private aktører kan tjene penge, da staten sætter et loft over billetpriserne.

Den sammenhæng må lige forklares. Hvis man tager lærebogen frem skal der vist en hel del mellemregninger til at dette "jorden-er-flad-udsagn" giver mening.


Hvad er det, der ikke giver mening? Man kan ikke bare hæve billetpriserne i Japan, hvorfor de er steget mindre end inflationen, og hvorfor private aktører må tjene penge på andre måder. Tokyu corporation er eksempelvis et privat selskab, der driver syv baner. De har et datterselskab, Tokyu Group, der består af mange forskellige aktiviteter med det formål at øge jernbanens profitabilitet. Det er hoteller, detailkæder, ejdensomsudvikling osv.

Du vrøvler. Det du nævner øger ikke jernbanens profitabilitet. Det er andre aktiviteter hvis overskud pløjes ind i en tabsgivende jernbanevirksomhed. Prøv lige at læse den sætning jeg kommenterede på, for det er altså det rene vrøvl.
Jeg forstår udmærket at billetpriserne er statsligt regulerede.
Du skal meget mere detaljeret berette om sammenhængen, hvis nogen mellem jernbanens profitabilitet og disse aktiviteter, hvis du mener det du på står.

Det du summarisk antyder er at det ville svare til at Metroen i København var en fantastisk forretning med overskud på grund af arealsalg, parkeringsafgifter i Ørestaden mv, da billetindtægterne ikke dækker omkostninger til drift og afskrivning på anlæg.

--
- busser når det er billigst

Nordisk Jernbane –> ejendomsudvikling for jernbaneselskab

af mpp, 22/7 2019, 00:04 (1713 dage siden) @ Togbus

Det er meget enkelt: antallet af passagerer man kan tiltrække til en jernbane, afhænger af hvor nyttig den er for folk. Jo lettere det er at komme til og fra et sted, jo højere ejendomsværdi i området (flere vil bo der, flere kan besøge forretningerne, etc). Det giver altså god mening at tænke de ting sammen, og derfor bliver de tænkt sammen.

Et godt eksempel er indkøbsmuligheder ved stationer. Her kan nævnes Frederiksbergcenteret, Amagercenteret og Fields der alle har direkte adgang til en metro. Derudover kan nævnes strøget, der med den nye cityring vil betjenes af 4 metrostationer, butikkerne på Københavns hovedbanegård og Fisketorvet og Lufthavnen, der alle er destinationer i egen ret. Det hjælper i Tokyo at der ikke er gadeparkering og stort set ingen byggerestriktioner. Kommer der mange passagerer til ens station/metrostation kan man derfor lige så godt bygge et højhus og gøre stationen endnu mere attraktiv (og mere attraktiv end de andre stationer). Når man kan udvikle ejendomme og tog sammen kan man gøre begge dele mere attraktive.

Det er også derfor at metroen er finansieret ved ejendomssalg. Man vil gerne bygge nyt i byen og man ønsker ikke at for mange vælger bilen i de nye områder. Det er samtidigt forholdsvist meget billigere at drive metroen end at bygge den, og så giver det god mening at finansiere driften ved billetter og anlægget ved grundsalg og ejendomsudvikling. Man bruger i øvrigt med stor succes den samme model i Hong Kong og det er en model man kigger på mange andre steder. Man kan være uenig i hvordan togdriften balancerer med ejendomsudviklingen (f.x. kan man diskutere om letbaner kunne være bedre end metro og om det kunne give mulighed for flere billige boliger), men modellen er overordnet en god løsning.

Nordisk Jernbane –> ejendomsudvikling for jernbaneselskab

af Jens Hansen, 22/7 2019, 08:46 (1712 dage siden) @ mpp

Og den sammenhæng er der også andre som har fået øje på, nu da DSB er blevet et ejendoms investering selskab.

Nogle vil nok mene, at det er 20 år for sent.

JH

Nordisk Jernbane –> ejendomsudvikling for jernbaneselskab

af mpp, 22/7 2019, 13:38 (1712 dage siden) @ Jens Hansen

Rigtigt. DSB fik ejendommene da BaneDanmark blev udskilt af DSB. Det er så interessant at de først rykker på det nu hvor der begynder at komme konkurrence.

Nordisk Jernbane –> ejendomsudvikling for jernbaneselskab

af Niels Munch, 22/7 2019, 13:49 (1712 dage siden) @ mpp

Rigtigt. DSB fik ejendommene da BaneDanmark blev udskilt af DSB. Det er så interessant at de først rykker på det nu hvor der begynder at komme konkurrence.


Allerede før udskillelsen - i begyndelsen af 1990'erne - så DSB "et stort potentiale" (= guld) i udvikling af arealer omkring - samt luften over - stationer, så tanken er på ingen måde "ny".

Nordisk Jernbane –> ejendomsudvikling for jernbaneselskab

af Togbus, Foldingbro, 22/7 2019, 15:20 (1712 dage siden) @ RasmusD

Reglerne er lige blevet ændret. Det er ganske nyt at DSB må lave kommerciel ejendomsudvikling. Hidtil har de groft sagt kun måtte sælge ejendomme til andre eller leje eksisterende lokaler ud.

https://dsbejendomme.dk/dsb-far-gront-til-lys-kommerciel-ejendomsudvikling/

I praksis uden betydning medmindre man vil have andel i økonomisk risiko og den mulige gevinst ved et udviklingsprojekt. Indtil nu har DSB først frasolgt efter lokalplan er udarbejdet og når man kender byggeretten på et areal og de anvendelser disse må have og så er prisen for arealet ganske let at udregne. Så i praksis har DSB foretaget ejendomsudvikling som arealduvikler og pression mod lokalpolitikerne for at maksimere ejendommens udnyttelsesgrad og dermed prisen. DSB ejer vist på forunderlig vis også luften over Banedanmarks arealer.

--
- busser når det er billigst

En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab

af ThomasTT, 22/7 2019, 00:10 (1713 dage siden) @ Togbus

I Japan er det reelt kun sådan, de private aktører kan tjene penge, da staten sætter et loft over billetpriserne.

Den sammenhæng må lige forklares. Hvis man tager lærebogen frem skal der vist en hel del mellemregninger til at dette "jorden-er-flad-udsagn" giver mening.


Hvad er det, der ikke giver mening? Man kan ikke bare hæve billetpriserne i Japan, hvorfor de er steget mindre end inflationen, og hvorfor private aktører må tjene penge på andre måder. Tokyu corporation er eksempelvis et privat selskab, der driver syv baner. De har et datterselskab, Tokyu Group, der består af mange forskellige aktiviteter med det formål at øge jernbanens profitabilitet. Det er hoteller, detailkæder, ejdensomsudvikling osv.

Du vrøvler. Det du nævner øger ikke jernbanens profitabilitet. Det er andre aktiviteter hvis overskud pløjes ind i en tabsgivende jernbanevirksomhed. Prøv lige at læse den sætning jeg kommenterede på, for det er altså det rene vrøvl.
Jeg forstår udmærket at billetpriserne er statsligt regulerede.
Du skal meget mere detaljeret berette om sammenhængen, hvis nogen mellem jernbanens profitabilitet og disse aktiviteter, hvis du mener det du på står.

Det du summarisk antyder er at det ville svare til at Metroen i København var en fantastisk forretning med overskud på grund af arealsalg, parkeringsafgifter i Ørestaden mv, da billetindtægterne ikke dækker omkostninger til drift og afskrivning på anlæg.

Nej, for pointen er jo, at der er tale om aktiviteter tilknyttet passagerstrømme. Hvis flere bruger banen bliver de stationsnære arealer mere værd at udvikle, hvilket så igen giver flere passagerer

En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 21/7 2019, 12:32 (1713 dage siden) @ ThomasTT

Min tanke, i det omfang debatten ikke har skudt den ned
Muligheder for stor køb, en volumen der gør stærk..
Nemmere ved at opbyg7et fælles net vær
At forestille et net, Oslo, Stockholm, Göteborg København, med forbindelse syd på

En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab

af ThomasTT, 21/7 2019, 15:16 (1713 dage siden) @ hummel_62

Min tanke, i det omfang debatten ikke har skudt den ned
Muligheder for stor køb, en volumen der gør stærk..
Nemmere ved at opbyg7et fælles net vær
At forestille et net, Oslo, Stockholm, Göteborg København, med forbindelse syd på

Men med tanke på, hvor umådeligt svært det virker til at være for de tre aktører i Danmark, DSB, Banedanmark og Christiansborg at finde ud at udvikle og gennemføre planer for jernbanen, skulle det så være betryggende med en mastodont med tre forskellige skiftende regeringer, der vil blande sig i endnu større mastodont, der så også skal tage hensyn til mange nye ting og forskellige standarder osv.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak