Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Negativitet vedr. Billundbanen, hvad tænker I på? (Generelt)

af kaibayer, 26/7 2019, 17:41 (1734 dage siden)

Kære Billundbane-debattører.

For det første vil jeg bede om, at alle der laver indlæg om denne bane, og navngiver den med diverse slangudtryk, dropper det pjat. Det er dybt problematisk for vi lokale jernbaneentusiaster, der gennem en efterhånden længere årrække har kæmpet for at få banen etableret.

Og så må jeg sige, at jeg slet ikke forstår, hvorfor brugere af dette forum er modstandere af flere tog og flere tog på skinner i Danmark. Det er helt hen i vejret, og jeg kunne være bekymret for, om der er et politisk undergravende arbejde i gang for at forhindre planerne om at blive til virkelighed.

Lad os få en ordentlig tone her i forum, og jeg skal opfordre til, at vi alle afventer den politiske behandling af jernbaneprojektet, før nogen kaster sig ud i sagen med bål og brand.

Som nævnt i et tidligere indlæg, er det lidt over 100 år siden, at min egn fik jernbaneforbindelser til resten af landet, og de fik så sandelig en hård medfart i begyndelsen af 70'erne, så nu med ca. 5,1 mio. årlige gæster til Billund er det oplagt at skabe en jernbaneforbindelse til Resort Billund samt vores internationale lufthavn - Danmarks næststørste - Billund Airport.

[image]

Negativitet vedr. Billundbanen, hvad tænker I på?

af andersj, Aalborg, 26/7 2019, 18:13 (1734 dage siden) @ kaibayer

Vi er modstandere af banen er prioriteret højere end jernbaneprojekter med væsentligt bedre samfundsøkonomi og som rent faktisk vil løse trafikale udfordringer. Det vil en ny bane Svejbæk-Brabrand i høj grad gøre i forhold til trængslen omkring Aarhus.

Vi er modstandere af at den kollektive trafik mellem Vejle og Billund som det ser ud ny bliver forringet i forhold til den busbetjening der foregår i dag, eller i bedste fald opnår status quo.

Jernbanens primære fordele er:
1. Mulighed for at transportere store mængder passagerer eller gods.
2. Mulighed for væsentligt hurtigere transport end på vejen. Dette gælder især mellem større byer og ind, ud og rundt i de større byer.

Billundbanen kan ikke udnytte nogle af fordelene, da der kun er passagerer nok til at køre en almindelig bus hver halve time og da der ikke er nogen tidsgevinst i forhold til bussen. De mindste tog på markedet har kapacitet til 2-3 busser. Det er også dyrere at køre et tog fremfor en bus, så man ville nemt kunne få 4 busser i timen på den eksisterende busrute for samme pris som 2 lokaltog.

Jeg kan kun se en logik i en jernbane til Billund hvis man uden omstigning kunne komme markant hurtigere til og fra Aarhus end i dag. Det nuværende projekt gør det hverken hurtigere eller nemmere at komme fra Aarhus til Billund lufthavn end i dag. Det vil faktisk være hurtigere at komme til Aalborg Lufthavn med direkte tog.

Vi er togtosser, og derfor tror vi mest på projekter der er til jernbanens fordel. Billundbanen er et argument for mindre jernbane, fordi den er dyr at anlægge og drive og ikke giver nogle fordele i forhold til busser i den form der er præsenteret.

--
Mvh Anders

Negativitet vedr. Billundbanen, hvad tænker I på?

af kaibayer, 26/7 2019, 18:20 (1734 dage siden) @ andersj

Så de steder i Danmark, hvor bl.a. Flixbus kan løse en transportopgave bedre end en jernbane, skal jernbanen nedlægges. Desuden er der - så vidt jeg ved - ingen samfundsøkonomisk overskud på nogen jernbane udover S-banen i København. Eller en Metro til 25 milliarder kr. i København.

Vi er et lille land, vi betaler alle sammen skat - jeg gør i hvert fald - og jeg ønsker en del af samfundsøkonomien investeret i en jernbane til Billund.

Negativitet vedr. Tullebanen, hvad tænker I på?

af Langelandsbanen, 26/7 2019, 18:26 (1734 dage siden) @ kaibayer

Vi er et lille land, vi betaler alle sammen skat - jeg gør i hvert fald - og jeg ønsker en del af samfundsøkonomien investeret i en jernbane til Billund.

Jeg betaler også skat og er uenig med dig.
Hvis man altid skulle pakke sin holdning til ting offentlige projekter væk, fordi at nogen kan lide ideen, eller måske ligefrem har arbejdet med den, så ville vores skattekroner ikke række ret langt.
Jeg har min holdning til Tullebanen, og respekterer at du har din. Længere er den vel ikke ;-)

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

Negativitet vedr. Billundbanen, hvad tænker I på?

af andersj, Aalborg, 26/7 2019, 18:55 (1734 dage siden) @ kaibayer

Så de steder i Danmark, hvor bl.a. Flixbus kan løse en transportopgave bedre end en jernbane, skal jernbanen nedlægges. Desuden er der - så vidt jeg ved - ingen samfundsøkonomisk overskud på nogen jernbane udover S-banen i København. Eller en Metro til 25 milliarder kr. i København.

Vi er et lille land, vi betaler alle sammen skat - jeg gør i hvert fald - og jeg ønsker en del af samfundsøkonomien investeret i en jernbane til Billund.

Der er forskel på drift og anlæg og der er forskel på driftsøkonomi og samfundsøkonomi/intern rente.

Jeg har ikke nævnt et ord om private fjernbusser, men henviser blot til Sydtrafik's offentligt finansieret rute 43, der givet har flere daglige afgange end den planlagte togforbindelse nogensinde får hvis den bygges.

Der er en begrænset mængde ressourcer til nye infrastrukturprojekter, og dem bliver vi nød til at prioritere efter hvor de giver mest gavn. Nogle vil personligt have en omfartsvej omkring en mindre nordjysk fjordby og nogle vil have en jernbane til Billund.

Jeg vil ikke begræde hvis man vælger at anlægge Billundbanen, men hvis det sker på bekostning af andre bedre projekter så vil jeg være ked af det.

--
Mvh Anders

Negativitet vedr. Billundbanen, hvad tænker I på?

af Pyloriis, 26/7 2019, 18:19 (1734 dage siden) @ kaibayer

Kære Billundbane-debattører.

For det første vil jeg bede om, at alle der laver indlæg om denne bane, og navngiver den med diverse slangudtryk, dropper det pjat. Det er dybt problematisk for vi lokale jernbaneentusiaster, der gennem en efterhånden længere årrække har kæmpet for at få banen etableret.

Og så må jeg sige, at jeg slet ikke forstår, hvorfor brugere af dette forum er modstandere af flere tog og flere tog på skinner i Danmark. Det er helt hen i vejret, og jeg kunne være bekymret for, om der er et politisk undergravende arbejde i gang for at forhindre planerne om at blive til virkelighed.

Lad os få en ordentlig tone her i forum, og jeg skal opfordre til, at vi alle afventer den politiske behandling af jernbaneprojektet, før nogen kaster sig ud i sagen med bål og brand.

Som nævnt i et tidligere indlæg, er det lidt over 100 år siden, at min egn fik jernbaneforbindelser til resten af landet, og de fik så sandelig en hård medfart i begyndelsen af 70'erne, så nu med ca. 5,1 mio. årlige gæster til Billund er det oplagt at skabe en jernbaneforbindelse til Resort Billund samt vores internationale lufthavn - Danmarks næststørste - Billund.

1: Der er andre steder hvor det trænger sig mere på at få gang i jernbanedriften. Først og fremmest på Sjælland ind mod Hovedstadsområdet, så man kan tilbyde hurtigere tog morgen og eftermiddag og dermed aflaste motorvejene.
Fjerner man blot 10% af bilisterne på Køge Bugt motorvejen (ca 140.000 køretøjer i døgnet) fordobler man sådan cirka antal af passagere som DSB idag transporterer fra Vestsjælland. Sydsjælland og Lolland Falster.
Det hat man næppe kapacitet til hverken af materiel eller plads på skinnerne.

2: De fleste der besøger Legoland er familier med børn. De vil givet vælge bilen ifald de har en i forvejen. Næppe dyrere end at tage toget.

3: De priser Billund lufthavn tager for 8 dages parkering (335 kr) gør sammen med mange afgange / ankomster sent aften / nat at bilen er at foretrække for mange.

4: Hvis der indføres afgifter på flytransport - vil Billund lufthavn så kunne opretholde det nuværende passagerantal?

Avatar

Negativitet vedr. Billundbanen, hvad tænker I på?

af Schienenwolf, Læsø, 26/7 2019, 19:06 (1734 dage siden) @ kaibayer

Kære Billundbane-debattører.

For det første vil jeg bede om, at alle der laver indlæg om denne bane, og navngiver den med diverse slangudtryk, dropper det pjat. Det er dybt problematisk for vi lokale jernbaneentusiaster, der gennem en efterhånden længere årrække har kæmpet for at få banen etableret.

Det skal du ikke regne med, at folk gør, blot fordi du ikke bryder dig om slangudtryk. Når du så frimodigt beder folk om at skrive på en bestemt måde og med bestemte ordvalg, så vil jeg omvendt gerne bede dig om at undlade at skrive overhovedet. Det håber jeg, at du forstår.

Og så må jeg sige, at jeg slet ikke forstår, hvorfor brugere af dette forum er modstandere af flere tog og flere tog på skinner i Danmark. Det er helt hen i vejret, og jeg kunne være bekymret for, om der er et politisk undergravende arbejde i gang for at forhindre planerne om at blive til virkelighed.

Det lyder jo som om, at du mener, at brugere på dette forum skal mene som du og dine lokale jernbaneentusiaster. Hertil kan jeg kun sige: Gå en lang tur på en kort mole.

Selv om du jo selv erkender, at du har problemer med forståelsen, så må jeg sige, at med mindre at du tror, at der er ubegrænsede midler til rådighed for jernbaneanlæg i Danmark, så er du faktisk SELV en af dem, der er modstander af flere tog på skinner i Danmark. Det er du al den stund, at de penge, som du vil bruge på en Billundbane, langt bedre med større trafiktal og med større samfundsøkonomisk udbytte kan bruges på baneanlæg andre steder. Hvorfor er du modstander af det?

Lad os få en ordentlig tone her i forum, og jeg skal opfordre til, at vi alle afventer den politiske behandling af jernbaneprojektet, før nogen kaster sig ud i sagen med bål og brand.

Ja, lad os få en ordentlig tone uden latterlige og let gennemskuelig forsøg på meningskontrol og styring af debatten et forum i en bestemt retning.


Som nævnt i et tidligere indlæg, er det lidt over 100 år siden, at min egn fik jernbaneforbindelser til resten af landet, og de fik så sandelig en hård medfart i begyndelsen af 70'erne, så nu med ca. 5,1 mio. årlige gæster til Billund er det oplagt at skabe en jernbaneforbindelse til Resort Billund samt vores internationale lufthavn - Danmarks næststørste - Billund Airport.

Det er en totaltal ude i hampen påstand, at ca. 5,1 mio. årlige gæster til Billund vil benytte en jernbane til Billund. Igen, med forbehold for dine forståelsesproblemer, så kig på et kort: Billund ligger midt inde i Jylland med veje i alle mulige retninger. Folk kommer faktisk til Billund fra alle disse retninger, og dem vil du så tvinge over på jernbanen,, for at du kan køre futtog. Tallet 5,1 mio. svarer til, hvad blot en enkelt buslinje i København (linje 5C) har af passagerer på 2½ måned (64 dage), men uhadda; busser er ikke fint nok til til din egn, kan jeg forstå.

Hvis du vil have jernbane på så tyndt et passagergrundlag og for andre skatteborgeres penge, så lån et beløb i din lokale bank til at købe dig et Märklin-tog for.

I øvrigt tak fordi, at du med dit indlæg så fint bekræfter, at jeres ideer om en Billundbane er så lette og ustabile, at nogle kritiske ord på en debatside opfattes som værende til gene for projektet. Det indikerer klart, at baneprojektet ikke kan "holde vand" og dermed ikke bliver til noget.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Negativitet vedr. Billundbanen, hvad tænker I på?

af Karsten Henneberg, 26/7 2019, 20:38 (1734 dage siden) @ Schienenwolf

Helt enig, og mon ikke de fleste af os er skatteydere før end vi er jernbaneentusiaster?

Negativitet vedr. Billundbanen, hvad tænker I på?

af Keld H. Mikkelsen, 26/7 2019, 23:54 (1734 dage siden) @ kaibayer

Jeg så da også meget gerne at der også kommer tog til Billund.

Dog mener jeg at det planlagte projekt er tæt på ubrugeligt:

1. Når Billund-togene skal via Grejsdalen opbruger det kapaciteten på banen, så der kun kan køres timedrift til/fra Herning. Ekstra IC-tog, myldretidstog eller godstog vil dermed ikke være en mulighed i dagtimerne fremover.

2. Hvis der ikke køres direkte fra f.eks. Aarhus og Horsens og til Billund, så vil folk ikke bruge toget. X-bussen (912X) kører direkte uden at man skal skifte perron og slæbe rundt på sin bagage i Vejle. Det skitserede koncept med togskifte i Vejle er altså bare et tilbageskridt.

Skal banen til Billund blive en succes, så bør det være den noget dyrere løsning med en bane direkte fra Vejle via Vejle Ådal / langs motortrafikvejen og til Billund. Togene bør så også køre direkte Aarhus - Billund og evt. Odense - Fredericia - Billund.

Negativitet vedr. Billundbanen, hvad tænker DU selv på?

af Pyloriis, 27/7 2019, 07:43 (1734 dage siden) @ kaibayer
redigeret af Pyloriis, 27/7 2019, 08:06

Kære Billundbane-debattører.

For det første vil jeg bede om, at alle der laver indlæg om denne bane, og navngiver den med diverse slangudtryk, dropper det pjat. Det er dybt problematisk for vi lokale jernbaneentusiaster, der gennem en efterhånden længere årrække har kæmpet for at få banen etableret.

Og så må jeg sige, at jeg slet ikke forstår, hvorfor brugere af dette forum er modstandere af flere tog og flere tog på skinner i Danmark. Det er helt hen i vejret, og jeg kunne være bekymret for, om der er et politisk undergravende arbejde i gang for at forhindre planerne om at blive til virkelighed.

Du ser vist konspirationsteorier hvor der ikke er nogen.
Man behøver ikke være modstander af flere tog og flere jernbanelinier for at synes at netop denne bane på nuværende tidspunkt næppe bidrager til løsning af transportproblemerne i Danmark.


Lad os få en ordentlig tone her i forum, og jeg skal opfordre til, at vi alle afventer den politiske behandling af jernbaneprojektet, før nogen kaster sig ud i sagen med bål og brand.

Hvad er der galt i at debattere et oplæg FØR politikerne måtte træffe en beslutning?
Måske dit ønske er at INGEN omtaler banen og den så gennemføres i nattens mulm og mørke?

Men nu har du fået adskillige svar som stort set alle vender tommelfingeren nedad for "Tullebanen". Jeg mener at huske at det er det navn som i det mindste politiske kommentarer betegner den som i medierne.:-)

Negativitet vedr. Billundbanen, hvad tænker I på?

af Togbus, Foldingbro, 27/7 2019, 08:27 (1734 dage siden) @ kaibayer

Der er et massivt politisk arbejde i gang med henblik på at få begravet jernbaneplanerne om en Billundbane.

Såfremt planerne skal gennemføres skal projektet i sin helhed inkl tilslutningen til det øvrge jernbanenet løftes ud af Banedanmark og der skal oprettes et projektkontor under Billund (og formentlig Brande-Ikast) Kommune, således at baneplanerne får maksimal tvær- og lokalpolitisk opbakning, inkl opbakning fra erhvervslivet.

<det har været vejen frem for letbanepanerne i Århus og Odense og også i førstnævnte projekt har vi set en ganske nælende attitude til fx overkørselsanlæg fra Banedanmarks side.

Problemet er at et bestemt parti har taget banen ind under sine vinger og det bliver brugt som en politisk chip på Slotsholmen af både embedsmænd og politikere. Hvis baneprojektet bliver lagt ud, bliver prognoser, inkl "spændende analyser" om traktorkørsel på grusveje i Midtjylland ikke udført i København, men i stedet erstattet af lokalt initieret arbejde. Summa summarum, det er forankringen at projektplanerne I skal arbejde med i Billund, for pt har projektet lidt stor skade, både på omdømme og med hensyn til tidshorisont.

Nogle rådgivere og en entreprenør kunne relativt hurtigt få banen op at stå og den koster formentlig ikke meget mere end en 2 plus 1 vej at bygge af samme længde. Der er ingen lov om at anlægsprojekter skal have så og så megen samfunds nytteværdi og der er absolut heller ikke nogen lov der siger at man ikke må medtage dynamiske positive effekter for lokalområdet hvis projektet gennemføres. Men som sagt skal den slags initieres bredt lokalt, da "København" kun ser et vandland, nogle får og et par hedebønder på Billundegnen, og det kun hvis de har været der for at tage kørekort i Legoland.

--
- busser når det er billigst

Negativitet vedr. Billundbanen, hvad tænker I på?

af MMT, 27/7 2019, 09:44 (1734 dage siden) @ Togbus

Der er et massivt politisk arbejde i gang med henblik på at få begravet jernbaneplanerne om en Billundbane.

Såfremt planerne skal gennemføres skal projektet i sin helhed inkl tilslutningen til det øvrge jernbanenet løftes ud af Banedanmark og der skal oprettes et projektkontor under Billund (og formentlig Brande-Ikast) Kommune, således at baneplanerne får maksimal tvær- og lokalpolitisk opbakning, inkl opbakning fra erhvervslivet.

<det har været vejen frem for letbanepanerne i Århus og Odense og også i førstnævnte projekt har vi set en ganske nælende attitude til fx overkørselsanlæg fra Banedanmarks side.

Problemet er at et bestemt parti har taget banen ind under sine vinger og det bliver brugt som en politisk chip på Slotsholmen af både embedsmænd og politikere. Hvis baneprojektet bliver lagt ud, bliver prognoser, inkl "spændende analyser" om traktorkørsel på grusveje i Midtjylland ikke udført i København, men i stedet erstattet af lokalt initieret arbejde. Summa summarum, det er forankringen at projektplanerne I skal arbejde med i Billund, for pt har projektet lidt stor skade, både på omdømme og med hensyn til tidshorisont.

Nogle rådgivere og en entreprenør kunne relativt hurtigt få banen op at stå og den koster formentlig ikke meget mere end en 2 plus 1 vej at bygge af samme længde. Der er ingen lov om at anlægsprojekter skal have så og så megen samfunds nytteværdi og der er absolut heller ikke nogen lov der siger at man ikke må medtage dynamiske positive effekter for lokalområdet hvis projektet gennemføres. Men som sagt skal den slags initieres bredt lokalt, da "København" kun ser et vandland, nogle får og et par hedebønder på Billundegnen, og det kun hvis de har været der for at tage kørekort i Legoland.

Enig i meget af det her. At henvise til de mange baner ind mod Grindsted i begyndelsen af 1900-tallet er helt ude i hampen. Dengang fandtes der ikke andet end sandede hjulspor på egnen og jernbanen var nu en gang det man anlagde dengang. Hvis sammenligningen skal bruges til noget, så kunne det være som inspiration til organisationsformen og finansieringsformen for Tullebanen. Banerne blev dengang næsten alle sammen anlagt som "Privatbaner", dvs. lokalområdet - i realiteten sogneråd og amtsråd - skulle selv rejse en betydelig del af anlægskapitalen (ved 1908-loven 50%, ved 1918-loven endnu mere), samt stå for projektering og udførelse, samt "eje" driften bagefter. Det var en ret god og effektiv "prøveventil" for, hvor stort et lokalt behov og opbakning, der var for en given banestrækning.

Mvh MM

Negativitet vedr. Legobanen, hvad tænker I på?

af Togbus, Foldingbro, 27/7 2019, 10:59 (1734 dage siden) @ MMT

En Billundbane kan sagtens realiseres som 100% offentligt ejet. Ring 3-letbanen i København viser hvor håbløst det er når man lokalt (ja, der er også lokal lokalpolitik i Københavnsområdet!) appellerer til staten som aktiv samarbejdspartner.

Desuden er Vejle Kommune som samarbejdspart nok også en meget død sild, da Vejle har sin helt egen agenda med hensyn til jernbaner og dermed ikke seriøs i supporten til en eventuel Billundbane. Hvem siger også at Vejle er et godt start-slutpunkt for tog til Billund på længere sigt?

Det er værd (uden sammenligning i øvrigt) at kigge på forbindelsen i Hong Kong til Disney Resort der, for de har deres eget Mickey Mouse-tog under MTR med forbindelse fra den nærliggende metrolinje. En Legobane (med anden trafik desforuden) er absolut oplagt, da det kan være en attraktion i sig selv. Tror man skal tænke ud af boksen og det kan bedst gøres lokalt, helst med dyb involvering af kreative kræfter i det lokale erhvervs- og turistliv.

--
- busser når det er billigst

Negativitet vedr. Legobanen, hvad tænker I på?

af MMT, 27/7 2019, 11:16 (1734 dage siden) @ Togbus

100 % offentligt ejet, ja, men ikke nødvendigvis 100 % statsligt ejet.

Mvh
MM

Negativitet vedr. Legobanen, hvad tænker I på?

af Svend, 27/7 2019, 12:08 (1734 dage siden) @ Togbus

Det er værd (uden sammenligning i øvrigt) at kigge på forbindelsen i Hong Kong til Disney Resort der, for de har deres eget Mickey Mouse-tog under MTR med forbindelse fra den nærliggende metrolinje. En Legobane (med anden trafik desforuden) er absolut oplagt, da det kan være en attraktion i sig selv. Tror man skal tænke ud af boksen og det kan bedst gøres lokalt, helst med dyb involvering af kreative kræfter i det lokale erhvervs- og turistliv.

.
Spændende ide!

https://disney.fandom.com/wiki/Disneyland_Resort_Line

[image]

--
Svend

Negativitet vedr....når det nu alligevel stikker af

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 27/7 2019, 13:02 (1734 dage siden) @ Svend

Man kunne jo også forestille sig noget ala nedenstående "Panotram", der i al fald om foråret og i godt sommervejr, ville være interessant til en tur gennem Grejsdalen og til Legoland :-)

Panotram er et koncept, som Bombardier til tid og anden hiver frem, for at vise, hvad jernbanen faktisk kan....der er ingen der har haft lyst til at bestille sådan nogle endnu....

/Lasse

[image][image]

Negativitet vedr....når det nu alligevel stikker af

af mpp, 27/7 2019, 13:20 (1734 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Klasse! Hvor hurtigt kan toget køre hvor man stadig står på altanerne? Jeg kunne forestille mig at det ret hurtigt bliver ret vindblæst :)

Avatar

Negativitet vedr. Legobanen, hvad tænker I på?

af Schienenwolf, Læsø, 28/7 2019, 16:32 (1732 dage siden) @ Togbus

En Billundbane kan sagtens realiseres som 100% offentligt ejet. Ring 3-letbanen i København viser hvor håbløst det er når man lokalt (ja, der er også lokal lokalpolitik i Københavnsområdet!) appellerer til staten som aktiv samarbejdspartner.

Desuden er Vejle Kommune som samarbejdspart nok også en meget død sild, da Vejle har sin helt egen agenda med hensyn til jernbaner og dermed ikke seriøs i supporten til en eventuel Billundbane. Hvem siger også at Vejle er et godt start-slutpunkt for tog til Billund på længere sigt?

Det er værd (uden sammenligning i øvrigt) at kigge på forbindelsen i Hong Kong til Disney Resort der, for de har deres eget Mickey Mouse-tog under MTR med forbindelse fra den nærliggende metrolinje. En Legobane (med anden trafik desforuden) er absolut oplagt, da det kan være en attraktion i sig selv. Tror man skal tænke ud af boksen og det kan bedst gøres lokalt, helst med dyb involvering af kreative kræfter i det lokale erhvervs- og turistliv.


Ja, netop. Det lokale erhvervs- og turistliv kan i og for sig bare gå sammen med kommunen (det offentlige) og på kreativ vis forlænge den bane, der allerede findes i Billund.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Negativitet vedr. Billundbanen, hvad tænker I på?

af Pyloriis, 27/7 2019, 14:41 (1734 dage siden) @ MMT

Der er et massivt politisk arbejde i gang med henblik på at få begravet jernbaneplanerne om en Billundbane.

Såfremt planerne skal gennemføres skal projektet i sin helhed inkl tilslutningen til det øvrge jernbanenet løftes ud af Banedanmark og der skal oprettes et projektkontor under Billund (og formentlig Brande-Ikast) Kommune, således at baneplanerne får maksimal tvær- og lokalpolitisk opbakning, inkl opbakning fra erhvervslivet.

<det har været vejen frem for letbanepanerne i Århus og Odense og også i førstnævnte projekt har vi set en ganske nælende attitude til fx overkørselsanlæg fra Banedanmarks side.

Problemet er at et bestemt parti har taget banen ind under sine vinger og det bliver brugt som en politisk chip på Slotsholmen af både embedsmænd og politikere. Hvis baneprojektet bliver lagt ud, bliver prognoser, inkl "spændende analyser" om traktorkørsel på grusveje i Midtjylland ikke udført i København, men i stedet erstattet af lokalt initieret arbejde. Summa summarum, det er forankringen at projektplanerne I skal arbejde med i Billund, for pt har projektet lidt stor skade, både på omdømme og med hensyn til tidshorisont.

Nogle rådgivere og en entreprenør kunne relativt hurtigt få banen op at stå og den koster formentlig ikke meget mere end en 2 plus 1 vej at bygge af samme længde. Der er ingen lov om at anlægsprojekter skal have så og så megen samfunds nytteværdi og der er absolut heller ikke nogen lov der siger at man ikke må medtage dynamiske positive effekter for lokalområdet hvis projektet gennemføres. Men som sagt skal den slags initieres bredt lokalt, da "København" kun ser et vandland, nogle får og et par hedebønder på Billundegnen, og det kun hvis de har været der for at tage kørekort i Legoland.


Enig i meget af det her. At henvise til de mange baner ind mod Grindsted i begyndelsen af 1900-tallet er helt ude i hampen. Dengang fandtes der ikke andet end sandede hjulspor på egnen og jernbanen var nu en gang det man anlagde dengang. Hvis sammenligningen skal bruges til noget, så kunne det være som inspiration til organisationsformen og finansieringsformen for Tullebanen. Banerne blev dengang næsten alle sammen anlagt som "Privatbaner", dvs. lokalområdet - i realiteten sogneråd og amtsråd - skulle selv rejse en betydelig del af anlægskapitalen (ved 1908-loven 50%, ved 1918-loven endnu mere), samt stå for projektering og udførelse, samt "eje" driften bagefter. Det var en ret god og effektiv "prøveventil" for, hvor stort et lokalt behov og opbakning, der var for en given banestrækning.

Mvh MM

Det "store" problem er at vi (Banedanmark/DSB/Staten /Samfundet) IKKE tænker 30-60 år frem.
Tullebanen er et godt eksempel på noget som kunne have været godt.
Men nu satte vi kørestrøm på strækningen fra Langeskov til Esbjerg.
Havde man tænkt fornuftigt og fremsynet skulle man have planlagt en ny højhastighedsbane fra Ringsted tværs over Fyn med ny tunnel, gennem Odense og via tunnel til området nordvest for Taulov. Her skulle man have lavet en stor banegård som tog fra Øst, Syd, Nord og Vest kunne have anvendt.

Den eksisterende bane og Lillebæltsbroen skulle også have været her forbi.
Fra denne banegård skulle forbindelsen over Billund gå til Esbjerg. Mod nord med næste stop udenfor Aarhus på linien mellem Aarhus og Silkeborg og så videre til Aalborg.

Den eksisterende bane skulle alene være til lokaltog / S-tog- lignende tog mellem Odense og Aarhus og fra Aarhus mod Aalborg. Så kunne man have beholdt sækbanegården i Aarhus.
Med planlagt hastighed mellem Aalborg til Ringsted på min. 300 km og med mulighed for udvidelse til 4 spor mellem Aarhus og Ringsted ( pånær de 2 tunneler) ville Danmark have haft et fantastisk jernbanenet.
Og der havde ikke været grund til nogen Kattegatforbindelse!
Så fremsynet er vi desværre ikke.

Vi laver lappeløsninger, små forbedringer og overlader ellers kunderne til h.h. orivatbilen og driftige busselskaber.

Negativitet vedr. Billundbanen, hvad tænker I på?

af Togbus, Foldingbro, 27/7 2019, 15:04 (1734 dage siden) @ Pyloriis

Luftkasteller. Nu har man det som allerede er gjort og Tværbanen til Esbjerg er jo en reaktion på 1864, en situation skabt af datidens "tuller".....

I stedet for at tænke kontrafaktisk og hvad man burde have gjort, er det oplagt at tænke hvad man kan og vil med en Billundbane med udgangspunkt i realiteterne. Den skal nok komme, men det gælder nok om at få den løftet ud af Banedanmark hvis den skal "rykke" og have potentiale.

Problemet i dette forum er nok ikke latterliggørelsen af "Tullebanen", men manges dumme luftkasteller, der mere eller mindre minder om Star Wars på jernbane end om noget som kan realiseres i parcelhus-Danmark. Pudsigt nok ender det med at selv de mest baneeuforiske taler om fjernbusser, nu når man realistisk set alligevel resignerer og må konstatere at jernbane i DK er i dyb strukturel krise.

--
- busser når det er billigst

Negativitet vedr. Billundbanen, hvad tænker I på?

af Pyloriis, 27/7 2019, 15:29 (1733 dage siden) @ Togbus

Luftkasteller. Nu har man det som allerede er gjort og Tværbanen til Esbjerg er jo en reaktion på 1864, en situation skabt af datidens "tuller".....

I stedet for at tænke kontrafaktisk og hvad man burde have gjort, er det oplagt at tænke hvad man kan og vil med en Billundbane med udgangspunkt i realiteterne. Den skal nok komme, men det gælder nok om at få den løftet ud af Banedanmark hvis den skal "rykke" og have potentiale.

Problemet i dette forum er nok ikke latterliggørelsen af "Tullebanen", men manges dumme luftkasteller, der mere eller mindre minder om Star Wars på jernbane end om noget som kan realiseres i parcelhus-Danmark. Pudsigt nok ender det med at selv de mest baneeuforiske taler om fjernbusser, nu når man realistisk set alligevel resignerer og må konstatere at jernbane i DK er i dyb strukturel krise.

Så er jeg dybt uenig med dig!
Ja - banen til Esbjerg er lavet. Men stort set resten er foreslår er ikke påbegyndt!
Busser er fine især til yderområderne i bl.a Vestjylland.
Men deres problem er fremkommeligheden på motorvejene morgen og aften.

Negativitet vedr. Billundbanen, hvad tænker du på?

af Karsten Henneberg, 27/7 2019, 20:34 (1733 dage siden) @ kaibayer

så nu med ca. 5,1 mio. årlige gæster til Billund er det oplagt at skabe en jernbaneforbindelse til Resort Billund samt vores internationale >lufthavn - Danmarks næststørste - Billund Airport.

Kai - man kan jo kun spørge tilbage!

Billund ligger som navet i et gammeldags hestevognhjul med mange eger! De 5,1 mio ~14.000 daglige eller 600 timelige passagerer kommer som sagt fra mange forskellige retninger; men en jernbane fra Vejle er kun et eger og løser ingenting.

Hvis bare banen ikke havde forstyrret trafikken til Struer, kunne jeg måske have talt for - men når man hører at Struer/ Herning bliver afkoblet fra timedrift og elektrificering, synes jeg VIRKELIG du burde stikke fløjten ind.

Desuden var TULLE-banen udset til at ende 3-4 kilometre fra Billunds industrikvarter = mange ekstra omkostninger for en godsbane uden garanti for indtægter.

Og kapaciteten mellem Vejle og Jelling er IKKE til flere tog. Nej - lad os beholde timedrift og elektrificerings mulighederne til Struer intakte.

Kai - du prøver på at blæse og have mel i munden samtidig.

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af Poul Brandt, Nordsjælland, 27/7 2019, 21:07 (1733 dage siden) @ Karsten Henneberg

Og kapaciteten mellem Vejle og Jelling er IKKE til flere tog. Nej - lad os beholde timedrift og elektrificerings mulighederne til Struer intakte.

Kai - du prøver på at blæse og have mel i munden samtidig.


Når du nu lige nævner elektrificering Vejle-Struer, så er det en anden del af Togfonden, man burde fjerne. Hvis ellers Kattegatforbindelsen kommer. I stedet bør man elektrificere Aarhus-Herning (evt. Holstebro). (Og bygge Aarhus-Silkeborg).

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af Pyloriis, 28/7 2019, 07:31 (1733 dage siden) @ Poul Brandt

Når du nu lige nævner elektrificering Vejle-Struer, så er det en anden del af Togfonden, man burde fjerne. Hvis ellers Kattegatforbindelsen kommer. I stedet bør man elektrificere Aarhus-Herning (evt. Holstebro). (Og bygge Aarhus-Silkeborg).

Hvad ville det mon koste at lave en ny regulær højhastighedsbane fra Ringsted via ny tunnel under Store Bælt, tværs over Fyn ( men via eksisterende banegård i Odense) via ny tunnel under Lille Bælt til ny banegård nordvest for Taulov og direkte nordpå til Aalborg med kun et stop på en ny banegård ved Aarhus hvor man kunne skifte til Silkeborg, Herning, Holstebro og herfra videre mod nordvest.

Tog som kørte 300 km/h og kun stoppede i Ny Ellebjerg, Ringsted, Odense, ny station ved Taulov, ny station ved Aarhus og endelig Aalborg.

Med så få stop og god forbindelse i øvrigt til nuværende østjyske jernbane ved Taulov og ved Aarhus er grundlaget for en Kattegatforbindelse vel ikke tilstede?

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af Poul Brandt, Nordsjælland, 28/7 2019, 09:37 (1733 dage siden) @ Pyloriis

Hvad ville det mon koste at lave en ny regulær højhastighedsbane fra Ringsted via ny tunnel under Store Bælt, tværs over Fyn ( men via eksisterende banegård i Odense) via ny tunnel under Lille Bælt til ny banegård nordvest for Taulov og direkte nordpå til Aalborg med kun et stop på en ny banegård ved Aarhus hvor man kunne skifte til Silkeborg, Herning, Holstebro og herfra videre mod nordvest.

Tog som kørte 300 km/h og kun stoppede i Ny Ellebjerg, Ringsted, Odense, ny station ved Taulov, ny station ved Aarhus og endelig Aalborg.

Med så få stop og god forbindelse i øvrigt til nuværende østjyske jernbane ved Taulov og ved Aarhus er grundlaget for en Kattegatforbindelse vel ikke tilstede?

Simpel beregning 400 km a 200 mio. kr pr km. + 25 km tunneler a 1 mia. kr pr km. Ialt omkring 105 mia. kr Altså ca. det samme som en Kattegatforbindelse for både biler og tog.

En Kattegatforbindelse bygges primært for bilisterne, så uanset om den forbindelse du foreslår bliver realiseret, så vil der komme en Kattegatforbindelse. Men den kan evt. blive uden togdelen.

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af Pyloriis, 28/7 2019, 11:09 (1733 dage siden) @ Poul Brandt

Hvad ville det mon koste at lave en ny regulær højhastighedsbane fra Ringsted via ny tunnel under Store Bælt, tværs over Fyn ( men via eksisterende banegård i Odense) via ny tunnel under Lille Bælt til ny banegård nordvest for Taulov og direkte nordpå til Aalborg med kun et stop på en ny banegård ved Aarhus hvor man kunne skifte til Silkeborg, Herning, Holstebro og herfra videre mod nordvest.

Tog som kørte 300 km/h og kun stoppede i Ny Ellebjerg, Ringsted, Odense, ny station ved Taulov, ny station ved Aarhus og endelig Aalborg.

Med så få stop og god forbindelse i øvrigt til nuværende østjyske jernbane ved Taulov og ved Aarhus er grundlaget for en Kattegatforbindelse vel ikke tilstede?


Simpel beregning 400 km a 200 mio. kr pr km. + 25 km tunneler a 1 mia. kr pr km. Ialt omkring 105 mia. kr Altså ca. det samme som en Kattegatforbindelse for både biler og tog.

En Kattegatforbindelse bygges primært for bilisterne, så uanset om den forbindelse du foreslår bliver realiseret, så vil der komme en Kattegatforbindelse. Men den kan evt. blive uden togdelen.

Jernbanen over Kattegat alene er anslået til en merudgift på ca 60 mia. Kr. Hertil jernbane fra Kalundborg området til omkring Roskilde. Ifald det også skal være højhastighedstog på denne del bliver udgifter vel nogenlunde ligeværdige og den model jeg har foreslået vil have et langt større passagergrundlag og sikre hyppigere forbindelser end opsplitning på en langsommere timemodel i det østjyske hen over Fyn og så højhastighedstog over Kattegat.
Tankevækkende!

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af Jens Hansen, 28/7 2019, 13:08 (1733 dage siden) @ Pyloriis

Bare en tanke, hvorfor skal "Kattegat togene" via Roskilde?

Jeg tænker, at der ikke er kapacitet til flere tog denne vej uden (massive) udbygninger. Kunne en Kattegat forbindelse udnytte den nye bane København - Ringsted og så lave en ny bane Ringsted - Røsnæs?

Hvor langt ville det være ny bane og hvilke fordele/ulemper ville det indebære?

JH

Positivitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af Togbus, Foldingbro, 28/7 2019, 13:44 (1733 dage siden) @ Jens Hansen

Sådan set godt spørgamål. Men det er påfaldende at Billundbanen til ikke ret mange jernbanepenge skulle forhindre eller være et alternativ til en Kattegatbane mv. Billundbanen vil tjene et helt andet formål, nemlig udvikling af et område som mangler infrastruktur, såfremt man vil styrke den skinnebårne trafik.

Ja, fortaler for busser som konkurrerende alternativ til både bil og tog, men så sandelig også fortaler for seriøs gennemtænkt jernbanetrafik hvor den systemiske krise i jernbanens organisering ikke hærger jernbanetrafikken, projektgennemførelse og politisk prioritering.

Billindbanen er politisk prioritering og det behøver man ikke et regneark for at beslutte. Men derimod politiske visioner for hvad man vil med banen. Nøjagtigt som man bliver nødt til at overveje hvad man egentlig vil med en Kattegatforbindelse, udover at komme 1 til 2 timer hurtigere frem mellem Århus og København. Hurtigere forbindelser er ikke et gode i sig selv.

Men hvis man kan komme til Herning fra Billund med tog på omkring en halv time (ja det kræver nok opgradering mv), ja, så kan man spare en lufthavn i Karup til civile formål. Og med den rette forberedelse kunne Billundbanen efterhånden forlænges via Ølholm til Horsens mv. Det er selvfølgelig luftkasteller, men den slags udvikling ville med sikkerhed øge Øst/Midtjyllands vækstpotentiale, for Jylland er for lille til mere end en højst to lufthavne, hvis man vil have gode forbindelser internationalt. Vækst skabes ikke at "mere af det samme", men af nyt, uprøvet og med riscici indbygget.

--
- busser når det er billigst

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af Poul Brandt, Nordsjælland, 28/7 2019, 15:13 (1733 dage siden) @ Pyloriis

Jernbanen over Kattegat alene er anslået til en merudgift på ca 60 mia. Kr. Hertil jernbane fra Kalundborg området til omkring Roskilde. Ifald det også skal være højhastighedstog på denne del bliver udgifter vel nogenlunde ligeværdige og den model jeg har foreslået vil have et langt større passagergrundlag og sikre hyppigere forbindelser end opsplitning på en langsommere timemodel i det østjyske hen over Fyn og så højhastighedstog over Kattegat.
Tankevækkende!

De 60 mia. kr. er inklusive alle landanlæg dvs. inklusive højhastighedsbane fra Lejre til Hasselager.

I øvrigt vil prisen for jernbanen nok blive 5 mia. kr lavere, da man nu regner på en lavbro (i stedet for højstagsbro) mellem Jylland og Samsø, og en tunnel istedet for en hængebro mellem Samsø og Sjælland.

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af Pyloriis, 28/7 2019, 15:50 (1732 dage siden) @ Poul Brandt

Jernbanen over Kattegat alene er anslået til en merudgift på ca 60 mia. Kr. Hertil jernbane fra Kalundborg området til omkring Roskilde. Ifald det også skal være højhastighedstog på denne del bliver udgifter vel nogenlunde ligeværdige og den model jeg har foreslået vil have et langt større passagergrundlag og sikre hyppigere forbindelser end opsplitning på en langsommere timemodel i det østjyske hen over Fyn og så højhastighedstog over Kattegat.
Tankevækkende!


De 60 mia. kr. er inklusive alle landanlæg dvs. inklusive højhastighedsbane fra Lejre til Hasselager.

I øvrigt vil prisen for jernbanen nok blive 5 mia. kr lavere, da man nu regner på en lavbro (i stedet for højstagsbro) mellem Jylland og Samsø, og en tunnel istedet for en hængebro mellem Samsø og Sjælland.

Problemet er stadigvæk at Kattegatforbindelsen underminerer værdien og passagergrundlaget for Timemodellen.
Gennemføres Kattegatforbindelsen bliver begge forbindelser lidende.
I stedet for måske på sigt 3- 4 tog i timen på det jeg har jeg foreslået bliver der max et par time på h.h. Kattegatforbindelsen og på Timemodellen.
Ydermere kan man spare Vejle broen og udretning af strækninger i det østjyske.

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af mpp, 28/7 2019, 22:38 (1732 dage siden) @ Pyloriis

Ikke rigtigt. Toget har (mener jeg) i dag en markedsandel på omkring 30% på Storebælt, men det er jo kun en del af den samlede trafik øst-vest. Alle forslag til nye baner vil givetvist enten overflytte noget trafik eller skabe ny trafik.

Det giver stadig mening at bygge timemodellen selvom man også bygger en Kattegatbro. For det første kan timemodellen være klar indenfor 10 år, mens Kattegatforbindelsen nok kommer til at tage 20 år mindst. Derudover er der også alle de forbindelser der ikke ender i København det også giver mening at opgradere. Frekvensen af tog afgøres vel i praksis primært af hvor meget plads der er på Jernbanen – se bare Øresundsbroen der har op til 8 tog i timen. En Kattegatforbindelse vil tilsvarende tillade en hel ny trafik. Om det så er det rigtige at gøre er en anden sag, men trafikken det ene sted kannibaliserer ikke fra det andet sted med projekter på det her niveau.

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af Pyloriis, 29/7 2019, 09:15 (1732 dage siden) @ mpp

Ikke rigtigt. Toget har (mener jeg) i dag en markedsandel på omkring 30% på Storebælt, men det er jo kun en del af den samlede trafik øst-vest. Alle forslag til nye baner vil givetvist enten overflytte noget trafik eller skabe ny trafik.

Det giver stadig mening at bygge timemodellen selvom man også bygger en Kattegatbro. For det første kan timemodellen være klar indenfor 10 år, mens Kattegatforbindelsen nok kommer til at tage 20 år mindst. Derudover er der også alle de forbindelser der ikke ender i København det også giver mening at opgradere. Frekvensen af tog afgøres vel i praksis primært af hvor meget plads der er på Jernbanen – se bare Øresundsbroen der har op til 8 tog i timen. En Kattegatforbindelse vil tilsvarende tillade en hel ny trafik. Om det så er det rigtige at gøre er en anden sag, men trafikken det ene sted kannibaliserer ikke fra det andet sted med projekter på det her niveau.

Den model jeg foreslår vil også kunne være klar om 10 år. Ydermere vil den - såfremt man indkøber tog som kan køre 300 km/h ikke være nævneværdig længere om at køre fra Aarhus til København.

I Timemodellen vil det med de planlagte 200-250 km/h tage 2 timer. Reducerer du antal af stop i det jyske, får udrette nogle af svingene på banen ved at benytte mit forslag og kommer der en ny tunnel under såvel Lillebælt som Storebælt - vil kan givet kunne køre turen på omkring 90 min.
Det vil ikke være nævneværdigt forskelligt fra Kattegatforbindelsen.

Men man kunne måske forvente afgange fra Aarhusområdet til København med 20 min. drift.
Splitter du det op på 2 forskellige ruter for du ikke automatisk det dobbelt antal passager. Så her vil man formentlig se timedrift på Kattegatforbindelsen og ½ time drift på Timemodellen.
Så for de fleste vil min model give mere tog.

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af steenth, 29/7 2019, 10:48 (1732 dage siden) @ Pyloriis

Det giver stadig mening at bygge timemodellen selvom man også bygger en Kattegatbro. For det første kan timemodellen være klar indenfor 10 år, mens Kattegatforbindelsen nok kommer til at tage 20 år mindst. Derudover er der også alle de forbindelser der ikke ender i København det også giver mening at opgradere. Frekvensen af tog afgøres vel i praksis primært af hvor meget plads der er på Jernbanen – se bare Øresundsbroen der har op til 8 tog i timen. En Kattegatforbindelse vil tilsvarende tillade en hel ny trafik. Om det så er det rigtige at gøre er en anden sag, men trafikken det ene sted kannibaliserer ikke fra det andet sted med projekter på det her niveau.


Den model jeg foreslår vil også kunne være klar om 10 år. Ydermere vil den - såfremt man indkøber tog som kan køre 300 km/h ikke være nævneværdig længere om at køre fra Aarhus til København.

Projekterne til timemodellen er planmæssig klar. Anlægslov til Vestfyn har været i høring og bliver fremsat i næste folketingssamling og den kommer på finansloven. Bane over Vejle fjord er beslutningsgrundlag afleveret og Hovedgård - Hasselager kommer beslutningsgrundlag snart. Det er nu kun op til politikerne om at sætte dem i gang, når de har fået finansieringen på plads.

Derudover er opgradering af Ringsted-Odense til 200 km/t, som er sat i gang.

Hele processen med planlægning tager 3-5 år.... før der kommer anlægslov. Plus der skal findes finansiering,... Vestfyn er finansieret og resten i er i togfonden 2. fase... jeg regner med der er en god vilje med at finde finansiering til de 2 projekter.

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 29/7 2019, 11:15 (1732 dage siden) @ steenth

Ja først sætter vi banen i stand Ringsted Storebælt så opgradere vi

Skulle heller bruge krudt og penge på at få bygget Flyover i Ringsted og Kastrup. Færer projektere og hurtigere færdig.
Vi er alle flyttet timers før de ting som der tales om er færdige

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af andersj, Aalborg, 29/7 2019, 11:35 (1732 dage siden) @ hummel_62

Ja først sætter vi banen i stand Ringsted Storebælt så opgradere vi

Skulle heller bruge krudt og penge på at få bygget Flyover i Ringsted og Kastrup. Færer projektere og hurtigere færdig.
Vi er alle flyttet timers før de ting som der tales om er færdige

Banedanmark anbefalede også at beslutningen blev taget senest i efteråret 2016 for at kunne opgradere i år og dermed spare dobbeltarbejde. Men den tidligere regering ønskede ikke at spare disse penge.

--
Mvh Anders

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af Pyloriis, 29/7 2019, 12:00 (1732 dage siden) @ steenth
redigeret af Pyloriis, 29/7 2019, 12:14

Det giver stadig mening at bygge timemodellen selvom man også bygger en Kattegatbro. For det første kan timemodellen være klar indenfor 10 år, mens Kattegatforbindelsen nok kommer til at tage 20 år mindst. Derudover er der også alle de forbindelser der ikke ender i København det også giver mening at opgradere. Frekvensen af tog afgøres vel i praksis primært af hvor meget plads der er på Jernbanen – se bare Øresundsbroen der har op til 8 tog i timen. En Kattegatforbindelse vil tilsvarende tillade en hel ny trafik. Om det så er det rigtige at gøre er en anden sag, men trafikken det ene sted kannibaliserer ikke fra det andet sted med projekter på det her niveau.


Den model jeg foreslår vil også kunne være klar om 10 år. Ydermere vil den - såfremt man indkøber tog som kan køre 300 km/h ikke være nævneværdig længere om at køre fra Aarhus til København.


Projekterne til timemodellen er planmæssig klar. Anlægslov til Vestfyn har været i høring og bliver fremsat i næste folketingssamling og den kommer på finansloven. Bane over Vejle fjord er beslutningsgrundlag afleveret og Hovedgård - Hasselager kommer beslutningsgrundlag snart. Det er nu kun op til politikerne om at sætte dem i gang, når de har fået finansieringen på plads.

Derudover er opgradering af Ringsted-Odense til 200 km/t, som er sat i gang.

MEN - hvis man nu kunne lave et mere fremsikret projekt - så er det helt udelukket nu? Og 200 km/h - men kommer ikke til at få mange bilister over i toget!:-|


Hele processen med planlægning tager 3-5 år.... før der kommer anlægslov. Plus der skal findes finansiering,... Vestfyn er finansieret og resten i er i togfonden 2. fase... jeg regner med der er en god vilje med at finde finansiering til de 2 projekter.

Ja - men Timemodellen kombineret med evt. Kattegatforbindelsen og tunnel over Aarhus vil dels ikke give så mange afgange som det jeg lægger op til og dels vil det tage min. 30 år FØR det sker.
Så en udskydelse på 3-5 år gør vel ikke den store forskel hvis man i stedet får noget som er fremsikret - var det ikke bedre?

Principielt kan jeg være ligeglad - jeg kommer næppe til at køre med tog vest for Storebælt om 20-30 år. Men ærgerligt med halve løsninger.

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af steenth, 29/7 2019, 13:48 (1732 dage siden) @ Pyloriis

Det giver stadig mening at bygge timemodellen selvom man også bygger en Kattegatbro. For det første kan timemodellen være klar indenfor 10 år, mens Kattegatforbindelsen nok kommer til at tage 20 år mindst. Derudover er der også alle de forbindelser der ikke ender i København det også giver mening at opgradere. Frekvensen af tog afgøres vel i praksis primært af hvor meget plads der er på Jernbanen – se bare Øresundsbroen der har op til 8 tog i timen. En Kattegatforbindelse vil tilsvarende tillade en hel ny trafik. Om det så er det rigtige at gøre er en anden sag, men trafikken det ene sted kannibaliserer ikke fra det andet sted med > > Projekterne til timemodellen er planmæssig klar. Anlægslov til Vestfyn har været i høring og bliver fremsat i næste folketingssamling og den kommer på finansloven. Bane over Vejle fjord er beslutningsgrundlag afleveret og Hovedgård - Hasselager kommer beslutningsgrundlag snart. Det er nu kun op til politikerne om at sætte dem i gang, når de har fået finansieringen på plads.


Derudover er opgradering af Ringsted-Odense til 200 km/t, som er sat i gang.


MEN - hvis man nu kunne lave et mere fremsikret projekt - så er det helt udelukket nu? Og 200 km/h - men kommer ikke til at få mange bilister over i toget!:-|

Det er ikke tophastigheden, men tid fra sted til sted, som betyder noget. Timemodellen er også at få en køreplan, som gør at skiftetiden er korte. Det hjælper ikke hvis man kommer hurtig frem på en stykke, hvis der er længere ventetid, end man har sparet på højere tog.

Hele processen med planlægning tager 3-5 år.... før der kommer anlægslov. Plus der skal findes finansiering,... Vestfyn er finansieret og resten i er i togfonden 2. fase... jeg regner med der er en god vilje med at finde finansiering til de 2 projekter.

Ja - men Timemodellen kombineret med evt. Kattegatforbindelsen og tunnel over Aarhus vil dels ikke give så mange afgange som det jeg lægger op til og dels vil det tage min. 30 år FØR det sker.
Så en udskydelse på 3-5 år gør vel ikke den store forskel hvis man i stedet får noget som er fremsikret - var det ikke bedre?

Principielt kan jeg være ligeglad - jeg kommer næppe til at køre med tog vest for Storebælt om 20-30 år. Men ærgerligt med halve løsninger.

Timemodellen er stor set klar til de sidse beslutninger. Så kommer nogen alternativer til det andet end en Kattegatforbindelse vil blive diskuteret.

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af Pyloriis, 29/7 2019, 14:59 (1732 dage siden) @ steenth

Det giver stadig mening at bygge timemodellen selvom man også bygger en Kattegatbro. For det første kan timemodellen være klar indenfor 10 år, mens Kattegatforbindelsen nok kommer til at tage 20 år mindst. Derudover er der også alle de forbindelser der ikke ender i København det også giver mening at opgradere. Frekvensen af tog afgøres vel i praksis primært af hvor meget plads der er på Jernbanen – se bare Øresundsbroen der har op til 8 tog i timen. En Kattegatforbindelse vil tilsvarende tillade en hel ny trafik. Om det så er det rigtige at gøre er en anden sag, men trafikken det ene sted kannibaliserer ikke fra det andet sted med > > Projekterne til timemodellen er planmæssig klar. Anlægslov til Vestfyn har været i høring og bliver fremsat i næste folketingssamling og den kommer på finansloven. Bane over Vejle fjord er beslutningsgrundlag afleveret og Hovedgård - Hasselager kommer beslutningsgrundlag snart. Det er nu kun op til politikerne om at sætte dem i gang, når de har fået finansieringen på plads.


Derudover er opgradering af Ringsted-Odense til 200 km/t, som er sat i gang.


MEN - hvis man nu kunne lave et mere fremsikret projekt - så er det helt udelukket nu? Og 200 km/h - men kommer ikke til at få mange bilister over i toget!:-|


Det er ikke tophastigheden, men tid fra sted til sted, som betyder noget. Timemodellen er også at få en køreplan, som gør at skiftetiden er korte. Det hjælper ikke hvis man kommer hurtig frem på en stykke, hvis der er længere ventetid, end man har sparet på højere tog.

Så du mener ikke man kan tilpasse køreplaner til det jeg har skitseret?
Faktisk skal man ikke skifte tog mange gange i min plan. Tog 1 x i timen til Esbjerg og Sønderborg hvis toget deler sig i Taulov. Det er vist bedre end i Timemodelen.
Tog 1 gang i timen til Hjørring og Frederikshavn, hvis toget deler sig i Aalborg. Jeg tror også dette er bedre end i Timemodellen.
Tog 1 x i timen til og fra Silkeborg / Herning / Holstebro og måske Struer - vist også bedre end det er planlagt i Timemodellen. 2 tog i timen til Aarhus.
S-togs drift langs de østjyske byer på det gamle skinnenet.
Det burde næppe være svært at få tilpasset?

Hele processen med planlægning tager 3-5 år.... før der kommer anlægslov. Plus der skal findes finansiering,... Vestfyn er finansieret og resten i er i togfonden 2. fase... jeg regner med der er en god vilje med at finde finansiering til de 2 projekter.

Ja - men Timemodellen kombineret med evt. Kattegatforbindelsen og tunnel over Aarhus vil dels ikke give så mange afgange som det jeg lægger op til og dels vil det tage min. 30 år FØR det sker.
Så en udskydelse på 3-5 år gør vel ikke den store forskel hvis man i stedet får noget som er fremsikret - var det ikke bedre?

Principielt kan jeg være ligeglad - jeg kommer næppe til at køre med tog vest for Storebælt om 20-30 år. Men ærgerligt med halve løsninger.

Timemodellen er stor set klar til de sidse beslutninger. Så kommer nogen alternativer til det andet end en Kattegatforbindelse vil blive diskuteret.

Timemodellen og evt. Kattegatforbindelse vil på ingen måde flytte ret mange bilister fra motorvejene over i toget.
Og langs de østjyske byer vil kravet om en S-togslignende jernbane eller udvidelse af Letbanen kunne forventes over de næste 20-30 år.

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af Frank Poulsen, 29/7 2019, 20:48 (1731 dage siden) @ Pyloriis

Hvad får dig til at tro at dit kæmpe projekt med nye baner hele vejen over Sjælland Fyn og op gennem Jylland og store nye banegårde kan være hurtigere færdig end et kattegatbro? Dit projekt vil da tage mindst lige så lang tid hvis ikke længere. Der har slet ikke været nogle forundersøgelser på dine tanker, ud over dine. Så al planlægning osv vil selvfølgelig tage noget længere tid end du lige forestiller dig, hvis man beslutter sig for det. Så jeg har meget svært ved at tro det er hurtigere. Om det er bedre, hmm det har jeg også min tvivl om. Nogle delelementer måske. Og selvfølgelig optimalt med det hele. Men nej jeg tror ikke på den, også fordi Kattegat forbindelsen kommer til biler og det vil (i mine øjne) være tosset at ødelægge muligheden for at få banen med der når man nu bygger den.

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af Pyloriis, 29/7 2019, 21:10 (1731 dage siden) @ Frank Poulsen

Hvad får dig til at tro at dit kæmpe projekt med nye baner hele vejen over Sjælland Fyn og op gennem Jylland og store nye banegårde kan være hurtigere færdig end et kattegatbro? Dit projekt vil da tage mindst lige så lang tid hvis ikke længere. Der har slet ikke været nogle forundersøgelser på dine tanker, ud over dine. Så al planlægning osv vil selvfølgelig tage noget længere tid end du lige forestiller dig, hvis man beslutter sig for det. Så jeg har meget svært ved at tro det er hurtigere. Om det er bedre, hmm det har jeg også min tvivl om. Nogle delelementer måske. Og selvfølgelig optimalt med det hele. Men nej jeg tror ikke på den, også fordi Kattegat forbindelsen kommer til biler og det vil (i mine øjne) være tosset at ødelægge muligheden for at få banen med der når man nu bygger den.

Jeg noteter mig at du trods skriver " Og selvfølgelig optimalt med det hele"

En af de væsentligste begrundelser for Kattegatforbindelsen er øget mobilitet og muligheden for at bo i Aarhus og arbejde i København.

Men er det et godt formål?
I disse tider med flyskam og folus på vores transport - tror vi så at mon 30-40 år at man vil acceptere sådanne afstande med hjem og arbejde?
Jeg er ikke så sikker.
Men derfor kan vejdelen stadig være en god ide fordi den sparer mange kilometer og modvirker en udvidelse af den fynske motorvej til mere end 2x3 spor.

Ny bane over vestfyn er på vej. Så her mangler blot tunnel under Lille Bælt.
Ny bane ved Vejle og bro kan droppes og ligeledes udretning længere nordpå.
Så her og nu er det ny bane fra Lille Bælt og nordpå. Ikke en umulig opgave.
Senete hvis behovet er der - ny tunnel under Store Bælt og måske 2 ekstra spor mellem Taulov og Aarhus vest.
Jeg har svært ved at se det ikke er en win win og kan gennemføres uden at chikanere den nuværende trafik i det østjyske.

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af steenth, 29/7 2019, 21:37 (1731 dage siden) @ Pyloriis

Men derfor kan vejdelen stadig være en god ide fordi den sparer mange kilometer og modvirker en udvidelse af den fynske motorvej til mere end 2x3 spor.

Det meste af trafikken på motorvejen på Vestfyn er imellem Jylland og Fyn - der vil en Kattegatforbindelse ikke aflastet specielt meget.

Ny bane over vestfyn er på vej. Så her mangler blot tunnel under Lille Bælt.
Ny bane ved Vejle og bro kan droppes og ligeledes udretning længere nordpå.
Så her og nu er det ny bane fra Lille Bælt og nordpå. Ikke en umulig opgave.

Der er undersøgt en bro over for Lille Bælt med bane, som en forlængelse af bane fra Vestfyn og de har skitser til at føre banen op til Vejle Fjord - dvs man kan simpel senere lave en 300 km/t bane fra nord for Vejle til Odense. Og man kunne forsætte med en bane uden om Horsens som kan lukket hulen imellem Hovedgård og Vejle. Man kan udbygge banen i bider efterhånden som behovet kommer.

Jeg har svært ved at se det ikke er en win win og kan gennemføres uden at chikanere den nuværende trafik i det østjyske.

Det gør man bestemt ikke.

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af Poul Brandt, Nordsjælland, 30/7 2019, 07:33 (1731 dage siden) @ steenth

Ny bane over vestfyn er på vej. Så her mangler blot tunnel under Lille Bælt.
Ny bane ved Vejle og bro kan droppes og ligeledes udretning længere nordpå.
Så her og nu er det ny bane fra Lille Bælt og nordpå. Ikke en umulig opgave.

Der er undersøgt en bro over for Lille Bælt med bane, som en forlængelse af bane fra Vestfyn og de har skitser til at føre banen op til Vejle Fjord - dvs man kan simpel senere lave en 300 km/t bane fra nord for Vejle til Odense. Og man kunne forsætte med en bane uden om Horsens som kan lukket hulen imellem Hovedgård og Vejle. Man kan udbygge banen i bider efterhånden som behovet kommer.


Nej, det er ikke sikkert man "simpelt senere kan lave 300 km/t fra Nord for Vejle til Odense". For hvis man vælger bro over Vejle fjord, kan den kun med enorme omkostninger opgraders til 300 km/t. Landanlæggene skal simpelthen flyttes/udrettes. Forbindelsen bliver nemlig ikke forberedt for 300 km/t.
Omvendt er linjeføringen for tunnelen forberedt for 300 km/t (så vidt jeg kan se), men selve tunnelen er ikke forberedt for 300 km/t, så vidt Vejdirektoratet ved. De har nemlig ikke undersøgt det.
Jeg prøver af al min magt at gøre transportordførerne opmærksomme herpå. Men det er svært at få dem til at se længere frem end Togfonden. - De sidste 4 år har det jo drejet sig om overhovedet at "holde Togfonden i live", som Andreas Steenberg har skrevet til undertegnede.

På samme måde er i VVM for ny bane på Vestfyn kun forberedt for 265/285 km/t. Så heller ikke her kan der køres med 300 km/time, uden nærmest at skulle anlægge en helt ny bane.

Poul

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af Pyloriis, 30/7 2019, 08:22 (1731 dage siden) @ Poul Brandt

Ny bane over vestfyn er på vej. Så her mangler blot tunnel under Lille Bælt.
Ny bane ved Vejle og bro kan droppes og ligeledes udretning længere nordpå.
Så her og nu er det ny bane fra Lille Bælt og nordpå. Ikke en umulig opgave.

Der er undersøgt en bro over for Lille Bælt med bane, som en forlængelse af bane fra Vestfyn og de har skitser til at føre banen op til Vejle Fjord - dvs man kan simpel senere lave en 300 km/t bane fra nord for Vejle til Odense. Og man kunne forsætte med en bane uden om Horsens som kan lukket hulen imellem Hovedgård og Vejle. Man kan udbygge banen i bider efterhånden som behovet kommer.

Nej, det er ikke sikkert man "simpelt senere kan lave 300 km/t fra Nord for Vejle til Odense". For hvis man vælger bro over Vejle fjord, kan den kun med enorme omkostninger opgraders til 300 km/t. Landanlæggene skal simpelthen flyttes/udrettes. Forbindelsen bliver nemlig ikke forberedt for 300 km/t.
Omvendt er linjeføringen for tunnelen forberedt for 300 km/t (så vidt jeg kan se), men selve tunnelen er ikke forberedt for 300 km/t, så vidt Vejdirektoratet ved. De har nemlig ikke undersøgt det.
Jeg prøver af al min magt at gøre transportordførerne opmærksomme herpå. Men det er svært at få dem til at se længere frem end Togfonden. - De sidste 4 år har det jo drejet sig om overhovedet at "holde Togfonden i live", som Andreas Steenberg har skrevet til undertegnede.

På samme måde er i VVM for ny bane på Vestfyn kun forberedt for 265/285 km/t. Så heller ikke her kan der køres med 300 km/time, uden nærmest at skulle anlægge en helt ny bane.

Poul

Om 30 år vil man med hovedrysten betragte de beslutninger vi træffer / har truffet omkring jernbanedrift i Danmark.

Ingen ambitioner om at få flyttet bilister over i toget. :-(

Ingen ambitioner om at lave et sammenhængende østjysk lokalbane / S-tog net.:-(

Ingen ambitioner om at få flyttet godstrafik fra lastbiler i transit over på skinnerne.:-(

Ingen ambitioner om at få højhastighedstog på 300 km/h.:-(

Man fortsætter i de vanlige spor - vi ved bedst ( IC4 / Ringsted Station / signalprogram)
Det gælder DSB / Banedanmark / Trafikordførerne omend flere af disse sikkert har en anden agenda.:-D

Man kan næsten sige der er lidt Boris Johnson over det. Mange fine ord uden indhold og uden realisme for det som det virkelig drejer sig om! :-P
Nå det sidste var blot en association ;-)

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af Ib Jensen, 30/7 2019, 09:01 (1731 dage siden) @ Pyloriis
redigeret af Ib Jensen, 30/7 2019, 09:12

Ingen ambitioner om at få flyttet bilister over i toget. :-(

Ingen ambitioner om at lave et sammenhængende østjysk lokalbane / S-tog net.:-(

Ingen ambitioner om at få flyttet godstrafik fra lastbiler i transit over på skinnerne.:-(

Ingen ambitioner om at få højhastighedstog på 300 km/h.:-(


Det er svært at bedrive jernbanepolitik i Danmark. Vil man hurtigere frem, bliver man nødt til at rette jernbanen ud forskellige steder og/eller bygge nye strækninger og købe noget materiel, der kan køre 250-300 km/t i timen.

Lasse har mere end én gang på glimrende vis dokumenteret, at jo højere hastighed, jo hurtigere omløb, jo færre rullende materiel-enheder, jo mindre omkostninger, jo mindre billetpriser. Hertil kan kun tilføjes, at jo mindre tid, man skal bruge til transport, jo mere tid kan man være hjemme.

Engang ville Venstre en timemodel, men det har man selv glemt alt om - uden dog at have opsagt forliget om den første timemodel. Heldigvis kan selv en liberal avis som Jyllands-Posten se det fornuftige i at rette jernbanen ud/bygge nyt og indføre højere hastigheder.

Men lige så snart man vil rette jernbanen ud, starter hylekoret: Vejle er det grelleste eksempel. Den nye timemodel vil for Vejles vedkommende betyde hurtigere tog både mod nord og mod syd/øst. Men det fatter man ikke, eller også VIL man bare ikke fatte det. Det er faktisk mere synd for Skanderborg og Hobro, der mister de hurtige direkte tog til/fra København. Som timemodellen ser ud lige nu.

At borgerne i Solbjerg hyler op, er helt naturligt. Men det er atomkraftdebatten om igen: Vi vil (måske) godt; men den skal ikke ligge i vores baghave.

Den hysteriske debat om Kattegatforbindelsen med eller uden jernbanespor (eller med eller uden asfalt for den skyld) er debatten om Storebæltsforbindelsen om igen. Vil man rive Storebæltsforbindelsen ned i dag? Nix. Hvis Kattegatforbindelsen stod der i dag med jernbanespor, ville man så rive den ned? Nix - heller ikke selv om den fælles kasse i nogle opstartsår måske skulle smide nogle finanslovskroner i den årligt, for at få den til at løbe rundt. En Kattegatforbindelse vil ændre Danmark for bestandigt og vil have implikationer for hele det danske samfund - også implikationer, som ingen regnearkdreng den dag i dag kan forestille sig.

Men også Kattegatforbindelsen misforstås af nogle. At påstå, at den kun kommer folk i Aarhus eller nord derfor til gode, er blot til at ryste på hovedet af. Kig selv på Danmarkskortet: Alle danskere, der bor på Sjælland og som skal til Midt- og Nordjylland og omvendt, vil få glæde af den forbindelse. Og her taler vi altså om millioner af danskere, der vil få kortere rejsetid.

Og så må man acceptere, at hver af de faste forbindelser, kommer forskellige dele af Danmark til gode. Fyn, trekantsområdet, Esbjerg, det meste af Sjælland m. m. har stor glæde af Storebæltsforbindelsen. Sjælland (og Norge/Sverige/Tyskland) vil få stor glæde af Femernforbindelsen og Kattegatforbindelsen vil så give andre dele af landet tilsvarende fordele.

Men nogle gange er det som om, der går Ole Stavad-misundelse i den: "Hvad ikke alle kan få, skal ingen have".

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af Svend, 30/7 2019, 09:59 (1731 dage siden) @ Ib Jensen

Et af mest fornuftige indlæg længe ..... tak, Ib!

--
Svend

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af Togbus, Foldingbro, 30/7 2019, 10:11 (1731 dage siden) @ Svend

Et af mest fornuftige indlæg længe ..... tak, Ib!

Enig, med den tilføjelse at har man etableret infrastruktur gælder det om at udnytte kapaciteten fuldt ud. Storebæltsforbindelsen er et grælt eksempel som tydeligt kan ses af Vestsjællands manglende vækstudfoldelse i de sidste 20 år.

--
- busser når det er billigst

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af Pyloriis, 30/7 2019, 10:18 (1731 dage siden) @ Ib Jensen

Ingen ambitioner om at få flyttet bilister over i toget. :-(

Ingen ambitioner om at lave et sammenhængende østjysk lokalbane / S-tog net.:-(

Ingen ambitioner om at få flyttet godstrafik fra lastbiler i transit over på skinnerne.:-(

Ingen ambitioner om at få højhastighedstog på 300 km/h.:-(

Det er svært at bedrive jernbanepolitik i Danmark. Vil man hurtigere frem, bliver man nødt til at rette jernbanen ud forskellige steder og/eller bygge nye strækninger og købe noget materiel, der kan køre 250-300 km/t i timen.

Som taget ud af mine argumenter!


Lasse har mere end én gang på glimrende vis dokumenteret, at jo højere hastighed, jo hurtigere omløb, jo færre rullende materiel-enheder, jo mindre omkostninger, jo mindre billetpriser. Hertil kan kun tilføjes, at jo mindre tid, man skal bruge til transport, jo mere tid kan man være hjemme.

Vi kan ikke være mere enige!


Engang ville Venstre en timemodel, men det har man selv glemt alt om - uden dog at have opsagt forliget om den første timemodel. Heldigvis kan selv en liberal avis som Jyllands-Posten se det fornuftige i at rette jernbanen ud/bygge nyt og indføre højere hastigheder.

Men lige så snart man vil rette jernbanen ud, starter hylekoret: Vejle er det grelleste eksempel. Den nye timemodel vil for Vejles vedkommende betyde hurtigere tog både mod nord og mod syd/øst. Men det fatter man ikke, eller også VIL man bare ikke fatte det.

Nu er der så andre byer end Vejle!
Det er faktisk mere synd for Skanderborg og Hobro, der mister de hurtige direkte tog til/fra København. Som timemodellen ser ud lige nu.
Det jeg har foreslået vil give endnu flere byer i det midt- og vestjyske adgang til højhastighedstog UDEN omstigning!


At borgerne i Solbjerg hyler op, er helt naturligt. Men det er atomkraftdebatten om igen: Vi vil (måske) godt; men den skal ikke ligge i vores baghave.

Den hysteriske debat om Kattegatforbindelsen med eller uden jernbanespor (eller med eller uden asfalt for den skyld) er debatten om Storebæltsforbindelsen om igen. Vil man rive Storebæltsforbindelsen ned i dag? Nix. Hvis Kattegatforbindelsen stod der i dag med jernbanespor, ville man så rive den ned? Nix - heller ikke selv om den fælles kasse i nogle opstartsår måske skulle smide nogle finanslovskroner i den årligt, for at få den til at løbe rundt. En Kattegatforbindelse vil ændre Danmark for bestandigt og vil have implikationer for hele det danske samfund - også implikationer, som ingen regnearkdreng den dag i dag kan forestille sig.

Vi er på ingen måde uenige om værdien af en Kattegatforbindelse på vejsiden.
Og ja der vil også være nogle syd for Aarhus som i bil vil få glæde af en sådan forbindelse.


Men også Kattegatforbindelsen misforstås af nogle. At påstå, at den kun kommer folk i Aarhus eller nord derfor til gode, er blot til at ryste på hovedet af. Kig selv på Danmarkskortet: Alle danskere, der bor på Sjælland og som skal til Midt- og Nordjylland og omvendt, vil få glæde af den forbindelse. Og her taler vi altså om millioner af danskere, der vil få kortere rejsetid.

Og så må man acceptere, at hver af de faste forbindelser, kommer forskellige dele af Danmark til gode. Fyn, trekantsområdet, Esbjerg, det meste af Sjælland m. m. har stor glæde af Storebæltsforbindelsen. Sjælland (og Norge/Sverige/Tyskland) vil få stor glæde af Femernforbindelsen og Kattegatforbindelsen vil så give andre dele af landet tilsvarende fordele.

Men nogle gange er det som om, der går Ole Stavad-misundelse i den: "Hvad ikke alle kan få, skal ingen have".

Det kan jo så ikke gælde mig. Thi mit mål er at tilbyde flere borgere :-| højhastighedstog i Jylland og sikre at det i fremtiden sammenhængende byområde fra Kolding i Syd til Aarhus evt Randers i nord og ind mod Silkeborg kan få noget der minder om S-tog på de nuværende baner.

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af tgpsen, 30/7 2019, 13:47 (1731 dage siden) @ Pyloriis

Men nogle gange er det som om, der går Ole Stavad-misundelse i den: "Hvad ikke alle kan få, skal ingen have".

Det kan jo så ikke gælde mig. Thi mit mål er at tilbyde flere borgere :-| højhastighedstog i Jylland og sikre at det i fremtiden sammenhængende byområde fra Kolding i Syd til Aarhus evt Randers i nord og ind mod Silkeborg kan få noget der minder om S-tog på de nuværende baner.

I så fald burde vi have omstrømmet den eksisterende S-bane til fjernbanestandard, sådan som de har det i Tyskland uden for Hamburg og Berlin. Storindkøb giver rabat.

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af Pyloriis, 30/7 2019, 13:57 (1731 dage siden) @ tgpsen

Men nogle gange er det som om, der går Ole Stavad-misundelse i den: "Hvad ikke alle kan få, skal ingen have".

Det kan jo så ikke gælde mig. Thi mit mål er at tilbyde flere borgere :-| højhastighedstog i Jylland og sikre at det i fremtiden sammenhængende byområde fra Kolding i Syd til Aarhus evt Randers i nord og ind mod Silkeborg kan få noget der minder om S-tog på de nuværende baner.


I så fald burde vi have omstrømmet den eksisterende S-bane til fjernbanestandard, sådan som de har det i Tyskland uden for Hamburg og Berlin. Storindkøb giver rabat.

Enig. Men nu vil nogle jo hellere satse på førerløse tog end at få nogle banestrækninger som potentielt kunne benyttes af andre el-tog.

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af tgpsen, 30/7 2019, 14:06 (1731 dage siden) @ Pyloriis

Men nogle gange er det som om, der går Ole Stavad-misundelse i den: "Hvad ikke alle kan få, skal ingen have".

Det kan jo så ikke gælde mig. Thi mit mål er at tilbyde flere borgere :-| højhastighedstog i Jylland og sikre at det i fremtiden sammenhængende byområde fra Kolding i Syd til Aarhus evt Randers i nord og ind mod Silkeborg kan få noget der minder om S-tog på de nuværende baner.


I så fald burde vi have omstrømmet den eksisterende S-bane til fjernbanestandard, sådan som de har det i Tyskland uden for Hamburg og Berlin. Storindkøb giver rabat.


Enig. Men nu vil nogle jo hellere satse på førerløse tog end at få nogle banestrækninger som potentielt kunne benyttes af andre el-tog.

Omstrømning er ikke så sexet for en (principielt) forudsætningsløs minister som førerløse tog (med kunstig intelligens, uhhhh!).

Endvidere burde Århus have standard-strømmet Odder-banen. Standsende tog (standardstrøm S-tog?) over Samsøbroen kunne så have brugt den (Århus - Odder - Samsø - Kalundborg - Svinninge - Holbæk - Roskilde - København).

Og hvis de var to-strøms, kunne regionalbane-, S-bane-, Pågatågs- og Øresundstogs-nettene slås sammen og udbydes sammen.

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af Pyloriis, 30/7 2019, 14:17 (1731 dage siden) @ tgpsen

Men nogle gange er det som om, der går Ole Stavad-misundelse i den: "Hvad ikke alle kan få, skal ingen have".

Det kan jo så ikke gælde mig. Thi mit mål er at tilbyde flere borgere :-| højhastighedstog i Jylland og sikre at det i fremtiden sammenhængende byområde fra Kolding i Syd til Aarhus evt Randers i nord og ind mod Silkeborg kan få noget der minder om S-tog på de nuværende baner.


I så fald burde vi have omstrømmet den eksisterende S-bane til fjernbanestandard, sådan som de har det i Tyskland uden for Hamburg og Berlin. Storindkøb giver rabat.


Enig. Men nu vil nogle jo hellere satse på førerløse tog end at få nogle banestrækninger som potentielt kunne benyttes af andre el-tog.


Omstrømning er ikke så sexet for en (principielt) forudsætningsløs minister som førerløse tog (med kunstig intelligens, uhhhh!).

Endvidere burde Århus have standard-strømmet Odder-banen. Standsende tog (standardstrøm S-tog?) over Samsøbroen kunne så have brugt den (Århus - Odder - Samsø - Kalundborg - Svinninge - Holbæk - Roskilde - København).

Og hvis de var to-strøms, kunne regionalbane-, S-bane-, Pågatågs- og Øresundstogs-nettene slås sammen og udbydes sammen.

Enig. Atter et eksempel på dårlig gennemtænkte tiltag indenfor jernbanen.
Det virker som om man ikke har ønske om at få noget sammenhængende.
Blot at få det billigt her og nu og bruge så meget af det vi har.
Engang i mellem går man så bananas og køber IC4 eller et ikke afprøvet signalsystem.

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af Jens Hansen, 30/7 2019, 14:22 (1731 dage siden) @ Pyloriis

Noget sammenhængende?

Jeg fornemmer at der er en trend i jernbaneverdenen, hvor nogen faktisk går modsat.

Fordi sammenhæng giver afhængigheder og anledning til forsinkelser.

JH

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af Niels Bak, 30/7 2019, 21:39 (1730 dage siden) @ tgpsen


Omstrømning er ikke så sexet for en (principielt) forudsætningsløs minister som førerløse tog (med kunstig intelligens, uhhhh!).

Endvidere burde Århus have standard-strømmet Odder-banen. Standsende tog (standardstrøm S-tog?) over Samsøbroen kunne så have brugt den (Århus - Odder - Samsø - Kalundborg - Svinninge - Holbæk - Roskilde - København).

Og hvis de var to-strøms, kunne regionalbane-, S-bane-, Pågatågs- og Øresundstogs-nettene slås sammen og udbydes sammen.

Sig mig har du kigget på Odderbanens forløb? Kan du i ramme alvor foreslå at koble en ny milliarddyr højhastighedsbane på en langsom snoet etsporet bane som kringler sig igennem en hel række landsbyer syd for Århus? Selv som supplement til en højhastighedsbane for standsende tog er den stort set værdiløs, idet den vil berøve ikke-gennemgående tog med stop i Holbæk, på Samsø mv en hurtig forbindelse ind til Århus til glæde for nogle få passagerer som skal af i Tranbjerg.

Og omstrømning af S-banen - tja hvis man har en masse penge i overskud, som man ikke synes man skal have særligt meget ud af. S-banens høje funktionalitet er baseret på ens tog i tæt togfølge og på et lukket system hvor forsinkelser udefra ikke breder sig ind på den tæt trafikerede S-bane. Så andre tog skal alligevel holdes ude af det system, med mindre man vil ødelægge det. Hvis man synes at nogle af S-togene skulle kunne køre ud på den øvrige bane til fx Roskilde, så er løsningen ret enkel og meget billigere end omstrømning - nemlig tostrømstog.

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af tgpsen, 30/7 2019, 22:10 (1730 dage siden) @ Niels Bak
redigeret af tgpsen, 30/7 2019, 22:28


Omstrømning er ikke så sexet for en (principielt) forudsætningsløs minister som førerløse tog (med kunstig intelligens, uhhhh!).

Endvidere burde Århus have standard-strømmet Odder-banen. Standsende tog (standardstrøm S-tog?) over Samsøbroen kunne så have brugt den (Århus - Odder - Samsø - Kalundborg - Svinninge - Holbæk - Roskilde - København).

Og hvis de var to-strøms, kunne regionalbane-, S-bane-, Pågatågs- og Øresundstogs-nettene slås sammen og udbydes sammen.


Sig mig har du kigget på Odderbanens forløb? Kan du i ramme alvor foreslå at koble en ny milliarddyr højhastighedsbane på en langsom snoet etsporet bane som kringler sig igennem en hel række landsbyer syd for Århus? Selv som supplement til en højhastighedsbane for standsende tog er den stort set værdiløs, idet den vil berøve ikke-gennemgående tog med stop i Holbæk, på Samsø mv en hurtig forbindelse ind til Århus til glæde for nogle få passagerer som skal af i Tranbjerg.

I Odder, mener du.
Den skal nok rettes ud. Det ville give direkte 'expresstog' Århus - Odder.
Jeg kan endda foreslå at koble en ny milliarddyr højhastighedsbane på en langsom etsporet bane vest for Holbæk.


Og omstrømning af S-banen - tja hvis man har en masse penge i overskud, som man ikke synes man skal have særligt meget ud af.

Det vil give masserabat på materielindkøb.

S-banens høje funktionalitet er baseret på ens tog i tæt togfølge og på et lukket system hvor forsinkelser udefra ikke breder sig ind på den tæt trafikerede S-bane.

Den er tæt trafikeret i centrum, hvor der er fire spor der er uens udnyttet på grund af de forskellige systemer.

Så andre tog skal alligevel holdes ude af det system, med mindre man vil ødelægge det.

Ja, i centrum skal de, bortset fra at tog Hillerød - Køge flyttes til de fhv. fjernspor. Og det bliver de.

Hvis man synes at nogle af S-togene skulle kunne køre ud på den øvrige bane til fx Roskilde, så er løsningen ret enkel og meget billigere end omstrømning - nemlig tostrømstog.

Hvorfor ikke tre-strøms, som kunne befare den anden side af Øresund?
Og:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mumbai_Suburban_Railway#History
"On 3rd Feb 1925, the first EMU Service was started from Victoria Terminus (now Chhatrapati Shivaji Maharaj Terminus) to Coorla Harbour (now Kurla) on the Central line which was run on 1500 V DC traction and also started on the Western line from Churchgate to Borivali on 5th Jan 1928.[6] By 2016, the entire network had been converted to 25 kV AC traction.[7]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Central_line_(Mumbai_Suburban_Railway)#Electrification
"CR converted the Central line from the previously used 1500 V DC electrification to 25,000 V AC on 5 May 2013 from Kalyan to Khopoli and Kalyan to Kasara.[9] Electrification on the Lokmanya Tilak Terminus-Thane-Kalyan section was completed on 12 January 2014.[10] The entire route between CSMT to Thane was converted from 1500 V DC electrification to 25,000 V AC on 8 June 2015; thus completing the entire Central line search.[11][12]

The conversion was expected to reduce maintenance-related failures The AC electrification system needs lighter overhead wires than that of DC, which has thicker and heavier contact wires and pantographs that are prone to fast wear and tear. The railway is estimated to save around ₹120 crore annually from reduced transmission loss and regenerative braking, and conserve 33% energy as a result of the conversion.[11]"

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af Niels Bak, 3/8 2019, 16:19 (1726 dage siden) @ tgpsen


Omstrømning er ikke så sexet for en (principielt) forudsætningsløs minister som førerløse tog (med kunstig intelligens, uhhhh!).

Endvidere burde Århus have standard-strømmet Odder-banen. Standsende tog (standardstrøm S-tog?) over Samsøbroen kunne så have brugt den (Århus - Odder - Samsø - Kalundborg - Svinninge - Holbæk - Roskilde - København).

Og hvis de var to-strøms, kunne regionalbane-, S-bane-, Pågatågs- og Øresundstogs-nettene slås sammen og udbydes sammen.


Sig mig har du kigget på Odderbanens forløb? Kan du i ramme alvor foreslå at koble en ny milliarddyr højhastighedsbane på en langsom snoet etsporet bane som kringler sig igennem en hel række landsbyer syd for Århus? Selv som supplement til en højhastighedsbane for standsende tog er den stort set værdiløs, idet den vil berøve ikke-gennemgående tog med stop i Holbæk, på Samsø mv en hurtig forbindelse ind til Århus til glæde for nogle få passagerer som skal af i Tranbjerg.

I Odder, mener du.

Næ Tranbjerg. For hvis det bare handler om Odder så er der da ingen grund til at jage hastighedstogene ind ad den gamle lokalbane. En station til de standsende tog i nærheden af Odder ville være en fin ide, især hvis man kunne få forlænget letbanen ud til den. Med et let skift. Det giver mening.

Den skal nok rettes ud. Det ville give direkte 'expresstog' Århus - Odder.

Altså vil du have omstrømmet den gamle bane eller vil du bygge en ny? Og hvorfor er det lige at en velfungerende lokalbane, som servicerer alle de betydende bysamfund i området pludselig skal lægges om, så den ikke længere gør det?
Der er altså ingen som helst grund til at rode de to baner sammen - det giver blot en ringere drift for begge dele.

Jeg kan endda foreslå at koble en ny milliarddyr højhastighedsbane på en langsom etsporet bane vest for Holbæk.


Og omstrømning af S-banen - tja hvis man har en masse penge i overskud, som man ikke synes man skal have særligt meget ud af.

Det vil give masserabat på materielindkøb.

Og omstrømning vil koste en god del af det samme som elektrificering fra ny. Nye ophæng, nye ledninger, nye omformere...
Det er ikke fordi det ikke er ladsiggørligt, men det giver bare ikke ret meget gevinst i forhold til udgiften. Og at man har gjort det andre steder, hvor man har haft gevinst af at alt blev samme standard, fordi det basalt set var dele af samme togsystem, siger meget lidt om de københavnske forhold, hvor det er to togsystemer som man helst vil holde adskilt for at forsinkelser mv ikke breder sig ind på S-togsnettet...

S-banens høje funktionalitet er baseret på ens tog i tæt togfølge og på et lukket system hvor forsinkelser udefra ikke breder sig ind på den tæt trafikerede S-bane.

Den er tæt trafikeret i centrum, hvor der er fire spor der er uens udnyttet på grund af de forskellige systemer.

Så andre tog skal alligevel holdes ude af det system, med mindre man vil ødelægge det.

Ja, i centrum skal de, bortset fra at tog Hillerød - Køge flyttes til de fhv. fjernspor. Og det bliver de.

Hvis man synes at nogle af S-togene skulle kunne køre ud på den øvrige bane til fx Roskilde, så er løsningen ret enkel og meget billigere end omstrømning - nemlig tostrømstog.

Hvorfor ikke tre-strøms, som kunne befare den anden side af Øresund?
Og:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mumbai_Suburban_Railway#History
"On 3rd Feb 1925, the first EMU Service was started from Victoria Terminus (now Chhatrapati Shivaji Maharaj Terminus) to Coorla Harbour (now Kurla) on the Central line which was run on 1500 V DC traction and also started on the Western line from Churchgate to Borivali on 5th Jan 1928.[6] By 2016, the entire network had been converted to 25 kV AC traction.[7]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Central_line_(Mumbai_Suburban_Railway)#Electrification
"CR converted the Central line from the previously used 1500 V DC electrification to 25,000 V AC on 5 May 2013 from Kalyan to Khopoli and Kalyan to Kasara.[9] Electrification on the Lokmanya Tilak Terminus-Thane-Kalyan section was completed on 12 January 2014.[10] The entire route between CSMT to Thane was converted from 1500 V DC electrification to 25,000 V AC on 8 June 2015; thus completing the entire Central line search.[11][12]

The conversion was expected to reduce maintenance-related failures The AC electrification system needs lighter overhead wires than that of DC, which has thicker and heavier contact wires and pantographs that are prone to fast wear and tear. The railway is estimated to save around ₹120 crore annually from reduced transmission loss and regenerative braking, and conserve 33% energy as a result of the conversion.[11]"

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af tgpsen, 3/8 2019, 23:40 (1726 dage siden) @ Niels Bak


Omstrømning er ikke så sexet for en (principielt) forudsætningsløs minister som førerløse tog (med kunstig intelligens, uhhhh!).

Endvidere burde Århus have standard-strømmet Odder-banen. Standsende tog (standardstrøm S-tog?) over Samsøbroen kunne så have brugt den (Århus - Odder - Samsø - Kalundborg - Svinninge - Holbæk - Roskilde - København).

Og hvis de var to-strøms, kunne regionalbane-, S-bane-, Pågatågs- og Øresundstogs-nettene slås sammen og udbydes sammen.


Sig mig har du kigget på Odderbanens forløb? Kan du i ramme alvor foreslå at koble en ny milliarddyr højhastighedsbane på en langsom snoet etsporet bane som kringler sig igennem en hel række landsbyer syd for Århus? Selv som supplement til en højhastighedsbane for standsende tog er den stort set værdiløs, idet den vil berøve ikke-gennemgående tog med stop i Holbæk, på Samsø mv en hurtig forbindelse ind til Århus til glæde for nogle få passagerer som skal af i Tranbjerg.

I Odder, mener du.

Næ Tranbjerg. For hvis det bare handler om Odder så er der da ingen grund til at jage hastighedstogene ind ad den gamle lokalbane.

Andet end at standsende tog ville tage plads op på højhastighedsbanen.

En station til de standsende tog i nærheden af Odder ville være en fin ide, især hvis man kunne få forlænget letbanen ud til den. Med et let skift. Det giver mening.

Ok. Evt. en shunt til Skanderborg til tog Kbh - Herning etc, hvis de ikke bliver for sure i Århus.

Den skal nok rettes ud. Det ville give direkte 'expresstog' Århus - Odder.

Altså vil du have omstrømmet den gamle bane eller vil du bygge en ny? Og hvorfor er det lige at en velfungerende lokalbane, som servicerer alle de betydende bysamfund i området pludselig skal lægges om, så den ikke længere gør det?

Jeg vil ikke insistere.

Der er altså ingen som helst grund til at rode de to baner sammen - det giver blot en ringere drift for begge dele.

Jeg kan endda foreslå at koble en ny milliarddyr højhastighedsbane på en langsom etsporet bane vest for Holbæk.


Og omstrømning af S-banen - tja hvis man har en masse penge i overskud, som man ikke synes man skal have særligt meget ud af.

Det vil give masserabat på materielindkøb.

Og omstrømning vil koste en god del af det samme som elektrificering fra ny. Nye ophæng, nye ledninger, nye omformere...

Nye isolatorer, men de samme master.

Det er ikke fordi det ikke er ladsiggørligt, men det giver bare ikke ret meget gevinst i forhold til udgiften.

Det gør at S-banen, Sjællands regionalbaner, Øresundstogene og Pågatågen kan betjenes af to to-strøms serier. Det giver en voldsom besparelse i anskaffelse og vedligehold.

Og at man har gjort det andre steder, hvor man har haft gevinst af at alt blev samme standard, fordi det basalt set var dele af samme togsystem,

Næh, det var det ikke.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mumbai_Suburban_Railway#History
'On 3rd Feb 1925, the first EMU Service was started from Victoria Terminus (now Chhatrapati Shivaji Maharaj Terminus) to Coorla Harbour (now Kurla) on the Central line which was run on 1500 V DC traction and also started on the Western line from Churchgate to Borivali on 5th Jan 1928.[6] By 2016, the entire network had been converted to 25 kV AC traction.[7]'
mao. deres historie er ganske den samme som S-banens, bortset fra S-banens hidtil udeblevne omstrømning: Baner i nærheden af den store by elektrificeres med 1500 V =, fjernbanerne elektrificeres derefter med 25 kV ~, 1500 V = banerne omstrømmes af standardiseringsgrunde til fjernbanestandard.

siger meget lidt om de københavnske forhold, hvor det er to togsystemer som man helst vil holde adskilt for at forsinkelser mv ikke breder sig ind på S-togsnettet...

Cirkulært. Og inden du går i gang med at hævde at Nordbanedelen af Boulevardbanen var tænkt som en 'nærbane' fra starten i 1917, voilà:
https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=n%C3%A6rbane
Ordet 'nærbane' er ikke dokumenteret tidligere end i 1942.

S-banens høje funktionalitet er baseret på ens tog i tæt togfølge og på et lukket system hvor forsinkelser udefra ikke breder sig ind på den tæt trafikerede S-bane.

Den er tæt trafikeret i centrum, hvor der er fire spor der er uens udnyttet på grund af de forskellige systemer.

Så andre tog skal alligevel holdes ude af det system, med mindre man vil ødelægge det.

Ja, i centrum skal de, bortset fra at tog Hillerød - Køge flyttes til de fhv. fjernspor. Og det bliver de.

Hvis man synes at nogle af S-togene skulle kunne køre ud på den øvrige bane til fx Roskilde, så er løsningen ret enkel og meget billigere end omstrømning - nemlig tostrømstog.

Hvorfor ikke tre-strøms, som kunne befare den anden side af Øresund?
Og:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mumbai_Suburban_Railway#History
"On 3rd Feb 1925, the first EMU Service was started from Victoria Terminus (now Chhatrapati Shivaji Maharaj Terminus) to Coorla Harbour (now Kurla) on the Central line which was run on 1500 V DC traction and also started on the Western line from Churchgate to Borivali on 5th Jan 1928.[6] By 2016, the entire network had been converted to 25 kV AC traction.[7]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Central_line_(Mumbai_Suburban_Railway)#Electrification
"CR converted the Central line from the previously used 1500 V DC electrification to 25,000 V AC on 5 May 2013 from Kalyan to Khopoli and Kalyan to Kasara.[9] Electrification on the Lokmanya Tilak Terminus-Thane-Kalyan section was completed on 12 January 2014.[10] The entire route between CSMT to Thane was converted from 1500 V DC electrification to 25,000 V AC on 8 June 2015; thus completing the entire Central line search.[11][12]

The conversion was expected to reduce maintenance-related failures The AC electrification system needs lighter overhead wires than that of DC, which has thicker and heavier contact wires and pantographs that are prone to fast wear and tear. The railway is estimated to save around ₹120 crore annually from reduced transmission loss and regenerative braking, and conserve 33% energy as a result of the conversion.[11]"

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af steenth, 4/8 2019, 01:33 (1726 dage siden) @ tgpsen

Sig mig har du kigget på Odderbanens forløb? Kan du i ramme alvor foreslå at koble en ny milliarddyr højhastighedsbane på en langsom snoet etsporet bane som kringler sig igennem en hel række landsbyer syd for Århus? Selv som supplement til en højhastighedsbane for standsende tog er den stort set værdiløs, idet den vil berøve ikke-gennemgående tog med stop i Holbæk, på Samsø mv en hurtig forbindelse ind til Århus til glæde for nogle få passagerer som skal af i Tranbjerg.

I Odder, mener du.

Næ Tranbjerg. For hvis det bare handler om Odder så er der da ingen grund til at jage hastighedstogene ind ad den gamle lokalbane.

Andet end at standsende tog ville tage plads op på højhastighedsbanen.

Skal dem med intercity/regionaltog over på en bane, hvor kapaciteten er fuld udnyttet til Letbanetog. Dem, som har kigget på linjer til Kattegatforbindelsen regnet med et togsystem som stopper imellem København og Aarhus stopper i Roskilde, Holbæk, Kalundborg, Samsø og Odder. Skal de ikke have hurtig mulighed for at kommet til Aarhus end at bruge tiden på en langsom letbane med 75 km/t, når muligheden er 200 km/t.

Men du demonteret en uvidenhed her. Der er god kapacitet på banerne til/fra Kattegatforbindelsen - de regner kun med 3 i timen...

En station til de standsende tog i nærheden af Odder ville være en fin ide, især hvis man kunne få forlænget letbanen ud til den. Med et let skift. Det giver mening.

Ok. Evt. en shunt til Skanderborg til tog Kbh - Herning etc, hvis de ikke bliver for sure i Århus.

Den skal nok rettes ud. Det ville give direkte 'expresstog' Århus - Odder.

Du ikke kender vist ikke Odderbanen....

Altså vil du have omstrømmet den gamle bane eller vil du bygge en ny? Og hvorfor er det lige at en velfungerende lokalbane, som servicerer alle de betydende bysamfund i området pludselig skal lægges om, så den ikke længere gør det?

Jeg vil ikke insistere.

Jeg er enig - Odderbanen er en lokalbane... og det bedst at være en lokalbane.

Det er ikke fordi det ikke er ladsiggørligt, men det giver bare ikke ret meget gevinst i forhold til udgiften.

Det gør at S-banen, Sjællands regionalbaner, Øresundstogene og Pågatågen kan betjenes af to to-strøms serier. Det giver en voldsom besparelse i anskaffelse og vedligehold.

Men du for en dårlige betjening. S-tog er ret effektiv drevet, fordi det er et lukket system. Dine planer giver længere rejsetid (pga. regionaltog har længere stoptider og dårligere acceleration) - færre tog.

Og at man har gjort det andre steder, hvor man har haft gevinst af at alt blev samme standard, fordi det basalt set var dele af samme togsystem,

Næh, det var det ikke.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mumbai_Suburban_Railway#History

Adskilte togsystemer fungere bedre..... Det er lettere at overskue... Du vil slå systemer sammen...

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af tgpsen, 4/8 2019, 14:36 (1726 dage siden) @ steenth

Sig mig har du kigget på Odderbanens forløb? Kan du i ramme alvor foreslå at koble en ny milliarddyr højhastighedsbane på en langsom snoet etsporet bane som kringler sig igennem en hel række landsbyer syd for Århus? Selv som supplement til en højhastighedsbane for standsende tog er den stort set værdiløs, idet den vil berøve ikke-gennemgående tog med stop i Holbæk, på Samsø mv en hurtig forbindelse ind til Århus til glæde for nogle få passagerer som skal af i Tranbjerg.

I Odder, mener du.

Næ Tranbjerg. For hvis det bare handler om Odder så er der da ingen grund til at jage hastighedstogene ind ad den gamle lokalbane.

Andet end at standsende tog ville tage plads op på højhastighedsbanen.


Skal dem med intercity/regionaltog over på en bane, hvor kapaciteten er fuld udnyttet til Letbanetog. Dem, som har kigget på linjer til Kattegatforbindelsen regnet med et togsystem som stopper imellem København og Aarhus stopper i Roskilde, Holbæk, Kalundborg, Samsø og Odder. Skal de ikke have hurtig mulighed for at kommet til Aarhus end at bruge tiden på en langsom letbane med 75 km/t, når muligheden er 200 km/t.

Men du demonteret en uvidenhed her.

Jeg var ikke bekendt med køreplanen for letbanen, nej.

Der er god kapacitet på banerne til/fra Kattegatforbindelsen - de regner kun med 3 i timen...

Hvortil du vil lægge lokaltog med formodentlig samme frekvens, som på gr. af lavere hastighed vil tage to kanaler pr. stk, altså 6 ekstra i timen. Det var du formodentlig vidende om?

En station til de standsende tog i nærheden af Odder ville være en fin ide, især hvis man kunne få forlænget letbanen ud til den. Med et let skift. Det giver mening.

Ok. Evt. en shunt til Skanderborg til tog Kbh - Herning etc, hvis de ikke bliver for sure i Århus.

Den skal nok rettes ud. Det ville give direkte 'expresstog' Århus - Odder.


Du ikke kender vist ikke Odderbanen....

Den må ikke rettes ud?

Altså vil du have omstrømmet den gamle bane eller vil du bygge en ny? Og hvorfor er det lige at en velfungerende lokalbane, som servicerer alle de betydende bysamfund i området pludselig skal lægges om, så den ikke længere gør det?

Jeg vil ikke insistere.


Jeg er enig - Odderbanen er en lokalbane... og det bedst at være en lokalbane.

Det er ikke fordi det ikke er ladsiggørligt, men det giver bare ikke ret meget gevinst i forhold til udgiften.

Det gør at S-banen, Sjællands regionalbaner, Øresundstogene og Pågatågen kan betjenes af to to-strøms serier. Det giver en voldsom besparelse i anskaffelse og vedligehold.


Men du for en dårlige betjening. S-tog er ret effektiv drevet, fordi det er et lukket system. Dine planer giver længere rejsetid (pga. regionaltog har længere stoptider og dårligere acceleration) - færre tog.

Hvad jeg foreslog gennemført er:
1. Omstrømning af S-banen (giver ingen sammenblanding)
2. Flytning af S-banens rute på den nu 4-sporede strækning til de yderste spor (giver ingen sammenblanding)
3. Flytning af Køge - Hillerød linjen til 'fjernbanesporene' (giver sammenblanding)
Bemærk: jeg flytter ikke regionaltog ind i S-togsystemet, men omvendt S-tog løb ind i regionalsystemet. Altså bliver der ikke længere rejsetid.

Og at man har gjort det andre steder, hvor man har haft gevinst af at alt blev samme standard, fordi det basalt set var dele af samme togsystem,

Næh, det var det ikke.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mumbai_Suburban_Railway#History

nu
Adskilte togsystemer fungere bedre..... Det er lettere at overskue... Du vil slå systemer sammen...

Åbenbart er de ikke bekendt med dine højstemte visdomsord i Mumbai. De har slået deres systemer sammen og lader til at være fornøjede med det.

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af Svend, 4/8 2019, 15:31 (1725 dage siden) @ tgpsen

Underholdende læsning :-D :-D :-D

--
Svend

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af steenth, 4/8 2019, 23:12 (1725 dage siden) @ tgpsen

Sig mig har du kigget på Odderbanens forløb? Kan du i ramme alvor foreslå at koble en ny milliarddyr højhastighedsbane på en langsom snoet etsporet bane som kringler sig igennem en hel række landsbyer syd for Århus? Selv som supplement til en højhastighedsbane for standsende tog er den stort set værdiløs, idet den vil berøve ikke-gennemgående tog med stop i Holbæk, på Samsø mv en hurtig forbindelse ind til Århus til glæde for nogle få passagerer som skal af i Tranbjerg.

I Odder, mener du.

Næ Tranbjerg. For hvis det bare handler om Odder så er der da ingen grund til at jage hastighedstogene ind ad den gamle lokalbane.

Andet end at standsende tog ville tage plads op på højhastighedsbanen.


Skal dem med intercity/regionaltog over på en bane, hvor kapaciteten er fuld udnyttet til Letbanetog. Dem, som har kigget på linjer til Kattegatforbindelsen regnet med et togsystem som stopper imellem København og Aarhus stopper i Roskilde, Holbæk, Kalundborg, Samsø og Odder. Skal de ikke have hurtig mulighed for at kommet til Aarhus end at bruge tiden på en langsom letbane med 75 km/t, når muligheden er 200 km/t.

Men du demonteret en uvidenhed her.

Jeg var ikke bekendt med køreplanen for letbanen, nej.

Du mangler betydelig baggrundsviden.... du kan ikke se at dine drømmeplaner ikke har rod i virkeligheden.

Der er god kapacitet på banerne til/fra Kattegatforbindelsen - de regner kun med 3 i timen...

Hvortil du vil lægge lokaltog med formodentlig samme frekvens, som på gr. af lavere hastighed vil tage to kanaler pr. stk, altså 6 ekstra i timen. Det var du formodentlig vidende om?

De regner med 2 lyntog og 1 intercity/regionaltog i timen. Selv med flere tog i timen er der god kapacitet. Jeg ser gode muligheder for 1 intercitytog mere i timen (jeg vil gerne se 30 minutters drift som standard - det allerede mange steder nu) og der også plads til alternative operatører på fri trafik.

En station til de standsende tog i nærheden af Odder ville være en fin ide, især hvis man kunne få forlænget letbanen ud til den. Med et let skift. Det giver mening.

Ok. Evt. en shunt til Skanderborg til tog Kbh - Herning etc, hvis de ikke bliver for sure i Århus.

Den skal nok rettes ud. Det ville give direkte 'expresstog' Århus - Odder.


Du ikke kender vist ikke Odderbanen....


Den må ikke rettes ud?

Odder er bygget som lokalbane og betjerner lokalområdet. Hvis der kommer andre tog på banen, vil det forringe betjeningen af de lokale.

Altså vil du have omstrømmet den gamle bane eller vil du bygge en ny? Og hvorfor er det lige at en velfungerende lokalbane, som servicerer alle de betydende bysamfund i området pludselig skal lægges om, så den ikke længere gør det?

Jeg vil ikke insistere.


Jeg er enig - Odderbanen er en lokalbane... og det bedst at være en lokalbane.

Det er ikke fordi det ikke er ladsiggørligt, men det giver bare ikke ret meget gevinst i forhold til udgiften.

Det gør at S-banen, Sjællands regionalbaner, Øresundstogene og Pågatågen kan betjenes af to to-strøms serier. Det giver en voldsom besparelse i anskaffelse og vedligehold.


Men du for en dårlige betjening. S-tog er ret effektiv drevet, fordi det er et lukket system. Dine planer giver længere rejsetid (pga. regionaltog har længere stoptider og dårligere acceleration) - færre tog.

Hvad jeg foreslog gennemført er:
1. Omstrømning af S-banen (giver ingen sammenblanding)
2. Flytning af S-banens rute på den nu 4-sporede strækning til de yderste spor (giver ingen sammenblanding)
3. Flytning af Køge - Hillerød linjen til 'fjernbanesporene' (giver sammenblanding)
Bemærk: jeg flytter ikke regionaltog ind i S-togsystemet, men omvendt S-tog løb ind i regionalsystemet. Altså bliver der ikke længere rejsetid.

Bare det at blande forskellige togsystem, vil give problemer. Fjern- og regional har ikke præcision på højde med S-tog - der er klar meget forskellig hvor de 2 togtyper fx er forsinket. Derudover har regionaltog kapacitetsproblemer.

Og at man har gjort det andre steder, hvor man har haft gevinst af at alt blev samme standard, fordi det basalt set var dele af samme togsystem,

Næh, det var det ikke.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mumbai_Suburban_Railway#History

Adskilte togsystemer fungere bedre..... Det er lettere at overskue... Du vil slå systemer sammen...


Åbenbart er de ikke bekendt med dine højstemte visdomsord i Mumbai. De har slået deres systemer sammen og lader til at være fornøjede med det.

Der kan være andre forhold i Mumbai. Men S-tog har ikke noget problem med strømforsyningen. Man bruger allerede regenerative bremsning, der ikke noget problemer med acceleration og hastighed. Og både omformerstationerne og køreledninger blev løbende fornyet. Og S-tog har det bare bedre at været et lukket togsystem.

Letbanen er Aarhus er også et selvstædig system og de bruger strømsystemet, som er standarden for letbaner. Og på de nye strækninger kan man ikke bruge 25 kV - det er på alm gader og veje.

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af Jens Hansen, 5/8 2019, 06:40 (1725 dage siden) @ steenth

Hbordan skal der blive plads til 2 lyntog og måske et intercitytog på strækningen københavn - kalundborg, oveni de 4 tog som er i forvejen. København - høje tasstrup er allerede overbelastet. Og den nye bane gør jo alene, at trykket lettes.

JH

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af tgpsen, 5/8 2019, 08:18 (1725 dage siden) @ Jens Hansen

Hbordan skal der blive plads til 2 lyntog og måske et intercitytog på strækningen københavn - kalundborg, oveni de 4 tog som er i forvejen. København - høje tasstrup er allerede overbelastet. Og den nye bane gør jo alene, at trykket lettes.

Der menes formodentlig 2 lyntog på ny højhastighedsbane Værslev - Lejre (- Vallensbæk?), et intercitytog på eksisterende Nordvestbane.

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af Jens Hansen, 5/8 2019, 09:15 (1725 dage siden) @ tgpsen

så strækningen København H - Høje Taastrup skal have 3 tog mere!

Interessant.

JH

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af steenth, 5/8 2019, 09:51 (1725 dage siden) @ Jens Hansen

Hbordan skal der blive plads til 2 lyntog og måske et intercitytog på strækningen københavn - kalundborg, oveni de 4 tog som er i forvejen. København - høje tasstrup er allerede overbelastet. Og den nye bane gør jo alene, at trykket lettes.

Det er del af projektet at have en højhastighedsbane til Lejre - ellers bliver kørertiden for lang. De hurtige tog på Kalundborg-København H tager ca. 1 time og 30 minutter. Og man vil ned på en 1 time imellem Aarhus og København. Det kan man ikke med de nuværende spor.

København-Roskilde bliver et problem Men der bliver flyttet tog til den nye bane til Ringsted. Hvis der kommer S-tog til Roskilde, så bliver det ikke kun Høje Taastrup-København men hele strækning fra Roskilde til København, da vil ændre 2 nordlige spor til S-tog.

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af tgpsen, 5/8 2019, 08:14 (1725 dage siden) @ steenth

Sig mig har du kigget på Odderbanens forløb? Kan du i ramme alvor foreslå at koble en ny milliarddyr højhastighedsbane på en langsom snoet etsporet bane som kringler sig igennem en hel række landsbyer syd for Århus? Selv som supplement til en højhastighedsbane for standsende tog er den stort set værdiløs, idet den vil berøve ikke-gennemgående tog med stop i Holbæk, på Samsø mv en hurtig forbindelse ind til Århus til glæde for nogle få passagerer som skal af i Tranbjerg.

I Odder, mener du.

Næ Tranbjerg. For hvis det bare handler om Odder så er der da ingen grund til at jage hastighedstogene ind ad den gamle lokalbane.

Det handler bare om Odder.

Andet end at standsende tog ville tage plads op på højhastighedsbanen.


Skal dem med intercity/regionaltog over på en bane, hvor kapaciteten er fuld udnyttet til Letbanetog.

Fire tog i timen.
https://www.midttrafik.dk/koreplaner/letbanen/letbanens-koreplaner/

Dem, som har kigget på linjer til Kattegatforbindelsen regnet med et togsystem som stopper imellem København og Aarhus stopper i Roskilde, Holbæk, Kalundborg, Samsø og Odder.

Det kan jeg genkende, det har jeg foreslået. Mig bekendt ikke andre.

Skal de ikke have hurtig mulighed for at kommet til Aarhus end at bruge tiden på en langsom letbane med 75 km/t, når muligheden er 200 km/t.

Som sagt jeg insisterer ikke, sådan som du gerne vil antage, for at bevise alle mine forslags ubrugelighed.


Men du demonteret en uvidenhed her.

Jeg var ikke bekendt med køreplanen for letbanen, nej.

Du mangler betydelig baggrundsviden.... du kan ikke se at dine drømmeplaner ikke har rod i virkeligheden.

Men det kan du jo, så fortæl os hvad der er i vejen med dem.

Der er god kapacitet på banerne til/fra Kattegatforbindelsen - de regner kun med 3 i timen...

Hvortil du vil lægge lokaltog med formodentlig samme frekvens, som på gr. af lavere hastighed vil tage to kanaler pr. stk, altså 6 ekstra i timen. Det var du formodentlig vidende om?


De regner med 2 lyntog og 1 intercity/regionaltog i timen. Selv med flere tog i timen er der god kapacitet. Jeg ser gode muligheder for 1 intercitytog mere i timen (jeg vil gerne se 30 minutters drift som standard - det allerede mange steder nu) og der også plads til alternative operatører på fri trafik.

Men det var jo godt.

En station til de standsende tog i nærheden af Odder ville være en fin ide, især hvis man kunne få forlænget letbanen ud til den. Med et let skift. Det giver mening.

Ok. Evt. en shunt til Skanderborg til tog Kbh - Herning etc, hvis de ikke bliver for sure i Århus.

Den skal nok rettes ud. Det ville give direkte 'expresstog' Århus - Odder.


Du ikke kender vist ikke Odderbanen....


Den må ikke rettes ud?


Odder er bygget som lokalbane og betjerner lokalområdet. Hvis der kommer andre tog på banen, vil det forringe betjeningen af de lokale.

Der kan vist klemmes et gennemkørende tog ind. Men som sagt, jeg insisterer ikke.

Altså vil du have omstrømmet den gamle bane eller vil du bygge en ny? Og hvorfor er det lige at en velfungerende lokalbane, som servicerer alle de betydende bysamfund i området pludselig skal lægges om, så den ikke længere gør det?

Jeg vil ikke insistere.


Jeg er enig - Odderbanen er en lokalbane... og det bedst at være en lokalbane.

Det er ikke fordi det ikke er ladsiggørligt, men det giver bare ikke ret meget gevinst i forhold til udgiften.

Det gør at S-banen, Sjællands regionalbaner, Øresundstogene og Pågatågen kan betjenes af to to-strøms serier. Det giver en voldsom besparelse i anskaffelse og vedligehold.


Men du for en dårlige betjening. S-tog er ret effektiv drevet, fordi det er et lukket system. Dine planer giver længere rejsetid (pga. regionaltog har længere stoptider og dårligere acceleration) - færre tog.

Hvad jeg foreslog gennemført er:
1. Omstrømning af S-banen (giver ingen sammenblanding)
2. Flytning af S-banens rute på den nu 4-sporede strækning til de yderste spor (giver ingen sammenblanding)
3. Flytning af Køge - Hillerød linjen til 'fjernbanesporene' (giver sammenblanding)
Bemærk: jeg flytter ikke regionaltog ind i S-togsystemet, men omvendt S-tog løb ind i regionalsystemet. Altså bliver der ikke længere rejsetid.


Bare det at blande forskellige togsystem, vil give problemer.

Hvilke problemer vil det give at lade Hillerød - Køge linjen køre på fjerbanesporene? For det er den eneste 'sammenblanding' jeg har foreslået.

Fjern- og regional har ikke præcision på højde med S-tog - der er klar meget forskellig hvor de 2 togtyper fx er forsinket. Derudover har regionaltog kapacitetsproblemer.

Og at man har gjort det andre steder, hvor man har haft gevinst af at alt blev samme standard, fordi det basalt set var dele af samme togsystem,

Næh, det var det ikke.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mumbai_Suburban_Railway#History

Adskilte togsystemer fungere bedre..... Det er lettere at overskue... Du vil slå systemer sammen...


Åbenbart er de ikke bekendt med dine højstemte visdomsord i Mumbai. De har slået deres systemer sammen og lader til at være fornøjede med det.


Der kan være andre forhold i Mumbai.

Øh. Har du andre indvendinger?

Men S-tog har ikke noget problem med strømforsyningen. Man bruger allerede regenerative bremsning, der ikke noget problemer med acceleration og hastighed. Og både omformerstationerne og køreledninger blev løbende fornyet.

Jeg påstod ikke S-tog har problemer med strømforsyningen. Jeg foreslog omstrømning for standardisering og sammenlægning af banerne på begge sider Øresund.

Og S-tog har det bare bedre at været et lukket togsystem.

Sig det til S-tog-forvalterne uden for Berlin og Hamburg.


Letbanen er Aarhus er også et selvstædig system og de bruger strømsystemet, som er standarden for letbaner. Og på de nye strækninger kan man ikke bruge 25 kV - det er på alm gader og veje.

Sandt nok. Men det har jo at gøre med Århus' ambitioner om at blive en slags hovedstad.

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af steenth, 5/8 2019, 10:23 (1725 dage siden) @ tgpsen

Du ikke kender vist ikke Odderbanen....


Den må ikke rettes ud?


Odder er bygget som lokalbane og betjerner lokalområdet. Hvis der kommer andre tog på banen, vil det forringe betjeningen af de lokale.

Der kan vist klemmes et gennemkørende tog ind. Men som sagt, jeg insisterer ikke.

Der er kun enkeltspor på Odderbanen - alle krydsmuligheder bliver udnyttet med den nuværende køreplan...

Det er ikke fordi det ikke er ladsiggørligt, men det giver bare ikke ret meget gevinst i forhold til udgiften.

Det gør at S-banen, Sjællands regionalbaner, Øresundstogene og Pågatågen kan betjenes af to to-strøms serier. Det giver en voldsom besparelse i anskaffelse og vedligehold.


Men du for en dårlige betjening. S-tog er ret effektiv drevet, fordi det er et lukket system. Dine planer giver længere rejsetid (pga. regionaltog har længere stoptider og dårligere acceleration) - færre tog.

Hvad jeg foreslog gennemført er:
1. Omstrømning af S-banen (giver ingen sammenblanding)
2. Flytning af S-banens rute på den nu 4-sporede strækning til de yderste spor (giver ingen sammenblanding)
3. Flytning af Køge - Hillerød linjen til 'fjernbanesporene' (giver sammenblanding)
Bemærk: jeg flytter ikke regionaltog ind i S-togsystemet, men omvendt S-tog løb ind i regionalsystemet. Altså bliver der ikke længere rejsetid.


Bare det at blande forskellige togsystem, vil give problemer.

Hvilke problemer vil det give at lade Hillerød - Køge linjen køre på fjerbanesporene? For det er den eneste 'sammenblanding'

Hvis der forsinkelser på fjern, så smitter det til S-tog. Derudover der stadig til 2 forskellige perronhøjder S-tog og fjern-tog har.

Men S-tog har ikke noget problem med strømforsyningen. Man bruger allerede regenerative bremsning, der ikke noget problemer med acceleration og hastighed. Og både omformerstationerne og køreledninger blev løbende fornyet.

Jeg påstod ikke S-tog har problemer med strømforsyningen. Jeg foreslog omstrømning for standardisering og sammenlægning af banerne på begge sider Øresund.

Du vil sammenlægge til noget som er uoverskuelig at drive...

Og S-tog har det bare bedre at været et lukket togsystem.

Sig det til S-tog-forvalterne uden for Berlin og Hamburg.

De gamle S-bahn-systemer i Tyskland, som fx München og Frankfurt bliver udbygget med selvstædige spor for S-bahn. På Rhine-Ruhr S-Bahn, som er stor net, også det meste på egne spor. Det går i den retning.

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af Frank Poulsen, 30/7 2019, 11:55 (1731 dage siden) @ Ib Jensen


Den hysteriske debat om Kattegatforbindelsen med eller uden jernbanespor (eller med eller uden asfalt for den skyld) er debatten om Storebæltsforbindelsen om igen. Vil man rive Storebæltsforbindelsen ned i dag? Nix. Hvis Kattegatforbindelsen stod der i dag med jernbanespor, ville man så rive den ned? Nix - heller ikke selv om den fælles kasse i nogle opstartsår måske skulle smide nogle finanslovskroner i den årligt, for at få den til at løbe rundt. En Kattegatforbindelse vil ændre Danmark for bestandigt og vil have implikationer for hele det danske samfund - også implikationer, som ingen regnearkdreng den dag i dag kan forestille sig.

Et fantastisk indlæg! Især det med at en Kattegatforbindelse på sigt vil få nogle helt andre betydninger end nogen regnearkdreng kan regne sig frem til! Ofte noget jeg egentlig går ind for i de store projekter. Selvfølgelig skal man regne lidt på det, men man skal også passe på man ikke regner alt i atomer. Udregninger kan sikkert alligevel regnes og tolkes på både den ene og anden måde, afhængig af hvad man nu ønsker, ligesom statistik kan forstås på flere måder afhængig af hvem der skal bruge oplysningerne og til hvad. Så ofte handler det om hvad man vil og ikke kun økonomi. Øresundsbroen var også en fiasko de første år, husker indslag om der kørte ingen biler på den, men det er mig bekendt nu mange år siden man tænkte sådan. Og igen kunne det være sjovt at man viser nogle beregninger for Vejle Fjord broen da man vedtog den? For Farø broen? For andre broer og infrastruktur projekter. hvor mange af disse beregninger gennem tiden har overhovedet passet og hvilke har reelt været mindre brugt end beregnet? er det ikke næsten altid mere?

Ingen ambitioner (...) i Danmark (OT)

af Togbus, Foldingbro, 30/7 2019, 12:49 (1731 dage siden) @ Frank Poulsen


Den hysteriske debat om Kattegatforbindelsen med eller uden jernbanespor (eller med eller uden asfalt for den skyld) er debatten om Storebæltsforbindelsen om igen. Vil man rive Storebæltsforbindelsen ned i dag? Nix. Hvis Kattegatforbindelsen stod der i dag med jernbanespor, ville man så rive den ned? Nix - heller ikke selv om den fælles kasse i nogle opstartsår måske skulle smide nogle finanslovskroner i den årligt, for at få den til at løbe rundt. En Kattegatforbindelse vil ændre Danmark for bestandigt og vil have implikationer for hele det danske samfund - også implikationer, som ingen regnearkdreng den dag i dag kan forestille sig.


Et fantastisk indlæg! Især det med at en Kattegatforbindelse på sigt vil få nogle helt andre betydninger end nogen regnearkdreng kan regne sig frem til! Ofte noget jeg egentlig går ind for i de store projekter. Selvfølgelig skal man regne lidt på det, men man skal også passe på man ikke regner alt i atomer. Udregninger kan sikkert alligevel regnes og tolkes på både den ene og anden måde, afhængig af hvad man nu ønsker, ligesom statistik kan forstås på flere måder afhængig af hvem der skal bruge oplysningerne og til hvad. Så ofte handler det om hvad man vil og ikke kun økonomi. Øresundsbroen var også en fiasko de første år, husker indslag om der kørte ingen biler på den, men det er mig bekendt nu mange år siden man tænkte sådan. Og igen kunne det være sjovt at man viser nogle beregninger for Vejle Fjord broen da man vedtog den? For Farø broen? For andre broer og infrastruktur projekter. hvor mange af disse beregninger gennem tiden har overhovedet passet og hvilke har reelt været mindre brugt end beregnet? er det ikke næsten altid mere?

Innovation, vækst og udvikling handler i den grad om at lade kaos råde, ingen regulering og mulighed for at score på risikovillighed. Problemet med for eksempel broforbindelsernes manglende vækstgenerering er at det hele netop er puttet ind i et regneark, hvorfor det er de forventede (dvs. kendte) effekter som der måles på og beregnes ud fra. Det gælder så sandelig også for både eventuel Kattegat og Billund. Det er jo brugerne som helst skal høste gavn af forbindelserne og ikke staten via provenu eller brugerfinansiering, for så havner gevinsten ikke i de risikovilliges lommer. Jo det koster skatteydere noget, men det er formentlig dyrere at lade være. Provenuet skal nok findes på et senere tidspunkt gennem arbejdspladser (nu, når udflagning af produktion ikke er statsmantra i så høj grad mere....).

Mine elskede busser - af nogle her en forkætret holdning - er netop et eksempel på at afregulering skaber markeder for innovation og nye transportmuligheder. Det samme kunne ske på jernbanen, hvis man vil og navnlig sørger for at startomkostningerne er prohibitive.

--
- busser når det er billigst

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af Pyloriis, 30/7 2019, 13:07 (1731 dage siden) @ Frank Poulsen


Den hysteriske debat om Kattegatforbindelsen med eller uden jernbanespor (eller med eller uden asfalt for den skyld) er debatten om Storebæltsforbindelsen om igen. Vil man rive Storebæltsforbindelsen ned i dag? Nix. Hvis Kattegatforbindelsen stod der i dag med jernbanespor, ville man så rive den ned? Nix - heller ikke selv om den fælles kasse i nogle opstartsår måske skulle smide nogle finanslovskroner i den årligt, for at få den til at løbe rundt. En Kattegatforbindelse vil ændre Danmark for bestandigt og vil have implikationer for hele det danske samfund - også implikationer, som ingen regnearkdreng den dag i dag kan forestille sig.


Et fantastisk indlæg! Især det med at en Kattegatforbindelse på sigt vil få nogle helt andre betydninger end nogen regnearkdreng kan regne sig frem til! Ofte noget jeg egentlig går ind for i de store projekter. Selvfølgelig skal man regne lidt på det, men man skal også passe på man ikke regner alt i atomer. Udregninger kan sikkert alligevel regnes og tolkes på både den ene og anden måde, afhængig af hvad man nu ønsker, ligesom statistik kan forstås på flere måder afhængig af hvem der skal bruge oplysningerne og til hvad. Så ofte handler det om hvad man vil og ikke kun økonomi. Øresundsbroen var også en fiasko de første år, husker indslag om der kørte ingen biler på den, men det er mig bekendt nu mange år siden man tænkte sådan. Og igen kunne det være sjovt at man viser nogle beregninger for Vejle Fjord broen da man vedtog den? For Farø broen? For andre broer og infrastruktur projekter. hvor mange af disse beregninger gennem tiden har overhovedet passet og hvilke har reelt været mindre brugt end beregnet? er det ikke næsten altid mere?

Du har jo selv besvaret spørgsmålet i og med at du skriver "Udregninger kan sikkert alligevel regnes og tolkes på både den ene og anden måde, afhængig af hvad man nu ønsker,"
Men som udgangspunkt er der oftest modstand mod forandring.
Men alle de nævnte broer er da et fremskridt med og uden jernbane.
Det er nok 90% enig i.
Og det gælder også Kattegatforbindelsen.
Men som Steenth påpeger er han (som undertegnede) ikke så sikker på værdien af en jernbanedel.
Fra min synsvinkel fordi en pæn stor del af det jyske område bliver tabere i spillet om højhastighedstog til fordel for Aarhusområdet og især nordpå. Samtidig er tidsgevinsten beskeden i forhold til en reel højhastighedsbane over Fyn.

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af tgpsen, 30/7 2019, 13:38 (1731 dage siden) @ Pyloriis

Men alle de nævnte broer er da et fremskridt med og uden jernbane.
Det er nok 90% enig i.
Og det gælder også Kattegatforbindelsen.
Men som Steenth påpeger er han (som undertegnede) ikke så sikker på værdien af en jernbanedel.
Fra min synsvinkel fordi en pæn stor del af det jyske område bliver tabere i spillet om højhastighedstog til fordel for Aarhusområdet og især nordpå. Samtidig er tidsgevinsten beskeden i forhold til en reel højhastighedsbane over Fyn.

Hvis vi får en Samsøbro får vi (senere?) en højhastighedsbane mellem København og Kalundborg. Med en shunt brofæstet - Tvingstrup får Vejle (, Hedensted?) og Horsens også højhastighedsbane til/fra København. Dertil hører højhastighedstog, som så anskaffes. Når de er der kan man ligeså godt begynde højhastighedsløb mod Sydjylland over Fyn. Bygningen af en Samsøbro vil ikke (det skulle ikke behøves siges) forhindre en fremtidig højhastighedsbane på Vestfyn.

Man bør gøre som til træning: Koncentrere sig om at overstå den næste øvelse; hvis man kontemplerer den samlede masse af ugjorte projekter bliver man psykisk overvældet og går i baglås. Det gælder specielt for en nation som Danmark som grundet geografiske omstændigheder har lidt så mange nederlag mod landtrafikalt sammenhængende naboer. Vi kan netop ændre disse geografiske forudsætninger.

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af Jens Hansen, 30/7 2019, 14:19 (1731 dage siden) @ Pyloriis

Fra min synsvinkel fordi en pæn stor del af det jyske område bliver tabere i spillet om højhastighedstog til fordel for Aarhusområdet og især nordpå. Samtidig er tidsgevinsten beskeden i forhold til en reel højhastighedsbane over Fyn.

Er jernbanedelen på Kattegat ikke andet end "højhastighedstog"?

Der kommer vel også "slow train", som f.eks. giver mulighed for at bo i Aarhus og arbejde i Kalundborg (Novo). Altså en generel øget mobilitet.

JH

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af Pyloriis, 30/7 2019, 14:26 (1731 dage siden) @ Jens Hansen

Fra min synsvinkel fordi en pæn stor del af det jyske område bliver tabere i spillet om højhastighedstog til fordel for Aarhusområdet og især nordpå. Samtidig er tidsgevinsten beskeden i forhold til en reel højhastighedsbane over Fyn.


Er jernbanedelen på Kattegat ikke andet end "højhastighedstog"?

Der kommer vel også "slow train", som f.eks. giver mulighed for at bo i Aarhus og arbejde i Kalundborg (Novo). Altså en generel øget mobilitet.

JH

Sikkert. Men har vi som samfund om 20-30 år ønske om at bo i f.eks. Aarhus og arbejde i Kalundborg i forhold til klimadebatten?
Men et "slowtrain" kunne med større samfundsmæssig værdi og klimahensyn klares af en bus på vejdelen!

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af mpp, 30/7 2019, 14:32 (1731 dage siden) @ Jens Hansen

Jo – højhastighedsbanen er en ny bane Lejre–Kalundborg, på broerne og over Samsø og fra landgang i Jylland til Aarhus. Der vil givetvist også blive kørt tog via den gamle bane så stationerne København–Kalundborg også kan få forbindelse til Aarhus. Der skal så laves en køreplan der tillader at gennemkørende tog kan overhale på Samsø, da det ellers vil være svært at få en kombination af hurtige og langsomme tog til at hænge sammen i en fornuftig køreplan.

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af Jens Hansen, 30/7 2019, 14:45 (1731 dage siden) @ mpp

Hvad vil køretider være for hhv et 250 km/t tog og et 160 km/t tog være Kalundborg - Aarhus?

JH

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 30/7 2019, 15:15 (1731 dage siden) @ Jens Hansen

Hvad vil køretider være for hhv et 250 km/t tog og et 160 km/t tog være Kalundborg - Aarhus?

Længere end køretiden for de 320 hhv 380 km/t som ville give mening, hvis man alligevel skal være lidt ambitiøs (og som mindst to udenlandske investorer har snakket løst om, ved som alternativ til statsfinansiering at lade andre bygge og drive en København - Aarhus jernbane.) Udlandet læser også danske nyheder...

Lasse

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af tgpsen, 30/7 2019, 15:23 (1730 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Hvad vil køretider være for hhv et 250 km/t tog og et 160 km/t tog være Kalundborg - Aarhus?

Længere end køretiden for de 320 hhv 380 km/t som ville give mening, hvis man alligevel skal være lidt ambitiøs (og som mindst to udenlandske investorer har snakket løst om, ved som alternativ til statsfinansiering at lade andre bygge og drive en København - Aarhus jernbane.) Udlandet læser også danske nyheder...

Der er vist endda nogen kinesere der har givet tilbud på en Helsingør-Helsingborg-tunnel.

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af tgpsen, 30/7 2019, 15:21 (1730 dage siden) @ Jens Hansen

Hvad vil køretider være for hhv et 250 km/t tog og et 160 km/t tog være Kalundborg - Aarhus?

Kalundborg - Århus 95,4 km, hvis over Endelave Nord som jeg har foreslået.

Hhv 23 og 35 minutter uden stop. Dvs ca 40 og 50 minutter med stop i Odder og på Samsø

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af steenth, 1/8 2019, 15:03 (1729 dage siden) @ tgpsen

Hvad vil køretider være for hhv et 250 km/t tog og et 160 km/t tog være Kalundborg - Aarhus?

Kalundborg - Århus 95,4 km, hvis over Endelave Nord som jeg har foreslået.

Du skal lige lære at farvandet om omkring Endelave er et Natura 2000 område - der ligger man ikke nye anlæg uden meget god grund. Den linjeføring, som arbejder går netop uden om det området...

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af Niels, Aarhus, 1/8 2019, 15:43 (1728 dage siden) @ steenth


Du skal lige lære at farvandet om omkring Endelave er et Natura 2000 område - der ligger man ikke nye anlæg uden meget god grund. Den linjeføring, som arbejder går netop uden om det området...

Tja - det har vi tidligere i forummet forsøgt at forklare - se her - men det trænger åbenbart meget langsomt ind hos fantasterne........

Med venlige hilsner

Niels H.

--
Niels

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af tgpsen, 1/8 2019, 20:50 (1728 dage siden) @ steenth

Hvad vil køretider være for hhv et 250 km/t tog og et 160 km/t tog være Kalundborg - Aarhus?

Kalundborg - Århus 95,4 km, hvis over Endelave Nord som jeg har foreslået.


Du skal lige lære at farvandet om omkring Endelave er et Natura 2000 område - der ligger man ikke nye anlæg uden meget god grund. Den linjeføring, som arbejder går netop uden om det området...

Det ved jeg. Direkte forbindelse Endelave - Fyn er en sådan meget god grund. Muligheden for at delfinansiere projektet gennem frasalg af inddæmmet Svanegrund / Endelave Nord til administration / industri / lufthavn er en endnu bedre grund. De små pipper har jo vinger, så ...

I det mindste synes jeg de der er administrativt bedre udrustet end jeg burde regne lidt på det. F.eks. kan man klausulere en beskatning på 80% af gevinst på prisstigning af de frasolgte områder (tilsvarende hvad man gjorde ved bygning af Slangerupbanen).

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af steenth, 1/8 2019, 22:24 (1728 dage siden) @ tgpsen

Hvad vil køretider være for hhv et 250 km/t tog og et 160 km/t tog være Kalundborg - Aarhus?

Kalundborg - Århus 95,4 km, hvis over Endelave Nord som jeg har foreslået.


Du skal lige lære at farvandet om omkring Endelave er et Natura 2000 område - der ligger man ikke nye anlæg uden meget god grund. Den linjeføring, som arbejder går netop uden om det området...


Det ved jeg. Direkte forbindelse Endelave - Fyn er en sådan meget god grund. Muligheden for at delfinansiere projektet gennem frasalg af inddæmmet Svanegrund / Endelave Nord til administration / industri / lufthavn er en endnu bedre grund. De små pipper har jo vinger, så ...

I det mindste synes jeg de der er administrativt bedre udrustet end jeg burde regne lidt på det. F.eks. kan man klausulere en beskatning på 80% af gevinst på prisstigning af de frasolgte områder (tilsvarende hvad man gjorde ved bygning af Slangerupbanen).

Et Natura 2000 område er et beskyttet område - det går du meget let over. Hvis du ikke har sat ind hvad det er, så har du simpelthen kommet på meget dybt vand med dine argumenter.

Derudover har man ikke inddæmmet arealer i mange år uden for de store byer. Det kan simpelthen ikke betale sig. Der er jord nok andre steder, som er billigere at købe.

Som alle dine mange planer - så har det ikke rod i virkeligheden....

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af tgpsen, 2/8 2019, 11:52 (1728 dage siden) @ steenth

Hvad vil køretider være for hhv et 250 km/t tog og et 160 km/t tog være Kalundborg - Aarhus?

Kalundborg - Århus 95,4 km, hvis over Endelave Nord som jeg har foreslået.


Du skal lige lære at farvandet om omkring Endelave er et Natura 2000 område - der ligger man ikke nye anlæg uden meget god grund. Den linjeføring, som arbejder går netop uden om det området...


Det ved jeg. Direkte forbindelse Endelave - Fyn er en sådan meget god grund. Muligheden for at delfinansiere projektet gennem frasalg af inddæmmet Svanegrund / Endelave Nord til administration / industri / lufthavn er en endnu bedre grund. De små pipper har jo vinger, så ...

I det mindste synes jeg de der er administrativt bedre udrustet end jeg burde regne lidt på det. F.eks. kan man klausulere en beskatning på 80% af gevinst på prisstigning af de frasolgte områder (tilsvarende hvad man gjorde ved bygning af Slangerupbanen).


Et Natura 2000 område er et beskyttet område - det går du meget let over.

En Natura 2000 status gives gennem national lovgivning. Den kan ændres eller ophæves.

Hvis du ikke har sat ind hvad det er, så har du simpelthen kommet på meget dybt vand med dine argumenter.

Der er ikke særlig dybt vand på Svanegrunden.


Derudover har man ikke inddæmmet arealer i mange år uden for de store byer. Det kan simpelthen ikke betale sig. Der er jord nok andre steder, som er billigere at købe.

En inddæmmet Svanegrund / Endelave Nord med tripelforbindelse til Jylland, Samsø (med Sjælland) og Fyn vil med sin beliggenhed midt i landet være ideel til bygning af industri og administration og vil opnå høje arealpriser. Vi taler ikke om landbrugsjord.


Som alle dine mange planer - så har det ikke rod i virkeligheden....

Det var så den formodet uomgængelige forhindring for mit tripelforbindelse-forslag. Du håber så, uden påvisning, at der findes tilsvarende 'uomgængelige' forhindringer for mine øvrige.

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af Pyloriis, 2/8 2019, 12:34 (1728 dage siden) @ tgpsen

Et Natura 2000 område er et beskyttet område - det går du meget let over.

En Natura 2000 status gives gennem national lovgivning. Den kan ændres eller ophæves.


Lidt udenfor topic og så alligevel ikke.
Med de mulige havstigninger vi får at vide man risikere, kunne det på sigt give mening at lukke af mod Kattegat ved at Kattegatforbindelsen blev udført på en dæmming og der blev lavet sluser til skibene til og fra Storebælt, ligesom man kunne lukke af ved Helsingør/Helsingborg.

Alle lande i Østersøområdet / alle havnebyer syd og øst for disse dæmninger ville være vindere i forhold til at beholde nogenlunde samme vandstand.

Men udenfor topic - men absolut en realistisk mulighed!:-)

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af Carsten, 2/8 2019, 12:50 (1728 dage siden) @ Pyloriis

Lige så realistisk som alle dine andre luftkasteller:-D

Mvh

Carsten

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af Pyloriis, 2/8 2019, 13:00 (1728 dage siden) @ Carsten

Lige så realistisk som alle dine andre luftkasteller:-D

Mvh

Carsten

Sikkert - men tør du tage en væddemål om at de planer vi har d.d. ikke duer om 20 år?:-) ;-)

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af tgpsen, 2/8 2019, 13:09 (1728 dage siden) @ Carsten

Lige så realistisk som alle dine andre luftkasteller:-D

Mvh

Carsten

Lige så argumentationsløst som de alle de øvrige indvendninger.
Og et 'luftkastel' er et luftkastel til den dag det bliver bygget.
Exempler: Storebæltsbro, Øresundsbro, Femernbælttunnel.

Mvh

Torsten

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af tgpsen, 2/8 2019, 13:14 (1728 dage siden) @ Pyloriis

Et Natura 2000 område er et beskyttet område - det går du meget let over.

En Natura 2000 status gives gennem national lovgivning. Den kan ændres eller ophæves.

Lidt udenfor topic og så alligevel ikke.
Med de mulige havstigninger vi får at vide man risikere, kunne det på sigt give mening at lukke af mod Kattegat ved at Kattegatforbindelsen blev udført på en dæmming og der blev lavet sluser til skibene til og fra Storebælt, ligesom man kunne lukke af ved Helsingør/Helsingborg.

Alle lande i Østersøområdet / alle havnebyer syd og øst for disse dæmninger ville være vindere i forhold til at beholde nogenlunde samme vandstand.

Men udenfor topic - men absolut en realistisk mulighed!:-)

Der bliver brug for en del maskinkraft for at pumpe Østersøens overskudsvand ud i verdenshavene. Ikke som ved Middelhavet og Gibraltarstrædet.

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af Pyloriis, 2/8 2019, 13:44 (1728 dage siden) @ tgpsen

Et Natura 2000 område er et beskyttet område - det går du meget let over.

En Natura 2000 status gives gennem national lovgivning. Den kan ændres eller ophæves.

Lidt udenfor topic og så alligevel ikke.
Med de mulige havstigninger vi får at vide man risikere, kunne det på sigt give mening at lukke af mod Kattegat ved at Kattegatforbindelsen blev udført på en dæmming og der blev lavet sluser til skibene til og fra Storebælt, ligesom man kunne lukke af ved Helsingør/Helsingborg.

Alle lande i Østersøområdet / alle havnebyer syd og øst for disse dæmninger ville være vindere i forhold til at beholde nogenlunde samme vandstand.

Men udenfor topic - men absolut en realistisk mulighed!:-)


Der bliver brug for en del maskinkraft for at pumpe Østersøens overskudsvand ud i verdenshavene. Ikke som ved Middelhavet og Gibraltarstrædet.

Nok beskeden i forhold til hvad der skal bruges af maskinkraftt til at bygge diger, forhøje moler og kystsikre mange tusinde km. kyst og flodbredder.
Thi stiger vandstanden i Østersøen vil det jo betyde stigende vandstand et pænt stykke op i floderne.
Noget vi - endnu - ikke taler så meget om. Så nej - det er ikke min ide - men luftkastel er det næppe.

Avatar

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/8 2019, 13:44 (1728 dage siden) @ Pyloriis

Lidt udenfor topic og så alligevel ikke.
Med de mulige havstigninger vi får at vide man risikere, kunne det på sigt give mening at lukke af mod Kattegat ved at Kattegatforbindelsen blev udført på en dæmming og der blev lavet sluser til skibene til og fra Storebælt, ligesom man kunne lukke af ved Helsingør/Helsingborg.

Alle lande i Østersøområdet / alle havnebyer syd og øst for disse dæmninger ville være vindere i forhold til at beholde nogenlunde samme vandstand.

Men udenfor topic - men absolut en realistisk mulighed!:-)

Jeg er ikke overbevist om at Putin synes det er en god ide - havstigning eller ej. Det var slemt nok at vi byggede Storebæltsbroen.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af Pyloriis, 2/8 2019, 13:46 (1728 dage siden) @ Michael Deichmann

Lidt udenfor topic og så alligevel ikke.
Med de mulige havstigninger vi får at vide man risikere, kunne det på sigt give mening at lukke af mod Kattegat ved at Kattegatforbindelsen blev udført på en dæmming og der blev lavet sluser til skibene til og fra Storebælt, ligesom man kunne lukke af ved Helsingør/Helsingborg.

Alle lande i Østersøområdet / alle havnebyer syd og øst for disse dæmninger ville være vindere i forhold til at beholde nogenlunde samme vandstand.

Men udenfor topic - men absolut en realistisk mulighed!:-)

Jeg er ikke overbevist om at Putin synes det er en god ide - havstigning eller ej. Det var slemt nok at vi byggede Storebæltsbroen.

Til den tid er Putin væk - han bliver 67 i år. Og når Skt Petersborg begynder at blive oversvømmet er det jo hans fødeby det går ud over!:-D

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af tgpsen, 2/8 2019, 16:25 (1727 dage siden) @ Pyloriis

Lidt udenfor topic og så alligevel ikke.
Med de mulige havstigninger vi får at vide man risikere, kunne det på sigt give mening at lukke af mod Kattegat ved at Kattegatforbindelsen blev udført på en dæmming og der blev lavet sluser til skibene til og fra Storebælt, ligesom man kunne lukke af ved Helsingør/Helsingborg.

Alle lande i Østersøområdet / alle havnebyer syd og øst for disse dæmninger ville være vindere i forhold til at beholde nogenlunde samme vandstand.

Men udenfor topic - men absolut en realistisk mulighed!:-)

Jeg er ikke overbevist om at Putin synes det er en god ide - havstigning eller ej. Det var slemt nok at vi byggede Storebæltsbroen.


Til den tid er Putin væk - han bliver 67 i år. Og når Skt Petersborg begynder at blive oversvømmet er det jo hans fødeby det går ud over!:-D

Putin er skam opmærksom på problematikken.
https://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Petersburg_Dam
Sådan i mindre skala - en dæmning Hundested - Isøre (med bane selvfølgelig!) ville måske være en god idé.

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af Rail, 30/7 2019, 13:29 (1731 dage siden) @ Ib Jensen

Ingen ambitioner om at få flyttet bilister over i toget. :-(

Ingen ambitioner om at lave et sammenhængende østjysk lokalbane / S-tog net.:-(

Ingen ambitioner om at få flyttet godstrafik fra lastbiler i transit over på skinnerne.:-(

Ingen ambitioner om at få højhastighedstog på 300 km/h.:-(

Det er svært at bedrive jernbanepolitik i Danmark. Vil man hurtigere frem, bliver man nødt til at rette jernbanen ud forskellige steder og/eller bygge nye strækninger og købe noget materiel, der kan køre 250-300 km/t i timen.

Lasse har mere end én gang på glimrende vis dokumenteret, at jo højere hastighed, jo hurtigere omløb, jo færre rullende materiel-enheder, jo mindre omkostninger, jo mindre billetpriser. Hertil kan kun tilføjes, at jo mindre tid, man skal bruge til transport, jo mere tid kan man være hjemme.

Der er bare en vigtig pointe som du og Lasse glemmer, energiforbruget som stiger med tredje potens ift. hastigheden. Dette sætter mange steder grænsen for hvor hurtigt man køre, senest har man droppet opgradering til 350 i Italien fordi det ikke kunne betale sig, selvom man har tog der kan køre 350.
Derudover stiger vedligeholdelsesomkostningerne også mange gange når man køber tog med en højere hastighed. I sidste ende kan det hurtig spise det man spare på de andre ting, så det gælder om at finde ligevægtspunktet.

Vi kan hurtig blive enige om at 250 er uambitiøs på en nybygget lang* strækning, man bør bygge linjeføringen til mindst 320 også selvom man starter med 200, 230 eller 250...

*der er ikke meget at vinde på 300+ ved Vejle Fjord når den er så kort, blandt andet derfor bør man overveje at forlænge Vestfyn henover Lillebælt i stedet.

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark

af tgpsen, 30/7 2019, 14:00 (1731 dage siden) @ Ib Jensen

Men lige så snart man vil rette jernbanen ud, starter hylekoret: Vejle er det grelleste eksempel. Den nye timemodel vil for Vejles vedkommende betyde hurtigere tog både mod nord og mod syd/øst. Men det fatter man ikke, eller også VIL man bare ikke fatte det. Det er faktisk mere synd for Skanderborg og Hobro, der mister de hurtige direkte tog til/fra København. Som timemodellen ser ud lige nu.

Men Vejlebroen er jo netop et lav-ambitiøst projekt, sammenlignet med en bro over Samsø med shunt mod Horsens. Vejlebroen ville derved blive unyttig for både Århus og steder nord derfor, og for byerne Horsens og Vejle.

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af Peter Linaa, 29/7 2019, 15:53 (1731 dage siden) @ Pyloriis

Principielt kan jeg være ligeglad - jeg kommer næppe til at køre med tog vest for Storebælt om 20-30 år. Men ærgerligt med halve løsninger.


Hvorfor deltager du så i debatten, når du alligevel ikke kommer til at køre med tog vest for Storebælt, det er jo spild af både din og de øvrige forumdeltageres tid. Det er da også noget af nogle luftkasteller du kommer med, og som ingen gang har på jorden.

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af mikedk2100, 30/7 2019, 08:50 (1731 dage siden) @ Peter Linaa

Principielt kan jeg være ligeglad - jeg kommer næppe til at køre med tog vest for Storebælt om 20-30 år. Men ærgerligt med halve løsninger.

Hvorfor deltager du så i debatten, når du alligevel ikke kommer til at køre med tog vest for Storebælt, det er jo spild af både din og de øvrige forumdeltageres tid. Det er da også noget af nogle luftkasteller du kommer med, og som ingen gang har på jorden.

Jeg kommer næppe heller til det, fordi jeg formentlig er død og borte om 30 år, men "ældre" mennesker skal måske bare holde kæft og lade være med at blande sig i ting, de alligevel ikke får mulighed for at bruge, fordi det er færdigt så langt ude i fremtiden?

Tak for det!

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af Pyloriis, 30/7 2019, 09:29 (1731 dage siden) @ Peter Linaa

Principielt kan jeg være ligeglad - jeg kommer næppe til at køre med tog vest for Storebælt om 20-30 år. Men ærgerligt med halve løsninger.

Hvorfor deltager du så i debatten, når du alligevel ikke kommer til at køre med tog vest for Storebælt, det er jo spild af både din og de øvrige forumdeltageres tid. Det er da også noget af nogle luftkasteller du kommer med, og som ingen gang har på jorden.

Selv en blind høne kan finde kerner!
Luftkasteller - nej. Men måske har jeg en mere åben tilgang til at få bilisterne over på skinnerne end flertallet i dette forum.
Hvis ikke vi konstant skal udvide ig bygge især nye motorveje skal jernbanen gøres attraktiv især for pendlere.
Ikke noget som DSB eller Banedanmark har prioriteret særlig højt pånær S-togene i København.
Blot at få 10% endsige 20% af morgenbilisterne væk fra h.h. Køge bugt motorvejen og østjyske motorvej ville være en uoverkommelig opgave d.d for DSB og der var - ifald man havde togsæt, vogne og lokomotiver- næppe kapacitet til at transportere dem!

Så i lyset af klimaproblemerne, de restriktioner vi må forudse på privatbilismen i de kommende 10-30 år og den fortsatte tilflytning mod de større byområder skal vi tænke mere end en valgperiode frem.
Ej heller blot fokusere på trafikministres foretrukne opgave: klippe den røde snor over ved endnu et broprojekt.

Men kom selv med et bud på hbordan vi reducere de idag 135.000 køretøjer på Køge Bugt motorvejen med 20% ved at de skal tage toget!

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af mpp, 29/7 2019, 14:34 (1732 dage siden) @ Pyloriis

Tjao, man kan givetvist kører hurtigt til Aarhus over Fyn med nye baner. Det vil dog stadig være et megaprojekt og man vil hurtigt løbe ind i de samme udfordringer som man også har haft med de øvrige baner: nogle frøer her, blød grund der, en gasledning her, en landsby der. Selvom det kunne være smart er det ikke sikkert at det praktisk "lige" er til at lave en bane til 300 km/t. Derudover gør det stadig det samlede net sårbart overfor nedbrud rundt omkring (selvom det selvfølgeligt dobler antallet af skinner fra 2 til 4).

Man vil givetvist skulle lave nogle ændringer i timemodellen med en Kattegatforbindelse, men det er sådan set ikke det helt store problem. Kattegatforbindelsen vil skabe en helt ny trafik København–Aarhus og vil nok være fyldt med 70%+ ny trafik. Der vil givetvist stadig være tog der kører sydover, men de vil så i højere grad betjene den trafik der ikke skal hele vejen fra Aarhus til København men kun et stykke (eller også vil de bare være billigere at køre i).

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af Pyloriis, 29/7 2019, 14:48 (1732 dage siden) @ mpp

Tjao, man kan givetvist kører hurtigt til Aarhus over Fyn med nye baner. Det vil dog stadig være et megaprojekt og man vil hurtigt løbe ind i de samme udfordringer som man også har haft med de øvrige baner: nogle frøer her, blød grund der, en gasledning her, en landsby der. Selvom det kunne være smart er det ikke sikkert at det praktisk "lige" er til at lave en bane til 300 km/t. Derudover gør det stadig det samlede net sårbart overfor nedbrud rundt omkring (selvom det selvfølgeligt dobler antallet af skinner fra 2 til 4).

Man vil givetvist skulle lave nogle ændringer i timemodellen med en Kattegatforbindelse, men det er sådan set ikke det helt store problem. Kattegatforbindelsen vil skabe en helt ny trafik København–Aarhus og vil nok være fyldt med 70%+ ny trafik. Der vil givetvist stadig være tog der kører sydover, men de vil så i højere grad betjene den trafik der ikke skal hele vejen fra Aarhus til København men kun et stykke (eller også vil de bare være billigere at køre i).

Kattegatforbindelsen gavner kun dem som bor i og omkring Aarhus og nord for Aarhus såfremt de kan komme til Aarhus med toget.
Man skal ikke mange kilometer syd for Aarhus før mange vil tage deres bil. Thi antal tog i Timemodellen vil være færre grundet Kattegatforbindelsen.

Sårbarhed - den er alt andet lige større ved Timemodellen og en evt. Kattegatforbindelse.
For det første vil der kun være 2 spor over Fyn til Aalborg.
Man skal tilpasse højhastighedstog (som om 20 år vil være rimelig langsom efter den standard Europa vil have på jernbaneområdet til den tid) og regionale tog.
Man vil ikke have plads til at flytte transitlastbiler over på jernbanen. Færre langs de østjyske byer vil vælge et langsommere tog til Sjælland - så alt i alt ender det med at man skal bygge "Hærmotorvejen" for at tilfredsstille lastbiler og alm. bilister.

Men jeg er enig i at en Kattegatforbindelsen vil tage en meget stor del af passagerne fra Aarhus og nordpå. Som nævnt til skade for dem i Sønderjylland / trekantområdet og på Fyn som får færre højhastighedstog simpelthen fordi der ikke er passagerer nok til at køre mere end 1 x i timen.

Manglende viden om Kattegatforbindelsen - igen igen

af Ib Jensen, 29/7 2019, 15:08 (1732 dage siden) @ Pyloriis

Kattegatforbindelsen gavner kun dem som bor i og omkring Aarhus og nord for Aarhus


Der er der godt nok et eller andet, du har fået helt galt i halsen.

Manglende viden om Kattegatforbindelsen - igen igen

af Pyloriis, 29/7 2019, 15:18 (1731 dage siden) @ Ib Jensen

Kattegatforbindelsen gavner kun dem som bor i og omkring Aarhus og nord for Aarhus

Der er der godt nok et eller andet, du har fået helt galt i halsen.

Så gør mig klogere!
Hvis du ellers har argumenterne,

Manglende viden om Kattegatforbindelsen - igen igen

af Ib Jensen, 29/7 2019, 15:41 (1731 dage siden) @ Pyloriis

Kattegatforbindelsen gavner kun dem som bor i og omkring Aarhus og nord for Aarhus

Der er der godt nok et eller andet, du har fået helt galt i halsen.


Så gør mig klogere!


Det tror jeg ikke, jeg magter. Jeg tror simpelthen, du er uden for pædagogisk rækkevidde. Du ville gøre os alle en stor tjeneste ved at sætte dig lidt ind i tingene, inden du begynder at strø om dig med mere eller mindre fantasifulde 4-sporsprojekter.

Hvis du vitterlig vil vide mere om, hvor stor en del af den samlede danske befolkning, der vil få glæde af en Kattegatforbindelse, kan du starte med at gennemlæse dette materiale:

https://kattegatforbindelse.dk/materialer/

Manglende viden om Kattegatforbindelsen

af Pyloriis, 29/7 2019, 15:57 (1731 dage siden) @ Ib Jensen

Kattegatforbindelsen gavner kun dem som bor i og omkring Aarhus og nord for Aarhus

Der er der godt nok et eller andet, du har fået helt galt i halsen.


Så gør mig klogere!

Det tror jeg ikke, jeg magter. Jeg tror simpelthen, du er uden for pædagogisk rækkevidde. Du ville gøre os alle en stor tjeneste ved at sætte dig lidt ind i tingene, inden du begynder at strø om dig med mere eller mindre fantasifulde 4-sporsprojekter.

Hvis du vitterlig vil vide mere om, hvor stor en del af den samlede danske befolkning, der vil få glæde af en Kattegatforbindelse, kan du starte med at gennemlæse dette materiale:

https://kattegatforbindelse.dk/materialer/

Den har jeg faktisk læst.

Der er blot ikke meget om jernbanen idet de tager en masse forbehold.
Måske klogt fordi meget er usikkert.
Men de tal omkring jernbane og passagerantal er ikke imponerende!

Men jeg er enig i at vejforbindelsen over Kattegat er fornuftig og givet kommer.

Men ærgerligt at du ikke vil dele din viden om Kattegatforbindelsen og jernbanedelen med os andre.:-

Manglende viden om Kattegatforbindelsen

af Ib Jensen, 29/7 2019, 16:02 (1731 dage siden) @ Pyloriis

Kattegatforbindelsen gavner kun dem som bor i og omkring Aarhus og nord for Aarhus

Der er der godt nok et eller andet, du har fået helt galt i halsen.


Så gør mig klogere!

Det tror jeg ikke, jeg magter. Jeg tror simpelthen, du er uden for pædagogisk rækkevidde. Du ville gøre os alle en stor tjeneste ved at sætte dig lidt ind i tingene, inden du begynder at strø om dig med mere eller mindre fantasifulde 4-sporsprojekter.

Hvis du vitterlig vil vide mere om, hvor stor en del af den samlede danske befolkning, der vil få glæde af en Kattegatforbindelse, kan du starte med at gennemlæse dette materiale:

https://kattegatforbindelse.dk/materialer/


Den har jeg faktisk læst.


Det tror jeg faktisk ikke, du har. Hvis du havde, ville du ikke skrive "den". Læs nu materialet, og find selv ud af, hvor stor en del af den samlede danske befolkning, der vil få glæde af en Kattegatforbindelse.

Manglende viden om Kattegatforbindelsen

af Pyloriis, 29/7 2019, 16:23 (1731 dage siden) @ Ib Jensen

https://kattegatforbindelse.dk/materialer/


Den har jeg faktisk læst.


Det tror jeg faktisk ikke, du har. Hvis du havde, ville du ikke skrive "den". Læs nu materialet, og find selv ud af, hvor stor en del af den samlede danske befolkning, der vil få glæde af en Kattegatforbindelse.

Jo - jeg har faktisk læst en stor del af hele materialet. Også det som står i de andre menupunkter.

Som jeg skrev er jeg enig i at vejforbindelsen giver god mening også for mange syd for Aarhus og mod Vest og Nord.

Men når det kommer til jernbanen står der faktisk ikke meget hvad man forventer.
Udover at antal togrejsende over Store Bælt vil falde fra 8 mio til under 6 mio. årligt og måske op til 6 mio via Kattegatforbindelsen.
Men måtte det passe vil jeg have ret i at der næppe vil være så hyppige afgange med "højhastighedstog" fra det sydvestlige Jylland og Fyn.

Manglende viden om Kattegatforbindelsen - igen igen

af steenth, 29/7 2019, 16:20 (1731 dage siden) @ Ib Jensen

Hvis du vitterlig vil vide mere om, hvor stor en del af den samlede danske befolkning, der vil få glæde af en Kattegatforbindelse, kan du starte med at gennemlæse dette materiale:

https://kattegatforbindelse.dk/materialer/

Jeg kigget VD genberegning igennem fra 2018. På tog skriver de:
"Omvendt spares der stort set ingen tid på en tur fra København til Fyn, Midt- eller Sønderjylland"

Der spares noget tid på vejtrafik over Storebælt ved der flyttes trafik til Kattegat.

Mit problem med Kattegat-forbindelse, at det ikke løber rundt med bane. På langt sigt er det nok en god ide. Men det er ikke endnu.

Manglende viden om Kattegatforbindelsen

af Pyloriis, 29/7 2019, 18:09 (1731 dage siden) @ steenth

Hvis du vitterlig vil vide mere om, hvor stor en del af den samlede danske befolkning, der vil få glæde af en Kattegatforbindelse, kan du starte med at gennemlæse dette materiale:

https://kattegatforbindelse.dk/materialer/


Jeg kigget VD genberegning igennem fra 2018. På tog skriver de:
"Omvendt spares der stort set ingen tid på en tur fra København til Fyn, Midt- eller Sønderjylland"

Der spares noget tid på vejtrafik over Storebælt ved der flyttes trafik til Kattegat.

Mit problem med Kattegat-forbindelse, at det ikke løber rundt med bane. På langt sigt er det nok en god ide. Men det er ikke endnu.

Vi er meget enige. En jernbane over Kattegat nu og de næstr 40-50 år er der ikke behov for. Slet ikke hvis det jeg har skitseret blev gennemført.

I første omgang er der- som stenth har påpeget næppe de store kapacitetsproblemer fra Ringsted til Odense. Så supplerende tunnelrør under Store Bælt kan vente.

Men jeg vil stadig mene at en tunnel til jernbane under Lille Bælt og en stor banegård ved Taulov er en god ide.
Nordpå herfra ny bane til højhastighedstog og med mulighed for senere udvidelse til 4 spor ( hvis man vil sende lastbiler med toget) til Aarhus og her ny stor station. Herfra 2 spor til Aalborg.

Manglende viden om Kattegatforbindelsen

af Niels Bak, 30/7 2019, 22:12 (1730 dage siden) @ Pyloriis

En Kattegatforbindelse uden jernbane er for evigt at overlade markedet til bilen for al trafik mellem Sjælland og Jylland nord for Århus...

Selv med din højhastigheds-omvejsbane, så er det at gentage alle problemerne med den nuværende linjeføring af banerne i Jylland - nemlig at de er væsentlig længere end de tilsvarende veje. Når banen har en høj procentdel af pendlertrafikken fx mellem Slagelse og Kbh og når der er mange passagerer Odense-kbh, så skyldes det ikke mindst at banens linjeføring her er ret lige og rationel. Og dermed bliver hurtigere end bilerne (godt hjulpet af Køge Bugt Motorvejsparkeringen).

Så at bruge en masse milliarder på højhastighedsbaner over Fyn og op gennem Jylland - undtaget lige ved Vejle forstår jeg, hvor de fine højhastighedstog skal tage kringelturen ind om bunden af fjorden? - er at bruge pengene på den halve løsning. Desuden bliver den ikke hurtig nok til for alvor at skabe et fælles arbejdsmarked mellem København og Østjylland, og det er altså noget der batter i udviklingen af samfundet. Det er lige meget, når man søger lærere eller kontorassistenter, men for virksomheder, som behøver højt specialiseret arbejdskraft, er det en fordel jo større rekrutteringsgrundlaget er. Især for Århus vil det give adgang til en kritisk masse.

Togfondens projekter ligger faktisk et meget rimeligt sted for trafikken på Fyn og i Jylland med store men dog realistiske investeringer der vil give timeforbindelser Odense-Århus, Århus-Ålborg og Odense-Esbjerg og med nok nye stykker bane til at der bliver kapacitet til at opgradere lokaltrafikken på den eksisterende bane til S-togslignende 20-minutters-drift.

Manglende viden om Kattegatforbindelsen

af Pyloriis, 31/7 2019, 08:35 (1730 dage siden) @ Niels Bak

En Kattegatforbindelse uden jernbane er for evigt at overlade markedet til bilen for al trafik mellem Sjælland og Jylland nord for Århus...

Så det du siger indebærer at Timemodellen ikke giver mening for dem som bor i den del af Jylland??
Den giver ellers adgang med direkte tog fra Aalborg til København på 3 timer. Med en Kattegatforbindelse vil det tage 1 time til Aarhus, skift i Aarhus og så 1 time til København. Min. 2 timer 10-15 min.


Selv med din højhastigheds-omvejsbane, så er det at gentage alle problemerne med den nuværende linjeføring af banerne i Jylland - nemlig at de er væsentlig længere end de tilsvarende veje. Når banen har en høj procentdel af pendlertrafikken fx mellem Slagelse og Kbh og når der er mange passagerer Odense-kbh, så skyldes det ikke mindst at banens linjeføring her er ret lige og rationel. Og dermed bliver hurtigere end bilerne (godt hjulpet af Køge Bugt Motorvejsparkeringen).

Hastigheden vil være højere og der vil ikke være så mange stop ligesom man ikke skal belastes af langsommere tog, nedbrud af materiel, sporskiftefejl og signalfejl. Alt sammen noget som vil reducere transporttiden så forskellen mellem Kattegatforbindelsen og mit forslag bliver en del mindre.


Så at bruge en masse milliarder på højhastighedsbaner over Fyn og op gennem Jylland - undtaget lige ved Vejle forstår jeg, hvor de fine højhastighedstog skal tage kringelturen ind om bunden af fjorden? - er at bruge pengene på den halve løsning.

Hvis man starter med en tunnel under Lille Bælt, ny stor station nordvest for Taulov med forbindelse til nuværende baner mod syd, nord, vest og øst og laver den "omvej" på 8-10 vest for Vejle by og så lige nordpå (i første omgang til nordvest for Aarhus - senere måske længere nordpå) - så bliver det dyrere end det som er planlagt i Timemodellen - men langt billigere end Kattegatforbindelsen.
Timemodellen giver ikke flere jernbanespor i det Østjyske - men øget belastning.
Kattegatforbindelsen vil primært blive brugt 2 gange i timen med 100-200 personer pr gang. Det er en dyr løsning.
Og apropos klimaet. Man må vel forvente at Kattegatforbindelsen en pænt antal dage om året ikke kan køre 300 km/h men måske kun 100-150 km/h grundet vind og vejr som det sker over Storebælt i dag?

Desuden bliver den ikke hurtig nok til for alvor at skabe et fælles arbejdsmarked mellem København og Østjylland, og det er altså noget der batter i udviklingen af samfundet. Det er lige meget, når man søger lærere eller kontorassistenter, men for virksomheder, som behøver højt specialiseret arbejdskraft, er det en fordel jo større rekrutteringsgrundlaget er. Især for Århus vil det give adgang til en kritisk masse.
Hvor mange af disse personer bor udelukkende i Aarhus midtby? Jeg vil tro at der bor flere udenfor Aarhus som ville have større glæde af min model med direkte tog fra Hjørring, Frederikshavn, Struer, Holstebro, Herning m.fl.
Og vil samfundet til den tid (om 20-30 år) fortsat tillade at man pendler så langt? Nu er vi godt i gang med flyskam og oksekødskam af hensyn til klimaet.


Togfondens projekter ligger faktisk et meget rimeligt sted for trafikken på Fyn og i Jylland med store men dog realistiske investeringer der vil give timeforbindelser Odense-Århus, Århus-Ålborg og Odense-Esbjerg og med nok nye stykker bane til at der bliver kapacitet til at opgradere lokaltrafikken på den eksisterende bane til S-togslignende 20-minutters-drift.

Manglende viden om Kattegatforbindelsen - igen igen

af tgpsen, 30/7 2019, 15:40 (1730 dage siden) @ steenth


Jeg kigget VD genberegning igennem fra 2018. På tog skriver de:
"Omvendt spares der stort set ingen tid på en tur fra København til Fyn, Midt- eller Sønderjylland"

Men så må de jo have noget også. Opgradering på Vestfyn, jernbanebro Bøjden - Fynshav.

Der spares noget tid på vejtrafik over Storebælt ved der flyttes trafik til Kattegat.

Ca. en time pr. rejse. Det er noget der skæpper.


Mit problem med Kattegat-forbindelse, at det ikke løber rundt med bane. På langt sigt er det nok en god ide. Men det er ikke endnu.

Sådan har jeg det også når havegangen er tilsneet. Ikke sådan som kineserne som bygger en hel masse som er en god ide på langt sigt. Jeg bliver helt søvnig ved tanken.

Manglende viden om Kattegatforbindelsen - igen igen

af Jens Hansen, 31/7 2019, 09:32 (1730 dage siden) @ tgpsen

apropos "den manglende viden" - lidt fakta (måske)

På Transportministeriet hjemmeside findes noget materiale, blandt andet dette;

https://www.trm.dk/da/publikationer/2015/strategisk-analyse-af-kattegatforbindelse

af baggrundsnotatet benævnt "Kattegatbanen" ses hvilken rejsetidsforbedringer som kan opnås (side 21), godt nok med både en Kattegatforbindelse og en Timemodel (lidt fup og svindel?).

eksempler

København - Viborg i dag 4 t 17 min - fremover 2 t 11 min
København - Silkeborg i dag 3 t 11 min - fremover 1 t 49 min
København - Aalborg i dag 4 t 19 min - fremover 2 t 3 min
København - Frederikshavn i dag 5 t 44 min - fremover 3 t 21 min

JH

Manglende viden om Kattegatforbindelsen - igen igen

af mikedk2100, 31/7 2019, 09:42 (1730 dage siden) @ Jens Hansen

København - Aalborg i dag 4 t 19 min - fremover 2 t 3 min

Der kan man igen se, hvor meget planlægningen skrider på ganske få år. I december 2015 kunne man åbenbart køre fra København til Aalborg på 4 timer og 19 minutter. 3½ år senere tager det 4 timer og 52 minutter (33 minutter længere) med det såkaldte "lyntog".

Men det lyder selvfølgelig også endnu bedre at sige, at man kan skære næsten 3 timer af køretiden fremfor de 2.

Manglende viden om Kattegatforbindelsen - igen igen

af P.Jensen, 31/7 2019, 12:17 (1730 dage siden) @ mikedk2100

Kun korrekt i denne uge.

Køretid er p.t. påvirket af sporarbejde indtil december mellem Randers og Aalborg - betydning 6 min. ekstra og på Fyn i denne uge med.

Fra næste uge er IC-lyn 4t 21 min om turen og efter december vel 4 t og 15 min.

P.Jensen

Manglende viden om Kattegatforbindelsen - igen igen

af Pyloriis, 31/7 2019, 10:35 (1730 dage siden) @ Jens Hansen
redigeret af Pyloriis, 31/7 2019, 10:46

apropos "den manglende viden" - lidt fakta (måske)

På Transportministeriet hjemmeside findes noget materiale, blandt andet dette;

https://www.trm.dk/da/publikationer/2015/strategisk-analyse-af-kattegatforbindelse

af baggrundsnotatet benævnt "Kattegatbanen" ses hvilken rejsetidsforbedringer som kan opnås (side 21), godt nok med både en Kattegatforbindelse og en Timemodel (lidt fup og svindel?).


Regner man lidt på de tal som analysen fra 2015 angiver med 15.800 daglig rejsende via Kattegatforbindelsen og halvdelen skønnes at være pendlere (=7.900) og den anden halvdel privatrejsende og erhvervsfolk (16%-> sv.t. 1.264 passagerer) og køre toget med 2 afgange i timen mellem kl. 05. og 01 (i alt 20 timer) vil der være privatrejsende og erhvervsfolk fordelt ligeligt på disse 20 timer og ydermere fordelt på 2 afgange i hver retning sv.t. 7.900/20/2/2= 99 passagerer i hvert tog.

I tidsrummet mellem 6 & 8 morgen og 15.30 eftermiddag til 18.00 øges det selvfølgelig med alle pendlere.
Det vil betyde at disse afgange vil få (såfremt lige mange rejser mellem Århus-København / København-Aarhus) 7.900/10 afgange i hvert retning/2= 395 passagerer i hvert tog.
Om det er imponerende og kan forsvare en merudgift på 60 mia.kr. ved jeg ikke.

De "privatrejsende" udover oplevelsen af turen ud over vandet og Samsø - er nok ligeglad med om turen tager 20-25 min kortere end via Fyn.

Så reelt er det "hensynet" til 7.900 pendlere og de måske 20-30 minutter som spares via Kattegat. Nogle dyre minutter!

Mon ikke der er mange daglige pendlere som vil synes at de 60 mia kr som jernbanedelen vil koste kunne bruges bedre på anden kollektiv transport?

Manglende viden om Kattegatforbindelsen - igen igen

af Pyloriis, 1/8 2019, 09:28 (1729 dage siden) @ Pyloriis

apropos "den manglende viden" - lidt fakta (måske)

På Transportministeriet hjemmeside findes noget materiale, blandt andet dette;

https://www.trm.dk/da/publikationer/2015/strategisk-analyse-af-kattegatforbindelse

af baggrundsnotatet benævnt "Kattegatbanen" ses hvilken rejsetidsforbedringer som kan opnås (side 21), godt nok med både en Kattegatforbindelse og en Timemodel (lidt fup og svindel?).

Regner man lidt på de tal som analysen fra 2015 angiver med 15.800 daglig rejsende via Kattegatforbindelsen og halvdelen skønnes at være pendlere (=7.900) og den anden halvdel privatrejsende og erhvervsfolk (16%-> sv.t. 1.264 passagerer) og køre toget med 2 afgange i timen mellem kl. 05. og 01 (i alt 20 timer) vil der være privatrejsende og erhvervsfolk fordelt ligeligt på disse 20 timer og ydermere fordelt på 2 afgange i hver retning sv.t. 7.900/20/2/2= 99 passagerer i hvert tog.

I tidsrummet mellem 6 & 8 morgen og 15.30 eftermiddag til 18.00 øges det selvfølgelig med alle pendlere.
Det vil betyde at disse afgange vil få (såfremt lige mange rejser mellem Århus-København / København-Aarhus) 7.900/10 afgange i hvert retning/2= 395 passagerer i hvert tog.
Om det er imponerende og kan forsvare en merudgift på 60 mia.kr. ved jeg ikke.

De "privatrejsende" udover oplevelsen af turen ud over vandet og Samsø - er nok ligeglad med om turen tager 20-25 min kortere end via Fyn.

Så reelt er det "hensynet" til 7.900 pendlere og de måske 20-30 minutter som spares via Kattegat. Nogle dyre minutter!

Mon ikke der er mange daglige pendlere som vil synes at de 60 mia kr som jernbanedelen vil koste kunne bruges bedre på anden kollektiv transport?

Prøvede at regne lidt på hvad samfundet giver i tilskud pr time til disse pendlere.
Hvis vi antager at der er 10.000 pendlere dagli som hver sparer ½ time i hver retning (=1 time daglig) på 220 arbejdsdage og vi blot sætter tidsperioden på 50 år. og merprisen på at tilføje jernbanen (ca. 60 mia 2018 kr).
Så giver det med en anlægspris på 60 mia. kr og 10.000(pendlere) * 220 (timer årlig pr. pendler) * 50 år = 545 kr. pr. pendler pr dag i tilskud. Sættes jernbanen til at holde i 100 år er tilskuddet 273 kr.

Sådan kan man jo ikke regne - eller kan man ? :-|
Tallet skal jo holdes op mod hvad f.eks. de vel nok 80.000 daglige pendlere (ud af de 135.000 køretøjer) som i morgen- og eftermiddagstrafikken på Køge Bugt motorvejen nemt bruger 1/2-3/4 time x 2 dagligt i mertransport til og fra arbejde.
Hvis man over 50 år havde brugt et tilsvarende beløb til disse 80.000 daglige pendlere (545 kr pr. time) ville det betyde at samfundet skulle have anvendt 497 mia. kr.
Sikken en motorvej der kunne laves for de penge.;-)

Nå det var kun lidt for sjov på en regnvejrsdag:-P :-D

Manglende viden om Kattegatforbindelsen - igen igen

af tgpsen, 1/8 2019, 11:08 (1729 dage siden) @ Pyloriis

apropos "den manglende viden" - lidt fakta (måske)

På Transportministeriet hjemmeside findes noget materiale, blandt andet dette;

https://www.trm.dk/da/publikationer/2015/strategisk-analyse-af-kattegatforbindelse

af baggrundsnotatet benævnt "Kattegatbanen" ses hvilken rejsetidsforbedringer som kan opnås (side 21), godt nok med både en Kattegatforbindelse og en Timemodel (lidt fup og svindel?).

Regner man lidt på de tal som analysen fra 2015 angiver med 15.800 daglig rejsende via Kattegatforbindelsen og halvdelen skønnes at være pendlere (=7.900) og den anden halvdel privatrejsende og erhvervsfolk (16%-> sv.t. 1.264 passagerer) og køre toget med 2 afgange i timen mellem kl. 05. og 01 (i alt 20 timer) vil der være privatrejsende og erhvervsfolk fordelt ligeligt på disse 20 timer og ydermere fordelt på 2 afgange i hver retning sv.t. 7.900/20/2/2= 99 passagerer i hvert tog.

I tidsrummet mellem 6 & 8 morgen og 15.30 eftermiddag til 18.00 øges det selvfølgelig med alle pendlere.
Det vil betyde at disse afgange vil få (såfremt lige mange rejser mellem Århus-København / København-Aarhus) 7.900/10 afgange i hvert retning/2= 395 passagerer i hvert tog.
Om det er imponerende og kan forsvare en merudgift på 60 mia.kr. ved jeg ikke.

De "privatrejsende" udover oplevelsen af turen ud over vandet og Samsø - er nok ligeglad med om turen tager 20-25 min kortere end via Fyn.

Så reelt er det "hensynet" til 7.900 pendlere og de måske 20-30 minutter som spares via Kattegat. Nogle dyre minutter!

Mon ikke der er mange daglige pendlere som vil synes at de 60 mia kr som jernbanedelen vil koste kunne bruges bedre på anden kollektiv transport?


Prøvede at regne lidt på hvad samfundet giver i tilskud pr time til disse pendlere.
Hvis vi antager at der er 10.000 pendlere dagli som hver sparer ½ time i hver retning (=1 time daglig) på 220 arbejdsdage og vi blot sætter tidsperioden på 50 år. og merprisen på at tilføje jernbanen (ca. 60 mia 2018 kr).
Så giver det med en anlægspris på 60 mia. kr og 10.000(pendlere) * 220 (timer årlig pr. pendler) * 50 år = 545 kr. pr. pendler pr dag i tilskud. Sættes jernbanen til at holde i 100 år er tilskuddet 273 kr.

60000000000 kr. / (10.000(pendlere) * 220 (timer/år/pendler) * 50 år) = 545.45 kr. / time

Lad os håbe de arbejder i de timer, til en god løn.

De rigtige besparede tider er her.

Sådan kan man jo ikke regne - eller kan man ? :-|

Næh, for der meste af pendlingen vil være nyskabt. Altså er der ingen forbedring af pendlingstiden. Det er jobskabelse som følge af broen der er interessant.

Tallet skal jo holdes op mod hvad f.eks. de vel nok 80.000 daglige pendlere (ud af de 135.000 køretøjer) som i morgen- og eftermiddagstrafikken på Køge Bugt motorvejen nemt bruger 1/2-3/4 time x 2 dagligt i mertransport til og fra arbejde.
Hvis man over 50 år havde brugt et tilsvarende beløb til disse 80.000 daglige pendlere (545 kr pr. time) ville det betyde at samfundet skulle have anvendt 497 mia. kr.
Sikken en motorvej der kunne laves for de penge.;-)

Nå det var kun lidt for sjov på en regnvejrsdag:-P :-D

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af pjl, 28/7 2019, 23:45 (1732 dage siden) @ Pyloriis

Problemet er stadigvæk at Kattegatforbindelsen underminerer værdien og passagergrundlaget for Timemodellen.
Gennemføres Kattegatforbindelsen bliver begge forbindelser lidende.
I stedet for måske på sigt 3- 4 tog i timen på det jeg har jeg foreslået bliver der max et par time på h.h. Kattegatforbindelsen og på Timemodellen.
Ydermere kan man spare Vejle broen og udretning af strækninger i det østjyske.

Man kan spare pengene på Kattegatbroen, den nye forbindelse over Vejle Fjord og udretningen af banen ved Skanderborg ved at bygge en ny forbindelse over Lillebælt mellem Bogense og Juelsminde, hvis man samtidig opfører en ny bane over vestfyn kan man få hastigheden i vejret tidligere og få effekter af investeringerne før tid. Hvis man samtidig elektrificerer Vejle til Struer vil man have dækket hovedparten af de større Danske byer med hurtige togforbindelser.

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af steenth, 28/7 2019, 13:49 (1733 dage siden) @ Pyloriis
redigeret af steenth, 28/7 2019, 14:06

Hvad ville det mon koste at lave en ny regulær højhastighedsbane fra Ringsted via ny tunnel under Store Bælt, tværs over Fyn ( men via eksisterende banegård i Odense) via ny tunnel under Lille Bælt til ny banegård nordvest for Taulov og direkte nordpå til Aalborg med kun et stop på en ny banegård ved Aarhus hvor man kunne skifte til Silkeborg, Herning, Holstebro og herfra videre mod nordvest.

Tog som kørte 300 km/h og kun stoppede i Ny Ellebjerg, Ringsted, Odense, ny station ved Taulov, ny station ved Aarhus og endelig Aalborg.

Hvorfor stationer langt fra de nye de skal betjene? Hvis der blev grundlag for det, så er det nok bedre med en tunnel under Aarhus imod Randers, som også kan bruges til regionaltrafikken. Det er by til by transport giver genvist. Og Randers er en af de store på øst-kysten.

Med så få stop og god forbindelse i øvrigt til nuværende østjyske jernbane ved Taulov og ved Aarhus er grundlaget for en Kattegatforbindelse vel ikke tilstede?

Taulov er ikke specielt godt - man skal alligevel skifte til anden transport for at komme til byerne. Det bedre at en højhastighedstog kortvarig forlader en højhastighedsbane til at fx betjene Fredericia. Ellers et højhastighedstog kører til Fredericia og betjene stationer op langs østkysten, mens der er direkte tog fra/til København som kun stopper i Odense og Aarhus, som kan forsætter til Nordjylland.

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af Pyloriis, 28/7 2019, 15:02 (1733 dage siden) @ steenth

Hvad ville det mon koste at lave en ny regulær højhastighedsbane fra Ringsted via ny tunnel under Store Bælt, tværs over Fyn ( men via eksisterende banegård i Odense) via ny tunnel under Lille Bælt til ny banegård nordvest for Taulov og direkte nordpå til Aalborg med kun et stop på en ny banegård ved Aarhus hvor man kunne skifte til Silkeborg, Herning, Holstebro og herfra videre mod nordvest.

Tog som kørte 300 km/h og kun stoppede i Ny Ellebjerg, Ringsted, Odense, ny station ved Taulov, ny station ved Aarhus og endelig Aalborg.

Hvorfor stationer langt fra de nye de skal betjene? Hvis der blev grundlag for det, så er det nok bedre med en tunnel under Aarhus imod Randers, som også kan bruges til regionaltrafikken. Det er by til by transport giver genvist. Og Randers er en af de store på øst-kysten.

Med så få stop og god forbindelse i øvrigt til nuværende østjyske jernbane ved Taulov og ved Aarhus er grundlaget for en Kattegatforbindelse vel ikke tilstede?

Taulov er ikke specielt godt - man skal alligevel skifte til anden transport for at komme til byerne. Det bedre at en højhastighedstog kortvarig forlader en højhastighedsbane til at fx betjene Fredericia. Ellers et højhastighedstog kører til Fredericia og betjene stationer op langs østkysten, mens der er direkte tog fra/til København som kun stopper i Odense og Aarhus, som kan forsætter til Nordjylland.

Jeg foreslå en højhastighedsbane. Altså min 300 km/h.
Du taler en fortsættelse af noget som bedst kan betegnes som IC-lyntog med en masse stop i det østjyske, kombineret med en dyr tunnel under Aarhus midtby.
På Sjælland mener du ikke der skal være nogen særlige stop udover København?
I hovedstadsområdet må man bevæge sig rimeligt langt for at komme til Hovedbanegården. 10-20 km eller mere.
Men jyder kan ikke bevæge dig ret langt eller ?
Hvis en højhastighedsbane skal give mening og være attraktiv skal der være få stop og høj hastighed.
Især hvis det skulle være alternativ til Kattegatforbindelsen.

Så området nordvest for Taulov tillader omstigning mellem nord, øst, syd og vest.
Kombineret med en mindre omlægning af eksisterende jernbane ville det blive et attraktivt sted.
At beholde nuværende jernbane til regionaltog for det over de næste 50 år sammenhængende byområde fra Kolding i syd til Aarhus i Nord giver god mening.

Nuværende bane kan ikke laves om til 300 km/h uden større omkostninger og det skulle i givet fald være 4 spor.

Stationen vest for Aarhus skal ikke kun betjene Aarhus midtby men hele det midtjyske område.
Så at køre ind tiæ centrum gennem dyr tunnel giver ikke mening.

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af steenth, 28/7 2019, 22:46 (1732 dage siden) @ Pyloriis

Hvad ville det mon koste at lave en ny regulær højhastighedsbane fra Ringsted via ny tunnel under Store Bælt, tværs over Fyn ( men via eksisterende banegård i Odense) via ny tunnel under Lille Bælt til ny banegård nordvest for Taulov og direkte nordpå til Aalborg med kun et stop på en ny banegård ved Aarhus hvor man kunne skifte til Silkeborg, Herning, Holstebro og herfra videre mod nordvest.

Tog som kørte 300 km/h og kun stoppede i Ny Ellebjerg, Ringsted, Odense, ny station ved Taulov, ny station ved Aarhus og endelig Aalborg.

Hvorfor stationer langt fra de nye de skal betjene? Hvis der blev grundlag for det, så er det nok bedre med en tunnel under Aarhus imod Randers, som også kan bruges til regionaltrafikken. Det er by til by transport giver genvist. Og Randers er en af de store på øst-kysten.

Med så få stop og god forbindelse i øvrigt til nuværende østjyske jernbane ved Taulov og ved Aarhus er grundlaget for en Kattegatforbindelse vel ikke tilstede?

Taulov er ikke specielt godt - man skal alligevel skifte til anden transport for at komme til byerne. Det bedre at en højhastighedstog kortvarig forlader en højhastighedsbane til at fx betjene Fredericia. Ellers et højhastighedstog kører til Fredericia og betjene stationer op langs østkysten, mens der er direkte tog fra/til København som kun stopper i Odense og Aarhus, som kan forsætter til Nordjylland.


Jeg foreslå en højhastighedsbane. Altså min 300 km/h.

København - skift i Taulov til ?? - hvordan kommer man så til Vejle og Horsens?
Eller et direkte tog, som er højhastighed til Fredericia, som foresætter til Vejle, Horsens, Skanderborg og Aarhus uden skift. Eller et andet togsystem til Esbjerg... Hvis man ikke har en god køreplan til nye spor, så får man ikke nye passagerer til toget.

Du taler en fortsættelse af noget som bedst kan betegnes som IC-lyntog med en masse stop i det østjyske, kombineret med en dyr tunnel under Aarhus midtby.

En tunnel under Aarhus til Randers har nogen foreslået og regnet på. En terminal uden for en by vil virke på samme måde som en lufthavn. Man skal ind til byen for at komme videre i de fleste tilfælge... Tyskerne fx har ikke gjort det. Den nyeste højhastighedsbane Leipzig/Halle-Erfurt-Nürnberg kommer igennem de store byer undervejes. Og jeg ser gerne hurtig tog København-Odense-Aarhus-Aalborg med evt Randers, som ikke skal stoppe i den andre østjyske byer - det andre højhastighedstog.

På Sjælland mener du ikke der skal være nogen særlige stop udover København?
I hovedstadsområdet må man bevæge sig rimeligt langt for at komme til Hovedbanegården. 10-20 km eller mere.
Men jyder kan ikke bevæge dig ret langt eller ?
Hvis en højhastighedsbane skal give mening og være attraktiv skal der være få stop og høj hastighed.
Især hvis det skulle være alternativ til Kattegatforbindelsen.

Uanset Katteforbindelse, så er det svært at betjene alle med gode forbindelser. Men jeg ser kan håndteres gode forbindelser til Odense, så det er let at skifte til højhastighedstog til jyske destinationer.

Så området nordvest for Taulov tillader omstigning mellem nord, øst, syd og vest.

Hvad med forbindelse til andre destinationer? Skal man skifte for at komme til Sønderborg, Esbjerg, Vejle og Horsens., hvor mange af de byer har en størrelse hvor de skal have gode forbindelser.

Kombineret med en mindre omlægning af eksisterende jernbane ville det blive et attraktivt sted.
At beholde nuværende jernbane til regionaltog for det over de næste 50 år sammenhængende byområde fra Kolding i syd til Aarhus i Nord giver god mening.

Enig. Men bør være et mix af tog på den gamle strækning. Det er god plads til.

Stationen vest for Aarhus skal ikke kun betjene Aarhus midtby men hele det midtjyske område.
Så at køre ind tiæ centrum gennem dyr tunnel giver ikke mening

Som jeg skrev tidligere. Så er forbindelserne til resten af området inde fra byen og en satellitstation uden for en by vil forlænge rejsetiden, da skal hen til det sted, hvor forbindelserne videre ud i området er. De fleste busruter ender i byen - tit på den gamle station. Det er der de fleste lokale skal til og de tællere mere i daglige end dem, som skal med toget. Og en tunnel fra Aarhus H kan være option på langt sigt, hvis der bliver grundlag for det.

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af pjl, 28/7 2019, 23:52 (1732 dage siden) @ steenth

En tunnel under Aarhus til Randers har nogen foreslået og regnet på. En terminal uden for en by vil virke på samme måde som en lufthavn. Man skal ind til byen for at komme videre i de fleste tilfælge... Tyskerne fx har ikke gjort det. Den nyeste højhastighedsbane Leipzig/Halle-Erfurt-Nürnberg kommer igennem de store byer undervejes. Og jeg ser gerne hurtig tog København-Odense-Aarhus-Aalborg med evt Randers, som ikke skal stoppe i den andre østjyske byer - det andre højhastighedstog.

Enten skal man til/fra Aarhus eller også skal man ikke, en shunt uden om Aarhus ville (bygget det rette sted) være en langt mere gavnlig investering. Nu hvor man skal i gang med at udvidde E45 mellem Aarhus S og Aarhus N, burde man anlægge denne shunt ved siden af, sporene er meget tæt på motorvejen begge steder. Yderligere kan det løse en serie problemer for godstog, som skal nord for Aarhus, der skal gennem et rangeringsmareridt i dag.

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af Peter Linaa, 29/7 2019, 15:56 (1731 dage siden) @ pjl

En tunnel under Aarhus til Randers har nogen foreslået og regnet på. En terminal uden for en by vil virke på samme måde som en lufthavn. Man skal ind til byen for at komme videre i de fleste tilfælge... Tyskerne fx har ikke gjort det. Den nyeste højhastighedsbane Leipzig/Halle-Erfurt-Nürnberg kommer igennem de store byer undervejes. Og jeg ser gerne hurtig tog København-Odense-Aarhus-Aalborg med evt Randers, som ikke skal stoppe i den andre østjyske byer - det andre højhastighedstog.


Enten skal man til/fra Aarhus eller også skal man ikke, en shunt uden om Aarhus ville (bygget det rette sted) være en langt mere gavnlig investering. Nu hvor man skal i gang med at udvidde E45 mellem Aarhus S og Aarhus N, burde man anlægge denne shunt ved siden af, sporene er meget tæt på motorvejen begge steder. Yderligere kan det løse en serie problemer for godstog, som skal nord for Aarhus, der skal gennem et rangeringsmareridt i dag.

Kan du lige forklare, hvad du mener med "rangeringsmareridt i Aarhus". Hvor mange godstog om ugen drejer det sig om?

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af pjl, 29/7 2019, 18:41 (1731 dage siden) @ Peter Linaa

Kan du lige forklare, hvad du mener med "rangeringsmareridt i Aarhus".

Godstog gennem Aarhus kræver remboursement med rangist. Dette kan foregå på Aarhus H hvis tingene passer, alternativt kan man i fremtiden risikere at dette skal foregå på et ikke elektrificeret stykke (havnen). Under alle omstændigheder er der tabt 45-60 minutter ved hele øvelsen. Skal man nord for Aalborg er samme problematik til stede i Hjørring omend i mindre målestok (hér kniber det vist bare med at komme derop).

Hvor mange godstog om ugen drejer det sig om?

Ingen vil jeg tro, det er hele pointen. Alt gods er forlængst flyttet over på lastvogne, i en sådan grad at man skal igang med at bygge ekstra sport på det meste af E45 for at få plads til alle lastbilerne. Jernbanegods nord for Taulov i Jylland er forlængst blevet en joke.

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af Peter Linaa, 29/7 2019, 19:01 (1731 dage siden) @ pjl

Kan du lige forklare, hvad du mener med "rangeringsmareridt i Aarhus".


Godstog gennem Aarhus kræver remboursement med rangist. Dette kan foregå på Aarhus H hvis tingene passer, alternativt kan man i fremtiden risikere at dette skal foregå på et ikke elektrificeret stykke (havnen). Under alle omstændigheder er der tabt 45-60 minutter ved hele øvelsen. Skal man nord for Aalborg er samme problematik til stede i Hjørring omend i mindre målestok (hér kniber det vist bare med at komme derop).

Hvor mange godstog om ugen drejer det sig om?


Ingen vil jeg tro, det er hele pointen. Alt gods er forlængst flyttet over på lastvogne, i en sådan grad at man skal igang med at bygge ekstra sport på det meste af E45 for at få plads til alle lastbilerne. Jernbanegods nord for Taulov i Jylland er forlængst blevet en joke.

Har du kigget i TKG, som findes på Banedanmarks hjemmeside? Jeg er sikker på du bliver overrasket.

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden

af Pyloriis, 29/7 2019, 09:38 (1732 dage siden) @ steenth
redigeret af Pyloriis, 29/7 2019, 09:49

Hvad ville det mon koste at lave en ny regulær højhastighedsbane fra Ringsted via ny tunnel under Store Bælt, tværs over Fyn ( men via eksisterende banegård i Odense) via ny tunnel under Lille Bælt til ny banegård nordvest for Taulov og direkte nordpå til Aalborg med kun et stop på en ny banegård ved Aarhus hvor man kunne skifte til Silkeborg, Herning, Holstebro og herfra videre mod nordvest.

Tog som kørte 300 km/h og kun stoppede i Ny Ellebjerg, Ringsted, Odense, ny station ved Taulov, ny station ved Aarhus og endelig Aalborg.

Hvorfor stationer langt fra de nye de skal betjene? Hvis der blev grundlag for det, så er det nok bedre med en tunnel under Aarhus imod Randers, som også kan bruges til regionaltrafikken. Det er by til by transport giver genvist. Og Randers er en af de store på øst-kysten.

Med så få stop og god forbindelse i øvrigt til nuværende østjyske jernbane ved Taulov og ved Aarhus er grundlaget for en Kattegatforbindelse vel ikke tilstede?

Taulov er ikke specielt godt - man skal alligevel skifte til anden transport for at komme til byerne. Det bedre at en højhastighedstog kortvarig forlader en højhastighedsbane til at fx betjene Fredericia. Ellers et højhastighedstog kører til Fredericia og betjene stationer op langs østkysten, mens der er direkte tog fra/til København som kun stopper i Odense og Aarhus, som kan forsætter til Nordjylland.

Uenig - Taulov er jo specielt godt. Primært fordi du nemt kan forbinde en ny højhastigshedsbane med eksisterende baner mod syd og nord. Så ja - du kommer måske til at skifte tog. Men du kan komme hurtig til Taulov fra alle dele af landet. Og til forskel for Høje Taastrup som aldrig er blevet en succes, vil en banegård som kan betjene højhastighedstog fra Nord, Øst og på sigt syd og måske Vest - have alle muligheder for at blive en succes. Skift her til "lokalbane" mod Kolding eller nordpå mod Fredericia, Vejle og videre mod Aarhus, hvis det er det du har behov for. Eller bliv i højhastighedstoget til Aarhus Vest og skift her til Aarhus C. eller mod Vest til Silkeborg, Herning, Holstebro og Struer.


Jeg foreslå en højhastighedsbane. Altså min 300 km/h.


København - skift i Taulov til ?? - hvordan kommer man så til Vejle og Horsens?
Eller et direkte tog, som er højhastighed til Fredericia, som foresætter til Vejle, Horsens, Skanderborg og Aarhus uden skift. Eller et andet togsystem til Esbjerg... Hvis man ikke har en god køreplan til nye spor, så får man ikke nye passagerer til toget.

Du taler en fortsættelse af noget som bedst kan betegnes som IC-lyntog med en masse stop i det østjyske, kombineret med en dyr tunnel under Aarhus midtby.

En tunnel under Aarhus til Randers har nogen foreslået og regnet på. En terminal uden for en by vil virke på samme måde som en lufthavn. Man skal ind til byen for at komme videre i de fleste tilfælge... Tyskerne fx har ikke gjort det. Den nyeste højhastighedsbane Leipzig/Halle-Erfurt-Nürnberg kommer igennem de store byer undervejes. Og jeg ser gerne hurtig tog København-Odense-Aarhus-Aalborg med evt Randers, som ikke skal stoppe i den andre østjyske byer - det andre højhastighedstog.

En tunnel ind under Aarhus midtby vil koste en formue og vil ikke bedre på betjeningen af alle dem som bor Vest for Aarhus.

På Sjælland mener du ikke der skal være nogen særlige stop udover København?
I hovedstadsområdet må man bevæge sig rimeligt langt for at komme til Hovedbanegården. 10-20 km eller mere.
Men jyder kan ikke bevæge dig ret langt eller ?
Hvis en højhastighedsbane skal give mening og være attraktiv skal der være få stop og høj hastighed.
Især hvis det skulle være alternativ til Kattegatforbindelsen.


Uanset Katteforbindelse, så er det svært at betjene alle med gode forbindelser. Men jeg ser kan håndteres gode forbindelser til Odense, så det er let at skifte til højhastighedstog til jyske destinationer.

Så området nordvest for Taulov tillader omstigning mellem nord, øst, syd og vest.

Hvad med forbindelse til andre destinationer? Skal man skifte for at komme til Sønderborg, Esbjerg, Vejle og Horsens., hvor mange af de byer har en størrelse hvor de skal have gode forbindelser.

Kombineret med en mindre omlægning af eksisterende jernbane ville det blive et attraktivt sted.
At beholde nuværende jernbane til regionaltog for det over de næste 50 år sammenhængende byområde fra Kolding i syd til Aarhus i Nord giver god mening.

Enig. Men bør være et mix af tog på den gamle strækning. Det er god plads til.

Nej - uenig. Skal vi have flyttet lastbilerne i transit væk fra motorvejen og skal vi have en jernbane til at betjene det sammenhængende byområde som givet vil komme fra Kolding i Syd til Aarhus - og måske Randers - i nord - ja så skal der køre S-togslignende trafik på den nuværende jernbane.
Ny bane lidt inde i landet med station i Taulov og Aarhus Vest vil sikre at mange vil kunne vælge toget med fordel. At blande regionaltog, godstoge og Højhastighedstoge er det samme som at nedlægge jernbanedriften. Intet fremtidsperspektiv i den plan!

Stationen vest for Aarhus skal ikke kun betjene Aarhus midtby men hele det midtjyske område.
Så at køre ind tiæ centrum gennem dyr tunnel giver ikke mening

Som jeg skrev tidligere. Så er forbindelserne til resten af området inde fra byen og en satellitstation uden for en by vil forlænge rejsetiden, da skal hen til det sted, hvor forbindelserne videre ud i området er. De fleste busruter ender i byen - tit på den gamle station. Det er der de fleste lokale skal til og de tællere mere i daglige end dem, som skal med toget. Og en tunnel fra Aarhus H kan være option på langt sigt, hvis der bliver grundlag for det.

Uenig - Højhastighedsbanen skal ikke blot betjene Aarhus! Placerer du en ny Aarhus Vest hvor også togene fra Silkeborg, Herning, Holstebro og måske helt til Struer kommer til for du mange flere potentielle passagerer til Højhastighedsbanen.
Dropper man Kattegatforbindelsen og laver afgang fra København minut tal 00 til Taulov, herfra deler toget sig til Sønderborg og Esbjerg, næste afgang fra København minut 20 til Aalborg, hvor toget deler sig til Hjørring og Frederikshavn og endelig afgang minuttal 40 til Aarhus og videre over Silkeborg til Herning, Holstebro og Struer.
Så ville HELE landet få nem adgang til timedrift til Hovedstaden. Aarhus 2 gang i timen, Esbjerg & Sønderborg 1 x i timen, Taulov & Odense 3 x i timen og Aalborg 1 gang i timen
Og så kunne det laves for ca. 100-110 mia kr.
Lavede man ydermere plads til senere 4 spor fra Taulov til Aalborg ville lastbiler i Transit virkelig aflaste det østjyske motorvejsnet. Måske så meget at man ikke behøvede "Hærmotorvejen".

Negativitet vedr. Billundbanen, hvad tænker I på?

af HLA7, 27/7 2019, 20:34 (1733 dage siden) @ kaibayer

Tak for dit fine indlæg. Så må vi se hvad alle disse kloge åger kan udgyde

Negativitet vedr. Billundbanen, hvad tænker I på?

af Togbus, Foldingbro, 27/7 2019, 20:57 (1733 dage siden) @ HLA7

Tak for dit fine indlæg. Så må vi se hvad alle disse kloge åger kan udgyde

Hehe
Thomas TT: "BLL-banen helt håbløs, men tilgengæld skal der bygges jernbane alle andre steder i landet inkl fire-fem Kattegat-forbindelser"
DSB-veneratiores: "DSB skal køre alle tog og da DSB aldrig har kørt tog til Billund skal banen ikke bygges"
Steenth: "signalprojektet udrulles som smurt og når det er afsluttet i 2050 kan der bygges en bane til Billund"
Skinneulv: "mere opvarmning og helst også højere billetpriser...."
.....og sådan kan man blive ved. Pointen er vel at hovedparten af debattørerne ikke lige ser bredere end 1435 mm, hvilket er ganske snævertsynet, hvis jernbanen skal have et reelt formål.
:-)

--
- busser når det er billigst

Negativitet vedr. Billundbanen, hvad tænker I på?

af pjl, 27/7 2019, 21:17 (1733 dage siden) @ Togbus

Thomas TT: "BLL-banen helt håbløs, men tilgengæld skal der bygges jernbane alle andre steder i landet inkl fire-fem Kattegat-forbindelser"
DSB-veneratiores: "DSB skal køre alle tog og da DSB aldrig har kørt tog til Billund skal banen ikke bygges"
Steenth: "signalprojektet udrulles som smurt og når det er afsluttet i 2050 kan der bygges en bane til Billund"
Skinneulv: "mere opvarmning og helst også højere billetpriser...."
.....og sådan kan man blive ved. Pointen er vel at hovedparten af debattørerne ikke lige ser bredere end 1435 mm, hvilket er ganske snævertsynet, hvis jernbanen skal have et reelt formål.
:-)

Du glemte dig selv: "Busser er mindre forurerende og skaber masser af Danske arbejdspladser, eksempelvis kører Flixbus på miljøvenlige enhjørningeprutter og alle deres chauffører er tidligere top-direktører, der savnede bedre arbejdsforhold."

Negativitet vedr. Billundbanen, hvad tænker I på?

af ivar, 28/7 2019, 02:22 (1733 dage siden) @ kaibayer

Nu fik du jo så en mængde mere eller mindre velbegrundede svar, men jeg synes, der mangler en ting i alle argumentationer:

Eksisterer der overhovedet ædruelige trafikanalyser for hhv. Legoland og Billund Lufthavn, og er der regnet på, om det overhovedet er realistisk at flytte rejsende fra bil til tog?

Jeg kan kun diske op med to eksempler, der er under fem år gamle:

1. Min datter, der bor i København, skal fra Billund til London og derfra videre til Sydvestfrankrig - og der er ingen alternativer pris- og tidsmæssigt - check in 0600. Hun må tage toget til Rq, overnatte hos os, og jeg må stå op urimeligt tidligt for at køre hende til Billund. Jow, jeg medgiver, at hun kunne have taget et hotel i Vejle eller i Billund, men hvordan ser det økonomisk ud for en familie.
2. En familie i den yngre del af min bekendtskabskreds, to voksne og fire børn, er hvert år i Legoland. Er det overhovedet attraktivt for dem at tage toget - igen fra Rq til Billund med omstigning i Vejle?

Det burde være nogenlunde enkelt at lave en analyse på trafikken til og fra Legoland og Billund Lufthavn.

Og så skal vi jo lige huske at trække de germanere, nederlændere og nordmænd, der ligger i sommerhus eller autocamper ud af ligningen.

Negativitet vedr. Billundbanen, hvad tænker I på?

af Pyloriis, 28/7 2019, 06:58 (1733 dage siden) @ ivar

Nu fik du jo så en mængde mere eller mindre velbegrundede svar, men jeg synes, der mangler en ting i alle argumentationer:

Eksisterer der overhovedet ædruelige trafikanalyser for hhv. Legoland og Billund Lufthavn, og er der regnet på, om det overhovedet er realistisk at flytte rejsende fra bil til tog?

Jeg kan kun diske op med to eksempler, der er under fem år gamle:

1. Min datter, der bor i København, skal fra Billund til London og derfra videre til Sydvestfrankrig - og der er ingen alternativer pris- og tidsmæssigt - check in 0600. Hun må tage toget til Rq, overnatte hos os, og jeg må stå op urimeligt tidligt for at køre hende til Billund. Jow, jeg medgiver, at hun kunne have taget et hotel i Vejle eller i Billund, men hvordan ser det økonomisk ud for en familie.
2. En familie i den yngre del af min bekendtskabskreds, to voksne og fire børn, er hvert år i Legoland. Er det overhovedet attraktivt for dem at tage toget - igen fra Rq til Billund med omstigning i Vejle?

Det burde være nogenlunde enkelt at lave en analyse på trafikken til og fra Legoland og Billund Lufthavn.

Og så skal vi jo lige huske at trække de germanere, nederlændere og nordmænd, der ligger i sommerhus eller autocamper ud af ligningen.

Nu er Kai måske gået i skjul?
Han har ihvertfald kun formået at komme med et "modsvar" sådan cirka 3. kvarter efter han startede denne debat.

Men tager vi Kai's egne oplysninger - 5.1 mio besøgende til Billund - ja så giver det i gennemsnit 14.000 pr døgn.
Har derfor selv Googlet disse tal:
Legoland (2017): 1.7 mio besøgende
Billund Lufthavn (2018): 875.000 charterrejsende.
2.5 mio andre flypassagerer.

Et godt bud er mindst 90% af de besøgende i Legoland næppe kunne drømme om at tage toget. Rest: ca 170.000.

Af charterrejsende, hvor lufthavnen tager 335 kr for 8 dages parkering: Næppe mere end 15-20% ville tage toget.
Så yderligere 160.000 potentielle togpassagerer.

Tilbage er 2.5 mio andre flyrejsende. Jeg har ingen ide om hvad det dækker over.

Men da mange rejser med lavprisselskaber, kan måske 30-40% være potentielle togpassager.
Det ville i bedste fald være 1 mio.

Så maximalt 1.330.000 kunne finde på at tage toget. Det giver i gennemsnit 3.643 pr døgn eller 151 pr. time.

Læg dertil at der er ca 6-7 flyafgange i tidsrummet 00.00 til 06.00 og 2-3 flyankomster også om natten.
Hvis der ikke kører tog regelmæssigt forsvinder min. 2.000-2.500 flypassager hvoraf de måske 1.000 kunne have været mulige togpassagerer.
Så fordelt på max mulige togpassagerer i tidsrummet 06.00-24.00 giver det ca 2.700 ialt eller stadig 150 pr time.

Det svarer nogenlunde til et halvt fyldt IC3 hver time i hver retning!:-( .

Negativitet vedr. Billundbanen, hvad tænker I på?

af Jens Hansen, 28/7 2019, 08:13 (1733 dage siden) @ Pyloriis

Men det er dog en hel del flere end der sidder i mange andre tog, på strækninger i det øvrige land.

JH

Negativitet vedr. Billundbanen, hvad tænker I på?

af Pyloriis, 28/7 2019, 08:17 (1733 dage siden) @ Jens Hansen

Men det er dog en hel del flere end der sidder i mange andre tog, på strækninger i det øvrige land.

JH

Nu var det så også med de mest optimistiske briller!

Og i resten af landet er der allerede skinner m.m.

Så primært er det spørgsmålet om prioritering af hvilke opgaver som bedst løser de trængselproblemer vi har ved transport og hvad manglende løsninger på jernbaneområdet så betyder på vejtrafikken!

Negativitet vedr. Billundbanen, hvad tænker I på?

af Jens Hansen, 28/7 2019, 13:02 (1733 dage siden) @ Pyloriis

Enig.

Men måske skal vi "togelskere" acceptere, at ressourcer kan bruges anderledes. Godt nok ligger der skinner andre steder, men det koster jo også.

JH

Avatar

Negativitet vedr. Billundbanen, hvad tænker I på?

af Schienenwolf, Læsø, 28/7 2019, 14:11 (1733 dage siden) @ Jens Hansen

Enig.

Men måske skal vi "togelskere" acceptere, at ressourcer kan bruges anderledes. Godt nok ligger der skinner andre steder, men det koster jo også.

JH

Der stor forskel på, hvor i landet der er behov for og god samfundsøkonomi i nyanlagte banestrækninger i dag kontra for 100 - 170 år siden. Dengang blev de fleste jernbaner anlagt af hensyn til godstransporten, der bortset fra skibsfarten ikke havde andre kanaler, mens de i dag primært anlægges for at transportere store mængder passagerer. Ingen af delene er der tilstrækkeligt af i Billund set i forhold til andre steder i landet, hvor anlægsbeløbet kan gøre bedre gavn. Store nye jernbaneanlæg er ikke ubetinget nogen politisk gavebod. Det er der nok nogle, der skal lære at acceptere.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Negativitet vedr. Billundbanen, hvad tænker I på?

af ivar, 28/7 2019, 23:33 (1732 dage siden) @ Pyloriis

Det var ikke det, jeg spurgte om. Dine udregninger på bagsiden af en serviet er fuldstændigt irrelevante, de har ikke en skid med trafikanalyser at gøre.

Negativitet vedr. Billundbanen, hvad tænker I på?

af Pyloriis, 29/7 2019, 09:43 (1732 dage siden) @ ivar

Det var ikke det, jeg spurgte om. Dine udregninger på bagsiden af en serviet er fuldstændigt irrelevante, de har ikke en skid med trafikanalyser at gøre.

Du kan godt holde en pæn tone!

Kan du ikke bruge mine udregninger (som er fra et regneark og baseret på faktiske tal) - så lad være.
men de er nok mere informative end din datters historie.

Men vil du mere stole på nogle som for en million kr. har lavet den samme udregning og spurgt x antal tilfældige om hvad de ville vælge for at komme til Billund - Fint.

Jeg må dog erkende at jeg havde glemt et forhold. Nemlig at Billund også betjener alle dem som bor i områderne syd, vest og nordvest for Billund.
Så fraregner man alle disse borgere - bliver det mulige kundeunderlag blot endnu ringere.


Svenska-lok
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak