Reelt sp., hvad er dette? Har INGEN anelse selv (Generelt)

af Steff @, mandag 12. august, 2019, 09:52 (6 dage siden)

Kære Forum

Jeg ved faktisk ikke hvor dette spørgsmål skal postes, men jeg har dog en tiltro til, at man her i hvert tilfælde med moderne transportformer, selvom tilsyneladende for troljebusser, kan give et muligt svar.
På motorvejen omkring Lübeck (A1), er der på motorvejsstykket opsat de viste master i begge retninger og hvis der har stået skiltning før har jeg mistet dette. Det er MANGE kilometer det drejer sig om.

For mig ser det ud som trolje opsætning af tråd, det begynder dog pludseligt og ender ligeså, altså ikke nogen afgrening eller tilkørsel. Der er vekselfelter for tråden ligesom på den enkelt tråd for elektriske tog med overledning. Altså med isolatorer og nedhængende vægte for at holde tråden stram.
Hereunder 3 billeder, håber I kan give et svar, selvom det nok ikke er jernbane.

[image]
[image]
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Reelt sp., hvad er dette? Har INGEN anelse selv

af andersj, Nordjylland, mandag 12. august, 2019, 09:57 (6 dage siden) @ Steff

Det er en teststrækning til lastbiler med strømaftagere.

Billeder fra Google

--
Mvh Anders

Avatar

Reelt sp., hvad er dette? Har INGEN anelse selv

af EH6762 @, Birkerød, mandag 12. august, 2019, 09:59 (6 dage siden) @ Steff

Det er et forsøg med ellastbiler med pantograf

Vh k

Reelt sp., hvad er dette? Har INGEN anelse selv

af Steff @, mandag 12. august, 2019, 10:11 (6 dage siden) @ EH6762

Det var ligegodt sa….!:-)

Ja, det måtte jo komme og forståligt nok på en motorvej for afprøvning.

Tusind tak for hurtig og instruktiv respons til begge!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Reelt sp., hvad er dette? Har INGEN anelse selv

af Niels Buch @, mandag 12. august, 2019, 10:37 (6 dage siden) @ Steff

Hej Steffen

Passerede selv under køreledningerne i går (og i forgårs på den strækning der også findes i Hessen).

Du kan evt. google dette: ehighway germany

Så kommer der lidt frem.

Hilsen
Niels

Reelt sp., hvad er dette? Har INGEN anelse selv

af ivar @, mandag 12. august, 2019, 10:52 (6 dage siden) @ Steff

Reelt sp., hvad er dette? Har INGEN anelse selv

af Niels Munch @, mandag 12. august, 2019, 22:58 (5 dage siden) @ Steff

Gaaaaammel opfindelse:

[image]


[image]Niels

Reelt sp., hvad er dette? Har INGEN anelse selv

af gaest, tirsdag 13. august, 2019, 08:08 (5 dage siden) @ Niels Munch

Gaaaaammel opfindelse:

[image]


[image]Niels

Er det mon en styrevogn der er bagerst?

Reelt sp., hvad er dette? Har INGEN anelse selv

af Svend @, tirsdag 13. august, 2019, 09:28 (5 dage siden) @ Steff

Et enkelt ryk i rattet og så er den køreledning revet ned

[image]

--
Svend

[image]

Reelt sp., hvad er dette? Har INGEN anelse selv

af Thorbjørn @, tirsdag 13. august, 2019, 11:03 (5 dage siden) @ Svend

Et enkelt ryk i rattet og så er den køreledning revet ned

Den tanke har nogen tænkt for længe siden, så derfor klapper pantografen ned ved undvigemanøvrer eller brug af blinklys. Ved normal kørsel i vognbanen centrerer pantografen automatisk.

Avatar

Reelt sp., hvad er dette? Har INGEN anelse selv

af Carsten B. Thomsen @, Frederikshavn, tirsdag 13. august, 2019, 15:06 (4 dage siden) @ Svend

Et enkelt ryk i rattet og så er den køreledning revet ned

[image]

"Løsningen" løser reelt kun ét problem ved godstransport med lastbil, nemlig den lokale luftforurening i nærmiljøet, mens de øvrige problemer fortsat består.
F.eks. vejslitage, trængsel, støj, energiforbruget pr. tonkilometer, overlæs, forurening med nanopartikler fra dæk, bremser og asfalt, manglende overholdelse af køre/hviletid, social dumping, involvering i færdselsuheld, uopmærksomme eller påvirkede chauffører, at lastbilen bliver "fanget" i bilkøer så fragten ikke når frem i tide, etc. etc.
Er udbyttet af "løsningen" af dette ene problem mon blevet stillet op mod omkostningerne til etableringen af kørestrøm?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Reelt sp., hvad er dette? Har INGEN anelse selv

af Pyloriis, tirsdag 13. august, 2019, 15:35 (4 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Et enkelt ryk i rattet og så er den køreledning revet ned

[image]


"Løsningen" løser reelt kun ét problem ved godstransport med lastbil, nemlig den lokale luftforurening i nærmiljøet, mens de øvrige problemer fortsat består.
F.eks. vejslitage, trængsel, støj, energiforbruget pr. tonkilometer, overlæs, forurening med nanopartikler fra dæk, bremser og asfalt, manglende overholdelse af køre/hviletid, social dumping, involvering i færdselsuheld, uopmærksomme eller påvirkede chauffører, at lastbilen bliver "fanget" i bilkøer så fragten ikke når frem i tide, etc. etc.
Er udbyttet af "løsningen" af dette ene problem mon blevet stillet op mod omkostningerne til etableringen af kørestrøm?.

Nu er der ikke jernbaneskinner ret mange steder længere, så hvordan vil du så få varer frem? Luftskib?

Reelt sp., hvad er dette? Har INGEN anelse selv

af KarstenF, tirsdag 13. august, 2019, 17:41 (4 dage siden) @ Pyloriis

Reelt sp., hvad er dette? Har INGEN anelse selv

af Niels Munch @, tirsdag 13. august, 2019, 15:41 (4 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

"Løsningen" blev i sin tid anvendt til en hel konkret opgave i Italien, se: https://www.lowtechmagazine.com/2009/07/trolleytrucks-trolleybuses-cargotrams.html - scroll ned til lidt før midten og teksten:

"Another historical example is the "Valtellina Dam Project" in Italy (below). These two lines with a total length of 80 kilometres were built in 1936 and remained in service until 1962. Twenty trolleytrucks transported concrete, sand and other construction materials to build two large dams."


M.v.h.
Niels

Reelt sp., hvad er dette? Har INGEN anelse selv

af P.Jensen, onsdag 14. august, 2019, 10:10 (4 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Er enig i at mange problemer ikke løses, men der er et trin 2 i denne udvikling. De første lastbiler kan af en eller anden grund kun køre 15-20 km på batteristrøm.

Der er f.eks. mellem Hamburg og LÜbeck/Travemünde meget stor lastbiltrafik - også af mange containere. På denne strækning har man derfor forsøgsvist givet lov til lange lastvogne som i Danmark og især i Sverige.

Scania er førende på førerløse / følge lastbiler som kan køre tæt på hinanden med brændstofbesparelse som resultat og måske derfor valgt som leverandør til dette projekt.

Trin 2 hørte jeg i vor tyske logistikafdeling skulle være at man - på samme måde som i færger, tog og busser - skal have et større lastbil-batteri som oplades når man passerer en sådan strækning således at man så kan køre måske 150 km på batteridrift. Og så giver det mening - især når hvis man kan lade med vedvarende energi - men der er langt endnu i Tyskland før man er uafhængig af kul, gas og olie.

P.Jensen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen