Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC3-formation med forskellige signaludstyr (Generelt)

af mpp, 14/8 2019, 16:02 (1714 dage siden)

I forbindelse med tråden om togene til Hamborg kom jeg til at tænke på, hvilke muligheder der er for at køre med IC3 der har forskellige signalsystemer installeret. Når der nu skal køres med 3 sammenkoblede IC3 til Hamborg kunne man jo forestille sig at det midterste togsæt ikke var udstyret til kørsel i Tyskland – ville det være et problem? Ville det ligeledes være muligt at køre på en ERTMS-strækning med ikke-udrustede IC3/ER4 så længe det forreste togsæt var udrustet?

IC3-formation med forskellige signaludstyr

af Togbus, Foldingbro, 14/8 2019, 16:59 (1714 dage siden) @ mpp

I forbindelse med tråden om togene til Hamborg kom jeg til at tænke på, hvilke muligheder der er for at køre med IC3 der har forskellige signalsystemer installeret. Når der nu skal køres med 3 sammenkoblede IC3 til Hamborg kunne man jo forestille sig at det midterste togsæt ikke var udstyret til kørsel i Tyskland – ville det være et problem? Ville det ligeledes være muligt at køre på en ERTMS-strækning med ikke-udrustede IC3/ER4 så længe det forreste togsæt var udrustet?

"Tyske" døre mein freund. De til Tyskland indrettede togsæt er forsynet med døre der åbner lidt anderledes for at kunne holde sig fra at ramme perroner (?) mv når de åbnes.

--
- busser når det er billigst

IC3-formation med forskellige signaludstyr

af andersj, Aalborg, 14/8 2019, 17:36 (1714 dage siden) @ Togbus

I forbindelse med tråden om togene til Hamborg kom jeg til at tænke på, hvilke muligheder der er for at køre med IC3 der har forskellige signalsystemer installeret. Når der nu skal køres med 3 sammenkoblede IC3 til Hamborg kunne man jo forestille sig at det midterste togsæt ikke var udstyret til kørsel i Tyskland – ville det være et problem? Ville det ligeledes være muligt at køre på en ERTMS-strækning med ikke-udrustede IC3/ER4 så længe det forreste togsæt var udrustet?

"Tyske" døre mein freund. De til Tyskland indrettede togsæt er forsynet med døre der åbner lidt anderledes for at kunne holde sig fra at ramme perroner (?) mv når de åbnes.

Korrekt. Perronerne i Tyskland er op til 76 cm. høje, og svingdørene på IC3 risikerer dermed at ramme perronkanten. Derfor er dørene i Tyskland-IC3'erne monteret på skinner nederst, men svinger stadig ud øverst. De åbner iøvrigt lynhurtigt i forhold til de klassiske døre. Måske fordi klaptrinnet bliver slået ud samtidig med at dørene åbnes, hvor dørene på de øvrige først åbner når klaptrinnet er slået ud.

Ja, et eller andet fik man da observeret ved at stå i vestibulen fra Flensburg til Fredericia i et overfyldt Hamburg-IC. :-)

Men signalmæssigt burde det ikke være noget problem, så længe det forreste førerrum har ATC/ETCS/PZB osv. Man kører jo også med en MY/MX med ATC foran bl.a. MX'ere uden ATC.

--
Mvh Anders

IC3-formation med forskellige signaludstyr

af mpp, 14/8 2019, 21:25 (1714 dage siden) @ andersj

Ah, interessant med perrondørene. Tak for svar. Jeg vil se efter det ekstra trin næste gang jeg kører til Tyskland

Avatar

IC3-formation med forskellige signaludstyr

af BoergeOf61, Randers C, 14/8 2019, 17:33 (1714 dage siden) @ mpp

I forbindelse med tråden om togene til Hamborg kom jeg til at tænke på, hvilke muligheder der er for at køre med IC3 der har forskellige signalsystemer installeret. Når der nu skal køres med 3 sammenkoblede IC3 til Hamborg kunne man jo forestille sig at det midterste togsæt ikke var udstyret til kørsel i Tyskland – ville det være et problem? Ville det ligeledes være muligt at køre på en ERTMS-strækning med ikke-udrustede IC3/ER4 så længe det forreste togsæt var udrustet?

Umiddelbart tænker jeg, det er et problem, hvis det indgår i planlægningen, og et togsæt så skal bruges til noget andet.
På mere jævnt dansk tænker jeg, den største udfordring er, at behovet for togsæt nok er større inden for Danmarks grænser. Senest medførte et træ, der blokerede spor på Sjælland, at nogle danske IC-tog mellem Fredericia og Flensburg blev erstattet af busser.

IC3-formation med forskellige signaludstyr

af andersj, Aalborg, 14/8 2019, 17:39 (1714 dage siden) @ BoergeOf61

I forbindelse med tråden om togene til Hamborg kom jeg til at tænke på, hvilke muligheder der er for at køre med IC3 der har forskellige signalsystemer installeret. Når der nu skal køres med 3 sammenkoblede IC3 til Hamborg kunne man jo forestille sig at det midterste togsæt ikke var udstyret til kørsel i Tyskland – ville det være et problem? Ville det ligeledes være muligt at køre på en ERTMS-strækning med ikke-udrustede IC3/ER4 så længe det forreste togsæt var udrustet?


Umiddelbart tænker jeg, det er et problem, hvis det indgår i planlægningen, og et togsæt så skal bruges til noget andet.
På mere jævnt dansk tænker jeg, den største udfordring er, at behovet for togsæt nok er større inden for Danmarks grænser. Senest medførte et træ, der blokerede spor på Sjælland, at nogle danske IC-tog mellem Fredericia og Flensburg blev erstattet af busser.

Det sker flere gange om ugen at man sender en "dansk" IC3'er afsted fra enten Aarhus eller Fredericia hvor passagerene så må skifte tog når man møder det nordgående tog et sted i Sønderjylland. Typisk i Rødekro, men man har også gjort det her i sommer med nat-IC'erne i Tinglev midt om natten.

--
Mvh Anders

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak