Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

NULPUNKT - må ikke afbrydes... (Generelt)

af cm, 17/8 2019, 09:41 (1707 dage siden)

Jeg skød et billede af dette skilt ved "Surlykke" - ikke langt fra underføringen ved Alssundbroen / Sønderborg. Jeg lærte engang i "El-lære" på navigationsskolen, at "hvor man jorder, går potentialet i nul". Denne viden havde bl.a. til formål at gøre andre data i el-opgaverne anvendelige for beregning af kapacitet, strømstyrke, spænding o.s.v. Man kunne således ved en opgave - hvis løsning umiddelbart syntes uopnåelig - foretage en tænkt jording og komme videre med kredsløbets diverse elektrofysiske størrelser. Det egentlige formål med at jorde er vel sikring af anlægget - antager jeg. Ihvertfald har det fortabt sig i min hukommelse. Kan nogen her på forum evt. forklare dette skilt og hvorfor man jorder her? (Hvis det da er det der "sker" -?)
mvh
Chr
[image]
[image]
mvh
Chr

--
[image]

NULPUNKT - må ikke afbrydes...

af Jens H. Bondesen, 17/8 2019, 11:43 (1707 dage siden) @ cm

Ved nulpunktet er returskinne og returleder forbundet til fordelingsstationen.
En afbrydelse af nulpunktet vil være en afbrydelse af 25 kV strømløbet.
Se banenormerne BN1-105-2 & BN1-106-2.

--
Venlig hilsen
Jens H B

NULPUNKT - må ikke afbrydes...

af 1993matias ⌂, KH, 17/8 2019, 22:26 (1707 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Disse nulpunkter findes ofte ved neutralsektioner - har disse noget til fælles?

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

NULPUNKT - må ikke afbrydes...

af RasmusD, 17/8 2019, 23:57 (1707 dage siden) @ 1993matias

Der er et nulpunkt for hver sektion af kørestrømsanlægget. Det er jo der strømmen løber "ud" og tilbage til kilden. De er kort sagt det ene hul i stikkontakten, køreledningen er det andet, og lokomotivet/toget er så stikket med henholdsvis strømaftager og hjul som det ene og andet ben.

Med andre ord er der et nulpunkt et eller andet sted på hver side af neutralsektionen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak