Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

SJ opbygger ny organisation m.m. til Öresundståg

af Simon1906, Hedehusene, 4/9 2019, 15:00 (1668 dage siden) @ XAL Olesen

Fyringer i dk vil man garanteret ikke afvise DSB mangler penge til vedligehold tror jeg.

Mvh
Simon

Hedehusene

SJ opbygger ny organisation m.m. til Öresundståg

af RasmusD, 4/9 2019, 15:37 (1668 dage siden) @ Simon1906

Værkstedet på Helgoland går fra at vedligeholde 44 ER-togsæt og 110 ET-togsæt til kun at vedligeholde 44 ER-togsæt og 10 ET-togsæt (hvis DSB da ikke sælger sine tilbageværende ET'er, hvilket de meget gerne vil).

Det kan vel kun komme til at betyde nedskæringer på personale.

SJ opbygger ny organisation m.m. til Öresundståg

af Simon1906, Hedehusene, 4/9 2019, 16:59 (1668 dage siden) @ RasmusD

Min far arbejdede på Hgl men han mener at man engang havde planer om at undvære værkstedet hvistnok bl a på grund af naboerne. Og det ville være hensigt mæssigt at flytte det nordgående hovedspor.

Jeg og min far kan ellers ikke huske begrundelserne.
Mvh

Simon
Hedehuserne

SJ opbygger ny organisation m.m. til Öresundståg

af Gæst42, 4/9 2019, 17:04 (1668 dage siden) @ Simon1906

Min far arbejdede på Hgl men han mener at man engang havde planer om at undvære værkstedet hvistnok bl a på grund af naboerne. Og det ville være hensigt mæssigt at flytte det nordgående hovedspor.


Værkstedet bliver ikke nedlagt/flyttet før ER er udrangeret.

SJ opbygger ny organisation m.m. til Öresundståg

af Simon1906, Hedehusene, 4/9 2019, 17:19 (1668 dage siden) @ Gæst42

Ok men jeg forstår ikke helt man vil af med de litra Et man kunne vel bl a bruge dem til kørsel fra Roskilde til CPH lufthavn når der måske engang bliver til noget. SÅ mange DD vogne har DSB heller ikke.

Mvh Simon
HEDEHUSENE

SJ opbygger ny organisation m.m. til Öresundståg

af andersj, Aalborg, 4/9 2019, 17:27 (1668 dage siden) @ Simon1906

Ok men jeg forstår ikke helt man vil af med de litra Et man kunne vel bl a bruge dem til kørsel fra Roskilde til CPH lufthavn når der måske engang bliver til noget. SÅ mange DD vogne har DSB heller ikke.

Mvh Simon
HEDEHUSENE

DSB ejer 34 ET togsæt. 24 af dem stilles vederlagsfrit til rådighed for Skånetrafikken fra december 2022. Seneste plan siger at de 10 sidste forsvinder fra DSB's produktion i 2025. Men den plan tager ikke højde for Ring Syd, da dette projekt endnu ikke er vedtaget.

--
Mvh Anders

SJ opbygger ny organisation m.m. til Öresundståg

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 4/9 2019, 18:38 (1668 dage siden) @ andersj

Samtidig er Skånetrafikken ved at købe nye togsæt med solide optioner til trafikken over broen, og der er sågar nogle svenskere, der mener, at DSB passende kan overtage alle Øresundstog, efterhånden som disse erstattes...

/Lasse

SJ opbygger ny organisation m.m. til Öresundståg

af Frank Poulsen, 4/9 2019, 18:58 (1668 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Ja det ville jo give rigtig god mening! Hvis svenskerne alligevel køber nyt. De er godkendt i Danmark. DSB mangler tog! Den ligger da lige til højrebenet... Men nogle gange føler man DSB og danske myndigheder generelt er venstrebenet ;) haha

SJ opbygger ny organisation m.m. til Öresundståg

af mikedk2100, 4/9 2019, 19:28 (1668 dage siden) @ Frank Poulsen

Ja det ville jo give rigtig god mening! Hvis svenskerne alligevel køber nyt. De er godkendt i Danmark. DSB mangler tog! Den ligger da lige til højrebenet... Men nogle gange føler man DSB og danske myndigheder generelt er venstrebenet ;) haha

Som jeg har forstået, så kommer den første portion af Skånetrafikens nye tog først i drift i december 2022 - og der skulle DSB jo allerede være godt i gang med at køre med deres nye elektriske lokomotiver. Så er det vel ligegyldigt med at få 20-25 år gamle Øresundstog retur? Og undskyldningen for ikke at købe nye elektriske togsæt allerede nu - og ikke fra midten af 20erne - var jo, at der også skal være el til at køre med dem. Det er også sparsomt med flere elektrificerede strækninger i Danmark inden 2023.

SJ opbygger ny organisation m.m. til Öresundståg

af Frank Poulsen, 4/9 2019, 19:53 (1667 dage siden) @ mikedk2100

Jeg er måske pissimist ;) men jeg tænker at lokomotiver og nye togsæt ikke er endelig klar før 2028-2030 ;)

SJ opbygger ny organisation m.m. til Öresundståg

af Peter Christensen, 4/9 2019, 17:30 (1668 dage siden) @ Simon1906

Kunne det tænkes at SJ ikke ville afhængig af DSB mht. vedligehold af deres tog?
SJ overtager det antal togsæt, som skal bruges til trafikken og DSB efterlades med 10 stk. (eller sådan noget).
Umiddelbart kan jeg godt forstå, at DSB gerne vil sælge de sidste togsæt til SJ - så er dét litra ude af DSBs problempulje.

Værkstedet ved Helgoland ligger et sted mangen en byggematador gerne vil købe til whatever projekt vedkommende tror på.
Samtidig har DSB (næsten desperat) brug for penge, og da driften ikke kaster meget af sig, så er der kun salg af grunde tilbage....herunder Helgoland.

SJ opbygger ny organisation m.m. til Öresundståg

af Poul Brandt, Nordsjælland, 4/9 2019, 18:25 (1668 dage siden) @ Peter Christensen

Kunne det tænkes at SJ ikke ville afhængig af DSB mht. vedligehold af deres tog?
SJ overtager det antal togsæt, som skal bruges til trafikken og DSB efterlades med 10 stk. (eller sådan noget).
Umiddelbart kan jeg godt forstå, at DSB gerne vil sælge de sidste togsæt til SJ - så er dét litra ude af DSBs problempulje.

Værkstedet ved Helgoland ligger et sted mangen en byggematador gerne vil købe til whatever projekt vedkommende tror på.
Samtidig har DSB (næsten desperat) brug for penge, og da driften ikke kaster meget af sig, så er der kun salg af grunde tilbage....herunder Helgoland.

Skånetrafikken har gennem flere år været stærkt utilfreds med kvaliteten af vedligeholdet (hvilket jeg er enig i efter en del ture), derfor tager de vedligeholdelsen hjem.
En af mine svenske venner er så utilfreds med toiletterne, at hun hellere venter en time ekstra i Gøteborg og tager SJ til Malmø, frem for Øresundstog. Og det er ikke kun den tekniske vedligehold der halter. Ofte mangler toiletpapir, og rengøringen er elendig.
Man bliver heller ikke imponeret af personalet på den svenske side, de virker demotiverede. Det er en helt anderledes oplevelse at køre med SJ. Deres personale er stolte af at arbejde for SJ.

Poul

SJ opbygger ny organisation m.m. til Öresundståg

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 4/9 2019, 19:47 (1667 dage siden) @ Poul Brandt

Skånetrafikken har gennem flere år været stærkt utilfreds med kvaliteten af vedligeholdet (hvilket jeg er enig i efter en del ture), derfor tager de vedligeholdelsen hjem.

DSB har vist fået rigtig mange chancer for at forbedre den kvalitet (eller manglende kvalitet) som Helgoland leverer. DSB har ikke gjort noget helhjertet forsøg på at leve op til den kvalitet som der kan forlanges, og så har svenskerne fornuftig nok opgivet DSB og har taget beslutningen om at investerer i værkstedskapacitet i Sverige til Øresundstogene.

DSB er vandt til at leve efter danske forhold, hvor problemer nok påtales og gerne påtales igen, men så sker der også sjældent mere - går den så går den, er det motto man har brugt - men så gik den ikke.

En af mine svenske venner er så utilfreds med toiletterne, at hun hellere venter en time ekstra i Gøteborg og tager SJ til Malmø, frem for Øresundstog. Og det er ikke kun den tekniske vedligehold der halter. Ofte mangler toiletpapir, og rengøringen er elendig.

Blot samme lave standard som de danske tog hvor operatøren er DSB....

Man bliver heller ikke imponeret af personalet på den svenske side, de virker demotiverede. Det er en helt anderledes oplevelse at køre med SJ. Deres personale er stolte af at arbejde for SJ.

DSB gør vist også en særdeles helhjertet indsats for at demotiverer sit personale - der er i hvert fald længere og længere imellem man møder en medarbejder det med stolthed kan fortælle, at vedkommende arbejder for DSB.

SJ opbygger ny organisation m.m. til Öresundståg

af Jens Hansen, 4/9 2019, 20:51 (1667 dage siden) @ Henrik Hansen

For år tilbage forlød det at DSB (?) havde hyret ekstra ressourcer ind fra Bombardier, der har leveret toget, og at togene i den periode præsterede væsentligt bedre.

Nogen som kan bekræfte det?

JH

SJ opbygger ny organisation m.m. til Öresundståg

af mrkoster, 4/9 2019, 21:07 (1667 dage siden) @ Poul Brandt

Kunne det tænkes at SJ ikke ville afhængig af DSB mht. vedligehold af deres tog?
SJ overtager det antal togsæt, som skal bruges til trafikken og DSB efterlades med 10 stk. (eller sådan noget).
Umiddelbart kan jeg godt forstå, at DSB gerne vil sælge de sidste togsæt til SJ - så er dét litra ude af DSBs problempulje.

Værkstedet ved Helgoland ligger et sted mangen en byggematador gerne vil købe til whatever projekt vedkommende tror på.
Samtidig har DSB (næsten desperat) brug for penge, og da driften ikke kaster meget af sig, så er der kun salg af grunde tilbage....herunder Helgoland.


Skånetrafikken har gennem flere år været stærkt utilfreds med kvaliteten af vedligeholdet (hvilket jeg er enig i efter en del ture), derfor tager de vedligeholdelsen hjem.
En af mine svenske venner er så utilfreds med toiletterne, at hun hellere venter en time ekstra i Gøteborg og tager SJ til Malmø, frem for Øresundstog. Og det er ikke kun den tekniske vedligehold der halter. Ofte mangler toiletpapir, og rengøringen er elendig.
Man bliver heller ikke imponeret af personalet på den svenske side, de virker demotiverede. Det er en helt anderledes oplevelse at køre med SJ. Deres personale er stolte af at arbejde for SJ.

Poul

Der er uden tvivl ofte problemer med toiletterne på X31/X32 - men når man taler om aflåste toiletter i Sverige - så taler mange også om SJ, rigtig mange endda. Den ene historie efter den anden fylder ofte nyhederne om hvor meget SJ har problemer med disse ombord på togene. Selv skylder de skylden på et øget antal rejsende.
Det har været et stort issue hele sommeren - en simpel google søgning er et par måneder gammel (SJ problemer med toielleter

Grunden til at rejse SJ istedet for Öresundståg fra G til M er at togene har en helt anden komfort til de lange rejser, færre stop, en mere behagelig og oftest billigere rejse.

Syntes at der er forkert at udtale sig om at personalet på den svenske side virker "demotiveret". SJ's personale er oftest lige så hårdt presset som ombordpersonalet hos Öresundståg.
SJ's personale er igennem den senere tid gået ned i løn, færre overnatninger (Deraf yderligere nedgang i løn), mindre personale på toget - alt imens de er mindre synlige i toget ift deres nye koncept med ikke at kontrollere billetter og at alle har flere opgaver ombord.
Vist er der mindre personale ombord på Öresundståg'et i Sverige end på et SJ tog - men oftest ser man personalet på Öresundståget hvorimod jeg et utal gange har rejst M-G-M eller M-Cst-M uden at se skyggen af nogle ombord på SJ.

Det hjælper ikke når man i Skåne - udover at man længe har været nervøs for fremtiden ift den nye kontrakt, samtidigt ser hvad ARRIVA har gjort ved deres ombordpersonale - det er et helt andet arbejdsmarked på den svenske side og togbranchen er ikke kun dans på roser.

Vi har alle gode og dårlige dage, med mere eller mindre overskud - men Vi er kun mennesker.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak