DSB masseaflyser S-tog i hele efteråret (Generelt)

af morten2665, lørdag 24. august, 2019, 18:42 (467 dage siden)

Servicen bliver desværre ringere og ringere - det er ligesom om DSB ikke længere magter opgaven :-|

https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-...

Fra onsdag den 21. august til og med søndag den 3. november kører der færre tog på flere S-togslinjer. Det skyldes mangel på personale samt det forsinkede byggeri af letbanen i Lyngby:

Linje F kører på hverdage i dagtimerne mellem Hellerup og Ny Ellebjerg kun hvert 10. minut
Linje Bx er aflyst
Linje A kører ikke på hverdage i dagtimerne mellem Hundige og Solrød Strand
Linje C kører i weekenderne mellem Frederikssund og Klampenborg kun hvert 20. minut
Linje B kører lørdag den 28. og søndag den 29. september kun hvert 20. min

DSB masseaflyser S-tog i hele efteråret

af KKLD, lørdag 24. august, 2019, 19:08 (467 dage siden) @ morten2665

Hvor meget ekstra personale kan det da lige kræve? Det er ret mange aflysninger.

DSB masseaflyser S-tog i hele efteråret

af glade-koege ⌂, køge, lørdag 24. august, 2019, 20:07 (467 dage siden) @ morten2665

Ca 10% af alle lkf har sagt op.. så er pt ikke personale til andet

DSB masseaflyser S-tog i hele efteråret

af KKLD, lørdag 24. august, 2019, 20:34 (467 dage siden) @ glade-koege

Det var da mange. Hvorfor?
Og det kommer forhåbentligt ikke til at stå på længere tid end det, de har skrevet?

DSB masseaflyser S-tog i hele efteråret

af Peter Christensen, lørdag 24. august, 2019, 21:07 (467 dage siden) @ KKLD

Det var da mange. Hvorfor?

Mit helt eget bud baseret på dagspressen er, at nogle ikke er tilfredse med arbejdsforholdene.
Først en forringet overenskomst, senere rod i lønudbetalingen.
Det er ikke fremmende for at holde på folk......eller få andre til at søge stillingerne.

DSB masseaflyser S-tog i hele efteråret

af RasmusD, lørdag 24. august, 2019, 21:50 (467 dage siden) @ Peter Christensen

Det hjælper heller ikke rekrutteringen at man politisk har besluttet at afskaffe jobbet som lokomotivfører på s-tog.

DSB masseaflyser S-tog i hele efteråret

af Karsten Jensen, søndag 25. august, 2019, 14:16 (466 dage siden) @ RasmusD

Det hjælper heller ikke rekrutteringen at man politisk har besluttet at afskaffe jobbet som lokomotivfører på s-tog.

Det tror jeg ikke at de skal frygte kommer til at ske.
I hvert fald ikke i hovedparten af de nuværendes lokoførers arbejdsliv.

DSB masseaflyser S-tog i hele efteråret

af RasmusD, søndag 25. august, 2019, 22:18 (466 dage siden) @ Karsten Jensen

Jeg er heller ikke optimistisk i forhold til tidshorisonten for førerløse s-tog. Men udover banefolk og -entusiaster, hvem kan så gennemskue det? Menigmand tror at førerløse s-tog er lige om hjørnet, og det gør det svært at rekruttere folk.

Mig bekendt måtte man tidligere i år opgive at starte et nyt elevhold op, fordi der ikke var kandidater nok.

DSB masseaflyser S-tog i hele efteråret

af mikedk2100, søndag 25. august, 2019, 22:27 (466 dage siden) @ RasmusD

Mig bekendt måtte man tidligere i år opgive at starte et nyt elevhold op, fordi der ikke var kandidater nok.

Er der samme krav til ansøgeren, uanset om man vil uddannes som lokofører til S-tog eller til de “rigtige” tog?

DSB masseaflyser S-tog i hele efteråret

af RasmusD, mandag 26. august, 2019, 06:53 (465 dage siden) @ mikedk2100

Ja. Det er samme uddannelse, samme krav. S-tog er også "rigtige" tog.

DSB masseaflyser S-tog i hele efteråret

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, mandag 26. august, 2019, 08:18 (465 dage siden) @ RasmusD

Ja. Det er samme uddannelse, samme krav. S-tog er også "rigtige" tog.

Spørgsmålet er blot hvor længe man kan opretholde de samme krav til både S-tog og 'Tog'. ?

Når CBTC er fuldt indfaset, så er lokomotivførerens opgave reduceret til at skulle trykke på en knap ved afgang fra stationen - alt andet er automatisk.

Det kan selvfølgelig forekomme nedbrud i CBTC, men her bliver opgave nok udelukkende af føre toget frem til næste station - den videre drift til blive varetaget af togbusser.

DSB masseaflyser S-tog i hele efteråret

af mikedk2100, mandag 26. august, 2019, 08:54 (465 dage siden) @ Henrik Hansen

Ja. Det er samme uddannelse, samme krav. S-tog er også "rigtige" tog.


Spørgsmålet er blot hvor længe man kan opretholde de samme krav til både S-tog og 'Tog'. ?

Når CBTC er fuldt indfaset, så er lokomotivførerens opgave reduceret til at skulle trykke på en knap ved afgang fra stationen - alt andet er automatisk.

Det kan selvfølgelig forekomme nedbrud i CBTC, men her bliver opgave nok udelukkende af føre toget frem til næste station - den videre drift til blive varetaget af togbusser.

Ja jeg tænkte det samme. Som jeg nævnte i en anden tråd, så er kravene til at være tunnelbanefører i Stockholm noget lempeligere, og de er vel ret så sammenlignelige (S-banen og Tunnelbanan) - især når CBTC er helt indført. I Stockholm skal man blot være fyldt 20 år, have helbred, syn og hørelse i orden og så ellers bestå en psykologisk test inden 11 ugers uddannelse - derefter er man "dørlukker" på Tunnelbanan.

Og så er det måske lidt overkill, at kræve både gymnasieluddannelse og yderligere 11 måneders uddannelse inden man bliver "dørlukker" på et S-tog.

DSB masseaflyser S-tog i hele efteråret

af Vollensir, mandag 26. august, 2019, 16:33 (465 dage siden) @ mikedk2100

Før i tiden startede man ofte med at kører S-tog nogle år inden man kom ud på de lange skinner. Og inden den tid var de fleste lokofører også ude og ranger med MH og senere MT.

Inden MY skolen fulgte, hvor der bl.a. skulle kunne forklares hvordan el-diagrammer, trykluftudstyr m.m. Virkede og hvordan de var opbygget.

Lyder bare ikke særlig godt hvis der ikke var nok egnede til at besætte et hold nye lokomotivfører. Så engang en udsendelse i tv hvor politiet søgte nye betjente, ham politimesteren de snakkede med bagefter var rystede over unge menneskers viden om det danske samfund. Ud af 400 ansøger kunne de bruge 35-40 stykker...

DSB masseaflyser S-tog i hele efteråret

af mikedk2100, tirsdag 27. august, 2019, 08:46 (464 dage siden) @ Vollensir

Før i tiden startede man ofte med at kører S-tog nogle år inden man kom ud på de lange skinner. Og inden den tid var de fleste lokofører også ude og ranger med MH og senere MT.

Inden MY skolen fulgte, hvor der bl.a. skulle kunne forklares hvordan el-diagrammer, trykluftudstyr m.m. Virkede og hvordan de var opbygget.

Lyder bare ikke særlig godt hvis der ikke var nok egnede til at besætte et hold nye lokomotivfører. Så engang en udsendelse i tv hvor politiet søgte nye betjente, ham politimesteren de snakkede med bagefter var rystede over unge menneskers viden om det danske samfund. Ud af 400 ansøger kunne de bruge 35-40 stykker...

Nu ved vi jo ikke, om der ikke var egnede nok eller om der ikke var ansøgere nok. RasmusD skrev blot "Mig bekendt måtte man tidligere i år opgive at starte et nyt elevhold op, fordi der ikke var kandidater nok."

Men selvfølgelig, hvis de unge både skal gå 3 år i gymnasiet, for derefter i 11 måneder at lære om trykluftudstyr mv, før de kan sætte sig foran i et semiautomatisk S-tog, hvor de reelt blot skal lukke dørene og sætte toget i gang, så forstår jeg godt, at det ikke er attraktivt i forhold til at læse videre og blive noget, hvor man også kan bruge sin gymnasielle uddannelse - groft sagt.

DSB masseaflyser S-tog i hele efteråret

af RasmusD, tirsdag 27. august, 2019, 11:01 (464 dage siden) @ mikedk2100

Nu kører store dele af S-togsnettet jo stadig efter SR. Men jo, selv med det i mente kan det godt virke lidt omsonst at S-togsfører skal lære om Stop Og Ryk Frem, automatisk sikrede overkørsler og trykluftsbremser, så ingen af delene forekommer på S-banen.

På den anden side er lokomotivføreruddannelsen generel, så førerne fra S-tog kan tage deres licens og uddannelse videre med til en anden operatør, om det så er DSB F&R, Lokaltog eller nogle andre.

Derudover, så er det de færreste på uddannelsen der kommer direkte fra gymnasiet. Dels fordi der er et alderskrav på 20 år. Men langt de fleste har været på arbejdsmarkedet i mange år inden for andre fag, og har besluttet at skifte retning.

DSB masseaflyser S-tog i hele efteråret

af Bruger4711, mandag 26. august, 2019, 08:49 (465 dage siden) @ glade-koege

Ca 10% af alle lkf har sagt op.. så er pt ikke personale til andet


Hvor har du det tal fra?

DSB masseaflyser S-tog i hele efteråret

af KKLD, søndag 25. august, 2019, 00:21 (467 dage siden) @ morten2665

https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-...

"Her til aften og i nat er der desværre flere aflysninger på linje A, B og C.

Der kommer til at køre Togbusser istedet for nogel af de aflyste S-tog.

Linje A
Fra København H mod Hillerød kører der Togbusser med afgang fra København H ca. kl. 03.03 og 03.33
Fra Hillerød mod København H kører der Togbusser med afgang fra Hillerød ca. kl. 04.20 og 04.50

Linje B
Fra København H mod Høje Taastrup kører der Togbusser med afgang fra København H ca. kl. 02.22 og 02.52
Fra Høje Taastrup mo København H kører der Togbusser med afgang fra Høje Taastrup ca. kl. 03.00 og 03.30

Linje C
Fra København H mod Klampenborg kører der Togbusser med afgang fra København H ca. kl. 23.38, 23.58 og 00.18
Fra Klampenborg mod København H kører der Togbusser med afgang fra Klampenborg ca. kl. 00.07, 00.27 og 00.47

Se yderligere ændringer på Rejseplanen"

DSB masseaflyser S-tog i hele efteråret

af Rørvig Station, tirsdag 27. august, 2019, 10:20 (464 dage siden) @ morten2665

Hørt i perronhøjtalerne: Linje F kører med færre togafgange end normalt. Dette skyldes fejl på togpersonalet.

"Fejl på togpersonalet" - hvad dækker det over - fejl hos ledelsen? Man må vel planlægge ud fra ferie, opsigelser og sygefravær-

Tja færre tog end "normalt": Der er kørt med 10 min-drift i månedsvis. Så 10-min-drift er det normale.

DSB masseaflyser S-tog i hele efteråret

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, tirsdag 27. august, 2019, 17:31 (464 dage siden) @ morten2665

Servicen bliver desværre ringere og ringere - det er ligesom om DSB ikke længere magter opgaven :-|

Følgende kronik fra to anonyme DSB-medarbejdere kan læses herunder:

https://arbejderen.dk/node/178826?fbclid=IwAR2IsikNE5bL2R0zK2J-kGmVxp6s1rAyeehUQOSWOJug...

Der er ikke så meget nyt, det meste er vist kendt i forvejen, men DSBs ledelses tilgang til medarbejderne er alligevel skræmmende.

Ledelsen foretager systematisk overvågning af medierne, for at finde de medarbejdere der skriver noget kritisk om DSB, og disse indkaldelses herefter til samtaler og advarsler.

Sygdom er ikke længere acceptabelt hos DSB, hvis en medarbejder er syg 2 gangen indenfor ½ år, også kun af en dags varighed, så skal der afholdes sygesamtaler - børns sygdom tæller også med.

Af de passager vente funktioner, så er det alment kendt, at DSB ikke længere er i stand til at klargøre sine tog, de bliver sendt af sted med fejl igen og igen. Kravet er pt. er kun et virksomt toilet i et IC3 togsæt.

Alt imens stiger udgifterne til specielt IT-konsulenter, hvor udgiften i 2018 var 252 mio. kr - i 2015 var den på 125 mio. kr.

4 opsigelser d.d mere

af glade-koege ⌂, køge, fredag 30. august, 2019, 15:46 (461 dage siden) @ morten2665

Så spændt på om det snart er muligt at køre s-tog overhoved jo når der ikke kommer nye ansatte ind

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen