Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skolerejse med DSB (Generelt)

af Jørgen Pagh Jensen, 22/8 2019, 19:59 (1706 dage siden)

I næste uge skal jeg på lejrskole - og med en DSB skolerejse fra København H til Rødekro. Billetten er gratis, og så kan man jo dårligt brokke sig - men hvor er det dog en mærkelig forbindelse, vi skal med:

[image]


Først troede jeg, at der var bus pgra sporarbejde, men Rejseplanen har ingen problemer med at finde tog hele vejen. Så det må vel handle om pladsmangel.
På hjemturen får vi dog lov at køre med dog - men stadig en underlig og langsom forbindelse. Men den er vel god til prisen.

Avatar

Skolerejse med DSB

af Schienenwolf, Læsø, 22/8 2019, 20:48 (1706 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

I næste uge skal jeg på lejrskole - og med en DSB skolerejse fra København H til Rødekro. Billetten er gratis, og så kan man jo dårligt brokke sig - men hvor er det dog en mærkelig forbindelse, vi skal med:

[image]


Først troede jeg, at der var bus pgra sporarbejde, men Rejseplanen har ingen problemer med at finde tog hele vejen. Så det må vel handle om pladsmangel.
På hjemturen får vi dog lov at køre med dog - men stadig en underlig og langsom forbindelse. Men den er vel god til prisen.

Hvori består det mærkelige? Både København H, Odense og Fredericia er normale skiftestationer.
Forbindelsen er god til den pris, som det offentlige dvs. skatteyderne betaler for jer. Hvis du hellere vil med en direkte og hurtigere forbindelse, så må du tage det op med den nyvalgte trafikminister og bede ham om at få smidt nogle fuldt betalende passagerer ud af de tog, som I som sociale tilfælde gerne vil med. Ellers må du trøste dig med DSB gamle men dog stadig så rigtige slogan: "I toget er tiden din egen".

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Skolerejse med DSB

af Svend, 22/8 2019, 21:00 (1706 dage siden) @ Schienenwolf

Hvori består det mærkelige? Både København H, Odense og Fredericia er normale skiftestationer.
Forbindelsen er god til den pris, som det offentlige dvs. skatteyderne betaler for jer. Hvis du hellere vil med en direkte og hurtigere forbindelse, så må du tage det op med den nyvalgte trafikminister og bede ham om at få smidt nogle fuldt betalende passagerer ud af de tog, som I som sociale tilfælde gerne vil med. Ellers må du trøste dig med DSB gamle men dog stadig så rigtige slogan: "I toget er tiden din egen".

.
Kig lige på rejseplanen igen. Det er nok turen fra Odense til Rødekro med Papugas bus, der henvises til

--
Svend

Avatar

Skolerejse med DSB

af Schienenwolf, Læsø, 22/8 2019, 22:03 (1706 dage siden) @ Svend

Hvori består det mærkelige? Både København H, Odense og Fredericia er normale skiftestationer.
Forbindelsen er god til den pris, som det offentlige dvs. skatteyderne betaler for jer. Hvis du hellere vil med en direkte og hurtigere forbindelse, så må du tage det op med den nyvalgte trafikminister og bede ham om at få smidt nogle fuldt betalende passagerer ud af de tog, som I som sociale tilfælde gerne vil med. Ellers må du trøste dig med DSB gamle men dog stadig så rigtige slogan: "I toget er tiden din egen".

.
Kig lige på rejseplanen igen. Det er nok turen fra Odense til Rødekro med Papugas bus, der henvises til

Måske, måske ikke. I "gamle dage" havde det været en Combus eller en vogn fra DSB Rutebiler, der havde 6dført kørslen, så det er vel kun "underligt" med Papuga, hvis man tror, at de gamle foretagender stadig eksisterer. Jeg så da også helst, at klassen fik lov til at vente på næste togforbindelse med plads, i stedet for at DSB i en anspændt materielsituation og i en periode med en del lejrskoler samarbejder med en privat busvognmand omkring lejrskolekørsel. Det havde været rimeligt, når nu klassen er så glad for at køre med tog. Men havde DSB gjort det i stedet for at yde service, så havde det jo nok også været galt.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Skolerejse med DSB

af Jørgen Pagh Jensen, 22/8 2019, 22:28 (1706 dage siden) @ Schienenwolf

For en gang skyld er jeg næsten enig, selvom du formulerer dig lidt ramsaltet. Det havde da været helt fint med en senere forbindelse, hvis den oven i købet havde været med tog - måske endda direkte. (Absolut intet ønske fra vores side at skulle afsted så tidligt...) Desværre tillader DSB ikke en slags forhandling for at finde den forbindelse, som er optimal for begge parter. Og det er da en anelse fjollet - måske havde der været masser af plads i senere forbindelser - men uden dialog med kunden kommer man jo ingen vegne.

Ups - jeg glemte, at vi ikke er kunder, men sociale tilfælde. Det glæder jeg mig til at fortælle ungerne i morgen. Vi rejser jo på skatteydernes regning. (Det er så bl.a. børnenes forældre.)

Skolerejse med Flixbus

af Togbus, Foldingbro, 23/8 2019, 06:54 (1706 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen
redigeret af Togbus, 23/8 2019, 07:13

Det er ganske udmærket. Bussen afventer jer, også hvis toget I kommer med er forsinket. Og så er det en mulighed for at undervise eleverne i trafikpolitik med håndgribeligt eksempel. God tur.

Det varer nok ikke lang tid inden skolerejserne er helt og holdent er omlagt til busser. DSB skolerejser er en flittig benytter af “busterminalen” ved DGI byen ved Hovedbanegården og når oplevelsen af “rejse” er en bus er der mange gode buskunder i fremtiden for hvem tog er noget underligt noget. Det ligger lige for at udlicitere skolerejserne til konkorrenceudsættelse og mon ikke et busfirma gerne ville byde.

--
- busser når det er billigst

Skolerejse med Flixbus

af kme, 23/8 2019, 21:11 (1705 dage siden) @ Togbus

Det er ganske udmærket. Bussen afventer jer, også hvis toget I kommer med er forsinket.

Ih ja, lad endelig vore børn udsættes for køretøjer der ikke kan bremse og bryder i brand i tide og utide. Politiet laver stort set ikke andet end at udstede kørselsforbud i hobetal mod busser.

Skolerejse med Flixbus

af OnkelJørn, 23/8 2019, 21:45 (1705 dage siden) @ kme

Det er ganske udmærket. Bussen afventer jer, også hvis toget I kommer med er forsinket.

Ih ja, lad endelig vore børn udsættes for køretøjer der ikke kan bremse og bryder i brand i tide og utide. Politiet laver stort set ikke andet end at udstede kørselsforbud i hobetal mod busser.

Det er politiet sikkert ikke helt enig med dig i.

Skolerejse med Flixbus

af Jørgen Pagh Jensen, 23/8 2019, 22:58 (1705 dage siden) @ Togbus

Var det så et argument for, at busrejser egentlig er bedre end togrejser? Eller var det ironi? Det kan jo tænkes i nogle tilfælde, men der er i hvert fald tre udfordringer ved bus i forhold til tog (specielt når man kører med børn):
- nogle kan blive køresyge
- man må ikke spise i bussen
- toiletter er fraværende eller vanskeligt tilgængelige

Og så er der lige det med CO2-belastningen, den tænker børnene (eller ret mange andre) næppe på - men det er da lidt ærgerligt at køre med dieselbus, når nu samfundet har bekostet el-bane hele vejen.

Skolerejse med Flixbus

af Togbus, Foldingbro, 24/8 2019, 06:04 (1705 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Nej. Togrejser kan bestemt være gode.
Der er absolut intet galt ved at tage toget, og netop skoleklasser kan få en god tur ud af det når de kan rende rundt mellem hinanden under turen. Så jeg forstår sagtens dine argumenter. Skoleelever er dog i stigende grad klimaoplyste, men nu er det altså sådan at der pt ikke kører ret mange el-persontog i Sønderjylland for tiden, så det er i dette tilfælde diesel kontra diesel.

At DSB bestiller busser til parallelbefordring langs jernbanestrækninger er og bliver jernbanens nederlag, selvskabt vel at mærke. Absurd, for nu at bruge et modeord med en vis transatlantisk slagkraft.

Og ikke mindst. Jeg nedlægger ikke jernbanen. Det gør jernbanen selv, dog med lovning om at om 10 år er alting (måske) godt. Man kan kun gisne om hvordan transporten foregår om 10 år, men mon ikke vejtransporten er blevet tvunget til mere miljøvenlige udformninger til den tid.

--
- busser når det er billigst

Skolerejse med DSB

af andersj, Aalborg, 22/8 2019, 21:05 (1706 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

I næste uge skal jeg på lejrskole - og med en DSB skolerejse fra København H til Rødekro. Billetten er gratis, og så kan man jo dårligt brokke sig - men hvor er det dog en mærkelig forbindelse, vi skal med:

[image]


Først troede jeg, at der var bus pgra sporarbejde, men Rejseplanen har ingen problemer med at finde tog hele vejen. Så det må vel handle om pladsmangel.
På hjemturen får vi dog lov at køre med dog - men stadig en underlig og langsom forbindelse. Men den er vel god til prisen.

Man skulle jo mene at der var plads i ICL 343 afg. København H 09:52 ank. Rødekro 12:36 - også selvom Sønderborg-delen kun består af 1xIC3 fremfor IR4.

Den anden vej giver god mening, da der er meget god plads nordpå i Flensburg togene (IC 57xx) først på dagen.

Men når man bliver sendt i bus på skolerejser betyder det oftest at der ikke er plads, og at et ekstra togsæt (der jo også skal med tilbage igen) vil være dyrere end at leje en bus.

--
Mvh Anders

Skolerejse med DSB

af Niels Buch, 22/8 2019, 21:15 (1706 dage siden) @ andersj

Undskyld, men det med mærkelige forbindelser for skolerejser, er jo ikke et nyt fænomen.

Da jeg gik på Sønderborg Statsskole skulle vi på tur til Hovedstaden dvs. i 1983. Turen gik fra Sønderborg med et tog der i Tinglev havde forbindelse med IC-toget fra Flensborg til København, MEN vi skulle ikke med det tog, men vente i Tinglev én time til vi kunne komme med et regionaltog til Fredericia, hvorfra vi kunne komme med IC-tog til København. Så lad nu være med at gøre dette til et nymodens problem.

Hilsen
Niels

Skolerejse med DSB

af Gæst42, 23/8 2019, 17:00 (1705 dage siden) @ andersj

Man skulle jo mene at der var plads i ICL 343 afg. København H 09:52 ank. Rødekro 12:36 - også selvom Sønderborg-delen kun består af 1xIC3 fremfor IR4.

Mener du også at der er plads når der allerede skal 6 andre skoleklasser med 343 på mandag, heraf to til Sønderjylland?

Skolerejse med DSB

af kme, 23/8 2019, 00:55 (1706 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

I næste uge skal jeg på lejrskole - og med en DSB skolerejse fra København H til Rødekro. Billetten er gratis, og så kan man jo dårligt brokke sig - men hvor er det dog en mærkelig forbindelse, vi skal med:

Ja, det er lidt sært, men det er vel DSB der betaler hele baduljen. Jeg må tilstå jeg ikke anede at skoler kan komme ud og rejse gratis. Jeg synes det er yderst sympatisk at børn fra mindre bemidlede familier kan være med og det støtter jeg gerne.

Skolerejse med DSB

af andersj, Aalborg, 23/8 2019, 01:11 (1706 dage siden) @ kme

I næste uge skal jeg på lejrskole - og med en DSB skolerejse fra København H til Rødekro. Billetten er gratis, og så kan man jo dårligt brokke sig - men hvor er det dog en mærkelig forbindelse, vi skal med:

Ja, det er lidt sært, men det er vel DSB der betaler hele baduljen. Jeg må tilstå jeg ikke anede at skoler kan komme ud og rejse gratis. Jeg synes det er yderst sympatisk at børn fra mindre bemidlede familier kan være med og det støtter jeg gerne.

Det er Undervisningsministeriet der betaler, og DSB der administrerer.

Vilkår findes i Bekendtgørelse om fribefordring af skoleelever m.fl. (BEK nr 1104 af 27/09/2017)

Bemærk at det gælder alle tog i Danmark undt. metroen og Aarhus Letbane. Det gælder også til en del indenrigsfærger, men ikke til rutebusser. Dvs. skolerne skal selv finansiere transport mellem nærmeste station eller færgehavn og overnatningsstedet.

--
Mvh Anders

Skolerejse med DSB

af Jørgen Pagh Jensen, 31/8 2019, 19:15 (1697 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Her er så afrapportering: Hvordan det gik med omtalte skolerejse. Bemærk at det var to klasser, der rejste sammen, i alt 45 børn og 5 voksne. (Den viste billet er for den ene klasse)

S-toget fra Buddinge 7:37 var lidt overraskende et kort tog trods myldretiden, så mange stod op i forvejen, da vi maste os ind. Det blev ret kaotisk, især pgra den megen bagage, men folk tog det pænt.

IC-tog fra København 8:30 kom sent til perron, og togviserskiltet viste stædigt "Do not board this train" - men vi myldrede frygtløst ind i toget, som heldigvis var det rigtige. Vi havde dog passeret Valby før børn og bagage var på plads.

Bussen fra Odense 10:20 var der ikke. Ringede til Papuga, som beklagede, at vores bus var havnet i Fredericia. De fik dog skaffet en anden bus, og vi nåede Rødekro 12:30 - en halv time forsinket.

Hjem fra Rødekro 9:25 - det havde været rart, hvis der havde været en eller anden markering af, hvor på den lange perron, toget ville holde. Spurgte nogle lokale, som mente, at toget holdt på midten. Til alles overraskelse holdt det enlige IC3-sæt dog helt nede i enden af perronen - så det tog sin tid at flytte børn og bagage derhen. Vi forsinkede toget, men hvis skyld er det? Det nærmeste toilet var aflåst.

I Fredericia gik togskiftet heldigvis smertefrit, og toget afgik næsten til tiden. Det kom dog længere og længere bagud og var i København H et kvarter for sent. Nu var den dør, vi var gået ind af, blevet aflåst - så vi skulle lige bakse børn og bagage gennem en vogn til næste dør.

Vi nåede dog den planlagte S-tog, der var endda siddeplads til de fleste - og Buddinge blev nået til tiden.

Så alt i alt var det en god rejse til prisen. Men hvis man ligefrem skulle betale for en sådan rejse, så er der altså plads til forbedringer...

Skolerejse med DSB

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 1/9 2019, 08:28 (1697 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Tak for rapporten
Kan da virkelig undre sig over døre plusligt bliver låst, med mindre der er fejl på å dem

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak