Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forslag til nyt forumnavn: Kattegatforum (Trafikpolitik)

af Togbus, Foldingbro, 4/9 2019, 15:54 (1694 dage siden)

Mon ikke det snart er på tide at omdøbe dette forums navn. Alle jernbanens problemer løses lige nu med en kattegatforbandelse. Og alle diskussioner ender her til ingen verdens nytte ......

--
- busser når det er billigst

låst
1602 visninger

Forslag til nyt forumnavn: Kattegatforum

af tgpsen, 4/9 2019, 16:28 (1694 dage siden) @ Togbus

Mon ikke det snart er på tide at omdøbe dette forums navn. Alle jernbanens problemer løses lige nu med en kattegatforbandelse.

Det er hvad den ene halvdel af forummet vil have. Den anden vil have en kattegatforbindelse.

låst
1409 visninger

Forslag til nyt forumnavn: Kattegatforum

af RasmusD, 4/9 2019, 17:31 (1694 dage siden) @ tgpsen

Det er hvad den ene halvdel af forummet vil have. Den anden vil have en kattegatforbindelse.

Det er to-tre brugere, der går helt i selvsving over emnet og skriver med en frekvens, der drukner alle andre tråde. Jeg er også jævnt træt af det, og jeg deltager ikke engang i diskussionen.

Det fylder alt, alt for meget, i en grad der er decideret destruktiv.

låst
1417 visninger

Forslag til nyt forumnavn: Kattegatforum

af Hans, 4/9 2019, 21:22 (1693 dage siden) @ RasmusD

Det er hvad den ene halvdel af forummet vil have. Den anden vil have en kattegatforbindelse.


Det er to-tre brugere, der går helt i selvsving over emnet og skriver med en frekvens, der drukner alle andre tråde. Jeg er også jævnt træt af det, og jeg deltager ikke engang i diskussionen.

Det fylder alt, alt for meget, i en grad der er decideret destruktiv.

Hvor er der en "like" knap, når man skal bruge den??? Det har været dybt trættende det sidste stykke tid med de samme debattører, der er lige påståelige... Man kan selvfølgelig - og det gør jeg - lade være med at læse deres vrøvl, men alle andre tråde drukner jo i det.
Hans

låst
1248 visninger

Forslag til nyt forumnavn: Kattegatforum

af Jakob S Engbaek, 4/9 2019, 21:29 (1693 dage siden) @ Hans

Det er hvad den ene halvdel af forummet vil have. Den anden vil have en kattegatforbindelse.


Det er to-tre brugere, der går helt i selvsving over emnet og skriver med en frekvens, der drukner alle andre tråde. Jeg er også jævnt træt af det, og jeg deltager ikke engang i diskussionen.

Det fylder alt, alt for meget, i en grad der er decideret destruktiv.


Hvor er der en "like" knap, når man skal bruge den??? Det har været dybt trættende det sidste stykke tid med de samme debattører, der er lige påståelige... Man kan selvfølgelig - og det gør jeg - lade være med at læse deres vrøvl, men alle andre tråde drukner jo i det.
Hans

Det er dog positivt at en af dem har rejst en tur med tog. Tidligere har vi hørt at selv når toget er hurtigere og billigere, så er det ikke nok. :-)

låst
1249 visninger

Forslag til nyt forumnavn: Kattegatforum

af Pyloriis, 5/9 2019, 09:12 (1693 dage siden) @ RasmusD
redigeret af Pyloriis, 5/9 2019, 09:26

Det er hvad den ene halvdel af forummet vil have. Den anden vil have en kattegatforbindelse.


Det er to-tre brugere, der går helt i selvsving over emnet og skriver med en frekvens, der drukner alle andre tråde. Jeg er også jævnt træt af det, og jeg deltager ikke engang i diskussionen.

Det fylder alt, alt for meget, i en grad der er decideret destruktiv.

RasmusD
Som en af dem der skriver en del medgiver jeg at det fylder meget.
Omvendt er det også problematisk at en lille(?) flok hardcore Kattegat-tilhængere vil bruge så mange penge på noget som gavner relativ få.
Ydermere skriver man helt utopisk at man kan køre på 45 fra Aarhus til København - ganske vist non-stop og med 320 km/h. Det sender man endog til politikerne!

En Kattegatforbindelse er selvfølgelig et "gode" - men her og nu og i de næste 30-40 år gælder det mere om at få sammenhæng i den kollektive trafik, få bilister over i toget primært ind og ud af de større byer og få en betjening af yderområderne så disse også kan bruge kollektiv trafik.

Det sidste løses sikkert med selvkørende biler om 20 år så man tilkalder en "bil" og bliver kørt til stationen. Busdrift i landområder er på sigt for dyrt og ikke mindst for dårligt.

Men alle dem som bor i parcelhusområder med 4 - 5 - 6 km til nærmeste jernbanestation skal også have hjælp til at komme over i toget.
Og toget skal have tilstrækkelig med kapacitet, stabil drift, tilstrækkelig med siddepladser, hyppige afgange etc. for at bilisterne vil bruge toget.
Er det ikke vigtigere end at relativ få kan komme ½ time hurtigere til København?;-)

Bruger vi ikke pengene på at sikre de mange fremfor de få - så skal vi bruge penge på udbygning af vejene.

Af en eller anden grund er det vigtigere at sikre en hurtig forbindelse til København end f.eks. at man kan komme hurtigt rundt i København. Jeg bliver "hånet" for at foreslå at man på S-togene lærer folk at stige ud på den ene side og ind fra den modsatte. Noget som skal få passagerne til at tilbringe mindre tid i S-toget. Men det er ikke OK ! Det koster penge og er besværligt - men gavner langt flere end Kattegatforbindelsens utopiske 45 min (som med stop på Samsø og min. Kalundborg kommer op på 55 min.)

Vejdelen over Kattegat giver mening - det sparer mange kilometer og medvirker til at man måske kan undgå udvidelser af den fynske motorvej og bygning af ny jysk motorvej. Man undgår nok ikke at forsyne den østjyske motorvej med 2x3 spor fra Vejle til nord for Aarhus.

Så jeg synes man skal bekæmpe utopiske forslag og forsøge at sikre bedre forhold for så mange som muligt. ;-)

(Ja ved godt at nogle synes det er utopi at lave "bybane" ad den hidtige østjyske bane - Men ingen kommer med forslag til hvordan alle disse østjyder skal lade deres bil blive i carporten og tage toget mellem bopæl og arbejde i det østjyske - lidt tankevækkende!):-|

låst
1156 visninger

Forslag til nyt forumnavn: Kattegatforum

af tgpsen, 5/9 2019, 10:21 (1693 dage siden) @ Pyloriis

Det er hvad den ene halvdel af forummet vil have. Den anden vil have en kattegatforbindelse.


Det er to-tre brugere, der går helt i selvsving over emnet og skriver med en frekvens, der drukner alle andre tråde. Jeg er også jævnt træt af det, og jeg deltager ikke engang i diskussionen.

Det fylder alt, alt for meget, i en grad der er decideret destruktiv.


RasmusD
Som en af dem der skriver en del medgiver jeg at det fylder meget.
Omvendt er det også problematisk at en lille(?) flok hardcore Kattegat-tilhængere vil bruge så mange penge på noget som gavner relativ få.

Jeg mistænker at du tror hh-tog vil køre pendul Kbh H - Århus. De vil selvfølgelig fortsætte hinsides Århus ad ordinær bane, som TGV i Frankrig gør. Folk hinsides Århus får derved også gavn af hh-togene.

Ydermere skriver man helt utopisk at man kan køre på 45 fra Aarhus til København - ganske vist non-stop og med 320 km/h. Det sender man endog til politikerne!

Er det forkert?


En Kattegatforbindelse er selvfølgelig et "gode" - men her og nu og i de næste 30-40 år gælder det mere om at få sammenhæng i den kollektive trafik, få bilister over i toget primært ind og ud af de større byer og få en betjening af yderområderne så disse også kan bruge kollektiv trafik.

Det er så din prioritering.


Det sidste løses sikkert med selvkørende biler om 20 år så man tilkalder en "bil" og bliver kørt til stationen. Busdrift i landområder er på sigt for dyrt og ikke mindst for dårligt.

Men alle dem som bor i parcelhusområder med 4 - 5 - 6 km til nærmeste jernbanestation skal også have hjælp til at komme over i toget.
Og toget skal have tilstrækkelig med kapacitet, stabil drift, tilstrækkelig med siddepladser, hyppige afgange etc. for at bilisterne vil bruge toget.
Er det ikke vigtigere end at relativ få kan komme ½ time hurtigere til København?;-)

Se min bemærkning ovenfor om hvem toget gavner.


Bruger vi ikke pengene på at sikre de mange fremfor de få - så skal vi bruge penge på udbygning af vejene.

Men det gør vi så.


Af en eller anden grund er det vigtigere at sikre en hurtig forbindelse til København end f.eks. at man kan komme hurtigt rundt i København. Jeg bliver "hånet" for at foreslå at man på S-togene lærer folk at stige ud på den ene side og ind fra den modsatte.

Det er jo nok fordi passagererne ville falde ned på banelegemet og slå sig. Det vil blive vanskeligt at bygge nye perroner på alle S-banestationer.

Noget som skal få passagerne til at tilbringe mindre tid i S-toget. Men det er ikke OK ! Det koster penge og er besværligt - men gavner langt flere end Kattegatforbindelsens utopiske 45 min (som med stop på Samsø og min. Kalundborg kommer op på 55 min.)

Sandt nok at hvis toget standser undervejs tager det længere tid. Så det kunne det så f.eks. lade være med.


Vejdelen over Kattegat giver mening - det sparer mange kilometer og medvirker til at man måske kan undgå udvidelser af den fynske motorvej og bygning af ny jysk motorvej. Man undgår nok ikke at forsyne den østjyske motorvej med 2x3 spor fra Vejle til nord for Aarhus.

Så jeg synes man skal bekæmpe utopiske forslag og forsøge at sikre bedre forhold for så mange som muligt. ;-)

Og hvorfor mener du så ikke:
'Banedelen over Kattegat giver mening - det sparer mange kilometer og medvirker til at man måske kan undgå udvidelser af den fynske bane og bygning af ny jysk bane. Man undgår nok ikke at forsyne den østjyske bane med 4 spor fra Vejle til nord for Aarhus.'?


(Ja ved godt at nogle synes det er utopi at lave "bybane" ad den hidtige østjyske bane - Men ingen kommer med forslag til hvordan alle disse østjyder skal lade deres bil blive i carporten og tage toget mellem bopæl og arbejde i det østjyske - lidt tankevækkende!):-|

Men det er da en udmærket idé og forholdsvis billigt; en bøtte maling f.eks.

låst
1169 visninger

Forslag til nyt forumnavn: Togbusforum

af Mester, 4/9 2019, 18:58 (1694 dage siden) @ Togbus

Mon ikke det snart er på tide at omdøbe dette forums navn. Alle jernbanens problemer løses lige nu med en kattegatforbandelse. Og alle diskussioner ender her til ingen verdens nytte ......

Man kunne også overveje at etablere et Togbusforum. Der kunne tilhængerne af jernbanernes nedlæggelse så sidde og bekræfte hinanden i, at asfalt og gummi er vejen til Paradis.

Jeg er i øvrigt ikke stor tilhænger af en Kattegatbro.

låst
1333 visninger
Avatar

Forslag til nyt forumnavn: Togbusforum

af Schienenwolf, Læsø, 4/9 2019, 19:36 (1693 dage siden) @ Mester

Mon ikke det snart er på tide at omdøbe dette forums navn. Alle jernbanens problemer løses lige nu med en kattegatforbandelse. Og alle diskussioner ender her til ingen verdens nytte ......


Man kunne også overveje at etablere et Togbusforum. Der kunne tilhængerne af jernbanernes nedlæggelse så sidde og bekræfte hinanden i, at asfalt og gummi er vejen til Paradis.

Glimrende idé. Den tilslutter jeg mig. Forummet skal hedde: Transportrealisme. Så slipper vi for al religiøsiteten i den eksisterende debat og det utiltalende kollektivistiske menneskesyn om, hvordan frie borgere skal tvinges til at lade sig transportere.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

låst
1329 visninger

Forslag til nyt forumnavn: Togbusforum

af Mester, 4/9 2019, 20:08 (1693 dage siden) @ Schienenwolf

Mon ikke det snart er på tide at omdøbe dette forums navn. Alle jernbanens problemer løses lige nu med en kattegatforbandelse. Og alle diskussioner ender her til ingen verdens nytte ......


Man kunne også overveje at etablere et Togbusforum. Der kunne tilhængerne af jernbanernes nedlæggelse så sidde og bekræfte hinanden i, at asfalt og gummi er vejen til Paradis.


Glimrende idé. Den tilslutter jeg mig. Forummet skal hedde: Transportrealisme. Så slipper vi for al religiøsiteten i den eksisterende debat og det utiltalende kollektivistiske menneskesyn om, hvordan frie borgere skal tvinges til at lade sig transportere.

Hvorfor har du så ikke oprettet det forum for lang tid siden? Bange for at brænde inde med mavesyren?

låst
1319 visninger

Forslag til nyt forumnavn: Togbusforum

af henho, Ringkøbing, 4/9 2019, 23:22 (1693 dage siden) @ Mester

Thumps Up :-D :-D

låst
1188 visninger
Avatar

Forslag til nyt forumnavn: Togbusforum

af Schienenwolf, Læsø, 4/9 2019, 23:37 (1693 dage siden) @ Mester

Mon ikke det snart er på tide at omdøbe dette forums navn. Alle jernbanens problemer løses lige nu med en kattegatforbandelse. Og alle diskussioner ender her til ingen verdens nytte ......


Man kunne også overveje at etablere et Togbusforum. Der kunne tilhængerne af jernbanernes nedlæggelse så sidde og bekræfte hinanden i, at asfalt og gummi er vejen til Paradis.


Glimrende idé. Den tilslutter jeg mig. Forummet skal hedde: Transportrealisme. Så slipper vi for al religiøsiteten i den eksisterende debat og det utiltalende kollektivistiske menneskesyn om, hvordan frie borgere skal tvinges til at lade sig transportere.


Hvorfor har du så ikke oprettet det forum for lang tid siden? Bange for at brænde inde med mavesyren?

Nej, i erkendelse af, at et sådant forum alligevel hurtigt vil blive befængt med selvbestaltede forumpolitibetjente, som vil forsøge at styre debatten i politisk korrekt retning, og hvis de bliver sagt imod, så i stedet forsøge at lukke den ned.

Blot fordi nærværende gruppe hedder jernbanen.dk forum, så er det jf. forumbeskrivelsen ikke ensbetydende med, at den er eller skal være et ekkokammer og rygklapperforum for bimlende fantaster, der ikke har fattet det forrykte i deres idé om, at folk, som foretrækker asfalt og gummi frem for jernbanens velsignelser, må være dummere end de selv og derfor kan overbevises, lokkes eller som sidste mulighed tvinges til at bruge de ååh så vidunderlige tog. Jernbanens formål er at tjene befolkningen, ikke omvendt. Kan den ikke det, må den dø.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

låst
1166 visninger

Forslag til nyt forumnavn: Togbusforum

af OnkelJørn, 4/9 2019, 23:56 (1693 dage siden) @ Schienenwolf

Mon ikke det snart er på tide at omdøbe dette forums navn. Alle jernbanens problemer løses lige nu med en kattegatforbandelse. Og alle diskussioner ender her til ingen verdens nytte ......


Man kunne også overveje at etablere et Togbusforum. Der kunne tilhængerne af jernbanernes nedlæggelse så sidde og bekræfte hinanden i, at asfalt og gummi er vejen til Paradis.


Glimrende idé. Den tilslutter jeg mig. Forummet skal hedde: Transportrealisme. Så slipper vi for al religiøsiteten i den eksisterende debat og det utiltalende kollektivistiske menneskesyn om, hvordan frie borgere skal tvinges til at lade sig transportere.


Hvorfor har du så ikke oprettet det forum for lang tid siden? Bange for at brænde inde med mavesyren?


Nej, i erkendelse af, at et sådant forum alligevel hurtigt vil blive befængt med selvbestaltede forumpolitibetjente, som vil forsøge at styre debatten i politisk korrekt retning, og hvis de bliver sagt imod, så i stedet forsøge at lukke den ned.

Blot fordi nærværende gruppe hedder jernbanen.dk forum, så er det jf. forumbeskrivelsen ikke ensbetydende med, at den er eller skal være et ekkokammer og rygklapperforum for bimlende fantaster, der ikke har fattet det forrykte i deres idé om, at folk, som foretrækker asfalt og gummi frem for jernbanens velsignelser, må være dummere end de selv og derfor kan overbevises, lokkes eller som sidste mulighed tvinges til at bruge de ååh så vidunderlige tog. Jernbanens formål er at tjene befolkningen, ikke omvendt. Kan den ikke det, må den dø.

Du taler da pænt om andre !! NOT

låst
1180 visninger

Forslag til nyt forumnavn: Togbusforum

af Togbus, Foldingbro, 5/9 2019, 04:05 (1693 dage siden) @ Mester

Man kunne også overveje at etablere et Togbusforum. Der kunne tilhængerne af jernbanernes nedlæggelse så sidde og bekræfte hinanden i, at asfalt og gummi er vejen til Paradis.

Man kan også sidde og bekræfte hinanden i at jernbanen er den stålbeslåede vej til paradis.

Nej, asfalt og gummi er ikke vejen til paradis. Det er jernbanens nedlæggelse heller ikke. Men jernbanen skal have en funktion og man bliver nødt til at se realistisk på hvad jernbanen egentlig er i dagens Danmark i forhold til det samfund som den opererer i. Og i det lys er jernbanen et meget trist syn på stort set alle fronter.

Det er derfor jeg skriver som jeg gør, nemlig at de folk som forsvarer "DSB", fordi det er "DSB", gør jernbanen ugunst, når dette DSB i den grad har været med til at promovere en time-out på 15 år inden man lover en konkurrencedygtig jernbane. Ingen anden branche ville få lov til at reparere sig selv i en periode på 15 år, for andre brancher ville være lukket ned inden. Jo, jeg taler om rekonstruktionstidsrummet 2015-2030, hvorefter alt er "godt".

Vi har haft DSB-agitatorer herinde, selv helt fra Telegade, som sidder og påstår at DSB ikke har konkurrence fra andre transportmidler. Og at både busser og biler er inferiøre transportformer og derfor at man kan opretholde et højt prisniveau for stinkende Euro 0 eller Euro -3 dieseltog.

Nej, realisme i diskussionen og ikke bare mere af det samme. Togbus er jo en afledning af tog. Så at sige ville togbusserne blive nedlagt hvis jernbanen forsvandt eller hvis jernbanen faktisk fungerede. Busser er løsningen for tiden, men jernbanen kunne jo byde ind med reel konkurrence i stedet for at spænde ben for sig selv. Og hvorfor er busser løsningen? Jo, fordi jernbanen de facto har givet op, når man vil bruge så mange år "inden alting bliver godt igen". I 2030 er der bare opatået nye problemer og nye behov for togbusser, hvis det fortsætter som nu.

--
- busser når det er billigst

låst
1178 visninger

Jernbanebøger

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel. Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak