Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/9 2019, 16:47 (1689 dage siden)

Der er i dag indgået aftale mellem Regeringen og Danske Regioner om regionernes økonomi. Der er - så vidt jeg kan læse - INGEN penge afsat til lokalbanernes påtrængte sporfornyelser. Der er kun “venlige ord” i aftalen:


[image]

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 4/9 2019, 17:00 (1689 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Prøver vel at tørre den af på stTen

Avatar

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/9 2019, 00:59 (1689 dage siden) @ hummel_62

Prøver vel at tørre den af på stTen

Ja det er jo så det der ikke lykkedes i første omgang.

Jeg tror de bliver nødt til at se på den del igen, for ellers er al tale om grøm omstilling og offentlig trafik lidt udhulet.

Vi får se.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 5/9 2019, 06:55 (1689 dage siden) @ Michael Deichmann

Har den opfattelse at flere Regioner gerne vil af med deres eks region sjælland og Tølløsebanen.

Bare en ide jeg har, som jeg ikke kan dukumentere

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Peter Christensen, 5/9 2019, 07:00 (1689 dage siden) @ hummel_62

Har den opfattelse at flere Regioner gerne vil af med deres eks region sjælland og Tølløsebanen.

Bare en ide jeg har, som jeg ikke kan dukumentere

Det er set før - ikke mindst med Vestbanen for år tilbage.
Pudsigt nok kølnede lysten til nedlæggelse, når de lokale politikere blev gjort opmærksom på, at xx mio. kr. i tilskud ville forsvinde ved samme lejlighed.

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Togbus, Foldingbro, 5/9 2019, 07:54 (1689 dage siden) @ Peter Christensen

Har den opfattelse at flere Regioner gerne vil af med deres eks region sjælland og Tølløsebanen.

Bare en ide jeg har, som jeg ikke kan dukumentere

Det er set før - ikke mindst med Vestbanen for år tilbage.
Pudsigt nok kølnede lysten til nedlæggelse, når de lokale politikere blev gjort opmærksom på, at xx mio. kr. i tilskud ville forsvinde ved samme lejlighed.

Hvis man beder om 105 mio kr pr år i fem år er det politisk usmart at tildele dem samtidig med 1,5 mia kr til de ikke så super supersygehuse. Det ville se ud som om at jernbanerne vægter mere end 25 % i forhold til sundhed og så vil en del råbe op om at banepengene hellere skal gå til sygehushullet.

Mere sandsynligt er en tildeling i forbindelse med kasseeftersynet på baneområdet. Man må jo også sige at Regionerne overlever nu, når blå stue er kollapset og først skal rekonstrueres.

--
- busser når det er billigst

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Pyloriis, 5/9 2019, 08:27 (1689 dage siden) @ Togbus

Har den opfattelse at flere Regioner gerne vil af med deres eks region sjælland og Tølløsebanen.

Bare en ide jeg har, som jeg ikke kan dukumentere

Det er set før - ikke mindst med Vestbanen for år tilbage.
Pudsigt nok kølnede lysten til nedlæggelse, når de lokale politikere blev gjort opmærksom på, at xx mio. kr. i tilskud ville forsvinde ved samme lejlighed.

Hvis man beder om 105 mio kr pr år i fem år er det politisk usmart at tildele dem samtidig med 1,5 mia kr til de ikke så super supersygehuse. Det ville se ud som om at jernbanerne vægter mere end 25 % i forhold til sundhed og så vil en del råbe op om at banepengene hellere skal gå til sygehushullet.

Mere sandsynligt er en tildeling i forbindelse med kasseeftersynet på baneområdet. Man må jo også sige at Regionerne overlever nu, når blå stue er kollapset og først skal rekonstrueres.

"Østbanen" er vel et godt eksempel. Denne bane har ca 1. mio passagerer pr. år. De fleste kører nok på hverdage. Det giver under 2.000 passagerer dagligt i hver retning.
Det koster angiveligt 440 mio kr at udskifte skinnerne (som så holder 40-50 år).
Dertil kommer signalsystemer og nye tog over de næste 40-50 år.

Mon ikke det langt billigere kunne klares med busser?

Alternativet er den enkelte passager over de næste 40 år betaler 11 kr. mere pr rejse alene til udskiftning af skinner!

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Frank Poulsen, 5/9 2019, 08:33 (1689 dage siden) @ Pyloriis

Har den opfattelse at flere Regioner gerne vil af med deres eks region sjælland og Tølløsebanen.

Bare en ide jeg har, som jeg ikke kan dukumentere

Det er set før - ikke mindst med Vestbanen for år tilbage.
Pudsigt nok kølnede lysten til nedlæggelse, når de lokale politikere blev gjort opmærksom på, at xx mio. kr. i tilskud ville forsvinde ved samme lejlighed.

Hvis man beder om 105 mio kr pr år i fem år er det politisk usmart at tildele dem samtidig med 1,5 mia kr til de ikke så super supersygehuse. Det ville se ud som om at jernbanerne vægter mere end 25 % i forhold til sundhed og så vil en del råbe op om at banepengene hellere skal gå til sygehushullet.

Mere sandsynligt er en tildeling i forbindelse med kasseeftersynet på baneområdet. Man må jo også sige at Regionerne overlever nu, når blå stue er kollapset og først skal rekonstrueres.


"Østbanen" er vel et godt eksempel. Denne bane har ca 1. mio passagerer pr. år. De fleste kører nok på hverdage. Det giver under 2.000 passagerer dagligt i hver retning.
Det koster angiveligt 440 mio kr at udskifte skinnerne (som så holder 40-50 år).
Dertil kommer signalsystemer og nye tog over de næste 40-50 år.

Mon ikke det langt billigere kunne klares med busser?

Men ved skift til busser falder antallet af passagerer drastisk er min klare overbevisning, for de vil også skulle holde i kø ind mod Køge by eksempelvis, og hastigheden er langsommere, mere ukomfortabelt osv, flere busser på samme tider for at have plads til passagerne kræver mere personale osv. Så kan man altid diskutere om det er de penge værd til togenes og banens vedligehold. Det mener jeg.

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Pyloriis, 5/9 2019, 08:40 (1689 dage siden) @ Frank Poulsen

Har den opfattelse at flere Regioner gerne vil af med deres eks region sjælland og Tølløsebanen.

Bare en ide jeg har, som jeg ikke kan dukumentere

Det er set før - ikke mindst med Vestbanen for år tilbage.
Pudsigt nok kølnede lysten til nedlæggelse, når de lokale politikere blev gjort opmærksom på, at xx mio. kr. i tilskud ville forsvinde ved samme lejlighed.

Hvis man beder om 105 mio kr pr år i fem år er det politisk usmart at tildele dem samtidig med 1,5 mia kr til de ikke så super supersygehuse. Det ville se ud som om at jernbanerne vægter mere end 25 % i forhold til sundhed og så vil en del råbe op om at banepengene hellere skal gå til sygehushullet.

Mere sandsynligt er en tildeling i forbindelse med kasseeftersynet på baneområdet. Man må jo også sige at Regionerne overlever nu, når blå stue er kollapset og først skal rekonstrueres.


"Østbanen" er vel et godt eksempel. Denne bane har ca 1. mio passagerer pr. år. De fleste kører nok på hverdage. Det giver under 2.000 passagerer dagligt i hver retning.
Det koster angiveligt 440 mio kr at udskifte skinnerne (som så holder 40-50 år).
Dertil kommer signalsystemer og nye tog over de næste 40-50 år.

Mon ikke det langt billigere kunne klares med busser?


Men ved skift til busser falder antallet af passagerer drastisk er min klare overbevisning, for de vil også skulle holde i kø ind mod Køge by eksempelvis, og hastigheden er langsommere, mere ukomfortabelt osv, flere busser på samme tider for at have plads til passagerne kræver mere personale osv. Så kan man altid diskutere om det er de penge værd til togenes og banens vedligehold. Det mener jeg.

Kender du forholdene ind til stationen i Køge fra syd?
For relativ få penge kunne man enten udvide vejen eller endnu bedre benytte nuværende spor på sidste del af strækningen til Køge Station.

Jernbanedrift er dyr - men har også sine klare fordele hvis der er stort kundeunderlag eller man kan køre med høj hastighed hvor andre holder stille.
Men tilskud på ca. 22 kr pr dag pr passager udover hvad pågældende i forvejen betaler - det er vel en dårlig forretning for ALLE?

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Frank Poulsen, 5/9 2019, 08:55 (1689 dage siden) @ Pyloriis

Har den opfattelse at flere Regioner gerne vil af med deres eks region sjælland og Tølløsebanen.

Bare en ide jeg har, som jeg ikke kan dukumentere

Det er set før - ikke mindst med Vestbanen for år tilbage.
Pudsigt nok kølnede lysten til nedlæggelse, når de lokale politikere blev gjort opmærksom på, at xx mio. kr. i tilskud ville forsvinde ved samme lejlighed.

Hvis man beder om 105 mio kr pr år i fem år er det politisk usmart at tildele dem samtidig med 1,5 mia kr til de ikke så super supersygehuse. Det ville se ud som om at jernbanerne vægter mere end 25 % i forhold til sundhed og så vil en del råbe op om at banepengene hellere skal gå til sygehushullet.

Mere sandsynligt er en tildeling i forbindelse med kasseeftersynet på baneområdet. Man må jo også sige at Regionerne overlever nu, når blå stue er kollapset og først skal rekonstrueres.


"Østbanen" er vel et godt eksempel. Denne bane har ca 1. mio passagerer pr. år. De fleste kører nok på hverdage. Det giver under 2.000 passagerer dagligt i hver retning.
Det koster angiveligt 440 mio kr at udskifte skinnerne (som så holder 40-50 år).
Dertil kommer signalsystemer og nye tog over de næste 40-50 år.

Mon ikke det langt billigere kunne klares med busser?


Men ved skift til busser falder antallet af passagerer drastisk er min klare overbevisning, for de vil også skulle holde i kø ind mod Køge by eksempelvis, og hastigheden er langsommere, mere ukomfortabelt osv, flere busser på samme tider for at have plads til passagerne kræver mere personale osv. Så kan man altid diskutere om det er de penge værd til togenes og banens vedligehold. Det mener jeg.


Kender du forholdene ind til stationen i Køge fra syd?
For relativ få penge kunne man enten udvide vejen eller endnu bedre benytte nuværende spor på sidste del af strækningen til Køge Station.

Jernbanedrift er dyr - men har også sine klare fordele hvis der er stort kundeunderlag eller man kan køre med høj hastighed hvor andre holder stille.
Men tilskud på ca. 22 kr pr dag pr passager udover hvad pågældende i forvejen betaler - det er vel en dårlig forretning for ALLE?

Men hvis udgiften for miljø, vej udgifter, tid og meget andet er højere ved busser og privatbiler?

Og nej selvfølgelig kan man ikke bruge skinnerne det sidste stykke ind mod Køge? Nogle gange undrer jeg mig over dine forslag... Skinner er smallere end veje, så svært at finde plads til et par vejbaner på samme plads... Derudover ville du så også droppe toget til Haslev - Næstved fra Køge? De ligger jo ved siden af hinanden netop det sidste stykke ind.

Og ja jeg kender til trafikken gennem Køge og ved at hvis man skal til Køge station og videre med s-tog (som mange jo gør) så er det hurtigere at tage toget fra Hårlev, end bilen, i myldretiderne, fra stationen og ud forbi krydset mod Stevns eller Hårlev kan det nemt tage 15 min, og så har du yderligere tid ned til Hårlev osv. Også derfor jeg er så meget imod at man vil gå over til halvtimesdrift fra Hårlev igen, når man skal køre igennem til Roskilde. Hyppighed er jo også en vigtig faktor. Og når først man på Køge station kan skifte til hurtigtoget (om nogle år) til Kbh, via Køge Nord, så vil det lokke endnu flere til at skifte til toget fra Østbanen, det er simpelthen meget tid der vindes i myldretiderne fordi Køge by snart er så pakket!

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Pyloriis, 5/9 2019, 09:33 (1689 dage siden) @ Frank Poulsen

Har den opfattelse at flere Regioner gerne vil af med deres eks region sjælland og Tølløsebanen.

Bare en ide jeg har, som jeg ikke kan dukumentere

Det er set før - ikke mindst med Vestbanen for år tilbage.
Pudsigt nok kølnede lysten til nedlæggelse, når de lokale politikere blev gjort opmærksom på, at xx mio. kr. i tilskud ville forsvinde ved samme lejlighed.

Hvis man beder om 105 mio kr pr år i fem år er det politisk usmart at tildele dem samtidig med 1,5 mia kr til de ikke så super supersygehuse. Det ville se ud som om at jernbanerne vægter mere end 25 % i forhold til sundhed og så vil en del råbe op om at banepengene hellere skal gå til sygehushullet.

Mere sandsynligt er en tildeling i forbindelse med kasseeftersynet på baneområdet. Man må jo også sige at Regionerne overlever nu, når blå stue er kollapset og først skal rekonstrueres.


"Østbanen" er vel et godt eksempel. Denne bane har ca 1. mio passagerer pr. år. De fleste kører nok på hverdage. Det giver under 2.000 passagerer dagligt i hver retning.
Det koster angiveligt 440 mio kr at udskifte skinnerne (som så holder 40-50 år).
Dertil kommer signalsystemer og nye tog over de næste 40-50 år.

Mon ikke det langt billigere kunne klares med busser?


Men ved skift til busser falder antallet af passagerer drastisk er min klare overbevisning, for de vil også skulle holde i kø ind mod Køge by eksempelvis, og hastigheden er langsommere, mere ukomfortabelt osv, flere busser på samme tider for at have plads til passagerne kræver mere personale osv. Så kan man altid diskutere om det er de penge værd til togenes og banens vedligehold. Det mener jeg.


Kender du forholdene ind til stationen i Køge fra syd?
For relativ få penge kunne man enten udvide vejen eller endnu bedre benytte nuværende spor på sidste del af strækningen til Køge Station.

Jernbanedrift er dyr - men har også sine klare fordele hvis der er stort kundeunderlag eller man kan køre med høj hastighed hvor andre holder stille.
Men tilskud på ca. 22 kr pr dag pr passager udover hvad pågældende i forvejen betaler - det er vel en dårlig forretning for ALLE?


Men hvis udgiften for miljø, vej udgifter, tid og meget andet er højere ved busser og privatbiler?

Er de det?? Vejen er der jo allerede og den skal vedligeholdes!
En bus er billigere end et tog!
Miljømæssigt er forskellen nok ikke stor ved en el-bus og et dieseldrevet tog. Batteritog kan komme senere men koster sikkert ganske meget!


Og nej selvfølgelig kan man ikke bruge skinnerne det sidste stykke ind mod Køge? Nogle gange undrer jeg mig over dine forslag... Skinner er smallere end veje, så svært at finde plads til et par vejbaner på samme plads... Derudover ville du så også droppe toget til Haslev - Næstved fra Køge? De ligger jo ved siden af hinanden netop det sidste stykke ind.

Hvorfor ikke?
Busserne skal jo kun undgå køen om morgenen ind til byen og om eftermiddagen ud af byen. Så der er vist plads nok til at en bus kan køre ved siden af jernbanesporet om morgen de sidste 3-4 km og modsat om eftermiddagen - tror du ikke?


Og ja jeg kender til trafikken gennem Køge og ved at hvis man skal til Køge station og videre med s-tog (som mange jo gør) så er det hurtigere at tage toget fra Hårlev, end bilen, i myldretiderne, fra stationen og ud forbi krydset mod Stevns eller Hårlev kan det nemt tage 15 min, og så har du yderligere tid ned til Hårlev osv. Også derfor jeg er så meget imod at man vil gå over til halvtimesdrift fra Hårlev igen, når man skal køre igennem til Roskilde. Hyppighed er jo også en vigtig faktor. Og når først man på Køge station kan skifte til hurtigtoget (om nogle år) til Kbh, via Køge Nord, så vil det lokke endnu flere til at skifte til toget fra Østbanen, det er simpelthen meget tid der vindes i myldretiderne fordi Køge by snart er så pakket!

Nu kan man jo netop IKKE skifte på Køge Nord fra Østbanen til togene ind mod København. Kun via Køge station og de tog som kommer fra Lille Syd.

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af HLA7, 8/9 2019, 08:19 (1686 dage siden) @ Pyloriis

Du er altSå bare for meget. Kan du ikke finde et bus medie, at skrive på?

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Pyloriis, 8/9 2019, 09:57 (1686 dage siden) @ HLA7

Du er altSå bare for meget. Kan du ikke finde et bus medie, at skrive på?

Jeg er ikke fortaler for busdrift.
Nogle steder giver det mening, andre ikke.
Født og opvokset med sporvogne i København var det en trist dag i 1972 at den sidste kørte.
Men jeg er også realist til at forstå at der ikke er penge til alt på denne jord.
Så anvist hvor du finder 440 mio kr til nye skinner?
Hastigheden på banen må vel nedsættes for at skinnerne kan holde med deraf forlænget køretid..
Og hvis man ydermere skal overgå til 1/2 times drift - er det så penge der er brugt fornuftigt?
Trængselproblemerne på Stevns løses jo ikke ved at der kommer nye skinner.

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af mpp, 9/9 2019, 13:30 (1684 dage siden) @ Pyloriis

1) Er der virkeligt trængselsproblemer på Stevns eller først når man kommer ind i Køge?
2) Toget eksisterer ikke for at give plads på vejene. Det eksisterer først og fremmest for de rejsende der tager det
3) Nedlægger man banen skal man alligevel (som andre har nævnt) have transport rundt til de små byer. Man kunne selvfølgeligt omlægge traceet til asfalt (som du har foreslået ind til Køge). Ellers skal man droppe traceet, men det er jo netop traceet der giver mulighed for at køre hurtigere end den øvrige trafik.

440 mio for nye skinner er givetvist mange penge, men det er en investering man får glæde af i 40 år. Toget kan køre hurtigere end nogen trafik på landevejene og samtidig komme ind i midten af hver by (og understøtte byudvikling der). Det er netop det der er styrken ved toget. Det er ret tydeligt når der er togbusser, at toget egentligt klarer opgaven meget godt: togbusserne kører med en masse forskellige standsningsmønstre netop fordi de kun lige kan matche tiden hvis de kan køre nonstop på en landevej eller motorvej. Skal de forbi de forskellige stationer er det for langsomt.

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af mikedk2100, 5/9 2019, 09:06 (1689 dage siden) @ Pyloriis

Kender du forholdene ind til stationen i Køge fra syd?
For relativ få penge kunne man enten udvide vejen eller endnu bedre benytte nuværende spor på sidste del af strækningen til Køge Station.

Jernbanedrift er dyr - men har også sine klare fordele hvis der er stort kundeunderlag eller man kan køre med høj hastighed hvor andre holder stille.
Men tilskud på ca. 22 kr pr dag pr passager udover hvad pågældende i forvejen betaler - det er vel en dårlig forretning for ALLE?

Ja bussen vil skulle køre ad Strandvejen syd for Køge, som i forvejen er ret godt fyldt op af biler. Det vil forsinke bussen gevaldigt - derudover vil kørsel ad de mindre vejen for at komme til Himlingøje, Grubberholm, Vallø og Egøje gøre turen endnu længere. Det er en dødssejler at erstatte et velfungerende tog med en langsommelig og ukomfortabel bus.

I øvrigt er der jo en grund til, at man gerne vil have en ny omfartsvej fra Stevns til motorvejen - Strandvejen er simpelthen fyldt op og indgangen til Køge sydfra er en flaskehals.

Østbanen har den fordel, at den kører fra fx Karise til Køge på kun 20 minutter - det er en tur, der tager 23 minutter i bil. Altså er toget hurtigere. Helt modsat S-toget, der er 47 minutter om at komme fra Østerport til Køge - en tur der i bil tager 40 minutter. Det er selvfølgelig tider, når alt går som det skal, uden signalproblemer, punkteringer, kø osv

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Pyloriis, 5/9 2019, 09:46 (1689 dage siden) @ mikedk2100

Kender du forholdene ind til stationen i Køge fra syd?
For relativ få penge kunne man enten udvide vejen eller endnu bedre benytte nuværende spor på sidste del af strækningen til Køge Station.

Jernbanedrift er dyr - men har også sine klare fordele hvis der er stort kundeunderlag eller man kan køre med høj hastighed hvor andre holder stille.
Men tilskud på ca. 22 kr pr dag pr passager udover hvad pågældende i forvejen betaler - det er vel en dårlig forretning for ALLE?


Ja bussen vil skulle køre ad Strandvejen syd for Køge, som i forvejen er ret godt fyldt op af biler. Det vil forsinke bussen gevaldigt - derudover vil kørsel ad de mindre vejen for at komme til Himlingøje, Grubberholm, Vallø og Egøje gøre turen endnu længere. Det er en dødssejler at erstatte et velfungerende tog med en langsommelig og ukomfortabel bus.

I øvrigt er der jo en grund til, at man gerne vil have en ny omfartsvej fra Stevns til motorvejen - Strandvejen er simpelthen fyldt op og indgangen til Køge sydfra er en flaskehals.

Østbanen har den fordel, at den kører fra fx Karise til Køge på kun 20 minutter - det er en tur, der tager 23 minutter i bil. Altså er toget hurtigere. Helt modsat S-toget, der er 47 minutter om at komme fra Østerport til Køge - en tur der i bil tager 40 minutter. Det er selvfølgelig tider, når alt går som det skal, uden signalproblemer, punkteringer, kø osv

Som jeg skrev kunne bussen benytte jernbanesporet de sidste kilometer. Ja faktisk vel fra Vallø og ind til Køge!

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af mikedk2100, 5/9 2019, 10:01 (1689 dage siden) @ Pyloriis

Som jeg skrev kunne bussen benytte jernbanesporet de sidste kilometer. Ja faktisk vel fra Vallø og ind til Køge!

Så kan man jo ligeså godt beholde toget, som både er hurtigere og mere komfortabelt end bussen nogensinde bliver. Man skal også have med i beregningen, at en stor del af kunderne forsvinder, når toget erstattes af en bus.

Det koster også at fjerne jernbanesporene og asfaltere, både tid og penge - og skal der laves to vejbaner, eller skal busserne passere hinanden på de eksisterende stationer? Skal der laves dobbeltvejbane bliver det endnu dyrere. Endelig vil bilisterne hurtigt finde ud af at køre samme vej, så vil bussen alligevel holde i kø der.

Så kan du ligeså godt lukke banen og tvinge folk over i bilen med det samme.

Østbanen bliver også brugt til at forberede skoledagen/lave lektier (for de mange studerende til gymnasiet eller handelsskolen) eller arbejde undervejs - noget der ikke kan lade sig gøre i en bus, fordi den simpelthen køre mere uroligt.

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Pyloriis, 5/9 2019, 10:15 (1689 dage siden) @ mikedk2100

Som jeg skrev kunne bussen benytte jernbanesporet de sidste kilometer. Ja faktisk vel fra Vallø og ind til Køge!


Så kan man jo ligeså godt beholde toget, som både er hurtigere og mere komfortabelt end bussen nogensinde bliver. Man skal også have med i beregningen, at en stor del af kunderne forsvinder, når toget erstattes af en bus.

Det koster så 440 mio ALENE at udskifte skinnerne!


Det koster også at fjerne jernbanesporene og asfaltere, både tid og penge - og skal der laves to vejbaner, eller skal busserne passere hinanden på de eksisterende stationer? Skal der laves dobbeltvejbane bliver det endnu dyrere. Endelig vil bilisterne hurtigt finde ud af at køre samme vej, så vil bussen alligevel holde i kø der.

JA - men der er trods alt lidt jern tilbage så mon ikke udgiften er nede på 10-15 mio kr.
Nej - det skal være en busbane som om morgenen sikrer at bussen kan køre ad det gamle jernbanespor fra Vallø til Køge station og her køre ud og holde på busholdepladsen. Når bussen returnerer kører den ad alm. landevej hvor der jo IKKE er trafik af betydning om morgenen mod Syd. Omvendt om eftermiddagen, kører bussen fra busholdeplads ind på det gamle jernbanespor og drejer fra i Vallø og er dermed fri af alle bilerne!


Så kan du ligeså godt lukke banen og tvinge folk over i bilen med det samme.

Nu har alle jo ikke bil!


Østbanen bliver også brugt til at forberede skoledagen/lave lektier (for de mange studerende til gymnasiet eller handelsskolen) eller arbejde undervejs - noget der ikke kan lade sig gøre i en bus, fordi den simpelthen køre mere uroligt.

Så må de gøre det hjemmefra! det er der så mange andre der må! Det er absolut et dårligt argument for at bruge skatteborgernes penge!

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af mikedk2100, 5/9 2019, 10:35 (1689 dage siden) @ Pyloriis

Så kan du ligeså godt lukke banen og tvinge folk over i bilen med det samme.

Nu har alle jo ikke bil!

Nej, og det er derfor Østbanen med tog er et stort aktiv for lokalområdet. Det virker ikke som om du aner, hvordan tingene er derude på landet. Ganske vist vil du lave busbane fra Vallø til Køge på det eksisterende trace, men du har ingen anelse om, hvordan bussen skal trille rundt på små "skovveje", for at komme til Grubberholm og Himlingøje. Derudover skal den bruge oceaner af tid på at komme fra landevejen til Hårlev Station, Karise Station, Tokkerup osv. Det samme på Rødvig-grenen. Den tid folk skal bruge i et ukomfortabelt køretøj vil blive urimelig forlænget i forhold til bilen.

Du vil ganske simpelt smadre den kollektive trafik og dermed tvinge folk over i bilen.

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Pyloriis, 5/9 2019, 10:46 (1689 dage siden) @ mikedk2100

Så kan du ligeså godt lukke banen og tvinge folk over i bilen med det samme.

Nu har alle jo ikke bil!


Nej, og det er derfor Østbanen med tog er et stort aktiv for lokalområdet. Det virker ikke som om du aner, hvordan tingene er derude på landet. Ganske vist vil du lave busbane fra Vallø til Køge på det eksisterende trace, men du har ingen anelse om, hvordan bussen skal trille rundt på små "skovveje", for at komme til Grubberholm og Himlingøje.

Jo - det har jeg nu faktisk, da jeg har haft familie spredt ud over flere af disse småbyer.:-P


Derudover skal den bruge oceaner af tid på at komme fra landevejen til Hårlev Station, Karise Station, Tokkerup osv. Det samme på Rødvig-grenen. Den tid folk skal bruge i et ukomfortabelt køretøj vil blive urimelig forlænget i forhold til bilen.

I forhold til et tog som fremover kommer til at køre med 30 min. interval?
Og der kunne givet køre flere busser fra nogle steder der i dag IKKE har forbindelse til "Østbanens" stationer.:-)


Du vil ganske simpelt smadre den kollektive trafik og dermed tvinge folk over i bilen.

Nej - det klarer den kollektive trafik vist ganske godt selv - desværre!:-|

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af mikedk2100, 5/9 2019, 10:56 (1689 dage siden) @ Pyloriis

Derudover skal den bruge oceaner af tid på at komme fra landevejen til Hårlev Station, Karise Station, Tokkerup osv. Det samme på Rødvig-grenen. Den tid folk skal bruge i et ukomfortabelt køretøj vil blive urimelig forlænget i forhold til bilen.

I forhold til et tog som fremover kommer til at køre med 30 min. interval?
Og der kunne givet køre flere busser fra nogle steder der i dag IKKE har forbindelse til "Østbanens" stationer.:-)

Ja, som flextrafik, hvor de så kan blive kørt i taxa til Køge Station - indtil man finder ud af, at der kunne spares enorme summer ved at nedlægge S-banen og den nye bane Ringsted-Køge-København ved at lade folk køre i deres egen bil, samkørsel eller taxa/flextrafik. Men er det dét vi vil - jeg vil i hvert fald ikke.


Du vil ganske simpelt smadre den kollektive trafik og dermed tvinge folk over i bilen.

Nej - det klarer den kollektive trafik vist ganske godt selv - desværre!:-|

Der er vi enige. Det klarer den kollektive trafik ganske godt selv, blandt andet ved at erstatte togdrift med busser. Og så hjælper det ikke på det, at nedlægge velfungerende eksisterende baner og erstatte dem med bus. For busser er bare ikke attraktive som kollektiv trafik. Og Østbanen er faktisk en velfungerende bane man kan stole på og som har stigende passagertal - modsat DSB.

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Pyloriis, 5/9 2019, 11:15 (1689 dage siden) @ mikedk2100

Derudover skal den bruge oceaner af tid på at komme fra landevejen til Hårlev Station, Karise Station, Tokkerup osv. Det samme på Rødvig-grenen. Den tid folk skal bruge i et ukomfortabelt køretøj vil blive urimelig forlænget i forhold til bilen.

I forhold til et tog som fremover kommer til at køre med 30 min. interval?
Og der kunne givet køre flere busser fra nogle steder der i dag IKKE har forbindelse til "Østbanens" stationer.:-)


Ja, som flextrafik, hvor de så kan blive kørt i taxa til Køge Station - indtil man finder ud af, at der kunne spares enorme summer ved at nedlægge S-banen og den nye bane Ringsted-Køge-København ved at lade folk køre i deres egen bil, samkørsel eller taxa/flextrafik. Men er det dét vi vil - jeg vil i hvert fald ikke.

Nej - og det vil jeg heller ikke.
Selvom jeg er mest er bilist, er det frustrerende at sidde i flere timers kø for at komme til og fra København.
Torsdag eftermiddag FØR st. Bededag tog det 3½ time at køre fra Rigshospitalet og hjem til min bopæl med en Falckbil. Det var ikke fordi der var uheld - blot mange biler OVERALT ud af København og ned af Køge Bugt motorvejen.
Men immervæk er 440 mio kr mange penge for at opretholde ½ times drift for 2.000 passagerer dagligt i hver retning. Havde man så blot brugt de 15-20 mio kr på at lave plads under motorvejen så der havde været 2 spor fra Køge station og til den eksisterende bane mod Roskilde havde jeg måske haft lidt mere forståelse for at bruge penge hvis det havde betydet 15 min. drift.


Du vil ganske simpelt smadre den kollektive trafik og dermed tvinge folk over i bilen.

Nej - det klarer den kollektive trafik vist ganske godt selv - desværre!:-|


Der er vi enige. Det klarer den kollektive trafik ganske godt selv, blandt andet ved at erstatte togdrift med busser. Og så hjælper det ikke på det, at nedlægge velfungerende eksisterende baner og erstatte dem med bus. For busser er bare ikke attraktive som kollektiv trafik. Og Østbanen er faktisk en velfungerende bane man kan stole på og som har stigende passagertal - modsat DSB.

Ja - men det ophører nu med ½ times drift.

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Frank Poulsen, 5/9 2019, 11:30 (1688 dage siden) @ Pyloriis

Du taler så meget om at man skal gøre mere for pendlerne og få flere til at tage toget som pendlere, frem for landsdelstrafikken. Fair nok. Her har vi netop en mulighed hvor fremtiden kan netop få flere pendlere til at tage taget mod Kbh, fordi forholdene bliver forbedret, så i stedet for at kæmpe for at bevare en god bane, kæmpe for at udvide med det dobbeltspor Køge-Køge Nord, og bevare kvartersdrift og få den helt til Roskilde som helt optimalt, så vil du i stedet lukke og få endnu flere biler ud på vejene. Husk på, at har man først taget bilen fra Stevns og er kæmpet sig ind til Køge station alternativt udenom til Køge Nord, ja så bliver man ofte i bilen og så bliver det også pakket på de veje mod KBH som du tager.

Jeg forstår faktisk ikke at man hos Lokaltog ikke reklamerer mere for at få folk til at tage toget... Fra Hårlev til Køge tager toget 12 min!!! Man kan parkere rimelig tæt på i Hårlev, i Køge har de flyttet de gratis p-pladser væk fra stationsområdet så der er endnu længere at gå. Ifølge Krak tager samme tur i bil 16 min, vel og mærke UDEN myldretid! Det giver langt mere mening at tage toget hele vejen fra Hårlev end at køre til Køge og sætte bilen for at tage S-toget videre

Og nej man kan ikke skifte på Køge Nord fra Østbanen… Men det er jo kun i retning mod vest det ville være interessant, langt størsteparten skal jo mod nord. Altså er det da fuldstændig lige meget om man skifter i Køge eller Ølby eller Køge Nord... For dem der skal mod Kbh.

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Pyloriis, 5/9 2019, 12:01 (1688 dage siden) @ Frank Poulsen

Du taler så meget om at man skal gøre mere for pendlerne og få flere til at tage toget som pendlere, frem for landsdelstrafikken. Fair nok. Her har vi netop en mulighed hvor fremtiden kan netop få flere pendlere til at tage taget mod Kbh, fordi forholdene bliver forbedret, så i stedet for at kæmpe for at bevare en god bane, kæmpe for at udvide med det dobbeltspor Køge-Køge Nord, og bevare kvartersdrift og få den helt til Roskilde som helt optimalt, så vil du i stedet lukke og få endnu flere biler ud på vejene. Husk på, at har man først taget bilen fra Stevns og er kæmpet sig ind til Køge station alternativt udenom til Køge Nord, ja så bliver man ofte i bilen og så bliver det også pakket på de veje mod KBH som du tager.

Stop lige en halv omgang!
Nogle har planlagt at reducere til ½ times drift. Det ser ikke ud til at blive ændret foreløbigt - om nogen sinde da det kræver opgravning tværs over motorvejen. Mangel på rettidig omhu kunne man måske sige.
Dertil kommer en udgift på 440 mio kr indenfor få år til udskiftning af skinner.
Der var ikke penge til at lave Ringsted Station færdig - kun til en halv løsning, som om 10 år skal udbedres med deraf følgende gener.
Der var ikke penge til at lave overdækning af Køge Nord's perroner.
Der var ikke penge til blot at have været vist lidt rettidig omhu og lavet plads til 4 spor ad den nye Køge Bugt bane (Blot indtil Vallensbæk - havde næppe kostet mange penge).
Så de 1. mio passagerer på "Østbanen", hvoraf mange er unge og næppe bilister, fylder ikke meget på motorvejen ind mod København.

Regionerne (her region Sjælland) har jo ikke midlerne til udskiftningen. Eller vil du tage dem fra sygehusene og undlade at behandle nogle patienter og håbe på de ikke går over i det private?

Men ellers er jeg fuldstændig enig i at det ærgerligt at "man" har så lidt fokus på at skabe et kollektivt transportsystem som hænger sammen - også om 20-30 år, hvor det at tage bilen bliver besværligt gjort på forskel vis.


Jeg forstår faktisk ikke at man hos Lokaltog ikke reklamerer mere for at få folk til at tage toget... Fra Hårlev til Køge tager toget 12 min!!! Man kan parkere rimelig tæt på i Hårlev, i Køge har de flyttet de gratis p-pladser væk fra stationsområdet så der er endnu længere at gå. Ifølge Krak tager samme tur i bil 16 min, vel og mærke UDEN myldretid! Det giver langt mere mening at tage toget hele vejen fra Hårlev end at køre til Køge og sætte bilen for at tage S-toget videre.

Ja - hvis man har bilen - blot er det vist mange uddannelsessøgende som mest kører med "Østbanen"?
Og passer det ikke med ½-times driften - ja så kan bilen være alternativet hvis ikke busdrift med 10 minutters interval kan klare det?


Og nej man kan ikke skifte på Køge Nord fra Østbanen… Men det er jo kun i retning mod vest det ville være interessant, langt størsteparten skal jo mod nord. Altså er det da fuldstændig lige meget om man skifter i Køge eller Ølby eller Køge Nord... For dem der skal mod Kbh.

Enig - men der er vist mange som skal til Roskilde - både sygehus og universitet.

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af mikedk2100, 5/9 2019, 12:17 (1688 dage siden) @ Pyloriis

Ja - hvis man har bilen - blot er det vist mange uddannelsessøgende som mest kører med "Østbanen"?
Og passer det ikke med ½-times driften - ja så kan bilen være alternativet hvis ikke busdrift med 10 minutters interval kan klare det?

Hvordan i himlens navn vil du forsvare, at lave 10 minutters busdrift på Østbanen for 2000 daglige passagerer? Hvor passagertallet endda vil dale kraftigt, fordi de netop jages ud i en bus, der er meget længere om turen end både bil og det eksisterende tog?

Derudover er det kun mellem Hårlev og Køge, der igen bliver halvtimesdrift. På strækningen fra Hårlev til hhv Faxe Ladeplads og Rødvig er der i forvejen halvtimesdrift, så det kender passagererne til allerede. Med andre ord, der er allerede halvtimesdrift for de passagerer, der skal længere end Hårlev.

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Pyloriis, 5/9 2019, 12:23 (1688 dage siden) @ mikedk2100

Ja - hvis man har bilen - blot er det vist mange uddannelsessøgende som mest kører med "Østbanen"?
Og passer det ikke med ½-times driften - ja så kan bilen være alternativet hvis ikke busdrift med 10 minutters interval kan klare det?


Hvordan i himlens navn vil du forsvare, at lave 10 minutters busdrift på Østbanen for 2000 daglige passagerer? Hvor passagertallet endda vil dale kraftigt, fordi de netop jages ud i en bus, der er meget længere om turen end både bil og det eksisterende tog?

Hvor mange kan der være i toget fra Hårlev til Køge i dag og hvor mange kan der være i en bus?
Mig bekendt er der ca 129 siddepladser i de tog som kører i dag på strækningen og i en bus er der typisk 55-60 siddepladser.
Så der skal vel 2 busser til at erstatte et tog i morgen og eftermiddagstrafikken??
Er det forkert regnet ud?? Det giver vel mulighed for 10 minutters drift fra Hårlev?


Derudover er det kun mellem Hårlev og Køge, der igen bliver halvtimesdrift. På strækningen fra Hårlev til hhv Faxe Ladeplads og Rødvig er der i forvejen halvtimesdrift, så det kender passagererne til allerede. Med andre ord, der er allerede halvtimesdrift for de passagerer, der skal længere end Hårlev.

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af mikedk2100, 5/9 2019, 12:30 (1688 dage siden) @ Pyloriis

Hvordan i himlens navn vil du forsvare, at lave 10 minutters busdrift på Østbanen for 2000 daglige passagerer? Hvor passagertallet endda vil dale kraftigt, fordi de netop jages ud i en bus, der er meget længere om turen end både bil og det eksisterende tog?

Hvor mange kan der være i toget fra Hårlev til Køge i dag og hvor mange kan der være i en bus?
Mig bekendt er der ca 129 siddepladser i de tog som kører i dag på strækningen og i en bus er der typisk 55-60 siddepladser.
Så der skal vel 2 busser til at erstatte et tog i morgen og eftermiddagstrafikken??
Er det forkert regnet ud?? Det giver vel mulighed for 10 minutters drift fra Hårlev?

Ok, så du vil lave "10 minutters drift" ved at køre 2 (eller 3?) busser om morgenen i løbet af en halv time og det samme retur om eftermiddagen? Det var ikke 10 minutters drift i dagtimerne, ligesom der nu er minimum halvtimes drift på hele Østbanen i dagtimerne?

Og skal de 2-3 busser så også køre fra Faxe Ladeplads og Rødvig?

Det giver ikke nogen mening i min verden.

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Pyloriis, 5/9 2019, 12:51 (1688 dage siden) @ mikedk2100

Hvordan i himlens navn vil du forsvare, at lave 10 minutters busdrift på Østbanen for 2000 daglige passagerer? Hvor passagertallet endda vil dale kraftigt, fordi de netop jages ud i en bus, der er meget længere om turen end både bil og det eksisterende tog?

Hvor mange kan der være i toget fra Hårlev til Køge i dag og hvor mange kan der være i en bus?
Mig bekendt er der ca 129 siddepladser i de tog som kører i dag på strækningen og i en bus er der typisk 55-60 siddepladser.
Så der skal vel 2 busser til at erstatte et tog i morgen og eftermiddagstrafikken??
Er det forkert regnet ud?? Det giver vel mulighed for 10 minutters drift fra Hårlev?


Ok, så du vil lave "10 minutters drift" ved at køre 2 (eller 3?) busser om morgenen i løbet af en halv time og det samme retur om eftermiddagen? Det var ikke 10 minutters drift i dagtimerne, ligesom der nu er minimum halvtimes drift på hele Østbanen i dagtimerne?

Og skal de 2-3 busser så også køre fra Faxe Ladeplads og Rødvig?

Det giver ikke nogen mening i min verden.

Nu kan jeg ikke på 2 minutter lave en fuldgyldig køreplan!

Men Ja - 1 bus fra fra Fakse Ladeplads med 20 minutters interval og 1 bus tilsvarende fra Rødvig. Ankommer de 10 minutter forskudt til Hårlev, vil det vel betyde 10 minutters drift til Køge.
Det ville faktisk være lidt hyppigere end toget gør det i dag!

Så velkommen i min verden - når nu din ikke giver mening længere;-)

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af mikedk2100, 5/9 2019, 13:05 (1688 dage siden) @ Pyloriis

Nu kan jeg ikke på 2 minutter lave en fuldgyldig køreplan!

Men Ja - 1 bus fra fra Fakse Ladeplads med 20 minutters interval og 1 bus tilsvarende fra Rødvig. Ankommer de 10 minutter forskudt til Hårlev, vil det vel betyde 10 minutters drift til Køge.
Det ville faktisk være lidt hyppigere end toget gør det i dag!

Så velkommen i min verden - når nu din ikke giver mening længere;-)

Ja ok, og skal de så køre med 20/10 minutters drift i dagtimerne, ligesom toget gør hvert 30/15 minut nu - og hvert 30. minut fra om et år? Det vil kræve pænt mange busser, og være noget overkill med de langt færre passagerer, der vil være, netop fordi det er en bus (som er længere om turen, er mere ukomfortabel osv osv som nævnt før).

Udover det, så skal der jo stadig køre tog mellem Køge og Roskilde - medmindre du også vil asfaltere banen der og sætte en bus ind.

Der er andet ved kollektiv trafik, der spiller ind, end bare hyppighed. Blandt andet komfort, rejsetid, pris, antal skift osv. Jeg tror din idé vil dræbe den kollektive trafik og dermed Stevns/Østsjælland, for folk forsvinder hastigt over i bilen eller flytter væk. De unge på gymnasiet/handelsskolen vil også være tvunget til at anskaffe sig bil, så snart de fylder 18, medmindre de flytter. Så er vi tilbage til flextrafik/taxa til de ganske få passagerer, der er tilbage. Men sådan kan man også affolke og udsulte et område.

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Pyloriis, 5/9 2019, 13:22 (1688 dage siden) @ mikedk2100

Nu kan jeg ikke på 2 minutter lave en fuldgyldig køreplan!

Men Ja - 1 bus fra fra Fakse Ladeplads med 20 minutters interval og 1 bus tilsvarende fra Rødvig. Ankommer de 10 minutter forskudt til Hårlev, vil det vel betyde 10 minutters drift til Køge.
Det ville faktisk være lidt hyppigere end toget gør det i dag!

Så velkommen i min verden - når nu din ikke giver mening længere;-)


Ja ok, og skal de så køre med 20/10 minutters drift i dagtimerne, ligesom toget gør hvert 30/15 minut nu - og hvert 30. minut fra om et år? Det vil kræve pænt mange busser, og være noget overkill med de langt færre passagerer, der vil være, netop fordi det er en bus (som er længere om turen, er mere ukomfortabel osv osv som nævnt før).

Udover det, så skal der jo stadig køre tog mellem Køge og Roskilde - medmindre du også vil asfaltere banen der og sætte en bus ind.

Nej - det vil jeg ikke. Der kører DSB i dag. Og formentlig skulle regionstog kører her. Det kan de vel stadig da det er Banedanmark som ejer disse skinner!
Nu er det jo ikke min skyld at man har valgt at lade skinnerne have forskellige ejere.


Der er andet ved kollektiv trafik, der spiller ind, end bare hyppighed. Blandt andet komfort, rejsetid, pris, antal skift osv. Jeg tror din idé vil dræbe den kollektive trafik og dermed Stevns/Østsjælland, for folk forsvinder hastigt over i bilen eller flytter væk. De unge på gymnasiet/handelsskolen vil også være tvunget til at anskaffe sig bil, så snart de fylder 18, medmindre de flytter. Så er vi tilbage til flextrafik/taxa til de ganske få passagerer, der er tilbage. Men sådan kan man også affolke og udsulte et område.

Der kan nu være ganske godt komfort i en bus - afhængig helt af hvad man vil betale!
Hvad hyppighed angår vil der faktisk være flere afgange.
Rejsetiden stiger nok lidt - men kompenseres så med hyppigere afgange.
Og området bliver ikke affolket af den grund - efter hvad jeg ved er boligpriserne stigende på Stevns.

Men i den sidste ende er det et spørgsmål om penge og hvem som skal betale!
Så hvor vi du skære ned? Sygehuse, plejehjem, skoler, børnehaver, militæret, politiet? Mulighederne er mange!:-|
I min verden - brug pengene hvor man får mest nytte. :-)
Det gør man ved at reducere bilerne på indfaldsvejene til de større byer. Hvor disse mennesker kan komme hurtigere frem med tog. Videre med hurtige og hyppigt kørende S-tog / metro / letbaner / Busser. Korte skiftetider / lave priser / overdækninger så man ikke skal klædes ud til en tur til Nordpolen (selvom man vel snart kan gå rundt der i badebukser:-D )

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Frank Poulsen, 5/9 2019, 13:28 (1688 dage siden) @ Pyloriis


Der er andet ved kollektiv trafik, der spiller ind, end bare hyppighed. Blandt andet komfort, rejsetid, pris, antal skift osv. Jeg tror din idé vil dræbe den kollektive trafik og dermed Stevns/Østsjælland, for folk forsvinder hastigt over i bilen eller flytter væk. De unge på gymnasiet/handelsskolen vil også være tvunget til at anskaffe sig bil, så snart de fylder 18, medmindre de flytter. Så er vi tilbage til flextrafik/taxa til de ganske få passagerer, der er tilbage. Men sådan kan man også affolke og udsulte et område.

Der kan nu være ganske godt komfort i en bus - afhængig helt af hvad man vil betale!

Hvis man vil betale meget for busserne kan man vel lige så godt bevare det der fungerer og betale for at få det opdateret...

Hvad hyppighed angår vil der faktisk være flere afgange.
Rejsetiden stiger nok lidt - men kompenseres så med hyppigere afgange.

Den vil ikke stige "lidt" men meget!

Og området bliver ikke affolket af den grund - efter hvad jeg ved er boligpriserne stigende på Stevns.

Måske netop fordi man har gode forbindelser og udsigt til endnu bedre?, det vil du så forringe

Men i den sidste ende er det et spørgsmål om penge og hvem som skal betale!
Så hvor vi du skære ned? Sygehuse, plejehjem, skoler, børnehaver, militæret, politiet? Mulighederne er mange!:-|
I min verden - brug pengene hvor man får mest nytte. :-)
Det gør man ved at reducere bilerne på indfaldsvejene til de større byer. Hvor disse mennesker kan komme hurtigere frem med tog. Videre med hurtige og hyppigt kørende S-tog / metro / letbaner / Busser. Korte skiftetider / lave priser / overdækninger så man ikke skal klædes ud til en tur til Nordpolen (selvom man vel snart kan gå rundt der i badebukser:-D )

Du vil reducere køerne mod de store byer... Men mod Køge vil du gøre dem større...

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Pyloriis, 5/9 2019, 13:34 (1688 dage siden) @ Frank Poulsen


Der er andet ved kollektiv trafik, der spiller ind, end bare hyppighed. Blandt andet komfort, rejsetid, pris, antal skift osv. Jeg tror din idé vil dræbe den kollektive trafik og dermed Stevns/Østsjælland, for folk forsvinder hastigt over i bilen eller flytter væk. De unge på gymnasiet/handelsskolen vil også være tvunget til at anskaffe sig bil, så snart de fylder 18, medmindre de flytter. Så er vi tilbage til flextrafik/taxa til de ganske få passagerer, der er tilbage. Men sådan kan man også affolke og udsulte et område.

Der kan nu være ganske godt komfort i en bus - afhængig helt af hvad man vil betale!


Hvis man vil betale meget for busserne kan man vel lige så godt bevare det der fungerer og betale for at få det opdateret...

Ja - men det har man så også her forsømt! Og ingen vil tilsyneladende betale!

Hvad hyppighed angår vil der faktisk være flere afgange.
Rejsetiden stiger nok lidt - men kompenseres så med hyppigere afgange.


Den vil ikke stige "lidt" men meget! Hvad er alternativet når der IKKE er flere penge?

Og området bliver ikke affolket af den grund - efter hvad jeg ved er boligpriserne stigende på Stevns.


Måske netop fordi man har gode forbindelser og udsigt til endnu bedre?, det vil du så forringe.

Nej - men kan du finde pengene?

Men i den sidste ende er det et spørgsmål om penge og hvem som skal betale!
Så hvor vi du skære ned? Sygehuse, plejehjem, skoler, børnehaver, militæret, politiet? Mulighederne er mange!:-|
I min verden - brug pengene hvor man får mest nytte. :-)
Det gør man ved at reducere bilerne på indfaldsvejene til de større byer. Hvor disse mennesker kan komme hurtigere frem med tog. Videre med hurtige og hyppigt kørende S-tog / metro / letbaner / Busser. Korte skiftetider / lave priser / overdækninger så man ikke skal klædes ud til en tur til Nordpolen (selvom man vel snart kan gå rundt der i badebukser:-D )


Du vil reducere køerne mod de store byer... Men mod Køge vil du gøre dem større...

Nu er Køge så i kategorien mindre byer endnu!

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Frank Poulsen, 5/9 2019, 14:09 (1688 dage siden) @ Pyloriis

Nu er Køge så i kategorien mindre byer endnu!

Ja det er så nok der grundelementet til vores uenigheder. Jeg betragter bestemt ikke Køge som en mindre by, men en større by... Hvilke byer betragter du som værende store byer så? Er det kun København, århus, Odense, Esbjerg og Aalborg? eller?

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Pyloriis, 5/9 2019, 14:22 (1688 dage siden) @ Frank Poulsen

Nu er Køge så i kategorien mindre byer endnu!


Ja det er så nok der grundelementet til vores uenigheder. Jeg betragter bestemt ikke Køge som en mindre by, men en større by... Hvilke byer betragter du som værende store byer så? Er det kun København, århus, Odense, Esbjerg og Aalborg? eller?

I 2017 var Køge nede på en 18. plads. Så nogen større by er det ikke!
1. København (Hovedstadsområdet) 1.295.686
2. Aarhus 269.022
3. Odense 176.683
4. Aalborg 113.417
5. Esbjerg 72.261
6. Randers 62.563
7. Kolding 60.300
8. Horsens 58.480
9. Vejle 55.876
10. Roskilde 50.393
11. Herning 49.229
12. Hørsholm 47.294
13. Helsingør 47.123
14. Silkeborg 44.333
15. Næstved 43.234
16. Fredericia 40.461
17. Viborg 40.371
18. Køge 36.864
19. Holstebro 35.867
20. Taastrup 34.154

Kilde: https://www.dagens.dk/videnskab/danmarks-stoerste-byer

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Frank Poulsen, 5/9 2019, 14:24 (1688 dage siden) @ Pyloriis

Jeg betragter nu alt over 30.000, ja måske over 25.000 som større byer. Men deri er vi så ikke enige. Og det er der heller ingen der siger vi skal være.

Mellemstørrelse byer er så dem fra 15-25/30.000

Byer er dem fra 7/8.000 til 15.000

Mindre byer er dem under 7/8000...

Sådan ville jeg dele dem op :)

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Pyloriis, 5/9 2019, 14:31 (1688 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg betragter nu alt over 30.000, ja måske over 25.000 som større byer. Men deri er vi så ikke enige. Og det er der heller ingen der siger vi skal være.

Mellemstørrelse byer er så dem fra 15-25/30.000

Byer er dem fra 7/8.000 til 15.000

Mindre byer er dem under 7/8000...

Sådan ville jeg dele dem op :)

Størrelsen på en by er jo kun en faktor af flere.

Det er lang mere interessant hvad der er af virksomheder, offentlige såvel som private.
Specielt disses adgang til kollektiv trafik eller rettere mangel på samme.
Hvad der er af kulturtilbud, seværdigheder, friluftsmuligheder, sportshaller m.m.

Her kan Køge "kun" diske op med et kommende supersygehus og lidt torvemarked..
Sport er vist "reduceret" til Herfølge Boldklub.

Avatar

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 8/9 2019, 23:10 (1685 dage siden) @ Pyloriis

Her kan Køge "kun" diske op med et kommende supersygehus og lidt torvemarked..
Sport er vist "reduceret" til Herfølge Boldklub.

Har du hørt om et firma der hedder Novo-Nordisk? De har en pæn lille geschæft, der er en pæn havn med god aktivitet, Kemisk Værk Køge (Nu Sun Chemicals), Junckers Savværk.....

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Pyloriis, 9/9 2019, 06:26 (1685 dage siden) @ Michael Deichmann

Her kan Køge "kun" diske op med et kommende supersygehus og lidt torvemarked..
Sport er vist "reduceret" til Herfølge Boldklub.

Har du hørt om et firma der hedder Novo-Nordisk? De har en pæn lille geschæft, der er en pæn havn med god aktivitet, Kemisk Værk Køge (Nu Sun Chemicals), Junckers Savværk.....

Antal ansatte ?

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Togbus, Foldingbro, 9/9 2019, 07:08 (1685 dage siden) @ Pyloriis
redigeret af Togbus, 9/9 2019, 07:26

Ikke i stil med Volkswagen i Wolfsburg, men der er selvfølgelig arbejdspladser i Køge Kommune. Du kunne selv finde tal i stedet for at slynge pladder ud. Vækstanalyse for Køge K:
[image]
......men de fleste ansatte hos et enkelt firma er i Bjæverskov (!), medmindre oversigten overser noget (2016):
[image]
Og skal vi lige tage en bonusoplysning, så pendler mange til Køge fra syd, mens flere pendler fra Køge til Storkøbenhavn end omvendt - tallene siger ikke noget om "transitpendling" fra syd til Storkøbenhavn via fx motorvej eller jernbane:
[image]
Uanset om man "hader" Østbanen eller ej, tjener den et formål, nemlig at Stevns ikke er helt umulig at bosætte sig i, hvis man vil have familie og arbejde.

Enjoy :-|

--
- busser når det er billigst

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Pyloriis, 9/9 2019, 08:50 (1685 dage siden) @ Togbus

Ikke i stil med Volkswagen i Wolfsburg, men der er selvfølgelig arbejdspladser i Køge Kommune. Du kunne selv finde tal i stedet for at slynge pladder ud.

Blot et godt råd - Tal og skriv pænt!;-)
Vækstanalyse for Køge K:

[image]
......men de fleste ansatte hos et enkelt firma er i Bjæverskov (!), medmindre oversigten overser noget (2016):
[image]

Fin oversigt som netop viser at den største virksomhed ligger klods op ad den nye jernbane men uden adgang til denne! Disse 740 ansatte er henvist til busdrift mellem Køge & Ringsted. Et godt gæt er at 99% af dem tager bilen da motorvejen ligger mellem virksomheden og jernbanen og med frakørsel 2 -3 km derfra på hver side endda!
Netto distributionscenter ligger i Ølby. Pænt stykke fra stationen og selv med den nye Køge Nord tror jeg også disse ansatte tager egen bil eller bus.
Junckers (som jeg kender lidt til via familie som har været ansat der) var tidl. en typisk mandearbejdsplads med mange ufaglærte fra især Stevns. Et godt gæt er også at disse "rigtige" mænd tager bilen og har konen ikke selv bil kan det hænde hun så tager toget.
Pointen er at de fleste af virksomheder og størsteparten af de ansatte næppe er togpendlere!

Og skal vi lige tage en bonusoplysning, så pendler mange til Køge fra syd, mens flere pendler fra Køge til Storkøbenhavn end omvendt - tallene siger ikke noget om "transitpendling" fra syd til Storkøbenhavn via fx motorvej eller jernbane:

Dem fra Stevns som har mulighed for det vælger givet at søge mod Sydmotorvejen inden Herfølge. Så undgår de kaosset i Køge By.
Og disse vil næppe overveje at bruge toget.

[image]
Uanset om man "hader" Østbanen eller ej, tjener den et formål, nemlig at Stevns ikke er helt umulig at bosætte sig i, hvis man vil have familie og arbejde.

Enjoy :-|

Hvor har du den ide fra at jeg hader Østbanen?
Det er det rene nonsens. Og det vil jeg gerne have mig frabedt.:-|

Jeg forholder mig ene og alene til at man står overfor nogle store udfordringer hos Regionaltog på Stevns.
Og prøver at gisne om hvad man kan tilbyde såfremt man opgiver jernbanen.
På intet tidspunkt har jeg skrevet at jernbanen på Stevns skulle lukkes eller nedlægges!

Men udfordringen er at der på Stevns skal bruge 1 mia kr til ny omfartsvej og nye skinner.
Region Sjælland udskriver ikke selv skat - så det er staten som skal punge ud.
Så hvad er dit eget bud på at man finder både 600 mio til og 440 mio kr til skinner?

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Frank Poulsen, 9/9 2019, 09:34 (1685 dage siden) @ Pyloriis


Jeg forholder mig ene og alene til at man står overfor nogle store udfordringer hos Regionaltog på Stevns.
Og prøver at gisne om hvad man kan tilbyde såfremt man opgiver jernbanen.
På intet tidspunkt har jeg skrevet at jernbanen på Stevns skulle lukkes eller nedlægges!

Men udfordringen er at der på Stevns skal bruge 1 mia kr til ny omfartsvej og nye skinner.
Region Sjælland udskriver ikke selv skat - så det er staten som skal punge ud.
Så hvad er dit eget bud på at man finder både 600 mio til og 440 mio kr til skinner?

Nej du hader ikke og ønsker ikke nedlæggelse. Du gisner kun HVIS det sker...

Hvorfor ikke argumentere for hvad man kan gøre for det ikke sker?

Og ja jeg tror på man finder de penge til både det ene og andet. Det er ganske enkelt nødvendigt. Ligesom så meget andet er nødvendigt. Og helt ærligt 440 mio til skinner. Man finder raskt væk flere penge til alle mulige rapporter og konsulenter til alt muligt bræk af undersøgelser som en hver mand på gaden kunne sige sig selv. Det føles ofte sådan hvert fald. Så det er et spørgsmål om at vælge politikere der selv tør beslutte uden et hav af konsulenter og bruge pengene direkte.

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Pyloriis, 9/9 2019, 09:46 (1685 dage siden) @ Frank Poulsen


Jeg forholder mig ene og alene til at man står overfor nogle store udfordringer hos Regionaltog på Stevns.
Og prøver at gisne om hvad man kan tilbyde såfremt man opgiver jernbanen.
På intet tidspunkt har jeg skrevet at jernbanen på Stevns skulle lukkes eller nedlægges!

Men udfordringen er at der på Stevns skal bruge 1 mia kr til ny omfartsvej og nye skinner.
Region Sjælland udskriver ikke selv skat - så det er staten som skal punge ud.
Så hvad er dit eget bud på at man finder både 600 mio til og 440 mio kr til skinner?


Nej du hader ikke og ønsker ikke nedlæggelse. Du gisner kun HVIS det sker...

Hvorfor ikke argumentere for hvad man kan gøre for det ikke sker?

Start gerne selv!
Jeg har endnu til gode at se andet end håb og "tro" på at man finder pengene.


Og ja jeg tror på man finder de penge til både det ene og andet. Det er ganske enkelt nødvendigt. Ligesom så meget andet er nødvendigt.

Det gør vi alle ligetil at regningen skal betales.
Nu er dette ikke forum for skattepolitik og offentlige investeringer.
Men forsvar, sundhedsvæsen og uddannelse tror jeg får flere penge i de kommende år end lokale jernbaner. Og bygger man så både Fehmern-forbindelse og Kattegatforbindelse lige efter hinanden og de projekter som ligger i Togfonden ( hvor pengene ikke rigtig længere kommer fra olie som forudsat) bliver der ikke meget tilbage.

Og helt ærligt 440 mio til skinner. Man finder raskt væk flere penge til alle mulige rapporter og konsulenter til alt muligt bræk af undersøgelser som en hver mand på gaden kunne sige sig selv. Det føles ofte sådan hvert fald. Så det er et spørgsmål om at vælge politikere der selv tør beslutte uden et hav af konsulenter og bruge pengene direkte.

Enig. Måske derfor politikere er nederst på listen over de mest troværdige mennesker!
Men så længe relative få personer beslutter (de aktive i partiforeningerne) hvem som skal opstilles, tror jeg ikke der sker meget på det område.

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Frank Poulsen, 9/9 2019, 11:45 (1684 dage siden) @ Pyloriis


Hvorfor ikke argumentere for hvad man kan gøre for det ikke sker?

Start gerne selv!
Jeg har endnu til gode at se andet end håb og "tro" på at man finder pengene.

Så alt det vi har skrevet betragter du ikke som argumenter for at finde pengene? Men håb? Der tager du fejl!!! Det er i høj grad argumenter for at finde pengene alt det der er kommet fra min side.

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Pyloriis, 9/9 2019, 12:23 (1684 dage siden) @ Frank Poulsen


Hvorfor ikke argumentere for hvad man kan gøre for det ikke sker?

Start gerne selv!
Jeg har endnu til gode at se andet end håb og "tro" på at man finder pengene.


Så alt det vi har skrevet betragter du ikke som argumenter for at finde pengene? Men håb? Der tager du fejl!!! Det er i høj grad argumenter for at finde pengene alt det der er kommet fra min side.

Det gør jeg nok ikke.
Du og andre har primært beskrevet hvor langsomt og besværligt busdrift ville være hvis det skulle erstatte togdriften..
Hvor stor trængsel der idag er på vejen ind til Køge.

Men intet om hvordan de mange millioner kan findes.

Med fare for påny at blive beskyldt for at nedlægge Østbanen ville modargumenterne være:

1:Ny omfartsvej ville stort set fjerne trængselproblemerne fra Stevns ind mod Køge.

2: Kørte bussen fra Vallø ind til Køge Station ad jernbanetraceet (mod Køge om morgenen og modsat eftermiddag) ville der slet ikke være trængselproblemer for bussen.

3: Ingen siger at busserne skulle ind til hvert af de nuværende standsningssteder som jernbanen idag kommer forbi.
Holder den sig på vejen fra f.eks. St Heddinge til Vallø vil tidsforskellen mellem bus og tog - givet ny omfartsvej - nok være ligeværdig især ved hyppigere busafgange end togafgange.

Argumentere som "sociale forpligtigelser", mange uddannelsessøgende og bedre muligheder for at læse i toget end i bussen er da fine.
Men det er vilkårerne for rigtig mange andre danskere allerede idag. Så hvorfor skulle vilkårerne være bedre for dem på Stevns?
Det er sådanne ting du skal argumentere overfor.
Og sådanne har jeg endnu til gode at se!
Og lad nu være med at overfalde mig.
Lobbyen for ny omfartsvej er givet større end lobbyen for jernbane på Stevns - desværre.

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af ThomasLarsen, 9/9 2019, 13:10 (1684 dage siden) @ Pyloriis

Angående omfartsvejen.

Rapporten viser tydeligt at den ikke vil flytte nær så mange biler som man regnede med.

Dels er vejen fra Hårlev ud til motorvejen, en større omvej.
Og så har man undervurderet hvor mange af pendlerne, på Køge vejen, som faktisk kun skulle til køge.
Og ikke videre mod kbh.

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Pyloriis, 9/9 2019, 13:30 (1684 dage siden) @ ThomasLarsen

Angående omfartsvejen.

Rapporten viser tydeligt at den ikke vil flytte nær så mange biler som man regnede med.

Dels er vejen fra Hårlev ud til motorvejen, en større omvej.
Og så har man undervurderet hvor mange af pendlerne, på Køge vejen, som faktisk kun skulle til køge.
Og ikke videre mod kbh.

Nok ikke så overraskende taget uddannelsesniveauet på Stevns. Der har ikke rigtig været arbejde, gymnasier etc som har tiltrukket højtuddannede.

Men flytter en ny vej blot en 1/3 af trafikken vil det opleves som aflastning ind mod Køge.

Igen - det er en politisk beslutning om det giver mening.

Tror at motorvejen fra Næstved til Rønnede kom før end omfartsvejen fra Stevns.

Et kompromis for Østbanen kunne måske være at man kun skiftede skinner mellem Hårlev og Køge.
Disse skinner er fra midt i 80'erne mens dem mod bl.a. Fakse er lagt senere.
Så kunne man opretholde drift med 100-120 km/h fra Hårlev til Køge og nedsat hastighed fra Rødvig og Fakse.

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Niels Munch, 9/9 2019, 14:13 (1684 dage siden) @ Pyloriis

Østbanens egentlige modernisering af strækningsspor (inkl. togvejsspor på stationer) forløb over årene 1981-86 (inkl.).

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af ThomasLarsen, 9/9 2019, 14:20 (1684 dage siden) @ Pyloriis

Hvis det dog bare var en 1/3.
Vi er desværre nok nede et sted mellem 1/5 og 1/4.

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Pyloriis, 9/9 2019, 14:22 (1684 dage siden) @ ThomasLarsen

Angående omfartsvejen.

Rapporten viser tydeligt at den ikke vil flytte nær så mange biler som man regnede med.

Dels er vejen fra Hårlev ud til motorvejen, en større omvej.
Og så har man undervurderet hvor mange af pendlerne, på Køge vejen, som faktisk kun skulle til køge.
Og ikke videre mod kbh.

Har du et link til den rapport?

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Togbus, Foldingbro, 9/9 2019, 10:46 (1685 dage siden) @ Pyloriis

Det var da godt at jeg fik dig op af stolen. Næste gang leder du bare selv efter tal i stedet for at sidde tilbagelænet, når du kringkaster meninger og mener andre skal sætte tal på. Jeg synes at din reaktion om at MD skulle stå til regnskab for "antal ansatte" var ganske ubehøvlet. Pyt med det, og i øvrigt skrev jeg kun at hvis "man" hader Østbanen, så.......
Tilbage til emnet:
Indtil nu har privatbanerne siden 1972/77 kunne få finansieret sporfornyelse når det trængte sig på. En privatbanenedlæggelse vil være et nybrud og det skal vi altså lige se det politisk gennemført. Indtil da vil jeg nok mene at sandsynligheden taler for at pengene kommer, måske lidt langsommere, måske ad andre kanaler. En ting er sikkert, nemlig at det er politisk dødt at bevillige penge til betonsveller, stålskinner og hospitalssenge i en og samme bevilling. Det ved man da godt fra politisk hold.

--
- busser når det er billigst

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Pyloriis, 9/9 2019, 10:58 (1685 dage siden) @ Togbus

Det var da godt at jeg fik dig op af stolen. Næste gang leder du bare selv efter tal i stedet for at sidde tilbagelænet, når du kringkaster meninger og mener andre skal sætte tal på.

Nu er jeg næppe den som ikke kan finde tal.
MD havde så ikke check på hvad der var af større virksomheder i Køge Kommune.
Derfor min opfordring til at han fandt nogle tal.

Jeg synes at din reaktion om at MD skulle stå til regnskab for "antal ansatte" var ganske ubehøvlet. Pyt med det, og i øvrigt skrev jeg kun at hvis "man" hader Østbanen, så.......

Nu er du så ikke den eneste som synes jeg vil nedlægge Østbanen. Derfor min reaktion overfor dig.

Tilbage til emnet:
Indtil nu har privatbanerne siden 1972/77 kunne få finansieret sporfornyelse når det trængte sig på. En privatbanenedlæggelse vil være et nybrud og det skal vi altså lige se det politisk gennemført. Indtil da vil jeg nok mene at sandsynligheden taler for at pengene kommer, måske lidt langsommere, måske ad andre kanaler. En ting er sikkert, nemlig at det er politisk dødt at bevillige penge til betonsveller, stålskinner og hospitalssenge i en og samme bevilling. Det ved man da godt fra politisk hold.

Fejlen var nok at placere lokalbaner og busdrift under regionerne.
Specielt når de ikke selv kan opkræve skatter.
Så kan landspolitikkerne ikke overbevises om at give flere penge, tror jeg at nye skinner kommer langt nede på listen.
Så vil vi ikke undlade behandling af især de ældre medborgere i de kommende år ser det sort ud for lokalbanerne.
Men enig i at det -ligesom med sporvognene i København i 60'erne - bliver en langsom afvikling.
Sjovt nok var det en SF' borgmester som gav dødsstødet til sporvognene.

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af ThomasLarsen, 9/9 2019, 12:56 (1684 dage siden) @ Pyloriis

Der er Ca 27000 arbejdspladser i Køge Kommune.
Junckers havde engang over 1000 arbejdspladser. Men de har solgt meget jord til andre virksomheder, og er idag kun nede på 3-400.

Supersygehuset giver også kun 3000 nye arbejdspladser.

Fodboldholdet du refererer til er flyttet ind til nyt stadion i Køge by.

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Pyloriis, 9/9 2019, 13:13 (1684 dage siden) @ ThomasLarsen

Der er Ca 27000 arbejdspladser i Køge Kommune.
Junckers havde engang over 1000 arbejdspladser. Men de har solgt meget jord til andre virksomheder, og er idag kun nede på 3-400.

Nej. Ifølge deres egen hjemmeside 335 ialt hvor en del arbejder i deres 7 datterselskaber. Så tallet på 250 fra 2016 er nok rimeligt rigtigt.;-)


Supersygehuset giver også kun 3000 nye arbejdspladser.

Det må tiden vise. Man skal jo først til at bygge nu. Personligt ville jeg ikke blive overrasket over at man grundet pengemangel må reducere omfanget af byggeriet og afdelinger bliver liggende i Roskilde. Næstved og Slagelse.
Det samme vi har set i Odense, Aarhus og Aalborg og nok også i Hillerød.:-(


Fodboldholdet du refererer til er flyttet ind til nyt stadion i Køge by.

Det vidste jeg så ikke.:-)
Nu er fodbold ikke min spidskompetence!;-)

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af mikedk2100, 5/9 2019, 13:46 (1688 dage siden) @ Pyloriis

Udover det, så skal der jo stadig køre tog mellem Køge og Roskilde - medmindre du også vil asfaltere banen der og sætte en bus ind.

Nej - det vil jeg ikke. Der kører DSB i dag. Og formentlig skulle regionstog kører her. Det kan de vel stadig da det er Banedanmark som ejer disse skinner!
Nu er det jo ikke min skyld at man har valgt at lade skinnerne have forskellige ejere.

Nej det er ikke din skyld (og gudskelov for, at Banedanmark ikke styrer lokalbanernes infrastruktur). Men hvis du indsætter busser i stedet for tog på Østbanen, så ender man op med, at skulle have en bane mellem Køge og Roskilde, som ikke er elektrificeret. Det er dyrt at have de få km bane til specielt materiel. Jeg har ikke fundet et opdateret antal passagerer for strækningen Køge-Roskilde, men i 2005 var der 3.100 daglige passagerer. Mange af dem er nok forsvundet mens der er leget med signalerne, og endnu flere vil forsvinde, når ikke Østbanen kan være med til at føde den. Derfor vil den også ende med at skulle erstattes af busser.

Der er andet ved kollektiv trafik, der spiller ind, end bare hyppighed. Blandt andet komfort, rejsetid, pris, antal skift osv. Jeg tror din idé vil dræbe den kollektive trafik og dermed Stevns/Østsjælland, for folk forsvinder hastigt over i bilen eller flytter væk. De unge på gymnasiet/handelsskolen vil også være tvunget til at anskaffe sig bil, så snart de fylder 18, medmindre de flytter. Så er vi tilbage til flextrafik/taxa til de ganske få passagerer, der er tilbage. Men sådan kan man også affolke og udsulte et område.

Der kan nu være ganske godt komfort i en bus - afhængig helt af hvad man vil betale!
Hvad hyppighed angår vil der faktisk være flere afgange.
Rejsetiden stiger nok lidt - men kompenseres så med hyppigere afgange.
Og området bliver ikke affolket af den grund - efter hvad jeg ved er boligpriserne stigende på Stevns.

Ja boligpriserne er stigende - netop på grund af en velfungerende jernbane med rimelig nem adgang til Køge (og København om en del år). Og alt er jo afhængig af, hvis øjne der ser - jeg ved kun, at komforten i en rutebus ikke er i min interesse, og det er jo heller ingen hemmelighed, at skinnebåren transport trækker langt flere passagerer til end bussen gør.

Som Frank nævner, så stiger transporttiden gevaldigt - en fordobling kan ikke udelukkes. Og folk vil forsvinde, så det ikke kan betale sig at have store busser kørende rundt hvert 10. minut.

Men i den sidste ende er det et spørgsmål om penge og hvem som skal betale!
Så hvor vi du skære ned? Sygehuse, plejehjem, skoler, børnehaver, militæret, politiet? Mulighederne er mange!:-|
I min verden - brug pengene hvor man får mest nytte. :-)
Det gør man ved at reducere bilerne på indfaldsvejene til de større byer. Hvor disse mennesker kan komme hurtigere frem med tog. Videre med hurtige og hyppigt kørende S-tog / metro / letbaner / Busser. Korte skiftetider / lave priser / overdækninger så man ikke skal klædes ud til en tur til Nordpolen (selvom man vel snart kan gå rundt der i badebukser:-D )

Sandt nok, at det er et spørgsmål om penge. Hvad jeg mener, der skal skæres på er ikke et emne for dette forum. Men du vil netop sætte flere biler på indfaldsvejene ved at nedlægge Østbanen. At tro, at de tager bussen eller stiller bilen i Køge og så tager toget er utopi. De bliver sgu siddende i deres magelige og opvarmede bil, hvor de selv bestemmer rengøringsstandard og støjniveau. Bilen er alligevel en nødvendighed, så den er anskaffet, og derfor er prisen for turen altid lavere end toget. De er altid sikret end siddeplads - jamen så lever de da med køen på indfaldsvejen til Køge og motorvejen...

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Pyloriis, 5/9 2019, 14:13 (1688 dage siden) @ mikedk2100

Sandt nok, at det er et spørgsmål om penge. Hvad jeg mener, der skal skæres på er ikke et emne for dette forum.

Enig - men ikke desto mindre er det jo problemet - PENGE!

Men du vil netop sætte flere biler på indfaldsvejene ved at nedlægge Østbanen. At tro, at de tager bussen eller stiller bilen i Køge og så tager toget er utopi. De bliver sgu siddende i deres magelige og opvarmede bil, hvor de selv bestemmer rengøringsstandard og støjniveau. Bilen er alligevel en nødvendighed, så den er anskaffet, og derfor er prisen for turen altid lavere end toget. De er altid sikret end siddeplads - jamen så lever de da med køen på indfaldsvejen til Køge og motorvejen...

Ja - de vil de nok.
Så set i det lys ville det måske have nok have været smart at der var overdækkede perroner og et parkeringshus over Køge Nord station, så bl.a. dem fra Stevns kunne fortsætte med et hurtigt tog til København.:-(
Igen - penge!:-|
Og igen - Bilen vinder fortsat! :-|

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Frank Poulsen, 5/9 2019, 14:19 (1688 dage siden) @ Pyloriis

Sandt nok, at det er et spørgsmål om penge. Hvad jeg mener, der skal skæres på er ikke et emne for dette forum.

Enig - men ikke desto mindre er det jo problemet - PENGE!

Men du vil netop sætte flere biler på indfaldsvejene ved at nedlægge Østbanen. At tro, at de tager bussen eller stiller bilen i Køge og så tager toget er utopi. De bliver sgu siddende i deres magelige og opvarmede bil, hvor de selv bestemmer rengøringsstandard og støjniveau. Bilen er alligevel en nødvendighed, så den er anskaffet, og derfor er prisen for turen altid lavere end toget. De er altid sikret end siddeplads - jamen så lever de da med køen på indfaldsvejen til Køge og motorvejen...


Ja - de vil de nok.
Så set i det lys ville det måske have nok have været smart at der var overdækkede perroner og et parkeringshus over Køge Nord station, så bl.a. dem fra Stevns kunne fortsætte med et hurtigt tog til København.:-(
Igen - penge!:-|
Og igen - Bilen vinder fortsat! :-|

Hvorfor skulle Køge Nord være så meget bedre stillet med overdækning kontra alle mulige andre stationer? Desuden kan man jo "bare" blive op i røret og gå ned 1 minut før hvis det skulle være det store problem. Så de har faktisk god mulighed for overdækning kontra mange andre stationer, der er endda også læ fra siden deroppe.

Jeg vil da langt hellere bruge de millioner på at holde Østbanens infrastruktur ved lige, så man netop kan skifte inde i Køge by! Har man først taget bilen til Køge Nord (og kommet gennem hele Køge by, så skifter man sgu ikke, men fortsætter derindaf. Som jeg før har sagt, man skal lokkes over i toget noget før, og det kan man gøre med Østbanen og effektivt skift i Køge inden for få min (hvilket der med kun et spor igennem til Ølby giver sig selv at man skal køre lige efter hinanden).

Det vil øge fremkommeligheden til Kbh væsentligt. Jeg møder normalt skæve tider og har ikke altid praktisk mulighed for toget fordi jeg møder for tidligt, men er der personalemøder, kurser eller andet der starter kl. 8-9 stykker, ja så overvejer jeg nogle gange toget, men S-toget er så dræbende langsomt, og standser konstant. Når man kan tage inde fra Køge station med hurtig toget, ja så vil jeg nok sætte bilen i Hårlev/Karise og tage toget i de myldretider. Men er jeg først kørt til Køge i bil, eller var det bus, så nej glem det. Kunne heller aldrig drømme om at tage bussen til Næstved, rundkørsler, småbyer osv, nej glem det.

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af mikedk2100, 5/9 2019, 14:30 (1688 dage siden) @ Pyloriis

Ja - de vil de nok.
Så set i det lys ville det måske have nok have været smart at der var overdækkede perroner og et parkeringshus over Køge Nord station, så bl.a. dem fra Stevns kunne fortsætte med et hurtigt tog til København.:-(
Igen - penge!:-|
Og igen - Bilen vinder fortsat! :-|

Men jeg tror så på, at det bliver attraktivt for borgerne i byer som Faxe, Karise, Hårlev, Store Heddinge etc at tage cyklen eller gå til stationen, tage Østbanens tog til Køge og der skifte til hurtigtoget til København - når Banedanmark engang er færdige med at lege med signalerne, og hvis ikke Østbanen er erstattet af en bus inden da ;)

Permatopia i Karise er markedsført som "tæt på København", fordi det ligger 100 meter fra Karise Station - så når først der kører hurtigtog til København fra Køge, så skal der også nok være kunder. Men de kommer ikke til at benytte Køge Nord, overdækning eller ej.

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af mpp, 6/9 2019, 01:01 (1688 dage siden) @ mikedk2100

Lige præcis. Det er langt billigere at bygge cykelstativer og man kan gøre det uden at plastre bymidterne til med asfalt. Samtidig kan det skabe en roligere, mere behagelig, mere tilgængelig by for dem der bor i byen, hvilket jo også er godt for dem. Mange der tager bilen (men selvfølgeligt ikke alle) kunne sådan set godt klare deres rejserelation med en cykeltur i begge ender – vi er bagefter i forhold til Holland, men det burde kunne lade sig gøre at få skabt nogle forbedringer der.

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af tgpsen, 6/9 2019, 06:13 (1688 dage siden) @ mpp

Lige præcis. Det er langt billigere at bygge cykelstativer og man kan gøre det uden at plastre bymidterne til med asfalt. Samtidig kan det skabe en roligere, mere behagelig, mere tilgængelig by for dem der bor i byen, hvilket jo også er godt for dem. Mange der tager bilen (men selvfølgeligt ikke alle) kunne sådan set godt klare deres rejserelation med en cykeltur i begge ender – vi er bagefter i forhold til Holland, men det burde kunne lade sig gøre at få skabt nogle forbedringer der.

Jeg må indrømme at jeg godt kan forstå at det må være irriterende at folk snakker om kattegatbroer når man hellere vil snakke om cykelstativer.

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af mpp, 9/9 2019, 14:42 (1684 dage siden) @ tgpsen

Jeg må indrømme at jeg godt kan forstå at det må være irriterende at folk snakker om kattegatbroer når man hellere vil snakke om cykelstativer.

Jeg er pro Kattegatbro og pro cykelstativer. Det skal være let at komme med superlyntoget :)

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Banemanden, 8/9 2019, 08:46 (1686 dage siden) @ mikedk2100

Og de 23 minutter du nævner, er hvis trafikken er let og du glider lige igennem.
Rammer du noget der ligner myldretid kan du godt gange den med 2

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af ThomasTT, 5/9 2019, 10:27 (1689 dage siden) @ Pyloriis

Men hvad er prisen så i form af at bygge, udvide og vedligeholde flere veje, og tidstabel i form af øget trængsel, og de mange indirekte tab som følge af ineffektiv og mindre attraktiv byudvikling som følge af øget bilafhængighed? Busser er den billige lappeløsning, der får næste års budget til at hænge sammen men som bliver meget dyrt på sigt.

For mig burde den primære løsning være at sparke kommunerne til at værdsætte og dermed udvikle stationsområderne. Så ville passagertallene stige helt af sig selv uden nogen egentlige udgifter, og samtidig ville der blive bedre plads på vejene.win-win-win.

Jernbanens problem er ikke at den er dyr. Det er, at den harmonerer så dårligt med den politiske kultur på det her område i Danmark.

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Banemanden, 8/9 2019, 09:08 (1686 dage siden) @ Pyloriis

Du kan være stensikker på, at det er billigere med busser. Du kan også være stensikker på, at busserne ikke ville overleve ret længe pga passagerfald.

Født og opvokset på Stevns har jeg prøvet både bil, tog og natbus og i en periode togbus, fra Rødvig til Køge.

Turen tager i myldretid nemt et stykke over en time - og det er vel at mærke i bil og uden stop. Turen i bus bliver jeg helt dårlig af at forestille mig

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Pyloriis, 8/9 2019, 09:51 (1686 dage siden) @ Banemanden
redigeret af Pyloriis, 8/9 2019, 10:08

Du kan være stensikker på, at det er billigere med busser. Du kan også være stensikker på, at busserne ikke ville overleve ret længe pga passagerfald.

Født og opvokset på Stevns har jeg prøvet både bil, tog og natbus og i en periode togbus, fra Rødvig til Køge.

Turen tager i myldretid nemt et stykke over en time - og det er vel at mærke i bil og uden stop. Turen i bus bliver jeg helt dårlig af at forestille mig

1: Skinnerne skal udskiftes indenfor få år. Pengene hertil mangler tilsyneladende.
2: Der er tilsyneladende også planer om at reducere til 1/2 times drift.
3: Hvad er der så af muligheder?
4: Jeg formoder at man indenfor relativ kort tid - såfremt skinnerne er i så dårlig stand - nedsætter topfarten med deraf længere køretid?
Idag tager togturen fra Rødvig til Køge 34 min.
Turen i bil - uden trængsel - 30 min. Om myldrertrafikken er så stor at man bruger yderligere 30-40 minutter ved jeg ikke.
Men udskiftning af skinnerne løser ikke trængselproblemer på vejene.
Så mon ikke der kommer ny vej på Stevns?

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af mikedk2100, 8/9 2019, 17:03 (1685 dage siden) @ Pyloriis

1: Skinnerne skal udskiftes indenfor få år. Pengene hertil mangler tilsyneladende.

Og kun tilsyneladende - for intet er aftalt endnu. Det sker formentlig i en samlet plan for jernbanen i Danmark, som de først skal til at diskutere.

2: Der er tilsyneladende også planer om at reducere til 1/2 times drift.

Du får det til at lyde som jordens undergang, at man går over til halvtimes drift. Og ja, det er da en serviceforringelse, men dels er der i dag kun kvartersdrift mellem Hårlev og Køge - der er halvtimesdrift i forvejen mellem Hårlev og hhv Faxe Ladeplads/Rødvig, så på de 2 grene bliver der ingen forringelser. På stationerne mellem Hårlev og Køge er der også halvtimesdrift allerede.

3: Hvad er der så af muligheder?

At vi venter med at piske en stemning op, til vi ser, hvad regeringen kommer frem til.

4: Jeg formoder at man indenfor relativ kort tid - såfremt skinnerne er i så dårlig stand - nedsætter topfarten med deraf længere køretid?

Sættes farten ned til det, som banen havde "i gamle dage", altså for 10 år siden, så vil turen mellem fx Karise og Køge stige fra 20 minutter til 26 minutter. Men stadig en pæn tid i forhold til bil, især i myldretiden, hvor bilen end ikke kan gøre turen på 26 minutter, hvis man altså følger færdselsloven.

Men udskiftning af skinnerne løser ikke trængselproblemer på vejene.

Nej, og at nedlægge banen og indsætte busser vil kun gøre trængselsproblemerne endnu værre - samtidig med, at man reelt nedlægger den kollektive trafik på Stevns/Østsjælland.

Så mon ikke der kommer ny vej på Stevns?

Der kommer en ny vej - på et tidspunkt - uanset om skinnerne skiftes eller ikke. Den var faktisk med i den forrige regerings trafikaftale fra marts 2019, hvor det dengang var planen, at bygge vejen fra 2024 - til en pris af ca 600 mio kroner. Om den aftale fortsat består ved jeg ikke.

400 mio kroner til udskiftning af skinner på en eksisterende og nedslidt jernbane kan sætte sindene i kog - men 600 mio kroner til endnu en vej til bilisterne får ingen til at løfte et øjenbryn.

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Pyloriis, 8/9 2019, 20:20 (1685 dage siden) @ mikedk2100

1: Skinnerne skal udskiftes indenfor få år. Pengene hertil mangler tilsyneladende.

Og kun tilsyneladende - for intet er aftalt endnu. Det sker formentlig i en samlet plan for jernbanen i Danmark, som de først skal til at diskutere.

Aktuelt er det i region Sjællands regi at betale. Om de kan vride penge ud af den nuværende regering må tiden vise.

2: Der er tilsyneladende også planer om at reducere til 1/2 times drift.

Du får det til at lyde som jordens undergang, at man går over til halvtimes drift. Og ja, det er da en serviceforringelse, men dels er der i dag kun kvartersdrift mellem Hårlev og Køge - der er halvtimesdrift i forvejen mellem Hårlev og hhv Faxe Ladeplads/Rødvig, så på de 2 grene bliver der ingen forringelser. På stationerne mellem Hårlev og Køge er der også halvtimesdrift allerede.

Nej. Det er ikke jordens undergang. Men 15 minutter ekstra mellem afgang og 6 min længere køretid er nu 21 minutter. Så nærmer vi os køretiden for busdrift.
Jeg siger ikke at det er et gode.

3: Hvad er der så af muligheder?

At vi venter med at piske en stemning op, til vi ser, hvad regeringen kommer frem til.

Hov. Jeg har IKKE pisket nogen stemning op omkring dette. Alene påpeget hvad man evt. kunne gøre ifald man ikke skifter skinnerne.

4: Jeg formoder at man indenfor relativ kort tid - såfremt skinnerne er i så dårlig stand - nedsætter topfarten med deraf længere køretid?

Sættes farten ned til det, som banen havde "i gamle dage", altså for 10 år siden, så vil turen mellem fx Karise og Køge stige fra 20 minutter til 26 minutter. Men stadig en pæn tid i forhold til bil, især i myldretiden, hvor bilen end ikke kan gøre turen på 26 minutter, hvis man altså følger færdselsloven.

Men udskiftning af skinnerne løser ikke trængselproblemer på vejene.

Nej, og at nedlægge banen og indsætte busser vil kun gøre trængselsproblemerne endnu værre - samtidig med, at man reelt nedlægger den kollektive trafik på Stevns/Østsjælland.

Så mon ikke der kommer ny vej på Stevns?

Der kommer en ny vej - på et tidspunkt - uanset om skinnerne skiftes eller ikke. Den var faktisk med i den forrige regerings trafikaftale fra marts 2019, hvor det dengang var planen, at bygge vejen fra 2024 - til en pris af ca 600 mio kroner. Om den aftale fortsat består ved jeg ikke.

Det kan jeg tvivle på.


400 mio kroner til udskiftning af skinner på en eksisterende og nedslidt jernbane kan sætte sindene i kog - men 600 mio kroner til endnu en vej til bilisterne får ingen til at løfte et øjenbryn.

Som du selv skriver. Vejen kommer. Så de 440 mio kr er til glæde for 2.000 rejsende pr. dag.
Om det samfundsmæssigt er klogt - aner det ikke. Men samfundet bidrager med 11 kr pr rejse i de næste 40 år medmindre man forhøjer billetprisen.

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Niels Munch, 8/9 2019, 22:10 (1685 dage siden) @ Pyloriis

Men 15 minutter ekstra mellem afgang og 6 min længere køretid er nu 21 minutter. Så nærmer vi os køretiden for busdrift.


Frit efter hukommelsen og til orientering: Dengang - for ikke så mange år siden - da Østbanen var en 75 km/t bane, var køreplanhastigheden (den gennemsnitlige rejsehastighed) 52 km/t, hvorimod Storstrøms Trafikselskab regnede noget under 40 km/t for landevejsbusser (regionalruter, bybusser max 18 km/t).

Mon ikke den aktuelle vejbelastning taler for en endnu ringere køreplanhastighed for regionalbusser, især i myldretimerne?

Endelig kan nogen mene, at 15 min. togdriften, der p.t. alene kommer strækningen Hårlev-Køge til gode, er en form for "overkill".

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Frank Poulsen, 9/9 2019, 09:39 (1685 dage siden) @ Niels Munch


Endelig kan nogen mene, at 15 min. togdriften, der p.t. alene kommer strækningen Hårlev-Køge til gode, er en form for "overkill".

Jeg har bemærket du skriver "kan" nogen mene det er overkill. Men så alligevel vil jeg kommentere, for at overbevise dem der evt. er blandt dem der mener det ;) Det er jo ikke kun det at der er kvartersdrift (ujævn minuttal dog), men når/hvis man går tilbage til sammenkobling igen, så er det jo ikke så meget det at det bliver halvtimesdrift. Det er også det, at vil man så gå ned til timedrift på de små trinbrætter til Køge, eller lukke dem, nogle af dem??? Derudover skal der iregnes ekstra tid til kobling og afkobling i køreplanen. Begge disse ting vil jo også forlænge rejsetiderne fra begge linier til Køge (måske knap så meget fra Hårlev, men lidt vil det jo pga. formentlig ekstra stop undervejs til Køge. Hvor lang tid forventes at brug på kobling?

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Niels Munch, 9/9 2019, 11:12 (1685 dage siden) @ Frank Poulsen

Hvor lang tid forventes at brug på kobling?


Jeg har intet kendskab til koblingstid for LINT; men i Y-togenes tid var sammenkoblingen i Hårlev indeholdt i den tid, der i øvrigt var til "vending" af toget fra Rødvig (dvs. < 2 min.).

Det fremgår andetsteds i dette forum, at NJ har driftskoblet i Hjørring med nyere materiel end Y-tog og på "kort tid". Opgaven synes ikke "umulig".

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af ThomasLarsen, 9/9 2019, 12:48 (1684 dage siden) @ Niels Munch

Man kan hurtigt ligge 5-10 min til rejsetiden ved strandvejen inde ved Køge.

Det er rigtigt nok kun hårlev station som har fordel af 15 min driften.
Men til gengæld står den også for langt størstedelen af passagererne (selvfølgelig fraregnet Køge)
Så at kalde det overkill, er måske at stramme den lidt.

Avatar

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Ove Nygaard, 5/9 2019, 11:58 (1688 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Så skal vi lige have min gode ven og tidligere kollega, Niels af Dragør (og Østbanen m. v.), på banen.
Han ved noget om det her! Er du der, Niels?;-)

Bedste hilsener

Ove af Erritsø
ved lidt om emnet!

Avatar

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/9 2019, 15:10 (1688 dage siden) @ Ove Nygaard


Han ved noget om det her! Er du der, Niels?;-)

Jeg tror han er gået i flyverskjul for overlægen af Rigshospitalet har også overtaget denne tråd.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Niels Munch, 6/9 2019, 08:27 (1688 dage siden) @ Michael Deichmann

Han ved noget om det her! Er du der, Niels?;-)

Jeg tror han er gået i flyverskjul for overlægen af Rigshospitalet har også overtaget denne tråd.


Ja, Michael, det kunne meget vel tænkes.

I øvrigt ved jeg p.t. ikke mere om sagen, end man kan læse i det offentliggjorte materiale, som Thomas citerer fra.

Men jeg forudsætter, at der ingen ændringer er i niveauet for det hidtidige statslige, øremærkede anlægstilskud, som vi jo husker i 2016 slap for at blive konverteret ind i uigennemsigtige bloktilskud.

Til drøftelse er selvfølgelig den yderligere finansiering, som behovene for spormodernisering ved nogle privatbaner (det hedder de stadig jf. lovgivningen) afstedkommer.

I øvrigt har den gode Pyloriis' opponenter argumenteret flot for Østbanens betydende rolle i banens opland med den struktur, der karakteriserer dette.


M.v.h.
Niels
Østbanen a/s hhv. Hovedstadens Lokalbaner A/S 1985-2005
Vestsjællands Lokalbaner A/S 2006-2009

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Pyloriis, 6/9 2019, 09:09 (1688 dage siden) @ Niels Munch

Han ved noget om det her! Er du der, Niels?;-)

Jeg tror han er gået i flyverskjul for overlægen af Rigshospitalet har også overtaget denne tråd.

Ja, Michael, det kunne meget vel tænkes.

I øvrigt ved jeg p.t. ikke mere om sagen, end man kan læse i det offentliggjorte materiale, som Thomas citerer fra.

Men jeg forudsætter, at der ingen ændringer er i niveauet for det hidtidige statslige, øremærkede anlægstilskud, som vi jo husker i 2016 slap for at blive konverteret ind i uigennemsigtige bloktilskud.

Til drøftelse er selvfølgelig den yderligere finansiering, som behovene for spormodernisering ved nogle privatbaner (det hedder de stadig jf. lovgivningen) afstedkommer.

I øvrigt har den gode Pyloriis' opponenter argumenteret flot for Østbanens betydende rolle i banens opland med den struktur, der karakteriserer dette.


M.v.h.
Niels
Østbanen a/s hhv. Hovedstadens Lokalbaner A/S 1985-2005
Vestsjællands Lokalbaner A/S 2006-2009

Det er nu hel fair snak.
Jeg ønsker ikke på forhånd at Østbanen skal nedlægges.
Men problemet er vel at man indenfor regionaltog og regionerne som helhed ikke har mulighed for at spare op til kommende større renoveringsprojekter.
Derfor kommer sådan noget som udskiftningen af Østbanens skinner over en kort årrække til 440 mio kr altid som "overraskelse" i det politiske system. Der er altid andre projekter/ opgaver som prioriteres højere. Med det resultat at skinneudskiftning udskydes til man så ikke kan køre på dem længere.
Det var hvad man så for nogle år siden på Tølløsebanen som jeg erindrer det.

Sådan er desværre offentligt adfærd.

Så hele diskussionen gik på hvad så hvis man ikke får pengene.
Derudover skal man vel altid overveje om det er en god investering.
I mine øjne er den bedre end luftkastellet "jernbane over Kattegat".

Men Østbanen står overfor det problem at kan region Sjælland eller staten ikke finde de mange millioner- ja så stopper togdriften om nogle få år.
Om pengene bliver taget fra et andet område som så udsultes i en periode.

Avatar

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/9 2019, 14:51 (1687 dage siden) @ Pyloriis

Jeg vil faktisk vurdere hele Stevns mm området som oplagt udviklingsområde til pendlere mod København og selvfølgelig Køge og Roskilde. Der er også de "sociale forpligtelser" overfor skolebørn og studerende på (vel) især RUC at tage hensyn til.
Men inden debatten kører helt i hegnet om emnet - det er antydet at det er en taktisk manøvre at dekoble disse tilskud fra debatten om supersygehuse og så tage debatten når man alligevel skal kaste alle trafikinvesteringer op i luften for at se hvor de bør falde ned.
Der er stor frustration i Nordsjælland over dette, for nu håbede man på Hillerød og Frederikssundmotorveje, men i hvert fald den første er jo udnævnt til en god samfundsforretning, så mon ikke det hele falder i hak over efteråret?
Gribskovbanen er også mål for fornyelser, men de er igang nu.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak