Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hastigheden gennem Roskilde station for tog i retning Holbæk (Generelt)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 22/8 2019, 13:45 (1708 dage siden)

Kan nogen oplyse mig hvad den maksimale hastighed er for tog til/fra Holbæk, gennem Roskilde station.

Så vidt jeg ved er den kun 120 km/t.

Og hvis jeg har ret. Hvad er det som gør at man ikke "bare lige" øger den?

Poul

Hastigheden gennem Roskilde station for tog i retning Holbæk

af Svend, 22/8 2019, 13:56 (1708 dage siden) @ Poul Brandt

Kan nogen oplyse mig hvad den maksimale hastighed er for tog til/fra Holbæk, gennem Roskilde station.

Så vidt jeg ved er den kun 120 km/t.

Og hvis jeg har ret. Hvad er det som gør at man ikke "bare lige" øger den?

Du slår op i TIB-S, som du kan finde på banedanmarks hjemmeside.
Om der er påtænkt hastighedforøgelser gennem Roskilde, kan man vist bedst svare på i Banedanmark, men hvorfor skulle den forøvrigt hæves, hvis/når alle tog er standsende tog?

--
Svend

Hastigheden gennem Roskilde station for tog i retning Holbæk

af Frank Poulsen, 22/8 2019, 13:58 (1708 dage siden) @ Svend

Ja jeg tænkte også hvilke tog mod Holbæk standser ikke i Roskilde (udover enkelte materieltog) og det kan vidst ikke svare sig at gøre en masse ud af det for dem

Avatar

Hastigheden gennem Roskilde station for tog i retning Holbæk

af Schienenwolf, Læsø, 22/8 2019, 14:47 (1708 dage siden) @ Svend

Kan nogen oplyse mig hvad den maksimale hastighed er for tog til/fra Holbæk, gennem Roskilde station.

Så vidt jeg ved er den kun 120 km/t.

Og hvis jeg har ret. Hvad er det som gør at man ikke "bare lige" øger den?

Du slår op i TIB-S, som du kan finde på banedanmarks hjemmeside.
Om der er påtænkt hastighedforøgelser gennem Roskilde, kan man vist bedst svare på i Banedanmark, men hvorfor skulle den forøvrigt hæves, hvis/når alle tog er standsende tog?

Den skal vel så også hæves på alle andre standsningssteder på Nordvestbanen (ekskl. Kalundborg formentlig), med mindre at spørger bare har en eller anden bizar fobi med hensyn at køre gennem specielt Roskilde station med hastigheder under 120 km/t.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Hastigheden gennem Roskilde station for tog i retning Holbæk

af Poul Brandt, Nordsjælland, 22/8 2019, 15:22 (1708 dage siden) @ Svend

Om der er påtænkt hastighedforøgelser gennem Roskilde, kan man vist bedst svare på i Banedanmark, men hvorfor skulle den forøvrigt hæves, hvis/når alle tog er standsende tog?

Det var i forbindelse med Kattegatforbindelsen jeg spurgte. Her er køretiden København-Aarhus 58 minutter ved 300 km/t over Kattegat, og jeg arbejder på at foreslå TRU at rejsetiden reduceres til 55 minutter for at der kan køres efter Timemodel København-Aarhus-Aalborg.

Tak for svar.

Poul

Hastigheden gennem Roskilde station for tog i retning Holbæk

af Svend, 22/8 2019, 18:58 (1708 dage siden) @ Poul Brandt

Om der er påtænkt hastighedforøgelser gennem Roskilde, kan man vist bedst svare på i Banedanmark, men hvorfor skulle den forøvrigt hæves, hvis/når alle tog er standsende tog?


Det var i forbindelse med Kattegatforbindelsen jeg spurgte. Her er køretiden København-Aarhus 58 minutter ved 300 km/t over Kattegat, og jeg arbejder på at foreslå TRU at rejsetiden reduceres til 55 minutter for at der kan køres efter Timemodel København-Aarhus-Aalborg.

.
Nåååh ...... en ny højhastigheds-Kattegatforbindelse. Her kommer det sikkert på tale at bygge en helt ny jernbane til 250-300 km/t. Og den kommer nok (eller sikkert) ikke til at følge de nuværende spor, hverken gennem Roskilde, Tølløse, Holbæk eller Jyderup (eller de andre mellemstationer med for den sags skyld :-) ). Et gæt vil være i trafikkorridoren langs motorvejen.

--
Svend

Avatar

Kattegatforbindelsen og Roskilde

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/8 2019, 19:32 (1708 dage siden) @ Svend

Nåååh ...... en ny højhastigheds-Kattegatforbindelse. Her kommer det sikkert på tale at bygge en helt ny jernbane til 250-300 km/t. Og den kommer nok (eller sikkert) ikke til at følge de nuværende spor, hverken gennem Roskilde, Tølløse, Holbæk eller Jyderup (eller de andre mellemstationer med for den sags skyld :-) ). Et gæt vil være i trafikkorridoren langs motorvejen


Det påregnes, at togene København H-Lejre skal køre på eksisterende skinner:

[image]

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

Kattegatforbindelsen og Roskilde

af Svend, 22/8 2019, 20:27 (1708 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det påregnes, at togene København H-Lejre skal køre på eksisterende skinner:

.
Det vil da være helt skørt, når vi ser på køretider. Men lad nu lige projektet gå i gang, inden vi udtaler os nærmere .........

--
Svend

Kattegatforbindelsen og Roskilde

af Poul Brandt, Nordsjælland, 22/8 2019, 23:21 (1707 dage siden) @ Svend

Det vil da være helt skørt, når vi ser på køretider. Men lad nu lige projektet gå i gang, inden vi udtaler os nærmere .........

Det er muligvis skørt, men har siden 2008 været planen.
Forundersøgelsen er sat igang formedelst 60 mio. kr. Men den inkluderer ikke at se nærmere på banen. Det absolut vigtigste i den er at finde ud af at få gjort broer/tunnel billigere.

Set fra et jernbanesynspunkt vil især valg af en sænketunnel (frem for hængebro) mellem Sjælland og Samsø være vigtig, da det vil betyde at ekstra omkostningen ved at inkludere jernbane i projektet bliver betydeligt mindre.

At man så burde se på 300 og 320 km/t ved samme lejlighed er en helt anden historie, som jeg vil prøve at henlede ministerens opmærksomhed på.

Kattegatforbindelsen og Roskilde

af Svend, 23/8 2019, 00:03 (1707 dage siden) @ Poul Brandt

Det vil da være helt skørt, når vi ser på køretider. Men lad nu lige projektet gå i gang, inden vi udtaler os nærmere .........

.
Der er vist ingen planer. Men tanker måske ........(hvem der så har gjort sig sådanne).....

--
Svend

Kattegatforbindelsen og Roskilde

af tgpsen, 23/8 2019, 09:36 (1707 dage siden) @ Poul Brandt

Det vil da være helt skørt, når vi ser på køretider. Men lad nu lige projektet gå i gang, inden vi udtaler os nærmere .........


Det er muligvis skørt, men har siden 2008 været planen.
Forundersøgelsen er sat igang formedelst 60 mio. kr. Men den inkluderer ikke at se nærmere på banen. Det absolut vigtigste i den er at finde ud af at få gjort broer/tunnel billigere.

Set fra et jernbanesynspunkt vil især valg af en sænketunnel (frem for hængebro) mellem Sjælland og Samsø være vigtig, da det vil betyde at ekstra omkostningen ved at inkludere jernbane i projektet bliver betydeligt mindre.

At man så burde se på 300 og 320 km/t ved samme lejlighed er en helt anden historie, som jeg vil prøve at henlede ministerens opmærksomhed på.


En triple-tunnel mellem Røsnæs, Samsø og Fyns Hoved sammen med en hh-bane København - Lejre - Kalundborg ville måske være en måde at få hh-tog mellem København, Odense og Århus?

Kattegatforbindelsen og Roskilde

af tgpsen, 23/8 2019, 10:43 (1707 dage siden) @ Poul Brandt

En triple-tunnel mellem Røsnæs, Samsø og Fyns Hoved sammen med en hh-bane København - Lejre - Kalundborg ville måske være en måde at få hh-tog mellem København, Odense og Århus?


Nu er bro og tunnel helt ekstremt dyrt, så det vil standse din ide.

Men sig mig engang, hvordan tegner du på et google kort? Det vil jeg gerne lære.

Jeg tegnede de kort for måske ti år siden, så 1) jeg har glemt hvordan og 2) det gøres sikkert anderledes nu.

Tegne på Google maps (var: Kattegatforbindelsen og Roskilde)

af 1993matias ⌂, KH, 23/8 2019, 11:43 (1707 dage siden) @ Poul Brandt

Det er meget enkelt og gratis. Det hedder Google My Maps og kan findes her:
https://www.google.com/maps/about/mymaps/

Du kan tilføje lag, vælge farver, ikoner og linjestørrelse, men det hele er lidt klodset, desværre.

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Kattegatforbindelsen og Roskilde

af ThomasLarsen, 23/8 2019, 13:12 (1707 dage siden) @ Poul Brandt

Du kan tegne ruter ind på krak. Og der kan man også gemme linket bagefter.

Hastigheden gennem Roskilde station for tog i retning Holbæk

af kme, 22/8 2019, 14:02 (1708 dage siden) @ Poul Brandt

Kan nogen oplyse mig hvad den maksimale hastighed er for tog til/fra Holbæk, gennem Roskilde station.

Så vidt jeg ved er den kun 120 km/t.

Jeg mener de 120 km/t er korrekt. Men du skriver "kun 120 km/t". Jeg synes 120 km/t med 30 cm til perronkant er alt rigeligt. Højere hastighed skal kræve et 3. centralspor uden perronbetjening.

Hastigheden gennem Roskilde station for tog i retning Holbæk

af Jens Hansen, 22/8 2019, 14:54 (1708 dage siden) @ kme

Et gæt på Pouls interesse kunne være hans skriverier om Kattegat?

her vil der givet være tog som ikke stopper i Roskilde.

JH

Hastigheden gennem Roskilde station for tog i retning Holbæk

af RasmusD, 22/8 2019, 15:00 (1708 dage siden) @ kme

Hvis toget skal i spor 1 - og det skal de fleste tog mod Holbæk - bliver det hevet ned på 60 km/t på vej ind i Roskilde.

Jeg tør ikke sige hvordan det er, hvis man kommer via spor 2.

Hastigheden gennem Roskilde station for tog i retning Holbæk

af AndreasM, 22/8 2019, 15:48 (1708 dage siden) @ Poul Brandt

Kan nogen oplyse mig hvad den maksimale hastighed er for tog til/fra Holbæk, gennem Roskilde station.

Så vidt jeg ved er den kun 120 km/t.

120 km/t er i spor 3/4 mod Ringsted. Der er kun 100km/t gennem spor 2 mod Holbæk, og 80km/t gennem spor 5 når du kommer fra Holbæk.

Hastigheden gennem Roskilde station for tog i retning Holbæk

af Poul Brandt, Nordsjælland, 22/8 2019, 17:54 (1708 dage siden) @ AndreasM

120 km/t er i spor 3/4 mod Ringsted. Der er kun 100km/t gennem spor 2 mod Holbæk, og 80km/t gennem spor 5 når du kommer fra Holbæk.

Tak Andreas.

Hastigheden gennem Roskilde station for tog i retning Holbæk

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 22/8 2019, 18:11 (1708 dage siden) @ AndreasM


120 km/t er i spor 3/4 mod Ringsted. Der er kun 100km/t gennem spor 2 mod Holbæk, og 80km/t gennem spor 5 når du kommer fra Holbæk.

I en efterhånden ret fjern fortid (mindst 13 år) rodede jeg i et eller andet rettidighedsprojekt, hvor hastigheden i netop spor 2 og spor 5 i Roskilde indgik.

Mener at kunne huske, at de max 100 i spor 2 (og vestenden af spor 5) skyldes sporskifterne/englænderne, der ikke kan befares med højere hastighed i ret stilling. Til gengælg er jeg stensikker på, at de 80 km/t i spor 5 er perrontagets udhæng, der kommer for tæt på referencelinierne for kørende materiel, hvis hastigheden øges. Reglerne her er ret gamle, og ingen har rigtig haft behov, mod eller lyst til at udfordre dem.

Men i princippet burde spor 5 hæves til 100 km/t med et ændret perrontag/andre referencelinier, mens det er sporgeometrisk noget tungere at hæve hastigheden til mere end 100 km/t, uden at reducere funktionaliteten i Roskilde drastisk

/Lasse

Hastigheden gennem Roskilde station for tog i retning Holbæk

af AndreasM, 22/8 2019, 19:18 (1708 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Mener at kunne huske, at de max 100 i spor 2 (og vestenden af spor 5) skyldes sporskifterne/englænderne, der ikke kan befares med højere hastighed i ret stilling.

Nu er jeg på ingen måde sporekspert, men for mig at se har englænderne i 2, 3, 4 og 5 samme geometri, så hvis konstruktionen af en eller anden grund er svagere i 2 og 5's englændere, burde det vel være et spørgsmål om at udskifte til samme type som i 3/4.

Til gengælg er jeg stensikker på, at de 80 km/t i spor 5 er perrontagets udhæng, der kommer for tæt på referencelinierne for kørende materiel, hvis hastigheden øges. Reglerne her er ret gamle, og ingen har rigtig haft behov, mod eller lyst til at udfordre dem.

Men hvorfor starter de 80km/t så allerede ude før den første englænder, i praksis lige efter SI? Det er langt før perronen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak