Avatar

Tog i Tokyo 2019 (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, lørdag 20. juli, 2019, 12:07 (389 dage siden)

Årets sommerferie inkluderer nogle dage i Tokyo. Der er ikke tale om en jernbaneferie, så det bliver nok ret begrænset, hvad der kommer af jernbanebilleder. Men de der bliver optaget, skal I få.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Luftshavnstog Narita-Tokyo

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, lørdag 20. juli, 2019, 12:29 (389 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der er flere lufthavne i Tokyo, der er verdens største “by” med 38 mio. indbyggere.

Vi ankom til Narita lufthavnen. Herfra er der lufthavnstog til Tokyo station. Jeg havde ikke læst alverden på lektien. Lufthavnens banegård ligger “i kælderen”. Der er flere operatører på jernbanestrækningen. Vi valgte den billigste. Turen varer 58 minutter og koster 3.020 yen pr. person (godt 186 kr.) Der er betjent billetsalg og der modtages bl. a. Mastercard.

Der er gratis WIFI ombord. Det virkede overbelastet og det lykkedes mig ikke “at komme på”.

Undervejs standsede toget kun ved to terminaler i lufthavnen og Tokyo station.

Inde i storrumsvognen sad i loftet et informationsdisplay (se fotoudsnit), hvor man kunne følge, hvor langt toget var nået på ruten (tyrkis farve). Displayet skiftede mellem japansk og engelsk. Her ser vi i udsnit den japanske udgave (jeg beklager billedkvaliteten).

Fotos 20. juli 2019: Thomas Boberg Nielsen

[image]

[image]

[image]

Luftshavnstog Narita-Tokyo

af mpp, lørdag 20. juli, 2019, 12:58 (389 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Bemærk hvordan alle sæderne er rettet forlæns. Der er en fodpedal så de kan drejes når toget kører den anden vej eller hvis man vil sidde 4 sammen. Det er ikke øverst på min ønskeliste til nye tog i Danmark, men smart er det da :)

Tog i Tokyo 2019

af Ole Juhl @, Skovby, mandag 22. juli, 2019, 14:15 (386 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Hvordan pokker vil du undgå tog og jernbaner i Tokyo????????????????????
Det kræver at du går - og jeg mener går - rundt med skyklapper og bind for øjenene.

Tokyo har i min smag verdens fedeste og mest velfungerende Metrosystem og dertil kommer et omfattende net af lokal, regional og nationale tog på kryds og tværs af landet - med minimum timedrift.
Japanere er vilde med tog og jernbaner, hvilket betyder at der er mange hobbybutikker med modeltog, og især skala N.

Drop taxi - de kan ikke finde rundt, Japanere mangler total stedsans og nap Metroen, der i øvrigt mange steder kører i 3. sals højde.
Drop også at leje bil, de kører som gale og trafikken er i 2-3 etager, så selv den sejeste GPS giver op.
Hvis du skal til andre byer så tag Shinkansen, det er imponerende effektivt.
Køb et Japan Railpas det giver dig ubegrænset resje med Japan Railways (JR) i den periode du har købt til og er attraktivt billigt for turister, skal dog købes hjemmefra, du kan dog købet et lidt dyrere der ude på JR stationer - som er overalt.

Uanset om du er på togferie eller ej, så kan du ikke undgå tog i Japan, de er overalt og kører til alt, normalspor, smalspor blandet spor, diesel, el og damp - Jernbane mandens paradis.

God tur, Japan er et dejligt land at besøge og let at rejse i.

--
Vild med tog, store som små - og dykning.
Drøm: Dykke på vraget af SS Thistlegorm, der sejlede med materiel til de Ægyptiske jernbaner.
PS! Jernbanefærgen Ærøsund har det efter omstændighederne godt.

Tog i Tokyo 2019

af AnWa @, onsdag 24. juli, 2019, 10:42 (385 dage siden) @ Ole Juhl

Tokyo är nog världens främsta järnvägsstad. Det är tio år sedan jag var där, men man glömmer det aldrig.

Om Du åker från Narita rekommenderar jag privatbanan Keisei, vars station ligger bredvid JR-stationen i källaren på flygplatsen. Keiseis tåg är mycket snabbare - både i hastighet och i restid. (Man utnyttjar den mark som på 80-talet reserverades för en sedan aldrig byggd Shinkansenlinje till Narita; JR:s flygplatståg åker en mycket längre och krokigare väg.) Keisei-expressen går in till Ueno, den stora bytesstationen i norra delen av innerstaden (mycket att se på denna station), och därifrån kan man snabbt ta sig överallt.

Utöver vanliga tåg finns en spårvagnslinje (letbane) i norra delen av innerstaden. (Med innerstad menar jag det område som omsluts av ringlinjen Yamanote.)

Det finns också ett antal monorailbanor att åka med. Monorailen från Hamamatsucho (på Yamanote) till Hanedaflygplatsen är nog den äldsta, och den enda(?) av dem där tåget åker ovanpå en solid balk. På de övriga banorna hänger vagnarna istället under balken, vilket i mitt tycke är tekniskt överlägset - man får en tystare, jämnare gång.

Om jag får ge förslag till en utflykt, så åk till Kamakura. Tag JR Yokosuka line från Tokyo Central till Kamakura station, gå över torget och tag lokalbanan Enoden. Den går förbi flera av de viktigaste sevärdheterna (som Kotoku-in och jättebuddan i Hase-dera) och längs kusten med fin utsikt mot havet och ön Enoshima. Vid hållplatsen Enoshima: byt till monorailen Shonan monorail och flyg fram över förortslandskapet till Ofuna, där man kan ta JR-tåg tillbaka till Tokyo (fyra linjer stannar här).

Om guideway-banor är av intresse: åk Nippori - Toneri Liner från Nippori (på Yamanote) eller Saitama New Shuttle (i Omiya; tag nästan vilket tåg som helst norrut från Ueno för att komma dit).

För att titta på några riktigt stora stationskomplex: tag Yamanotelinjen till Tokyo Central, Ueno, Shinjuku och Shibuya.

Det finns också flera fina museer att gå på: JR Easts järnvägsmuseum i Omiya (komplett med körbar minijärnväg i trädgården), privatbanan Keios Rail-Land i Hino, privatbanan Tobus museum vid Higashi Mukojima, eller tunnelbanemuseet i Kasai.

Om Du behöver ett billigt hotell som ändå har goda förbindelser: prova Juyoh Hotel i Taito-området. Bussen mot Asakusa och Ueno station stannar precis utanför dörren.

Mycket nöje!

Norske lokomotiver
Norske lokomotiver
Her er en oversigt over alle norske lokomotiver, fra det første damplokomotiv, der blev sat i drift på privatbanen Norsk Hovedjernbane i 1854, til de nyeste el- og diesellokomotiver hos CargoNet og CargoLink. Listen inkluderer også NSBs smalsporede damplokomotiver.
 Læs artiklen 
Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik
I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.
 Læs artiklen 

Danske privatbaner

Læs historien om:
Hirtshalsbanen
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen