Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En tur til Chile V (Generelt)

af Hans T. Møller, Risskov, 26/8 2019, 07:39 (1699 dage siden)

Jeg må se at få tingene rundet af, men først vil jeg igen sige tak for anerkendende ord og indlæg so far!

Jeg har tænk mig at slutte tråden med:

1. Overblik, tilføjelser, kommentarer og rettelser
2. Noget om litteratur og kilder
3. Historien om en handel, der involverede De chilenske Statsbaner og Danmark
4. Generelle betragtninger


I dag ser vi på punkt 1:

Til trådens afsnit I: har jeg kun et par bemærkninger:

Tacna-Arica kører mig bekendt fortsat.

Iquique-Pintados ser ikke længere ud til at være farbar for tog. På Google Earth er sporet ved at blive dækket af sand, og man har parkeret biler på det. Hvis udflugtstoget ikke længere kører, har Chile mistet en turistattraktion.

Sporvognen i Iquique fungerer formentlig stadig.

Tocopilla-banen er i drift og har fået nye ellokomotiver, så mon ikke dens eksistens er sikret? Jeg kan lige nævne, at salpeteret. som banen transporterer, produceres på et stort værk i Maria Elena, og kun en trediedel af strækningen er elektrificeret. Tog fra Maria Elena skifter trækkraft på stationen Tigre.

Chañaral-banen er formentlig fortsat i drift - men det er nok den mest usikre. Den har ikke så meget at køre med.

FCAB kører stadig kobber fra Chuquicamata-minen til udskibning i Antofagasta, og muligvis er der nu også grænseoverskridende trafik fra Bolivia. Strækningen fra Antofagasta til forskellige virksomheder i Mejillones ser også ud til at være i brug.

(Man skulle tro, at miner var sikre brugere af jernbaner, men det er langtfra tilfældet. De store kobberminer Collahuasi og Escondida benytter lastbiler. Førstnævnte havde indtil 1958 jernbaneforbindelse til grænsestationen Ollaguë på FCAB, og denne strækning var Verdens højest beliggende.)


Til trådens afsnit II: har jeg også kun lidt bemærkninger:

På Google Earth ser det ser ud til, at stationsterrænet i Copiapó nu er ryddet. Et enkelt spor er tilbage.

Der kører mig bekendt fortsat tog mellem Los Colorados-jernminen og havnen i Huasco - samt mellem Romeral-minen og havnen i Coquimbo.

Der kører også tog fra kobberminen i Rio Blanco til Los Andes. Denne mine udvinder ikke kobber ved hjælp af svovlsyre men benytter en proces, der kaldes ”frothing” - ”skumning”:

Kobberertsen males til pulver og blandes med vand. Derefter tilsættes slammet vandskyende ”reaktorer”, som binder kobbermolekylerne til sig. Så hældes blandingen i et kar, og der blæses luft gennem dets bund, hvorefter kobberet stiger op til overfladen som skum. En forsimplet forklaring - men princippet skulle være rigtigt.

Skummet har et indhold på godt 30% rent kobber. Det køres med tog til Los Andes, hvor det omlades og fortsætter på bredsporet til smelteriet i Chagres. Med et kobberindhold på 30% kan det godt betale sig at foretage en traditionel opvarmning og udsmeltning.

Fra Chagres køres kobberet til Llay-Llay på strækningen Valparaiso-Santiago.


[image]

Et FEPASA-lokomotiv hviler ud i Llay-Llay. (Jeg må hellere bringe lidt billeder, ellers falder folk bare fra.)


Lidt kommentarer til trådens afsnit III:

Trafikken på strækningen Valparaiso-Santiago er fortsat:

Nærtrafik Valparaiso-Limache
Godstrafik Valparaiso Santiago (containere)
”Kobbertog” Llay-Llay - San Pedro

Fra San Pedro køres kobberet videre af en sidebane til udskibning i Puerto Ventanas. Oprindeligt var denne strækning en privatbane, som gik til badestedet Quintero. Den blev ret hurtigt overtaget af staten, og da man anlagde Viña del Mars flyveplads, måtte strækningen omlægges til sin nuværende endestation.

Santiagos metro og jernbanemuseum fungerer som beskrevet. En par metrolinjer er forlænget, og en ny (linje 6) er kommet til, siden jeg var dernede.


[image]

Nummerplader på De chilenske Statsbaners damplokomotiver er ligesom DSBs støbt i messing. ”M.S.B.” står for ”Maestranza San Bernardo” - centralværkstedet, der vedligeholdt maskinen.


Til trådens afsnit IV har jeg en rettelse til afsnittet om Talca-Constitución:

Der gik kun meterspor fra Talca til San Clemente. I 1948 blev strækningen ombygget til bredspor og forlænget til Perquin.

Jeg har også en rettelse til afsnittet om Temuco-Victoria:

Det var i 1598 at mapucherne gik til modangreb, og først i 1641 at man enedes om at betragte Bio-Bio som grænse. Jeg huskede simpelthen forkert...

Ellers er situationen mig bekendt:

Godtrafik på strækningen Santiago-San Antonio og på Sydbanen med tilhørende sidebaner fortsætter.
Strækningen Santiago-Nos er moderniseret og betjenes nu af førerløse nærtrafik-tog.
Nærtrafik Santiago-Rancagua og fjerntog Santiago-Chillán kører fortsat

Metersporsbanen Talca-Constitución overlever

Nærtrafiktog fra Concepción til Talcahuano, Coronel og Laja er også i drift.

Det samme gælder nærtrafikken Temuco-Victoria.

Jeg ved fortsat ikke, om broen over Toltén er repareret, så tog kan fortsætte mod syd fra Temuco.

(fortsættes)

En tur til Chile V - litteratur

af Hans T. Møller, Risskov, 27/8 2019, 08:42 (1698 dage siden) @ Hans T. Møller

Der er efterhånden skrevet en del om jernbaner i Chile. Det følgende er ikke en komplet bibliografi, men et udvalg af den litteratur, som jeg har stående i reolen:


[image]

Starter vi i billedets øverste venstre hjørne, finder vi på engelsk:

Donald Binns: The Nitrate Railways Company Limited. Historien om den vigtigste salpeterbane i det nordligste Chile med udgangspunkt i Iquique.

Martin Coombs & David Sinclair: Railways at the End of the World. En gennemgang af samtlige jernbaner i den sydligste del af Chile og Argentina.

Wiliam F. Simms: The Railways of Chile. Summarisk gennemgang af strækninger og trækkraft.

J. M. Turner & R. F. Ellis: The Antofagasta (Chili) & Bolivia Railway. FCABs historie med hovedvægt på trækkraften.

Harold Blakemore; From the Pacific to La Paz. Historien om FCAB, med hovedvægt på virksomhedsdriften. Det engelsk ejede og ledede selskab blev ofte set som et forbillede, som chilenerne kunne lære noget af.

På spansk:

Ian Thompson & Dietrich Angerstein: Historia del Ferrocarril en Chile. Et standardværk om jernbanerne i Chile, som måske virker lidt ustruktureret, men det er den mest informative bog om emnet jeg kender.

Pierre Lacoste: El Ferrocarril Trasandino. Beretningen om banen fra Los Andes til Mendoza. Jernbanerne mellem Chile og nabolandene var ikke alene præget af driftsmæssige problemer - der kunne falde en del sne i Andesbjergene - men også af politiske uenigheder.

Den chilenske jernbaneklub ACCPFs blad ”En Tren” udkom noget uregelmæssigt fra 1992 og fremad, og jeg ved faktisk ikke, om det stadigt eksisterer? Indholdet varierer, men der er bestemt ”guldkorn” at hente.

De chilenske statsbaners ”Guia de Veraneante” - ”Feriegæstens guide” - var et lille hæfte, som De chilenske Statsbaner udgav 1930-74 med informationer om togforbindelser, hoteller, seværdigheder o.s.v., og som kunne købes på alle større stationer. Jeg har udgaven fra 1954.

”Historia de los Ferrocarriles de Chile” er et værk udgivet af De chilenske Statsbaner i 1943. Bogen minder om vort hjemlige jubilæumsskrift ”De Danske Statsbaner 1847-1947”, men den medtager også de private jernbaner, der eksisterede på udgivelsestidspunktet. Hvorfor man valgte at udgive den netop i '43, har jeg endnu ikke fundet ud af?

Efter at De chilenske Statsbaner var blevet oprettet i 1884, udsendte de hvert år en beretning til den ansvarlige minister. Jeg har årsberetningen fra 1946, og her er interessante statistikker, for eksempel ankommende og afsendt gods samt billetsalg for hver eneste station på de statsejede baner.

Anden litteratur:

Gustave Verniory: ”Dix Années en la Araucanie”. Jeg fik bogen i julegave og har desværre endnu ikke fået læst den. Forfatteren var belgier og ingeniør og arbejdede på den chilenske Sydbane 1889-99.

Ikke med på billedet:

Vor hjemlige globetrotter Hakon Mielche besøgte Chile i 1937 og skrev bogen ”Kondorens Land” om turen. Han besøger Chiloë, kører i tog fra Puerto Montt til Santiago, ser Viña del Mar og Valparaiso, tager toget til Antofagasta og har en længere beskrivelse af salpeterværket i Maria Elena.

Der findes naturligvis en del netressourcer. Kan man læse spansk, vil jeg anbefale

Santiago Marin Vicuña: Los Ferrocarriles de Chile, som udkom i 1916 og beskriver Chiles jernbaner på dette tidspunkt.

(fortsættes)

En tur til Chile V - den chilenske forbindelse

af Hans T. Møller, Risskov, 28/8 2019, 08:32 (1697 dage siden) @ Hans T. Møller

OK, overskriften er clickbait, men man må jo følge med tiden...

I midten af 1930'rne blev det besluttet, at De chilenske Statsbaner skulle oprette en søfartsafdeling, og den 1. januar 1939 begyndte sejladsen.

Der var to ruter, dels en lang mellem Arica i nord og Punta Arenas i syd med anløb af de større havne undervejs, dels en lokal mellem Puerto Montt og havnebyerne syd herfor.

Forinden var man gået på jagt efter brugt tonnage - og nu kommer det interessante: De chilenske Statsbaner købte de to fartøjer S/S Østbornholm og S/S Nordbornholm af A/S Det Østbornholmske Dampskibsselskab.

Hvorfor hentede man skibe i det fjerne Danmark? Man skulle tro, at der i de kriseramte 30'erne var mange og mere nærliggende muligheder. Jeg kunne godt tænke mig at efterforske ”den chilenske forbindelse”, og måske er der nogen i forum, som har ideer til, hvor man skal lede?

De to danske skibe blev omdøbt til ”Chacao” og ”Canal Trinidad” og indsat på lokalruten fra Puerto Montt. Chacao blev videresolgt i 1948, Canal Trinidad blev øjensynligt moderniseret og omdøbt til ”Trinidad” i 1957. I 1968 blev hun ophugget.

Her er et postkort med den moderniserede Trinidad (ex. Nordbornholm) og et ringe billede af Chacao (ex. Østbornholm), som må stamme fra en eller anden bog:


[image]

[image]

(fortsættes)

En tur til Chile V - slut på turen

af Hans T. Møller, Risskov, 29/8 2019, 08:13 (1696 dage siden) @ Hans T. Møller

Det var en masse ord og ikke så mange billeder og data. Det har muligvis hægtet nogle af undervejs.

Jeg tror imidlertid, at det er vigtigt holde liv i sproget, så alt ikke reduceres til billeder og animationer og film på den ene side - og tabeller, regneark og databaser med tekniske data på den anden.

Der er bestemt ikke noget galt med billeder og data, men som den amerikanske litteraturkritiker Svend Birkerts skriver et sted:

”Language is the ozon layer of the soul, and we thin it at our peril.”
___________

Og så er turen til Chile slut, men hvis nogen nu har kommentarer og spørgsmål, vil jeg naturligvis gerne svare.


[image]

Mapocho-banegården i Santiago er nu indrettet som udstillingscenter. Det er godt, at bygningen er bevaret, men det ville have været bedre, hvis der stadig gik tog til Valparaiso herfra.

En tur til Chile V - slut på turen

af Niels Munch, 29/8 2019, 08:25 (1696 dage siden) @ Hans T. Møller

Kære Hans,

Mange tak for, at du tog os med til Chile og gennem en velfortalt beretning skaffede os indsigt i et mangfoldigt jernbanevæsen i et land, jeg næppe når at besøge.

Bedste hilsener
Niels

En tur til Chile V - slut på turen

af Niels, Aarhus, 29/8 2019, 09:01 (1696 dage siden) @ Hans T. Møller

Hej Hans

Også fra undertegnede skal der lyde en stor tak for en helt igennem flot fortælling om Chiles jernbanehistorie.
Sydamerika og Chile står højt på min rejseliste, så din beretning har givet inspiration til at besøge mange nye steder, som jeg indtil nu ikke havde kendskab til

Tak for det.

Venlige hilsner
Niels Højklint

--
Niels

"US$5bn ‘Chile On Rails’ strategy unveiled"

af Niels Munch, 13/9 2019, 09:39 (1681 dage siden) @ Hans T. Møller

Railway Gazette International 9 September 2019:

"US$5bn ‘Chile On Rails’ strategy unveiled
CHILE: President Sebastian Piñera has announced an ambitious US$5bn ‘Chile On Rails’ strategy which includes 25 investment projects covering 1 000 km of railway.

The aim is to triple ridership to 150 million passengers/year by 2027, double freight to more than 21 million tonnes/year and end operator EFE’s long standing operational deficit."


Læs hele artiklen her: https://www.railwaygazette.com/infrastructure/us5bn-chile-on-rails-strategy-unveiled/54... .


M.v.h.
Niels

"US$5bn ‘Chile On Rails’ strategy unveiled"

af Hans T. Møller, Risskov, 17/11 2019, 10:17 (1616 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels

Tak for link'ene til artikler om Chile.

Den chilenske regering nu vil bruge fem milliarder $ på modernisering af landets jernbaner - og det er jo glædeligt.

Den 3. september kørte præsident Sebastian Piñera sammen med ministeren for transport og telekommunikation, Gloria Hutt Hesse, i særtog til Melipilla på strækningen Santiago-San Antonio, hvor han offentliggjorde planen i en tale. Den kan læses (og høres) på hans officielle site.

Vi har besøgt de fleste af de strækninger, som er omfattet af moderniseringsplanerne:

Nærtrafikstrækningen fra Valparaiso til Limache skal forlænges til Quilotta. (Mit oprindelige indlæg kan siges at have foregrebet denne udvikling: Jeg kom jo fejlagtigt til at skrive, at ”Quilotta” var endestation!)

I den anden ende af strækningen fra Valparaiso til Santiago vil man undersøge, om det er muligt at drive nærtrafik mellem Santiago og TilTil, 48 km ude ad strækningen. I 1990-94 blev der gjort et lignende forsøg, men passagergrundlaget var åbenbart for lille - dengang.

strækningen Santiago-San Antonio planlægger man nærtrafik mellem Santiago og Melipilla. Vi befinder os i en tæt befolket del af Chile, så mon ikke planen bliver realiseret?

Nyt materiel skal åbenbart sættes ind i fjerntrafikken mellem Santiago og Chillán.

Metersporet mellem Talca og Constitución skal moderniseres, og banen skal have nyt rullende materiel. Det vil selvfølgelig tage lidt af charmen, at de gamle Ferrostaal-skinnebusser udrangeres. Men mon ikke de fleste i forum vil give mig ret i, at det er bedre at modernisere end at nedlægge?

Nærtrafikken omkring Concepción skal moderniseres og udvides med en ny linie til Lirquen, en 15 km ude ad strækningen mod Chillán.

Lokaltrafikken mellem Victoria og Temuco tænkes forlænget til Gorbea, godt 40 km syd for Temuco. Broen over Toltén-floden må så være istandsat - eller i det mindste må en istandsættelse være planlagt.
_________

Hvis nogle skulle komme til Chile i de kommende år, ville det være fint med en rapport dernede fra. Vil man være helt sikker på situationen i Latinamerika, skal man være på stedet, spørge sig for, bruge øjne, ører og kamera - og være forberedt på både negative og positive overraskelser...

Bedste hilsner

"Chile calls tenders for broad-gauge bi-mode trainsets"

af Niels Munch, 4/10 2019, 09:57 (1660 dage siden) @ Hans T. Møller

Railway Gazette International 1 October 2019:

"Chile calls tenders for broad-gauge bi-mode trainsets
CHILE: Empresa de los Ferrocarriles del Estado has called tenders for a fleet of passenger trains to replace the rolling stock currently used on its long-distance Santiago – Chillán service. The requirement is for six bi-mode trainsets of four or five cars with capacity for at least 250 passengers."


Se hele artiklen her: https://www.railwaygazette.com/news/chile-calls-tenders-for-broad-gauge-bi-mode-trainse... .


M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak