Avatar

Afskedstur for S 736 på Kystbanen (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, mandag 12. august, 2019, 11:12 (65 dage siden)
redigeret af Tommy Nilsson, mandag 12. august, 2019, 12:08

Pressemeddelelse fra Danmarks Jernbanemuseum:


Afskedstur for S 736 på Kystbanen
Lørdag den 14. september

Denne lørdag kører Danmarks Jernbanemuseum for sidste gang med det ikoniske damplokomotiv S-maskinen (S 736). Det helt rigtige sted til en afskedstur er på Kystbanen mellem København og Helsingør, hvor S-maskinerne fra 1920’erne til 1960’erne var i almindelig drift.

Der afsluttes med manér ved, at S-maskinen er trækkraft for en autentisk typisk togstamme med AC-, CL- og CLE-vogne, som den ville have set ud på Kystbanen i 1950’erne. Danmarks Jernbanemuseum er selv kun i besiddelse af to af vognene og har derfor lånt materiel af veteranklubber for at kunne lave den fulde oprangering. Ved ankomsten til Helsingør vil museumsdirektør Steen Ousager fortælle om S-maskinerne, hvorefter der returneres til Københavns Hovedbanegård. Turen varer ca. 3 timer med afgang ca. kl. 10 fra Københavns Hovedbanegård. Billetter kan købes via Billet.dk

Dette gælder for turen
BEMÆRK – det nøjagtige afgangstidspunkt kan ikke oplyses på nuværende tidspunkt. Det er derfor vigtigt, at du tjekker www.jernbanemuseet.dk et par dage inden arrangementet for det nøjagtige starttidspunkt. Der er tale om unummererede pladser. Der er afgang fra Københavns Hovedbanegård, hvor spornummer så vidt muligt vil fremgå af skærmene på banegården. Kom i god tid inden afgang. Billetten giver ikke adgang til Danmarks Jernbanemuseum.

Opdatering:
Vi kender nu afgangs- og ankomsttidspunktet. Det er kl. 9.54 med ankomst igen kl. 12.57 på Københavns Hovedbanegård.

[image]

--
[image]

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af bengt, mandag 12. august, 2019, 12:17 (65 dage siden) @ Tommy Nilsson

Varför avskedstur?

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af Erling Pedersen, mandag 12. august, 2019, 12:31 (65 dage siden) @ bengt

Hej bengt.

Hvad jeg har hørt er det en søgt forklaring om at kedlen på S 736 er for defekt til at reparere !

Når man skal sætte en ny kedel på maskinen, så påstår Museums chefen at den ikke bliver historisk ukorrekt !

At udskille Jernbanemuseet til kulturministeriet, har vist sig at være det værste som er sket, nu er det et udstillings museum vi har i Odense, med nogle aparte historiske holdninger.

Snart har vi ingen køreklar trækkraft, da det vil være uoriginalt at skifte en reservedel ud til en ny, så består den jo ikke længere af dens medfødte originale dele.
Lyder totalt tåbeligt og som verdens dårligste undskyldning !

Hmm. tænker på Odin er opbygget af opfundne dele, intet fra denne er originalt, så museumschefen taler direkte mod sin egen overbevisning, eller har han en strategi som vi ikke kender, det er jeg sikker på !

Et koldt og goldt museum, hvor han kan bestyre en gruppe kustoder, Måske ?? (Lyder dejligt nemt.)

Hilsen Erling.

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, mandag 12. august, 2019, 13:26 (65 dage siden) @ Erling Pedersen

De skide DFØ'er

undskyld men bliver sgu så ked af, vi ikke længe skal se denne smukke maskinen tøffe rundt.
på grund af en støvet beslutning.
hvad med det vand den brug og kul, er det originalt

sorry

Avatar

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, mandag 12. august, 2019, 13:30 (65 dage siden) @ hummel_62

De skide DFØ'er

Lige der tror jeg ikke der er hverken økonomer eller jurister (jeg går ud fra at du mente DJØF'er?)der har haft noget at skulle have sagt men historikere.
Spar tårerne og sæt ind på at få NSJK's S 740 ud at køre igen. Så vil man have et bevaret lokomotiv på museet med nitter og måske en svejst kedel på S 740 der vil være i drift.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af Togbus, Foldingbro, mandag 12. august, 2019, 19:05 (65 dage siden) @ Michael Deichmann

Nemlig - Dansk Magisterforening agiterer for "Kulturbranchen" for nu at kapre beskæftigelse til cand. mag'ere

[image]

Kilk på billedet og se hvor spændende det er at være i kulturbranchen.......

De hårdere konkurrencevilkår, riften om jobbene og passionen, som medarbejderne i branchen har, betyder, at der flere steder eksisterer en aura af, at man skal være taknemmelig for at få foden indenfor, og at arbejdet nærmest bærer lønnen i sig selv. For mange kan det desuden være svært at trække en linje mellem arbejde og fritid. Derfor er vilkårene ofte ringere end på andre akademiske arbejdspladser, for ”der er altid nogen, der gerne vil have dit job, hvis du ikke vil…”.

Avatar

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af Schienenwolf, Læsø, mandag 12. august, 2019, 19:44 (65 dage siden) @ Michael Deichmann

De skide DFØ'er

Lige der tror jeg ikke der er hverken økonomer eller jurister (jeg går ud fra at du mente DJØF'er?)der har haft noget at skulle have sagt men historikere.
Spar tårerne og sæt ind på at få NSJK's S 740 ud at køre igen. Så vil man have et bevaret lokomotiv på museet med nitter og måske en svejst kedel på S 740 der vil være i drift.

Med lidt ekstra udstyr i form af en dyppekoge og ERTMS kan S 736 såmænd ad åre nok komme ud at køre på Kystbanen igen. Det kræver blot, at viljen er til stede.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af Carsten, mandag 12. august, 2019, 14:41 (65 dage siden) @ hummel_62

Dansk Fryse Økonomi???

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, mandag 12. august, 2019, 14:55 (65 dage siden) @ Carsten

de er da lidt lagt på frost :-)

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af Carsten, mandag 12. august, 2019, 15:28 (65 dage siden) @ hummel_62

;-)

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af RasmusD, mandag 12. august, 2019, 18:06 (65 dage siden) @ Erling Pedersen

Snart har vi ingen køreklar trækkraft, da det vil være uoriginalt at skifte en reservedel ud til en ny, så består den jo ikke længere af dens medfødte originale dele.
Lyder totalt tåbeligt og som verdens dårligste undskyldning !

Det er jo heller ikke sådan det er. Selvfølgelig må man gerne udskifte med nye reservedele. Ellers var MY 1101 jo heller ikke kommet ud at køre for nyligt.

Problemet er at de nye dele skal svare til de originale, og S-maskinerne er oprindeligt lavet med kedler, der er samlet med nitter og ikke svejsninger. Hvis man kunne, måtte man gerne skifte kedlen på S 736 med en ny - men den skulle være samlet med nitter. Og den slags er der ingen, der laver mere. Skifter man til en kedel lavet med svejsninger, har man ikke bevaret lokomotivet - så har man bygget det om til noget andet.

Du putter heller ikke en EMD 645-motor i en MY'er.

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af Peter Christensen, mandag 12. august, 2019, 19:53 (65 dage siden) @ RasmusD

Du putter heller ikke en EMD 645-motor i en MY'er.

Ikke desto mindre kørte en del My rundt med 645-motorer (uden turbo).
Temmelig mange My og en del Mx havde fået 645-enheder gennem årene.
Endelig, så er det ganske svært at støve 567-enheder op; det går noget nemmere med 645 da disse stadig produceres fra ny.
Set fra et rent vedligeholdelsessynspunkt, så er det noget nemmere hvis du bruger 645-enheder.

I øvrigt, så havde 1159s motor 645-enheder, men den maskine blev solgt fra museet.

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af Winther @, Karlskov, mandag 12. august, 2019, 20:12 (65 dage siden) @ RasmusD

Hej
Godt at du skriver på dansk !!
Så opdager Englænderne da forhåbentlig ikke at de laver noget som de ikke ved at de ikke gør !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af Erling Pedersen, mandag 12. august, 2019, 20:38 (65 dage siden) @ RasmusD

Hmm.

At en kedel er svejst betyder vel intet for driften ? (Kan nogen skimte nitter i det matsorte, det er det overordnede billede af et velkørende damplokomotiv vi alle ser.)

DampFærgen Skjelskør, fik svejst ny kedel og kunstige nitter svejst udenpå af Global Boiler Aalborg A/S.

Men hvis den skal være nittet, hvorfor ikke se længere væk, se til Polen !

Hos INTERLOK IN PIŁA, Polen kan man få lavet en ny, enten nittet eller svejst kedel !

Se og få sendt Mål og tegninger til Polen, inden S 736 løber ud af revision !

Vi kan transportere vores damploks til INTERLOK, så sætter de dem i stand på gammeldags maner.

De har mange velkørende damplok i Plandrift og de klarer driften upåklageligt.

Jeg har lige nydt dem !

Hilsen Erling.

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af RasmusD, mandag 12. august, 2019, 21:51 (65 dage siden) @ Erling Pedersen

At en kedel er svejst betyder vel intet for driften ? (Kan nogen skimte nitter i det matsorte, det er det overordnede billede af et velkørende damplokomotiv vi alle ser.)

Nej, men det er heller ikke pointen. Pointen er at lokomotivet er en museumsgenstand og skal bevares for eftertiden. Nøgleordet her er “bevare”. Bevaring i museumsforstand er et strengt defineret begreb. Man kan ikke begynde at lave om på museumsgenstande. Man kan restaurere dem for fx at modvirke slid, men man kan ikke begynde at skifte dele eller komponenter, der ikke er mage til de originale. Så er genstanden ikke længere bevaret.

Og derfor kan man ikke smække en svejset kedel på S736. For så er den ikke længere bevaret. I den sammenhæng er det komplet underordnet om den er driftsklar eller ej. Det falder ikke under bevaringsarbejdet.

Odin er ikke en museumsgenstand. I museumssprog er den en rekvisit, og den slags er der ikke samme krav til.

Bevaringsopgaven er vigtigere end at køre veterantog.

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af OnkelJørn, mandag 12. august, 2019, 22:31 (65 dage siden) @ RasmusD

At en kedel er svejst betyder vel intet for driften ? (Kan nogen skimte nitter i det matsorte, det er det overordnede billede af et velkørende damplokomotiv vi alle ser.)


Nej, men det er heller ikke pointen. Pointen er at lokomotivet er en museumsgenstand og skal bevares for eftertiden. Nøgleordet her er “bevare”. Bevaring i museumsforstand er et strengt defineret begreb. Man kan ikke begynde at lave om på museumsgenstande. Man kan restaurere dem for fx at modvirke slid, men man kan ikke begynde at skifte dele eller komponenter, der ikke er mage til de originale. Så er genstanden ikke længere bevaret.

Og derfor kan man ikke smække en svejset kedel på S736. For så er den ikke længere bevaret. I den sammenhæng er det komplet underordnet om den er driftsklar eller ej. Det falder ikke under bevaringsarbejdet.

Odin er ikke en museumsgenstand. I museumssprog er den en rekvisit, og den slags er der ikke samme krav til.

Bevaringsopgaven er vigtigere end at køre veterantog.

Sørgelig læsning .... sikken en holdning at have.

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af RasmusD, tirsdag 13. august, 2019, 00:33 (65 dage siden) @ OnkelJørn

Det er ikke en holdning. Det er sådan virkeligheden er. Man kunne ønske sig at det var anderledes, men det nytter ikke noget at harcelere over DJM’s beslutning og kloge sig over, hvad de burde gøre, hvis ikke man har forstået rammerne for hvad museumsdrift er.

Faktum er at S 736 er en registreret museumsgenstand, og derfor kan man ikke begynde at lave grundlæggende ændringer i dens konstruktion. Den skal bevares autentisk. Det er slet og ret et spørgsmål om jura.

Man bevarer ikke S 736 ved at bygge den om ud fra en romantisk ide om at holde den køreklar. Det er en historisk museumsgenstand, den skal bevares historisk. Sådan er det bare. Vil man lave det om, må man tage det op med kulturministeriet, slots- og kulturstyrelsen og folketinget.

Alternativt kunne man måske, hvis det er muligt at bygge en ny kedel efter traditionelle metoder, starte en indsamling til at finansiere den. Det er i hvert fald bedre brug af ens tid end at sidde her og brokke sig over at museet følger de regler, det skal følge.

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af Peer Pedersen @, tirsdag 13. august, 2019, 06:45 (64 dage siden) @ RasmusD

Som Erling skriver: Hos INTERLOK IN PIŁA, i Polen kan man få lavet en ny, enten nittet eller svejst kedel !
Se og få sendt Mål og tegninger til Polen, inden S 736 løber ud af revision !
Vi kan transportere vores damploks til INTERLOK, så sætter de dem i stand på gammeldags maner.

Vi er mange der ønsker os et levende museum, hvilket åbenbart ikke er foreneligt den gældende lovgivning, efter hvad Rasmus skriver.
Det er dyrt at drive et levende museum og det tiltrækker kunder. Skal museet i Odense ikke bare blive en bunke gammelt jern så skal der en aktiv ledelse til, der ved hvordan man skaffer midler, frivillige og penge til driften.

med venlig hilsen
Peer

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af anderspihl, tirsdag 13. august, 2019, 10:20 (64 dage siden) @ RasmusD

Det er ikke en holdning. Det er sådan virkeligheden er. Man kunne ønske sig at det var anderledes, men det nytter ikke noget at harcelere over DJM’s beslutning og kloge sig over, hvad de burde gøre, hvis ikke man har forstået rammerne for hvad museumsdrift er.

Faktum er at S 736 er en registreret museumsgenstand, og derfor kan man ikke begynde at lave grundlæggende ændringer i dens konstruktion. Den skal bevares autentisk. Det er slet og ret et spørgsmål om jura.

Hvem / hvilken instans besluttede oprindeligt at registrere S736 som museumsgenstand i stedet for rekvisit?
Kan S736 ikke blive "omregistreret" til rekvisit, og dermed blive genstand for uoriginal reparation? Evt. hvorfor ikke?

Mvh. Anders Pihl

Avatar

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, tirsdag 13. august, 2019, 10:38 (64 dage siden) @ RasmusD

Alternativt kunne man måske, hvis det er muligt at bygge en ny kedel efter traditionelle metoder, starte en indsamling til at finansiere den. Det er i hvert fald bedre brug af ens tid end at sidde her og brokke sig over at museet følger de regler, det skal følge.

Det kan man jo gøre med S740. Den er IKKE underlagt museumsloven.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af Togbus, Foldingbro, tirsdag 13. august, 2019, 11:27 (64 dage siden) @ Michael Deichmann

Det kan man jo gøre med S740. Den er IKKE underlagt museumsloven.

Det er Danmarks Jernbanemuseum heller ikke, jf denne liste

--
- busser når det er billigst

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af Pyloriis, tirsdag 13. august, 2019, 11:39 (64 dage siden) @ Togbus

Det kan man jo gøre med S740. Den er IKKE underlagt museumsloven.

Det er Danmarks Jernbanemuseum heller ikke, jf denne liste

Så er S736 vel heller under museumsloven?

Avatar

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, tirsdag 13. august, 2019, 13:41 (64 dage siden) @ Pyloriis

Det kan man jo gøre med S740. Den er IKKE underlagt museumsloven.

Det er Danmarks Jernbanemuseum heller ikke, jf denne liste


Så er S736 vel heller under museumsloven?

Måske ikke, men museet er midt i en frigørelsesproces fra DSB til en selvejende institution. Derfor bl.a. den opsplitning i "rekvisitter" og "Museumsgenstande" der skete tidligere.

Link til museets hjemmeside.

Museet bliver stadig financieret af tilskud fra DSB og Banedanmark og det er det der mangler at blive afsluttet.

Både det og skæbnen for R maskinerne er blevet gennemtæsket her på forum for et år siden eller nowet.
Det er næsten ikke til at bære at skulle se de samme argumenter fremført een gang til.
Hvis ikke det er en udslidt kedel, så er der hele problemet med det nye signalsystem som stille og roligt indskrænker mulighederne for at køre veterantog. Alle klubberne har samme udfordring.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af HLA7, onsdag 14. august, 2019, 08:24 (63 dage siden) @ Michael Deichmann

Mht signalsystemer i fremtiden, så sE på UK, hvor nogle få damploko udstyres med nyt signalsystem, selvom det er dyrt.
Mht til S736 så er detmåske pengepungen der er tom, ny kedel nittet eller svejset er dyr. Men god ide med Pila, det er Meiningen også,, samt flere steder i UK

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af steenth, tirsdag 13. august, 2019, 12:02 (64 dage siden) @ Togbus

Det kan man jo gøre med S740. Den er IKKE underlagt museumsloven.

Det er Danmarks Jernbanemuseum heller ikke, jf denne liste

Det vil de meget gerne være. Pt. venter en række museer på at blive statsanerkendt, men der bøvl med finansiering af området, hvor der skal tages nogle hårde beslutninger.

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af Togbus, Foldingbro, tirsdag 13. august, 2019, 12:27 (64 dage siden) @ steenth

Det vil de meget gerne være. Pt. venter en række museer på at blive statsanerkendt, men der bøvl med finansiering af området, hvor der skal tages nogle hårde beslutninger.

Formentlig/muligvis. Det kommer vel helt an på hvilken kasse snablen kan stikkes ned i og under hvilke vilkår. Du har fuldstændig ret i at blive "statsanerkendt" er det samme som at havne i en pulje som alle museer flokkes om og "den enes brød er den andens død". Tilskud ifbm nye "statsanerkendenser" vil nok i almindelig forstand skulle findes "indenfor rammen" og sålænge effektiviseringskravene i F-lov findes (2 % pr år) er det en stadig tyndere kop te.

Det var mest fundering om magistrene i Odense er underlagt museumslovgivningen som påstået af "RasmusD" mfl eller blot følger den når museet lyster, hvilket jo nok er tilfældet.

Man skal tilbage til bemærkningerne til lovforslag til museumslov i 2001 for at finde lidt om status: "Som eksempler på museer, der ikke er reguleret i henhold til museumsloven kan bl.a. nævnes statslige museer under andre ministeriers ressort som Medicinsk-Historisk Museum (Undervisningsministeriet), Post og Tele Museum i Danmark og Danmarks Jernbanemuseum (Trafikministeriet). Under Kulturministeriet findes endvidere Det danske Filmmuseum, som er omfattet af filmloven. ". Den ivrige retsarkæolog kan muligvis finde nyere.

--
- busser når det er billigst

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af Hans T. Møller @, Risskov, tirsdag 13. august, 2019, 12:45 (64 dage siden) @ Togbus

Jeg tror ikke der hersker nogen tvivl om, at jernbanemuseets mål er at blive statsanerkendt. Se for eksempel følgende citat fra museets årsberetning 2016:

"[d]er blev udarbejdet en oversigt over museets samlinger af rullende materiel, hvor hver enkelt enhed blev beskrevet og kategoriseret som museumsgenstand, rekvisit eller til udskillelse. I forlængelse af museets ønske om størst mulig åbenhed blev listen offentliggjort med nogen offentlig debat til følge, især selvfølgelig på grund af det sidste. Vurderingen og den såkaldte udskillelsesliste er dermed en del af museets moderniseringsstrategi. Det skal med tiden føre til, at museet kan leve op til de kvalitetskrav, der stilles til statsanerkendte museer."

Bedste hilsner

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af Peter Christensen, tirsdag 13. august, 2019, 12:47 (64 dage siden) @ steenth

Det kan man jo gøre med S740. Den er IKKE underlagt museumsloven.

Det er Danmarks Jernbanemuseum heller ikke, jf denne liste

Det vil de meget gerne være. Pt. venter en række museer på at blive statsanerkendt, men der bøvl med finansiering af området, hvor der skal tages nogle hårde beslutninger.

Det er ganske forståeligt hvorfor Danmarks Jernbanemuseum gerne vil statsanerkendes.
Ikke så meget grundet statskassen - det er jo alles kamp mod alle og kagen bliver mindre for hvert år - men mere pga. fondsansøgninger.
Det ser unægteligt bedre ud at være "statsanerkendt" end ikke, hvorfor en statsanerkendelse giver en større chance for godkendte fondansøgninger.
Fonde giver sjældent tilskud til daglig drift, men til projekter (som kan være istandsættelse af meteriel).

Meeeen, når ansøgningsvejledningen skimmes igennem, så er det nærmest en "hold jer væk" skrivelse.
Allerede efter et par sider ses "restriktiv praksis", "kun 3 siden 2001" og "området skal ikke være dækket af andre i forvejen".
Læs mere her ansøgningsvejledning
Om det lykkes at komme gennem nåleøjet må andre sætte %-er på.....umiddelbart ser chancerne ikke så gode ud.

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af gaest, tirsdag 13. august, 2019, 08:24 (64 dage siden) @ OnkelJørn

Bevaringsopgaven er vigtigere end at køre veterantog.


Sørgelig læsning .... sikken en holdning at have.

Sådan er reglerne, og det må vi finde os i. Hvad mange overser er at selv om det virkeligt lykkes at få samlet skillinger til en historisk korrekt ny kedel til S736, sså er næste spørgsmål: Hvor skal man køre med den? Man kan lige nu, men de blå mærker med de orange pile breder sig efterhånden ud over det ganske land. Hvis et damplokomotig skal udstyres med mobilt ERTMS anlæg går orginalitetet fløjten ift. museumsdefinitionerne. Det vil kunne gøres på "rekvisitter" - hvis man altså har pengene til det.

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af Pyloriis, tirsdag 13. august, 2019, 08:36 (64 dage siden) @ gaest

Bevaringsopgaven er vigtigere end at køre veterantog.


Sørgelig læsning .... sikken en holdning at have.


Sådan er reglerne, og det må vi finde os i.

Eller udfodre reglerne! Hvem skal komme og dømme om det er indenfor eller udenfor "reglerne"!

Næste "problem" er at toget kører på moderne skinner i en kraftigere udgave understøttet af betonsveller og reguleret af et signalsystem uden fysiske signaler.
Det er jo fuldstændig forkert set fra det historisk perspektiv. Landskabet ligner heller ikke det som det var for 60 år siden.

Pointen er af det uanset nitter eller ej, vil være en illusion at køre med en S-maskine i dagens Danmark.
At det så vil give oplevelser og henrykke en masse bør være grund nok til at få S736 ud og køre igen uanset hvad nogle restriktive museumsregler så mener!

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af Svend @, tirsdag 13. august, 2019, 00:33 (65 dage siden) @ RasmusD

At en kedel er svejst betyder vel intet for driften ? (Kan nogen skimte nitter i det matsorte, det er det overordnede billede af et velkørende damplokomotiv vi alle ser.)


Nej, men det er heller ikke pointen. Pointen er at lokomotivet er en museumsgenstand og skal bevares for eftertiden. Nøgleordet her er “bevare”. Bevaring i museumsforstand er et strengt defineret begreb. Man kan ikke begynde at lave om på museumsgenstande. Man kan restaurere dem for fx at modvirke slid, men man kan ikke begynde at skifte dele eller komponenter, der ikke er mage til de originale. Så er genstanden ikke længere bevaret.

Og derfor kan man ikke smække en svejset kedel på S736. For så er den ikke længere bevaret. I den sammenhæng er det komplet underordnet om den er driftsklar eller ej. Det falder ikke under bevaringsarbejdet.

Odin er ikke en museumsgenstand. I museumssprog er den en rekvisit, og den slags er der ikke samme krav til.

Bevaringsopgaven er vigtigere end at køre veterantog.

.
Jeg kan ikke få historien om S736 til at hænge sammen med "nødvendigheden" af at ophugge R946 og istandsætte R963 med dele fra 946.
Hvem kan forklare logikken?

--
Svend

[image]

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af gaest, tirsdag 13. august, 2019, 08:43 (64 dage siden) @ Svend

Jeg kan ikke få historien om S736 til at hænge sammen med "nødvendigheden" af at ophugge R946 og istandsætte R963 med dele fra 946.
Hvem kan forklare logikken?

Den forklaring er jeg også spændt på, men jeg forventer at vi kommer til at vente længe på den.

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af Langelandsbanen @, tirsdag 13. august, 2019, 19:06 (64 dage siden) @ gaest

Jeg har ledt efter logikken længe... Men det er jo sådan at når man ikke er underlagt museumsloven, så bestemmer man selv hvornår man vil følge den. og hvis man lader R maskinen være "rekvisit" så "må" man gerne sådan noget.

Hvis man er voldsomt bekymret for at den "originale" defekte kedel på S maskinen går tabt, så kunne man jo opbevare den, istedet for at skrotte den.

Men jeg opfatter museets handlinger som at man gerne vil stoppe så meget som muligt med at køre med toget og man i den forbindelse bruger bl.a. museumsloven (som man ikke er forpligtet til at overholde) som undskyldning for at trække enheder ud af drift. Eksempelvis er det meldt ud at 1101 vil blive stillestående udstillingsgenstand, fordi at det "ødelægger" maskinen at udruste den med det nye system, samt at det vil skæmme maskinens autenticitet at der er en "tablet" i førerrummet på trods af at maskinen eksempelvis allerede er "spoleret" med ATC.

Når maskinerne så er ude af drift, så kan man med rette sige at: Det kan ikke lade sig gøre, det er for omfattende og dyrt at komme igang igen.

Om 10 år tror jeg ikke at Jernbanemuseet har andet kørsel end på deres stump af havnebanen.

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

Avatar

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, tirsdag 13. august, 2019, 20:49 (64 dage siden) @ Langelandsbanen


Om 10 år tror jeg ikke at Jernbanemuseet har andet kørsel end på deres stump af havnebanen.

Det gælder nok al veterankørsel. Kun på privatbanerne, Gedserbanen, Ålborg Øst og Odense Havnebane, for der er der ikke ERMTS eller CBTC.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af Langelandsbanen @, onsdag 14. august, 2019, 12:00 (63 dage siden) @ Michael Deichmann

Og alligevel? Har der ikke været snak om mobile anlæg som tilmed financierers offentligt?

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

Avatar

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, onsdag 14. august, 2019, 12:47 (63 dage siden) @ Langelandsbanen

Og alligevel? Har der ikke været snak om mobile anlæg som tilmed financierers offentligt?

Jo, men en af de weekender hvor alle veteranklubber er ude at køre med fulde tog, der financierer en stor del af resten af årets aktiviteter, er 1. søndag i advent - hvor folk skal ud at hente juletræer. Der rækker et par GS vogne med indbygget isenkram ikke.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af Filip Gram @, onsdag 14. august, 2019, 13:03 (63 dage siden) @ Michael Deichmann
redigeret af Filip Gram, onsdag 14. august, 2019, 13:25

Og alligevel? Har der ikke været snak om mobile anlæg som tilmed financierers offentligt?


Jo, men en af de weekender hvor alle veteranklubber er ude at køre med fulde tog, der financierer en stor del af resten af årets aktiviteter, er 1. søndag i advent - hvor folk skal ud at hente juletræer. Der rækker et par GS vogne med indbygget isenkram ikke.

Husk nu definitionerne: Mobilt anlæg er det udstyr der installeres i toget, også kendt som ombordudstyr. Dén model, hvor ombordudstyret kan flyttes fra køretøj til køretøj kaldes “kuffertløsning” og er vist mest en våd drøm, der savner konkrete fortilfælde. Ikke at det ikke nødvendigvis kan konstrueres, men som det er nu, ville det kræve tillysningskørsel hver gang det monteres i en ny enhed og så er den praktiske anvendelighed vist væk.

Avatar

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, onsdag 14. august, 2019, 15:57 (63 dage siden) @ Filip Gram

Og alligevel? Har der ikke været snak om mobile anlæg som tilmed financierers offentligt?


Jo, men en af de weekender hvor alle veteranklubber er ude at køre med fulde tog, der financierer en stor del af resten af årets aktiviteter, er 1. søndag i advent - hvor folk skal ud at hente juletræer. Der rækker et par GS vogne med indbygget isenkram ikke.


Husk nu definitionerne: Mobilt anlæg er det udstyr der installeres i toget, også kendt som ombordudstyr. Dén model, hvor ombordudstyret kan flyttes fra køretøj til køretøj kaldes “kuffertløsning” og er vist mest en våd drøm, der savner konkrete fortilfælde. Ikke at det ikke nødvendigvis kan konstrueres, men som det er nu, ville det kræve tillysningskørsel hver gang det monteres i en ny enhed og så er den praktiske anvendelighed vist væk.

Nu er jeg ikke jernbanestyrings ingeniør, men det er lidt utroligt man ikke lige kan skrue den smule funtionalitet ned i en Lenovo Thinkpad.

Duk og væk!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af UTJ, tirsdag 13. august, 2019, 20:28 (64 dage siden) @ gaest

Den forklaring er jeg også spændt på, men jeg forventer at vi kommer til at vente længe på den.

Den forklaring får du aldrig. Man prøver at overøse med søforklaringer og udenomssnak. Den korte forklaring er at man så sin mission i at hælde den mikstur af interesse og faglighed ned af brættet, da den i nogles øjne skyggede for den "rigtige faglighed" i form af samme akademikeres tilfældige fund og selvoptagethed. Man ville statuere et eksempel, for ingeniører og andre med håndværksmæsig erfaring var jo latterlige i museumssammenhæng. Den mere detaljerede forklaring er tåkrummende. Nok om det, I kender min holdning, som egentlig blot er det mange tænker, men ikke siger. Jeg ved ikke om jeg ligefrem ville blive smidt ud af museet hvis jeg tog en tur til Odense og brugte mit årskort, men det kunne jeg egentlig godt forestille mig, da jeg nok er ondskabens gestalt i visses optik.

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af Hans T. Møller @, Risskov, onsdag 14. august, 2019, 00:00 (64 dage siden) @ UTJ
redigeret af Hans T. Møller, onsdag 14. august, 2019, 00:26

Ja. jeg tvivler også på, at man indenfor den danske museumsverden kan finde en udvikling, der kan sammenlignes med Danmarks Jernbanemuseums forhold til danske jernbaneentusiaster i de seneste år.

De fleste museer ville vel sætte pris på at have et godt forhold til dem, der interesserer sig for dets arbejdsområde.

Men når jernbanemuseet skriver, at dets valg har ”vakt debat i jernbanekredse”, betyder det gerne, at museet ikke selv ønsker at deltage i diskussionen. Det gælder både museets årsskrift og dets prioriteringer, så det virker, som om museet bevidst vil lægge afstand til en masse mennesker, der har jernbaner som hobby.

Som så ofte sagt før: Det handler ikke om, at Jernbanemuseet skal drives til ære for en flok "togtosser", men der findes både smittende begejstring, lyst til frivilligt arbejde, håndværksmæssig kunnen og faglig viden hos jernbanernes venner.

Vi er med andre ord en ressource, som Danmarks Jernbanemuseum åbenbart har valgt at nedprioritere - eller helt at ignorere...

Hvorfor?

Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur??

af KSC, Næstved, onsdag 14. august, 2019, 08:39 (63 dage siden) @ RasmusD

Det at bevare S736, som autentisk og originalt, og at det er grunden til at det ikke må bruges til veterantogskørsel holder ikke.

Da vi sidste gang istandsatte og gjort den køreklart i Roskilde i starten af 0-erne, blev der lavet en del “ændringer”

-Der blev monteret vandpåfyldningsdtudset i bunden vandmasserne, samt for og bag på lokomotivet

-Der blev brugt torx-skruer i træværket i førerhuset.

-Der blev påbygget en ekstra injektor, originalt har den kun en injektor og fødevandspumpe.

- Der blev monteret D2B-førebremseventil på lokomotivet, da det var meningen at der skulle kunne monteres ATC, da det på et tidspunkt var forlydner om krav om det fra dengang Jernbanetilsynet (nu Trafikstyrelsen)

- S736 fik også skiftet det meste af kulkassen, og det blev svejst og ikke nittet som det var originalt

-Kondenseringsanordningen som skulle lede damp ned i vandmasserne ved kørsel i Boulevardbanen/røret i København blev aldrig monteret

Og der kunne nævnes flere ting


Jeg syntes det er trist at Danmark er et så fattigt kulturelt land.

Mvh KSC

Avatar

Afskedstur for S 736 på Kystbanen

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, tirsdag 13. august, 2019, 19:54 (64 dage siden) @ Tommy Nilsson

Noget vi ikke ved??? - og S 736 som museumsgenstand

af LHJ, tirsdag 13. august, 2019, 23:26 (64 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af LHJ, tirsdag 13. august, 2019, 23:57

https://www.jernbanemuseet.dk/nyheder/orientering-vedr-s-736/

"Derfor er der udpeget specifikke køretøjer, som kan benyttes til veterantogsformål, fordi der er bevaret andre tilsvarende i bevaringsøjemed. Det gælder bl.a. de tre damplokomotiver E 991, R 963 og P 917, …"

Spændende; R 963 kan benyttes til veterantogsformål, fordi der er bevaret et andet tilsvarende lokomotiv i bevaringsøjemed.

?????

Det må vist være en "svipser" - eller er der noget, vi alle har misforstået? Måske blot en afsløring af, at den ene hånd (i bedste fald) ikke ved - og ikke har vidst - hvad den anden gør/har gjort i "R-maskinesagaen" (det var vi nok nogle, der har tænkt ...:-( )

Nuvel, når det så er sagt - og jeg ønsker såmænd ikke at starte en ny debat om den for museet lidet pyntelige (læs: pinlige og uværdige) historie - må jeg her tilstå, at jeg helt og aldeles bifalder museet beslutning vedrørende S 736, ligesom jeg vil tilslutte mig enhver tilsvarende beslutning. Så den anerkendelse skal museet have - fra mig i al fald!

Mvh
LHJ

Noget vi ikke ved??? - og S 736 som museumsgenstand

af gaest, onsdag 14. august, 2019, 08:01 (63 dage siden) @ LHJ

https://www.jernbanemuseet.dk/nyheder/orientering-vedr-s-736/


"Derfor er der udpeget specifikke køretøjer, som kan benyttes til veterantogsformål, fordi der er bevaret andre tilsvarende i bevaringsøjemed. Det gælder bl.a. de tre damplokomotiver E 991, R 963 og P 917, …"

Spændende; R 963 kan benyttes til veterantogsformål, fordi der er bevaret et andet tilsvarende lokomotiv i bevaringsøjemed.

?????

Det må vist være en "svipser" - eller er der noget, vi alle har misforstået? Måske blot en afsløring af, at den ene hånd (i bedste fald) ikke ved - og ikke har vidst - hvad den anden gør/har gjort i "R-maskinesagaen" (det var vi nok nogle, der har tænkt ...:-( )


Jeg mener at argumentationen gik på at litra R var en tysk konstruktion, og at der er bevaret tilsvarende i Tyskland. Men hvorfor beholder man så E994 som museumsgenstand når der er bevarede SJ litra F ? Både litra E og R er konstruktioner overtaget fra udlandet, men med diverse danske tilpasninger.

Avatar

Noget vi ikke ved??? - og S 736 som museumsgenstand

af Schienenwolf, Læsø, onsdag 14. august, 2019, 11:12 (63 dage siden) @ gaest


Jeg mener at argumentationen gik på at litra R var en tysk konstruktion, og at der er bevaret tilsvarende i Tyskland. Men hvorfor beholder man så E994 som museumsgenstand når der er bevarede SJ litra F ? Både litra E og R er konstruktioner overtaget fra udlandet, men med diverse danske tilpasninger.

Hvorimod "Odin" var en rent engelsk konstruktion, uden diverse danske tilpasninger. Og den har man rask væk bygget en kopi af.

Grunden til, at der ikke blev bevaret en N-maskine, DSB's sidste damplokomotiv, var også, at det var en tysk konstruktion, som stadig fandtes i udlandet. Dette konstruktionsmæssige "danskhedsprincip" benytter museet sjovt nok ikke ved motorlokomotiver, for så havde man skrottet MY 1101 og sikret sig 1201 + diverse ældre motormateriel af rent dansk konstruktion. Så i praksis har danskhedsprincippet altid blot været en dårlig undskyldning for at kunne sende interessant materiel til ophuggeren.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Noget vi ikke ved??? - og S 736 som museumsgenstand

af Langelandsbanen @, onsdag 14. august, 2019, 11:59 (63 dage siden) @ Schienenwolf

Man kan beskylde den "nye" og "dagsorden" for mange ting, men at der ikke er bevaret en 1200 My er ikke en af dem ;-)

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

Avatar

Afskedstur for S 736 på Kystbanen

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, onsdag 11. september, 2019, 13:02 (35 dage siden) @ Tommy Nilsson

Update fra Danmarks Jernbanemuseum:

I forbindelse med klargøring af S 736 til afskedskørslen og afslutning efter kørslen lørdag den 14. september bliver Danmarks Jernbanemuseum desværre nødt til at gøre opmærksom på, at der ikke er offentlig adgang til remiseområdet i Roskilde eller til andre jernbaneområder, hvortil offentligheden heller ikke har adgang. Når vi indskærper dette, er det naturligvis for at sikre, at der ikke opstår situationer med risiko for påkørsler eller situationer, hvor togpersonale kan blive nervøse for, at faresituationer kan opstå med trafikafbrydelser til følge. Nærheden til Danmarks mest trafikerede jernbanestrækning udgør i denne sammenhæng klart et faremoment. I øvrigt er remisen med tilhørende sporanlæg et arbejdsområde, hvor Danmarks Jernbanemuseum som lejer skal følge de regler, der er fastsat og gælder for DSB-områder. Forhåbentlig på gensyn i toget, der afgår fra København H på lørdag kl. 9.54.

--
[image]

Afskedstur for S 736 på Kystbanen

af Jens N @, Fredericia, søndag 15. september, 2019, 07:38 (31 dage siden) @ Tommy Nilsson

Er der nogen af jer der var med, der har fotos fra turen i går?

Mvh. Jens

Afskedstur for S 736 på Kystbanen (Video)

af Nomisdk ⌂ @, Galten, søndag 15. september, 2019, 18:54 (31 dage siden) @ Tommy Nilsson

Her min video fra turen, hvor S 736 blev fulgt fra om morgenen, til den igen blev kørt i remise om eftermiddagen.

https://www.youtube.com/watch?v=e7CSvCrPcYk

[image]

--
Mvh
Simon Mosbjerg Mørch
https://www.simontog.dk
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen