Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

De stakkels passagerer (Generelt)

af sj51, 29/7 2019, 18:51 (1726 dage siden)

Vi har højsæson! De internationale tog stopfyldte af glade ferierejsende med store forventninger, men de lader til at være mere til besvær. Forbindelsen fra København til Hamburg, der er en af de vigtigste i nord-syd trafikken, lider. Det heder sig jo, at men fra december udelukkende vil tilbyde forbindelser via Storebælt og Padborg. Så det gælder åbenbart om at jage så mange kunder som muligt væk, og vi øver os kraftigt. Det skal nok lykkes!
Når man ser, hvordan de rejsende bliver behandlet i EC-forbindelserne mellem København Og Hamburg, bliver man overbevist om, at banerne har tabt, det er så elendigt, at man kun kan fortvivle. de rejsende bleiver ved driftsforstyrrelser fuldstændigt overladt til sig selv.

De stakkels passagerer - Kbh - Hamborg

af steenth, 29/7 2019, 19:17 (1726 dage siden) @ sj51

Vi har højsæson! De internationale tog stopfyldte af glade ferierejsende med store forventninger, men de lader til at være mere til besvær. Forbindelsen fra København til Hamburg, der er en af de vigtigste i nord-syd trafikken, lider. Det heder sig jo, at men fra december udelukkende vil tilbyde forbindelser via Storebælt og Padborg. Så det gælder åbenbart om at jage så mange kunder som muligt væk, og vi øver os kraftigt. Det skal nok lykkes!
Når man ser, hvordan de rejsende bliver behandlet i EC-forbindelserne mellem København Og Hamburg, bliver man overbevist om, at banerne har tabt, det er så elendigt, at man kun kan fortvivle. de rejsende bleiver ved driftsforstyrrelser fuldstændigt overladt til sig selv.

De burde allerede have kørt via Storebælt allerede fra denne sommer. Men aftalerne er først faldet på plads, så det kan omfatte køreplanen fra december.

I denne sommer er der spærret fra april til september og der er kun togbus imellem Rødby og København H - jeg vil have foretrukket af køre med en tog direkte end at sidde en bus en pæn del af vejen.

Til næste år lukker tyskerne banen imellem Puttgarden og Lübeck for at kunne opgradere bane - det er årsagen til omlægning. Om 2 år lukker Nykøbing F - Rødby Færge af samme årsag. Omlægning vil fortsætte indtil forbindelsen åbner....

Ulempen fra december at der er kun er et tog imellem Hamborg og København hver 4 time pga. kapacitetsproblemer nord for Hamborg, hvor DSB kun har fået mulig for et tog hver 2 time, hvor resten er tog til/fra Aarhus.

De stakkels passagerer - Kbh - Hamborg

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 29/7 2019, 19:41 (1726 dage siden) @ steenth

Vi har højsæson! De internationale tog stopfyldte af glade ferierejsende med store forventninger, men de lader til at være mere til besvær. Forbindelsen fra København til Hamburg, der er en af de vigtigste i nord-syd trafikken, lider. Det heder sig jo, at men fra december udelukkende vil tilbyde forbindelser via Storebælt og Padborg. Så det gælder åbenbart om at jage så mange kunder som muligt væk, og vi øver os kraftigt. Det skal nok lykkes!
Når man ser, hvordan de rejsende bliver behandlet i EC-forbindelserne mellem København Og Hamburg, bliver man overbevist om, at banerne har tabt, det er så elendigt, at man kun kan fortvivle. de rejsende bleiver ved driftsforstyrrelser fuldstændigt overladt til sig selv.


De burde allerede have kørt via Storebælt allerede fra denne sommer. Men aftalerne er først faldet på plads, så det kan omfatte køreplanen fra december.

I denne sommer er der spærret fra april til september og der er kun togbus imellem Rødby og København H - jeg vil have foretrukket af køre med en tog direkte end at sidde en bus en pæn del af vejen.

Til næste år lukker tyskerne banen imellem Puttgarden og Lübeck for at kunne opgradere bane - det er årsagen til omlægning. Om 2 år lukker Nykøbing F - Rødby Færge af samme årsag. Omlægning vil fortsætte indtil forbindelsen åbner....

Ulempen fra december at der er kun er et tog imellem Hamborg og København hver 4 time pga. kapacitetsproblemer nord for Hamborg, hvor DSB kun har fået mulig for et tog hver 2 time, hvor resten er tog til/fra Aarhus.

At tænke sig....
Hvis sporspærring blev på samme tid.
Så er det
Næstved Nykøbing
Så i tyskland
Så nykøb8ng rødby
Så har jeg nok oversigt noget

De stakkels passagerer - Kbh - Hamborg

af andersj, Aalborg, 29/7 2019, 21:38 (1726 dage siden) @ steenth

Vi har højsæson! De internationale tog stopfyldte af glade ferierejsende med store forventninger, men de lader til at være mere til besvær. Forbindelsen fra København til Hamburg, der er en af de vigtigste i nord-syd trafikken, lider. Det heder sig jo, at men fra december udelukkende vil tilbyde forbindelser via Storebælt og Padborg. Så det gælder åbenbart om at jage så mange kunder som muligt væk, og vi øver os kraftigt. Det skal nok lykkes!
Når man ser, hvordan de rejsende bliver behandlet i EC-forbindelserne mellem København Og Hamburg, bliver man overbevist om, at banerne har tabt, det er så elendigt, at man kun kan fortvivle. de rejsende bleiver ved driftsforstyrrelser fuldstændigt overladt til sig selv.


De burde allerede have kørt via Storebælt allerede fra denne sommer. Men aftalerne er først faldet på plads, så det kan omfatte køreplanen fra december.

Hovedårsagen var vidst den manglende kapacitet København-Jylland pga. tilslutning af ny bane i Ringsted, sporarbejde omkring Slagelse og nu broarbejde i Odense i mere eller mindre hele perioden hvor der skal køre togbusser på Sydbanen.


Til næste år lukker tyskerne banen imellem Puttgarden og Lübeck for at kunne opgradere bane - det er årsagen til omlægning. Om 2 år lukker Nykøbing F - Rødby Færge af samme årsag. Omlægning vil fortsætte indtil forbindelsen åbner....

Tyskerne lukker først i 2022, og ca. deromkring skulle DSB gerne være klar med Vectron og nye vogne til Hamburg-trafikken.


Ulempen fra december at der er kun er et tog imellem Hamborg og København hver 4 time pga. kapacitetsproblemer nord for Hamborg, hvor DSB kun har fået mulig for et tog hver 2 time, hvor resten er tog til/fra Aarhus.

Fordelene er at man planlægger at køre med 3 togsæt, rejsetiden forbliver den samme og man er ikke afhængig af færgetiderne. Hvis man først er 5 minutter bagud inden færgen, så kan man lige så godt regne det op til 30 minutter da færgen ikke venter.

--
Mvh Anders

De stakkels passagerer

af sj51, 29/7 2019, 20:28 (1726 dage siden) @ Svend

Og det er en meget bedre løsning.end det hvad DSB/DB tilbyder. Selv i højsæson tillader man sig, at nøjes med eet IC-3 togsæt. Passagererne står som sild i tønde. Rengøring...???

De stakkels passagerer

af Jens Hansen, 29/7 2019, 20:41 (1726 dage siden) @ sj51

Et togsæt, kunne de sætte flere ind, f. eks. hver anden time og så dele /samle med Aarhus?

Eller er der restriktioner, nå statsligt betalte togsæt (betalt via kontrakt) anvendes til fri trafik?

JH

De stakkels passagerer

af sj51, 29/7 2019, 21:27 (1726 dage siden) @ Jens Hansen

Det er selve grundindstillingen det er galt med.Det planlagte skift mellem togbus og tog/færge i Rf fungerer i bedste tilfælde, når alt er rettidigt, men når der opstår problemer ved forsinkelser o.lign. mangler der simpelt hen koordination. Busselskaberne gør sikkert hvad de kan, men de er slet ikke rustede til at vejlede passagererne, som mange gange står der på en totalt fremmed station, med et fremmed sprog, en udørk af en grænsestation, uden hjælp eller vejledning. Det er simpelthen en falliterklæring fra DSB/DB.Og prøv ikke at tørre den af på Scandlines. DSB drømmer altid om, at klare det hele uden nogen som helst indblanding af mennesker. Men det fungerer IKKE!

De stakkels passagerer

af andersj, Aalborg, 29/7 2019, 21:29 (1726 dage siden) @ Jens Hansen

Et togsæt, kunne de sætte flere ind, f. eks. hver anden time og så dele /samle med Aarhus?

Eller er der restriktioner, nå statsligt betalte togsæt (betalt via kontrakt) anvendes til fri trafik?

JH

Der er 17 IC3 der kan og må køre i Tyskland. De to af dem må pt. ikke fordi en ny strækningsradio endnu ikke er godkendt til brug i Tyskland. Så der er 15 til rådighed. På den danske side af grænsen køres der ikke som fri trafik, mens der i Tyskland køres som fri trafik af Deutsche Bahn Fernverkehr. Dog ikke togene til Flensburg der på den tyske side kører med tilskud fra NAH.SH der er Schleswig-Holsteins trafikselskab. Tysker IC3'erne bliver også indsat i almindelige IC og ICL.

Der er planlagt to togsæt på IC 383, 384, 385 og 386 (formiddag og eftermiddags togene) og et togsæt på IC 383 og 387 (aftentogene, køres kun om sommeren)

Desuden køres der med et togsæt på Hamburg-Nykøbing F og et togsæt på Fredericia-Flensburg. Men over Fredericia er ekstra presset i år fordi folk ikke gider togbus til/fra Rødby.

Men det er også et nød-koncept, for lejekontrakten på ICE-TD togsættene løb oprindeligt frem til ultimo 2021 og det er købet af nye vogne planlagt efter. DB valgte som bekendt allerede i 2015 at rive kontrakten i stykker, også stod DSB med håret i postkassen. DB ville ikke engang stille personvogne til rådighed pga. materielmangel.

--
Mvh Anders

De stakkels passagerer

af sj51, 29/7 2019, 21:38 (1726 dage siden) @ andersj

Jamen, det er kunderne sikkert lykkelige for at få at vide. Faktum er, at man tilbyder et totalt underlødigt produkt, men om ti år bliver alting meget bedre, men så er der bare ingen kunder tilbage.

De stakkels passagerer

af Peter Christensen, 29/7 2019, 21:45 (1726 dage siden) @ andersj

Men det er også et nød-koncept, for lejekontrakten på ICE-TD togsættene løb oprindeligt frem til ultimo 2021 og det er købet af nye vogne planlagt efter. DB valgte som bekendt allerede i 2015 at rive kontrakten i stykker, også stod DSB med håret i postkassen. DB ville ikke engang stille personvogne til rådighed pga. materielmangel.

Der er vidst tale om en i bedste fald journalistisk stramning.
Togsættene forfaldt til revision og hvem skulle betale den omgang?
DB ville ikke - de skulle ikke bruge togsættene alligevel og var sådan set pænt ligeglade.
DSB ville heller ikke (eller kunne måske ikke betale den forventede regning).
Og så blev de pænt afleveret tilbage da fristen for revision var tæt på.
Det skulle undre mig meget om forholdet ikke var beskrevet i lejekontrakten, men DSB satsede vel på at IC4 kom til at virke og så var den del ligegyldig. Desværre fulgte IC4 ikke regnearkets enkle logik og pludselig var der en revision......
Hvordan dét kan komme som en overraskelse; det har jeg endnu ikke fattet. Revisionen ligger med fast km-intervaller og hvis du ved hvad toget kører om måneden, så kan du hurtigt få en idé om hvornår toget forfalder.

Og hvorfor skulle DB være forpligtet til at stille med personvogne? Hvad skulle deres grund være?
Ret beset kan DB være totalt ligeglad med DSB og den ynkelige materielsituation her i landet.

De stakkels passagerer

af andersj, Aalborg, 29/7 2019, 22:25 (1726 dage siden) @ Peter Christensen

Men det er også et nød-koncept, for lejekontrakten på ICE-TD togsættene løb oprindeligt frem til ultimo 2021 og det er købet af nye vogne planlagt efter. DB valgte som bekendt allerede i 2015 at rive kontrakten i stykker, også stod DSB med håret i postkassen. DB ville ikke engang stille personvogne til rådighed pga. materielmangel.

Der er vidst tale om en i bedste fald journalistisk stramning.
Togsættene forfaldt til revision og hvem skulle betale den omgang?
DB ville ikke - de skulle ikke bruge togsættene alligevel og var sådan set pænt ligeglade.
DSB ville heller ikke (eller kunne måske ikke betale den forventede regning).
Og så blev de pænt afleveret tilbage da fristen for revision var tæt på.
Det skulle undre mig meget om forholdet ikke var beskrevet i lejekontrakten, men DSB satsede vel på at IC4 kom til at virke og så var den del ligegyldig. Desværre fulgte IC4 ikke regnearkets enkle logik og pludselig var der en revision......
Hvordan dét kan komme som en overraskelse; det har jeg endnu ikke fattet. Revisionen ligger med fast km-intervaller og hvis du ved hvad toget kører om måneden, så kan du hurtigt få en idé om hvornår toget forfalder.

Kontrakten blev forlænget i 2014 og frem til 2021 hvor DSB også fik et togsæt folieret i VIA-design. Jeg kan ikke huske om Femern-forbindelsen var planlagt til åbning i 2021 på det tidspunkt, hvilket kan have været en grund til både indgåelse og opsigelse af kontrakten. Men der kom måske en ny chef i DB der ikke ville betale for revisionen - for DB kendte fristerne i 2014 og DSB's betaling var derfor også øget i forhold til første lejeperiode fra 2007 til 2014. DSB var villige til at betale en højere leje, men de ville ikke overtage togene og dermed vedligeholdelsesansvaret. Togsættene blev også af DSB betegnet som "ret dårlige" og de konkurrerede vist med IC4 om at skulle på værksted hyppigst.


Og hvorfor skulle DB være forpligtet til at stille med personvogne? Hvad skulle deres grund være?
Ret beset kan DB være totalt ligeglad med DSB og den ynkelige materielsituation her i landet.

Ikke forpligtet, men det ville da være god skik at tilbyde at DSB kunne leje personvogne fremfor ICE-TD frem til 2021. I 2016 overvejede DSB helt at lukke ned for Hamburg trafikken. DB stiller eksempelvis med vogne til Amsterdam IC-erne og et par EC'er til Østrig.

Jeg har før linket til dette interview (som er kilden på en del af ovenstående), og gør det gerne igen: http://kattler.dk/DSB-varsler-strenge-tider-for-udlandstrafikken.html

Bemærk at man i 2016 ikke engang var sikker på at der skulle købes to-strøms lokomotiver eller personvogne til udlandet! Der må jeg også korrigere mit første indlæg, for der var åbenbart ingen plan efter 2021.

--
Mvh Anders

De stakkels passagerer

af Erling Pedersen, 30/7 2019, 07:31 (1726 dage siden) @ andersj

Hej .

Lige hjemvendt fra Polen, der lejer de Tjekkiske vogne, da Tjekkerne har vognmateriel i overflod.

Kunne vi ikke bare leje en masse der og sætte dem i drift, eller mangler vi trækkraft ! ( Fordi det har vi udrangeret da nogen kloge viste togsæt er fremtiden !)

Man skal bare ville løse problemet.

Før kunne der laves sporarbejde om natten og køres om dagen, hvorfor kan vi ikke det mere ?

Man kunne lave strækninger i etaper mens trafikken flød.

Selv uden alle de sikkerhedssystemer, men vi stoler ikke på mennesket mere ?

DSB og BaneDanmark beder om vi hopper på Bussen eller over i bilen !

De skulle kigge på fortiden og bruge det i nutiden.

Ansvar er der ingen som tør tage i dag !

Hilsen Erling.

De stakkels passagerer

af mpp, 30/7 2019, 11:01 (1726 dage siden) @ Erling Pedersen

Trafikken i Danmark er mere lagt an på togsæt end lok+vogne end i andre lande. Det bliver der så rettet op på med nye lokomotiver og vogne og de vil give et gevaldigt løft til trafikken. Vi kunne sikkert godt leje nogle vogne, men der ville ikke være nogle lokomotiver alligevel. Det skal nok blive godt når trafikken begynder at køre via Padborg fra December :)

De stakkels passagerer

af Erling Pedersen, 30/7 2019, 18:26 (1725 dage siden) @ mpp

Tak mpp.

Du giver mig ret.

De tosser i DSB har solgt alt det fine Traktionsmateriel vi havde, i stedet for at holde det vedlige.

Jeg kommer aldrig til at forstå hvordan man kunne dele EA lokomotiver med DB Schenker.

Det er og bliver et persontoglokomotiv.

Politisk måtte man da lært DSB at de skulle beholde alle EA´ern og vogne dertil.

Men nej, politikerne lytter på deres eksperter (DSB) som tager røven på dem og griner lystig over de er så nemme at narre.

Som en god ven siger kompensationsbidrag (Korruption) lever dejligt og godt også i lille Danmark.

Det må det gøre, ellers har vi vist os i at være dummere end resten af verden, det tror vel ingen på eller ?

Ja jeg er totalt uforstående ?

Hilsen Erling.

De stakkels passagerer

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 30/7 2019, 20:48 (1725 dage siden) @ Erling Pedersen

EA blev mange ikke solgt til Bulgarien?

Men det bliver vel aldrig helt godt, når DSB kommer med en ide, eller påvirkes af en ide, så spørger man med vetoretlignen forhold.DSB, hcad synes i?

Savner en politik og operatør uvildigt nævn, styrelse eller organ. Som med faglig viden kunne bistå politikerne.

Samt at politikerne lod være med at blande i de minste ting.

Så som nu er der en VIP son bor der og skal med toget kl. Så skal DSB stoppe der.


Ps. Vi er nogen som plejer at rose vejdirektoraret, men ser ud til de ved Ribe har ramt ved siden af.

De stakkels passagerer

af andersj, Aalborg, 30/7 2019, 21:08 (1725 dage siden) @ hummel_62

EA blev mange ikke solgt til Bulgarien?

Jo, DSB solgte de fleste af de tilbageværende til Bulgarien i 2007 efter at de havde været hensat i et par år. Der var kun minimalt brug for elektriske lokomotiver til bl.a. nattoget og enkelte regionaltog mellem Ringsted og København/Helsingør. Så det var faktisk en god beslutning at sælge dem, da de nok ellers ville være blevet ophugget. Øresundstogene overtog jo deres job på Kystbanen, og der var og er ikke ledninger til Nykøbing F eller Kalundborg.

Men Erling har vel en idé til hvor de kunne have kørt henne fra 2004 hvor en del blev hensat?

--
Mvh Anders

De stakkels passagerer

af pjl, 30/7 2019, 23:21 (1725 dage siden) @ andersj

Men Erling har vel en idé til hvor de kunne have kørt henne fra 2004 hvor en del blev hensat?

På de elektrificerede strækninger hvor IC4 skulle have kørt?

De stakkels passagerer

af AndreasM, 2/8 2019, 07:34 (1723 dage siden) @ andersj

Men Erling har vel en idé til hvor de kunne have kørt henne fra 2004 hvor en del blev hensat?

Med et ændret køreplanskoncept som frontløbere Kh-Od hver halve time, med renoverede Bn vogne, opgraderet med skivebremser og nyt interiør. Men man havde travlt med at udradere alt der ikke stod IC4 på, koste hvad det vil.

Det samme er ved at ske igen nu! DSB har besluttet sig for at man kan ikke være en moderne grøn virksomhed med ME i flåden, så når Vectron dukker op, så skal ME pinedød ud, uanset hvor lidt strøm der så er nået at komme op til Kalundborg og Nykøbing!

Anvendelse af EA-lokomotiver efter 2004 (Var: De stakkel...)

af Rask Ingemann Lambertsen, 3/8 2019, 12:03 (1722 dage siden) @ andersj

Jo, DSB solgte de fleste af de tilbageværende til Bulgarien i 2007 efter at de havde været hensat i et par år. Der var kun minimalt brug for elektriske lokomotiver til bl.a. nattoget og enkelte regionaltog mellem Ringsted og København/Helsingør. Så det var faktisk en god beslutning at sælge dem, da de nok ellers ville være blevet ophugget. Øresundstogene overtog jo deres job på Kystbanen, og der var og er ikke ledninger til Nykøbing F eller Kalundborg.

Men Erling har vel en idé til hvor de kunne have kørt henne fra 2004 hvor en del blev hensat?

Østerport/København - Ringsted/Slagelse i stedet for litra ME.
Odense - Fredericia i stedet for litra MR og MF.
Fredericia - Padborg i stedet for litra MR.

Alt sammen elektrificerede ruter, hvor der blev (og bliver) brugt dieseltog.

Litra EA kunne også have været brugt i stedet for litra ET i de Kystbanetog, der vendte i Københavns Lufthavn, Kastrup. Så kunne de frigjorte ET-sæt have været brugt som en tiltrængt værkstedreserve, for ET-sættene var allerede dengang plaget af fejl på døre, traktionsanlæg og koblinger.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

De stakkels passagerer

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 30/7 2019, 22:05 (1725 dage siden) @ hummel_62

Så som nu er der en VIP son bor der og skal med toget kl. Så skal DSB stoppe der.

Eller når DSB ansætter en adm. direktør som der bor i Kerteminde, så ændres køreplanen øjeblikkeligt, så morgen lyntoget til København får ekstra stop i Nyborg...

De stakkels passagerer

af Rail, 30/7 2019, 23:06 (1725 dage siden) @ Henrik Hansen

Så som nu er der en VIP son bor der og skal med toget kl. Så skal DSB stoppe der.


Eller når DSB ansætter en adm. direktør som der bor i Kerteminde, så ændres køreplanen øjeblikkeligt, så morgen lyntoget til København får ekstra stop i Nyborg...

Hvor mange lyntog kører der da til/fra Haslev ?

Avatar

De stakkels passagerer - gælder dog ikke direktionen hos DSB

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 1/8 2019, 22:28 (1723 dage siden) @ Rail

Hvor mange lyntog kører der da til/fra Haslev ?


Det klarer man heldigvis på andre måder hos DSB da man jo åbenbart ikke kan stole nok på DSB hvis man skal passe et arbejde - Slet ikke som administrerende direktør. :-D


[image]

De stakkels passagerer - gælder dog ikke direktionen hos DSB

af ivar, 1/8 2019, 23:50 (1723 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Hold nu op med det barnlige pjat. Direktionen er ansat på markedsmæssige vilkår, og en bilordning er en del af pakken. I de der gode gamle dage, som I længes tilbage til, havde departementschefer - herunder generaldirektører - også bil til rådighed, og de skulle ikke styre selv, det var en chauffør til.

De stakkels passagerer - gælder dog ikke direktionen hos DSB

af P.Jensen, 2/8 2019, 09:58 (1723 dage siden) @ ivar

Enig - markedsmæssige vilkår og absolut rimelige bilvilkår - nærmest måske i underkanten.

De mest solgte firmabiler til almindelige sælgere er biler der koster omkring 500.000, hvis du skulle købe dem..
Passat, Superb, Mercedes osv.
Leasing plus brændstof overstiger de 9.000 kr.

P.Jensen

De stakkels passagerer - gælder dog ikke direktionen hos DSB

af Rask Ingemann Lambertsen, 3/8 2019, 12:15 (1722 dage siden) @ ivar

Hold nu op med det barnlige pjat.

Hvor er det barnlige pjat henne?

Direktionen er ansat på markedsmæssige vilkår, og en bilordning er en del af pakken.

Ja, og resultatet er blevet derefter. Det er ganske uhensigtsmæssigt, at de personer, der træffer beslutningerne, ikke også er dem, der mærker konsekvenserne. Hvis DSBs ledelse selv brugte jernbanen til at opfylde deres transporbehov, skulle de nok sørge for, at den kom til at virke.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

De stakkels passagerer - også fra Hamborg og nordpå

af XAL Olesen, 30/7 2019, 08:40 (1726 dage siden) @ sj51

Den modsatte ved går det også galt gang på gang. Læs bare her:

1) ANKOMST TIL HAMBURG OG SÅ NORDPÅ kan være en prøvelse. Fra juli 2018 til og lørdag 27/7 2019 er jeg kommet til Hamburg sydfra og skulle videre nordpå. Enten via Fredericia eller Rødby mod København H ikke mindre end 5 gange. Og desværre har der været bøvl hver gang. Lige fra et aflyst togsæt hvor aircondition var brudt sammen og derfor ikke måtte have passagerer med til København. Så står man der og kan ikke få hjælp af hverken DSB eller DB. Så er der alle de gange hvor toget er forsinket, ankommer i et andet spor, ikke har vognnummer eller pladsnumre på toget osv., osv. Jeg kom til Hamburg Hbf lørdag eftermiddag. Og her er bare en meget kort opremsning af de problemer jeg og ca. 360 andre passagerer oplevede den eftermiddag. Allerede før ankomst til Hamburg Hbf kan jeg se at der holder nogle IC3 togsæt på klargøringsarealet til Hamburg Hbf. Herligt. Vi ankommer og jeg går op balkonen hvor man kan overskue info-tavlerne.

2) På info-tavlen ved spor 6 står der at toget til Aarhus/Fredericia er forsinket 20 minutter pga. forsinket klargøring („verspätete Bereitstellung“). Altså forventet afgang 15:12 i stedet 14:52. Info-skærmen på spor 6 viser at der kun er én togdel med 1. klasse og én togdel med 2. klasse. Dette selvom toget består af 2 togsæt.

3) Klokken 14:55 forsvinder teksten på info-tavlen på spor 6. I stedet er afgangen flyttet til spor 8. At se ca. 360 passagerer flytte sig fra spor 6 til spor 8 er som at se lemmingerne kaste sig i havet.

4) Spor 8 info-tavlen indeholder næsten den sædvanlige tekst. Men nu er IC 384 er forsinket 35 minutter pga. „verspätete Bereitstellung“.

5) Klokken 15:15 skifter info-tavlen på spor 8 pludselig tekst. Nu er IC 384 forsvundet og i stedet står der at kl. 15:25 kommer der et ICE 1600 fra München Hbf. Det er dog 10 minutter forsinket. Så går der panik i folk. Mange forsøger at se om der står noget på info-tavlen på det oprindelige spor 6. Nogle begynder at løbe tilbage til spor 5, for der er kommet et enkelt IC3 togsæt i spor 5. Der er lidt panik på perronen. For hvordan kan ICE 1600 ankomme til perron 8 samtidig med at IC 384 skal holde der?

6) Der går nogle minutter. Alle er i vildrede. Pludselig vender den gode gamle tekst tilbage kl. 15:20. IC 384 er stadig 35 minutter forsinket pga. „verspätete Bereitstellung“og skal altså afgå kl. 14:52 + 35 minutter = kl. 15:27.

7) Så sker det utrolige. Kl. 15:22 ruller IC 384 ind på spor 8 bestående af to (2) IC3 togsæt. Først vogn 81 og 82. Så vogn 61 og 62.

8) Igen vild panik. For halvdelen af passagererne inkl. undertegnede har pladsbilletter til vogn 71 og 72. Det tyske perronpersonale mener at der er tale om en fejl. Så vi tager chancen og entrerer togets vogn 61 i håb om at der er tale om en fejl. Det kunne jo være at DSB havde indsat et tog fra Hamburg til Århus med 3 IC3 togsæt og ved et uheld havde glemt vogn 71 og 72 på klargøringsområdet i Hamburg.

9) Hurra, hurra. Klokken 15:31 kører toget med mange stående passagerer. Bl.a. en svensk familie på 6 personer der rejser på 1. klasse. De vidste bare ikke at de man skulle have pladsreservationer på dette tog. Der er heldigvis lidt ledige spredte pladser på 1. klasse i vogn 61 (= vogn 71).

10) Men glæden er kort. Pladsreservationerne over sæderne viser ingenting eller den sædvanlige intetsigende tekst: ”Kan være reserveret”. Kun på dansk selvfølgelig. Det er jo et dansk tog så er det jo lige meget om toget kører med svenske, tyske eller engelsktalende passagerer. Og denne tekst står og blinker hele vejen til den svenske familie og jeg står af i Kolding.
Her slutter bare den første del af min oplevelse. Det fortsætter desværre i samme dur mod København. Men meningen md dette indlæg er blot at fortælle jer brugere at det kan være anstrengende at kommer videre nordpå mod Fredericia/København

De stakkels passagerer - også fra Hamborg og nordpå

af HLA7, 31/7 2019, 09:19 (1725 dage siden) @ XAL Olesen

Det minder mig om en fransk s/h film af Jaques Tati meget morsom.
På perron 1 står alle passagere , noget uforståeligt annonceres i højtaleren, alle løber nu til perron 2, lidt efter annonceres endnu en besked, alle løber til perron 3. Et øjeblik efter kører toget ind på perron 1!!!!.........

De stakkels passagerer - også fra Hamborg og nordpå

af kme, 31/7 2019, 09:38 (1725 dage siden) @ HLA7

Det minder mig om en fransk s/h film af Jaques Tati meget morsom.
På perron 1 står alle passagere , noget uforståeligt annonceres i højtaleren, alle løber nu til perron 2, lidt efter annonceres endnu en besked, alle løber til perron 3. Et øjeblik efter kører toget ind på perron 1!!!!.........

https://www.youtube.com/watch?v=0n0g8S3aA0o

De stakkels passagerer - også fra Hamborg og nordpå

af HLA7, 31/7 2019, 19:26 (1724 dage siden) @ kme

Tak for linket, jeg griner stadig

De stakkels passagerer - også fra Hamborg og nordpå

af Rørvig Station, 1/8 2019, 18:03 (1723 dage siden) @ XAL Olesen

Til XAL Olesen

2) På info-tavlen ved spor 6 står der at toget til Aarhus/Fredericia er forsinket 20 minutter pga. forsinket klargøring („verspätete Bereitstellung“). Altså forventet afgang 15:12 i stedet 14:52. Info-skærmen på spor 6 viser at der kun er én togdel med 1. klasse og én togdel med 2. klasse. Dette selvom toget består af 2 togsæt.

Forberedelsen er vel forsinket, fordi toget er ankommet forsinket.

5) Klokken 15:15 skifter info-tavlen på spor 8 pludselig tekst. Nu er IC 384 forsvundet og i stedet står der at kl. 15:25 kommer der et ICE 1600 fra München Hbf. Det er dog 10 minutter forsinket. Så går der panik i folk. Mange forsøger at se om der står noget på info-tavlen på det oprindelige spor 6. Nogle begynder at løbe tilbage til spor 5, for der er kommet et enkelt IC3 togsæt i spor 5. Der er lidt panik på perronen. For hvordan kan ICE 1600 ankomme til perron 8 samtidig med at IC 384 skal holde der?

Det er vel en computer, der stiller togviserskiltene. Den kan jo ikke vide at toget ikke kan komme til. Jo, hvis man betaler nogle millioner til programmør for at få udvide programmelets funktionalitet.

8) Igen vild panik. For halvdelen af passagererne inkl. undertegnede har pladsbilletter til vogn 71 og 72. Det tyske perronpersonale mener at der er tale om en fejl. Så vi tager chancen og entrerer togets vogn 61 i håb om at der er tale om en fejl. Det kunne jo være at DSB havde indsat et tog fra Hamburg til Århus med 3 IC3 togsæt og ved et uheld havde glemt vogn 71 og 72 på klargøringsområdet i Hamburg.

Der kan jo nemt ske fejl, når det hel går i kaos. De har jo åbenbart haft travlt på Hamburg Hbf, bl.a. med at omdisponere sporene, hvis togene fra Danmark ankom meget uregelmæssigt.

9) Hurra, hurra. Klokken 15:31 kører toget med mange stående passagerer. Bl.a. en svensk familie på 6 personer der rejser på 1. klasse. De vidste bare ikke at de man skulle have pladsreservationer på dette tog. Der er heldigvis lidt ledige spredte pladser på 1. klasse i vogn 61 (= vogn 71).

Det fremgik vel da de bestilte billeten. Man skal så vidt jeg ved også have pladsbillet i X2000.

10) Men glæden er kort. Pladsreservationerne over sæderne viser ingenting eller den sædvanlige intetsigende tekst: ”Kan være reserveret”. Kun på dansk selvfølgelig. Det er jo et dansk tog så er det jo lige meget om toget kører med svenske, tyske eller engelsktalende passagerer.

Du vil gerne have at der sættes en fladskærm op over alle sæder med teksten på dansk, tysk, svensk, norsk, finsk, hollandsk, fransk, engelsk? Hvem betale det? Passagerene? Skatteyderne? EU? (De to sidste kommer ud på et).

Du insinuerer at det hele er DSB's skyld, medskyldige Hamburg Hbf og DB. Ved du hvorfor togene var forsinkede? Solkurver? Ambulancetilkald? Defekt sporskifte? Akut sporarbejde?

Klargøring: Ved du om der er ubegrænset sporkapacitet og masser af optankningssteder, som man uden videre kan rangere til, eller om det hele er nøje planlagt? Ved hvem, der står for rengøringen? DSB, DB, et privat firma?

De stakkels passagerer - også fra Hamborg og nordpå

af mikedk2100, 1/8 2019, 18:33 (1723 dage siden) @ Rørvig Station

Du vil gerne have at der sættes en fladskærm op over alle sæder med teksten på dansk, tysk, svensk, norsk, finsk, hollandsk, fransk, engelsk? Hvem betale det? Passagerene? Skatteyderne? EU? (De to sidste kommer ud på et).

Dansk og tysk ville være oplagt i et dansk tog, der kører til Tyskland. Eventuelt engelsk. Og teksten i det eksisterende display kan jo skifte.

Øresundstogene har ikke noget problem med at skifte fra dansk til svensk (og omvendt), når det passerer grænsen, så hvorfor skulle et IC3 med en mindre softwareopdatering ikke også kunne.

De stakkels passagerer - også fra Hamborg og nordpå

af Rørvig Station, 1/8 2019, 21:06 (1723 dage siden) @ mikedk2100

Øresundstogene har ikke noget problem med at skifte fra dansk til svensk (og omvendt), når det passerer grænsen, så hvorfor skulle et IC3 med en mindre softwareopdatering ikke også kunne.

Øresundstogene er jo bygget til det.

Ja, en mindre softwareopdatering.
Men nu er det så ikke sådan at man bare kan stikke en gymnasieelev en plov: "Lav dette efter skoletid".
Man skal enten have en konsulent på lager, der kender systemet godt, ellers skal man have fat i en ny, der først skal bruge en hel del timer på at sætte sig ind i systemet. Det er heller ikke bare at skifte teksten en gang i mellem i internationale tog, softwaren skal vide om det er i et internationalt tog. Det må der så være software til, så lokoføreren kan meddele det. Så skal hele togets software godkendes igen gennem en måneder lang proces med bureaukrati og projektledere og møder. Skal vi lavt sat sige 10 mio?
Det er der ingen, der vil betale for at ændre på nogle få togsæt, der snart skal udrangeres.

De stakkels passagerer - også fra Hamborg og nordpå

af mikedk2100, 1/8 2019, 21:57 (1723 dage siden) @ Rørvig Station

Øresundstogene har ikke noget problem med at skifte fra dansk til svensk (og omvendt), når det passerer grænsen, så hvorfor skulle et IC3 med en mindre softwareopdatering ikke også kunne.


Øresundstogene er jo bygget til det.

Ja, en mindre softwareopdatering.
Men nu er det så ikke sådan at man bare kan stikke en gymnasieelev en plov: "Lav dette efter skoletid".
Man skal enten have en konsulent på lager, der kender systemet godt, ellers skal man have fat i en ny, der først skal bruge en hel del timer på at sætte sig ind i systemet. Det er heller ikke bare at skifte teksten en gang i mellem i internationale tog, softwaren skal vide om det er i et internationalt tog. Det må der så være software til, så lokoføreren kan meddele det. Så skal hele togets software godkendes igen gennem en måneder lang proces med bureaukrati og projektledere og møder. Skal vi lavt sat sige 10 mio?
Det er der ingen, der vil betale for at ændre på nogle få togsæt, der snart skal udrangeres.

Nej hvad ved pøblen om det. Det var da heldigt, at man fik kodet enhver destination ind i systemet i 80’erne, så den kan skrive, at sædet er reserveret fra “Valby-Lindholm”. Dengang var man sgu fremsynet. Gad vide, om de også tog højde for “Køge Nord” i displayet for 30 år siden.

Hvis ikke, hvad er så 10 mio for at kunne skrive Køge Nord i sædedisplayet mod de mange, mange millioner, der bruges på at installere et nyt signalsystem i de gamle, gamle tog, der alligevel snart skal udrangeres... Det vil vi jo gerne betale for - og vente på. Jesus mand!

De stakkels passagerer - også fra Hamborg og nordpå

af ivar, 1/8 2019, 23:32 (1723 dage siden) @ mikedk2100

Det var dog en himmelråbende dum kommentar - din uvidenhed omkring IT er åbenbart grænseløs

De stakkels passagerer - også fra Hamborg og nordpå

af mikedk2100, 2/8 2019, 08:52 (1723 dage siden) @ ivar

Det var dog en himmelråbende dum kommentar - din uvidenhed omkring IT er åbenbart grænseløs

Ja sådan er pøblen - det giver ingen som helst mening for os, det der foregår.

De stakkels passagerer - også fra Hamborg og nordpå

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 2/8 2019, 10:01 (1723 dage siden) @ mikedk2100

Når dette forum ikke kan blive enig hvordan skulle resten så

De stakkels passagerer - også fra Hamborg og nordpå

af mikedk2100, 2/8 2019, 10:55 (1723 dage siden) @ hummel_62

Når dette forum ikke kan blive enig hvordan skulle resten så

Jo men det har jo desværre også udviklet sig til et forum, hvor systemet (DSB, Banedanmark, Rejsekort osv) kan få afløb for deres frustrationer over de dumme kunder, der bare er til gene og ikke forstår noget som helst af det komplicerede system, som de selv mener er kundevenligt - og hvor kunderne (jeg selv inklusiv) kan få afløb for deres frustrationer over systemet, som vi ikke mener lytter til kunderne, og hvad vi egentlig gerne vil, og som i vores øjne virker som bedrevidende, gammeldags og fløjtende ligeglade med de virkelige kunder (passagererne). Eller kort sagt typisk offentligt.

Det er jo hverken sjovt for de menige medarbejdere eller kunderne, sådan som jernbanen er i disse år. Og hverken vi eller systemet kan gøre noget ved det - det er vel også derfor frustrationerne får frit løb og tonen bliver hård.

Men derfor kunne vi jo godt tale pænt til hinanden.

Mvh
Michael

De stakkels passagerer - også fra Hamborg og nordpå

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 2/8 2019, 11:31 (1723 dage siden) @ mikedk2100

... sådan som jernbanen er i disse år.

Det helt store problem som jeg ser det, er faktisk mere, at det netop er i disse år at massive investeringer foretages i jernbanen. Alt andet lige baseret på den eksisterende "kultur" indenfor den danske jernbane, og derfor basalt set med meget stor risiko for hverken at løse "jernbanens problemer" eller klare et møde med "virkeligheden" i 2020erne.

Lasse

De stakkels passagerer - også fra Hamborg og nordpå

af Pip Hans, 2/8 2019, 12:07 (1723 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Må man spørge:

den eksisterende "kultur" indenfor den danske jernbane,


hvad er det mon?

De stakkels passagerer - også fra Hamborg og nordpå

af Pyloriis, 2/8 2019, 12:28 (1723 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

... sådan som jernbanen er i disse år.


Det helt store problem som jeg ser det, er faktisk mere, at det netop er i disse år at massive investeringer foretages i jernbanen. Alt andet lige baseret på den eksisterende "kultur" indenfor den danske jernbane, og derfor basalt set med meget stor risiko for hverken at løse "jernbanens problemer" eller klare et møde med "virkeligheden" i 2020erne.

Lasse

Fuldstændig enig - og man må helst ikke gøre opmærksom på at strategien måske ikke er så fantastisk i forhold til hvad der kommer til at ske omkring miljøhensyn / bilkørsel / fortsat tilflytning til byerne og at der ikke er kapacitet på skinnerne, såfremt man skal have blot 20% af de nuværende pendlere over i toget.:-(

Det er urealistisk at tro bilisterne får lov til uhæmmet at køre som det er tilfældet idag uanset om det er i benzin/dieselbiler eller elbiler. Sidstnævnte fordi vores kapacitet til transport og distribution af el rundt i landet halter langt bagefter.:-|

Så vi skal have flere til at tage toget. Det sker kun med attraktive, hyppige og hurtige forbindelser, få skift og ordentligt materiel.
I den sidste ende en politisk afgørelse - men det man præsenterer politikerne virker på ingen måde ambitiøst!:-(

De stakkels passagerer - også fra Hamborg og nordpå

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 2/8 2019, 12:43 (1723 dage siden) @ Pyloriis

El forsyning
Jeg kunne frygte at når hovedet parten af tog og biler kører på el.
Så vil vi opleve det samme på el kabler som vi i mange år har set på hjerne i infrastruktur.

Nye kabler, transformer stationen, el generatorer (værker, vind, sol mv)

Avatar

De stakkels passagerer - også fra Hamborg og nordpå

af Schienenwolf, Læsø, 8/8 2019, 11:36 (1717 dage siden) @ Pyloriis

... sådan som jernbanen er i disse år.


Det helt store problem som jeg ser det, er faktisk mere, at det netop er i disse år at massive investeringer foretages i jernbanen. Alt andet lige baseret på den eksisterende "kultur" indenfor den danske jernbane, og derfor basalt set med meget stor risiko for hverken at løse "jernbanens problemer" eller klare et møde med "virkeligheden" i 2020erne.

Lasse


Fuldstændig enig - og man må helst ikke gøre opmærksom på at strategien måske ikke er så fantastisk i forhold til hvad der kommer til at ske omkring miljøhensyn / bilkørsel / fortsat tilflytning til byerne og at der ikke er kapacitet på skinnerne, såfremt man skal have blot 20% af de nuværende pendlere over i toget.:-(

Det er urealistisk at tro bilisterne får lov til uhæmmet at køre som det er tilfældet idag uanset om det er i benzin/dieselbiler eller elbiler. Sidstnævnte fordi vores kapacitet til transport og distribution af el rundt i landet halter langt bagefter.:-|

Får lov til? Af hvem dog? Så længe bilisterne udgør flertallet vort demokrati, så får de lov til. Det skal der et totalitært, ikke demokratisk systemskifte til at ændre på. Den eneste urealistiske tro her, er dine våde drømme om en miljøfascistisk magtovertagelse, der skal give folk "lov til" at bevæge sig rundt i samfundet på en måde og ad transportveje, som du og dine reaktionære venner ikke bryder jer om.

Så vi skal have flere til at tage toget. Det sker kun med attraktive, hyppige og hurtige forbindelser, få skift og ordentligt materiel.

Det har vi skam allerede forlængst fået i forhold til tidligere tider, startende med K74, og det hjalp ikke udpræget meget på konkurrencesituationen tog/bil/fly. Formålet med jernbanerne er at løse et transportbehov, ikke andet, og det har andre transportmidler formået at gøre bedre.

I den sidste ende en politisk afgørelse - men det man præsenterer politikerne virker på ingen måde ambitiøst!:-(

Ja, heldigvis er det en politisk afgørelse, og hvis du er utilfreds med, hvad politikerene præsenterer, så bør du nok stemme på nogle ambitiøse politikere, der præsenterer noget politik, som du er tilfreds med, og så ellers have nogle pakker tudekiks klar, når de ikke opnår flertal for deres politik.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

De stakkels passagerer - også fra Hamborg og nordpå

af pjl, 8/8 2019, 18:34 (1716 dage siden) @ Schienenwolf

Får lov til? Af hvem dog? Så længe bilisterne udgør flertallet vort demokrati, så får de lov til. Det skal der et totalitært, ikke demokratisk systemskifte til at ændre på. Den eneste urealistiske tro her, er dine våde drømme om en miljøfascistisk magtovertagelse, der skal give folk "lov til" at bevæge sig rundt i samfundet på en måde og ad transportveje, som du og dine reaktionære venner ikke bryder jer om.

Antallet af parkeringspladser i større byer falder, og flere veje omlægges med færre spor eller re-prioriteres til andre trafikformer - alene i København ser man relativt aggressive investeringer i cykelruter (eksempelvis på tværs af havnen). Så den "miljøfascistiske magtovertagelse" har for længst fundet vej til enhver byplanlæggers bord. Jeg tror dog at man hér kalder det en investering i bedre fremkommelighed og mere effektive transportformer (bilen har aldrig været nogle af delene). Mikromobilitet betyder at man kan bevæge sig hurtigere rundt og til steder hvor biler aldrig kan komme, så jeg ved ikke hvor "begrænsende" denne trend er - nok snarere det modsatte.

De stakkels passagerer - også fra Hamborg og nordpå

af HLA7, 10/8 2019, 15:55 (1714 dage siden) @ Schienenwolf

Netop, og DDR er heldigvis nedlagt

De stakkels passagerer - også fra Hamborg og nordpå

af Poul Brandt, Nordsjælland, 2/8 2019, 12:40 (1723 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

... sådan som jernbanen er i disse år.


Det helt store problem som jeg ser det, er faktisk mere, at det netop er i disse år at massive investeringer foretages i jernbanen. Alt andet lige baseret på den eksisterende "kultur" indenfor den danske jernbane, og derfor basalt set med meget stor risiko for hverken at løse "jernbanens problemer" eller klare et møde med "virkeligheden" i 2020erne.

Lasse


Lasse, vil du uddybe det lidt.

Poul

De stakkels passagerer - også fra Hamborg og nordpå

af Peter Christensen, 2/8 2019, 12:54 (1723 dage siden) @ Poul Brandt

Et rigtig godt bud er EUs 4.jernbanepakke - jeg ser hverken at DSB, BDK eller ministriet for den sags skyld er klar til dén virkelighed.
Og den kommer i løbet af 20'erne.

De stakkels passagerer - også fra Hamborg og nordpå

af Poul Brandt, Nordsjælland, 2/8 2019, 13:06 (1723 dage siden) @ Peter Christensen

Et rigtig godt bud er EUs 4.jernbanepakke - jeg ser hverken at DSB, BDK eller ministriet for den sags skyld er klar til dén virkelighed.
Og den kommer i løbet af 20'erne.

Det virker ellers som om der er godt styr på det:
https://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/Sikkerhedskonference/2019/9%204%20jer...

Hvad tænker du mere præcist på at man ikke er klar til?

Poul

De stakkels passagerer - også fra Hamborg og nordpå

af Jens Hansen, 2/8 2019, 15:15 (1722 dage siden) @ Poul Brandt

Kære Poul

Som jeg husker det fra flere vidende indlæg her i forum indeholder 4 jernbanepakke 2 dele.

Der er noget teknik, godkendelse- den fandt du frem. Og det synes der at være styr på.

Den anden del drejer sig om konkurrenceudsættelse af det at køre tog. Principielt må DSB således ikke få forlænget deres kontrakt efter 2024. Men lur mig om ikke mange parter arbejder for at dette forfærdelige ikke sker. Ikke mindst det nuværende "forstående" flertal.

Så tror at det har været det som der blev ment med at man ikke var klar til 4. jernbanepakke?

JH

De stakkels passagerer - også fra Hamborg og nordpå

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 2/8 2019, 13:21 (1723 dage siden) @ Poul Brandt

Lasse, vil du uddybe det lidt.

Det vil jeg jo normalt gerne, men man skal træde varsomt her, og netop "kulturen" i jernbanen har sendt mig til flere "holdningskorrigerende samtaler" på afsides liggende cafeer gennem årene, og det gider jeg ikke rigtig længere.

Så lad mig nøjes med dette:
Infrastrukturen der måske er klar i 2030 vil primært være en 1:1 løsning på infrastrukturen fra 2006 tilsat nogle "billigst mulige tiltag", og fratrukket alt man har kunne spare væk siden da. Togene der skal køre på infrastrukturen baserer sig primært på 2013-2015 kendskab og anskaffes inden ejerne har diskuteret en strategi for statens togselskab efter 2024 - herunder om man egentlig skal have et statsligt togselskab i det hele taget. De nuværende kontraktuelle krav til infrastrukturforvalter og togselskab er ikke kendetegnet ved krav om vækst eller markedsvilkår og derfor vil jernbanen i 2030 heller ikke være det. Den vil ikke engang være moderne. Måske ikke 30-40 år ældre end "moderne" som den er nu, men mindst 15-20 år.

Dertil er jeg ganske fast overbevist om, at der vil komme andre (kommercielle og større) aktører på banen, og det er hverken infrastrukturforvalter, togselskab eller ejere forberedt på - endsige investerer efter det.

Lasse

De stakkels passagerer - også fra Hamborg og nordpå

af mpp, 2/8 2019, 13:45 (1723 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Fantastisk at man ikke er forberedt på det. Tror du det bliver lidt løbehjul-/uber-agtigt ift at finde på regler og normer når de første kommercielle spillere melder sig? Selvom de kan få en kanal kan det vel godt give knas at få billetkontor, afgangstavler og så meget andet til at spille.

De stakkels passagerer - også fra Hamborg og nordpå

af Rørvig Station, 2/8 2019, 12:49 (1723 dage siden) @ mikedk2100

Nej hvad ved pøblen om det. Det var da heldigt, at man fik kodet enhver destination ind i systemet i 80’erne, så den kan skrive, at sædet er reserveret fra “Valby-Lindholm”. Dengang var man sgu fremsynet. Gad vide, om de også tog højde for “Køge Nord” i displayet for 30 år siden.

Hvis ikke, hvad er så 10 mio for at kunne skrive Køge Nord i sædedisplayet mod de mange, mange millioner, der bruges på at installere et nyt signalsystem i de gamle, gamle tog, der alligevel snart skal udrangeres... Det vil vi jo gerne betale for - og vente på. Jesus mand!

Er du troll?
Tror du at man:
1) Kendte samtlige køreplaner i hele togsættets levetid, da man byggede toget?
2) Eller tror du at togcomputeren får overført den køreplan, der skal vises på displaysne før togets afgang fra udgangsstationen ????

De stakkels passagerer - også fra Hamborg og nordpå

af mikedk2100, 2/8 2019, 13:09 (1723 dage siden) @ Rørvig Station

Nej hvad ved pøblen om det. Det var da heldigt, at man fik kodet enhver destination ind i systemet i 80’erne, så den kan skrive, at sædet er reserveret fra “Valby-Lindholm”. Dengang var man sgu fremsynet. Gad vide, om de også tog højde for “Køge Nord” i displayet for 30 år siden.

Hvis ikke, hvad er så 10 mio for at kunne skrive Køge Nord i sædedisplayet mod de mange, mange millioner, der bruges på at installere et nyt signalsystem i de gamle, gamle tog, der alligevel snart skal udrangeres... Det vil vi jo gerne betale for - og vente på. Jesus mand!


Er du troll?
Tror du at man:
1) Kendte samtlige køreplaner i hele togsættets levetid, da man byggede toget?
2) Eller tror du at togcomputeren får overført den køreplan, der skal vises på displaysne før togets afgang fra udgangsstationen ????

Nej, jeg konstaterer bare - sarkastisk - at når det er så enormt besværligt og dyrt at ændre teksten over sæderne fra "Kan være reserveret" til en tekst på tysk eller engelsk, så må det også være enormt besværligt at få nye stationer med i displayet, når sædet ER reserveret, og der fx står "Valby-Lindholm".

De stakkels passagerer - også fra Hamborg og nordpå

af Svend, 1/8 2019, 20:23 (1723 dage siden) @ Rørvig Station

Det er da egentlig underligt:
Jo mere moderne grej der bliver sat op, jo dårligere bliver informationerne. Det er der sikkert flere forklaringer på - både gode og dårlige - men dem er passagererne (man kan på en måde også kalde dem for kunderne) temmelig ligeglade med. De vil bare have ordentlig besked i ordentlig tid.

--
Svend

De stakkels passagerer - også fra Hamborg og nordpå

af Pyloriis, 2/8 2019, 09:56 (1723 dage siden) @ XAL Olesen

Togproblemer til/fra Hamborg

For 3 år siden i forbindelse med et julemarked og 1 overnatning i Hamborg bestilte vi de famøse 90 dage FØR afgang billetter til Hamborg via Rødby.
Toget kom til tiden - tysk IC og det passede med vores pladsbilletter.
Ankom til tiden på Hamborg Hovedbanegård.
Men dagen efter var der problemer.
Dels var toget forsinket fra Berlin, dels blev vi sendt rundt på flere perroner og da toget så ankom, var det et dansk IC3 og ikke et tysk IC-tog.
Dernæst havde det tyske togpersonale afspærret den sidste af de 3 vogne i toget.

Vores pladsbilletter var til et tysk IC-tog - så vi havde ingen plads. Men fik at vide at pladsbilletterne var annuleret og vi kunne sidde hvor vi ville.

Fint - indtil stop i Lubeck.
Her kom så andre ombord som faktisk havde købt billet og pladsbillet til toget få dage efter vi havde købt og det var til et IC3-tog.
De ville slevfølgelig gerne have deres pladser - men de tyske kontrollanter var ikke at træffe.

Først i Puttgarden blev den sidste vogn åbnet.

Og de kaotiske forhold med mange stående passager blev lidt bedre på turen fra Rødby og nordpå.

Så det kan ikke have været akutte problemer når man kunne sælge pladsbilletter 2½ måned FØR afgang til et andet togsæt end det man havde solgt pladsbilletter til 3 mdr før.
Informationen var ringe, især i Tyskland.
Så altfor mange af den slags oplevelser får næppe alm. kunder til at vælge DSB.

Om reglen om, at billetter først kan bestilles 90 dage FØR, gør man man vælger andre muligheder (=fly) når turen går til udlandet.

De stakkels passagerer - også fra Hamborg og nordpå

af P.Jensen, 2/8 2019, 10:11 (1723 dage siden) @ Pyloriis

3 år gammel historie.

Man kan ikke mere skifte mellem tysk IC og IC3 mere. Så den del er løst.
Toget kommer heller ikke mere fra Berlin - så forsinkelser på den stækning har ikke mere indflydelse.

Kan nogen forklare mig hvorfor dansk sprogkyndigt personale ikke kører hele vejen - når det nu kun er til Hamburg? (evt. excl. lokomotivfører).

P.Jensen

De stakkels passagerer - også fra Hamborg og nordpå

af Pyloriis, 2/8 2019, 10:17 (1723 dage siden) @ P.Jensen

3 år gammel historie.

Man kan ikke mere skifte mellem tysk IC og IC3 mere. Så den del er løst.
Toget kommer heller ikke mere fra Berlin - så forsinkelser på den stækning har ikke mere indflydelse.

Kan nogen forklare mig hvorfor dansk sprogkyndigt personale ikke kører hele vejen - når det nu kun er til Hamburg? (evt. excl. lokomotivfører).

P.Jensen

Kan godt lide din logik!:-P
Nu stopper toggangen jo over Rødby - så det jeg oplevede kan så heller ikke ske mere.

Sådan kan man jo løse alverdens problemer!:-D
Og det er måske hemmeligheden bag strategien hos DSB og Banedanmark:-(

De stakkels passagerer - også fra Hamborg og nordpå

af P.Jensen, 2/8 2019, 17:35 (1722 dage siden) @ Pyloriis

Jamen jeg må indrømme at sådan kunne man godt læse det - havde lige glemt lukning af via Rødby.
Det var nu ikke lige ment sådan...…..

Men hvorfor kan samme togpersonale ikke køre med hele vejen - hvorfor skal der være skift ved grænsen?

P.Jensen

De stakkels passagerer

af keld ⌂, Malling, 31/7 2019, 08:48 (1725 dage siden) @ sj51

I gamle dage, da man havde et Generaldirektorat og en Generaldirektør gjorde man alt for passagererne. Da var service for passagererne prioriteret højt f. eks:
- service på alle stationer
- billetsalg på alle stationer
- højttalerudkald på alle større stationer
- personale i alle tog
- personale havde rådighedsvagt i tilfælde af sygdom m.m.
- klargjort stamme holdt parat i tilfælde af nedbrud
- trafikken blev gennemført ved alm. vedligehold af sporene

I vore dage er prioriteringen anderledes:
1. investorerne – så stort udbytte som muligt
2. direktørerne – kæmpe lønninger, uanset resultater
3. direktørerne – kæmpe bonusordninger ved fratræden, uanset resultater
4. lederne - kæmpe lønninger, uanset resultater
5. prestigeprojekter til mange milliarder
6. og meget mere
Til sidst kommer passagererne

M.v.h.
Keld Zumbach

De stakkels passagerer

af andersj, Aalborg, 31/7 2019, 09:14 (1725 dage siden) @ keld

I gamle dage, da man havde et Generaldirektorat og en Generaldirektør gjorde man alt for passagererne. Da var service for passagererne prioriteret højt f. eks:
- service på alle stationer
- billetsalg på alle stationer
- højttalerudkald på alle større stationer
- personale i alle tog
- personale havde rådighedsvagt i tilfælde af sygdom m.m.
- klargjort stamme holdt parat i tilfælde af nedbrud
- trafikken blev gennemført ved alm. vedligehold af sporene

I vore dage er prioriteringen anderledes:
1. investorerne – så stort udbytte som muligt
2. direktørerne – kæmpe lønninger, uanset resultater
3. direktørerne – kæmpe bonusordninger ved fratræden, uanset resultater
4. lederne - kæmpe lønninger, uanset resultater
5. prestigeprojekter til mange milliarder
6. og meget mere
Til sidst kommer passagererne

M.v.h.
Keld Zumbach

Ja, for det er velkendt at direktører og ledere arbejdede ganske gratis "i gamle dage". "I gamle dage" var der også enormt mange ledere i DSB.

Hvilke prestigeprojekter til mange milliarder har DSB investeret i?

Hvorfor skal DSB drive billetsalg på stationerne, når folk ikke vil købe billetter på stationerne? Folk køber heller ikke flybilletter i lufthavnen og hos Flixbus kan man også kun bestille online.

Investorerne er dig og mig og alle andre skatteydere. DSB har ikke længere ubegrænset statstilskud, og hvis man ikke løbende havde effektiviseret de seneste mange år så ville jernbanen være i en endnu dybere krise end den er nu.

Almindeligt vedligehold af sporene gennemføres stadig kun med lukning af det ene spor. Se Hobro-Langå i 2018 og Slagelse-Ringsted i 2019. Når der skal skiftes sporkasse eller dæmninger er det sku lidt svært at køre tog. Men er dog enig i at man bør arbejde i 3-holdsskift når man totalspærre - det gør man ikke i dag.

Jeg er enig i at man bør have automatiske højtalerudkald på alle stationer ligesom bl.a. i Tyskland og Østrig, og ikke kun ved uregelmæssigheder som det er nu. Generelt er trafikinformationen på et ringe niveau.

--
Mvh Anders

De stakkels passagerer

af HLA7, 31/7 2019, 09:22 (1725 dage siden) @ andersj

Kommentar til dit sidste afsnit. Der er jo ingen information overhovedet på "mine stationer" , Vrå og Brønderslev

De stakkels passagerer

af P.Jensen, 31/7 2019, 13:45 (1725 dage siden) @ andersj

Keld

Dit indlæg får mig til at tænke på den nye formand for underhuset i UK.
Han vil ikke mere have at nogen embedsmænd i underhuset bruger metersystemet mere.
Der skal bruges miles og yards, gallons og pints, stones og pounds.

Det giver ikke nogen mening at ønske sig tilbage til de gamle dage, hvilket jeg inderst inde heller ikke
tror at du gør.

Men "I vore dage" jeg går ud fra du mener indenfor DSB.

Andersj har svaret nogle af dine punkter - svar som jeg er enig i.
1. Du og jeg er investorerne - vil du betale for at DSB køres som i gamle dage??
2 og 4. DSB's topledere får høje lønninger - og i givet fald i forhold til hvad?
Direktionen kan jeg gætte mig til, men hvilke ledere taler du om specifikt om i punkt 4?
3. Jeg kan ikke huske nogen sager indenfor DSB - har der været nogen?
Husk på at disse folk er ansat på kontrakt et vist antal år hvorefter der på forhånd er aftalt hvad der skal ske ved aftrædelse. Retfærdigt eller ej.
5. Vil gerne høre hvilke prestigeprojekter du tænker på .....
6."Og meget mere" - jamen så har man da helgarderet.

P.Jensen

Avatar

De stakkels passagerer

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 31/7 2019, 13:53 (1725 dage siden) @ P.Jensen

I gamle dage
* havde en almindelig medarbejder en løn der i bedste fald gav ham mulighed for en lille kolonihave og en 2 værelses (hvis ikke han havde embedsbolig)
* var der bemanding alle vegne

I vore dage
* har han en løn der giver mulighed for et parcelhus på 125 m2 i udkanten af byen og et sommerhus ved kysten - og mindst een ferie i varmen
* er bemanding blevet for dyrt og du må klare dig selv

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

De stakkels passagerer

af mikedk2100, 31/7 2019, 15:09 (1724 dage siden) @ andersj

Hvilke prestigeprojekter til mange milliarder har DSB investeret i?

Jeg kan kun lige komme i tanke om et i nyere tid: IC4. Men det er sådan set også det, der er skyld i alt balladen vi har. Det var et prestigeprojekt kaldet "Gode tog til alle", der kørte fuldstændig af sporet, uden at nogen i hverken DSB eller andre steder magtede at stoppe det. Det prestigeprojekt er der investeret mange milliarder i. 6,8 milliarder regnede Transportministeriet ud i 2014.

Og det er selvfølgelig nemt at være bagklog, men tænk, hvis nu projektet var stoppet og sendt tilbage i 2009. Ja, så havde vi selvfølgelig manglet IC4, og vi havde været nødt til at køre med "kreaturvognene" og MR lidt længere, og DSB havde været nødt til at vedligeholde dem. Til gengæld kunne man have sat gang i elektrificeringen af hovedstrækningerne dengang og DSB kunne have bestilt moderne "hyldevare"-eltog, som vi her i 2019 ville have været kørt rundt i i flere år.

I stedet fik vi omkring 20 år (vi er kun halvvejs) med mangel på tog samtidig med indførelse af et firstmover-signalprojekt over hele landet og en alt for sen elektrificering - udover de mange andre projekter, som forsinkes og forringes pga signalprojektet. Vi fik en fuldstændig nedsmeltet jernbane, som folk flygter fra, og som man så i 30erne kan begynde at forsøge at få kunderne tilbage til. Hvis de gider, for nogen mener jo vi alle har en selvkørende elektrisk bil til den tid.

Alt sammen fordi man tog en forkert beslutning om et skide tog i 2009...

Avatar

De stakkels passagerer

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 31/7 2019, 17:02 (1724 dage siden) @ mikedk2100

Hvis de gider, for nogen mener jo vi alle har en selvkørende elektrisk bil til den tid.

Hvor skal de køre? Selvkørende biler kan også holde i kø på motorvejene.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

De stakkels passagerer

af OnkelJørn, 31/7 2019, 17:15 (1724 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvis de gider, for nogen mener jo vi alle har en selvkørende elektrisk bil til den tid.

Hvor skal de køre? Selvkørende biler kan også holde i kø på motorvejene.

Er der altid det ?

De stakkels passagerer

af Georg Schmidt, 31/7 2019, 19:23 (1724 dage siden) @ OnkelJørn

Nej, nu holder de i stedet på afkørslerne. Det er det man får ud af at lave ekstra spor på motorvejen.:-D

De stakkels passagerer

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 31/7 2019, 17:43 (1724 dage siden) @ Michael Deichmann

Mangw mener jo selvkørende vil fjerne kø på vejene.
Det vi kommer til at soare er vel forskellen på en persons og en computers reaktions tid.
Det vil gører vi kører tætter på hinanden, men plads skal der jo forsat være

De stakkels passagerer

af kme, 31/7 2019, 17:48 (1724 dage siden) @ hummel_62

Mangw mener jo selvkørende vil fjerne kø på vejene.
Det vi kommer til at soare er vel forskellen på en persons og en computers reaktions tid.
Det vil gører vi kører tætter på hinanden, men plads skal der jo forsat være

Det synes jeg du skulle sætte dig ned og regne på, i stedet for at lave mærkelige antagelser. Selvkørende hjælper ikke et klap, tværtimod. Computeren vil nemlig overholde loven.

De stakkels passagerer

af Frank Poulsen, 31/7 2019, 18:14 (1724 dage siden) @ kme

Der har nu været mange artikler om at vi kan køre tættere når det hele er selvkørende, fordi de skulle kommunikere med hinanden osv.

Men en ting er hvad de siger, noget andet er at få det til at fungere i praksis. Jeg tror det er langt sværere end bare lige.

Avatar

De stakkels passagerer

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 31/7 2019, 21:19 (1724 dage siden) @ Frank Poulsen

Der har nu været mange artikler om at vi kan køre tættere når det hele er selvkørende, fordi de skulle kommunikere med hinanden osv.

Men en ting er hvad de siger, noget andet er at få det til at fungere i praksis. Jeg tror det er langt sværere end bare lige.

Det er det. Først skal man blive enige om en fælles protokol og teknologi til denne kommunikation. Så skal den være sikker - du skal jo ikke kunne jamme den eller på anden måde kunne interfere med den kommunikation.
Bilerne vil givet kunne KØRE tættere, men der hvor motorvejen ender, og det er jo ligesom det det drejer sig om i både Århus og København, der kan det videre vejforløb kun optage en hvis mængde biler og så kommer der stilstand og der holder en selvkørende bil lige så tæt som bilerne gør nu.
Og så er der ud over alt det tekniske et kæmpe etisk og juridisk problem man kun er begyndt at diskutere. Hvem er ansvarlig for kørslen? Vi er lidt der hvor man var i begyndelsen af det 20. århundrede ad de motoriserede køretøjer dukkede op. Der besluttede man ret hurtigt overalt at der var objektivt ansvar - dvs. i det øjeblik du sætter dig bag rettet har du ansvar for alle de skader du måtte forvolde. Derfor kom der også krav om lovpligtig ansvarsforsikring.
Nåh - dette er et jernbaneforum, så lad de våde drømme være et andet sted.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

De stakkels passagerer

af mikedk2100, 31/7 2019, 20:23 (1724 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvis de gider, for nogen mener jo vi alle har en selvkørende elektrisk bil til den tid.

Hvor skal de køre? Selvkørende biler kan også holde i kø på motorvejene.

Præcis, ligesom selvkørende S-tog kan holde i kø ved København H, så hvor vil du hen med det? Folk kører mange andre steder end motorvejen og skal mange andre steder end lige der, hvor toget kører.

Nogen tror så naivt, at folk gerne vil tage en selvkørende bus eller taxa til stationen. Det tror jeg så slet ikke på.

Men selvfølgelig er det en trossag om folk stadig foretrækker deres (selvkørende) bil om 10-15 år eller om de opgiver den for toget. Jeg ved bare, at det er pokkers svært at få folk til at droppe bilen for toget. Det ser vi på vejene allerede nu, så hvorfor skulle det ændre sig om mange år - bare fordi nogen tror det hele bliver meget bedre engang ;)

De stakkels passagerer

af HLA7, 2/8 2019, 08:40 (1723 dage siden) @ mikedk2100

Ved socialistisk styring = tvang

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak