Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Afskedstur for S 736 på Kystbanen (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 12/8 2019, 11:12 (1719 dage siden)
redigeret af Tommy Nilsson, 12/8 2019, 12:08

Pressemeddelelse fra Danmarks Jernbanemuseum:


Afskedstur for S 736 på Kystbanen
Lørdag den 14. september

Denne lørdag kører Danmarks Jernbanemuseum for sidste gang med det ikoniske damplokomotiv S-maskinen (S 736). Det helt rigtige sted til en afskedstur er på Kystbanen mellem København og Helsingør, hvor S-maskinerne fra 1920’erne til 1960’erne var i almindelig drift.

Der afsluttes med manér ved, at S-maskinen er trækkraft for en autentisk typisk togstamme med AC-, CL- og CLE-vogne, som den ville have set ud på Kystbanen i 1950’erne. Danmarks Jernbanemuseum er selv kun i besiddelse af to af vognene og har derfor lånt materiel af veteranklubber for at kunne lave den fulde oprangering. Ved ankomsten til Helsingør vil museumsdirektør Steen Ousager fortælle om S-maskinerne, hvorefter der returneres til Københavns Hovedbanegård. Turen varer ca. 3 timer med afgang ca. kl. 10 fra Københavns Hovedbanegård. Billetter kan købes via Billet.dk

Dette gælder for turen
BEMÆRK – det nøjagtige afgangstidspunkt kan ikke oplyses på nuværende tidspunkt. Det er derfor vigtigt, at du tjekker www.jernbanemuseet.dk et par dage inden arrangementet for det nøjagtige starttidspunkt. Der er tale om unummererede pladser. Der er afgang fra Københavns Hovedbanegård, hvor spornummer så vidt muligt vil fremgå af skærmene på banegården. Kom i god tid inden afgang. Billetten giver ikke adgang til Danmarks Jernbanemuseum.

Opdatering:
Vi kender nu afgangs- og ankomsttidspunktet. Det er kl. 9.54 med ankomst igen kl. 12.57 på Københavns Hovedbanegård.

[image]

--
[image]

Noget vi ikke ved??? - og S 736 som museumsgenstand

af LHJ, 13/8 2019, 23:26 (1717 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af LHJ, 13/8 2019, 23:57

https://www.jernbanemuseet.dk/nyheder/orientering-vedr-s-736/

"Derfor er der udpeget specifikke køretøjer, som kan benyttes til veterantogsformål, fordi der er bevaret andre tilsvarende i bevaringsøjemed. Det gælder bl.a. de tre damplokomotiver E 991, R 963 og P 917, …"

Spændende; R 963 kan benyttes til veterantogsformål, fordi der er bevaret et andet tilsvarende lokomotiv i bevaringsøjemed.

?????

Det må vist være en "svipser" - eller er der noget, vi alle har misforstået? Måske blot en afsløring af, at den ene hånd (i bedste fald) ikke ved - og ikke har vidst - hvad den anden gør/har gjort i "R-maskinesagaen" (det var vi nok nogle, der har tænkt ...:-( )

Nuvel, når det så er sagt - og jeg ønsker såmænd ikke at starte en ny debat om den for museet lidet pyntelige (læs: pinlige og uværdige) historie - må jeg her tilstå, at jeg helt og aldeles bifalder museet beslutning vedrørende S 736, ligesom jeg vil tilslutte mig enhver tilsvarende beslutning. Så den anerkendelse skal museet have - fra mig i al fald!

Mvh
LHJ

Avatar

Noget vi ikke ved??? - og S 736 som museumsgenstand

af gaest, 14/8 2019, 08:01 (1717 dage siden) @ LHJ

https://www.jernbanemuseet.dk/nyheder/orientering-vedr-s-736/


"Derfor er der udpeget specifikke køretøjer, som kan benyttes til veterantogsformål, fordi der er bevaret andre tilsvarende i bevaringsøjemed. Det gælder bl.a. de tre damplokomotiver E 991, R 963 og P 917, …"

Spændende; R 963 kan benyttes til veterantogsformål, fordi der er bevaret et andet tilsvarende lokomotiv i bevaringsøjemed.

?????

Det må vist være en "svipser" - eller er der noget, vi alle har misforstået? Måske blot en afsløring af, at den ene hånd (i bedste fald) ikke ved - og ikke har vidst - hvad den anden gør/har gjort i "R-maskinesagaen" (det var vi nok nogle, der har tænkt ...:-( )


Jeg mener at argumentationen gik på at litra R var en tysk konstruktion, og at der er bevaret tilsvarende i Tyskland. Men hvorfor beholder man så E994 som museumsgenstand når der er bevarede SJ litra F ? Både litra E og R er konstruktioner overtaget fra udlandet, men med diverse danske tilpasninger.

Avatar

Noget vi ikke ved??? - og S 736 som museumsgenstand

af Schienenwolf, Læsø, 14/8 2019, 11:12 (1717 dage siden) @ gaest


Jeg mener at argumentationen gik på at litra R var en tysk konstruktion, og at der er bevaret tilsvarende i Tyskland. Men hvorfor beholder man så E994 som museumsgenstand når der er bevarede SJ litra F ? Både litra E og R er konstruktioner overtaget fra udlandet, men med diverse danske tilpasninger.

Hvorimod "Odin" var en rent engelsk konstruktion, uden diverse danske tilpasninger. Og den har man rask væk bygget en kopi af.

Grunden til, at der ikke blev bevaret en N-maskine, DSB's sidste damplokomotiv, var også, at det var en tysk konstruktion, som stadig fandtes i udlandet. Dette konstruktionsmæssige "danskhedsprincip" benytter museet sjovt nok ikke ved motorlokomotiver, for så havde man skrottet MY 1101 og sikret sig 1201 + diverse ældre motormateriel af rent dansk konstruktion. Så i praksis har danskhedsprincippet altid blot været en dårlig undskyldning for at kunne sende interessant materiel til ophuggeren.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Noget vi ikke ved??? - og S 736 som museumsgenstand

af Langelandsbanen, 14/8 2019, 11:59 (1717 dage siden) @ Schienenwolf

Man kan beskylde den "nye" og "dagsorden" for mange ting, men at der ikke er bevaret en 1200 My er ikke en af dem ;-)

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

Avatar

Afskedstur for S 736 på Kystbanen

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 11/9 2019, 13:02 (1688 dage siden) @ Tommy Nilsson

Update fra Danmarks Jernbanemuseum:

I forbindelse med klargøring af S 736 til afskedskørslen og afslutning efter kørslen lørdag den 14. september bliver Danmarks Jernbanemuseum desværre nødt til at gøre opmærksom på, at der ikke er offentlig adgang til remiseområdet i Roskilde eller til andre jernbaneområder, hvortil offentligheden heller ikke har adgang. Når vi indskærper dette, er det naturligvis for at sikre, at der ikke opstår situationer med risiko for påkørsler eller situationer, hvor togpersonale kan blive nervøse for, at faresituationer kan opstå med trafikafbrydelser til følge. Nærheden til Danmarks mest trafikerede jernbanestrækning udgør i denne sammenhæng klart et faremoment. I øvrigt er remisen med tilhørende sporanlæg et arbejdsområde, hvor Danmarks Jernbanemuseum som lejer skal følge de regler, der er fastsat og gælder for DSB-områder. Forhåbentlig på gensyn i toget, der afgår fra København H på lørdag kl. 9.54.

--
[image]

Afskedstur for S 736 på Kystbanen

af Jens N, Fredericia, 15/9 2019, 07:38 (1685 dage siden) @ Tommy Nilsson

Er der nogen af jer der var med, der har fotos fra turen i går?

Mvh. Jens

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak