Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC4-toget fra dødsulykken skal skrottes

af FutteV, 20/8 2019, 11:22 (1710 dage siden) @ Coenen-Bache

"Det skal bare ikke ud og køre igen!" - Siger Per Schrøder.

De får det nærmest til at lyde som om at IC4 toget var skyld i ulykken... Man har da stadig reserve dele til at reperere den, de bruger da bare en MP efter som de er ude af DSB.

IC4-toget fra dødsulykken skal skrottes

af andersj, Aalborg, 20/8 2019, 12:13 (1710 dage siden) @ FutteV

"Det skal bare ikke ud og køre igen!" - Siger Per Schrøder.

De får det nærmest til at lyde som om at IC4 toget var skyld i ulykken... Man har da stadig reserve dele til at reperere den, de bruger da bare en MP efter som de er ude af DSB.

Man har bare erstattet det med et fra reservepuljen. Der er rigeligt med IC4 i forhold til hvor mange der bruges i driften.
Hvis det var et IC3, så havde man nok renoveret det eller gemt de vogne der var ubeskadiget.

--
Mvh Anders

IC4-toget fra dødsulykken skal skrottes

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 20/8 2019, 14:23 (1710 dage siden) @ andersj

"Det skal bare ikke ud og køre igen!" - Siger Per Schrøder.

De får det nærmest til at lyde som om at IC4 toget var skyld i ulykken... Man har da stadig reserve dele til at reperere den, de bruger da bare en MP efter som de er ude af DSB.


Man har bare erstattet det med et fra reservepuljen. Der er rigeligt med IC4 i forhold til hvor mange der bruges i driften.
Hvis det var et IC3, så havde man nok renoveret det eller gemt de vogne der var ubeskadiget.

DSB får vel sagtens en økonomisk erstatning fra skadevolderen som erstatning for toget - og det kan ment vise sig, at den erstatning DSB modtager, gør sættet fra Storebæltsulykken det det bedst solgte IC4 togsæt overhovedet.

DSB har allerede rigeligt med IC4 tog stående, så selv om nogle dele fra toget nok kunne genanvendes, så giver det nok samlet en økonomisk fordel at skrotte hele toget ved et 'salg' til et forsikringsselskab.

Avatar

IC4-toget fra dødsulykken skal skrottes

af gaest, 21/8 2019, 19:39 (1709 dage siden) @ FutteV

"Det skal bare ikke ud og køre igen!" - Siger Per Schrøder.

De får det nærmest til at lyde som om at IC4 toget var skyld i ulykken... Man har da stadig reserve dele til at reperere den, de bruger da bare en MP efter som de er ude af DSB.

Mon ikke det var meget godt at det var en IC4 de sad i? IC4 er TSI godkendt, hvilket IC3 ikke er. Siden på den MG blev revet op hen til dørene, dørstolperne kunne åbenbart skubbe sættevognen væk.
Når man passerer tog i nabospor med en MF mærker man tydeligt at væggen bliver påvirket af lufttrykket, det synes jeg ikke man mærker i samme grad på en MG.

Der er ingen mening i at reparere et stærkt beskadiget togsæt når man har tilsvarende stående der "bare" skal have installeret diverse opdateringer. Om det er etisk forkert at sætte materiel i drift igen der har været involveret i dødsulykker? Hidtil er det materiel der kunne repareres blevet sat i drift igen. Til sammenligning så blev Scandinavian Star også repareret men fik et nyt navn og et andet farvand under kølen.

Avatar

IC4-toget fra dødsulykken skal skrottes

af Erik H, Frederikssund, 23/8 2019, 21:28 (1707 dage siden) @ gaest

IC4 togene er jo allerede i gang med at blive skrottet, så det kan vel siges at være et i rækken af mange togsæt, der ender deres dage på skrotpladsen.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

ContecRail
Militære jernbane transporter i 1930erne
Militære jernbane transporter i 1930erne

Per Finsted fra Dansk Militærhistorisk Selskab (www.chakoten.dk) har skrevet en artikel om militære jernbanetransporter i 1930erne. Jernbanen.dk har leveret tegninger til artiklen og har som tak fået lov at bringe artiklen her.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak