Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Stations pakhus (Generelt)

af Polyga, 1/9 2019, 19:54 (1691 dage siden)

Hej
Vi søger information om den oprindelige konstruktion af DSB pakhuse.

Vi er de heldige ejere af Vedde station beliggende på Høng-Tølløsebanen. Vedde station er bygget i 1902 og pga. byggestilen regner vi med, at pakhuset er bygget samtidig. Arkitekten var Heinrich Wench.

Stationen har tagbelægning af skifer; men vi tvivler på, at pakhuset havde det.

Der er nu en mulighed for, at vi kan overtage pakhuset, og i den forbindelse vil vi lægge en ny tagbelægning svarende til den oprindelige (den nuværende er færdig). Er der nogen, som kan hjælpe os med mere information om den oprindelige tagbelægning på pakhuse tegnet af Wench?

Med venlig hilsen

Mette & Ivar Thyssen

Avatar

Stations pakhus

af T. Rithmester ⌂, Struer, 1/9 2019, 23:01 (1691 dage siden) @ Polyga
redigeret af T. Rithmester, 1/9 2019, 23:18

Hej
Vi søger information om den oprindelige konstruktion af DSB pakhuse.

Vi er de heldige ejere af Vedde station beliggende på Høng-Tølløsebanen. Vedde station er bygget i 1902 og pga. byggestilen regner vi med, at pakhuset er bygget samtidig. Arkitekten var Heinrich Wench.

Stationen har tagbelægning af skifer; men vi tvivler på, at pakhuset havde det.

Der er nu en mulighed for, at vi kan overtage pakhuset, og i den forbindelse vil vi lægge en ny tagbelægning svarende til den oprindelige (den nuværende er færdig). Er der nogen, som kan hjælpe os med mere information om den oprindelige tagbelægning på pakhuse tegnet af Wench?


Som det ses på vedhæftede billede, så var der i oktober 1959 skifertag på pakhuset, så det vil jeg da umiddelbart tro, at der altid har været.
www.jernbanekilder.dk findes en tegning af pakhuset.

[image]Billedeudsnit

[image]Vedde station, 25. oktober 1959, foto: Peer Thomassen, arkiv: Per Vad Nielsen

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Stations pakhus

af Polyga, 2/9 2019, 07:22 (1690 dage siden) @ T. Rithmester

Tusind tak for hurtigt svar. (Fra en økonomisk synsvinkel havde jeg håbet på tagpap - nu må vi finde en sponsor).

Et par andre spørgsmål, nu hvor vi får så hurtigt svar.

1) I tidernes morgen var der en vandpost på nordsiden af stationen ved indgangen til ventesalen. Er der nogen, der har en idé, hvordan den har set ud, eller hvor vi kan finde en tilsvarende?

2) Hvordan får man adgang til Per Vad Nielsens arkiv. Det kunne nemlig være interessant for os om fandt flere fotos med detaljer fra Vedde station evt. fotos af interiøret

På forhånd tak

Med venlig hilsen


Ivar

Stations pakhus

af UTJ, 2/9 2019, 09:08 (1690 dage siden) @ Polyga

Tusind tak for hurtigt svar. (Fra en økonomisk synsvinkel havde jeg håbet på tagpap - nu må vi finde en sponsor).

Et par andre spørgsmål, nu hvor vi får så hurtigt svar.

1) I tidernes morgen var der en vandpost på nordsiden af stationen ved indgangen til ventesalen. Er der nogen, der har en idé, hvordan den har set ud, eller hvor vi kan finde en tilsvarende?

2) Hvordan får man adgang til Per Vad Nielsens arkiv. Det kunne nemlig være interessant for os om fandt flere fotos med detaljer fra Vedde station evt. fotos af interiøret

På forhånd tak

Med venlig hilsen


Ivar

Jeg har gjort en hel del i forbindelse med Vedde Station inkl omgivelser. Pakhuset havde oprindelig skifertag og stålstøbte ovenlysvinduer. Du kan kontakte mig efter den 16/9 på +4531356609 hvis du har lyst. mit arbejde (som endnu ikke er afsluttet har blandt medført en skalamodel af stationsbygning, hotel og købmandsforretningen længere nede af stationsvejen.

Den "skæve" opbygning af de to porte til banesiden, inkl den brolagte rampe er oprindelig og denne har jeg også en tegning af. Dokumentationen af hvordan Vedde Station så ud fra 1902 og frem er ganske god.

Interiøret kan vi sagtens rekonstruere i det omfang det er ønskeligt. Det gølder også de træplankeværker mellem hovedbygning og udhus som desværre er erstattet af en mur.

Venlig hilsener
Ulrik Tarp Jensen

--
ئۇلغىك

Avatar

Stations pakhus

af T. Rithmester ⌂, Struer, 2/9 2019, 16:03 (1690 dage siden) @ Polyga

2) Hvordan får man adgang til Per Vad Nielsens arkiv. Det kunne nemlig være interessant for os om fandt flere fotos med detaljer fra Vedde station evt. fotos af interiøret


Jeg har en kopi af Pers arkiv, og der findes kun det ene billede fra Vedde i arkivet.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Stations pakhus (+ fotos)

af Niels Munch, 2/9 2019, 08:53 (1690 dage siden) @ T. Rithmester

På mit billede fra 1961 ser det faktisk ud, som om man i den fjerne ende af pakhuset har repareret taget med et par baner tagpap, medens resten ligner skifer:

[image]

[image]HTJ G 625 med DJK-særtog i Vedde, 17.09.1961 (nm).


M.v.h.
Niels

Stations pakhus

af Polyga, 3/9 2019, 11:22 (1689 dage siden) @ Polyga

Tusind tak til dem, der har givet os mere information om vores smukke station. I er altid velkomne til at besøge den, hvis jeres vej falder forbi. Vi kan kontaktes på 40303340.

@Ulrik Tarp Jensen. Vi glæder os til at tale med dig.

Med venlig hilsen

Mette og Ivar Thyssen


DSB MZ1426

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak