Lidt jysk "privatbane" af i dag (6 fotos) (Jernbanen i dag)

af Niels Munch @, søndag 11. august, 2019, 17:46 (12 dage siden)

Go' søndag eftermiddag,

Så fik selv jeg fumlet mig sammen til en tur til Grenaa med danmarks Überlandstrassenbahn.

Udgangspunktet var Aarhus H med dette "privatbanemøde":

[image]Variobahn sæt '09 og ARRIVA LINT '24, Aarhus H 11.08.2019 (nm).

Min rejse til Grenaa foregik imidlertid i TANGO '11, hvis små hjul (740 mm) høvlede godt deruda' med 100 km/t med rettidig ankomst i Grenaa:

[image]L1 TANGO '11 vender i Grenaa 11.08.2019 (nm).

Da jeg er i besiddelse af lidt historisk dimension (aldersbetinget?), får I lige lidt "før":

[image]Stationsbygningen i Grenaa, dengang kontor for Nykredit, 16.11.2011 (nm).

[image]Grenaa Station med MQ '24, 16.11.2011 (nm).

Men tilbage til nutiden, hvor jeg valgte returrejse med det samme:

[image]L1 TANGO '11 klar til retur mod Aarhus H, Grenaa 11.08.2019 (nm).

Undervejs blev det bemærket, at de mindre holdesteder på Grenaabanen stadig er møbleret med noget ældre DSB-inventar, såsom de sortmalede bræddeskure og ældre blå stationsskilte med deres buler m.v. I modsætning til Odderbanen, hvor alt inventar synes nyt. Og så mangler stadig køreledning over spor 2 i Trustrup; der er ikke engang rejst master endnu .....

Nå, jeg valgte i Lystrup at skifte til L2 over Skejby, da jeg dér kunne blive siddende helt til Odder. L2 var imidlertid 1 minut (!) forsinket i ankomsten til Lystrup, og en gruppe rejsende så netop bagenden af L1 Grenaa-toget, hvormed der skulle have været korrespondance. På en søndag med timedrift. Dumpekarakter til letbanen:

[image]L2 Variobahn '02 er netop ankommet til Lystrup og skal vende. En gruppe rejsende/passagerer/kunder parlamenterer med føreren om den kiksede korrespondance med L1 til Grenaa, 11.08.2019 (nm).

Til gengæld var jeg rettidigt i Odder.

Og fik lejlighed til at hælde lidt fotos ind i dette billed- og historieløse, men diskussionslystne samtidsforum. Håber ikke, jeg forstyrrede for meget .....


Bedste hilsener
[image]Niels

Lidt jysk "privatbane" af i dag (6 fotos)

af Svend @, søndag 11. august, 2019, 19:52 (12 dage siden) @ Niels Munch

Gad vide om letbaneførerne er vaccineret med den samme medicin som medarbejderne hos DSB.:
Køre til tiden for enhver pris uden at skele til at der (måske) kunne være passagerer, der havde regnet med en tilslutningsforbindelse.

--
Svend

[image]

Lidt jysk "privatbane" af i dag (6 fotos)

af gaest, onsdag 14. august, 2019, 15:07 (9 dage siden) @ Svend

De måler ikke på om passagererne kommer frem til tiden. Succeskriteriet og dermed også måleenheden for operatørens betaling ift rettidighed er om et bestemt køretøj befinder sig der hvor det skal ifølge køreplanen, med eller uden passagerer.

Lidt jysk "privatbane" af i dag (6 fotos)

af Thomsen.dk @, søndag 11. august, 2019, 20:46 (12 dage siden) @ Niels Munch

Har man da ikke en mobil? så kunne de 2 fører jo lige have snakket sammen.

Lidt jysk "privatbane" af i dag (6 fotos)

af andersj, Nordjylland, søndag 11. august, 2019, 21:00 (12 dage siden) @ Thomsen.dk

Har man da ikke en mobil? så kunne de 2 fører jo lige have snakket sammen.

Det hjælper ikke når ordren hedder kør til tiden. Der er minimal luft i køreplanerne og den luft man puttede i køreplanen for Grenåbanen i juni blev ædt op igen ved åbning af Thorsager og Hessel.

På L2 kunne det hjælpe noget hvis man indførte behovsstandsning nord for Universitetshospitalet, for vendetiden i Lystrup er meget kort.

--
Mvh Anders

Lidt jysk "privatbane" af i dag (6 fotos)

af Vollensir, søndag 11. august, 2019, 21:02 (12 dage siden) @ Thomsen.dk

Fjernstyrringscentralen kunne vel også have bedt det ene letbanetogene om at afvente det andet...

Letbaneføreb ved vel nødvendigvis ikke hvor forsinket det andet tog er, men de er vel også fokuseret på skinnebus til tiden....

Lidt jysk "privatbane" af i dag (6 fotos)

af Claus Nielsen, mandag 12. august, 2019, 09:12 (11 dage siden) @ Niels Munch

Det er skønt at blive forstyrret med hverdagsberetninger fra jernbanen med gode illustrationer. Jeg glæder mig allerede til den næste beretning.

Jeg var på letbanen torsdag aften/nat for at se på skinneslibningen, der i løbet af ugen blev udført mellem Løgten og Skødstrup. Aarsleff Rail, der står for vedligehold på Aarhus Letbane, sleb skinner med en Autech AT 3389. Formålet var at bringe skinnernes køreflade i det rette profil og dermed bl.a. nedbringe støjen fra kørslen.

[image]
Her vi lidt nord for Skødstrup Station og skinneslibningen er kommet godt i gang. Det regner og der er derfor ikke brug for brandberedskabet, der bestod af folk med branddaskere og en to-vejs Unimog (der lige netop kan skimtes i baggrunden) med slanger, pumpe og vand i palletanke.


[image]
Lidt senere på aftenen er mørket faldet på og månen blevet synlig. Om lidt passerer maskinen Grenåvej på vej nord på.

Skinnesliberen ankommer i to dele på lastbillad. Sættes sammen til én enhed, og kører selv på små gummihjul til en overkørsel, hvor den sporsættes. Efter klargøring kører den til indsatsstedet, hvor den, afhængig af skinnernes tilstand, skal gennemkøre strækningen et antal gange. Maskinen er overraskende støjsvag, og styres fra afstand af betjeningspersonalet med radiostyring.

Mvh
Claus

Lidt jysk "privatbane" af i dag (6 fotos)

af Niels Munch @, mandag 12. august, 2019, 22:42 (11 dage siden) @ Claus Nielsen

Det er skønt at blive forstyrret med hverdagsberetninger fra jernbanen med gode illustrationer. Jeg glæder mig allerede til den næste beretning.


Kære Claus,

Tak, og i lige måde!

Bedste hilsener
Niels

Lidt jysk "privatbane" af i dag (6 fotos)

af Niels Munch @, onsdag 14. august, 2019, 14:16 (9 dage siden) @ Niels Munch

Flere fotos fra og mere aktuel info om Grenaabanen her: https://www.letbanen.dk/anlaeg/igangvaerende-projekter/grenaabanen/ .

M.v.h.
Niels

Danske privatbaner

Læs historien om:
Gjedser Jernbane
Svenska-lok
3 rengøring tilbud
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen