Service i togene (Generelt)

af P.Jensen, mandag 19. august, 2019, 09:18 (64 dage siden)

Sidst da jeg kørte med dobbeltdækker tog i Holland kom der en ung mand igennem toget med en stor rygsæk og en kurv i hånden. I rygsækken havde han varmt vand til (pulver)kaffe og te(pose), krus sad på rygsæk i dispenser og i kurven enkle søde sager og sandwiches m.v. - og en lille betalingsautomat (ingen kontanter). Effektivt netop fordi sortimentet var begrænset og ikke kræver en stor servicevogn.

Jeg nåede ikke at spørge om det var en ikke godkendt iværksætter eller om det var en der var godkendt af selskabet. Nogen havde da lagt ide og arbejde i at få fremstillet en rygsæk der kunne sørge for at han ikke fik en meget varm ryg!

Tja, kunne man tænke sig at man havde denne service i IC togene - f.eks. mellem Fredericia og Odense eller ???? Lille depot hver sted til opfyldning af varmt vand mv. - så disse servicemedarbejdere kører med frem og tilbage mellem to stationer.

Og ja - det kræver at togene ikke er overfyldte så man ikke kan komme igennem toget.

P.Jensen

Service i togene

af dysharmonica, mandag 19. august, 2019, 11:35 (63 dage siden) @ P.Jensen

Jeg er helt ooverasket over at der er ikke nogen service i togene i Denmark. Man kan rejse 2-3 time mellem KBH og Esbjerg osv, men alt man kan køb på toget er sodavand fra maskine. Da jeg tog en tog til Stockholm, den bistrovogn var meget dejligt. Vi havde købt mad før vi rejste, men det var meget dejligt to gå og købe nogen lille i bistrovogn. Jeg håber de nye 'fremtidenstog' vil have bistro eller nogen mere end bare salgsautomat.

Service i togene

af andersj, Nordjylland, mandag 19. august, 2019, 11:48 (63 dage siden) @ dysharmonica

Jeg håber de nye 'fremtidenstog' vil have bistro eller nogen mere end bare salgsautomat.

Der bliver kun automater i de nye tog.

--
Mvh Anders

Service i togene

af mikkelwf, mandag 19. august, 2019, 12:00 (63 dage siden) @ P.Jensen

De der rygsække er en "gammel" opfindelse.
De har været brugt på festivaler i en del på nu...

Service i togene

af andersj, Nordjylland, mandag 19. august, 2019, 12:13 (63 dage siden) @ mikkelwf

De der rygsække er en "gammel" opfindelse.
De har været brugt på festivaler i en del på nu...

... og i S-tog.

[image]

--
Mvh Anders

Service i togene

af gaest, mandag 19. august, 2019, 14:53 (63 dage siden) @ andersj

De der rygsække er en "gammel" opfindelse.
De har været brugt på festivaler i en del på nu...


... og i S-tog.

Har de genindført "1." i S togene? Ja, der skal vel være en grund til at nogen enheder har litra SA.

Service i togene

af OD, Od ⌂ @, mandag 19. august, 2019, 15:02 (63 dage siden) @ gaest

De der rygsække er en "gammel" opfindelse.
De har været brugt på festivaler i en del på nu...


... og i S-tog.


Har de genindført "1." i S togene? Ja, der skal vel være en grund til at nogen enheder har litra SA.


Ja, der er vel også en grund til, at du gemmer dig bag et alias...

Avatar

Service i togene

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, mandag 19. august, 2019, 16:21 (63 dage siden) @ OD, Od

Har de genindført "1." i S togene? Ja, der skal vel være en grund til at nogen enheder har litra SA.

Ja, der er vel også en grund til, at du gemmer dig bag et alias...

Som dig selv, Ole :-)
(Duk og væk)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Service i togene

af OD, Od ⌂ @, mandag 19. august, 2019, 17:09 (63 dage siden) @ Michael Deichmann

Har de genindført "1." i S togene? Ja, der skal vel være en grund til at nogen enheder har litra SA.

Ja, der er vel også en grund til, at du gemmer dig bag et alias...

Som dig selv, Ole :-)
(Duk og væk)


Altså... nu kan man jo til enhver tid, som indlogget bruger, klikke på mit brugernavn og se mit fulde navn. Det er ligesom ikke tilfældet med gaest.

Avatar

Service i togene

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, mandag 19. august, 2019, 20:06 (63 dage siden) @ OD, Od

Altså... nu kan man jo til enhver tid, som indlogget bruger, klikke på mit brugernavn og se mit fulde navn. Det er ligesom ikke tilfældet med gaest.

Der lærte jeg så noget idag! Tak og undskyld! :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Service i togene

af Pyloriis, mandag 19. august, 2019, 20:21 (63 dage siden) @ Michael Deichmann

Altså... nu kan man jo til enhver tid, som indlogget bruger, klikke på mit brugernavn og se mit fulde navn. Det er ligesom ikke tilfældet med gaest.

Der lærte jeg så noget idag! Tak og undskyld! :-)

Nej. Der er masser her på siden med kun brugernavn.
Prøv selv at klik på de forskellige navne.

Service i togene

af gaest, mandag 19. august, 2019, 22:00 (63 dage siden) @ OD, Od

De der rygsække er en "gammel" opfindelse.
De har været brugt på festivaler i en del på nu...


... og i S-tog.


Har de genindført "1." i S togene? Ja, der skal vel være en grund til at nogen enheder har litra SA.

Ja, der er vel også en grund til, at du gemmer dig bag et alias...

Jeg ser ikke at mit brugernavn eller mangel på samme har nogen relation til service i S tog . Eller mangel på samme. Bemærkningen om første klasse i litra SA måtte forstås humoristisk.

Service i togene

af P.Jensen, mandag 19. august, 2019, 22:20 (63 dage siden) @ andersj

Så blev man klogere, men alligevel..

Det var åbenbart kun i S-tog fordi tilbage omkring 2010 var der vel stadigvæk en vis service i IC-togene.
En sådan service ville konkurrere med DSB - hvilket ikke vil være tilfældet mere. Tror ikke på at DSB i dag ville være i stand til at organisere noget sådant let service. Automater er og bliver ikke erstatning for en person der kommer til sædet - således at man ikke skal gennem en toget med varm drik.

Ligeledes kan man i dag bruge kort med chip og mobilepay - hvilket heller ikke eksisterede for nogle år siden.

P.Jensen

Service i togene

af Vollensir, tirsdag 20. august, 2019, 07:09 (63 dage siden) @ P.Jensen

Man kunne sagtens have personlig sagspersonale i togene, en stor del af dem der går arbejdsløse bistandsklienter m.m. vil helt sikkert gerne have sådan en tjans at gå rundt og sælge lidt øl og vand samt kaffe og te. Til rimelige priser ikke mere end det koster i et supermarked. Kiosk-priser er helt hen i vejret, bliver det for dyrt vil folk ikke købe i toget.

Det kan sagtens lade sig gøre med lidt velvilje, måske ikke i alle tog det er nok umuligt men i alle lyn og IC tog burde det være muligt.

Service i togene

af Svend @, tirsdag 20. august, 2019, 07:40 (63 dage siden) @ Vollensir

Man kunne sagtens have personlig sagspersonale i togene, en stor del af dem der går arbejdsløse bistandsklienter m.m. vil helt sikkert gerne have sådan en tjans at gå rundt og sælge lidt øl og vand samt kaffe og te. Til rimelige priser ikke mere end det koster i et supermarked. Kiosk-priser er helt hen i vejret, bliver det for dyrt vil folk ikke købe i toget.

Det kan sagtens lade sig gøre med lidt velvilje, måske ikke i alle tog det er nok umuligt men i alle lyn og IC tog burde det være muligt.

.
Du mener at det skal ske helt uden for arbejdsmarkedet almindelige regler (så´n lidt sort) med diverse varer indkøbt i Netto og pakket ned i egen rygsæk. Togpersonalet skulle så - med besked fra allerøverste sted - se bort fra, at de befordres rundt i togene (samt letbaner, busser, metro .....) uden billet (men måske udstyret med en rejsehjelm, så de modstår de værste stød fra eventuelt forargede pasagerer).

--
Svend

[image]

Service i togene

af Pyloriis, tirsdag 20. august, 2019, 08:17 (63 dage siden) @ Svend

Man kunne sagtens have personlig sagspersonale i togene, en stor del af dem der går arbejdsløse bistandsklienter m.m. vil helt sikkert gerne have sådan en tjans at gå rundt og sælge lidt øl og vand samt kaffe og te. Til rimelige priser ikke mere end det koster i et supermarked. Kiosk-priser er helt hen i vejret, bliver det for dyrt vil folk ikke købe i toget.

Det kan sagtens lade sig gøre med lidt velvilje, måske ikke i alle tog det er nok umuligt men i alle lyn og IC tog burde det være muligt.

.
Du mener at det skal ske helt uden for arbejdsmarkedet almindelige regler (så´n lidt sort) med diverse varer indkøbt i Netto og pakket ned i egen rygsæk. Togpersonalet skulle så - med besked fra allerøverste sted - se bort fra, at de befordres rundt i togene (samt letbaner, busser, metro .....) uden billet (men måske udstyret med en rejsehjelm, så de modstår de værste stød fra eventuelt forargede pasagerer).

Skal vi ikke bare indse at vi i dag har et samfund hvor man helst skal arbejde 37 timer og er man på en eller anden offentlig forsørgelse må man helst ikke lave noget medmindre man så nærmest kommer til at arbejde gratis.
Så der var sikkert mange som med glæde ville tage et job med at servicere i f.eks. toget 3-5 timer nogle dage om ugen.
Men så skal vi "skrue" offentlig forsørgelse sammen på en anden måde - og vil vi det / tør vi (Nå det er helt udenfor dette forum)

Service i togene

af P.Jensen, tirsdag 20. august, 2019, 09:36 (63 dage siden) @ Vollensir

Det der skal gøres op med er at der skal være togpersonale med en vogn, med for stort udvalg og i for lang tid - og at man kan sælge til dyrere end kiosker.

Hvis man skulle kunne indtjene en fornuftig timeløn til service personale skal det være et enkelt sortiment med de produkter der mest sælges. Ikke noget med 10 forskellige poser slik og 10 forskellige blade og aviser og 10 forskellige slags vand og øl.

Et sortiment på omkring 20 forskellige artikler i mindre mængder - de mest efterspurgte. En god kaffe (det er virkeligt noget der kan få sindene i kog) - som kan være færdigbrygget. Tevand med 2 forskellige breve osv osv. Pris for et krus kunne være 15-20 kr. - Enkelt koncept. Ikke større mængder end man forventer at sælge - f.eks. 10 flasker vand til 12,50 og hvis der er udsolgt er der ikke noget at gøre ved det.

Kun betaling med kort med chip eller mobilepay. Kan han/hun sælge 15 kopper / tur der tager måske 45 minutter - plus lidt andet, begynder det at ligne noget.

Og kun på strækninger hvor der er mange passagerer. Og servicemedarbejderne skal kunne køre frem og tilbage tæt på deres hjem. Ideelt med 10-15 minutter før retur påbegyndes. Kunne være Roskilde til Slagelse, Odense til Fredericia, Odense - Kolding, Århus-Randers. (Har ikke undersøgt hvordan køreplan passer)

Der skal være forretning i det således at DSB kan få deres f.eks. 10%. Personale kan betales overenskomstmæssigt og der derefter er et overskud.

P.Jensen

Service i togene

af Jørgen Pagh Jensen @, tirsdag 20. august, 2019, 21:46 (62 dage siden) @ P.Jensen

Hvis nogen virkelig mener, at det kan være en god forretning at genoptage salg i togene, tror jeg bestemt ikke, at DSB vil være imod. Problemet er bare, at INGEN er i stand til at få det til at blive en god forretning. Hvis avancen er høj, er der for få, som handler. Hvis avancen er lav, bliver der ikke overskud nok til lønnen.

Selvfølgelig kan man godt forestille sig nogle scenarier, hvor det kunne løbe rundt - f.eks. en kaffevogn i et fyldt morgenmyldretidstog. Eller en ølvogn en varm sommerdag. Men som en fast togservice, hvor passagererne kan regne med at købe ind på rejsen - det går ikke. Hvis man ikke kan være sikker på at kunne handle i toget, så tager man jo selv med for en sikkerheds skyld.

Service i togene

af mikedk2100, København Ø, tirsdag 20. august, 2019, 22:15 (62 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Svenskerne kan jo godt få det til at løbe rundt med bistrovognen. Endda med overskud påstår de.

Så det er blot at vente på el til Aarhus/Aalborg, så svenskerne forhåbentlig får lyst til at køre tog i Danmark og give os service tilbage.

Service i togene

af Jens Hansen, onsdag 21. august, 2019, 06:42 (62 dage siden) @ mikedk2100

Hos MTR som kører Stockholm - Gøteborg har man også mulighed for at handle.

JH

Service i togene

af Christian2010 @, København Ø, mandag 26. august, 2019, 08:53 (57 dage siden) @ P.Jensen

Faldt det hele ikke til jorden, grundet lønudgifter? Det var simpelt hen for dyrt i personale. Nok nærmere overenskomst og fagforening man skal kigge på. Medarbejderen der sælger i toget, skal selvfølgelig sammenlignes med 7/11-kioskansat og ikke en højere sikkerhedsuddannet fra togpersonalet.

--
Christian

Service i togene

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, mandag 26. august, 2019, 09:59 (57 dage siden) @ Christian2010

Faldt det hele ikke til jorden, grundet lønudgifter? Det var simpelt hen for dyrt i personale. Nok nærmere overenskomst og fagforening man skal kigge på. Medarbejderen der sælger i toget, skal selvfølgelig sammenlignes med 7/11-kioskansat og ikke en højere sikkerhedsuddannet fra togpersonalet.

Sådan var system vel også skruet sammen indtil 2004 hvor servicen i togene blev udført af 'Togservice', som var en ekstern virksomhed med lønomkostninger tilsvarende DSB kiosker og 7/11.

I 2004 mente DSB, at man selv kunne udfører opgaven meget bedre, og man foretog en insourcing af opgaven - det kunne DSB så ikke alligevel og alene i 2010 var underskuddet på over 100 mio. kr. Det medførte så endnu omlægning af togservice, hvor begrebet enhedsmedarbejder blev indført - nu skulle togpersonalet både 'klippe' billetter og sælge kioskvarer - men det gik selvfølgelig ikke, lønomkostningerne til en 'kioskmedarbejder' blev nu tilsvarende en togføreres og efter få år, forsvandt alt service fra togene stille og roligt.

Hvis DSB ikke havde haft den ubegrænsede tro på egne evner i 00'erne, så havde ret meget sikkert set anderledes ud i dag...

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen