Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Merudgifter for forsinkelsen af signalprogrammet (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 5/9 2019, 09:49 (1694 dage siden)

Fra Altinget:

KASSETJEK: Der mangler mellem 200 og 300 millioner kroner årligt til at dække merudgifter for forsinkelsen af signalprogrammet. Problemet har længe været kendt, men nu skal pengene findes.

Den nye transportminister Benny Engelbrecht (S) overtager opgaven med at finde de nødvendige penge til at dække prisen for det forsinkede signalprogram fra forgængeren Ole Birk Olesen (LA).

I 2017 besluttede forligskredsen bag signalprogrammet at forlænge udrulningen af de nye signalsystemer med syv år, så det først forventes klar i 2030 i stedet for 2023 som oprindeligt forudsat.

Den øvelse står til at koste Banedanmark omkring 2,8 milliarder kroner. Og ifølge regeringens nye kassetjek er det en ”ubetalt regning”, som den nuværende regering har overtaget fra den foregående regering.

resten af artiklen kræver login. (Gratis):
https://www.altinget.dk/transport/artikel/ny-regering-vil-finde-manglende-penge-til-sig...

Merudgifter for forsinkelsen af signalprogrammet

af Pyloriis, 5/9 2019, 09:53 (1694 dage siden) @ Poul Brandt

Fra Altinget:

KASSETJEK: Der mangler mellem 200 og 300 millioner kroner årligt til at dække merudgifter for forsinkelsen af signalprogrammet. Problemet har længe været kendt, men nu skal pengene findes.

Den nye transportminister Benny Engelbrecht (S) overtager opgaven med at finde de nødvendige penge til at dække prisen for det forsinkede signalprogram fra forgængeren Ole Birk Olesen (LA).

I 2017 besluttede forligskredsen bag signalprogrammet at forlænge udrulningen af de nye signalsystemer med syv år, så det først forventes klar i 2030 i stedet for 2023 som oprindeligt forudsat.

Den øvelse står til at koste Banedanmark omkring 2,8 milliarder kroner. Og ifølge regeringens nye kassetjek er det en ”ubetalt regning”, som den nuværende regering har overtaget fra den foregående regering.

resten af artiklen kræver login. (Gratis):
https://www.altinget.dk/transport/artikel/ny-regering-vil-finde-manglende-penge-til-sig...

Så nu nærmer vi os de 24 mia kr jeg har hævdet dette signalsystem kom til at koste!
Altid trist at få ret når det går den vej med udgiften!

Merudgifter for forsinkelsen af signalprogrammet

af Carsten, 5/9 2019, 13:31 (1694 dage siden) @ Pyloriis

Vil du dele dit regnestykke med os, eller har plukket din profeti i det nærmeste æbletræ?
Hvis man udtrykker tilstrækkelige mængder af dumheder længe nok, rammer man åbenbart sandheden af og til.

Mvh

Carsten

Merudgifter for forsinkelsen af signalprogrammet

af Pyloriis, 5/9 2019, 13:42 (1694 dage siden) @ Carsten

Vil du dele dit regnestykke med os, eller har plukket din profeti i det nærmeste æbletræ?
Hvis man udtrykker tilstrækkelige mængder af dumheder længe nok, rammer man åbenbart sandheden af og til.

Mvh

Carsten

Jeg har tidl. givet udtryk for at vi kom op på 24 mia. kr inden 2030 og signalprogrammet var færdigt.
Det mente bl.a. "Steenth" bestemt IKKE var tilfældet og det "kun" var tale om 20 mia. kr. :-|
Allerede nu få måneder senere stiger prisen med 2,8 mia.kr. Og der er stadig 10 år til at det skal være færdigt!
Så hvem tror du rammer tættest på!;-)

Så jeg har ikke kravlet rundt i frugttræerne . men brugt alm. sund fornuft og viden om hvordan offentlige systemer - desværre - fungerer!:-)
Det med "dumheder" lader jeg andre om!:-D

Merudgifter for forsinkelsen af signalprogrammet

af Carsten, 5/9 2019, 13:58 (1694 dage siden) @ Pyloriis

Jeg betvivler ikke at Signalprogrammet kan sprænge sine økonomiske rammer mange gange frem mod færdiggørelsen.
Jeg betvivler at du er i stand til at mene noget som helst kvalificeret om emnet.

Mvh

Carsten

Merudgifter for forsinkelsen af signalprogrammet

af Pyloriis, 5/9 2019, 14:13 (1694 dage siden) @ Carsten

Jeg betvivler ikke at Signalprogrammet kan sprænge sine økonomiske rammer mange gange frem mod færdiggørelsen.
Jeg betvivler at du er i stand til at mene noget som helst kvalificeret om emnet.

Mvh

Carsten

:-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P

Merudgifter for forsinkelsen af signalprogrammet

af steenth, 5/9 2019, 18:54 (1694 dage siden) @ Pyloriis

Jeg har tidl. givet udtryk for at vi kom op på 24 mia. kr inden 2030 og signalprogrammet var færdigt.
Det mente bl.a. "Steenth" bestemt IKKE var tilfældet og det "kun" var tale om 20 mia. kr. :-|

Det spørgsmål om kontering. Projektet skal ikke betale for at man ikke kan høste en genvist.

Så jeg har ikke kravlet rundt i frugttræerne . men brugt alm. sund fornuft og viden om hvordan offentlige systemer - desværre - fungerer!:-)

Sådan forsinkelser er også den private sektion. Men der er åbenhed ikke udtalt, når det er privat og det er hellere ikke mange virksomheder som fortager en investering som signalprogrammet.

Merudgifter for forsinkelsen af signalprogrammet

af mpp, 5/9 2019, 14:50 (1694 dage siden) @ Pyloriis

Nej. Merudgiften kan lige så godt være, at man skal holde de eksisterende tog kørende længere og med ældre teknologi. Det har man blandt andet set på Ringstedbanen hvor man pludseligt skal sætte nogle gamle signaler op for at få togene til at køre. Den udgift var sparet hvis man havde fået de nye signaler til at fungere med det samme. Man har set det samme issue med cityringen hvor prisen for forsinkelsen i høj grad handler om at, man må vente med at få glæde af de gevinster der er med cityringen (nedlæggelse af buslinjer og passagerindtægter).

Det svarer til at overveje at få sit hus isoleret – gør man det i oktober kan man glæde sig over en lavere regning over vinteren. Venter man vil man skulle betale en forhøjet varmeregning så længe man venter. I alle tilfælde skal huset isoleres på et tidspunkt og det bliver ikke dyrere af hvornår man gør det.

Merudgifter for forsinkelsen af signalprogrammet

af Pyloriis, 5/9 2019, 14:54 (1694 dage siden) @ mpp

Nej. Merudgiften kan lige så godt være, at man skal holde de eksisterende tog kørende længere og med ældre teknologi. Det har man blandt andet set på Ringstedbanen hvor man pludseligt skal sætte nogle gamle signaler op for at få togene til at køre. Den udgift var sparet hvis man havde fået de nye signaler til at fungere med det samme. Man har set det samme issue med cityringen hvor prisen for forsinkelsen i høj grad handler om at, man må vente med at få glæde af de gevinster der er med cityringen (nedlæggelse af buslinjer og passagerindtægter).

Det svarer til at overveje at få sit hus isoleret – gør man det i oktober kan man glæde sig over en lavere regning over vinteren. Venter man vil man skulle betale en forhøjet varmeregning så længe man venter. I alle tilfælde skal huset isoleres på et tidspunkt og det bliver ikke dyrere af hvornår man gør det.

I den sidste ende er der en regning at betale - og det bliver skatteyderne som betaler.
Om det skyldes dårlig planlægning, inkompetence, mangel på kvalificerede arbejder eller noget helt fjerde er vel ligegyldigt!
Udgiften skyldes at signalerne ikke er tilstede som man forudsatte da signalprogrammet blev bestilt!

Merudgifter for forsinkelsen af signalprogrammet

af mpp, 6/9 2019, 00:33 (1693 dage siden) @ Pyloriis

Ekstraudgiften kommer fordi man skal køre et gammelt signalanlæg og derfor ikke kan få glæde af de besparelser, man får med de nye signaler. Det ville over tid koste mere ikke at skifte signalerne, og der har man så desværre ikke været opmærksom på alle de bindinger der er i projektet. Den opdaterede plan for udrulning har så en masse luft, men det hører vel med når man har så mange bindinger i projektet – man kunne dog godt ønske sig, at man med et snuptag kunne speede projektet op.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak