Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sydbanen og de kommende år (Jernbanen i dag)

af Pyloriis, 19/7 2019, 12:40 (1736 dage siden)

Ing.dk har i dag en artikel omkring Sydbanen og de "problemer" som passagererne de kommende år kommer til at lide under.
https://ing.dk/artikel/jernbane-naestved-aabner-med-ny-udgave-gammel-signalteknologi-22...

I artiklen står bl.a.

Banedanmark: Nej, det er ingen feberredning
Han understreger, at der i tilfældet Ringsted-Næstved ikke er tale om en panikbeslutning med at etablere eksisterende signalteknologi. Det ville kræve en længere lukning at etablere det nye signalsystem, fordi banen bliver bygget kraftigt om, fortæller han.
De eksisterende signaler kan ikke benyttes, når der kommer køreledninger op på strækningen, så den bliver klar til eltog. Det arbejde begynder til efteråret næste år, når banen er genåbnet efter ombygning.
Signalerne kan nemlig ikke tåle magnetfelterne fra kørestrømmen og skulle i givet fald immuniseres. Erfaringerne fra et udbud på strækningen mellem Roskilde og Holbæk viser imidlertid, at immunisering er meget dyrt
.

Så til næste år lukker man jernbanen i 6 mdr. Efterfølgende skal man så genere de rejsende med kørestrømsanlæg og når ERTMS engang kommer, så skal man vel på ny genere de rejsende på denne strækning.
Når man om 4-7 år så endelig er færdig - ja så er der næppe mange rejsende tilbage. De har for længst taget enten bilen eller Flixbus.
Man kan i sit stille sind undrer sig over at man ikke kan lave kørestrømsanlæg og de ting som det nye signalsystem indebærer i de 6 mdr. man lukker banen næste år.
Ydermere blev skinnerne på en stor del af stækningen udskiftet omkring 2009. De holder vel 20-25 år, måske mindre når og hvis Fehmernforbindelsen kommer med ekstra belastning grundet godstogene. Så kan man se frem til nye lukninger.

Banedanmark immuniserer dog sikringsanlægget på Næstved Station, fordi der er sat køreledninger op på Lille Syd derfra til Køge.

Er der ikke noget om at der skal være immunisering op til 25 km på hver side af en strækning med kørestrøm eller husker jeg forkert i forhold til strækningen fra Ringsted mod Holbæk?

Sydbanen og de kommende år

af Peter Christensen, 19/7 2019, 13:07 (1736 dage siden) @ Pyloriis

Er der ikke noget om at der skal være immunisering op til 25 km på hver side af en strækning med kørestrøm eller husker jeg forkert i forhold til strækningen fra Ringsted mod Holbæk?

Korrekt at der skal være immuniseret nogle km på hver side af kørestøm - tallet 25 km lyder meget rimeligt.
Af samme grund har jeg længe syntes at Holbæk var et underligt sted at stoppe - du skal jo næsten halvejen til Kalundborg alligevel, så hvorfor ikke bare forsætte?
Dog kan batteritog ændre den balance....jeg er ikke så skråsikker på Kalundborg som endestation for immunisering mere.

Sydbanen og de kommende år

af Pyloriis, 19/7 2019, 13:15 (1736 dage siden) @ Peter Christensen

Er der ikke noget om at der skal være immunisering op til 25 km på hver side af en strækning med kørestrøm eller husker jeg forkert i forhold til strækningen fra Ringsted mod Holbæk?

Korrekt at der skal være immuniseret nogle km på hver side af kørestøm - tallet 25 km lyder meget rimeligt.
Af samme grund har jeg længe syntes at Holbæk var et underligt sted at stoppe - du skal jo næsten halvejen til Kalundborg alligevel, så hvorfor ikke bare forsætte?
Dog kan batteritog ændre den balance....jeg er ikke så skråsikker på Kalundborg som endestation for immunisering mere.

Ja - så det giver jo ingen mening.
De "gamle" signaler skal vel så gennem en immunisering på de meste af strækningen mellem Næstved og Ringsted og fra Næstved ned mod Vordingborg.

Sydbanen og de kommende år

af Jens Hansen, 19/7 2019, 13:35 (1736 dage siden) @ Peter Christensen

Ministeriet har givet prioriteret ud fra/haft det i baghovedet at SydbaneN udløser tilskud fra EU, mens Nordvestbanen jo skal betales af "egen kasse"

Så økonomi forud for kunder.

JH

Sydbanen og de kommende år

af steenth, 19/7 2019, 13:17 (1736 dage siden) @ Pyloriis

Så til næste år lukker man jernbanen i 6 mdr. Efterfølgende skal man så genere de rejsende med kørestrømsanlæg og når ERTMS engang kommer, så skal man vel på ny genere de rejsende på denne strækning.
Når man om 4-7 år så endelig er færdig - ja så er der næppe mange rejsende tilbage. De har for længst taget enten bilen eller Flixbus.
Man kan i sit stille sind undrer sig over at man ikke kan lave kørestrømsanlæg og de ting som det nye signalsystem indebærer i de 6 mdr. man lukker banen næste år.

Banedanmark har dårlige erfaringer med at lave for meget på en gang. Entreprenørerne går i vejen for hinanden. Det er sket flere gange at man ikke blev færdig til tiden pga. dårlig koordinering eller mangler tid pga. uforudsete småændringer. Fundamenter og køreledninger bliver normalt sat op med lange aften- og natspæringer. Og der er jo dobbeltspor på strækningen... så de kan tage et spor ad gangen. Der vil være tog på de tidspunkter de arbejder. Og installation af nye signaler tager ikke så lang tid og det bliver også om aften og om natten. Men der bliver nogle få spærringer pga. aftestning.

Spørgsmål hvad de gør med sikringanlæget fra næste år. Vil man stadig have transversaler i Glumsø i overgangen? Eller bliver en linjeblok imellem Næstved og Ringsted indtil det nye signaler kommer?

Ydermere blev skinnerne på en stor del af stækningen udskiftet omkring 2009. De holder vel 20-25 år, måske mindre når og hvis Fehmernforbindelsen kommer med ekstra belastning grundet godstogene. Så kan man se frem til nye lukninger.

Det var en stor omgang sidste. Så vidt jeg kan huske fik man udskriftet en del broer den gang og det er normalt broarbejderne som tager længst tid, mens udskiftning af skinner og sveller mere overkommelig. Og godstog gør de ikke kan lukke strækningen, som man gør nu.

Sydbanen og de kommende år

af William Skov ⌂, 19/7 2019, 15:27 (1736 dage siden) @ steenth

Og godstog gør de ikke kan lukke strækningen, som man gør nu.

Hvorfor ikke?
Til den tid er der jo både Ringsted - Femern og Ringsted - Padborg, så godstogene kan jo køre omvejen over Padborg.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Sydbanen og de kommende år

af Pyloriis, 19/7 2019, 16:22 (1736 dage siden) @ steenth

Så til næste år lukker man jernbanen i 6 mdr. Efterfølgende skal man så genere de rejsende med kørestrømsanlæg og når ERTMS engang kommer, så skal man vel på ny genere de rejsende på denne strækning.
Når man om 4-7 år så endelig er færdig - ja så er der næppe mange rejsende tilbage. De har for længst taget enten bilen eller Flixbus.
Man kan i sit stille sind undrer sig over at man ikke kan lave kørestrømsanlæg og de ting som det nye signalsystem indebærer i de 6 mdr. man lukker banen næste år.


Banedanmark har dårlige erfaringer med at lave for meget på en gang. Entreprenørerne går i vejen for hinanden. Det er sket flere gange at man ikke blev færdig til tiden pga. dårlig koordinering eller mangler tid pga. uforudsete småændringer.

Det vil sige at man ikke evner at agere som bygherre!
Men ofte ser man kun 10-12 mand arbejde spredt udover det meste af strækningen. Sådan så det ud på den nye Ringstedbane.
Måske lade et kinesisk firma stå for opgaven.
Et bud ville være at de kunnelave det hele på den halve tid til en tredie del af prisen.


Spørgsmål hvad de gør med sikringanlæget fra næste år. Vil man stadig have transversaler i Glumsø i overgangen? Eller bliver en linjeblok imellem Næstved og Ringsted indtil det nye signaler kommer?

Ydermere blev skinnerne på en stor del af stækningen udskiftet omkring 2009. De holder vel 20-25 år, måske mindre når og hvis Fehmernforbindelsen kommer med ekstra belastning grundet godstogene. Så kan man se frem til nye lukninger.


Det var en stor omgang sidste. Så vidt jeg kan huske fik man udskriftet en del broer den gang og det er normalt broarbejderne som tager længst tid, mens udskiftning af skinner og sveller mere overkommelig. Og godstog gør de ikke kan lukke strækningen, som man gør nu.

Ja det gjorde man og de fleste skinner. Så hvad der kan tage så lang tid er mystisk.

Sydbanen og de kommende år

af Jens Hansen, 19/7 2019, 17:13 (1736 dage siden) @ Pyloriis

Uden at have konkret viden, kunne den lange anlægstid hænge sammen med Banedanmarks ansættelser og økonomi. Der er jo ingen grund til at skynde sig, hvis ansættelsen hænger sammen med at projektet er på fast økonomi og tid.

Man skal jo helst kontinuerligt have noget at lave, tænkte jeg.

Men en syg tilgang.

JH

Sydbanen og de kommende år

af Reinholdt ⌂, Lindved, nærområde ovk. 19 Od-Svg, 19/7 2019, 17:02 (1736 dage siden) @ Pyloriis

Hej
Vedr. immunisering, så immuniseres der til nærmeste togfølgestation. I tilfældet med Sydbanen, så er der allerede immuniseret til Glumsø. Det blev der dengang, der kom kørestrøn til Ringsted, så omkring '91. Og næste togfølgestation efter Glumsø er Næstved, som bliver immuniseret næste år. Så er der lige udfordringen med linjenlokanlægget. Da der ikke længere bliver produceret FST-udstyr, bliver det bygget på samme måde som på Kh-Rg, altså '82 linjenlokanlæg med akseltæller. Der bliver bygget ny bloktilslutning i Ringsted og resten ved jeg ikke så meget om endnu, men vi går i gang til november eller december med næste store ombygningsetape i Ringsted.

--
Reinholdt
Signalmontør

Sydbanen og de kommende år

af ThomasLarsen, 19/7 2019, 17:32 (1736 dage siden) @ Reinholdt

Vil der så kunne køres eltog til Næstved efter ombygningen. Eller skal man vente på ERTMS.

Sydbanen og de kommende år

af Pyloriis, 19/7 2019, 18:21 (1736 dage siden) @ Reinholdt

Hej
Vedr. immunisering, så immuniseres der til nærmeste togfølgestation. I tilfældet med Sydbanen, så er der allerede immuniseret til Glumsø. Det blev der dengang, der kom kørestrøn til Ringsted, så omkring '91. Og næste togfølgestation efter Glumsø er Næstved, som bliver immuniseret næste år. Så er der lige udfordringen med linjenlokanlægget. Da der ikke længere bliver produceret FST-udstyr, bliver det bygget på samme måde som på Kh-Rg, altså '82 linjenlokanlæg med akseltæller. Der bliver bygget ny bloktilslutning i Ringsted og resten ved jeg ikke så meget om endnu, men vi går i gang til november eller december med næste store ombygningsetape i Ringsted.

Tak for udførlig info.

Sydbanen og de kommende år

af Karsten Jensen, 20/7 2019, 14:11 (1735 dage siden) @ Pyloriis

Når strækningen Ringsted-Næstved så bliver lukket til næste år, og sydbanens tog kommer til at køre Nykøbing F-Køge, hvor der er skifte til S-tog. Var det så ikke en ide at udskyde ibrugtagningen af ERTMS på strækningen Køge-Næstved et halvt år mere, nu det alligevel er så forsinket. Så sydbanens tog kunne fortsætte til København via Roskilde. Sydbanens pendlere har været hårdt ramt og jeg tror at de fleste ville fortrække direkte tog.

Jeg forstår i øvrigt stadigvæk ikke, at man ikke kan udføre sporarbejde uden at lukke strækningerne af, som man kunne før 1997. Især på dobbeltsporet strækninger må det være muligt. Kystbanen blev vel heller ikke lukket i forbindelse med elektrificeringen i 80erne?

Sydbanen og de kommende år

af andersj, Aalborg, 20/7 2019, 15:05 (1735 dage siden) @ Karsten Jensen

Når strækningen Ringsted-Næstved så bliver lukket til næste år, og sydbanens tog kommer til at køre Nykøbing F-Køge, hvor der er skifte til S-tog. Var det så ikke en ide at udskyde ibrugtagningen af ERTMS på strækningen Køge-Næstved et halvt år mere, nu det alligevel er så forsinket. Så sydbanens tog kunne fortsætte til København via Roskilde. Sydbanens pendlere har været hårdt ramt og jeg tror at de fleste ville fortrække direkte tog.

Køge-Roskilde er en "Early Deployment" strækning. Dvs. det er her man tester leverandørens system og til sidst godkender det så udruldningen kan fortsætte. Det samme er Lindholm-Frederikshavn hvor Thales/Strukton er leverandør. Her skal Banedanmark også i slutningen af året godkende systemet inden næste strækning kan tages i brug. Det er altså vigtigt at Køge-Roskilde kommer i gang så hurtigt som muligt for det videre forløb i Øst. Især Svendborgbanen trænger til et mere pålideligt signalsystem.


Jeg forstår i øvrigt stadigvæk ikke, at man ikke kan udføre sporarbejde uden at lukke strækningerne af, som man kunne før 1997. Især på dobbeltsporet strækninger må det være muligt. Kystbanen blev vel heller ikke lukket i forbindelse med elektrificeringen i 80erne?

For det meste gør man det også i et spor af gangen, når det bare er skinner og sveller der skal skiftes. Det gjorde man mellem Langå-Hobro sidste år og på Vestsjælland i foråret. Problemet kommer når sporkassen skal skiftes eller der skal laves dæmningsarbejde hvor alt skal væk. Her kunne man så arbejde i døgndrift, men det gør Banedanmark ikke fordi det koster ekstra og fordi det ikke er dem der skal finansiere erstatningsbefordring.

Mellem Ringsted og Næstved skal jernbanen jo flyttes nord og syd for Glumsø (de nye tracéer kan ses på Google Maps satelitfoto) og der skal sandsynligvis også laves dæmningsarbejde og ny sporkasse for at kunne køre op til 200 km/t.

--
Mvh Anders

Sydbanen og de kommende år

af Pyloriis, 20/7 2019, 22:24 (1734 dage siden) @ andersj

Når strækningen Ringsted-Næstved så bliver lukket til næste år, og sydbanens tog kommer til at køre Nykøbing F-Køge, hvor der er skifte til S-tog. Var det så ikke en ide at udskyde ibrugtagningen af ERTMS på strækningen Køge-Næstved et halvt år mere, nu det alligevel er så forsinket. Så sydbanens tog kunne fortsætte til København via Roskilde. Sydbanens pendlere har været hårdt ramt og jeg tror at de fleste ville fortrække direkte tog.


Køge-Roskilde er en "Early Deployment" strækning. Dvs. det er her man tester leverandørens system og til sidst godkender det så udruldningen kan fortsætte. Det samme er Lindholm-Frederikshavn hvor Thales/Strukton er leverandør. Her skal Banedanmark også i slutningen af året godkende systemet inden næste strækning kan tages i brug. Det er altså vigtigt at Køge-Roskilde kommer i gang så hurtigt som muligt for det videre forløb i Øst. Især Svendborgbanen trænger til et mere pålideligt signalsystem.


Jeg forstår i øvrigt stadigvæk ikke, at man ikke kan udføre sporarbejde uden at lukke strækningerne af, som man kunne før 1997. Især på dobbeltsporet strækninger må det være muligt. Kystbanen blev vel heller ikke lukket i forbindelse med elektrificeringen i 80erne?


For det meste gør man det også i et spor af gangen, når det bare er skinner og sveller der skal skiftes. Det gjorde man mellem Langå-Hobro sidste år og på Vestsjælland i foråret. Problemet kommer når sporkassen skal skiftes eller der skal laves dæmningsarbejde hvor alt skal væk. Her kunne man så arbejde i døgndrift, men det gør Banedanmark ikke fordi det koster ekstra og fordi det ikke er dem der skal finansiere erstatningsbefordring.

Mellem Ringsted og Næstved skal jernbanen jo flyttes nord og syd for Glumsø (de nye tracéer kan ses på Google Maps satelitfoto) og der skal sandsynligvis også laves dæmningsarbejde og ny sporkasse for at kunne køre op til 200 km/t.

Traceet blev da vist lavet for størstedels vedkommende sidste år.
Og en stor del af skinnerne blev udskiftet for ca 10 år siden mellem Næstved og Ringsted hvor strækningen var lukket 2-3 mdr.

Sydbanen og de kommende år

af steenth, 20/7 2019, 15:14 (1735 dage siden) @ Karsten Jensen

Når strækningen Ringsted-Næstved så bliver lukket til næste år, og sydbanens tog kommer til at køre Nykøbing F-Køge, hvor der er skifte til S-tog. Var det så ikke en ide at udskyde ibrugtagningen af ERTMS på strækningen Køge-Næstved et halvt år mere, nu det alligevel er så forsinket. Så sydbanens tog kunne fortsætte til København via Roskilde. Sydbanens pendlere har været hårdt ramt og jeg tror at de fleste ville fortrække direkte tog.

Man vil godt i gang med ERTMS/ETCS på lille Syd. Det er en forudsætning for de næste baner, som skal have nyt signalsystem, at det er prøvet af i drift. For der kan fanges fejl og mangler, som første viser sig når prøves af i praksis.

Jeg forstår i øvrigt stadigvæk ikke, at man ikke kan udføre sporarbejde uden at lukke strækningerne af, som man kunne før 1997. Især på dobbeltsporet strækninger må det være muligt. Kystbanen blev vel heller ikke lukket i forbindelse med elektrificeringen i 80erne?

Desværre bliver Banedanmark presset på økonomien, når det er anlægsprojekter. Desværre. Og det er ikke elektrificeringen som lukker banen næste år - det vil de gøre bagefter. Det er udretning af banen til 200 km/t, når der skal omlægges spor flere steder. Ellers har kystbanen været lukket 2 somre i træk... pga fornyelse spor og broer.

Sydbanen og de kommende år

af Togbus, Foldingbro, 20/7 2019, 15:31 (1735 dage siden) @ steenth

Desværre bliver Banedanmark presset på økonomien, når det er anlægsprojekter.

Kom lige med et bud på hvad Banedanmark skal have i bevillinger for ikke at være "presset på økonomien". Behovenes umættelighed er lærebogens side 1. Men den tynger nok ikke.

Det kunne også være at Banedanmark som statslig skattefinansieret styrelse ikke har det store incitament til at allokere ressourcer samfundsmæssigt optimalt. Kort sagt suboptimerer udfra organisationens egne præmisser, herunder at skabe situationer som kan kalde på yderligere bevillinger.

--
- busser når det er billigst

Sydbanen og de kommende år

af steenth, 20/7 2019, 16:27 (1735 dage siden) @ Togbus

Desværre bliver Banedanmark presset på økonomien, når det er anlægsprojekter.

Kom lige med et bud på hvad Banedanmark skal have i bevillinger for ikke at være "presset på økonomien". Behovenes umættelighed er lærebogens side 1. Men den tynger nok ikke.

Nu behøver jeg ikke svar på dit spørgsmål.... men jeg kan se følgerne af de lange spærringer.

Det kunne også være at Banedanmark som statslig skattefinansieret styrelse ikke har det store incitament til at allokere ressourcer samfundsmæssigt optimalt. Kort sagt suboptimerer udfra organisationens egne præmisser, herunder at skabe situationer som kan kalde på yderligere bevillinger.

Jeg ser at finansministreret presser alle statslige styrelser. Det rammer også Banedanmark. Men du har vist aldrig kigget i finansloven på hvordan bevillingssystemet ser ud.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak