Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Helgoland - hvad skal der ske? (Generelt)

af mikedk2100, 4/9 2019, 17:17 (1693 dage siden)

I en anden tråd nævnes det, at "værkstedet på Helgoland går fra at vedligeholde 44 ER-togsæt og 110 ET-togsæt til kun at vedligeholde 44 ER-togsæt og 10 ET-togsæt (hvis DSB da ikke sælger sine tilbageværende ET'er, hvilket de meget gerne vil)."

De tilbageværende ER-togsæt har også en begrænset holdbarhed, da de jo ikke får installeret det nye signalsystem og vel derfor forsvinder indenfor de næste 5-6 år (hvis altså DSBs nye tog kommer til tiden).

Hvad skal der så ske med Helgoland? Her tænker jeg ikke så meget på, at værkstedet jo så nedlægges, men mere, hvad pladsen kan bruges til? Er der noget jernbanemæssigt fornuftigt man kan bruge pladsen til, eller er det bedre at overlade pladsen til endnu et hotel og dyre lejligheder?

Mvh
Michael

Helgoland - hvad skal der ske?

af Simon1906, Hedehusene, 4/9 2019, 17:25 (1693 dage siden) @ mikedk2100

Jeg tror ikke man kan eller vil bruge det til jernbanemæssigt formål.

Der er da sikkert investerings selskaber der har et projekt liggende i skuffen.

Mvh
Simon
Hedehusene

Helgoland - hvad skal der ske?

af steenth, 4/9 2019, 17:47 (1693 dage siden) @ mikedk2100

De tilbageværende ER-togsæt har også en begrænset holdbarhed, da de jo ikke får installeret det nye signalsystem og vel derfor forsvinder indenfor de næste 5-6 år (hvis altså DSBs nye tog kommer til tiden).

DSB presser på at få nyt signalsystem i ER og man er gået igang med forberedelser, så man kan gå hurtig i gang med første togsæt, hvis det besluttes.

Mvh
Steen

Helgoland - hvad skal der ske?

af Jens Hansen, 4/9 2019, 19:20 (1693 dage siden) @ steenth

Set fra et jernbanetrafikalt synspunkt vil Helgoland fortsat være interessant, f. eks. for vedligehold af regionaltog på Sjælland.

Men det er ikke virksomheden DSBs interesse.

Der skete før sommerferien en lovændring så DSB nu er et ejendomsinvesteringsselskab også.

Derfor ryddes Helgoland så hurtigt DSB kan undvære det, for at de (DSB) kan score kassen.

JH

Helgoland - hvad skal der ske?

af Frank Poulsen, 4/9 2019, 19:22 (1693 dage siden) @ Jens Hansen

Måske der ikke skal være værksted derude, så materiel skal derud og gennem røret for at komme på værksted. Men jeg håber da man bevarer nogle spor til at vende tog i. For at udnytte Østerport bedst. Der er Helgoland jo netop så smart at man kommer fint til og fra i retning mod syd uden at krydse så meget

Helgoland - hvad skal der ske?

af RasmusD, 4/9 2019, 20:15 (1692 dage siden) @ Frank Poulsen

Vendesporene sker der næppe noget med - de tilhører Banedanmark. Det er kun værkstedsområdet, der er DSB's.

Helgoland - hvad skal der ske?

af Pyloriis, 4/9 2019, 21:16 (1692 dage siden) @ Frank Poulsen

Måske der ikke skal være værksted derude, så materiel skal derud og gennem røret for at komme på værksted. Men jeg håber da man bevarer nogle spor til at vende tog i. For at udnytte Østerport bedst. Der er Helgoland jo netop så smart at man kommer fint til og fra i retning mod syd uden at krydse så meget

I det materiale omkring "Præsentationer fra "Trafikdage" konference"
vist her for et par dage siden indgik oplæg om S-tog på såvel Kystbanen som til Roskilde.
Det sammen med reduktion og formentlig nedlæggelse af værlstederne ved Helgoland gør at behovet for "røret" reduceres. Og det åbner op for at S-toget kan benytte det. Især hvis S-tog fremover kan køre på samme strøm som andre tog.
Ved at inddrage de nuværende rør for alm. Tog til fremtidens S-tog kan man gradvis få i dført nye S-tog på de enkelte strækninger efterhånden som der kommer nye S-tog sæt og man får ændret strøm.

Helgoland - hvad skal der ske?

af Jens Hansen, 5/9 2019, 06:45 (1692 dage siden) @ Pyloriis

Nu kører regionaltogene jo ikke igennem røret fordi de skal på værksted, men fordi passagererne skal til Nørreport og Østerport.

Når Øresundstogne forsvinder fra Helgoland, må det være fornuftigt at regionaltog serviseres her. Myldretidstog fra Kalundborg, Nykøbing F havner naturligt på Østerport og ville kunne serviceres på Helgoland, inden de skal retur igen.

I øvrigt vil det at regionaltog ikke kører til Østerport formentlig skabe kaos på København H.

JH

Helgoland - hvad skal der ske?

af Pyloriis, 5/9 2019, 08:18 (1692 dage siden) @ Jens Hansen

Nu kører regionaltogene jo ikke igennem røret fordi de skal på værksted, men fordi passagererne skal til Nørreport og Østerport.

JA - men lod man de fremtidige S-tog køre på alm. banestrøm ville begge tog kunne benytte rørene.
De vil kræve at perronhøjderne blev ens.
Det er jo endnu et af de gode eksempler på at jernbanedrift har været præget af "hovsa" løsninger når man ikke har sikret ens perronhøjder.
Måske det var tidspunktet at gøre dette sammen med ændring af strømsystem.
Ja - det koster penge - Tag dem fra Kattegat!


Når Øresundstogne forsvinder fra Helgoland, må det være fornuftigt at regionaltog serviseres her. Myldretidstog fra Kalundborg, Nykøbing F havner naturligt på Østerport og ville kunne serviceres på Helgoland, inden de skal retur igen.

Man kunne også lade det nye værksted i Næstved stå for de resterende eltog fra Helgoland.

Helgoland - hvad skal der ske?

af Jens Hansen, 5/9 2019, 08:51 (1692 dage siden) @ Pyloriis

Man kunne også lade det nye værksted i Næstved stå for de resterende eltog fra Helgoland.

Korrekt!

men set fra et økonomisk synspunkt er det måske mere smart at køre 3 km, fra Østerport til Helgoland, end 90 km, fra København til Næstved, når togene skal på værksted?

Og en del tog holder naturligt stille fra 9 til 15 på Østerport/Helgoland?

Værksteder ligger vel bedst, der hvor flest tog "holder stille".

JH

Helgoland - hvad skal der ske?

af Simon1906, Hedehusene, 6/9 2019, 11:56 (1691 dage siden) @ Jens Hansen

Fra min far der siger der er da mange reparationer der kan laves uden remisebygningerne og derfor kunne man måske undvære disse således at arealet øst for nordgående hovedspor bliver ryddet men det må der være nogle kloge hoveder fra DSB der kan diskutere.

Med venlig hilsen

Simon
Hedehhusene

Avatar

Helgoland - hvad skal der ske?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/9 2019, 01:03 (1692 dage siden) @ mikedk2100

Der vil kunne laves et sidespor over til det kommende Tekniske Museum ved Svanemølleværket.
Eller udtrækssporene langs Kalkbrænderihavnsgade kunne indrettes til perronspor for en veterantogsstation i forbindelse med museet - forbundet med en gangbro over gaden.

Resten af pladsen kan sælges til kontorbygninger.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak