Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Køge Nord netop nu (Generelt)

af Pip Hans, 13/8 2019, 11:42 (1711 dage siden)

DSB oplyser:

Der er længere rejsetid fra Køge Nord St. mod København H for fjern- og regionaltog, på op til 20 minutter.

Det skyldes en fejl på signalerne ved Køge Nord St., som forsinker fjern- og regionaltog i retning kun ind mod København H, op til 20 minutter.

Nogen som ved, hvad fejlen er?

Køge Nord netop nu

af RasmusD, 13/8 2019, 12:28 (1711 dage siden) @ Pip Hans

Uden at vide det, så vil jeg gætte på at der er bøvl med en af AM'erne, så man enten skal forbirangeres eller den kun kan vise stop og ryk frem. Begge dele gør at man kun må køre 40 km/t frem til næste hovedsignal. Og der er laaaaangt mellem signalerne på den nye bane.

Køge Nord netop nu

af Allan Støvring-Nielsen, 14/8 2019, 09:03 (1710 dage siden) @ RasmusD

Ved "Stop og ryk frem" (SORF) på en AM må du køre 60 km/t.

I dette tilfælde virkede SORF desværre ikke og det var to blokafsnit, der var nede, så ja det tog lidt tid.

mvh, Allan

Køge Nord netop nu

af Togbus, Foldingbro, 13/8 2019, 12:28 (1711 dage siden) @ Pip Hans

Var det ikke en idé at fjerne signalerne?
;-)

--
- busser når det er billigst

Køge Nord netop nu

af andersj, Aalborg, 13/8 2019, 12:38 (1711 dage siden) @ Togbus

Var det ikke en idé at fjerne signalerne?
;-)

Så man igen kun kan køre med et tog i timen med maks. 120 km/t? God idé!

--
Mvh Anders

Køge Nord netop nu

af Svend, 13/8 2019, 13:03 (1711 dage siden) @ andersj

Var det ikke en idé at fjerne signalerne?
;-)


Så man igen kun kan køre med et tog i timen med maks. 120 km/t? God idé!

.
Netop: og noget færre tog. Det glemte "bussen" vist at tænke sig om en ekstra gang, inden der blev trykket send :-D

--
Svend

Køge Nord netop nu

af Peter Christensen, 13/8 2019, 13:22 (1711 dage siden) @ Svend

Netop: og noget færre tog. Det glemte "bussen" vist at tænke sig om en ekstra gang, inden der blev trykket send :-D

Næppe - jo færre signaler, jo færre tog, jo flere kunder i hans butik.

Køge Nord

af Pyloriis, 21/8 2019, 20:30 (1703 dage siden) @ Peter Christensen

Var på min første tur /returpå den nye Ringstedbane.
Svært forundret over at man i år 2019 vil være bekendt at lave en station uden perronoverdækninger som det er tilfældet på Køge Nord!

Køge Nord

af Niels Munch, 21/8 2019, 20:40 (1703 dage siden) @ Pyloriis

Hver perron har da et "tilflugtsbur":

[image]Køge Nord 02.06.2019 (nm).

Køge Nord

af Pyloriis, 21/8 2019, 20:46 (1703 dage siden) @ Niels Munch

Hver perron har da et "tilflugtsbur":

[image]Køge Nord 02.06.2019 (nm).

Yep måske kan du få 10 personer derind. Alle drivvåde thi trappen ned er heĺler ikke overdækket

Køge Nord

af ThomasLarsen, 21/8 2019, 22:13 (1703 dage siden) @ Niels Munch

Ellers opholder man sig bare i "tuben"

Køge Nord

af Pyloriis, 22/8 2019, 07:39 (1702 dage siden) @ ThomasLarsen

Ellers opholder man sig bare i "tuben"

Ja og håber på at man kan nå ned til det forsinkede tog før alle de andre passagerer. ( nå ja - der er jo ikke så mange!)

Man kunne - som jeg så det på en S-linie i Bruxelles for et par uger siden - have bygget et P-hus over hele perronområdet.
Så kunne man stå i tørvejr og delvist i læ og samtidig ville man lettere kunne tiltrække bilisterne!
Men her mener Banedanmark jo så ikke at de skal gøre noget for at kapre nye kunder!

Avatar

Køge Nord

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/8 2019, 10:27 (1702 dage siden) @ Pyloriis

Der er jo intet til hinder for, at man senere sætter flere læskure op, etablere overdækning eller sågar bygger et P-hus henover.
Lad os nu lige se noget trafik på banen og efterfølgende opbygning af passagergrundlag og eventuelle yderligere behov.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Køge Nord

af Pyloriis, 22/8 2019, 13:42 (1702 dage siden) @ Michael Deichmann

Der er jo intet til hinder for, at man senere sætter flere læskure op, etablere overdækning eller sågar bygger et P-hus henover.
Lad os nu lige se noget trafik på banen og efterfølgende opbygning af passagergrundlag og eventuelle yderligere behov.

Så hvis der ikke kommer passagerer - skal stationen så nedlægges?
Det er i min verden en tåbelig måde at få kunder på!
Først tilbyde en discountløsning. Hvis de så alligevel måtte vælge at benytte denne, så kan vi tilbyde et par flere skurer.
Hvordan kan man blive overrasket over antal passager eller mangel på samme når de alle siddrr i deres varme tørre biler 100 m øst for stationen!

Køge Nord

af Niels Munch, 22/8 2019, 13:51 (1702 dage siden) @ Pyloriis

Hvad med de stakler, der må forlade deres bil på en parkeringsplads for at gå til deres tog eller til deres arbejde eller indkøb, eller hvor, de nu skal. De kan da også risikere at blive våde undervejs i vort klassiske, danske klima.

Skal hele landet overdækkes?

Køge Nord

af Pyloriis, 22/8 2019, 15:23 (1702 dage siden) @ Niels Munch

Hvad med de stakler, der må forlade deres bil på en parkeringsplads for at gå til deres tog eller til deres arbejde eller indkøb, eller hvor, de nu skal. De kan da også risikere at blive våde undervejs i vort klassiske, danske klima.

Skal hele landet overdækkes?

Nej. Men vil man have et kvalitetsprodukt er overdækning et must af perroner og gerne med nem og hurtig adgang fra p-plads.
Ud fra din filosofi kunne man jo blot benytte gamle rystevogne uden opvarmning.
Kommer der så passagerer i større omfang, ja så kunne man måske overveje at købe nyere vogne!

Køge Nord

af Niels Munch, 22/8 2019, 19:43 (1702 dage siden) @ Pyloriis

Ud fra din filosofi kunne man jo blot benytte gamle rystevogne uden opvarmning.


Undskyld mig, men hvornår har jeg redegjort for "min filosofi"?

Avatar

Køge Nord

af Schienenwolf, Læsø, 22/8 2019, 14:33 (1702 dage siden) @ Pyloriis

Der er jo intet til hinder for, at man senere sætter flere læskure op, etablere overdækning eller sågar bygger et P-hus henover.
Lad os nu lige se noget trafik på banen og efterfølgende opbygning af passagergrundlag og eventuelle yderligere behov.


Så hvis der ikke kommer passagerer - skal stationen så nedlægges?

Det er normal praksis, at man gør det. Monumenter over fejlslagne stationer er ikke i høj kurs, især ikke blandt dem, som skal betale for deres drift og vedligeholdelse.

Det er i min verden en tåbelig måde at få kunder på!

Det er nu ellers gået meget godt med discountløsningerne på Københavns Metro. Der har man på i din verden tåbelig vis fået pænt mange kunder.

Først tilbyde en discountløsning. Hvis de så alligevel måtte vælge at benytte denne, så kan vi tilbyde et par flere skurer.

Det gjorde man ved discountløsningen i Høje Taastrup, hvor fx de store venterum på perronen først blev bygget, da der var et fysisk behov for dem.

Hvordan kan man blive overrasket over antal passager eller mangel på samme når de alle siddrr i deres varme tørre biler 100 m øst for stationen!

Der var ikke mange passagerer på Høje Taastrup station, da den var ny, og heller ikke på Trekroner, og begge stationer er bygget som "discount". Men det kan jeg så forstå, at du mener, at der ville have været, hvis DSB havde fulgt din patentmetode til at få kunder på.

Ja, det er ærgerligt, at folk vælger hurtig transport i deres varme, tørre, komfortable biler i stedet for den langsommelige sekundatransport, som du mener er godt nok til dem.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Køge Nord

af Pyloriis, 22/8 2019, 15:01 (1702 dage siden) @ Schienenwolf

Der er jo intet til hinder for, at man senere sætter flere læskure op, etablere overdækning eller sågar bygger et P-hus henover.
Lad os nu lige se noget trafik på banen og efterfølgende opbygning af passagergrundlag og eventuelle yderligere behov.


Så hvis der ikke kommer passagerer - skal stationen så nedlægges?


Det er normal praksis, at man gør det. Monumenter over fejlslagne stationer er ikke i høj kurs, især ikke blandt dem, som skal betale for deres drift og vedligeholdelse.

Ja - og kan det så overraske at kunderne bliver væk!

Det er i min verden en tåbelig måde at få kunder på!


Det er nu ellers gået meget godt med discountløsningerne på Københavns Metro. Der har man på i din verden tåbelig vis fået pænt mange kunder.

Nu er der så på en stor del af metroen tale om stationer under jorden, hvis du ikke har prøvet metroen!

Først tilbyde en discountløsning. Hvis de så alligevel måtte vælge at benytte denne, så kan vi tilbyde et par flere skurer.


Det gjorde man ved discountløsningen i Høje Taastrup, hvor fx de store venterum på perronen først blev bygget, da der var et fysisk behov for dem.

Hvordan kan man blive overrasket over antal passager eller mangel på samme når de alle siddrr i deres varme tørre biler 100 m øst for stationen!


Der var ikke mange passagerer på Høje Taastrup station, da den var ny, og heller ikke på Trekroner, og begge stationer er bygget som "discount". Men det kan jeg så forstå, at du mener, at der ville have været, hvis DSB havde fulgt din patentmetode til at få kunder på.

Ja, det er ærgerligt, at folk vælger hurtig transport i deres varme, tørre, komfortable biler i stedet for den langsommelige sekundatransport, som du mener er godt nok til dem.

Måske ville der have været mange flere såfremt faciliteterne have været tilstede fra starten.
Se på discountbutikkerne.
Er beliggenheden ikke iorden og er butikken ikke indrettet hensigtsmæssig og med gode p-pladser og er varerpriserne ikke fornufttige - ja så bliver butikken lukket.

Avatar

Køge Nord

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/8 2019, 22:25 (1702 dage siden) @ Pyloriis

Der er jo intet til hinder for, at man senere sætter flere læskure op, etablere overdækning eller sågar bygger et P-hus henover.
Lad os nu lige se noget trafik på banen og efterfølgende opbygning af passagergrundlag og eventuelle yderligere behov.


Så hvis der ikke kommer passagerer - skal stationen så nedlægges?
Det er i min verden en tåbelig måde at få kunder på!
Først tilbyde en discountløsning. Hvis de så alligevel måtte vælge at benytte denne, så kan vi tilbyde et par flere skurer.
Hvordan kan man blive overrasket over antal passager eller mangel på samme når de alle siddrr i deres varme tørre biler 100 m øst for stationen!

Det er sådan vi gør her til lands. Forestil dig den omvendte situation - der ofres yderligere mange millioner, men passagererne svigter for what ever reason.
Der findes jo ikke dårligt vejr, kun forkert påklædning. Hvis togene kører til tiden er udfordringen til at overse.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Køge Nord

af mpp, 22/8 2019, 22:39 (1702 dage siden) @ Pyloriis

Det er – når det kommer til stykket – nok ikke så svært at forestille sig hvorfor man ikke har bekostet sig med at bygge et p-hus henover stationen: det koster knaster. Derudover er der få eksempler hvor parker og rejs virker rigtigt godt – det er en løsning, man vælger fordi det appelerer til bilister, for selvfølgeligt skal de da kunne komme tørskoet til toget. At det så ikke kombinerer det bedste fra tog og bil, men derimod jævne (f.x. at man aldrig vil kunne få bilisterne til at betale for parkeringshuset) betyder ikke noget, da formålet på intet tidspunkt havde noget at gøre med at få trafikken til at glide bedre.

Køge Nord station er bygget som skiftestation mellem s-toget og banen mod Ringsted og som del af byudvikling i det nordlige Køge. At den ligger med adgang til motorvejen er i den forbindelse mest en tilfældighed og man har da også allerede fjernet "reklamen" for stationen fra motorvejen. Skal man udbygge stationen så den bliver en succes, skal den være en relevant destination i egen ret og den skal være let at komme til. Det er oplagt at lægge indkøbsmuligheder i umiddelbart forlængelse af stationen og sikre, at der er gode cykel- og busforbindelser. Uanset hvordan man laver stationen lækker for bilister vil der altid være en konflikt mellem de relativt få bilister man kan få plads til og de mange buspassagerer, gående og cyklister man kan servicere på samme plads.

At det så koster 70.000-250.000 kroner per parkeringsplads for biler gør ikke just forretningscasen bedre.

Køge Nord

af Pyloriis, 23/8 2019, 06:53 (1701 dage siden) @ mpp

Det er – når det kommer til stykket – nok ikke så svært at forestille sig hvorfor man ikke har bekostet sig med at bygge et p-hus henover stationen: det koster knaster. Derudover er der få eksempler hvor parker og rejs virker rigtigt godt – det er en løsning, man vælger fordi det appelerer til bilister, for selvfølgeligt skal de da kunne komme tørskoet til toget. At det så ikke kombinerer det bedste fra tog og bil, men derimod jævne (f.x. at man aldrig vil kunne få bilisterne til at betale for parkeringshuset) betyder ikke noget, da formålet på intet tidspunkt havde noget at gøre med at få trafikken til at glide bedre.

Køge Nord station er bygget som skiftestation mellem s-toget og banen mod Ringsted og som del af byudvikling i det nordlige Køge. At den ligger med adgang til motorvejen er i den forbindelse mest en tilfældighed og man har da også allerede fjernet "reklamen" for stationen fra motorvejen. Skal man udbygge stationen så den bliver en succes, skal den være en relevant destination i egen ret og den skal være let at komme til. Det er oplagt at lægge indkøbsmuligheder i umiddelbart forlængelse af stationen og sikre, at der er gode cykel- og busforbindelser. Uanset hvordan man laver stationen lækker for bilister vil der altid være en konflikt mellem de relativt få bilister man kan få plads til og de mange buspassagerer, gående og cyklister man kan servicere på samme plads.

At det så koster 70.000-250.000 kroner per parkeringsplads for biler gør ikke just forretningscasen bedre.

Så i bund og grund har jernbanefolk ingen interesse i at få flere med toget!

At Køge Nord skulle være skiftestation mellem alm. jernbane og S-toget giver ikke meget mening i retning mod København. Størsteparten af de alm. tog ender alligevel på Hovedbanegården og fra andre "tråde" har adskillige jo netop gjort opmærksomhed på at et par minutter køretid fra og til ikke betyder noget.
S-togspassager fra Køge må formodes at have en siddeplads, så hvorfor stige af for at stå i regn og blæst og komme med et overfuldt regionaltog.

Retning mod vest kan det måske give mening for få passager dagligt. Men i givet fald en dyr løsning.

At stationen skulle være udgangspunkt for byudvikling bliver næppe tilfældet de første mange år.
Området vest for stationen er trafikcenter for lastbiler og store omladningscentre og varelagre. Området mellem motorvejen og mod øst kræver fundering før bebyggelse.
Mod nordvest ligger de små landsbyer Jersie og Solrød. De har næppe ønske om at blive udbygget.

Men jeg forstår ikke hvorfor man har så meget mod at skabe gode forhold for pendlere.
Ja - man får faktisk det indtryk udfra de fremførte argumenter at flertallet i dette forum er bilister, som kun bruger toget som ferioplevelse ligesom i de gode gamle dage med damp og internationale tog.

Køge Nord

af Togbus, Foldingbro, 23/8 2019, 07:06 (1701 dage siden) @ Pyloriis

Flertallet (ca 85%) er bilister i det virkelige DK så det er vel ikke underligt, hvis der er en bilist eller to som deltager i togdiskussionen, for ellers risikerede dette forum jo netop at tørre ud mht brugere. Husk at det er 100 % af skatteyderne og 100 % af vælgerne som bidrager med midler og beslutningstagere til jernbanen og de futtog som skal køre på den.

--
- busser når det er billigst

Utroværdigt tal for bilistandel (Var: Køge Nord)

af Rask Ingemann Lambertsen, 25/8 2019, 12:29 (1699 dage siden) @ Togbus

Togbus skrev:

Flertallet (ca 85%) er bilister i det virkelige DK

85% er et tal, du bare slynger ud, ikke?

På side 12 i "Statsvejnettet 2019" fremgår nogle andre tal:

"Ifølge Transportvaneundersøgelsen (TU) er det lidt over halvdelen (53 pct.) af den danske befolkning over seks år, som kører i bil på en gennemsnitlig hverdag. De fleste kører som fører af bilen (40 pct.), mens resten kører med som passager (13 pct.)."

"Mere end 60 pct. af danske familier råder over en eller flere biler, og andelen af familier der har mindst to biler, er steget fra godt 13 pct. i 2010 til knap 17 pct. i 2018."

"I Rebild Kommune har 79,8 pct. af familierne bil. I Københavns Kommune har 29,3 pct. af familierne bil."

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Avatar

Utroværdigt tal for bilistandel (Var: Køge Nord)

af Schienenwolf, Læsø, 25/8 2019, 12:55 (1699 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Togbus skrev:

Flertallet (ca 85%) er bilister i det virkelige DK


85% er et tal, du bare slynger ud, ikke?

På side 12 i "Statsvejnettet 2019" fremgår nogle andre tal:

"Ifølge Transportvaneundersøgelsen (TU) er det lidt over halvdelen (53 pct.) af den danske befolkning over seks år, som kører i bil på en gennemsnitlig hverdag. De fleste kører som fører af bilen (40 pct.), mens resten kører med som passager (13 pct.)."

Ja, fra syv år til hundrede-og-skindød. Formentlig er de 85 %, Togbus henviser til, den erhvervsaktive del af befolkningen, men det må hun selv svare på. De ikke erhvervsaktive trækker naturligvis ned, og det gør de, både hvad angår bil, bus og tog, så dine 53 % er ikke udtryk for, at bilen ikke, som det populæreste og bedste transportmiddel, udfører langt hovedparten af persontransportarbejdet.


"Mere end 60 pct. af danske familier råder over en eller flere biler, og andelen af familier der har mindst to biler, er steget fra godt 13 pct. i 2010 til knap 17 pct. i 2018."

Netop.

"I Rebild Kommune har 79,8 pct. af familierne bil. I Københavns Kommune har 29,3 pct. af familierne bil."

"Cherry picking" er irrelevant, når I taler om hele landet.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Utroværdigt tal for bilistandel (Var: Køge Nord)

af Rask Ingemann Lambertsen, 25/8 2019, 14:02 (1699 dage siden) @ Schienenwolf

Togbus skrev:

Flertallet (ca 85%) er bilister i det virkelige DK


85% er et tal, du bare slynger ud, ikke?

På side 12 i "Statsvejnettet 2019" fremgår nogle andre tal:

"Ifølge Transportvaneundersøgelsen (TU) er det lidt over halvdelen (53 pct.) af den danske befolkning over seks år, som kører i bil på en gennemsnitlig hverdag. De fleste kører som fører af bilen (40 pct.), mens resten kører med som passager (13 pct.)."


Ja, fra syv år til hundrede-og-skindød. Formentlig er de 85 %, Togbus henviser til, den erhvervsaktive del af befolkningen, men det må hun selv svare på. De ikke erhvervsaktive trækker naturligvis ned, og det gør de, både hvad angår bil, bus og tog, så dine 53 % er ikke udtryk for, at bilen ikke, som det populæreste og bedste transportmiddel, udfører langt hovedparten af persontransportarbejdet.

Til almindelig orientering skal også personer under uddannelse transporteres frem og tilbage fem ud af ugens syv dage. Det er derfor ikke relevant kun at se på erhvervsaktive.

"Mere end 60 pct. af danske familier råder over en eller flere biler, og andelen af familier der har mindst to biler, er steget fra godt 13 pct. i 2010 til knap 17 pct. i 2018."

Netop.

Ja, der er langt op til påstanden om 85 %.

"I Rebild Kommune har 79,8 pct. af familierne bil. I Københavns Kommune har 29,3 pct. af familierne bil."


"Cherry picking" er irrelevant, når I taler om hele landet.

Så kom da med tallet og en kildehenvisning!

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Utroværdigt tal for bilistandel (Var: Køge Nord)

af mpp, 25/8 2019, 14:31 (1699 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Godt at have med. Der er desuden 38% af danske familier der slet ikke har en bil, og de kommer også rundt på en måde.

Når man ser at størstedelen af persontransporten bliver udført i bil er det vigtigt at holde fast i, at det er når man måler på personkilometer. De fleste der skal til uddannelse bruger en kombination af gang, cykel og offentlig transport for at komme derhen, men transporterer sig måske samlet set ikke så langt. Bor man i de store byer transporterer man sig ofte kortere end hvis man bor i provinsen eller på landet og transporten foregår oftere i bil.

Tager man transport i og til udlandet med, er fly nok den måde danskerne tilbagelægger allerflest kilometer, men det er komplet irrelevant når man ser på om man skal bygge en ny jernbane og hvordan den skal tilpasses de byer, den kører igennem. Skal man isoleret set have toget til at have en større andel af de kørte kilometer kan man øge tilskuddet til banerne og sætte fut i hastighedsopgraderingerne – dem, der vælger at pendle over Kattegat kan få kørt virkeligt mange kilometer virkeligt hurtigt fx.

Hvorom alting står, så bor 25%+ af landets befolkning i de største 6-7 kommuner og 25% af landets befolkning bor i hovedstadsområdet, steder det burde være muligt at være mindre afhængige af bil. 38% af landets familier har ikke bil og de skal også rundt på en måde. Det er det, der burde være grundlaget for en diskussion om jernbanens rolle i fremtiden :)

Avatar

Utroværdigt tal for bilistandel (Var: Køge Nord)

af Schienenwolf, Læsø, 25/8 2019, 18:00 (1699 dage siden) @ mpp

Godt at have med. Der er desuden 38% af danske familier der slet ikke har en bil, og de kommer også rundt på en måde.

Når man ser at størstedelen af persontransporten bliver udført i bil er det vigtigt at holde fast i, at det er når man måler på personkilometer. De fleste der skal til uddannelse bruger en kombination af gang, cykel og offentlig transport for at komme derhen, men transporterer sig måske samlet set ikke så langt. Bor man i de store byer transporterer man sig ofte kortere end hvis man bor i provinsen eller på landet og transporten foregår oftere i bil.


Ja, det er rigtigt. Dog foretages en betydelig del af pendlingen i hovedstadsområdet af folk, som ikke bor i tætte, centrale byområder eller som bor uden for regionsgrænsen. De har samme krav på at have en bil, som dem der bor i fx Midtjylland, uden at andre skal bestemme for dem, hvad de skal være afhængige af eller ej. Når folk er mere eller mindre afhængige af at have en bil, så bruger de den naturligvis til at holde både deres transportudgifter og transporttid nede. Vi man have dem til i stedet at bruge kollektiv trafik, hvilket for de fleste bilister kun vil være interessant, hvis det er hurtigere for dem (hvad det generelt ikke er), så vil det få flere bilister over i det kollektive, hvis man fritager dem for den ekstraudgift, som det er at rejse kollektivt samtidig med, at man har en bil, som man bruger til det kørsel, hvor den er en tidsmæssig fordelagtig. Så vil bilisterne strømme til togene jf. det erklærede politiske mål, i det mindste i de tilfælde, hvor toget er mærkbart hurtigere for dem. Omvendt er der ingen som helst grund til at friholde tvangskunderne for betaling; de er jo allerede inde i det kollektive betalingssystem, men en stor del af dem vil naturligvis hellere have jernbanen til at være en social ydelse til dem, betalt af andre. Det ser man tydeligt i folks kommentarer, når der en gang imellem i avisernes agurketid dukker forslag op om ”gratis” kollektiv transport; den savlende grådigheds dollartegn i øjnene er ikke til at tage fejl af. Kan man ikke gå ind for, at det skal være økonomisk fordelagtigt for bilisterne, at bruge tog og kollektiv trafik i de tilfælde, hvor det er gunstigere for dem end at bruge bilen, ja, så må man bare finde sig i, at de bruger bilen, som de altid har gjort. Hvis formålet er, at få flere til at rejse kollektivt, så er det alene bilisterne, som det bør være økonomisk fordelagtigt for; de andre gør det jo allerede.


Tager man transport i og til udlandet med, er fly nok den måde danskerne tilbagelægger allerflest kilometer, men det er komplet irrelevant når man ser på om man skal bygge en ny jernbane og hvordan den skal tilpasses de byer, den kører igennem. Skal man isoleret set have toget til at have en større andel af de kørte kilometer kan man øge tilskuddet til banerne og sætte fut i hastighedsopgraderingerne – dem, der vælger at pendle over Kattegat kan få kørt virkeligt mange kilometer virkeligt hurtigt fx.

Hvorom alting står, så bor 25%+ af landets befolkning i de største 6-7 kommuner og 25% af landets befolkning bor i hovedstadsområdet, steder det burde være muligt at være mindre afhængige af bil. 38% af landets familier har ikke bil og de skal også rundt på en måde. Det er det, der burde være grundlaget for en diskussion om jernbanens rolle i fremtiden :)


De 38 % kommer faktisk rundt på en måde allerede i dag. Hvis ideen derimod er, at statsmagten skal sikre, at alle skal have lige dårlig transport og at nogle ikke for deres egne penge må have hurtigere og bedre transport end andre, så kan jeg ikke se det som andet end ren og skær misundelse og smålighed.
Jernbanens rolle i fremtiden er, hvad jernbanens opgave altid har været, nemlig at løse opgaven med transport af store gods- og passagermængder, de steder, hvor befolkningen har et behov for det. Ikke andet. Jernbanen er et kapitalistisk foretagende, der kun i begrænset omfang er til for folket; og folket er i hvert fald ikke til for jernbanen og lader sig ikke overbevise om, at nogle andre end de selv mener, at de bør være mindre afhængige af deres bil. Folket kender deres egen individuelle virkelighed og eget transportbehov og vil ikke presses ind i noget trafikideologisk statistik, såfremt det besværliggør deres dagligdag.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Utroværdigt tal for bilistandel (Var: Køge Nord)

af mpp, 25/8 2019, 21:01 (1699 dage siden) @ Schienenwolf

Ah hvad? Pointen er bare at statistik er fleksibelt og derfor skal man være opmærksom på, at de tal man bruger, viser det man mener, de viser. Antallet af personkilometer kørt siger ikke noget om hvordan folk foretrækker at komme rundt, hvordan de foretrækker at deres børn kommer rundt og hvordan de foretrækker at man som samfund investere i vores fælles mobilitet.

Hvis du vil snakke om "tvangskunder" i den offentlige transport er du vel også villig til at snakke om "tvangsbilister". Der vil så hver gang man udvider den offentlige transport et sted være nogle "tvangsbilister", der får et valg mere ift hvordan de kommer på arbejde – der er bred enighed om at det vil være godt med bedre offentlig transport selvom det fra tid til anden er svært at omsætte den enighed til konkrete projekter (fx Vejle Fjord).

Utroværdigt tal for bilistandel (Var: Køge Nord)

af Togbus, Foldingbro, 25/8 2019, 15:12 (1699 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen
redigeret af Togbus, 25/8 2019, 15:33

Ja ja ja, man kan opgøre det på mange måder. Det er helt fint at du medtager plejehjemsbeboere, fødeafdelingernes yngste og lignende for at vise at toget har en stor mission i det samlede persontransportarbejde i Danmark. Måske er 85 % for højt sat men at skulle vurdere jernbanens stilling ved at medtage borgere uden transportbehov i en statistik som argumentation for jernbanens overlegenhed er nok lidt tyk.
[image]
Vejtransporten excl cykler og fortovsbefordring udgør 85 % af persontransportarbejdet.
Lidt mere statistik, ja så udgør omkostningerne til vejnettet 14-15 mia dkk (2010) og til banenettet 2-3 mia dkk. Det er vel ganske rimeligt set ud fra transportarbejdets fordeling - her ikke taget højde for godstransporten på jernbane som bortset fra transittrafikken nu udgør en andel som kun ses med lup i statistikken.

De 85 % var blot en indikation af "overvejende andel" og ingen mener vel at der ikke skal være fornuftige løsninger for ikke-billist-folket, men også at man må overveje hvormange subsidier man vil binde i halen på transport til de borgere der af den ene eller anden grund ikke kan eller vil betale fuld omkostning for egen befordring udover slid på skosåler.

De debattanter i denne klub som er studerende, vil mere erfaringsbelastede antage får en anden og mere vejglad holdning i trafikpolitikken når de indtræder i industriens hamsterhjul, hvis de ikke fortsætter et evigt liv i ngo'ernes favntag. PS. studerende afslører ofte sig selv ved straks at argumentere med at der også er studerende, dvs "mig", "mig", "mig".........

--
- busser når det er billigst

Utroværdigt tal for bilistandel (Var: Køge Nord)

af mpp, 25/8 2019, 21:15 (1699 dage siden) @ Togbus

Jeg skal lige forstå dig – du siger at de offentlige omkostninger til offentlig transport og biltransport er proportionale med hvor meget transportarbejde de hver især udfører. Det giver så et hønen eller ægget problem, hvor man kan sige, at investerede man mere i offentlig transport ville den også ende med at udføre et større transportarbejde. Østrig og Schweiz har f.x. langt flere der tager toget, simpelthen fordi de bruger flere penge på togtransport.

Utroværdigt tal for bilistandel (Var: Køge Nord)

af Togbus, Foldingbro, 25/8 2019, 21:58 (1699 dage siden) @ mpp

Jeg skal lige forstå dig – du siger at de offentlige omkostninger til offentlig transport og biltransport er proportionale med hvor meget transportarbejde de hver især udfører. Det giver så et hønen eller ægget problem, hvor man kan sige, at investerede man mere i offentlig transport ville den også ende med at udføre et større transportarbejde. Østrig og Schweiz har f.x. langt flere der tager toget, simpelthen fordi de bruger flere penge på togtransport.

Hov hov - det er infrastrukturtal jeg angiver, dvs hvad der i det pågældende år er anvendt til infrastrukur hhv vej og jernbane. Det siger intet om subsidier til den trafik som i øvrigt kører på denne (eller den beskatning der er af køretøjer, brændstof mv på denne).

Jo, jeg ønsker mig en bedre bil. Nogle ønsker sig flottere tog. Jeg vil gerne se det regnestykke som viser hvad der skal til af investeringer og driftstilskud for at få jernbanens andel af persontransportarbejdet op på 30 & i Danmark. Ne, jeg kender ikke beløbet. Schweiz er nok anerledes på grund af geografien, da Alperne gør at transportvejene er koncentreret i dalene, med få alternativer og dermed giver et rigidt jernbanenet en relativ fordel i fordel til vejtransport (her ses bort fra de afgifter og tilskud som eventuelt tilskynder til øget brug af jernbane). Schweiz er jo heller ikke et højt besunget foregangsland som Danmark er i egen optik. Men hvad er jernbanens andel i Schweiz af persontransportarbejdet? Det tal skal vel på disken når man fremhæver dette eksempel.

--
- busser når det er billigst

Utroværdigt tal for bilistandel (Var: Køge Nord)

af mpp, 25/8 2019, 23:11 (1699 dage siden) @ Togbus

Jeg mener at have set 40% andel for jernbanen i Schweiz. Omkring dobbelt af Danmark. Det koster så det dobbelte i tilskud af Danmark. Og så har du helt ret i at det i både Schweiz og Østrig er et politisk ønske at få så meget trafik så muligt på banerne, da de ellers ville blive fuldstændigt sandet til i trafik fra nord til syd på motorvejene.

At geografien er anderledes er kun relevant i forhold til de ruter, der går gennem Schweiz og Østrig. De fleste pendlere bor jo nok alligevel i de flade områder, da det er lettest at komme rundt der uanset om det så er med bane eller vej.

Er det den vej vi skal gå? Ikke nødvendigvis. Men det viser at der er et valg vi kan foretage os hvis vi vil.

Utroværdigt tal for bilistandel: Sammenligning DK-Schweitz

af Togbus, Foldingbro, 26/8 2019, 05:31 (1698 dage siden) @ mpp
redigeret af Togbus, 26/8 2019, 06:14

Gogglede lidt
Jernbanens andel af persontransporten i Schweitz i 2017 var 15,8 %

Tallene fordeler sig således
Bil mv på vej 74,9 % (DK 2010: 77 %)
Bus mm 3,3 % (DK 2010: 9 %)
Tog (skinnebåren, kabelbane mm) 15,8 % (DK 2010: 9 %)
Cylel, gang, løbehjul, kravlen 6,0 % (DK 2010: 3 plus 2 %, dvs 5 %)

Hvis vi så ser på "væksten" i jernbanens andel, så er den i Schweitz øget fra 12,7 % i 2000 til 15,8 %. Tilsvarende er andelen af vejtransport (bil mv ekskl bus mv) faldet fra 77,8 % til 74,9 %.

Læg mærke til at man i Schveitz cykler og går relativt mere end i foregangslandet Danmark. Procentandelen for offentlig befordring i Schweitz er ét procentpoint højere end tilsvarende i Danmark. Den store forskel er at man i Schweitz kører kollektivt i tog, mens man i Danmark fordeler sig ligeligt mellem bus og tog.

Forøgelsen af jernbanens andel i Schweitz fra 2000 til 2017 er sket ved at der er en generel trafikvækst i perioden på 32 % og at jernbanen i samme periode er vækstet med 64 %, som dog langt fra betyder at der er færre biler på vejene nu i forhold til i 2000, for vejtrafikken (ekskl bus mm) er i samme periode steget med 27 %.

Min konklusion er altså at man i Schweitz kører i bil og er lige så bilglade som i Danmark. Det er dog lykkedes at i højere grad få nye passagerer over togene som dermed har øget andelen af det samlede transportarbejde. Men jernbanen har langt fra øget tilstrækkeligt til at opsuge passagertransportens samlede vækst.

Alt med forbehold og sammenligningen med Danmark kan selvfølgelig diskuteres, men begge lande har stort set samme transportmønster, bortset fra den større vægt på bustransport i Danmark. Nyere tal for Danmark kan andre hygge sig med at finde.

--
- busser når det er billigst

Utroværdigt tal for bilistandel: Sammenligning DK-Schweitz

af mpp, 26/8 2019, 10:21 (1698 dage siden) @ Togbus

Det er jo unægteligt interessant. Tak for at finde tallene. Der er stadig udfordringen med, at tallene er for personkilometer og derfor tæller nogle personer højere end andre, men derudover viser tallene vist bare at man i Schweiz har langt flere småbaner og sidebaner end i Danmark. Gods er en anden diskussion som kan vente til en anden dag :)

Køge Nord

af mpp, 23/8 2019, 21:59 (1701 dage siden) @ Pyloriis

Der er selvfølgeligt bilister i forum. Jeg har ikke selv bil, så når jeg kører med tog kommer jeg til stationen med cyklen, tager bussen eller går. Jeg tror de fleste vælger den transportform der giver mening for dem på de ture de tager, og jeg kan ikke se problemet ved at have en holdning til hvad der kan gøre togdriften bedre, uanset om man tager toget i dag eller ej.

Men, videre til det faktuelle. Køge Nord station er netop et skridt mod byudvikling, som man kan læse på deres hjemmeside: https://koegenordstation.dk/koege-nord-station/om-koege-nord-station/

I forhold til at være skiftestation givet det mening at man på Køge Nord skifte fra S-tog til tog mod vest, fra Regionaltog til tog mod vest (så for stationerne mellem Køge og Næstved).

At stationen ligger tæt på motorvejen kan man selvfølgeligt godt bruge til noget, men det gør det altså ikke til en god business case at bruge en masse penge på at lave parkeringspladser. Særligt når parkeringspladserne så tager plads fra andre ting man kunne bruge stationsområdet til (som byudvikling).

Køge Nord

af ThomasLarsen, 23/8 2019, 23:41 (1701 dage siden) @ mpp

Alle p-pladser vil blive flyttet til et stort p-hus, i takt med at man udvikler stationsområdet.

F.eks har man allerede lavet en lokalplan for de første 50.000 m2 kontorer nord for stationen.

Køge Nord

af mpp, 24/8 2019, 00:29 (1700 dage siden) @ ThomasLarsen

Interessant nok. Men de p-pladser er vel så i lige så høj grad til de kontorer og butikker der er i området som til stationen? Ballerupcenteret har f.x. en masse parkeringspladser og en s-togsstation, men p-pladserne er for dem, der skal i centeret for at købe ind.

Køge Nord

af ThomasLarsen, 24/8 2019, 10:45 (1700 dage siden) @ mpp

Der skal på et tidspunkt bygges et kæmpe p-hus på grunden syd for stationspladsen.
Den ville udelukkende skulle bruges til pendlere.

Til erhvervsområdet vil der blive bygget 2-3 mindre p-huse, ud mod Nordstjernen.
Men i første omgang vil grundende der vender ud mod Nordstjernen. Blive brugt til overfladeparkering, for første etape af erhvervsdelen.

Køge Nord

af mpp, 24/8 2019, 15:46 (1700 dage siden) @ ThomasLarsen

Cool. Det bliver spændende at se hvordan parkeringshusene bliver fyldt op og hvordan man sikrer at kun pendlere vil bruge parkeringshuset bygget til dem. I alle tilfælde tager det jo nok noget tid før den nye bane er helt kørt ind og folk har vænnet sig til den.

Køge Nord

af mpp, 24/8 2019, 16:36 (1700 dage siden) @ ThomasLarsen

Mange tak. Interessant læsning.

Køge Nord

af Pyloriis, 24/8 2019, 07:59 (1700 dage siden) @ mpp

Der er selvfølgeligt bilister i forum. Jeg har ikke selv bil, så når jeg kører med tog kommer jeg til stationen med cyklen, tager bussen eller går. Jeg tror de fleste vælger den transportform der giver mening for dem på de ture de tager, og jeg kan ikke se problemet ved at have en holdning til hvad der kan gøre togdriften bedre, uanset om man tager toget i dag eller ej.

Men, videre til det faktuelle. Køge Nord station er netop et skridt mod byudvikling, som man kan læse på deres hjemmeside: https://koegenordstation.dk/koege-nord-station/om-koege-nord-station/

I forhold til at være skiftestation givet det mening at man på Køge Nord skifte fra S-tog til tog mod vest, fra Regionaltog til tog mod vest (så for stationerne mellem Køge og Næstved).

At stationen ligger tæt på motorvejen kan man selvfølgeligt godt bruge til noget, men det gør det altså ikke til en god business case at bruge en masse penge på at lave parkeringspladser. Særligt når parkeringspladserne så tager plads fra andre ting man kunne bruge stationsområdet til (som byudvikling).

Nu er der så ikke kommet særligt mange p-pladser.
Det kan undre når man tilbage i 2013 havde helt andre forestillinger:

https://sn.dk/Koege/2700-P-pladser-ved-ny-Koege-station/artikel/247884

Daværende transportminister citeres for at DSB havde fået bevilget penge til p-pladser.
Så hvorfor er de aldrig blevet lavet?

Banedanmark skriver selv om stationen idag:
På fjernbanesiden af stationen etablerer Køge Kommune et parkér- og rejs-anlæg med 450 parkeringspladser, der står klar ved indvielsen af Køge Nord Station. Området ved fjernbanen er desuden forberedt til en udvidelse, så Køge Kommune på et senere tidspunkt kan etablere yderligere 250 parkeringspladser. 

Ovenstående viser klart at "nogle" har nedprioriteret at bilister skal skifte til toget.

Berlingske havde tilbage i 2009 en uddybende artikel om den nye bane og dens fødselsbesvær.
https://www.berlingske.dk/samfund/baggrund-20-aars-omtumlet-vej-fra-koebenhavn-til-ring...
Lars Barfoed skal have udtalt "

 De trafikpolitiske målsætninger er klare: "Vi skal have flere til at tage toget. Og i modsætning til tidligere er pengene også fundet."

Siden forsvandt pengene alligevel og tilbage ligger en station med få p-pladser, ingen overdækning og imens kører 50.000 bilister forbi hver morgen på vej til arbejde!

Køge Nord

af Frank Poulsen, 24/8 2019, 10:26 (1700 dage siden) @ Pyloriis

Det bliver aldrig attraktivt for ret mange at skifte til toget i Køge Nord!

Kun for dem der skal ind i det aller midterste af København. Men tænk på alle dem der skal arbejde i hele dette område

[image]

De vil jo ALDRIG få en fordel ved at skifte i Køge Nord... De er alt for tæt på deres slut destination og kommer ikke i nærheden af deres slutdestination. Alle dem der kører på Køge Bugt skal jo ikke ind i centrum, langt fra.

Køge Nord er fin nok, og skaber udvikling og nye muligheder osv., men man skal bare ikke tro at folk fra Næstved, Ringsted, Haslev, Stevns, tager bilen til Køge Nord, for at skifte... Skal man have dem over i toget er det langt tidligere, de kører jo ikke så langt for at skifte. For så ikke at komme tæt på deres slutdestination direkte. Derfor tænker jeg ikke der er brug for mange 1000 p-pladser til skift her. Så skal trafikken til at gå meget mere i stå på motorvejen, end den reelt gør. Så derfor er det i mine øjne fint nok man ikke har satset sindssygt vildt fra start. Kommer der boliger og arbejdspladser omkring er stationen jo fin, overdækning kan man altid diskutere osv. Men at tro at mange af bilerne på Køge Bugt skifter her, det er i mine øjne en fejlagtig antagelse. De skal lokkes over i togene noget før på deres rute.

Køge Nord

af Pyloriis, 24/8 2019, 14:02 (1700 dage siden) @ Frank Poulsen

Det bliver aldrig attraktivt for ret mange at skifte til toget i Køge Nord!

Kun for dem der skal ind i det aller midterste af København. Men tænk på alle dem der skal arbejde i hele dette område

[image]

De vil jo ALDRIG få en fordel ved at skifte i Køge Nord... De er alt for tæt på deres slut destination og kommer ikke i nærheden af deres slutdestination. Alle dem der kører på Køge Bugt skal jo ikke ind i centrum, langt fra.

Køge Nord er fin nok, og skaber udvikling og nye muligheder osv., men man skal bare ikke tro at folk fra Næstved, Ringsted, Haslev, Stevns, tager bilen til Køge Nord, for at skifte... Skal man have dem over i toget er det langt tidligere, de kører jo ikke så langt for at skifte. For så ikke at komme tæt på deres slutdestination direkte. Derfor tænker jeg ikke der er brug for mange 1000 p-pladser til skift her. Så skal trafikken til at gå meget mere i stå på motorvejen, end den reelt gør. Så derfor er det i mine øjne fint nok man ikke har satset sindssygt vildt fra start. Kommer der boliger og arbejdspladser omkring er stationen jo fin, overdækning kan man altid diskutere osv. Men at tro at mange af bilerne på Køge Bugt skifter her, det er i mine øjne en fejlagtig antagelse. De skal lokkes over i togene noget før på deres rute.

Vi er sådan set enige. Køge Nord station bliver ikke nogen pendlerstation af de grunde du selv anfører.

Problemet er blot at det var et af de afgørende argumenter overfor politikerne FORUD for vedtagelsen af anlægsloven.

Så "nogle" har bevidst argumenteret med at netop denne station og denne banestrækning ville få flere bilister over på skinnerne.
Hvilket vi begge er enige om ikke vil ske.

Dermed er baggrunden for stationen reduceret til at nogle få rejsende primært langs Køge Bugt kan tage S-toget og køre sydpå til Køge Nord for at komme mod Vestsjælland, Fyn og Jylland. En dyr gangbro som de næste mange år vil stå stort set mennesketom.

Dem som kommer via Lille Syd og den gamle Østbane skal ydermere skifte da man ikke har villet ofre penge på at disse baner kunne mødes på Køge Nord.

Så alt i alt et unødvendigt stop for mange pendler på 2-3 min på turen indmod København.

Køge Nord

af Frank Poulsen, 24/8 2019, 14:09 (1700 dage siden) @ Pyloriis

Men med den massive udvikling af boligere og arbejdspladser synes jeg nu den er helt fin :)

Køge Nord

af Pyloriis, 24/8 2019, 14:46 (1700 dage siden) @ Frank Poulsen

Men med den massive udvikling af boligere og arbejdspladser synes jeg nu den er helt fin :)

Det var blot ikke begrundelsen man solgte projektet på.
Og i retning til og fra København fandtes allerede S-tog.
Så er dyr station.

Køge Nord

af mpp, 24/8 2019, 15:44 (1700 dage siden) @ Pyloriis

Man har ikke anlagt en ny bane fra København til Ringsted for at nogle mennesker kan stille deres bil i Køge Nord og tage toget derfra. Tværtimod havde man brug for at aflaste den eksisterende bane, noget der enten kunne gøres med et 5. spor til Roskilde eller ved at lave en ny bane. Her vurderede man at den nye bane havde flest muligheder, herunder at man kunne lave en ny direkte rute fra Næstved–Køge–København. Det har hidtil været besværligt at pendle fra f.x. Haslev til København med tog og det bliver nu let, men de mennesker der før har kørt bil vil jo nok hellere stå på toget i Haslev end Køge Nord. Det er mærkeligt kun at ville vurdere potentialet for at flytte folk ud fra hvor mange biler man ser på Køge Nord.

Anyways, så skal Køge Nord ses i lyset af det samlede projekt. Det samlede projekt handlede om at aflaste København–Roskilde og skabe hurtigere forbindelser mellem landsdelene og det er lykkedes. At man så fik en ny station med (2 hvis man tæller de nye tog på Ny Ellebjerg) er jo bare dejligt. Stationen på Køge Nord udgør kun en lille del af det samlede anlægsprojekt, men vil give masser af nye muligheder.

Køge Nord

af andersj, Aalborg, 24/8 2019, 17:08 (1700 dage siden) @ Pyloriis

Men med den massive udvikling af boligere og arbejdspladser synes jeg nu den er helt fin :)


Det var blot ikke begrundelsen man solgte projektet på.
Og i retning til og fra København fandtes allerede S-tog.
Så er dyr station.

I beslutningsnotatet fra 2009 står:

"Køge Nord Station anlægges som jernbanestation med omstigningsmulighed mellem
S-bane og fjernbane. Placeringen tæt på Køge Bugt Motorvejen gør stationen til en
oplagt parkér-og-rejs mulighed, hvilket dog ikke er en forudsætning for selve
jernbaneanlægget og derfor som udgangspunkt ikke er medtaget i projektet."

Man "solgte det" som en omstigningsstation så pendlere fra destinationer syd og vest for Køge til destinationer langs Køge Bugt ikke skulle ind til København H. Det samme som at pendlere til destinationer på Vestegnen kan skifte på Høje Taastrup station. At man så havde meget høje forventninger til Høje Taastrup som en slags anden hovedbanegård er en anden snak.

--
Mvh Anders

Køge Nord

af Pyloriis, 24/8 2019, 17:34 (1700 dage siden) @ andersj

Men med den massive udvikling af boligere og arbejdspladser synes jeg nu den er helt fin :)


Det var blot ikke begrundelsen man solgte projektet på.
Og i retning til og fra København fandtes allerede S-tog.
Så er dyr station.


I beslutningsnotatet fra 2009 står:

"Køge Nord Station anlægges som jernbanestation med omstigningsmulighed mellem
S-bane og fjernbane. Placeringen tæt på Køge Bugt Motorvejen gør stationen til en
oplagt parkér-og-rejs mulighed, hvilket dog ikke er en forudsætning for selve
jernbaneanlægget og derfor som udgangspunkt ikke er medtaget i projektet."

Det var så ikke hvad repræsentanten for Enhedslisten og på den politiske modsatte fløj Lars Barfoed forstod. Begge mente at Kæge Nord station ville blive stedet hvor bilisterne ville skifte til toget (jvf. bemærkningerne til lovforslaget).


Man "solgte det" som en omstigningsstation så pendlere fra destinationer syd og vest for Køge til destinationer langs Køge Bugt ikke skulle ind til København H.

Pendlere fra Stevns får ikke den atore nytte af stationen og ligeså dem fra Haslev og Herfølge medmindre de vil skifte påny.
Skulle man have tænkt på disse passagerer, burde der have været mulighed for at køre med Østbanen helt til Køge Køge Nord og med Lille Syd ligeså.
Det havde næppet kostet meget med spor fra Køge Nord mod Lille Skensved.

Det samme som at pendlere til destinationer på Vestegnen kan skifte på Høje Taastrup station. At man så havde meget høje forventninger til Høje Taastrup som en slags anden hovedbanegård er en anden snak.

Køge Nord

af Niels Munch, 24/8 2019, 17:50 (1700 dage siden) @ Pyloriis

Du overser det, der også tidligere er skrevet, nemlig at der i den endelige betjening forudsættes regionaltog Næstved-Haslev-Køge-Køge Nord-København - uden skift.

Køge Nord

af Pyloriis, 24/8 2019, 17:55 (1700 dage siden) @ Niels Munch

Du overser det, der også tidligere er skrevet, nemlig at der i den endelige betjening forudsættes regionaltog Næstved-Haslev-Køge-Køge Nord-København - uden skift.

Korrekt. Men det gør ikke Køge Nord station nødvendig.

Køge Nord

af Niels Munch, 24/8 2019, 18:00 (1700 dage siden) @ Pyloriis

Du overser det, der også tidligere er skrevet, nemlig at der i den endelige betjening forudsættes regionaltog Næstved-Haslev-Køge-Køge Nord-København - uden skift.


Korrekt. Men det gør ikke Køge Nord station nødvendig.


Har jeg skrevet noget om nødvendigheden af Køge Nord? Nu bør du vist hvile dig lidt .....

Køge Nord

af Pyloriis, 24/8 2019, 18:22 (1700 dage siden) @ Niels Munch

Du overser det, der også tidligere er skrevet, nemlig at der i den endelige betjening forudsættes regionaltog Næstved-Haslev-Køge-Køge Nord-København - uden skift.


Korrekt. Men det gør ikke Køge Nord station nødvendig.

Har jeg skrevet noget om nødvendigheden af Køge Nord? Nu bør du vist hvile dig lidt .....

Nej. Men du har korrekt påpeget at der kommer tog fra Næstved over Haslev til København ad den nye bane.
Da tråden her er Køge Nord station har det ingen betydning for de pendlere sydfra da de kan skifte til S-tog på Køge Station.

Køge Nord

af mpp, 24/8 2019, 18:01 (1700 dage siden) @ Pyloriis

Du overser det, der også tidligere er skrevet, nemlig at der i den endelige betjening forudsættes regionaltog Næstved-Haslev-Køge-Køge Nord-København - uden skift.


Korrekt. Men det gør ikke Køge Nord station nødvendig.

Mener du dermed at man ikke skulle have bygget stationen, uagtet de øvrige fordele den har (forholdsvist billig, giver forbindelse fra vest til s-tog, mulighed for byudvikling, etc)?

Køge Nord

af Pyloriis, 24/8 2019, 18:06 (1700 dage siden) @ mpp

Du overser det, der også tidligere er skrevet, nemlig at der i den endelige betjening forudsættes regionaltog Næstved-Haslev-Køge-Køge Nord-København - uden skift.


Korrekt. Men det gør ikke Køge Nord station nødvendig.


Mener du dermed at man ikke skulle have bygget stationen, uagtet de øvrige fordele den har (forholdsvist billig, giver forbindelse fra vest til s-tog, mulighed for byudvikling, etc)?

Ja. Når man ikke kobler den sammen med Lille Syd i begge retninger og med den tidl. Østbane.
Når man ikke har lavet bedre parkeringsmuligheder med nærmest direkte adgang til perronerne er den blot et irriterende standsningssted for de fleste til og fra København.

Køge Nord

af Niels Munch, 24/8 2019, 18:13 (1700 dage siden) @ Pyloriis

Alle mellemstationer er vel "irriterende standsningssteder for de fleste til og fra København"?

Men dit gennemgående budskab i denne tråd er, at perronerne skal overdækkes på Køge Nord, en mellemstation, hvis overflødighed du i øvrigt argumenterer for .....

Er der lidt forumtroll i dig, Pyloriis?

Køge Nord

af Pyloriis, 24/8 2019, 19:09 (1700 dage siden) @ Niels Munch

Alle mellemstationer er vel "irriterende standsningssteder for de fleste til og fra København"?

Ja - men heldigvis giver de fleste mening med mange passagerer.


Men dit gennemgående budskab i denne tråd er, at perronerne skal overdækkes på Køge Nord, en mellemstation, hvis overflødighed du i øvrigt argumenterer for .....

Ja det er da trist at man bygger en ny station i en så ussel udgave. Især når man godt ville tiltrække bilister.
Om ikke andre så dem der bor i området indenfor 4-6 km.
Det ville have været kæogt og billigt at man havde pverdækket med et P-hus i blot 2 etager. Senere kunne man udvide udenfor.
Og helt forbi Lille Syd tog mod Roskilde er da for dumt.


Er der lidt forumtroll i dig, Pyloriis?

Å

Køge Nord

af andersj, Aalborg, 24/8 2019, 20:02 (1700 dage siden) @ Pyloriis

Og helt forbi Lille Syd tog mod Roskilde er da for dumt.

Jeg har prøvet, men kan simpelthen ikke se hvorfor det er vigtigt at Lille Syd "Nord" kører via Køge Nord.
Stevns -> København: Skifte på Køge til direkte regionaltog eller S-tog.
Motorvejen -> Roskilde: Parkering i Lille Skensved.
Ringsted -> Stationer mellem Ølby og Roskilde: Skifte i Roskilde.

Hvilken relation bliver forbedret af at Lille Syd kører over Køge Nord? Det er stort set kun hvis man kommer fra Fyn/Jylland/Vestsjælland og skal til Stevns hvor man så skal skifte på både Køge Nord og Køge station, men her er det også i nogen grad muligt at skifte i Roskilde med direkte tog til Stevns.

Bemærk: Ovenstående er baseret på det planlagte koncept med Østbanen til Roskilde og direkte regionaltog Næstved-Køge-København.

--
Mvh Anders

Køge Nord

af Pyloriis, 24/8 2019, 20:21 (1700 dage siden) @ andersj

Og helt forbi Lille Syd tog mod Roskilde er da for dumt.


Jeg har prøvet, men kan simpelthen ikke se hvorfor det er vigtigt at Lille Syd "Nord" kører via Køge Nord.
Stevns -> København: Skifte på Køge til direkte regionaltog eller S-tog.
Motorvejen -> Roskilde: Parkering i Lille Skensved.
Ringsted -> Stationer mellem Ølby og Roskilde: Skifte i Roskilde.

Hvilken relation bliver forbedret af at Lille Syd kører over Køge Nord? Det er stort set kun hvis man kommer fra Fyn/Jylland/Vestsjælland og skal til Stevns hvor man så skal skifte på både Køge Nord og Køge station, men her er det også i nogen grad muligt at skifte i Roskilde med direkte tog til Stevns.

Bemærk: Ovenstående er baseret på det planlagte koncept med Østbanen til Roskilde og direkte regionaltog Næstved-Køge-København.

Ja hvis ALLE tog på Lille Syd fremover skal køre direkte til København så kan det være ligegyldigt. Skal de det?

Men hvorfor så stoppe på Køge Nord?

Og hvorfor kun 30 min. på "Østbanen" og formentlig også videre til Roskilde. Det er da en forringelse i forhold til i dag?
Skyldes det at man har undladt 2 spor mellem motorvejen og Køge Station?

Køge Nord

af mpp, 24/8 2019, 20:52 (1700 dage siden) @ Pyloriis

Ja hvis ALLE tog på Lille Syd fremover skal køre direkte til København så kan det være ligegyldigt. Skal de det?

Ja – togene Næstved–Køge vil køre videre mod København i stedet for Roskilde og have endestation på Nivå. De vil køre hver halve time.

Men hvorfor så stoppe på Køge Nord?

Velsagtens pga den byudvikling der kommer til at foregå der, inklusive boliger m.v. og desuden fordi det er en skiftemulighed for tog mod vest som forklaret tidligere.

Og hvorfor kun 30 min. på "Østbanen" og formentlig også videre til Roskilde. Det er da en forringelse i forhold til i dag?
Skyldes det at man har undladt 2 spor mellem motorvejen og Køge Station?

Ja, der er en flaskehals mellem Køge og Køge Nord stationer pga enkeltsporet. Det kan så også være der er nogle tog på Østbanen der vil have endestation på Køge station. Samlet set skulle der ikke være nogle stationer, der får færre afgange selvom togene kommer til at køre efter andre mønstre.

Køge Nord

af ThomasLarsen, 25/8 2019, 00:04 (1700 dage siden) @ mpp

Men hvis der ingen forringelser er.
Hvorfor går Hårlev Køge så ned på 30 min drift.

Køge Nord

af Frank Poulsen, 25/8 2019, 00:08 (1700 dage siden) @ ThomasLarsen

Jeg tænkte også at man var nødt til at vælge mellem enten Faxe Ladeplads linien, eller Rødvig linien, til at køre igennem til Roskilde, men jeg tror udfordringen er at de er nødt til at køre med 2 sæt mellem Køge og Roskilde (det bedste ville jo være man kørte kvartersdrift der også, men det er der jo heller ikke plads til, eller slet ikke plads til). Og fordi man er nødt til at have 2 sæt på linien hvert fald i myldretiderne, så er det nemmeste jo at koble i Køge og permanent køre 2 sæt til Roskilde. Ellers skulle man til at køre 2 sæt til enten Rødvig eller Faxe Ladeplads, og det er også i overkanten. Eller alligevel bruge tid på at koble i Hårlev og koble af og rangere væk osv.

Men ja det er sørgeligt at man går væk fra 4 afgange i timen fra Hårlev.

Køge Nord

af ThomasLarsen, 25/8 2019, 00:58 (1699 dage siden) @ Frank Poulsen

Det forklare jo en del.

Men den lokale dagspresse angav kapaciteten på Køge station, som årsag til at sløjfe 15 min driften.

Men de har før taget fejl med togdriften. (senest i forbindelse med den fremtidige betjening af lille syd)

Så det kan de vel så også have gjort denne gang.

Køge Nord

af ThomasLarsen, 24/8 2019, 18:20 (1700 dage siden) @ Pyloriis

Jeg havde gerne set Østbanen koblet på Køge Nord sådan her.
https://map.krak.dk/m/52TTb

Det ville havde gjort Køge Nord mere relevant for Østsjælland/Stevns.

Men nu må man "nøjes" udbygning af Herfølge og Haslev stationer.
Det vil gøre det muligt at man så kan få en prioriteret drift på Køge Station(ikke Nord) mellem regionaltog og Østbanen.
Det vil blive sådan at toget fra Hårlev ankommer 5 min før toget mod Kbh.
Og den anden vej vil Regionaltoget mod Næstved, ankomme 5 min før østbanen afgår.

Bemærk at den fremtidige begrænsede kapacitet på Køge station kun vil muliggøre 30 min drift mellem Køge og Hårlev.

Køge Nord

af Niels Munch, 24/8 2019, 18:23 (1700 dage siden) @ ThomasLarsen

Bemærk at den fremtidige begrænsede kapacitet på Køge station kun vil muliggøre 30 min drift mellem Køge og Hårlev.


Det er vel enkeltsporet mellem Køge St. og Køge Nord, der udgør begrænsningen for Østbanetog, der videreføres til Roskilde.

Køge Nord

af ThomasLarsen, 24/8 2019, 18:32 (1700 dage siden) @ Niels Munch

Der er også den begrænsning.

Men det forklare vel ikke hvorfor at østbanen ser sig "tvunget" til at gå tilbage til 30 min drift, på strækningen mellem Køge og Hårlev.

Køge Nord

af Niels Munch, 24/8 2019, 18:42 (1700 dage siden) @ ThomasLarsen

Der er også den begrænsning.

Men det forklare vel ikke hvorfor at østbanen ser sig "tvunget" til at gå tilbage til 30 min drift, på strækningen mellem Køge og Hårlev.


At man vender tilbage til 30 min. drift mellem Hårlev og Køge skyldes især hensynet til at kunne betjene Roskilde med fornuftig køreplan (og tilhørende materielomløb).

Køge Nord

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 24/8 2019, 15:40 (1700 dage siden) @ Pyloriis

Lidt høje Tåstrup om igen

Køge Nord

af Pyloriis, 24/8 2019, 16:57 (1700 dage siden) @ hummel_62

Lidt høje Tåstrup om igen

Det er vist en korrekt sammenligning!

Køge Nord - Høje Taastrup - forslag til ny bane

af Rask Ingemann Lambertsen, 25/8 2019, 15:19 (1699 dage siden) @ Frank Poulsen

Det bliver aldrig attraktivt for ret mange at skifte til toget i Køge Nord!

Kun for dem der skal ind i det aller midterste af København. Men tænk på alle dem der skal arbejde i hele dette område

[image]

De vil jo ALDRIG få en fordel ved at skifte i Køge Nord... De er alt for tæt på deres slut destination og kommer ikke i nærheden af deres slutdestination. Alle dem der kører på Køge Bugt skal jo ikke ind i centrum, langt fra.

Der er ganske rigtigt dårlige forbindelser fra området omkring Køge til store dele af Vestegnen.

Løsningsforslag: Der bygges en ny 22 km lang S-banestrækning fra Køge Nord til Høje Taastrup. Der kan evt. bygges et holdested i den vestlige udkant af Tune ved Tjærebyvej, hvorfra der er ca. 2 km til FDM Sjællandsringen, hvor der er planer om at køre motorløb, og ca. 4 km til Københavns Lufthavn, Roskilde. Køretiden bliver ca. 14 minutter for et SA-sæt med standsning i Tune. Linje B og Bx forlænges fra Høje Taastrup til Køge.

Med et tog hvert 10. minut på både linje E og linje B samt Bx hvert 20. minut i myldretiden bliver det mange tog, der skal vendes på Køge station, men evt. må spor 4 i Køge inddrages til S-togsdrift eller nogle af togene vendes i Køge Nord i stedet. Det lykkes dog at vende et tog hvert 5. minut i Hellerup og Ny Ellebjerg, så det virker ikke umuligt.

B Bx
01:00 09:30 Køge
03:30 12:00 Ølby
06:00 14:30 Køge Nord
12:48 --:-- Tune
20:00 27:00 Høje Taastrup
...
28:48 35:36 Glostrup
...
36:36 40:18 Danshøj
...
47:00 51:00 København H
...

Eksempler på rejsetidsforbedringer:

Ølby - Høje Taastrup tager i dag 34 minutter med regionaltog (2 gange i timen) og vil blive reduceret til 16½ minutter med linje B (hvert 10. minut) og 15 minutter med linje Bx (hvert 20. minut i myldretiden).

Køge Nord - Høje Taastrup tager i dag 41 - 45 minutter med ICL + RØ (via Ringsted) eller linje E + enten bus 120 (via Karlslunde) eller bus 400S (via Ishøj) (hvert 10. minut). Rejsetiden vil blive reduceret til 14 minutter med linje B (hvert 10. minut) og 12½ minutter med linje Bx (hvert 20. minut i myldretiden).

Køge Nord - Glostrup tager i dag 41 minutter eller mere med linje E + bus 300S (hvert 10. minut). Rejsetiden vil blive reduceret til 22½ minutter med linje B (hvert 10. minut) og 21 minutter med linje Bx (hvert 20. minut i myldretiden).

Køge Nord - Danshøj tager i dag 22 minutter med RØ + linje F (1 gang i timen) og 34½ minutter med linje E + F (hvert 10. minut). Rejsetiden vil blive 30½ minutter med linje B (hvert 10. minut) og 25½ minutter med linje Bx (hvert 20. minut i myldretiden).

Køge Nord - Husum tager i dag 46 - 50 minutter hvis man er så heldig at ramme ICL + linje C (1 gang i timen) eller RØ + linje F + C (1 gang i timen). Ellers tager det 58 minutter med linje E + C. Det vil kunne skæres ned til 43 - 45 minutter vha. linje Bx til Høje Taastrup, regionaltog til Valby og linje C til Husum (et tog hvert 10. minut) eller Bx til Høje Taastrup, bus 50E til Malmparken og linje C til Husum (hvert 20. minut).

Køge Nord - Rødovre Centrum tager i dag 58 minutter med Linje E, F og bus 6A. Det vil kunne skæres ned til 40 - 44 minutter med linje B og bus 161 eller 200S.

Køge Nord - Ballerup tager i dag 47 minutter hvis man er så heldig at ramme RØ + linje F + H (1 gang i timen) ellers tager det 59 minutter med enten linje E + C (hvert 10. minut) eller ICL + linje C (1 gang hver 2. time). Det vil kunne skæres ned til 42 minutter med linje Bx + bus 400S (hvert 20. minut) eller 44 - 49 minutter med linje B + bus 400S (hvert 10. minut).

Køge Nord - DTU (Rævehøjvej) tager i dag 57 - 59 minutter med ICL eller RØ (2 gange i timen) til Nørreport st. og bus 15E resten af vejen og ellers 69 - 73 minutter med linje E og bus 15E eller 150S (hvert 10. minut). Rejsetiden ville forblive omtrent uforandret på 59-61 minutter med linje B og F til Ryparken og derfra bus 15E, men der ville blive forbindelse hvert 10. minut og derfor en reduktion af den gennemsnitlige ventetid på 10 minutter.

Rejsetider til andre destinationer kan fremskaffes vha. Rejseplanen. For rejser via den foreslåede bane bruges Høje Taastrup som udgangspunkt og rejsetiden tillægges 14 minutter ved brug af linje B og 12,5 minutter ved brug af linje Bx. Bemærk at der i øjeblikket er omfattende aflysninger på S-togsnettet. Brug derfor mandag d. 06.11.2019 som rejsedato. Vær også opmærksom på, at Rejseplanen beregner meget lang skiftetid mellem linj E og linje F på Ny Ellebjerg station. Det bliver man nødt til at kompensere for, for at forbindelser den vej ikke skal få 5 unødige minutter lagt til rejsetiden.

Køge Nord er fin nok, og skaber udvikling og nye muligheder osv., men man skal bare ikke tro at folk fra Næstved, Ringsted, Haslev, Stevns, tager bilen til Køge Nord, for at skifte... Skal man have dem over i toget er det langt tidligere, de kører jo ikke så langt for at skifte.

Bemærk i den forbindelse, at det koster en gennemsnitlig passager 10 minutter i ventetid, hvis toget kun kører hver halve time i stedet for hvert 10. minut. Selv med en afgang hvert 10. minut vil de uheldigste passagerer komme til at vente 10 minutter. De kunne have kørt 18 km i bil i samme tidsrum, hvis ikke de sad fast ude på motorvejen. Hvor mange steder syd for Køge / Ringsted kan man realistisk set få en afgang med toget hyppigt nok til, at toget bliver hurtigere end bilen?

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Køge Nord - Høje Taastrup - forslag til ny bane

af Frank Poulsen, 25/8 2019, 20:02 (1699 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

En langt mere til løsning (det er jo ikke direkte fra Køge Nord problemet er, men Køge, Ølby, Haslev, Stevns) er at man lader toget til Roskilde vende i Høje Tåstrup i stedet for Roskilde... Så er hele den nordlige del af Lille Syd med Havdrup, Lille Skensved og Gadstrup også gode sattellit byer til studerende på Roskilde universitet eksempelvis (og ja de vil helst bo i de store byer, men hvis det er billigere herude, kunne det lokke nogen lidt ud med gode transportmuligheder). Og det ville gøre at man ikke skulle skifte FOR mange gange hvis man skal videre til de øvrige s-togsstop på linien. I dag skal man jo skifte i både Roskilde og Høje Tåstrup. Derudover ville dette system gøre at man ved aflysninger af regionaltog ud af København, "slap" for at lave ekstra standsninger i sidste øjeblik osv. for andre tog, til Trekroner og Hedehusene, som man gør i dag, eller glemmer i dag, og så i stedet have som fast del at hvis der aflyses, jamen så tager man andre tog til Høje Tåstrup og skifter der. Det er selvfølgelig kun ved uorden, det er ikke sådan at de 2 stationer ikke skal have stop som i dag.

Rejsetiden vil måske ikke blive super meget lavere end i dag med skift, afhængig af hvor lang ventetid man skal have, men i Roskilde er mange af de regionaltog vestfra jo på dette tidspunkt mange folk i, så at stå af et tog fra Lille Syd i Roskilde, hvor man havde en god plads, til at finde et nyt tog, med mange i, for igen i Høje Taastrup måske at skifte til S-tog der standser i Albertslund, Hvidovre, Rødovre eller hvad ved jeg. Så begynder man måske at sige, aaarh. Men kører det fra Stevns, gennem Køge til Roskilde videre til Høje Taastrup... Ja så øger det komforten... Er der plads mellem Roskilde og Høje Taastrup? Tjaa med den nye bane løsner det jo lidt op. Er der plads til at vende i Høje Taastrup ved Perron. Tjaa det er måske mere svært for mig at vurdere. Men jeg synes det kunne give god mening at køre igennem dertil. Men derfor er det jo ikke sikkert andre er enige :)

Køge Nord - Høje Taastrup - forslag til ny bane

af Pyloriis, 25/8 2019, 20:10 (1699 dage siden) @ Frank Poulsen

Forslaget om at lade "Østbanetog" fortsætte til Høje Taastrup gør da jernbaneforbindelsen fra Stevns til hovedstadsområdet mere tiltrækkende. Blot ærgerligt at det ser ud til at blive 30 min drift.

Køge Nord

af ThomasLarsen, 23/8 2019, 23:48 (1701 dage siden) @ Pyloriis

Der har du vidst gjort regning uden vært.

Lokalplanen for de første 50.000 m2 kontorer blev vedtaget før sommeren.
Det er området mellem stationsforpladsen og Egedesvej.

Og en revideret masterplan for boligområdet, vest for stationen, er lige nu til godkendelse i byrådet.

Her har man øget antallet af boliger fra 800/1100 til 1600 boliger.
Det har man gjort, da man forventer en ret så stor interesse for området.

Køge Nord

af Simon1906, Hedehusene, 25/8 2019, 15:14 (1699 dage siden) @ ThomasLarsen

Jeg kender flere der bor i LilleSkensved området som glædede sig til den nye bane og station de er lidt kede af at der ikke kommer flere regionaltog foreløbig de kan ikke bruge lyntogtil noget da der sikkert ikke er plads for pendlere til Københavns området. Læs ingen siddepladser. Med venlig hilsen
Simon
Hedehusene

Køge Nord

af Simon1906, Hedehusene, 25/8 2019, 15:35 (1699 dage siden) @ Simon1906

Jeg mener naturligvis også Køge området ved ogs godt der skulle komme flere RE tog fra 2021 men mangler dem nu ellers varer det langtid før der er flere der benytter stationen

Simon
Hedehusene

Køge Nord

af ThomasLarsen, 25/8 2019, 17:53 (1699 dage siden) @ Simon1906

Helt enig.
Man starter op med et tog i timen der kører 120 km/t.
Det er jo ikke den bedste start for Køge N.

Nu er er man oppe på 2 i timen der kører med 18 min mellemrum.
Og de kører stadigvæk ikke med topfart.

Først til december er man oppe på fuld hastighed. Og med noget der ligner regulær 30 min drift, 27/33 bliver det til.

Så hvis man ikke kan time det med de afgange er S-toget stadigvæk en klar vinder.

Først når vi rammer 2021 og noget der ligner 15 min drift. Først der kan man vurdere potentialet for Køge Nord.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak