Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

En Tango i Thorsager (+ 3 fotos) (Jernbanen i dag)

af T. Rithmester ⌂, Struer, 14/8 2019, 20:44 (1709 dage siden)

Helt så eksotisk som det måske lyder, er det nu ikke ;-)
Men vejen faldt forbi, så det blev til (næsten) mine første fotos af noget Letbane-relateret.
Stadler Tango sæt 07 ankom og afgik fra det nye Thorsager trinbræt (hedder det det på Letbanesprog ?)

[image]Thorsager trinbræt/stoppested set i retning mod Grenå, 14. august 2019 (thr)

[image]Stadler Tango sæt 07 ankommer til Thorsager trinbræt/stoppested, 14. august 2019 (thr)

[image]Stadler Tango sæt 07 forlader Thorsager trinbræt/stoppested, 14. august 2019 (thr)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

En Tango i Thorsager (+ 3 fotos)

af Niels Munch, 14/8 2019, 21:12 (1709 dage siden) @ T. Rithmester

Stadler Tango sæt 07 ankom og afgik fra det nye Thorsager trinbræt (hedder det det på Letbanesprog ?)


Kære Thomas,

Mange tak for fotos fra et standsningssted, jeg i søndags kun så "indefra". Letbanen skriver selv om Thorsager:

"For borgerne i og omkring Thorsager bliver det et glædeligt gensyn, når Letbanen får permanent standsningssted nord for byen. Ikke siden 1971 har tog gjort holdt ved byen, der har omkring 1.300 indbyggere.

I første omgang var et trinbræt på tale – det vil sige et standsningssted, hvor de rejsende skal trykke på en stopknap for at komme med eller blive sat af. Med udsigt til øget bosætning i området var det imidlertid et udpræget politisk ønske at konvertere trinbrættet til et decideret standsningssted, som mødte opbakning i byrådssalen i Syddjurs Kommune."

Ref.: https://www.letbanen.dk/anlaeg/igangvaerende-projekter/grenaabanen/ .


Bedste hilsener
Niels

Avatar

En Tango i Thorsager (+ 3 fotos)

af T. Rithmester ⌂, Struer, 14/8 2019, 21:58 (1709 dage siden) @ Niels Munch

Mange tak for fotos fra et standsningssted, jeg i søndags kun så "indefra". Letbanen skriver selv om Thorsager:

"For borgerne i og omkring Thorsager bliver det et glædeligt gensyn, når Letbanen får permanent standsningssted nord for byen. Ikke siden 1971 har tog gjort holdt ved byen, der har omkring 1.300 indbyggere.

I første omgang var et trinbræt på tale – det vil sige et standsningssted, hvor de rejsende skal trykke på en stopknap for at komme med eller blive sat af. Med udsigt til øget bosætning i området var det imidlertid et udpræget politisk ønske at konvertere trinbrættet til et decideret standsningssted, som mødte opbakning i byrådssalen i Syddjurs Kommune."

Ref.: https://www.letbanen.dk/anlaeg/igangvaerende-projekter/grenaabanen/ .


Kære Niels

Aha, tak for link som gjorde mig klogere :-)
Station, jo jo fint skal det være ;-)
Men never mind, jeg synes det ser godt ud og der er ingen tvivl om, at det bliver en gevinst for Thorsager.
I hvert fald stod der en enkelt passager af ved stationen mens jeg var der.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

En Tango i Thorsager (+ 3 fotos)

af Niels Munch, 14/8 2019, 22:10 (1709 dage siden) @ T. Rithmester

I hvert fald stod der en enkelt passager af ved stationen mens jeg var der.


Ja, og så skal man have trykket på stopknappen i toget; for ellers futter det videre, med mindre nogen på standsningsstedet (med arme & ben) har signaleret at ville med.

Letbanen har jo valgt ikke at ville have passagersignaler på sine standsningssteder, hvilket tidligere har givet anledning til en diskussion af sædvanlig karakter her på forum .....


M.v.h.
Niels

Avatar

En Tango i Thorsager (+ 3 fotos)

af T. Rithmester ⌂, Struer, 14/8 2019, 22:32 (1709 dage siden) @ Niels Munch

I hvert fald stod der en enkelt passager af ved stationen mens jeg var der.

Ja, og så skal man have trykket på stopknappen i toget; for ellers futter det videre


Da jeg ankom til stedet og ville fotograferer overkørslen, kom der en Tango mod Grenå, den "futtede" lige forbi, endda i ret pæn fart.
Lidt surt de ikke vil have passagersignaler, for netop Thorsager ligger jo i en kurve, kommer toget fra Aarhussiden er der jo ikke megen tid til, at få gjort letbaneføren opmærksom på, at man gerne vil med, og for ham at få bremset ned uden at alle pludselig sidder i første vogn ;-)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

En Tango i Thorsager (+ 3 fotos)

af andersj, Aalborg, 14/8 2019, 23:19 (1709 dage siden) @ T. Rithmester

I hvert fald stod der en enkelt passager af ved stationen mens jeg var der.

Ja, og så skal man have trykket på stopknappen i toget; for ellers futter det videre

Da jeg ankom til stedet og ville fotograferer overkørslen, kom der en Tango mod Grenå, den "futtede" lige forbi, endda i ret pæn fart.
Lidt surt de ikke vil have passagersignaler, for netop Thorsager ligger jo i en kurve, kommer toget fra Aarhussiden er der jo ikke megen tid til, at få gjort letbaneføren opmærksom på, at man gerne vil med, og for ham at få bremset ned uden at alle pludselig sidder i første vogn ;-)

Der er max. 45 km/t igennem "trinbrættene" på Grenå- og Odderbanen. Om det er sikkerhedsrelateret eller relateret til de manglende perronsignaler ved jeg ikke. Men der ville nok være lidt tid at hente hvis man opsatte perronsignaler og kunne køre igennem med strækningshastighed.

DSB brugte desuden heller ikke perronsignaler på Grenåbanen før.

--
Mvh Anders

En Tango i Thorsager (+ 3 fotos)

af Vollensir, 14/8 2019, 23:56 (1709 dage siden) @ andersj

På Thybanen er der heller ikke perronsignaler, har det strengt taget ikke kun mest været brugt på privatbanerne med perronsignaler...

Avatar

En Tango i Thorsager (+ 3 fotos)

af gaest, 15/8 2019, 17:43 (1708 dage siden) @ Vollensir

På Thybanen er der heller ikke perronsignaler, har det strengt taget ikke kun mest været brugt på privatbanerne med perronsignaler...

Det fandtes hos statsbanerne i SR af 1903 som signal Nr 14 men findes ikke i SIR fra 1944

En Tango i Thorsager (+ 3 fotos)

af andersj, Aalborg, 15/8 2019, 00:52 (1709 dage siden) @ andersj

I hvert fald stod der en enkelt passager af ved stationen mens jeg var der.

Ja, og så skal man have trykket på stopknappen i toget; for ellers futter det videre

Da jeg ankom til stedet og ville fotograferer overkørslen, kom der en Tango mod Grenå, den "futtede" lige forbi, endda i ret pæn fart.
Lidt surt de ikke vil have passagersignaler, for netop Thorsager ligger jo i en kurve, kommer toget fra Aarhussiden er der jo ikke megen tid til, at få gjort letbaneføren opmærksom på, at man gerne vil med, og for ham at få bremset ned uden at alle pludselig sidder i første vogn ;-)


Der er max. 45 km/t igennem "trinbrættene" på Grenå- og Odderbanen. Om det er sikkerhedsrelateret eller relateret til de manglende perronsignaler ved jeg ikke. Men der ville nok være lidt tid at hente hvis man opsatte perronsignaler og kunne køre igennem med strækningshastighed.

DSB brugte desuden heller ikke perronsignaler på Grenåbanen før.

Tilføjelse: Der er max. 45 km/t forbi alle perroner på begge baner og max. 35 km/t forbi perroner på indre strækning.

--
Mvh Anders

En Tango i Thorsager (+ 3 fotos)

af jaer, 15/8 2019, 15:14 (1708 dage siden) @ andersj


Der er max. 45 km/t igennem "trinbrættene" på Grenå- og Odderbanen. Om det er sikkerhedsrelateret eller relateret til de manglende perronsignaler ved jeg ikke. Men der ville nok være lidt tid at hente hvis man opsatte perronsignaler og kunne køre igennem med strækningshastighed.

DSB brugte desuden heller ikke perronsignaler på Grenåbanen før.


Tilføjelse: Der er max. 45 km/t forbi alle perroner på begge baner og max. 35 km/t forbi perroner på indre strækning.

Det er max. 30 km/t "inde i byen" (Delt & særligt tracé), og det er noget "arvet/medtaget" fra BoStrab.

/Jan

Avatar

En Tango i Thorsager (+ 3 fotos)

af T. Rithmester ⌂, Struer, 15/8 2019, 11:23 (1709 dage siden) @ andersj

I hvert fald stod der en enkelt passager af ved stationen mens jeg var der.

Ja, og så skal man have trykket på stopknappen i toget; for ellers futter det videre

Da jeg ankom til stedet og ville fotograferer overkørslen, kom der en Tango mod Grenå, den "futtede" lige forbi, endda i ret pæn fart.
Lidt surt de ikke vil have passagersignaler, for netop Thorsager ligger jo i en kurve, kommer toget fra Aarhussiden er der jo ikke megen tid til, at få gjort letbaneføren opmærksom på, at man gerne vil med, og for ham at få bremset ned uden at alle pludselig sidder i første vogn ;-)


Der er max. 45 km/t igennem "trinbrættene" på Grenå- og Odderbanen. Om det er sikkerhedsrelateret eller relateret til de manglende perronsignaler ved jeg ikke. Men der ville nok være lidt tid at hente hvis man opsatte perronsignaler og kunne køre igennem med strækningshastighed.


Tak, Anders. Så er det på plads :-)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester


Hvad er det?
Hvad er det?

Her er en lille samling på 28 jernbanebilleder optaget gennem de seneste 30 år og spørgsmålet er nu, hvad de forestiller? Forhåbentlig kan nogle af Jernbanen.dk´s jernbanekyndige læsere identificere nogle af motiverne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak