Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

TULLEBANEN (Jernbanen i dag)

af Pyloriis, 22/7 2019, 10:15 (1734 dage siden)

Planer om togbane kan give bilister omvej på 348.000 kilometer om året

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-07-21-planer-om-togbane-kan-give-bilister-omvej-pa-3...

Den nye S-regering skal tage stilling til, om der skal opføres en jernbane fra Vejle til Billund. Hvis jernbanen opføres, vil det ifølge Berlingske betyde, at bilister i området kommer til at køre tusinde af kilometer i omveje.

Banen tiltrak sig opmærksomhed, da den blev vedtaget, blandt andet fordi den blev kritiseret af trafikforskere for at give et ringe samfundsøkonomisk afkast.

Ifølge Berlingske viser et notat fra Banedanmark tilmed, at hvis banen bliver anlagt, vil flere veje blive lukket.

Banedanmarks udregning viser, at bilister i området samlet set vil blive sendt ud på 348.000 kilometer ekstra om året, når banen står færdig. Samtidig vil transporttiden for bilisterne blive øget med 35.700 timer om året.

TULLEBANEN

af Peter Christensen, 22/7 2019, 10:25 (1734 dage siden) @ Pyloriis

Banedanmarks udregning viser, at bilister i området samlet set vil blive sendt ud på 348.000 kilometer ekstra om året, når banen står færdig. Samtidig vil transporttiden for bilisterne blive øget med 35.700 timer om året.

Et glimrende argument for både BDK og den nuværende regering til ikke at bygge banen....

TULLEBANEN

af Poul Andersen, 22/7 2019, 10:30 (1734 dage siden) @ Peter Christensen

Med denne udmelding fra Banedanmark, forventes det vel også at Vejdirektoratet kommer med samme opgørelse over hvilke gener det giver bilisterne,
hvis man bygger Hærvejsmotorvejen.

Mvh.
Poul.

TULLEBANEN

af SEB, 23/7 2019, 13:06 (1733 dage siden) @ Poul Andersen

Vel egentlig lidt underligt, man skal tage så meget hensyn til bilisterne - Banen er vel ikke primært beregnet til brug af bilisterne? (Skrevet med et skævt smil)

Havde det været den anden vej rundt, at det var togpassagerene der skulle tage hensyn til bilisterne, under opførsel af endnu en ny motorvej, så havde der vel ikke været nogen der ville gøre indsigelser? Feks synes det jo at være ligegyldigt, at togpassagererne skal køres i busser i både halve og hele år på vejene, når det er jernbanen der skal udbygges eller vedligeholdes. Feks banen ved Aarhus, der nu er blevet til letbane. Men også på Syd Sjælland, blot for at nævne to eksempler - Og flere eksempler kan let findes, HVER gang man skal ordne noget på banerne. Men her er det bare ligemeget - Det er jo ikke billister...

SEB

TULLEBANEN

af Thorbjørn, 22/7 2019, 13:04 (1734 dage siden) @ Pyloriis

Man må sige at de kører pænt i banens område, for de 348.000 kilometers omvej køres på 37.500 timer, det giver en hastighed på lidt over 9 kilometer i timen, så mon ikke mindst ét af tallene skal korrigeres.

Avatar

TULLEBANEN

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/7 2019, 14:15 (1734 dage siden) @ Thorbjørn

Man må sige at de kører pænt i banens område, for de 348.000 kilometers omvej køres på 37.500 timer, det giver en hastighed på lidt over 9 kilometer i timen, så mon ikke mindst ét af tallene skal korrigeres.

Meget af det er markveje.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

TULLEBANEN

af Togbus, Foldingbro, 22/7 2019, 14:23 (1734 dage siden) @ Thorbjørn

Tidstabet skyldes vel mangnelde ERTMS på vejene - uanede muligheder for Signalprojektet når der skal installeres ombordudstyr i alle vejkøretøjer, hvis hastigheden skal hæves. Husk at det er Banedanmark der udtaler sig om vejtrafik.........
[image]

--
- busser når det er billigst

Avatar

TULLEBANEN Hyllested: Dårlig stil at skyde Billund-banen ned

af Schienenwolf, Læsø, 23/7 2019, 20:28 (1733 dage siden) @ Poul Brandt

Hyllested: Dårlig stil at skyde Billund-banen ned nu

https://www.tvsyd.dk/artikel/hyllested-daarlig-stil-skyde-billund-banen-ned-nu

Hvis den havde været en god idé, som der kunne argumenteres solidt for, havde den været sværere at skyde ned. Så Hyllested skal bare fremlægge sine solide argumenter i stedet for tøsefornærmet at bavle om "dårlig stil". Men han tror vel, at jernbaneanlæg er et stilspørgsmål.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

TULLEBANEN Hyllested: Dårlig stil at skyde Billund-banen ned

af Karsten Henneberg, 23/7 2019, 21:41 (1733 dage siden) @ Schienenwolf

Så Hyllested skal bare fremlægge sine solide argumenter i stedet for tøsefornærmet at bavle om "dårlig stil".

Enig - det er jo nemt nok at kæfte op, når man ikke sidder med ansvaret for finansloven

TULLEBANEN Hyllested: Dårlig stil at skyde Billund-banen ned

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 23/7 2019, 22:08 (1733 dage siden) @ Karsten Henneberg

Ikke desto mindre, er det da lidt pudsigt at "fjerne" del-elementer i et forlig inden Forligskredsen er indkaldt til at drøfte det....
...og især inden man for alvor får boret sig ned i det ikke helt objektive kriterier, der ligger til grund for den dårlige samfundsøkonomi i projektet. Det kunne være, at man med opdaterede kriterier, kunne få banen til at være en "dårlig ide" og ikke en "meget meget dårlig ide"....

Lasse

Avatar

TULLEBANEN Hyllested: Dårlig stil at skyde Billund-banen ned

af Schienenwolf, Læsø, 24/7 2019, 03:33 (1733 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Ikke desto mindre, er det da lidt pudsigt at "fjerne" del-elementer i et forlig inden Forligskredsen er indkaldt til at drøfte det....
...og især inden man for alvor får boret sig ned i det ikke helt objektive kriterier, der ligger til grund for den dårlige samfundsøkonomi i projektet. Det kunne være, at man med opdaterede kriterier, kunne få banen til at være en "dårlig ide" og ikke en "meget meget dårlig ide"....

Lasse

Tjah, måske, men det er dog ikke i strid med det poltiske forligs væsen.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

TULLEBANEN Hyllested: Dårlig stil at skyde Billund-banen ned

af Poul Brandt, Nordsjælland, 24/7 2019, 08:29 (1732 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Ikke desto mindre, er det da lidt pudsigt at "fjerne" del-elementer i et forlig inden Forligskredsen er indkaldt til at drøfte det....
...og især inden man for alvor får boret sig ned i det ikke helt objektive kriterier, der ligger til grund for den dårlige samfundsøkonomi i projektet. Det kunne være, at man med opdaterede kriterier, kunne få banen til at være en "dårlig ide" og ikke en "meget meget dårlig ide"....

Lasse

Sommertid er jo de politiske prøveballoners tid. Man tester ligesom sine ideer af, og hører vad reaktionen er.
Mærkeligt nok er der ikke nogen som diskuterer relevansen af at elektrificere Vejle-Struer. Set i lyset af at ministeriet stærkt overvejer at aflyse elektrificeringen af Holbæk-Kalundborg. - Men mon ikke ministeriet sørger for at det kommer på bordet når forligspaterne mødes med ministeren efter ferien.

Poul

TULLEBANEN Hyllested: Dårlig stil at skyde Billund-banen ned

af ivar, 24/7 2019, 00:42 (1733 dage siden) @ Karsten Henneberg

Hyllested & co sidder, som en del af regeringens parlamentariske grundlag, med en ganske pæn del af ansvaret for finansloven.

TULLEBANEN Hyllested: Dårlig stil at skyde Billund-banen ned

af Poul Brandt, Nordsjælland, 24/7 2019, 08:32 (1732 dage siden) @ ivar

Hyllested & co sidder, som en del af regeringens parlamentariske grundlag, med en ganske pæn del af ansvaret for finansloven.

Hyllested nævner at antallet af bilture der flyttes over i tog er vigtig.

Men i forhold til ny bane til Billund, vil ny bane Aarhus-Silkeborg komme langt flere rejsende til gode og sandsynligvis flytte flere over i biler pr. investeret kr., idet der er tale om en dramatisk reduktion af rejsetiden med tog fra 40 til 23 minutter. Forundersøgelsen indikerer at togets markedsandel vil stige fra 15 til 25% på strækningen.

Aarhus-Silkeborg er faktisk en den af Togfondforliget, men dog kun på den måde at de har aftalt at se på den strækning igen når de andre Togfond projekter er gennemført.

Poul

TULLEBANEN Hyllested: Dårlig stil at skyde Billund-banen ned

af Pyloriis, 24/7 2019, 08:43 (1732 dage siden) @ Poul Brandt

Hyllested & co sidder, som en del af regeringens parlamentariske grundlag, med en ganske pæn del af ansvaret for finansloven.


Hyllested nævner at antallet af bilture der flyttes over i tog er vigtig.

Men i forhold til ny bane til Billund, vil ny bane Aarhus-Silkeborg komme langt flere rejsende til gode og sandsynligvis flytte flere over i biler pr. investeret kr., idet der er tale om en dramatisk reduktion af rejsetiden med tog fra 40 til 23 minutter. Forundersøgelsen indikerer at togets markedsandel vil stige fra 15 til 25% på strækningen.

Aarhus-Silkeborg er faktisk en den af Togfondforliget, men dog kun på den måde at de har aftalt at se på den strækning igen når de andre Togfond projekter er gennemført.

Poul

Billund lufthavn har en del ankomster / afgange om natten.

Ser man på deres priser for parkering - ja så kan man med forudgående reservation faktisk parkere 8 dage for 335 kr.

https://www.bll.dk/da-dk/til-lufthavnen/parkering/p-priser

I lyset af at der næppe vil blive meget betjening af banen om natten og ovenstående priser - ja så vil der næppe være mange rejsende.
Lykkes det derudover at få belagt flybilletter med "klimaafgifter" - så falder grundlaget for Tullebanen helt væk.

TULLEBANEN

af KarstenF, 24/7 2019, 14:56 (1732 dage siden) @ Pyloriis

Jeg synes det er værd lige at repetere hvad der står i det politiske beslutningsgrundlag for Billundbanen;

Citat; Såfremt man ønsker at opretholde den nuværende trafik på Vejle-Herning-Struer, og samtidig ønsker halvtimesdrift til Billund, vil det kræve en udvidelse af de kapacitetsmæssige og trafikale forhold på den nuværende banestrækning Vejle-Herning gennem Grejsdalen.

Det er skåret lidt mere ud i pap i rapporten om de trafikale muligheder;

Citat; Med halvtimesdrift Vejle-Billund bliver det kun muligt at betjene strækningen Vejle-Herning med ét tog pr time i hver retning. Derfor må nuværende supplerende myldretidstog ophøre. Og godstog kan kun afvikles om natten, medmindre man tillader, at betjeningen til Billund i enkelte timer indskrænkes til et tog i timen.

Det vil sige at da der ikke er planlagt opgradering gennem Grejsdalen, så er det ...

Enten - Ikke flere myldretidstog mod Herning

Eller - I myldretiden kører der kun et tog i timen til lufthavnen

Der er ikke nogen politikere der skal komme og sige at det vidste de ikke. Det der er mest forbløffende er at det heller ikke synes at være paratviden i Herning.

TULLEBANEN

af andersj, Aalborg, 24/7 2019, 15:16 (1732 dage siden) @ KarstenF

Jeg synes det er værd lige at repetere hvad der står i det politiske beslutningsgrundlag for Billundbanen;

Citat; Såfremt man ønsker at opretholde den nuværende trafik på Vejle-Herning-Struer, og samtidig ønsker halvtimesdrift til Billund, vil det kræve en udvidelse af de kapacitetsmæssige og trafikale forhold på den nuværende banestrækning Vejle-Herning gennem Grejsdalen.

Det er skåret lidt mere ud i pap i rapporten om de trafikale muligheder;

Citat; Med halvtimesdrift Vejle-Billund bliver det kun muligt at betjene strækningen Vejle-Herning med ét tog pr time i hver retning. Derfor må nuværende supplerende myldretidstog ophøre. Og godstog kan kun afvikles om natten, medmindre man tillader, at betjeningen til Billund i enkelte timer indskrænkes til et tog i timen.

Det vil sige at da der ikke er planlagt opgradering gennem Grejsdalen, så er det ...

Enten - Ikke flere myldretidstog mod Herning

Eller - I myldretiden kører der kun et tog i timen til lufthavnen

Der er ikke nogen politikere der skal komme og sige at det vidste de ikke. Det der er mest forbløffende er at det heller ikke synes at være paratviden i Herning.

Eller - Der køres sammenkoblet Vejle-Jelling.

Eller - Der køres i blokafstand på ETCS, hvis der er tale om forskellige materieltyper.

Men Banedanmark er jo stærke modstandere af Billundbanen, så derfor nævner de ikke hvordan problemerne kan løses.

--
Mvh Anders

TULLEBANEN

af Poul Brandt, Nordsjælland, 24/7 2019, 18:22 (1732 dage siden) @ andersj

Men Banedanmark er jo stærke modstandere af Billundbanen, så derfor nævner de ikke hvordan problemerne kan løses.

Hvad får dig til at mene at Banedanmark er modstandere af Billundbanen?

Poul

TULLEBANEN

af andersj, Aalborg, 24/7 2019, 19:39 (1732 dage siden) @ Poul Brandt

Men Banedanmark er jo stærke modstandere af Billundbanen, så derfor nævner de ikke hvordan problemerne kan løses.


Hvad får dig til at mene at Banedanmark er modstandere af Billundbanen?

Poul

Der var jo også den sag med at Banedanmark havde undersøgt en forbindelse til godstog, hvilket gjorde den væsentligt dyrere. Jeg ved dog ikke om det var fordi politikerne var ukonkrete i forhold til hvilken type jernbane der skulle undersøges.

Men man kan jo godt oplyse om forhold som politikerne måske ikke umiddelbart kender til, som at man kan driftskoble i Jelling hvis begge systemer benytte samme materiel eller muligheden for at køre to tog i blokafstand (2 minutters mellemrum) når ETCS er udrullet på strækningen.

Det kan jo selvfølgelig også være nogle embedsmænd i ministeriet der er imod projektet.

--
Mvh Anders

TULLEBANEN

af mpp, 24/7 2019, 20:28 (1732 dage siden) @ andersj

Det er vel altid et spørgsmål om fordelene står mål med ulemperne. Som jeg har forstået det er problemet, at banen vil påvirke kapaciteten til Herning og Struer. Påvirker den ikke kapaciteten hjælper det selvfølgeligt, men fordelene er måske stadig svære at få øje på. Det er givetvist ikke en bane der vil betjene national trafik og det virker ikke til at der er en kæmpe fordel over busser.

Mest af alt er problemet nok at der er gået politik i det: https://ekstrabladet.dk/nyheder/lederen/tulle-klaedt-af/7722380 – det er klart at når vi ikke længere kan tale om banen på dens meritter men i stedet forholder os til alle de studehandler der bragte os her, så er der nok en del der er klar til at lægge banen i graven hvis den øvrige timemodel bliver bygget.

TULLEBANEN

af Pyloriis, 24/7 2019, 20:44 (1732 dage siden) @ mpp

Det er vel altid et spørgsmål om fordelene står mål med ulemperne. Som jeg har forstået det er problemet, at banen vil påvirke kapaciteten til Herning og Struer. Påvirker den ikke kapaciteten hjælper det selvfølgeligt, men fordelene er måske stadig svære at få øje på. Det er givetvist ikke en bane der vil betjene national trafik og det virker ikke til at der er en kæmpe fordel over busser.

Mest af alt er problemet nok at der er gået politik i det: https://ekstrabladet.dk/nyheder/lederen/tulle-klaedt-af/7722380 – det er klart at når vi ikke længere kan tale om banen på dens meritter men i stedet forholder os til alle de studehandler der bragte os her, så er der nok en del der er klar til at lægge banen i graven hvis den øvrige timemodel bliver bygget.

Helt enig. Tullebanen løser ikke nogen af de helt store problemer. At få flere pendlere over på skinnenettet morgen og aften og sikre hurtigere forbindelser mellem landets 4 største byer.
Tværtimod vil pengene og arbejdskraften forsinke at ovennævnte mål nåes.

TULLEBANEN

af Jens Hansen, 24/7 2019, 20:54 (1732 dage siden) @ andersj

Banedanmarks "sidespor" med at undersøge mulighed for godstog, var vist bare rigtigt dårligt håndværk. Man kunne mistænke, at der i den relevante afdeling ikke er folk med jernbaneindsigt.

JH

TULLEBANEN

af Niels Bak, 24/7 2019, 22:14 (1732 dage siden) @ andersj


Eller - Der køres sammenkoblet Vejle-Jelling.

Eller - Der køres i blokafstand på ETCS, hvis der er tale om forskellige materieltyper.

Problemet med det er blot at begge løsninger er nogle hø-løsninger.

Driftskobling tager tid - vel ca. 5 min afhængig af togtype. Ikke det store problem i et intercityløb, men på en lokalbane med ca. en halv times kørsel fra den ene ende til den anden, er det en ret stor forøgelse - og formindskelse af attraktiviteten.

Kørsel i blokafstand er så værre. Med mindre der anlægges flere spor på Jelling station, så vil det forhindre at Billundtoget mod Billund møder Herningtoget nordfra, så der kan skiftes med kort skiftetid, eller også skal toget fra Herning holde (uacceptabelt) længe og vente på at begge de modgående tog passerer.

Uden et nemt skifte i Jelling ryger endnu en del af lufthavnens opland af baneforbindelsen, det midt-vestjyske. Billundbanens problem er i forvejen at den dækker en for lille del af oplandet på en god måde uden lange omveje over Vejle.

TULLEBANEN

af andersj, Aalborg, 24/7 2019, 22:33 (1732 dage siden) @ Niels Bak


Eller - Der køres sammenkoblet Vejle-Jelling.

Eller - Der køres i blokafstand på ETCS, hvis der er tale om forskellige materieltyper.


Problemet med det er blot at begge løsninger er nogle hø-løsninger.

Driftskobling tager tid - vel ca. 5 min afhængig af togtype. Ikke det store problem i et intercityløb, men på en lokalbane med ca. en halv times kørsel fra den ene ende til den anden, er det en ret stor forøgelse - og formindskelse af attraktiviteten.

Det er ikke værre end at man gør det hvert 10. minut på S1 i Hamburg hvor delene til/fra hhv. Lufthavnen og Poppenbüttel samles og skildes i Ohlsdorf.


Kørsel i blokafstand er så værre. Med mindre der anlægges flere spor på Jelling station, så vil det forhindre at Billundtoget mod Billund møder Herningtoget nordfra, så der kan skiftes med kort skiftetid, eller også skal toget fra Herning holde (uacceptabelt) længe og vente på at begge de modgående tog passerer.

Med ETCS kan der godt holde flere tog på samme perron. Det gør Nordjyske Jernbaner i Hjørring hvor de dagligt har tre tog i to spor samtidig. Fra 11. august sker dette hver time når der kommer tog fra både Hirtshals, Aalborg og Frederikshavn og vender i spor 1+2 samtidig.

Når man tænker på hvor lang tid nogle tog holder til krydsning på enkeltsporede strækninger, så er det her småting. Myldretidstogene Struer-Herning holder 10-12 minutter i Holstebro.

--
Mvh Anders

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak