Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nordjyske Jernbaner skifter køreplan (Generelt)

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 11/8 2019, 02:53 (1718 dage siden)

Siden NJ's nordjyske ekspansion har køreplanerne på alle strækninger lignet sig selv fra DSB-tiden, og forskellen har kun været flere afgange i de sædvanlige kanaler og gennemgående tog fra Vendsysselbanen til Skagensbanen og Aalborg Nærbane. Sidstnævnte med et ifølge lokoførernes udkald "kort ophold" på et kvarter :-D. Med den nye køreplan, der træder i kraft i dag, sker der større ændringer, og sporene fra DSB-tiden udviskes. Der bliver for første gang gennemgående tog fra Vendsysselbanen til Hirtshalsbanen, og NJ kommer et skridt nærmere visionen om timedrift Skørping-Hirtshals og Skørping-Skagen. Betjeningsomfanget er i grove træk uændret, således at Aalborg-Hjørring og Aalborg Nærbane har halvtimedrift i dagtimerne på hverdage og lørdage, mens Skagens- og Hirtshalsbanen samt Hjørring-Frederikshavn har halvtimedrift i myldretiden på hverdage.

Noget pudsigt i den nye køreplan er ensrettede togsystemer. Hvis der er direkte tog fra en station til en anden, er der som hovedregel også direkte tog den anden vej omkring. Men sådan er det ikke med NJ's køreplan, hvor der er direkte tog Skagen-Skørping og Skørping-Hirtshals, men næsten ingen direkte tog Skørping-Skagen og Hirtshals-Skørping. Mig bekendt ses dette ikke andre steder i Danmark?

Med den gamle køreplan kørte hvert af disse togsystemer en gang i timen:
* RE 75: Frederikshavn - Skagen - Frederikshavn
* RE 75: Aalborg - Frederikshavn - Aalborg
* RE 76: Hjørring - Hirtshals - Hjørring
* RE 75: Hjørring - Skørping - Hjørring (dagtimer ma-lø)
* RE 75: Hjørring - Skagen - Hjørring (myldretid ma-fr)
* RE 76: Hjørring - Hirtshals - Hjørring (myldretid ma-fr)
* DSB IC: Skørping - Aalborg - Skørping

Med den nye køreplan kører hvert af disse togsystemer en gang i timen:
* RE 75/76: Skagen - Skørping - Hirtshals (dagtimer ma-fr)
* RE 76/75: Hirtshals - Aalborg - Skagen (dagtimer ma-fr)
* RE 75: Hjørring - Skagen - Hjørring (myldretid ma-fr)
* RE 76: Hjørring - Hirtshals - Hjørring (myldretid og aften ma-fr samt lø-sø)
* RE 75: Hjørring - Skørping - Hjørring (dagtimer lø)
* RE 75: Aalborg - Skagen - Aalborg (aften ma-fr samt lø-sø)
* DSB IC: Skørping - Aalborg - Skørping

Den nye køreplans kompleksitet er tydelig på min oversigt over betjeningen af Hjørring St. Langt de fleste tog kommer ind fra én retning og fortsætter i en anden - til gavn for få eller mange passagerer, som derved sparer et skift. Myldretidstogsystemerne Hjørring-Skagen-Hjørring og Hjørring-Hirtshals-Hjørring kunne dog være samlet til ét system til gavn for det begrænsende antal passagerer, som i NT/NJ's terminologi "pendler i vinkel". Dette ville dog kræve en forskydning af krydsningerne i Hjørring pga. flaskehalsproblemer med spor 0, som ikke er ført igennem til/fra Frederikshavn. Ligeledes kunne lørdagstogsystemerne Hjørring-Hirtshals-Hjørring og Hjørring-Skrøping-Hjørring være samlet til ét. Hvis det skulle gøres uden at skade muligheden for gode korrespondancer Hirtshals-Aalborg hele døgnet, ville Hirtshalsbanen dog skulle skifte minuttal om formiddagen og igen om eftermiddagen.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Nordjyske Jernbaner skifter køreplan

af andersj, Aalborg, 11/8 2019, 09:49 (1718 dage siden) @ Thomas Rasmussen


Den nye køreplans kompleksitet er tydelig på min oversigt over betjeningen af Hjørring St.

Tog mod Aalborg har siden december 2018 kørt fra spor 2 og mod Frederikshavn fra spor 1. Spor 0 (15) og spor A (13) har kun forbindelse til Hirtshals.


Med den nye køreplan rykkes krydsningerne på Hirtshalsbanen desuden fra Tornby til Langholm og Hirtshals i myldretiden. Det betyder at myldretidstogene ikke længere stopper i Vidstrup og Sønderby. Det har givet nogle protester fra indbyggerne i Vidstrup i medierne de sidste par uger. Det oprindelige forslag fra Nordjyske Jernbaner var at lukke trinbrættet i Sønderby (der ligger i Tornby by) men det blev afvist at Nordjyllands Trafikselskab.

--
Mvh Anders

Nordjyske Jernbaner skifter køreplan

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 11/8 2019, 21:15 (1718 dage siden) @ andersj

Tog mod Aalborg har siden december 2018 kørt fra spor 2 og mod Frederikshavn fra spor 1.

Jeg har på mine lejlighedsvise ture til Hjørring godt bemærket denne underlige sporbenyttelse, men jeg troede egentlig, at det kun brugtes få gange i døgnet for at få puslespillet til at gå op. Hvad skyldes denne ombytning? Er det af hensyn til folk, der skifter til/fra Hirtshalsbanen eller bus, og eventuelt har kortere tid til at skifte i den ene retning?

Benytter afg. 04:58 mod Skg (lø-sø) og ank. 01:49 fra Ab (nat efter fr-lø) spor 2, selvom spor 1 på disse tidspunkter er ledigt?

Spor 0 (15) og spor A (13) har kun forbindelse til Hirtshals.

Jeg mindes at have læst, at der var forbindelse fra Vrå og Hirtshals til alle tre/fire perronspor på Hjørring Station, men et hurtigt opslag i BaneDK's strækningsoversigt viser, at du nok engang har ret.

Ift. min indre idé om ét spor til hver tog giver det et kapacitetsproblem i Hjørring kl. kvart over i myldretiden. xx:13 ankommer et tog fra Hirtshals, som afgår mod Aalborg xx:20. xx:15 ankommer et tog fra Skagen, som afgår tilbage mod Skagen xx:25. xx:19 ankommer et tog fra Skørping, som afgår mod Hirtshals xx:27. Ingen af disse tog kan bruge spor 0 - eller spor A for den sags skyld. Lader man Sgb-Hj-Sgb-toget dele spor 1 med Sø-Hhs-toget eller spor 2 med Hhs-Ab-toget?

Med den nye køreplan rykkes krydsningerne på Hirtshalsbanen desuden fra Tornby til Langholm og Hirtshals i myldretiden. Det betyder at myldretidstogene ikke længere stopper i Vidstrup og Sønderby. Det har givet nogle protester fra indbyggerne i Vidstrup i medierne de sidste par uger. Det oprindelige forslag fra Nordjyske Jernbaner var at lukke trinbrættet i Sønderby (der ligger i Tornby by) men det blev afvist at Nordjyllands Trafikselskab.

Jeg føler med de kære borgere i Vidstrup, som som de få må lide til fordel for de mange. Trinbrættet i Sønderby, kun 1,1 km fra Tornby St., må derimod kunne beskrives som noget af en luksus i en by med kun 1.017 indbyggere...

Ville det være en mulighed at lade stoppet i Vidstrup blive mod at stedet fjerne stoppene på Lilleheden og Emmersbæk i den ene retning? Fjernes stoppene i retning mod Hirtshals, kan passagerer til disse stationer blive i toget helt til Hirtshals, hvor de vel kunne få et halvt minut til at løbe over i toget tilbage mod Hjørring, som så kan sætte dem af. Vice versa, hvis stoppene blev fjernet i retning mod Hjørring. Denne model brugtes i DSB-tiden i nogen grad med Tolne og Kvissel, som i nogle timer havde forbindelser til/fra Aalborg via hurtige skift mellem togene i Frederikshavn.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Avatar

DSB Tolne-Kvissel-Frederikshavn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/8 2019, 21:28 (1718 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Denne model brugtes i DSB-tiden i nogen grad med Tolne og Kvissel, som i nogle timer havde forbindelser til/fra Aalborg via hurtige skift mellem togene i Frederikshavn


Hm.....det har vel krævet, at DSB accepterede, at man kørte uden gyldig billet/kort Tolne-Kvissel-Frederikshavn. Gjorde DSB det? Hvis de gjorde, har det jo krævet en særskilt instruktion af togpersonalet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Togfører på nævnte strækning 1981-1986

DSB Tolne-Kvissel-Frederikshavn

af andersj, Aalborg, 11/8 2019, 22:30 (1718 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Denne model brugtes i DSB-tiden i nogen grad med Tolne og Kvissel, som i nogle timer havde forbindelser til/fra Aalborg via hurtige skift mellem togene i Frederikshavn

Hm.....det har vel krævet, at DSB accepterede, at man kørte uden gyldig billet/kort Tolne-Kvissel-Frederikshavn. Gjorde DSB det? Hvis de gjorde, har det jo krævet en særskilt instruktion af togpersonalet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Togfører på nævnte strækning 1981-1986

Nej, det var et forslag fra Rejseplanen. Men hvis man kørte med Rejsekort havde omvejen ingen betydning da prisen udregnes mellem første check-ind og check-ud.

--
Mvh Anders

Avatar

DSB Tolne-Kvissel-Frederikshavn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/8 2019, 23:43 (1718 dage siden) @ andersj

Denne model brugtes i DSB-tiden i nogen grad med Tolne og Kvissel, som i nogle timer havde forbindelser til/fra Aalborg via hurtige skift mellem togene i Frederikshavn

Hm.....det har vel krævet, at DSB accepterede, at man kørte uden gyldig billet/kort Tolne-Kvissel-Frederikshavn. Gjorde DSB det? Hvis de gjorde, har det jo krævet en særskilt instruktion af togpersonalet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Togfører på nævnte strækning 1981-1986


Nej, det var et forslag fra Rejseplanen. Men hvis man kørte med Rejsekort havde omvejen ingen betydning da prisen udregnes mellem første check-ind og check-ud


Så hvis jeg har rejsekort, tjekker ind i Tolne, stiger ud i Frederikshavn, undlader at tjekke både ud og ind igen, stiger på et tog mod Aalborg og undervejs mellem Frederikshavn og Tolne bliver kontrolleret af den flinke togfører (eller hvad sådan nogle nu hedder i dag), så får jeg ingen “problemer”?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

DSB Tolne-Kvissel-Frederikshavn

af andersj, Aalborg, 12/8 2019, 00:10 (1718 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Denne model brugtes i DSB-tiden i nogen grad med Tolne og Kvissel, som i nogle timer havde forbindelser til/fra Aalborg via hurtige skift mellem togene i Frederikshavn

Hm.....det har vel krævet, at DSB accepterede, at man kørte uden gyldig billet/kort Tolne-Kvissel-Frederikshavn. Gjorde DSB det? Hvis de gjorde, har det jo krævet en særskilt instruktion af togpersonalet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Togfører på nævnte strækning 1981-1986


Nej, det var et forslag fra Rejseplanen. Men hvis man kørte med Rejsekort havde omvejen ingen betydning da prisen udregnes mellem første check-ind og check-ud

Så hvis jeg har rejsekort, tjekker ind i Tolne, stiger ud i Frederikshavn, undlader at tjekke både ud og ind igen, stiger på et tog mod Aalborg og undervejs mellem Frederikshavn og Tolne bliver kontrolleret af den flinke togfører (eller hvad sådan nogle nu hedder i dag), så får jeg ingen “problemer”?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du skal tjekke ind igen i Frederikshavn, men det har ikke betydning for rejseprisen. Det der har betydning er:
-Placering af første check ind
-Placering af check ud
-Tidsforbrug (2 zoner er maks. 60 minutter, så hvis rejsen varer 65 minutter så beregnes der 3 zoner)

Aalborg-Skørping-Aalborg kan eksempelvis gøres for 2 zoner hvis der tjekkes ind i Aalborg samt i Skørping og tjekkes ud i Aalborg senest 60 minutter efter første tjek ind.

[image]


For rejser med tog over takstgrænser eller udenfor Region Nordjylland er der dog blot et maks. tidsforbrug på 8 timer. Men her gælder finten kun hvis man ikke passere samme station eller strækning to gange. Et eksempel: Aalborg-Thisted-Struer-Langå-Hobro = 79 kr. på Rejsekort fordi man kun skal betale for Aalborg-Hobro efter togtakst.

[image]


Men man skal træde varsomt hvis man skal bruge disse finter, og helst tjekke på Rejseplanen eller Rejsekort prisberegner om det kan lade sig gøre. Man skal også være opmærksom på de 30 minutter der skal gå efter check-ud før en det tæller som en ny rejse. Hvis man eksempelvis tjekker ind i Hobro igen efter 10 minutter fortsætter rejsen og kommer til at koste knap 400 kr. ved check-ud i Aalborg igen.

--
Mvh Anders

Via-rejser med rejsekort og trekantreglen

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 12/8 2019, 22:11 (1717 dage siden) @ andersj

For rejser med tog over takstgrænser eller udenfor Region Nordjylland er der dog blot et maks. tidsforbrug på 8 timer. Men her gælder finten kun hvis man ikke passere samme station eller strækning to gange. Et eksempel: Aalborg-Thisted-Struer-Langå-Hobro = 79 kr. på Rejsekort fordi man kun skal betale for Aalborg-Hobro efter togtakst.

For rejser over Storebælt er den maksimale rejsetid 12 timer mod ellers 8 timer, jf. Rejsekorts nyeste prisblad for rejser. For rejser fra Sjælland til Malmø er den 6 timer. Finten kan bruges, også hvis samme station eller strækning passeres flere gange, så længe trekantreglen holdes. Rejsekorts detaljerede prisforklaring beskriver reglen således:

For regionale og landsdækkende rejser anvendes varigheden af rejsen ikke, men den såkaldte trekantregel kan indgå i prisberegningen. Det sker, hvis afstanden i luftlinje mellem start og slut er væsentlig mindre end rejsens samlede længde. De simpleste af sådanne rejser går typisk fra A til B via X, hvor så afstanden ”A til X” og afstanden ”X til B” begge er mere end dobbelt så lange som afstanden ”A til B”. X kaldes det ”Fjerneste punkt” på rejsen og kan både være et Check Ind og en kontrol. Prisen bestemmes så som summen af priserne for strækningerne ”A til X” og ”X til B” i stedet for som ellers ud fra afstanden ”A til B”. Afstanden ”A til B”, ”A til X” og ”X til B” måles som antal zoner mellem stoppesteder hhv. stationer. I praksis anvendes trekantreglen især, når en rejse går fra A til X og tilbage igen til A eller til et andet sted B, som er tæt på A.


-

[image]

I dette tilfælde er den direkte zoneafstand fra start i Aalborg til slut i Hobro 8 zoner, og dermed må der rejses gennem alle zoner, som ligger højst 16 zoner fra både Aalborg og Hobro. Undervejs tjekkes der ind i Thisted (14 zoner fra Aalborg, 13 zoner fra Hobro), Struer (18 zoner fra Aalborg, 12 zoner fra Hobro) og Langå (11 zoner fra Aalborg, 4 zoner fra Hobro), og da ingen af disse steder ligger mere end 16 zoner fra både Aalborg og Hobro, finder trekantreglen ikke anvendelse.

Man kan drive det vidt ift. indirekte rejseveje, før trekantreglen ødelægger det. Den nævnte rejse kan føres hele vejen omkring Herning og Aarhus, da hver af disse stationer ligger 17 zoner fra Aalborg og 10 zoner fra Hobro:
[image]

Man kan også rejse imod sig selv, og en rejse fra Aalborg til Hobro kan gå hele vejen via Vejle (23 zoner fra Aalborg, 16 zoner fra Hobro), uden at trekantreglen finder anvendelse:
[image]

Kører man en station længere til Brejning, går det galt, for dette via-punkt ligger mere end det dobbelte antal zoner fra start til til slut (8 zoner fra Aalborg til Hobro * 2 = 16 zoner) fra både start (25 zoner fra Aalborg) og slut (18 zoner fra Hobro). Prisen skal således beregnes som prisen fra start til via-punkt (25 zoner) og fra via-punkt til slut (18 zoner) i stedet for blot fra start til slot (8 zoner). I dette ekstreme tilfælde næsten femdobles prisen:
[image]

Alt dette kan udnyttes, hvis man rejser fra A til B og tilbage igen indenfor et par timer. Skal man eksempelvis fra Aalborg til Vejle og tilbage igen med et ophold i Vejle på højst et par timer, kan man nøjes med skifte-tjek-ind i Vejle og i stedet tjekke ud i Hobro, hvor rejsen beregnes til 79 kr. (8 zoner). Turen videre fra Hobro til Aalborg kan foretages på et andet rejsekort eller efter en halv times ophold for 60 kr. (8 NT-zoner). Dette giver 139 kr., hvilket er betragteligt billigere end to enkeltrejser a 248 kr. (23 zoner). Rejsekort er en videnskab for sig selv...

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

DSB Tolne-Kvissel-Frederikshavn

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 11/8 2019, 23:17 (1718 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hm.....det har vel krævet, at DSB accepterede, at man kørte uden gyldig billet/kort Tolne-Kvissel-Frederikshavn. Gjorde DSB det? Hvis de gjorde, har det jo krævet en særskilt instruktion af togpersonalet.

Mig bekendt har der ikke været nogen præcedens hos DSB om at tillade folk at rejse over Frederikshavn, hvis deres billet ikke gjaldt dertil.

Imidlertid har der siden NT's zonereform i 10'erne været det samme antal zoner fra Aalborg/Aalborg Vestby/Lindholm, Brønderslev, Vrå og Hjørring til Kvissel som til Frederikshavn (hhv. 10, 6, 5 og 5 zoner). Kvissel og Frederikshavn ligger i hver deres zone, men Vendsysselbanens L-form bevirker, at der zonemæssigt bliver lige langt. Når der er det, kan en zonebillet fra en af de nævnte stationer til Kvissel jo bruges til Frederikshavn og tilbage igen indenfor omstigningstiden. "Manøvren" kan ikke foretages med start i Sindal, hvorfra der er 3 zoner til Kvissel, men 4 til Frederikshavn. Den kan heller ikke foretages med slut i Tolne frem for Kvissel, fordi der fra alle stationer på Vendsysselbanen er mindst én zone længere til Frederikshavn end til Tolne.

Den anden vej er det simplere. Fra Kvissel til Frederikshavn er der 2 zoner, hvilket er det mindste, der kan indløses zonebillet til, og dermed kan enhver zonebillet fra Kvissel til en anden station på Vendsysselbanen benyttes over Frederikshavn. Fra Tolne er der 3 zoner til Frederikshavn, så her er det en forudsætning, at man skal mindst 3 zoner væk. Således kan manøvren foretages, hvis man skal til Hjørring (4 zoner) eller længere, men ikke hvis man kun skal til Sindal (2 zoner).

Manøvren skal være tilladt med zonebilletter i hver retning for at kunne foretages med periodekort. Min ven, som gav mig kendskab til manøvren, havde periodekort Aalborg-Kvissel og var flittig bruger af den, hvilket jo var helt i overensstemmelse med rejsereglerne. Konklusionen synes at være, at Kvissel-rejsende kan benytte manøvren frit, medmindre de blot skal til Sindal; mens Tolne-rejsende kun kan dette, hvis rejsen foretages fra Tolne og ikke på periodekort.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Nordjyske Jernbaner skifter køreplan

af andersj, Aalborg, 11/8 2019, 22:44 (1718 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Der køres i spor 1 fra Aalborg hvor der vendes mod Hirtshals. Toget fra Skagen ankommer også i spor 1 og vender mod Skagen igen. Med ETCS kan det godt lade sig gøre at stille togvej ind i et besat spor. Det blev gjort i den gamle køreplan når der skulle opformeres i Hjørring til eftermiddagstrafikken. Her kørte et tomt togsæt ind i spor 2 og afventede plantoget fra Frederikshavn. Se evt. www.dinstation.dk der nu har morgendagens køreplan og sporbenyttelse.

Grunden til at man køre i spor 2 mod Aalborg skulle være fordi Banedanmark mener det er mere sikkert end at køre fra spor 1 pga. passagerovergangen. I den virkelige verden er den nuværende løsning med ankomst i spor 1 sydfra lang farligere end den gamle. Nu er der risiko for kollision mellem passagerer og tog med op til ca. 40 km/t mens der i den gamle løsning blot var risiko ved igangsætning fra spor 1 mod syd. Før ETCS var der dog også risiko hvis toget ikke nåede at bremse ved perron inden overgangen.

En anden lavpraktisk grund er at stopmærket i spor 1 for tog fra Frederikshavn er flyttet ret langt tilbage ifb. ETCS.

Man skal nok ikke røre ved Emmersbæk og Lilleheden, da det er nogle af de største stop på banen. På sigt bliver løsningen nok at lukke Sønderby så alle tog igen kan standse i Vidstrup. Men det kommer nok også an på hvordan rejsemønsteret påvirkes af den nye køreplan.

--
Mvh Anders

Nordjyske Jernbaner skifter køreplan

af andersj, Aalborg, 19/8 2019, 21:57 (1710 dage siden) @ andersj

Der køres i spor 1 fra Aalborg hvor der vendes mod Hirtshals. Toget fra Skagen ankommer også i spor 1 og vender mod Skagen igen. Med ETCS kan det godt lade sig gøre at stille togvej ind i et besat spor. Det blev gjort i den gamle køreplan når der skulle opformeres i Hjørring til eftermiddagstrafikken. Her kørte et tomt togsæt ind i spor 2 og afventede plantoget fra Frederikshavn. Se evt. www.dinstation.dk der nu har morgendagens køreplan og sporbenyttelse.

Et billede fra dags dato. Desiroen er ankommet fra Skagen og returnere til Skagen. Linten er ankommet fra Aalborg og fortsætter til Hirtshals. Banedanmarks skærme i spor 1 viste endda begge afgange samtidigt med henvisning til hhv. perronafsnit B og C.

[image]

--
Mvh Anders

Nordjyske Jernbaner skifter køreplan

af andersj, Aalborg, 11/8 2019, 19:07 (1718 dage siden) @ Thomas Rasmussen


Noget pudsigt i den nye køreplan er ensrettede togsystemer. Hvis der er direkte tog fra en station til en anden, er der som hovedregel også direkte tog den anden vej omkring. Men sådan er det ikke med NJ's køreplan, hvor der er direkte tog Skagen-Skørping og Skørping-Hirtshals, men næsten ingen direkte tog Skørping-Skagen og Hirtshals-Skørping. Mig bekendt ses dette ikke andre steder i Danmark?

Ses også på Aarhus Letbane L2 hvor der køres Lystrup-Odder, Odder-Lisbjergskolen og Lisbjergskolen-Mårslet samt Mårslet-Lystrup.

--
Mvh Anders

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak