Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"Ny station indviet – på mandag er det slut med togbusser" (Jernbanen i dag)

af Niels Munch, 1/9 2019, 12:05 (1698 dage siden)

TV2 Øst 31.08.2019:

"Ny station indviet – på mandag er det slut med togbusser
Stationen i Vordingborg er blevet renoveret, og fra på mandag kører der igen tog til og fra Næstved."


Læs videre samt se TV-indslag her: https://www.tv2east.dk/artikel/ny-station-indviet-paa-mandag-er-det-slut-med-togbusser .


M.v.h.
Niels

"Ny station indviet – på mandag er det slut med togbusser"

af Gæst19, 1/9 2019, 21:31 (1698 dage siden) @ Niels Munch

Banedanmark fortæller nu:


Åbningen af Vordingborg-Næstved udskudt med et døgn


PASSAGERERNE MÅ VÆBNE SIG MED LIDT MERE TÅLMODIGHED, INDEN DE KAN TAGE DEN GENÅBNEDE BANE I BRUG. BANEDANMARK ER KLAR MED KAFFE MANDAG MORGEN.


Under de sidste afprøvninger af jernbanen mellem Vordingborg og Næstved viste der sig fejl i signalanlægget, og derfor forventer vi først, at togene kører tirsdag morgen

"Da vi gennemgik signalanlægget, fandt vi en del fejl, og de skal naturligvis rettes, inden vi kan køre. Det er ærgerligt, og vi er rigtig kede af, at vi bliver nødt til at bede passagererne om yderligere et døgns tålmodighed med os, siger Klaus S. Jørgensen, projektdirektøt i Ringsted-Femern Banen.
Udbygningen af Ringsted-Femern Banen vil på sigt give passagererne kortere rejsetider, færre forsinkelser og sikre en mere stabil drift, når den står færdig. Det vil gøre en stor forskel både for den enkelte passager og for hele regionen og gøre det nemmere og hurtigere at komme til og fra København og binde det danske transportnet endnu tættere sammen med det øvrige Europa.


Forventer at køre tirsdag
På tirsdag forventer vi, at togene igen kører mellem Næstved og Vordingborg.
Mellem Vordingborg og Orehoved fortsætter togbusserne med at køre frem til og med den 7. september. Derefter kører der togbusser mellem Orehoved og Nykøbing F.

"Ny station indviet – på mandag er det slut med togbusser"

af Jens Hansen, 2/9 2019, 06:39 (1697 dage siden) @ Gæst19


"Da vi gennemgik signalanlægget, fandt vi en del fejl, og de skal naturligvis rettes, inden vi kan køre. Det er ærgerligt, og vi er rigtig kede af, at vi bliver nødt til at bede passagererne om yderligere et døgns tålmodighed med os, siger Klaus S. Jørgensen, projektdirektøt i Ringsted-Femern Banen.

Nogle indikationer om, hvad "fejlene" drejer sig om?

Mener at tidligere har sådanne problemer været f.eks snavs.

JH

"Ny station indviet – på mandag er det slut med togbusser"

af mikedk2100, 2/9 2019, 08:32 (1697 dage siden) @ Gæst19

PASSAGERERNE MÅ VÆBNE SIG MED LIDT MERE TÅLMODIGHED, INDEN DE KAN TAGE DEN GENÅBNEDE BANE I BRUG. BANEDANMARK ER KLAR MED KAFFE MANDAG MORGEN.

Og så er der jo også den lille hage, at hvis man skal længere end Næstved, så jages man allerede igen til marts over i busser i et halvt års tid. Det samme sker i 2021. Så passagererne skal slet ikke pakke tålmodigheden væk.

Mvh
Michael

"Ny station indviet – på mandag er det slut med togbusser"

af steenth, 2/9 2019, 08:47 (1697 dage siden) @ mikedk2100

PASSAGERERNE MÅ VÆBNE SIG MED LIDT MERE TÅLMODIGHED, INDEN DE KAN TAGE DEN GENÅBNEDE BANE I BRUG. BANEDANMARK ER KLAR MED KAFFE MANDAG MORGEN.


Og så er der jo også den lille hage, at hvis man skal længere end Næstved, så jages man allerede igen til marts over i busser i et halvt års tid. Det samme sker i 2021. Så passagererne skal slet ikke pakke tålmodigheden væk.

I 2020 er det RIngsted-Næstved, som er ramt, fra marts til først i september. Men de fleste vil kunne tage toget til Køge og skifte der. Dog er Næstved en af de store stationer, som bliver ramt i den runde.

"Ny station indviet – på mandag er det slut med togbusser"

af Pyloriis, 2/9 2019, 08:55 (1697 dage siden) @ steenth

PASSAGERERNE MÅ VÆBNE SIG MED LIDT MERE TÅLMODIGHED, INDEN DE KAN TAGE DEN GENÅBNEDE BANE I BRUG. BANEDANMARK ER KLAR MED KAFFE MANDAG MORGEN.


Og så er der jo også den lille hage, at hvis man skal længere end Næstved, så jages man allerede igen til marts over i busser i et halvt års tid. Det samme sker i 2021. Så passagererne skal slet ikke pakke tålmodigheden væk.


I 2020 er det Ringsted-Næstved, som er ramt, fra marts til først i september. Men de fleste vil kunne tage toget til Køge og skifte der. Dog er Næstved en af de store stationer, som bliver ramt i den runde.

Er Lille Syd toget til den tid begyndt at køre ad den nye bane til København eller fortsætter det blot som vanligt til Roskilde?

Hvis det fortsætter til Roskilde skal man skifte 2 gange - Først Køge og så Køge Nord for at gå over motorvejen og stå ude i blæst og regn for at tage tog videre til København eller tage S-tog hele vejen til København. Alternativt fortsætte til Roskilde og tage tog derfra til København.

Bedst hvis man kørte HELE vejen til København - men der er vel ikke kapacitet nok på strækningen mellem Næstved og Køge Nord til mere en 3 tog pr time i hver retning??

"Ny station indviet – på mandag er det slut med togbusser"

af steenth, 2/9 2019, 09:07 (1697 dage siden) @ Pyloriis

Og så er der jo også den lille hage, at hvis man skal længere end Næstved, så jages man allerede igen til marts over i busser i et halvt års tid. Det samme sker i 2021. Så passagererne skal slet ikke pakke tålmodigheden væk.


I 2020 er det Ringsted-Næstved, som er ramt, fra marts til først i september. Men de fleste vil kunne tage toget til Køge og skifte der. Dog er Næstved en af de store stationer, som bliver ramt i den runde.


Er Lille Syd toget til den tid begyndt at køre ad den nye bane til København eller fortsætter det blot som vanligt til Roskilde?

Nej. Alm. tog uden ETCS kan kun køre til Køge. Køge-Roskilde kræver ETCS. Det giver nogle udfordringer med materieludvekling. Men der på det tidspunkt nogle styrevogne med ETCS. Og forbindelsen imellem Køge og Køge Nord kommer tidlige i drift i 2021.

"Ny station indviet – på mandag er det slut med togbusser"

af RasmusD, 2/9 2019, 09:50 (1697 dage siden) @ steenth

Er ETCS blevet sat i almindelig drift mellem Køge og Roskilde? Det er mit indtryk at man stadig kører på SR og ydre signaler, og at ETCS stadig blev testet med prøvekørsler (herunder overkørsler).

"Ny station indviet – på mandag er det slut med togbusser"

af steenth, 2/9 2019, 10:44 (1697 dage siden) @ RasmusD

Er ETCS blevet sat i almindelig drift mellem Køge og Roskilde? Det er mit indtryk at man stadig kører på SR og ydre signaler, og at ETCS stadig blev testet med prøvekørsler (herunder overkørsler).

Det skulle have været i drift i maj måned, men er blevet udskudt til sidst på året pga. af fejl, som først skal rettes og testes af. Så planen at i 2020 er det i drift.

Ellers, når jeg følger lille Syd, så er der mange fejl på det gamle signalsystem, hvor de må aflyse tog.

"Ny station indviet – på mandag er det slut med togbusser"

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 2/9 2019, 13:06 (1697 dage siden) @ steenth


Ellers, når jeg følger lille Syd, så er der mange fejl på det gamle signalsystem, hvor de må aflyse tog.

Mon ikke der er en sammenhæng mellem fejl på "det gamle signalsystem", og den oprindelige tidsplan for ERTMS på Lille Syd, der skulle være ibrugtaget 2015...

"Ny station indviet – på mandag er det slut med togbusser"

af steenth, 2/9 2019, 14:49 (1697 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen


Ellers, når jeg følger lille Syd, så er der mange fejl på det gamle signalsystem, hvor de må aflyse tog.


Mon ikke der er en sammenhæng mellem fejl på "det gamle signalsystem", og den oprindelige tidsplan for ERTMS på Lille Syd, der skulle være ibrugtaget 2015...

Muligvis. BDK har fremhævet lille Syd som en dårlig strækning, mens Vejle-Holstebro, som har samme type sikringsanlæg på stationerne ikke bliver nævnt.

"Ny station indviet – på mandag er det slut med togbusser"

af Togbus, Foldingbro, 2/9 2019, 14:58 (1697 dage siden) @ steenth

“dårlig strækning” er jo blot et værdiudtryk som skal understøtten en tilfældig beslutning. Det kunne være godt at finde kartoffelskrælleren frem og få taget den tykke pressefernis af projektet.

--
- busser når det er billigst

"Ny station indviet – på mandag er det slut med togbusser"

af Peter Christensen, 2/9 2019, 14:26 (1697 dage siden) @ steenth

Det skulle have været i drift i maj måned, men er blevet udskudt til sidst på året pga. af fejl, som først skal rettes og testes af. Så planen at i 2020 er det i drift.

Hvor meget af læringen fra Nordjylland bruges på Lille-syd?
Hele fidusen skulle jo være at drage noget læring, rette fejl etc. således at processen skulle gå lettere senere.
Set fra min position er det endeløse weekender med togbusser pga. test.

"Ny station indviet – på mandag er det slut med togbusser"

af RasmusD, 2/9 2019, 14:29 (1697 dage siden) @ Peter Christensen

Er Lille Syd ikke en anden leverandør end Nordjylland.

"Ny station indviet – på mandag er det slut med togbusser"

af Peter Christensen, 2/9 2019, 14:40 (1697 dage siden) @ RasmusD

Er Lille Syd ikke en anden leverandør end Nordjylland.

Jo.
Men det forhindre vel ikke at forsøge at lære lidt af processen....hvilken rækkefølge skal ting laves, hvem har ansvar etc.
Hvis du skal opfinde det varme vand til hver strækning, så bliver det en gang rod (mere end det er nu).

"Ny station indviet – på mandag er det slut med togbusser"

af Jens Hansen, 2/9 2019, 14:44 (1697 dage siden) @ Peter Christensen

Det gennemgående led i signalprogrammet, vestpakken / østpakken, er Banedanmark.

Så det er Banedanmark som skal bringe lærdom videre.

JH

"Ny station indviet – på mandag er det slut med togbusser"

af Niels Munch, 2/9 2019, 09:21 (1697 dage siden) @ Pyloriis

Hvis det fortsætter til Roskilde skal man skifte 2 gange - Først Køge og så Køge Nord for at gå over motorvejen og stå ude i blæst og regn for at tage tog videre til København .....


Du fornægter altså stadig tilstedeværelsen af "tilflugtsbure", i hvilke det hverken regner eller blæser, på fjerntogsperronerne på Køge Nord:

[image]Køge Nord, 02.06.2019 (nm).

"Ny station indviet – på mandag er det slut med togbusser"

af Pyloriis, 2/9 2019, 10:08 (1697 dage siden) @ Niels Munch

Hvis det fortsætter til Roskilde skal man skifte 2 gange - Først Køge og så Køge Nord for at gå over motorvejen og stå ude i blæst og regn for at tage tog videre til København .....

Du fornægter altså stadig tilstedeværelsen af "tilflugtsbure", i hvilke det hverken regner eller blæser, på fjerntogsperronerne på Køge Nord:

[image]Køge Nord, 02.06.2019 (nm).

NEJ - Men er der mere end 10-12 personer står man udenfor! Og vejen fra Røret via trappen til "tilflugtsburet" er uden overdækning - men pyt - det er jo blot passagerer!

"Ny station indviet – på mandag er det slut med togbusser"

af Jens Olsen, 2/9 2019, 16:33 (1697 dage siden) @ Pyloriis

Du fornægter altså stadig tilstedeværelsen af "tilflugtsbure", i hvilke det hverken regner eller blæser, på fjerntogsperronerne på Køge Nord:

De bure har vi også på S-banen, hvor jeg bor. Jeg har ofte oplevet, at den første der indtager dem er en ryger som fylder indelukket med røg, så kan vi andre stå ude i regnen.

Så er det bedre med et perrontag. Der har man både tørvejr og frisk luft.

Jens

"Ny station indviet – på mandag er det slut med togbusser"

af Pyloriis, 2/9 2019, 17:21 (1697 dage siden) @ Jens Olsen

Du fornægter altså stadig tilstedeværelsen af "tilflugtsbure", i hvilke det hverken regner eller blæser, på fjerntogsperronerne på Køge Nord:


De bure har vi også på S-banen, hvor jeg bor. Jeg har ofte oplevet, at den første der indtager dem er en ryger som fylder indelukket med røg, så kan vi andre stå ude i regnen.

Så er det bedre med et perrontag. Der har man både tørvejr og frisk luft.

Jens

Også min erfaring.
Men når man nu har bygget nyt til ganske mange mia af skattekroner kunne man vel som minimum have lavet overdækning fra "røret" og blot de første 50-75 m af perronerne.:-)

"Ny station indviet – på mandag er det slut med togbusser"

af mikedk2100, 2/9 2019, 09:24 (1697 dage siden) @ steenth

PASSAGERERNE MÅ VÆBNE SIG MED LIDT MERE TÅLMODIGHED, INDEN DE KAN TAGE DEN GENÅBNEDE BANE I BRUG. BANEDANMARK ER KLAR MED KAFFE MANDAG MORGEN.


Og så er der jo også den lille hage, at hvis man skal længere end Næstved, så jages man allerede igen til marts over i busser i et halvt års tid. Det samme sker i 2021. Så passagererne skal slet ikke pakke tålmodigheden væk.


I 2020 er det RIngsted-Næstved, som er ramt, fra marts til først i september. Men de fleste vil kunne tage toget til Køge og skifte der. Dog er Næstved en af de store stationer, som bliver ramt i den runde.

Ja, man vil kunne satse på at tage Lille Syd til Køge (hvis toget altså kører - og man skal næppe vente, at der sættes ekstra vogne på toget), for så at skifte til S-toget enten helt til København eller skifte tog igen på Køge Nord. Uanset hvad, skal man sætte 1 times tid ekstra af til kørsel hver dag, lige meget om man tager bussen Næstved-Ringsted eller toget over Køge.

I 2021 er der 7 måneder sporspærring på Falster.

"Ny station indviet – på mandag er det slut med togbusser"

af Gæst42, 2/9 2019, 10:33 (1697 dage siden) @ mikedk2100

I 2020 er det RIngsted-Næstved, som er ramt, fra marts til først i september. Men de fleste vil kunne tage toget til Køge og skifte der. Dog er Næstved en af de store stationer, som bliver ramt i den runde.


Ja, man vil kunne satse på at tage Lille Syd til Køge (hvis toget altså kører - og man skal næppe vente, at der sættes ekstra vogne på toget), for så at skifte til S-toget enten helt til København eller skifte tog igen på Køge Nord. Uanset hvad, skal man sætte 1 times tid ekstra af til kørsel hver dag, lige meget om man tager bussen Næstved-Ringsted eller toget over Køge.

Du skal nok forestille dig at der køre direkte tog Køge - Nykøbing F.


I 2021 er der 7 måneder sporspærring på Falster.

Som trods alt er der på strækningen hvor der er færrest med toget. Men ja når pendlerne kan nyde fordelen af 200 km/t så er der nok ikke mange tilbage.

"Ny station indviet – på mandag er det slut med togbusser"

af OnkelJørn, 2/9 2019, 11:33 (1697 dage siden) @ Gæst19

Banedanmark fortæller nu:


Åbningen af Vordingborg-Næstved udskudt med et døgn


PASSAGERERNE MÅ VÆBNE SIG MED LIDT MERE TÅLMODIGHED, INDEN DE KAN TAGE DEN GENÅBNEDE BANE I BRUG. BANEDANMARK ER KLAR MED KAFFE MANDAG MORGEN.

Gad vide om kaffen bliver færdig til tiden ??
Så er der da 1 ting der bliver det.

åbner onsdag morgen

af Gæst19, 2/9 2019, 19:27 (1697 dage siden) @ Niels Munch

Vordingborg-Næstved åbner onsdag morgen


PASSAGERERNE MÅ DESVÆRRE VÆBNE SIG MED YDERLIGERE TÅLMODIGHED, MENS BANEDANMARK ARBEJDER PÅ HØJTRYK MED AT GØRE BANEN KLAR MELLEM NÆSTVED OG VORDINGBORG. FORLÆNGELSEN SKYLDES HENSYNET TIL JERNBANESIKKERHEDEN


Passagererne må desværre væbne sig med yderligere tålmodighed, mens Banedanmark arbejder på højtryk med at gøre banen klar mellem Næstved og Vordingborg. Forlængelsen skyldes hensynet til jernbanesikkerheden.

Derfor fortsætter busserne med at køre tirsdag mellem Næstved og Vordingborg og Banedanmark forventer, at togene kører på strækningen fra onsdag morgen.

”Det skyldes, at det ikke er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at afvikle togtrafik, hvis vi ikke kan sætte korrekt signal for togene, hvilket har været problemet under de sidste test af signalerne søndag og mandag,” siger Klaus S. Jørgensen, projektdirektør i Banedanmark.

”Det er selvfølgelig rigtigt ærgerligt, at vi trækker yderligere på pendlernes tålmodighed, men netop af hensynet til pendlerne melder ud allerede nu, at vi fortsætter med at køre busser mellem Næstved og Vordingborg hele tirsdag, så pendlerne kan planlægge deres rejse bedre til tirsdag morgen.”

åbner onsdag morgen

af Jens Hansen, 3/9 2019, 06:48 (1696 dage siden) @ Gæst19

Banedanmark trækker sikkerhedskortet.

Og det kan være velbegrundet, men hvad gik galt?

Kunne man, i teorien, have kørt frem og tilbage, på de 2 spor, som enkeltsporsdrift?

JH

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak