Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Glimt fra Odense Letbane uge 34/2019 (8 fotos) (Generelt)

af Niels Munch, 21/8 2019, 13:41 (1703 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 21/8 2019, 14:02

God eftermiddag i Forum,

Nedenfor nogle glimt fra Letbaneanlægget i Odense. Banen påregnes idriftsat i 3. kvt. 2021, og tidspunktet er estimeret under hensyntagen til det forsinkede "Thomas B. Thrige byggeri" i det centrale Odense.

Stadler Variobahn togene er under produktion, vognkasser i Sroda Polen, bogier i Valencia Spanien; samling sker i Berlin Pankow, og testkørsel i Berlin Velten. Første tog ventes til Odense CMC ultimo 2019. Vognene er lidt kortere end Aarhus' Variobahn, men perronerne er forberedt for en evt. forlængelse af togene, som det er sket i Bergen.

[image]

[image]Stationen på Ørbækvej ved Rosengårdcentret med prøveopstillet læskærm (hvis stationsnavn var overdækket).

[image]Markant er den nye fodgængerbro over sporet i Hjallese med sine trapper og elevatortårne, her set fra Vinkelvej.

[image]Anlægget set fra den gamle perron; ovre t.h. for trappen er letbanens endestation under anlæggelse.

[image]Letbanens infotavle ved Hjallese Station på Vinkelvej.

[image]Tog mod Ringe (MQ '29) i Hjallese.

[image]Sporlægning langs Hestehaven et sted mellem Hjallese og CMC.

[image]Byggepladsen ved letbanens CMC set fra Søndre Hospitalsvej. Alle fotos 21.08.2019 (nm).

Det påregnes, at testkørsel kan iværksættes primo 2020 på delstrækningen fra Hjallese/CMC til Ørbækvej ved Rosengårdcentret.

I øvrigt er der masser af info at hente på https://www.odenseletbane.dk/ .


Bedste hilsener
Niels

Glimt fra Odense Letbane uge 34/2019 (8 fotos)

af Poul Andersen, 21/8 2019, 14:35 (1703 dage siden) @ Niels Munch

Tak Niels, for de flotte billeder fra Letbanen i Odense.
Der har lokalt, været mange skriverier i aviserne omkring Hjallese, hvor det er påpeget, at letbanesporene og tilhørende perroner
burde anbringes med mulighed for etablering af dobbeltspor på Svendborgbanen.

- Bemærkede du om der var taget hensyn til dette ?.

Mvh.
Poul.

Glimt fra Odense Letbane uge 34/2019 (8 fotos)

af Niels Munch, 21/8 2019, 14:49 (1703 dage siden) @ Poul Andersen

Der har lokalt, været mange skriverier i aviserne omkring Hjallese, hvor det er påpeget, at letbanesporene og tilhørende perroner burde anbringes med mulighed for etablering af dobbeltspor på Svendborgbanen.

- Bemærkede du om der var taget hensyn til dette ?.


Hej Poul,

Jeg var ikke ovre på "den nye side", da broen endnu ikke er taget i brug; desuden var letbaneanlægget derovre meget "jomfrueligt" at se på, d.v.s. overvejende grus med rør og brønde for kabler etc.

Men Svendborgnbanens tracé gennem Hjallese er jo enkeltsporet, så der vil under alle omstændigheder skulle eksproprieres for evt. dobbeltspor.

Bedste hilsener
Niels

Glimt fra Odense Letbane uge 34/2019 (8 fotos)

af Poul Andersen, 21/8 2019, 16:22 (1703 dage siden) @ Niels Munch

Der har lokalt, været mange skriverier i aviserne omkring Hjallese, hvor det er påpeget, at letbanesporene og tilhørende perroner burde anbringes med mulighed for etablering af dobbeltspor på Svendborgbanen.

- Bemærkede du om der var taget hensyn til dette ?.

Hej Poul,

Jeg var ikke ovre på "den nye side", da broen endnu ikke er taget i brug; desuden var letbaneanlægget derovre meget "jomfrueligt" at se på, d.v.s. overvejende grus med rør og brønde for kabler etc.

Men Svendborgnbanens tracé gennem Hjallese er jo enkeltsporet, så der vil under alle omstændigheder skulle eksproprieres for evt. dobbeltspor.

Bedste hilsener
Niels

Hej Niels

Tak for informationen.

Mvh.
Poul.

Glimt fra Odense Letbane uge 34/2019 (8 fotos)

af Niels Munch, 21/8 2019, 17:02 (1703 dage siden) @ jacobchristensen

Mange tak for link, Jacob.

M.v.h.
Niels

Glimt fra Odense Letbane uge 34/2019 (+3 ill.)

af Niels Munch, 22/8 2019, 09:26 (1702 dage siden) @ jacobchristensen
redigeret af Niels Munch, 22/8 2019, 09:56

Dette er, så vidt jeg kan se, det seneste som har været oppe i Folketinget angående Hjallelse https://www.ft.dk/samling/20181/almdel/tru/bilag/204/index.htm


..... og her er, hvad Fyens.dk skrev 15. januar 2019: https://www.fyens.dk/odense/Letbanens-regnestykke-skraemmer-Intet-bliver-aendret-ved-Hj... .

Det er jo korrekt, at man ved anlæggelse af Hjallese letbanestation som planlagt forskertser muligheden for at anlægge et krydsningsspor for den enkeltsporede Svendborgbane på gammelt jernbaneareal.

[image]SFJ Hjallese, udateret postkort. Blikretning mod Odense.

Fodgængerbroen er opstillet ca. på højde med den gamle stationsbygning (nedrevet o. 2002), og letbanens endestation anlægges på det gamle sidespor- og læssevejareal:

[image]Hjallese letbanestation, blikretning mod Odense (grefik: Odense Letbane).

Letbanens endestation skulle i givet fald have været "trukket" længere mod nordøst (ekspropriation?), ligesom fodgængerbroen så skulle have lysning for 2 spor.

Til slut et bonusbillede:

[image]Bagenden af MQ '30 som gennemkørende mod Odense, skyggen af fodgængerbroen anes tværs over perronerne, Hjallese 21.08.2019 (nm).

I øvrigt findes en del interessante luftfotos fra Hjallese Station her: http://www.kb.dk/danmarksetfraluften/#zoom=18&lat=55.35755385942423&lng=10.3936... .

Hjallese Station 2012: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=41915 .

Odenses Variobahn i produktion: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=139638 .


M.v.h.
Niels

Avatar

Glimt fra Odense Letbane uge 34/2019 (+3 ill.)

af Schienenwolf, Læsø, 22/8 2019, 13:09 (1702 dage siden) @ Niels Munch

Det er jo korrekt, at man ved anlæggelse af Hjallese letbanestation som planlagt forskertser muligheden for at anlægge et krydsningsspor for den enkeltsporede Svendborgbane på gammelt jernbaneareal.

[image]SFJ Hjallese, udateret postkort. Blikretning mod Odense.

Fodgængerbroen er opstillet ca. på højde med den gamle stationsbygning (nedrevet o. 2002), og letbanens endestation anlægges på det gamle sidespor- og læssevejareal:

[image]Hjallese letbanestation, blikretning mod Odense (grefik: Odense Letbane).

Letbanens endestation skulle i givet fald have været "trukket" længere mod nordøst (ekspropriation?), ligesom fodgængerbroen så skulle have lysning for 2 spor.

Hvis man ombygger Svendborgbanen til letbane som i Århus, er det vel næppe noget problem. Det kan sagtens være den vej, som man vil gå for at skabe et integreret og mere dækkende nærbanesystem omkring Odense.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Glimt fra Odense Letbane uge 34/2019 (+3 ill.)

af Niels Munch, 22/8 2019, 13:43 (1702 dage siden) @ Schienenwolf

Hvis man ombygger Svendborgbanen til letbane som i Århus, er det vel næppe noget problem. Det kan sagtens være den vej, som man vil gå for at skabe et integreret og mere dækkende nærbanesystem omkring Odense.


Nu må vi se, om erfaringerne fra Aarhus frister nogen til at tænke tilsvarende tanker om Svendborgbanen. Min egen "pubertetsdrøm" handler om, at Bogense- og Kertemindebanerne, såfremt de havde overlevet kommunalreformen i 1970 med dens større og mere betalingsvillige enheder, kunne have været grundlag for moderne nær- eller letbaner i Odense.

Glimt fra Odense Letbane uge 34/2019 (+3 ill.)

af andersj, Aalborg, 22/8 2019, 14:14 (1702 dage siden) @ Schienenwolf

Det er jo korrekt, at man ved anlæggelse af Hjallese letbanestation som planlagt forskertser muligheden for at anlægge et krydsningsspor for den enkeltsporede Svendborgbane på gammelt jernbaneareal.

[image]SFJ Hjallese, udateret postkort. Blikretning mod Odense.

Fodgængerbroen er opstillet ca. på højde med den gamle stationsbygning (nedrevet o. 2002), og letbanens endestation anlægges på det gamle sidespor- og læssevejareal:

[image]Hjallese letbanestation, blikretning mod Odense (grefik: Odense Letbane).

Letbanens endestation skulle i givet fald have været "trukket" længere mod nordøst (ekspropriation?), ligesom fodgængerbroen så skulle have lysning for 2 spor.


Hvis man ombygger Svendborgbanen til letbane som i Århus, er det vel næppe noget problem. Det kan sagtens være den vej, som man vil gå for at skabe et integreret og mere dækkende nærbanesystem omkring Odense.

Det kommer ikke til at ske. Der er ingen synergieffekter med Svendborgbanen, som der er i Aarhus. Jeg tror også at man vil få ualmindeligt svært ved at få godkendt letbanetog til 120 km/t.
Mon ikke der kommer batteritog på Svenborgbanen når Arrivas kontrakt er udløbet, og man kan vurdere om man kan anlægge nogle flere krydsningsstationer eller hastighedsopgradere nogle steder.

--
Mvh Anders

Glimt fra Odense Letbane uge 34/2019 (8 fotos)

af Leif Jørgensen, København Ø., 21/8 2019, 14:56 (1703 dage siden) @ Niels Munch


[image]Stationen på Ørbækvej ved Rosengårdcentret med prøveopstillet læskærm (hvis stationsnavn var overdækket).

Odense Letbane offentliggjorde for en uge siden en god historie om stationsskiltene lige der. De havde fået lavet prøver på skilte og infotavler for at se, hvordan de så ud i praksis, før de blev lavet til hele letbanen. Det var tanken, at de skulle være prøvet ved det udvidede Odense Universitetshospital, men da stationen ved Rosengårdcentret blev bygget først, endte man med at prøve dem der. Skiltene blev dog ikke ændret med det resultat, at folk undrede sig over, at der blev skiltet Hospital Syd ved et indkøbscenter!

Med venlige skilte-hilsner
Leif Jørgensen

Glimt fra Odense Letbane uge 34/2019 (8 fotos)

af Niels Munch, 21/8 2019, 17:05 (1703 dage siden) @ Leif Jørgensen

Ja, og den midlertidige overdækning af stationsnavnet var ved at blæse af - og så kan borgerne grine videre .....

M.v.h.
Niels

"Fuld gang i byggeriet af letbanens kontrolcenter"

af Niels Munch, 20/9 2019, 19:12 (1673 dage siden) @ Niels Munch

Odense Letbanes nyhedsbrev 20. september 2019:

"Fuld gang i byggeriet af letbanens kontrolcenter
Sporarbejdere, betonstøbere, svejsere og landmålere. Og tømrere, murere, montører og elektrikere. Og en masse andre specialister foruden en stab af sjakbajser og byggeledere.

Jo, lige nu vrimler det med mennesker på letbanens store kontrol- og vedligeholdelsescenter ved Munkebjergvej, hvor en hob af forskellige professioner for tiden har deres gang."


Se billederne og hele nyhedsbrevet her: https://www.odenseletbane.dk/nyheder/se-billederne-slutspurten-er-sat-ind-paa-letbanens... .


M.v.h.
Niels

"Zoom ind på byggepladsen: Dronefoto viser detaljerne ..."

af Niels Munch, 28/9 2019, 19:52 (1665 dage siden) @ Niels Munch

Odense Letbanes nyhedsbrev af 24. september 2019:

"Zoom ind på byggepladsen: Dronefoto viser detaljerne i arbejdet
Siden nytår har en letvægtsdrone en gang om måneden fløjet hele vejen langs letbanesporet – fra Tarup i nord til Hjallese i syd. Undervejs har den taget meget detaljerede luftfoto for at dokumentere arbejdet.

Odense Letbane har nu fået udviklet et værktøj, så øjebliksbilledet bliver tilgængeligt for alle. Derfor kan man på odenseletbane.dk/dronefoto dykke helt ned i sporarbejdets detaljer."


Læs hele nyhedsbrevet her: https://www.odenseletbane.dk/nyheder/zoom-ind-paa-byggepladsen-dronefoto-viser-detaljer... .


M.v.h.
Niels

"De første køreledninger er sat op ved kontrolcentret"

af Niels Munch, 4/10 2019, 19:13 (1659 dage siden) @ Niels Munch

Odense Letbanes nyhedsbrev 4. oktober 2019:

"De første køreledninger er sat op ved kontrolcentret
Hvis man for tiden færdes i nærheden af letbanens kontrolcenter i Hjallese, kan man spotte et særegent køretøj. Umiddelbart ligner det bare en lastbil med en lift. Men hvis man ser godt efter, er der også monteret hjul, som passer på et togspor – så den kan køre på letbaneskinnerne."


Se hele nyhedsbrevet her: https://www.odenseletbane.dk/nyheder/de-foerste-koereledninger-er-sat-op-ved-kontrolcen... .

M.v.h.
Niels

Glimt fra Odense Letbane uge 45/2019 (2 fotos)

af andersj, Aalborg, 9/11 2019, 17:06 (1623 dage siden) @ Niels Munch

Jeg var i Odense i onsdags og besigtigede byggepladsen fra Hjallese station frem til Vesterbro (Hjallese-SDU til fods og resten fra bus) og der var stort set ingen byggeaktivitet på selve strækningen. Man er åbenbart noget bagefter med depotet hvor næsten alle ressourcer er igang i øjeblikket.

Det blev til to billeder, et af stoppestedet "Parkering Odense Syd" ved depotet og et lige før strækningen drejer ind mod det kommende supersygehus.

[image]

[image]

--
Mvh Anders

Glimt fra Odense Letbane uge 48/2019 (5 fotos)

af Niels Munch, 1/12 2019, 09:26 (1601 dage siden) @ Niels Munch

I f.m. et besøg på Fyn var der lejlighed til at kaste et par blik på Letbanens arbejder i den lave novembersol:

[image]Letbanetracéen på Østre Stationsvej ved Jernbanegade i Odense, blikretning øst, 30.11.2019 (nm).

På Viva-grunden indbød Letbanen i øvrigt til "Åben Byggeplads".

Turen ned til motorvejen gik over Hjallese, hvor østsiden af stationen stadig er indhegnet byggeplads:

[image]MQ '25 som gennemkørende mod Svendborg, Hjallese 30.11.2019 (nm).

[image]Hjallese Station, endepunktet for Letbanen, 30.11.2019 (nm).

Den nye regionaltogsperron synes, som fodgængerbroen, færdig, men tages næppe i brug før Letbanen.

[image]Hjallese Station fra den gamle perron, MG '60 som gennemkørende mod Odense, 30.11.2019 (nm).

Letbanesporene er ikke nået helt ind til stationen endnu, skønt de er lagt langs Hjallesegade og Hedstehaven ud mod kontrol- og vedligeholdelsescentret og videre mod Nyt OUHs byggeplads etc.:

[image]Letbanespor og Nyt OUHs projektbygning ved Søndre Hospitalsvej, 30.11.2019 (nm).


Bedste adventshilsener

[image]Niels

"Genoplev 2019 i ord og billeder - i Odense Letbanes årbog"

af Niels Munch, 10/1 2020, 20:32 (1560 dage siden) @ Niels Munch

Det må være passende at afrunde denne tråd med Odense Letbanes nyhedsbrev af 10. januar 2020:


"Genoplev 2019 i ord og billeder - i Odense Letbanes 'årbog'
Odense Letbanes grafiske årsberetning, 'årbogen' for 2019, er netop udkommet.

Du kan også bladre i den online - og genopfriske alle de store fremskridt samt knasterne på vejen i året, der gik."

Link til nyhedsbrevet: https://www.odenseletbane.dk/nyheder/genoplev-2019-i-ord-og-billeder-i-odense-letbanes-... .

Direkte link til 'årbogen': https://issuu.com/odenseletbane/docs/_rsberetning_2019 .


Det fremgår bl.a. af 'årbogen', at de første nye letbanevogne forventes i Odense primo 2010. Tidligere var terminen "ultimo 2019" kundgjort. Skyldes ændringen mon forhold ved Stadler eller manglende færdiggørelse af vedligeholdelsescentret og/eller strækningen op mod Rosengårdcentret/Ørbækvej, hvor de første prøvekørsler skulle foregå?


M.v.h.
Niels

"Genoplev 2019 i ord og billeder - i Odense Letbanes årbog"

af andersj, Aalborg, 10/1 2020, 21:57 (1560 dage siden) @ Niels Munch


Det fremgår bl.a. af 'årbogen', at de første nye letbanevogne forventes i Odense primo 2010. Tidligere var terminen "ultimo 2019" kundgjort. Skyldes ændringen mon forhold ved Stadler eller manglende færdiggørelse af vedligeholdelsescentret og/eller strækningen op mod Rosengårdcentret/Ørbækvej, hvor de første prøvekørsler skulle foregå?


M.v.h.
Niels

Seneste dronefotos fra vedligeholdesescenteret fra 27/28. december viser at der er lidt vej endnu til at man kan begynde at modtage og opstille tog. Jeg kan heller ikke umiddelbart se et sted hvor man kan sporsætte en Variobahn med nogenlunde plant underlag.
Seneste opdatering af tidsplanen fra november, viser også at man først forventer at sporarbejdet er færdigt ultimo februar.

--
Mvh Anders

"Genoplev 2019 i ord og billeder - i Odense Letbanes årbog"

af Niels Munch, 10/1 2020, 23:39 (1560 dage siden) @ andersj

Mange tak, Anders.

M.v.h.
Niels

Avatar

"Genoplev 2019 i ord og billeder - i Odense Letbanes årbog"

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 11/1 2020, 12:09 (1560 dage siden) @ Niels Munch

Det fremgår bl.a. af 'årbogen', at de første nye letbanevogne forventes i Odense primo 2010.

2020 mener du vel? :-D :-D :-D

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

"Genoplev 2019 i ord og billeder - i Odense Letbanes årbog"

af Niels Munch, 11/1 2020, 12:59 (1560 dage siden) @ Michael Deichmann

Det fremgår bl.a. af 'årbogen', at de første nye letbanevogne forventes i Odense primo 2010.

2020 mener du vel? :-D :-D :-D


Naturligvis, Michael.
[image]Niels

"Video: 2019 på kontrolcenteret & togfabrikken - i billeder"

af Niels Munch, 7/2 2020, 21:08 (1532 dage siden) @ Niels Munch

Odense Letbanes nyhedsbrev af 5. februar 2020:

[image]Stadlers testcenter i Velten ved Berlin (Odense Letbane).

"VIDEO: 2019 på kontrolcenteret og togfabrikken - i billeder

I 2019 har letbanens store kontrolcenter rejst sig i Hjallese. Herfra bliver driften styret og overvåget, når letbanen åbner i efteråret 2021. Og her skal letbanetogene vaskes, serviceres og repareres, når det er nødvendigt.

Lige nu bliver der arbejdet på højtryk på kontrolcenteret. Det skal være klart til at modtage de første letbanetog, når de om kort tid ankommer fra Stadlers anlæg ved Berlin."


Læs nyhedsbrevet og se video her: https://www.odenseletbane.dk/nyheder/video-2019-paa-kontrolcenteret-og-togfabrikken-i-b... .


M.v.h.
Niels

"Det første letbanetog er på vej til Odense"

af Niels Munch, 20/2 2020, 12:49 (1520 dage siden) @ Niels Munch

Kollektiv Trafik Forum 20. FEB 2020 KL. 09:30

"Det første letbanetog er på vej til Odense
.....
Specialtransporten med det første letbanetogsæt afgik fra Berlin mandag efter at det var blevet læsset på en blokvogn på producenten Stadler’s testanlæg i Berlin-forstaden Velten.
....."


Læs hele artiklen her: https://www.kollektivtrafik.dk/?Id=1193 .


M.v.h.
Niels

Det første letbanetog er kommet til Odense

af Railorama.dk, 20/2 2020, 20:18 (1519 dage siden) @ Poul Andersen

Jeg havde i dag lejlighed til at se sporsætningen af første togsæt til Odense Letbane.

Lidt billeder kan ses på Railorama.dk.


Mvh. John

Glimt fra Odense Letbane uge 11/2020 (5 fotos)

af Niels Munch, 10/3 2020, 17:58 (1501 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, 10/3 2020, 18:10

I f.m. et besøg i Odense i dag, faldt ruten ned til motorvejen "tilfældigvis" forbi Odense Letbanes sydlige anlæg:

[image]Fra overkørslen for Bjørnemosevej ved Hestehaven, blikretning vest.

[image]Overkørslen for Bjørnemosevej ved Hestehaven, blikretning øst.

Gennem hegnet til letbanens KVC ved Munkebjergvej kunne hele 3 Stadler Variobahn observeres:

[image]

[image]Variobahn på letbanens kontrol- og vedligeholdelsescenter, set fra Munkebjergvej, 10.03.2020 (nm).

Ved Hjallese Station syntes ikke at være sket mere siden sidst:

[image]Hjallese Station, den nye perron m.v., blikretning nord, 10.03.2020 (nm).

For øvrigt var vejret d.d. ikke specielt egnet til kratluskeri.


Bedste hilsener
Niels

Odense: "Mini-traktor skal rangere letbanetog rundt"

af Niels Munch, 28/3 2020, 13:20 (1483 dage siden) @ Niels Munch

Odense Letbanes Nyhedsbrev 23. marts 2020:

[image](Odense Letbane).

"Mini-traktor skal rangere letbanetog rundt på kontrolcentret

Det ligner umiddelbart bare en stor, gul kasse på størrelse med to læssede europaller. Men kigger man lidt nærmere, er den udstyret med orange og røde blinklys.

For det er faktisk en traktor. Eller nærmere betegnet en ’rangertraktor’."


Læs hele nyhedsbrevet her: https://www.odenseletbane.dk/nyheder/mini-traktor-skal-rangere-letbanetog-rundt-paa-kon... .


M.v.h.
Niels

Odense Letbane: Testkørsler starter i morgen

af Niels Munch, 20/4 2020, 19:58 (1460 dage siden) @ Niels Munch

Odense Letbanes nyhedsbrev af 20. april 2020:

"Vær opmærksom på Hestehaven: Letbanetoget bliver testet på sporet

Forventningen er, at letbanen åbner i efteråret 2021. Men allerede fra tirsdag 21. april kan man opleve de første letbanetog på sporet.

Inden letbanen kan åbne, skal den nemlig testes grundigt. Det er disse testkørsler, der nu går i gang på den første del af strækningen – langs Hestehaven mellem Svendborgvej og Munkebjergvej."

Læs hele nyhedsbrevet her: https://www.odenseletbane.dk/nyheder/vaer-opmaerksom-paa-hestehaven-letbanetoget-bliver... .


M.v.h.
Niels

Odense Letbane: Testkørsler starter i morgen

af Jan-Eddie, Odense, 20/4 2020, 22:22 (1459 dage siden) @ Niels Munch

Ja, der bliver noget at vænne sig til: Pas på!
mvh.
Jan-Eddie

Avatar

Odense Letbane: Testkørsler starter i morgen

af mss ⌂, 25/4 2020, 15:59 (1455 dage siden) @ Jan-Eddie

Ja, der bliver noget at vænne sig til: Pas på!
mvh.
Jan-Eddie

Det er fra Østeuropa.
Der kører sporvognene mange steder kun på vejen og har i øvrigt forkørselsret. Samtidig er billisterne helt vildt elendige til at navigere i trafikken... Det rene wild west.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Odense Letbane: Testkørsler startede i dag

af John Hansen ⌂, Od, 21/4 2020, 14:32 (1459 dage siden) @ Niels Munch

"Inden letbanen kan åbne, skal den nemlig testes grundigt. Det er disse testkørsler, der nu går i gang på den første del af strækningen – langs Hestehaven mellem Svendborgvej og Munkebjergvej."


[image]

Det skete omkring kl. 11.00 i dag, under opbud af både presse, lokale nysgerrige og en masse ansatte fra Letbanen og leverandører. Lidt billeder fra denne første testkørsel kan ses på min hjemmeside.

Ovenstående billede er fra østenden af Hestehaven. Nøj, hvor har jeg glædet mig til at tage et billede af et letbanetog netop her, hvor banen næsten har karakter af en Überland-Strassenbahn :-D

--
[image] - Danske & Europæiske jernbaner

Mere testkørsel på Odense Letbane og anlæg ved Hjallese

af John Hansen ⌂, Od, 23/4 2020, 21:58 (1456 dage siden) @ Niels Munch

Også i dag kunne ses testkørsler langs Hestehaven på Odense Letbane, med ganske høj hastighed og tilsvarende hurtige nedbremsninger.

[image]På billedet passerer togsæt 06-1 Hestehaven station mod vest.

Langs den tidligere ende- og siderampe i sydenden af Hjallese station, hvor Odense Letbane skal anlægges, er det tidligere overgroede område de seneste dage blevet ryddet, for at gøre plads til sporlægning.
[image]

Og på den tidligere læssevej er gravearbejde for sporkasse påbegyndt. I baggrunden ses elevatortårne, trapper og overgang, som blev anlagt i sommeren 2019.
[image]

Flere billeder fra i dag kan ses på Railorama.dk.


Mvh. John

--
[image] - Danske & Europæiske jernbaner

Mere testkørsel på Odense Letbane og anlæg ved Hjallese

af andersj, Aalborg, 24/4 2020, 20:29 (1456 dage siden) @ John Hansen

Gode billeder!

Det overrasker lidt at man så hurtigt kører med hvad der ligner fuld hastighed. Se her: https://youtu.be/mBFc360XSIY?t=208

--
Mvh Anders

Avatar

Mere testkørsel på Odense Letbane og anlæg ved Hjallese

af mss ⌂, 25/4 2020, 16:06 (1455 dage siden) @ andersj

Hej,

Flotte optagelser, tak for linket!

Noget der undrer mig, er perronerne. Er de ikke lige lovligt høje? Måske er det et optisk bedrag, men det ser ud som om man kommer til at gå "et trin op" inde fra vognen.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Mere testkørsel på Odense Letbane og anlæg ved Hjallese

af andersj, Aalborg, 25/4 2020, 16:10 (1455 dage siden) @ mss

Hej,

Flotte optagelser, tak for linket!

Noget der undrer mig, er perronerne. Er de ikke lige lovligt høje? Måske er det et optisk bedrag, men det ser ud som om man kommer til at gå "et trin op" inde fra vognen.

Her et foto fra John

Det der snyder er at der ikke er fyldt sand mellem skinnerne endnu.

--
Mvh Anders

Avatar

Mere testkørsel på Odense Letbane og anlæg ved Hjallese

af mss ⌂, 25/4 2020, 16:26 (1455 dage siden) @ andersj

Hej,

Flotte optagelser, tak for linket!

Noget der undrer mig, er perronerne. Er de ikke lige lovligt høje? Måske er det et optisk bedrag, men det ser ud som om man kommer til at gå "et trin op" inde fra vognen.


Her et foto fra John

Det der snyder er at der ikke er fyldt sand mellem skinnerne endnu.

Selvfølgelig. Tak Anders :-)

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Glimt fra Odense Letbane uge 30/2020 (3 fotos)

af Niels Munch, 22/7 2020, 20:05 (1367 dage siden) @ Niels Munch

G'aften i Forum,

Atter engang gik turen forbi Odense Letbanes sydlige del, her først Hjallese, hvortil letbanesporene endnu ikke er nået. Så i stedet for at fotografere en grusbunke, knipsede jeg det gennemkørende tog mod Odense. Det er altid sjovt at se et MG-sæt, der kører:

[image]MG sæt '49 som gennemkørende mod Odense, Hjallese 20.07.2020 (nm).

Siden sidst er der ovre på den nye perron, bag fodgængerbroen, dukket skelettet til en bygning op. Kender nogen mon formålet med den?

Videre til Hestehaven, der, selv om alt stationsinventaret vel er på plads, stadig ligner en byggeplads:

[image]

[image]Hestehaven Station set mod vest, begge fotos 20.07.2020 (nm).

Den sorte bygning t.v. på billederne er en af letbanens transformatorstationer. Der var på tidspunktet ingen prøvekørsler i gang mellem Hestehaven og CMC.


M.v.h.
Niels

Glimt fra Odense Letbane uge 30/2020 (3 fotos)

af Niels Buch, 23/7 2020, 09:13 (1366 dage siden) @ Niels Munch

G'aften i Forum,

Atter engang gik turen forbi Odense Letbanes sydlige del, her først Hjallese, hvortil letbanesporene endnu ikke er nået. Så i stedet for at fotografere en grusbunke, knipsede jeg det gennemkørende tog mod Odense. Det er altid sjovt at se et MG-sæt, der kører:

[image]MG sæt '49 som gennemkørende mod Odense, Hjallese 20.07.2020 (nm).

Siden sidst er der ovre på den nye perron, bag fodgængerbroen, dukket skelettet til en bygning op. Kender nogen mon formålet med den?

Hej Niels

Det er en opholdsbygning til letbanens personale (vel letbaneførerne).

Hilsen
Niels

Glimt fra Odense Letbane uge 30/2020 (3 fotos)

af Niels Munch, 23/7 2020, 09:17 (1366 dage siden) @ Niels Buch

Hej Niels,

Mange tak for info.

Bedste hilsener
Niels

"Sidste letbanetog er kommet til Odense"

af Niels Munch, 18/9 2020, 19:05 (1309 dage siden) @ Niels Munch

Nyhedsbrev fra Odense Letbane af 16.09.2020:

"Sidste letbanetog er kommet til Odense

Snude mod snude står der nu i alt 16 letbanevogne linet op på skinnerne på Odense Letbanes store kontrol- og vedligeholdelsescenter i den sydlige del af Odense. Tog nummer 16 er netop ankommet til Odense, og dermed er alle tog, der skal køre på letbanens etape 1, blevet leveret.

[image]Det 16. og sidste togsæt, også kaldet Horistonten, er netop ankommet til Odense (Odense Letbane).

Det var en stor milepæl, da første tog ankom til Odense først på året - en kold februardag. Nu er sidste tog således ankommet, hvilket også er en meget stor milepæl for Odense Letbane."


Læs hele nyhedsbrevet her: https://www.odenseletbane.dk/nyheder/sidste-letbanetog-er-kommet-til-odense/ .


M.v.h.
Niels

"Ny perron åbner på Hjallese Station"

af Niels Munch, 3/10 2020, 10:02 (1294 dage siden) @ Niels Munch

Odense Letbanens nyhedsbrev af 29.09.2020:

"Ny perron åbner på Hjallese Station

I starten af oktober bliver der åbnet en ny perron på Hjallese Station. Perronen er bygget, for at rejsende nemt kan skifte fra Svendborgbanens regionaltog til letbanen.

Perronen er bygget imellem Banedanmarks og letbanes spor og bliver dermed bindeleddet imellem de to tog. Samtidig med åbningen af perronen bliver der åbnet for nye trapper, elevatorer og broen over regionaltogets spor, så rejsende nemt kan komme til og fra de to tog.

[image]Hjallese Station (Odense Letbane, foto: Lasse Olsson).

I forlængelse af åbningen skal den gamle perron til regionaltoget fjernes, og der bliver sat hegn op, så det ikke er muligt at krydse skinnerne. Dette arbejde bliver udført som aften- og natarbejde fra søndag 1. november til fredag 6. november, da arbejdet af sikkerhedsmæssige årsager ikke må foregå, mens regionaltogene kører.

Letbanen er planlagt til at åbne og køre sin første tur fra Hjallese Station med passagerer i september 2021. Frem til åbningen af letbanen bliver letbanetogene, signalerne og de mange tekniske installationer testet."

Kilde: https://www.odenseletbane.dk/nyheder/ny-perron-aabner-paa-hjallese-station/ .


Den 30.09.2020 kunne jeg konstatere, at der stadig mangler den sidste bid letbanespor (bag plankeværket) ind på Hjallese Station samt køreledningsanlæg, ligesom letbanens peronanlæg ikke er færdigt.


M.v.h.
Niels

"Ny perron åbner på Hjallese Station"

af Frank Poulsen, 3/10 2020, 10:07 (1294 dage siden) @ Niels Munch

Nu er jeg ikke stedkendt. Men hvorfor åbner man ikke bare døre til begge sider? så folk slipper for at skulle op over... Og bevarer nuværende perron.

"Ny perron åbner på Hjallese Station"

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 3/10 2020, 13:02 (1294 dage siden) @ Frank Poulsen

Nu er jeg ikke stedkendt. Men hvorfor åbner man ikke bare døre til begge sider? så folk slipper for at skulle op over... Og bevarer nuværende perron.


hm .... må jeg spørge om der er noget sted i DK hvor et tog åbner dørene til "begge sider" ?

"Ny perron åbner på Hjallese Station"

af steenth, 3/10 2020, 13:06 (1294 dage siden) @ Steen Nielsen

Nu er jeg ikke stedkendt. Men hvorfor åbner man ikke bare døre til begge sider? så folk slipper for at skulle op over... Og bevarer nuværende perron.

hm .... må jeg spørge om der er noget sted i DK hvor et tog åbner dørene til "begge sider" ?

Det findes. Ballerup og Holte har et spor med perroner på begge sider, hvor dørende åbnes til begge.

"Ny perron åbner på Hjallese Station"

af mikedk2100, 3/10 2020, 13:19 (1294 dage siden) @ steenth

Nu er jeg ikke stedkendt. Men hvorfor åbner man ikke bare døre til begge sider? så folk slipper for at skulle op over... Og bevarer nuværende perron.

hm .... må jeg spørge om der er noget sted i DK hvor et tog åbner dørene til "begge sider" ?


Det findes. Ballerup og Holte har et spor med perroner på begge sider, hvor dørende åbnes til begge.

Og Hundige - men alle 3 er selvfølgelig S-tog-stationer.

"Ny perron åbner på Hjallese Station"

af larsht, 3/10 2020, 13:27 (1294 dage siden) @ mikedk2100

Nu er jeg ikke stedkendt. Men hvorfor åbner man ikke bare døre til begge sider? så folk slipper for at skulle op over... Og bevarer nuværende perron.

hm .... må jeg spørge om der er noget sted i DK hvor et tog åbner dørene til "begge sider" ?


Det findes. Ballerup og Holte har et spor med perroner på begge sider, hvor dørende åbnes til begge.


Og Hundige - men alle 3 er selvfølgelig S-tog-stationer.

Men ikke Holte - der ER en perron, men den har forkert højde i forhold til toget - lidt i stil med København H.

På S-banen åbnes der på begge sider i Ballerup spor 1 og Hundige spor 4

"Ny perron åbner på Hjallese Station"

af glade-koege ⌂, køge, 3/10 2020, 14:19 (1294 dage siden) @ larsht

Nu er jeg ikke stedkendt. Men hvorfor åbner man ikke bare døre til begge sider? så folk slipper for at skulle op over... Og bevarer nuværende perron.

hm .... må jeg spørge om der er noget sted i DK hvor et tog åbner dørene til "begge sider" ?


Det findes. Ballerup og Holte har et spor med perroner på begge sider, hvor dørende åbnes til begge.


Og Hundige - men alle 3 er selvfølgelig S-tog-stationer.


Men ikke Holte - der ER en perron, men den har forkert højde i forhold til toget - lidt i stil med København H.

Ukorrekt.. dørene åbner på begge sider på holte

"Ny perron åbner på Hjallese Station"

af larsht, 3/10 2020, 14:22 (1294 dage siden) @ glade-koege

Nu er jeg ikke stedkendt. Men hvorfor åbner man ikke bare døre til begge sider? så folk slipper for at skulle op over... Og bevarer nuværende perron.

hm .... må jeg spørge om der er noget sted i DK hvor et tog åbner dørene til "begge sider" ?


Det findes. Ballerup og Holte har et spor med perroner på begge sider, hvor dørende åbnes til begge.


Og Hundige - men alle 3 er selvfølgelig S-tog-stationer.


Men ikke Holte - der ER en perron, men den har forkert højde i forhold til toget - lidt i stil med København H.

Ukorrekt.. dørene åbner på begge sider på holte

Åh for pokker - jeg havde spor 1 i hovedet - selvfølgeligt åbner dørene på begge sider i spor 2 :) My bad!!

"Ny perron åbner på Hjallese Station"

af Georg Schmidt, 3/10 2020, 14:31 (1294 dage siden) @ glade-koege

Det ser ud til, at perronerne har samme højde.
[image]
Holte.

"Ny perron åbner på Hjallese Station"

af larsht, 3/10 2020, 14:37 (1294 dage siden) @ Georg Schmidt

Den jeg skrev om (fordi jeg havde glemt spor 2) var den på østsiden af spor 1

"Ny perron åbner på Hjallese Station"

af FS1954, 3/10 2020, 15:12 (1294 dage siden) @ larsht

Mon ikke der ligger sikkerhedsmæssige overvejelser bag - for det er ulige nemmere for lokomotivføreren blot at skulle overvåge den ene side af toget ved afgang end at skulle overvåge begge sider. Desuden risikerer man, at passagerer til/fra Letbanen bruger et holdende tog som gennemgang for at komme hurtigere over sporet.

Godt nok er Hjallese trinbræt i dag utroligt lidt benyttet - jeg bor i nærheden af det, og jeg ser meget få stige af eller på her - men med Letbanens komme vil der også komme flere passagerer, hvoraf de allerfleste formodentlig kommer fra/skal videre med Svendborg-banen.

[image]

Nok om det. Billedet ovenfor viser tilstanden for Letbane-sporene ved Hjallese søndag den 27. september. Skinnerne var lagt ud, men endnu manglede 'fin-tilpasningen'. Den har så fundet sted i løbet af ugen. Fredag den 2. oktober var således omkring ti mand i gang med svejse- og andre arbejder.
I øvrigt ligger skinnerne til det tidligere sidespor for vogne til det lille flaskegas-anlæg formodentlig stadig i krattet lige foran taget til højre. Anlægget tilhørte vist oprindeligt Dalsøgas, siden Kosangas og til sidst BP Gas. Er der nogle, der har billeder af vogne på dette spor?

[image]

Her ses så den ene af de endnu svævende transversaler umiddelbart før den nye endestation.

[image]

Man stadig opleve så eksotiske tog som IC4 på denne strækning. Der er - så vidt jeg kan se - sjældent mere end et par håndfulde passagerer i disse tog, men det er snart historie - så bliver dette også "Arriva-land".

Med venlig hilsen,

FS1954

"Ny perron åbner på Hjallese Station"

af Gæst42, 3/10 2020, 19:33 (1294 dage siden) @ FS1954

Desuden risikerer man, at passagerer til/fra Letbanen bruger et holdende tog som gennemgang for at komme hurtigere over sporet.

Og? Dem der gør det risikere allerhøjst at blive fanget i toget. I Ballerup fungere det faktisk fint at gå igennem og nogle gange kan man endda nå et tog før på den måde.

Avatar

Perron til begge sider

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/10 2020, 16:01 (1294 dage siden) @ Steen Nielsen

Nu er jeg ikke stedkendt. Men hvorfor åbner man ikke bare døre til begge sider? så folk slipper for at skulle op over... Og bevarer nuværende perron.

hm .... må jeg spørge om der er noget sted i DK hvor et tog åbner dørene til "begge sider" ?


Hvis jeg husker rigtigt, findes det (også) et sted på Odderbanen.

M.v.h.

Thomas

Perron til begge sider

af andersj, Aalborg, 3/10 2020, 16:12 (1294 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nu er jeg ikke stedkendt. Men hvorfor åbner man ikke bare døre til begge sider? så folk slipper for at skulle op over... Og bevarer nuværende perron.

hm .... må jeg spørge om der er noget sted i DK hvor et tog åbner dørene til "begge sider" ?

Hvis jeg husker rigtigt, findes det (også) et sted på Odderbanen.

M.v.h.

Thomas

På Aarhus Letbane er det kun på Aarhus Universitetshospital at der åbnes i begge sider ved tog der vender i midterste spor. Der findes dog en del steder på Odder- og Grenåbanen hvor den gamle og høje "jernbaneperron" ligger på den ene side af sporet, og den nye "letbaneperron" på den anden side. Det er bl.a. tilfældet på både Odder og Grenå station.

--
Mvh Anders

Avatar

Perron til begge sider

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/10 2020, 16:22 (1294 dage siden) @ andersj

Nu er jeg ikke stedkendt. Men hvorfor åbner man ikke bare døre til begge sider? så folk slipper for at skulle op over... Og bevarer nuværende perron.

hm .... må jeg spørge om der er noget sted i DK hvor et tog åbner dørene til "begge sider" ?

Hvis jeg husker rigtigt, findes det (også) et sted på Odderbanen.

M.v.h.

Thomas


På Aarhus Letbane er det kun på Aarhus Universitetshospital at der åbnes i begge sider ved tog der vender i midterste spor. Der findes dog en del steder på Odder- og Grenåbanen hvor den gamle og høje "jernbaneperron" ligger på den ene side af sporet, og den nye "letbaneperron" på den anden side. Det er bl.a. tilfældet på både Odder og Grenå station.


Er Mølleparken ikke med letbaneperroner til begge sider?

M.v.h.

Thomas

Perron til begge sider

af Peter Linaa, 3/10 2020, 16:41 (1294 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nu er jeg ikke stedkendt. Men hvorfor åbner man ikke bare døre til begge sider? så folk slipper for at skulle op over... Og bevarer nuværende perron.

hm .... må jeg spørge om der er noget sted i DK hvor et tog åbner dørene til "begge sider" ?

Hvis jeg husker rigtigt, findes det (også) et sted på Odderbanen.

M.v.h.

Thomas


På Aarhus Letbane er det kun på Aarhus Universitetshospital at der åbnes i begge sider ved tog der vender i midterste spor. Der findes dog en del steder på Odder- og Grenåbanen hvor den gamle og høje "jernbaneperron" ligger på den ene side af sporet, og den nye "letbaneperron" på den anden side. Det er bl.a. tilfældet på både Odder og Grenå station.

Er Mølleparken ikke med letbaneperroner til begge sider?

M.v.h.

Thomas

Hvis man kan regne med, hvad der står på Wikipedia, så jo:
https://da.wikipedia.org/wiki/M%C3%B8lleparken_Station

M v h
Peter Linaa

Perron til begge sider

af andersj, Aalborg, 3/10 2020, 16:44 (1294 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nu er jeg ikke stedkendt. Men hvorfor åbner man ikke bare døre til begge sider? så folk slipper for at skulle op over... Og bevarer nuværende perron.

hm .... må jeg spørge om der er noget sted i DK hvor et tog åbner dørene til "begge sider" ?

Hvis jeg husker rigtigt, findes det (også) et sted på Odderbanen.

M.v.h.

Thomas


På Aarhus Letbane er det kun på Aarhus Universitetshospital at der åbnes i begge sider ved tog der vender i midterste spor. Der findes dog en del steder på Odder- og Grenåbanen hvor den gamle og høje "jernbaneperron" ligger på den ene side af sporet, og den nye "letbaneperron" på den anden side. Det er bl.a. tilfældet på både Odder og Grenå station.

Er Mølleparken ikke med letbaneperroner til begge sider?

M.v.h.

Thomas

Jo, den havde jeg glemt.

--
Mvh Anders

"Ny perron åbner på Hjallese Station"

af andersj, Aalborg, 3/10 2020, 14:34 (1294 dage siden) @ Frank Poulsen

Nu er jeg ikke stedkendt. Men hvorfor åbner man ikke bare døre til begge sider? så folk slipper for at skulle op over... Og bevarer nuværende perron.

Sandsynligvis for at undgå at folk tager "genvejen" over sporet til/fra letbanen istedet for gangbroen. Den gamle perron bliver fjernet og der bliver sat hegn op.

--
Mvh Anders

"Ny perron åbner på Hjallese Station"

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 3/10 2020, 15:07 (1294 dage siden) @ andersj

Der findes mange mennesker der vil bruge "genvejen" uanset det kan være forbundet med livsfare, de lever jo
efter "sloganet" Det sker ikke for mig !

"Ny perron åbner på Hjallese Station"

af andersj, Aalborg, 3/10 2020, 15:13 (1294 dage siden) @ Steen Nielsen

Der findes mange mennesker der vil bruge "genvejen" uanset det kan være forbundet med livsfare, de lever jo
efter "sloganet" Det sker ikke for mig !

Men det bliver noget mere besværligt med et høj gitterhegn, i modsætning til hvis man beholdte perroner på begge sider.

--
Mvh Anders

"Ny perron åbner på Hjallese Station"

af Gæst42, 3/10 2020, 19:33 (1294 dage siden) @ andersj

Nu er jeg ikke stedkendt. Men hvorfor åbner man ikke bare døre til begge sider? så folk slipper for at skulle op over... Og bevarer nuværende perron.


Sandsynligvis for at undgå at folk tager "genvejen" over sporet til/fra letbanen istedet for gangbroen. Den gamle perron bliver fjernet og der bliver sat hegn op.

Ufatteligt at man bruger penge på at fjerne en perron fordi man frygter nogle få der tager den over sporet. Så lad det hellere gå udover dem der skal bruge toget.

"Ny perron åbner på Hjallese Station"

af nrk, 4/10 2020, 14:05 (1293 dage siden) @ Gæst42

Jeg benytter selv hjallelse st. flittigt (i øjeblikket pga. Corona rejser dog jeg næsten aldrig med tog) og jeg er for det første meget forbavset over at man som andre allerede har nævnt ikke eksproprierede nogle meter mere så man ville kunne skabe plads til evt. fremtidigt dobbeltspor. hvis det bliver aktuelt i fremtiden skal hele stationen bygges om. (kan se folk har linket til artiklerne fra Fyens Stiftstidende)

for det andet er jeg meget forbavset over at man ikke bare kan gå ind i toget fra begge perroner. Den side hvor letbanen er anlagt, og man derved skal tage over broen for at komme til, er der få industri virksomheder og et par villa veje.

den side hvor perronen nedrives har du hjallelse torv, brugsen, og 12 andels boliger i 3 til 5 etager i gå afstand, for ikke at nævne andels bebyggelserne på Jakob Hansens vej.

hvis man er doven kan man jo altid cykle til den rigtige perron til at starte med, men aligevel..

tænker kollektiv trafik skal gøres nemmere hvis folk gerne vil bruge det ? man kan nok godt argumentere for at det er en bagatel men syntes stadig det er træls

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak