Grindsted før og nu (Generelt)

af Jens N @, Fredericia, søndag 04. august, 2019, 10:17 (19 dage siden)

Jeg var forbi Grindsted for et par uger siden.
Man må sige at naturen er i vækst!

20. oktober 2005
[image]

7. juli 2019
[image]

Er der en venlig sjæl der kan anvise hvordan man vender et billede, der af en eller anden grund havner på hovedet, når man uploader det?

Mvh. Jens

Grindsted før og nu

af FutteV, søndag 04. august, 2019, 12:49 (19 dage siden) @ Jens N

Du kan vender billeder i Windows Fotofremviser så vidt jeg husker. Hvis ikke så kan man bruge mange andre billede redigerings programmer :-)

Grindsted før og nu

af Jan-Eddie, søndag 04. august, 2019, 13:04 (19 dage siden) @ Jens N

Du kan vende dit billede i f.eks Paint (Windows tilbehør). Gem det i jpg. format og opload:
[image]
m.v.h.
Jan-Eddie

Grindsted før og nu

af Poul Andersen, søndag 04. august, 2019, 13:26 (19 dage siden) @ Jan-Eddie

Og sådan så der ud den 3. juni, 2012, da MT 152, ankom for at afhente de to sidste vogne i Grindsted, og således også kørte det sidste tog (rangértræk) på banen.

[image]

Mvh.
Poul.

Grindsted før og nu

af PrebenSk @, Varde, søndag 04. august, 2019, 21:38 (19 dage siden) @ Poul Andersen

Og her er Poul Andersen som togfører og rangist i Grindsted 07-07-0-2009
[image]

Grindsted før og nu

af Jens N @, Fredericia, søndag 04. august, 2019, 21:04 (19 dage siden) @ Jan-Eddie

Du kan vende dit billede i f.eks Paint (Windows tilbehør). Gem det i jpg. format og opload:
[image]


Tak til jer begge, men det der forvirrer mig er at billedet vender korrekt når jeg ser det på min pc før upload, men det står på hovedet efter upload?

Mvh. Jens

Grindsted før og nu

af TorstenVig, mandag 05. august, 2019, 08:54 (18 dage siden) @ Jens N

Et sørgeligt endelig for et tidligere stort jernbaneknudepunkt.

[image]

Foto: Driftsbestyrer VVGJ Kresten Sørensen Knudsen ca. 1957

Grindsted før og nu

af Vollensir, mandag 05. august, 2019, 10:56 (18 dage siden) @ TorstenVig

Ja dem der har haft deres gang på Grindsted station i storhedstiden ville græde snot hvis de kunne se hvordan der ser ud i dag. Men selv på aktive stationer overtager naturen også mere og mere.

Prøv og stå på en perron og se ned eller på sporene rundt omkring der er fyldt med ukrudt og affald især på de større stationer....

Grindsted før og nu

af Jan-Eddie, mandag 05. august, 2019, 18:24 (18 dage siden) @ Vollensir

Ja dem der har haft deres gang på Grindsted station i storhedstiden ville græde snot hvis de kunne se hvordan der ser ud i dag. Men selv på aktive stationer overtager naturen også mere og mere.
Prøv og stå på en perron og se ned eller på sporene rundt omkring der er fyldt med ukrudt og affald især på de større stationer....

Det var nu også meget lettere at holde ukrudtet væk i gamle dage.
Man benyttede en særdeles effektiv gift i sprøjtetog. De arealer der ikke blev nået fra sprøjtetoget klarede sprøjtebiler. Prøv at tænke på den miljøbelastning det udgjorde. Moderne betonsveller er nok ikke så følsomme for ukrudt som træsvellerne var.
I damptiden var man nødt til at holde brandbælter langs skovstrækninger helt frie for ukrudt, og skråningerne blev slået med le og al øvrig vækst blev fjernet af hensyn til brandfaren. Men det fik alle arealer til at se meget velholdte ud.
Affald blev også fjernet at den store medarbejderskare det var nødvendigt at have ansat til "naturplejen".

M.v.h.
Jan-Eddie

Grindsted før og nu

af kaibayer, mandag 05. august, 2019, 20:01 (18 dage siden) @ Jan-Eddie

Ja, trist udvikling. Sådan så der ud på en travl eftermiddag i 1973:

[image]

I følge en artikel i JydskeVestkysten den 12/5 2019 skulle der være opnået enighed mellem BaneDanmark og de 4 kommuner, som den gamle Brammingbane gennemløber.

Den 12/4 skulle BaneDanmark have oversendt en overdragelsesaftale til kommunerne, som internt har aftalt, at det er Varde kommune, der forhandler på alles vegne.
Vardes kommunaldirektør har som udgangspunkt for en overdragelse udtalt, at kommunerne ikke får pålagt en større regning for forureningsproblemer langs banen.

I Billund kommune er der ikke endnu - 5/7 - offentliggjort tilkendegivelser om overtagelse, men som forhenværende mangeårigt medlem af byrådet i først Grindsted så Billund kommune følger jeg sagen, og ønsker grundlæggende at bevare banestrækningen i hvert fald i Billund kommune til den forhenværende Krogager station med skinner og ballast. Men egentlig gerne med f.eks. stenmelssand i mellem de to skinnestrenge, så der både kan spadseres/gås/cykles og skinnecykles på strækningen.

Jeg betragter jernbanestrækningen som et historisk mindesmærke fra Grindsteds storhedstid jvf. indlæg ovenfor i denne tråd.

Grindsted før og nu

af Georg Schmidt @, mandag 05. august, 2019, 20:05 (18 dage siden) @ Jan-Eddie

De "grønne områder" vi ser ved banen i dag havde vi ikke i gamle dage. Når sprøjtetroljen havde været der var der ikke meget der turde komme op.:-D

Spændende at se hvor højt ukrudtet på Århus H når at blive inden der er en eller anden behjertet sjæl der finder på et eller andet. Det skal jo nok være noget frivillig arbejdskraft, da det jo helst ikke må koste noget. Spørgsmålet er så hvor længe banen skal lukkes af sikkerhedsgrunde medens der arbejdes og indsættes togbusser. I gamle dage ville dette ukrudt være fjernet på en times tid af baneafdelingen, men den kunne vi heller ikke få lov at beholde.
[image]

[image]
Inde på Århus H er der langs letbanen opstået et smalt bælte af planter der foreløbig er nået vindueshøjde, det bliver spændende at se hvor høje de bliver. Til modsatte side hvor ind- og udstigning foregår, har ukrudtet dårligere kår.
Sjovt når vi efterhånden kan se det internationale profil i ukrudtet.:-D
Duk

Avatar

Grindsted før og nu

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, mandag 05. august, 2019, 23:36 (18 dage siden) @ Georg Schmidt

Jeg håber I alle til gengæld nyder det goide drikkevand vi som det mest naturlige kan tappe hver dag fra vandhanen.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Grindsted før og nu

af ivar @, mandag 05. august, 2019, 23:40 (18 dage siden) @ Michael Deichmann

Mener du helt seriøst, at drikkevandet er vigtigere end bekæmpelse af naturligt voksende planter?

Grindsted før og nu

af Karsten Henneberg, mandag 05. august, 2019, 23:54 (18 dage siden) @ ivar

BAMS har INTET at gøre i vores drikkevand

Grindsted før og nu

af Peter Christensen, tirsdag 06. august, 2019, 05:06 (17 dage siden) @ ivar

Mener du helt seriøst, at drikkevandet er vigtigere end bekæmpelse af naturligt voksende planter?

Ja.
Vand er ligesom grundlaget for al liv her på planeten, så hvis du ødelægger vandet, så forsvinder grundlaget for liv.....
Danmark er ret unik med vores rene grundvand; andre lande bruger overfladevand og klor (eller andet) til at rense vandet.
Det er ikke lige den vej, jeg mener vi skal.

Bare se hvad der sker rundt om andre steder på kloden, når der mangler vand. Det ender som regel i noget med slut eller slåskampe....og med mindre vand og flere mennesker, så kan du roligt regne med nogle gevaldige slåskampe i løbet af nogle år. Kønt bliver det ikke at at se på, men det er en helt anden snak.

Avatar

Grindsted før og nu

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, tirsdag 06. august, 2019, 07:26 (17 dage siden) @ ivar

Mener du helt seriøst, at drikkevandet er vigtigere end bekæmpelse af naturligt voksende planter?

Mener du det spørgsmål seriøst?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Grindsted før og nu

af ivar @, tirsdag 06. august, 2019, 10:16 (17 dage siden) @ Michael Deichmann

:-D

Grindsted før og nu

af HLA7, tirsdag 06. august, 2019, 08:37 (17 dage siden) @ Michael Deichmann

Pjat

Grindsted før og nu

af Georg Schmidt @, tirsdag 06. august, 2019, 09:53 (17 dage siden) @ Michael Deichmann

Ja, kemi skal man selvfølgelig begrænse mest muligt, og det gør man da vist også. Personlig bruger jeg hakken, der er særdeles effektiv, især hvis man får fat i ukrudtet i april maj, så løber det ikke fra en.
Et par folk med hakkejern ville gøre underværker på Århus H et par timer og lige få taget det værste.
Jeg tror nu ikke Århus kommune henter vand nær jernbanen, men helt andre steder. Det er vist mest hvad landbruget bruger kommunen er interesseret i.

Grindsted før og nu

af Niels Munch @, tirsdag 06. august, 2019, 08:45 (17 dage siden) @ Jan-Eddie

Moderne betonsveller er nok ikke så følsomme for ukrudt som træsvellerne var.


Det er nu mere a.h.t. ballasten, at ukrudt i sporet bør undgås. Ukrudt (der formulder) hæmmer ballastens evne til at dræne. Det kan føre til opfrysning, og så ligger sporet lige pludselig ad h. til.

Grindsted før og nu

af Vollensir, tirsdag 06. august, 2019, 10:21 (17 dage siden) @ Niels Munch

Der er så mange der bare går og dasker rundt på bistand m.m. Der ikke har noget fornuftigt at tage sig til. Hvorfor laves der ikke en aftale med Banedanmark og DSB om at sende disse folk ud og fjerne ukrudt/affald m.m.

Især på vores stationer og banegårde kan vi ikke være det bekendt, at det snart ligner botanisk have og små lossepladser rundt omkring.

Ja ja ved godt at der skal værer vagter, sikkerhedsplaner, sporspærring og en masse andet plader nu til dags. Men det burde nu godt kunne gøres mere enkel og simpelt.

Grindsted før og nu

af Mester @, onsdag 07. august, 2019, 20:57 (16 dage siden) @ Vollensir

Der er så mange, der udelukkende sidder og kloger sig i diverse debatfora. Kunne de ikke gøre lidt nytte med et lugejern? Så har de heller ikke så meget tid til at ævle løs om en hel masse de intet ved om.

Grindsted før og nu

af re20000 @, torsdag 08. august, 2019, 21:39 (15 dage siden) @ Mester

Der er så mange, der udelukkende sidder og kloger sig i diverse debatfora. Kunne de ikke gøre lidt nytte med et lugejern? Så har de heller ikke så meget tid til at ævle løs om en hel masse de intet ved om.

Tak, Mester!

Nold

Grindsted før og nu

af Poul Andersen, tirsdag 06. august, 2019, 16:18 (17 dage siden) @ Niels Munch

Ukrudt i sporet der bliver så højt, at det på et tidspunkt lægger sig over skinnerne,
er til stor géne ved igangsætning og kan udgøre en fare ved nedbremsning, idet
skinnerne bliver meget glatte.
Kommer der så lidt regn, er det næsten værre end i løvfaldstiden.

Mvh.
Poul.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen