Test med Vectron + DSB styrevogn i Tjekkiet (Generelt)

af andersj @, Aalborg, søndag 18. august, 2019, 00:37 (398 dage siden)

Styrevognen ABs 7916 er i øjeblikket i Tjekkiet hos testcenteret VUZ Velim, sandsynligvis for at teste softwarekompatibiliteten med Vectron inden DSB's lokomotiver går i produktion i München.

Der bliver kørt med Vectron 193 970, som tidligere er omtalt herinde (søg).

Foto her

Iøvrigt kunne toget på første billede sandsynligvis være Alstoms bud på "Fremtidens Tog" til DSB. Der er tale om en Alstom Coradia Stream til de hollandske statsbaner i en 200 km/t fjerntogsversion.

--
Mvh Anders

Test med Vectron + DSB styrevogn i Tjekkiet

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, søndag 18. august, 2019, 08:58 (397 dage siden) @ andersj

Hvor mange er det nu DSB har bestilt?
Synes at husk de ændrede så de brugte optioner, men også det blev rettede ned igen

Test med Vectron + DSB styrevogn i Tjekkiet

af BoA @, Herlev, søndag 18. august, 2019, 09:27 (397 dage siden) @ hummel_62

Hej Hummel_62.
Læs evt. her og frem
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=143757
Med venlig hilsen
Bjørn Andrup.

Test med Vectron + DSB styrevogn i Tjekkiet

af andersj @, Aalborg, søndag 18. august, 2019, 11:21 (397 dage siden) @ hummel_62

Hvor mange er det nu DSB har bestilt?
Synes at husk de ændrede så de brugte optioner, men også det blev rettede ned igen

I marts 2018 blev der bestilt 26 lokomotiver til at erstatte ME+EA. I denne kontrakt var der en option på yderligere 18 lokomotiver.

I september 2018 sætte DSB 8 vognstammer til Hamburg trafikken i udbud. Samtidig nævnte man at man ville bestille 16 lokomotiver fra optionen for at køre i "sandwich" med et lokomotiv i hver ende af disse stammer. I alt 42 lokomotiver.

I maj 2019 oplyste DSB på konferencen RAILcph at man regner med 34 lokomotiver i alt. Optionen på de 10 sidste udløber i marts 2020.

Mit bud er at man efter forhandlinger med Siemens og Talgo har fundet ud af at begge producenter har styrevogne på vej på markedet (til hhv. ÖBB og DB), og man derfor kun behøver at køre i "sandwich" i en begrænset periode. Forsinkelserne i Signalprogrammet gør også alle ME ikke kan erstattes med Vectron fra dag 1, da elektrificeringen på Sjælland ikke er på plads.

--
Mvh Anders

Test med Vectron + DSB styrevogn i Tjekkiet

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, søndag 18. august, 2019, 20:08 (397 dage siden) @ andersj

I maj 2019 oplyste DSB på konferencen RAILcph at man regner med 34 lokomotiver i alt. Optionen på de 10 sidste udløber i marts 2020.

Mit bud er at man efter forhandlinger med Siemens og Talgo har fundet ud af at begge producenter har styrevogne på vej på markedet (til hhv. ÖBB og DB), og man derfor kun behøver at køre i "sandwich" i en begrænset periode. Forsinkelserne i Signalprogrammet gør også alle ME ikke kan erstattes med Vectron fra dag 1, da elektrificeringen på Sjælland ikke er på plads.

Meldingen fra DSB til RailCPH og i diverse afrapporteringer er, at der er skrevet kontrakt på 34 lok, og der vil blive indkøbt 42.
Det vil være svært for DSB at ændre det igangværende udbud på vogne til at inkludere styrevogne, når flere leverandører har trukket sig hhv ikke bestået prækvalifikation baseret på et udbud hvor styrevogne ikke indgår.
De sidste bestillinger skal nok komme, men når de kaldes, skal de også betales, og det bliver de ikke nødvendigvis leveret tidligere af, så der er sådan set ingen grund, til at bestille alle 42 lok lige nu.

/Lasse

Test med Vectron + DSB styrevogn i Tjekkiet

af andersj @, Aalborg, søndag 18. august, 2019, 20:46 (397 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

I maj 2019 oplyste DSB på konferencen RAILcph at man regner med 34 lokomotiver i alt. Optionen på de 10 sidste udløber i marts 2020.

Mit bud er at man efter forhandlinger med Siemens og Talgo har fundet ud af at begge producenter har styrevogne på vej på markedet (til hhv. ÖBB og DB), og man derfor kun behøver at køre i "sandwich" i en begrænset periode. Forsinkelserne i Signalprogrammet gør også alle ME ikke kan erstattes med Vectron fra dag 1, da elektrificeringen på Sjælland ikke er på plads.


Meldingen fra DSB til RailCPH og i diverse afrapporteringer er, at der er skrevet kontrakt på 34 lok, og der vil blive indkøbt 42.
Det vil være svært for DSB at ændre det igangværende udbud på vogne til at inkludere styrevogne, når flere leverandører har trukket sig hhv ikke bestået prækvalifikation baseret på et udbud hvor styrevogne ikke indgår.
De sidste bestillinger skal nok komme, men når de kaldes, skal de også betales, og det bliver de ikke nødvendigvis leveret tidligere af, så der er sådan set ingen grund, til at bestille alle 42 lok lige nu.

/Lasse

Tak for info Lasse. Ved ud hvad meningen var med de to sidste lokomotiver i optionen? 26 + 18 i option må jo være hentet et eller andet sted fra.

--
Mvh Anders

Test med Vectron + DSB styrevogn i Tjekkiet

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, mandag 19. august, 2019, 13:13 (396 dage siden) @ andersj

Tak for info Lasse. Ved ud hvad meningen var med de to sidste lokomotiver i optionen? 26 + 18 i option må jo være hentet et eller andet sted fra.

Der er også optioner for vognene....og man kan nok lave et nyt udbud for styrevogne, hvis man holder kravene til WTB/ZWS tilpas åbne. Det kunne også være, at DSB engang udvider flåden af DD vogne med nogle brugte stammer....

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen