Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Udkast til K20 (Generelt)

af andersj, Aalborg, 13/8 2019, 10:25 (1711 dage siden)

DSB har som noget nyt i år valgt at udgive et udkast til næste års køreplan.

Køreplanen kan ses her: https://www.dsb.dk/globalassets/pdf/koereplaner/intercity/k20/udkast-dsb-k20-pr12aug19.pdf

Bemærkselsværdigt er afgangene fra København H mod Fyn/Jylland om eftermiddagen:
14:56 ICL mod Aalborg
15:05 IC mod Aalborg
15:19 ICL mod Aarhus
15:26 IC mod Hamburg
15:27 IC mod Esbjerg

Derefter er der en halv time uden tog til Fyn. IC mod Hamburg overhaler ICL mod Aarhus inden Ringsted over den nye bane og ankommer før ICL til Odense.

IC togene til Hamburg giver også en kortere rejsetid mellem Kolding og København der går fra 1:58 (med skift) / 2:08 (direkte) til 1:44.

--
Mvh Anders

Udkast til K20

af KKLD, 13/8 2019, 10:33 (1711 dage siden) @ andersj

Der er desværre blevet lagt lidt ekstra tid til Kystbanens køreplan.

Udkast til K20

af 1993matias ⌂, KH, 13/8 2019, 13:53 (1711 dage siden) @ KKLD

Der er desværre blevet lagt lidt ekstra tid til Kystbanens køreplan.

Njoeh, der er et minuts længere køretid, men det virker måske som mere, da holdertiderne på København er ændrede - de holder nu i 1-2 minutter længere (god ide!) og kører derfor i ændrede minuttal på kysten.

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Udkast til K20

af Jens Hansen, 13/8 2019, 14:49 (1711 dage siden) @ 1993matias

12 tog holder alle 2 minutter længere på København H?

Det giver en ekstra belastning af kapaciteten her på 24 minutter, eller hvad der vel svarer til 1/2 spor pr time.

Genialt Banedanmark!

JH

Udkast til K20

af RasmusD, 13/8 2019, 15:11 (1711 dage siden) @ Jens Hansen

Togene fra Malmø bliver i forvejen tit forsinkede på Hovedbanen fordi der skal et væld af passagerer af. De nuværende fire minutters holdetid er ofte ikke nok.

Udkast til K20

af andersj, Aalborg, 13/8 2019, 15:40 (1711 dage siden) @ RasmusD

Togene fra Malmø bliver i forvejen tit forsinkede på Hovedbanen fordi der skal et væld af passagerer af. De nuværende fire minutters holdetid er ofte ikke nok.

Malmö togene holder i fire minutter i den nye køreplan og Nivå togene holder i fem minutter. Sydgående er det også fire minutter for Malmö og tre minutter for Nivå togene.

--
Mvh Anders

Udkast til K20

af Jens Hansen, 14/8 2019, 06:41 (1710 dage siden) @ andersj

Men den lange opholdstid kan ikke være for passagerudveksling, har aldrig oplevet at det har taget meget mere end 1 minut.

Men der sker også andet, f.eks. skiftes personale.

Og så er det selvfølgelig også en mulighed at DSB og Banedanmark ser det som en mulighed for bedre at kunne levere rettidige tog, hvis der er luft hist og her.

JH

Udkast til K20

af Svend, 14/8 2019, 07:17 (1710 dage siden) @ Jens Hansen

Rettidighed/punktlighed går forud for alt andet. Punktum.
At så passagererne på en almindelig god dag er længere om at komme frem end nødvendigt og der ved andre festlige lejligheder er regnedrenge, der kigger på samfundsøkonomi contra rejsetid ........ nej, det er de andre tal der vægter mest. Kan man ikke få tallene til at passe på anden vis, skruer man blot op for rejsetiden, det er set før. Flere gange endda.

--
Svend

Udkast til K20

af Jens Hansen, 14/8 2019, 08:46 (1710 dage siden) @ Svend

enig - men uden at det "koste hvad det vil".

Rejsetiden kunne jo blive kortere, såfremt f.eks. et ophold på København H forkortes, fra f.eks. 5 minutter til 2 minutter. Men desværre er der "mange årsager til at det kan gå galt og det koster penge, at imødegå dette" - så valget er imellem økonomi og rejsetid. Og her tabte rejsetiden så.

JH

Udkast til K20

af keld ⌂, Malling, 13/8 2019, 15:06 (1711 dage siden) @ andersj

Ingen direkte forbindelse Aarhus - Flensburg/Hamburg Hbf og omvendt!!! Det er en ommer!!!

M.v.h.
Keld Zumbach

Udkast til K20

af P.Jensen, 13/8 2019, 15:23 (1711 dage siden) @ keld

Umiddelbart kan jeg finde en direkte forbindelse IC 383 fra Århus 9.37 og IC 386 fra Hamburg kl. 10.53.

Desuden også i hver fald en daglig forbindelse fra Århus til Flensburg.

Men det er besværligt nordfra at "ramme" et af IC togene fra København

P.Jensen

Udkast til K20

af andersj, Aalborg, 13/8 2019, 15:37 (1711 dage siden) @ P.Jensen

Umiddelbart kan jeg finde en direkte forbindelse IC 383 fra Århus 9.37 og IC 386 fra Hamburg kl. 10.53.

Desuden også i hver fald en daglig forbindelse fra Århus til Flensburg.

Men det er besværligt nordfra at "ramme" et af IC togene fra København

P.Jensen

Der ingen ændringer på IC Aarhus-Fredericia-Flensburg-Hamburg Hbf. To tog kører fortsat direkte fra Aarhus til Hamburg hele året og det sidste om aftenen kører fortsat kun i sommerferien. Resten kører fortsat kun Fredericia-Flensburg inkl. "sommertoget" udenfor sommeren.

Der er forbindelse fra ovennævnte togsystem til IC København-Hamburg i både Padborg og Kolding. Sydpå kører IC Kh-Hamburg lige bagefter Fredericia-Flensburg toget og nordpå kører det lige foran. Ved Flensburg kører København togene via godsbanen ved Flensburg Weiche.

--
Mvh Anders

Udkast til K20

af keld ⌂, Malling, 13/8 2019, 20:12 (1710 dage siden) @ P.Jensen

I hvilken plan nr. i udkast til K20 finder jeg direkte forbindelser Aarhus - Flensburg/Hamburg Hbf og omvendt?

M.v.h.
Keld Zumbach

Udkast til K20

af andersj, Aalborg, 13/8 2019, 20:40 (1710 dage siden) @ keld

I hvilken plan nr. i udkast til K20 finder jeg direkte forbindelser Aarhus - Flensburg/Hamburg Hbf og omvendt?

M.v.h.
Keld Zumbach

81 + 60. Der er desværre ikke en plan der viser direkte tog Esbjerg/Flensburg-Aarhus, så man må kigge efter tognumre i plan 60. IC 3xx er til/fra Tyskland.

--
Mvh Anders

Udkast til K20

af keld ⌂, Malling, 14/8 2019, 15:00 (1710 dage siden) @ andersj

Tak til andersj og P.Jensen.

De direkte forbindelser Aarhus - Flensburg/Hamburg Hbf og omvendt, som jeg sædvanligvis benytter mig af, er alle med i K20. Jeg håber så, at plan 85 også kommer med i den endelige udgave, så man har hele forløbet i en plan.

M.v.h.
Keld Zumbach

Udkast til K20

af andersj, Aalborg, 14/8 2019, 17:41 (1710 dage siden) @ keld

Tak til andersj og P.Jensen.

De direkte forbindelser Aarhus - Flensburg/Hamburg Hbf og omvendt, som jeg sædvanligvis benytter mig af, er alle med i K20. Jeg håber så, at plan 85 også kommer med i den endelige udgave, så man har hele forløbet i en plan.

M.v.h.
Keld Zumbach

Der plejer også at komme en separat køreplan for internationale tog.

--
Mvh Anders

Udkast til K20

af kme, 13/8 2019, 15:33 (1711 dage siden) @ keld

Ingen direkte forbindelse Aarhus - Flensburg/Hamburg Hbf og omvendt!!! Det er en ommer!!!

Var det ikke smartere at køre Aalborg-Hamburg? Aalborg og Randers er jo jævnt store byer med kunder :-) og det vil ikke genere aarhusianerne at toget er startet tidligere.

Udkast til K20

af andersj, Aalborg, 13/8 2019, 15:49 (1711 dage siden) @ kme

Ingen direkte forbindelse Aarhus - Flensburg/Hamburg Hbf og omvendt!!! Det er en ommer!!!

Var det ikke smartere at køre Aalborg-Hamburg? Aalborg og Randers er jo jævnt store byer med kunder :-) og det vil ikke genere aarhusianerne at toget er startet tidligere.

Jo. I K16 kørte hvert andet IC-tog Aalborg-Flensburg-(Hamburg) og hvert andet Aalborg-København. Tyskland togene fik så et togsæt på i Aarhus der kørte mod København. Det var også grunden til at IC-togene fik flyttet endestation fra Lindholm til Aalborg fordi de ikke kunne forsyne IC3 i Flensburg og Hamburg.

Men paskontrollen der kort efter blev indført i Padborg gjorde at man ikke længere kunne nå op og ramme IC toget i Fredericia, og derfor blev det ændret til det nuværende system i K17. Det ses også ved at Hamburg IC togene kører tre minutter bagved Aalborg IC toget mellem Fredericia og Aarhus.

--
Mvh Anders

Avatar

Udkast til K20

af BoergeOf61, Randers C, 14/8 2019, 15:28 (1710 dage siden) @ kme

Ingen direkte forbindelse Aarhus - Flensburg/Hamburg Hbf og omvendt!!! Det er en ommer!!!

Var det ikke smartere at køre Aalborg-Hamburg? Aalborg og Randers er jo jævnt store byer med kunder :-) og det vil ikke genere aarhusianerne at toget er startet tidligere.

Så store er de heller ikke. I mange tilfælde bliver togsæt koblet af el. på i Aarhus.

Når jeg rejser til og fra Tyskland på store rejsedage, prøver jeg i øvrigt at undgå de direkte tog, fordi de er overfyldte syd for Fredericia.

Nu forudser jeg andre udfordringer med planlægning af rejser hjem fra Tyskland. Ved forsinkelser syd el. øst for Hamburg er det ikke givet, næste mulige forbindelse er med stop i Flensburg. En evt. ekstra overnatning må så placeres i Kolding i stedet for Flensburg.

Udkast til K20

af mpp, 14/8 2019, 15:47 (1710 dage siden) @ BoergeOf61

Hvis du skal fra Hamborg mod nord er der vel i forvejen masser af forbindelser til Flensborg med DB? Så det er kun hvis du vil videre med et IC3-tog at det er aktuelt og det interessante er vel primært forbindelsen videre næste morgen? Eller tager jeg helt fejl?

Avatar

Udkast til K20

af BoergeOf61, Randers C, 14/8 2019, 17:36 (1710 dage siden) @ mpp

Hvis du skal fra Hamborg mod nord er der vel i forvejen masser af forbindelser til Flensborg med DB? Så det er kun hvis du vil videre med et IC3-tog at det er aktuelt og det interessante er vel primært forbindelsen videre næste morgen? Eller tager jeg helt fejl?

Det kom jeg også til at tænke på, efter jeg skrev mit indlæg.
Jeg tænkte vist mest på reglerne for godtgørelse, men de kommer ikke i spil. Efter reglerne skal næste mulige forbindelse benyttes, og K20 giver mulighed for, rejsende mod Jylland henvises til et tog, som kører til København og ikke standser i Flensburg.

Udkast til K20

af KKLD, 13/8 2019, 15:19 (1711 dage siden) @ andersj

Findes der også udkast til køreplanen for s-tog?

Udkast til K20

af andersj, Aalborg, 13/8 2019, 15:50 (1711 dage siden) @ KKLD

Findes der også udkast til køreplanen for s-tog?

Nej

--
Mvh Anders

Udkast til K20

af glade-koege ⌂, køge, 13/8 2019, 17:35 (1711 dage siden) @ KKLD

Findes der også udkast til køreplanen for s-tog?

Hvad vil du vide ? Udkast er ude intern nemlig

Hovedsagligt Solrød - Hundige kun mellem 6-9 og flere tog om aften fredag/lørdag..

Udkast til K20

af KKLD, 14/8 2019, 09:55 (1710 dage siden) @ glade-koege

Findes der også udkast til køreplanen for s-tog?


Hvad vil du vide ? Udkast er ude intern nemlig

Hovedsagligt Solrød - Hundige kun mellem 6-9 og flere tog om aften fredag/lørdag..

Tak for dit svar.
Er der en speciel årsag til at Solrød-Hundige ikke længere kører om eftermiddagen?
Hvilke andre ændringer er der, er rejsetiden blevet hurtigere? :-D

Udkast til K20

af steenth, 14/8 2019, 11:39 (1710 dage siden) @ KKLD

Findes der også udkast til køreplanen for s-tog?


Hvad vil du vide ? Udkast er ude intern nemlig

Hovedsagligt Solrød - Hundige kun mellem 6-9 og flere tog om aften fredag/lørdag..


Tak for dit svar.
Er der en speciel årsag til at Solrød-Hundige ikke længere kører om eftermiddagen?
Hvilke andre ændringer er der, er rejsetiden blevet hurtigere? :-D

Det var den væsentlig ændring om dagen. Årsag er at linje A imellem Solrød Strand og Hundige ikke har passagere nok andet om morgen. Resten er småjusteringer, samt flere adgange fredag og lørdag aften med senere start af nattogskøreplan - dvs længere tid med 20 minutters drift. Jeg ved pt. ikke om køreplanen er blevet godkendt i ministret - så der kan være ændringer som jeg ikke kender.

Udkast til K20

af KKLD, 15/8 2019, 21:07 (1708 dage siden) @ steenth

Tak for dit svar, det giver mening :)

Er der egentlig en grund til, at Kystbanen ikke også får flere tog om aftenen fredag/lørdag ligesom s-tog?

Udkast til K20

af KKLD, 5/9 2019, 17:15 (1688 dage siden) @ steenth

Findes der også udkast til køreplanen for s-tog?


Hvad vil du vide ? Udkast er ude intern nemlig

Hovedsagligt Solrød - Hundige kun mellem 6-9 og flere tog om aften fredag/lørdag..


Tak for dit svar.
Er der en speciel årsag til at Solrød-Hundige ikke længere kører om eftermiddagen?
Hvilke andre ændringer er der, er rejsetiden blevet hurtigere? :-D

Det var den væsentlig ændring om dagen. Årsag er at linje A imellem Solrød Strand og Hundige ikke har passagere nok andet om morgen. Resten er småjusteringer, samt flere adgange fredag og lørdag aften med senere start af nattogskøreplan - dvs længere tid med 20 minutters drift. Jeg ved pt. ikke om køreplanen er blevet godkendt i ministret - så der kan være ændringer som jeg ikke kender.

Der er kommet udkast til s-togskøreplan i går: https://www.dsb.dk/globalassets/pdf/koereplaner/intercity/k20/udkast-dsb-k20-pr04sep19.pdf
Her ser det ikke ud til, at de ændringer er trådt i kraft.

Udkast til K20 - status S-tog

af steenth, 20/9 2019, 14:06 (1673 dage siden) @ KKLD

Der er kommet udkast til s-togskøreplan i går: https://www.dsb.dk/globalassets/pdf/koereplaner/intercity/k20/udkast-dsb-k20-pr04sep19.pdf
Her ser det ikke ud til, at de ændringer er trådt i kraft.

Jeg har fået en forklaring på, at der næsten ikke er nogle ændringer i køreplanen. Pga. den nuværende mangel på lokomotivfører har DSB besluttet at man ikke vil komme med ændringer ved køreskiftet. Men det kan komme i løbet af 2020.

De har samlet erfaringer op omkring nattog i ved helligdage, hvor de vil justere hvad dage de kører. De vil ikke kører nattog før den 2. påskedag og 2. pinsedag - der er ikke behov for det. Men istedet kommer der nattog efter Kristi Himmelfart.

Udkast til K20 - status S-tog

af KKLD, 21/9 2019, 10:08 (1672 dage siden) @ steenth

Ja det giver god nok mening når det jo pga. manglen ikke er muligt at opretholde almindelig drift i øjeblikket :)

Udkast til K20

af Karsten Jensen, 13/8 2019, 16:33 (1711 dage siden) @ andersj

Kan se at Vordingborg/Nykøbing F mister det sene aftentog på hverdage. (Køre kun nat efter fredag/lørdag)
De andre dage ender det i Næstved.

Er det pga. for få passagerer eller natlige sporarbejdere? Tænker at toget alligevel fortsætter fra Næstved som materialtog.

Udkast til K20

af andersj, Aalborg, 13/8 2019, 16:51 (1711 dage siden) @ Karsten Jensen

Kan se at Vordingborg/Nykøbing F mister det sene aftentog på hverdage. (Køre kun nat efter fredag/lørdag)
De andre dage ender det i Næstved.

Er det pga. for få passagerer eller natlige sporarbejdere? Tænker at toget alligevel fortsætter fra Næstved som materialtog.

Fra dette notat:

1.4.3. Færre tog mellem Ringsted og Nykøbing F

DSB skal køre 38 tog mellem Ringsted og Nykøbing F mandag-fredag og 34 tog lørdag-søndag. DSB ønsker at reducere i antallet af tog mellem Ringsted og Nykøbing F med 3 tog per retning per dag fra mandag-fredag og 4 tog per retning per dag lørdag og søndag. Til gengæld vil DSB indsætte nattog natten til lørdag og søndag mellem København og Ringsted i begge retninger. Togene vil køre hver time fra København og fra Ringsted mod København i fire timer. To af nattogene til Ringsted forsætter til Næstved. Fra Næstved mod København indsættes et nattog samt et nyt morgentog lørdag og søndag.

--
Mvh Anders

Udkast til K20

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 11/9 2019, 13:10 (1682 dage siden) @ andersj

Hej,

med dato 2019-09-04 har DSB lagt en revideret udgave af køreplanen 2020 på nettet. Den findes her:
DSB køreplan 2020 pr. 04.09.2019.

Ullrich

TKØ, TKV og TKG for K20 er nu offentliggjort på bane.dk

af KKLD, 23/9 2019, 18:49 (1670 dage siden) @ mikkelhansen

Ja og rejseplanen er også opdateret, dog kun et par dage frem indtil videre.

TKØ, TKV og TKG for K20 er nu offentliggjort på bane.dk

af Frank Poulsen, 23/9 2019, 20:20 (1669 dage siden) @ KKLD

Er der nogen der kan forklare sammenhængen med at nogle af Hamborg togene standser i Køge Nord, og nogle af dem i Ringsted (jeg har ikke fundet nogen der standser begge steder)

Hvad er begrundelsen for den uens betjening? Hvad misser jeg ved min (lidt hurtige gennemgang vil jeg godt indrømme)

TKØ, TKV og TKG for K20 er nu offentliggjort på bane.dk

af Peter Linaa, 23/9 2019, 20:48 (1669 dage siden) @ Frank Poulsen

Er der nogen der kan forklare sammenhængen med at nogle af Hamborg togene standser i Køge Nord, og nogle af dem i Ringsted (jeg har ikke fundet nogen der standser begge steder)

Hvad er begrundelsen for den uens betjening? Hvad misser jeg ved min (lidt hurtige gennemgang vil jeg godt indrømme)

INGEN af Hamborg-togene standser på Køge Nord, derimod standser de ALLE i Ringsted.

TKØ, TKV og TKG for K20 er nu offentliggjort på bane.dk

af Frank Poulsen, 23/9 2019, 21:22 (1669 dage siden) @ Peter Linaa

[image]

Disse 2 står da til at standse på Køge Nord...

TKØ, TKV og TKG for K20 er nu offentliggjort på bane.dk

af Peter Linaa, 23/9 2019, 21:31 (1669 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg bøjer mig i støvet; men læg mærke til, at de "kun" kører i Julen/Nytåret - altså "kun" i 14 dage, De øvrige Hamborg-tog standser "kun" i Ringsted og IKKE i Køge Nord, det kan vi da vist godt blive enige om.

TKØ, TKV og TKG for K20 er nu offentliggjort på bane.dk

af Frank Poulsen, 23/9 2019, 21:39 (1669 dage siden) @ Peter Linaa

Ja og hele sommeren. 20. juni til 16. august. Står der efter juleperioden :)

Men ja resten gør ikke. :) Nu jeg fik kigget nærmere efter. Men det er da lidt pudsigt at de 2 lige gør.

Men de kører jo også i et andet minuttal end de øvrige

TKØ, TKV og TKG for K20 er nu offentliggjort på bane.dk

af andersj, Aalborg, 23/9 2019, 22:32 (1669 dage siden) @ kenkari

Disse 2 tog kører sammenkoblet med IC-togene til/fra Aarhus. Derfor har de samme standsninger.

Nu nærmer vi os svaret.

For at være helt præcis:
Togene kører i IC 1xx systemet fordi der er for få passagerer i de tidsrum til at køre to tog. De hedder normalt IC 104 (Odense-CPH Lufthavn, hverdage, uden stop i Langeskov) eller IC 106 (Odense-CPH Lufthavn, lørdag-søndag, med stop i Langeskov). Den anden vej hedder toget normalt IC 193 (CPH Lufthavn-Odense).

IC 398 og IC 399 er blot en sæsonafhængig forlængelse af disse IC 1xx tog til/fra Hamburg Hbf, og har derfor samme standsningsmønster og køreplan som IC 1xx togene.

De kan ikke beholde 104/106/193 ved kørsel til/fra Tyskland da disse tognumre allerede er i brug syd for grænsen.

--
Mvh Anders

TKØ, TKV og TKG for K20 er nu offentliggjort på bane.dk

af Frank Poulsen, 24/9 2019, 06:50 (1669 dage siden) @ andersj

Tak for opklaringen :)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak