Letbanearbejder i Odense (Generelt)

af Claus Nielsen @, onsdag 31. juli, 2019, 10:15 (378 dage siden)

I går kom to elevatortårne på plads på Hjallelse Station, der i forbindelse med anlægget af Odense Letbane flyttes fra vestsiden til østsiden af banen. Aarsleff Rail udfører arbejdet, der udover perronanlæg, trapper, elevatorer og overgangsbro også indeholder opførelse af opholdsrum til letbanens personale og fjernelse af den gamle perron. I dag skal selve stålbroen hejses på plads.
[image]
Her er østre elevatortårn på vej over banen til sit fundament på perronen på Hjallelse Station.


Aarsleff Rail har også gennemført en forstærkning af viadukten for Middelfartsvej mhp. anlæg af letbanen.
[image]
Lige ved viadukten for Middelfartsvej holder Aarsleff Rails skinnekørende gravemaskine 70226 med et par vogne og en ballastkost. EG 3102 passerer med et vestgående godstog.


Byggepladsen ved Middelfartsvej anvendes også i forbindelse med broarbejde på viadukten for Kløvermosevej.
[image]
Der graves ud til dræn, inden brokilen gøres endeligt færdig. Fra øst nærmer et IC3-tog sig arbejdsstedet.

Mvh
Claus N

Letbanearbejder i Odense

af Niels Munch @, fredag 02. august, 2019, 19:09 (375 dage siden) @ Claus Nielsen

Hej Claus,

Mange tak for reportagen.

Odense Letbane har bl.a. lagt en video fra Hjallese Station her: https://www.odenseletbane.dk/nyheder/video-elevatortaarne-paa-ny-hjallese-station-blive... .


Bedste hilsener
Niels

Letbanearbejder i Odense (400 meter lægges om)

af Karl Høst, fredag 09. august, 2019, 17:16 (368 dage siden) @ Niels Munch

Det er åbenbart ikke kun i Aarhus at dokumentationen er den store udfordring. Dog en trøst, at det er leverandøren, der står med regningen. JP i dag

Letbanearbejder i Odense (400 meter lægges om)

af Pip Hans, fredag 09. august, 2019, 17:20 (368 dage siden) @ Karl Høst

Er de tekniske sikkerhedsregler, som der bygges efter, mon i det hele taget myndighedsgodkendt?

Elle bygger man bare?

Letbanearbejder i Odense (400 meter lægges om)

af Niels Munch @, fredag 09. august, 2019, 18:07 (368 dage siden) @ Pip Hans

Er de tekniske sikkerhedsregler, som der bygges efter, mon i det hele taget myndighedsgodkendt?

Elle bygger man bare?


Tror du ikke, man har lært noget af Aarhus, f.eks. m.h.t. dokumentation?

Letbanearbejder i Odense (400 meter lægges om)

af Niels Munch @, fredag 09. august, 2019, 19:25 (368 dage siden) @ Karl Høst

Odense Letbanes nyhedsbrev af d.d.:

"Fundament og skinner bliver lagt om ved Nyt OUH
En strækning ved Nyt OUH-byggepladsen skal have lagt nyt betonfundament og skinner. I alt er der blevet fjernet godt 400 meter beton på strækningen, hvoraf der var lagt skinner på de 60 meter, som også er fjernet.

Det skyldes manglende dokumentation fra en underentreprenør af, at underlaget er lavet korrekt. Det blev opdaget af både Odense Letbanes hovedentreprenør på arbejdet, COMSA, og Odense Letbanes egen kvalitetskontrol.

Det er ikke sikkert, at der har været problemer med underlaget. Men da det ikke kunne dokumenteres, besluttede COMSA at lave arbejdet om.

Underlaget er nu ved at blive udført efter bogen. Dernæst bliver der støbt et nyt lag beton, som skinnerne bliver støbt fast i.

Det er COMSA, der som hovedentreprenør har ansvaret for at sikre kvaliteten. Derfor får det ekstra arbejde ikke betydning for letbanens budget, da udgifterne skal afholdes inden for kontrakten.

Der er lavet en ny tidsplan for det konkrete arbejde ved Nyt OUH, som betyder, at arbejdet heller ikke medfører en forsinkelse i forhold til letbanens samlede tidsplan. Det er stadig meningen, at de første testkørsler skal køres i området i starten af 2020."


Kilde: https://www.odenseletbane.dk/nyheder/fundament-og-skinner-bliver-lagt-om-ved-nyt-ouh/ .


M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen