Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ringstedbanen den nye bane (Generelt)

af Simon1906, Hedehusene, 6/9 2019, 11:38 (1693 dage siden)

Er der noget til hinder for at stykket Vigerslev Ringsted også blev brugt til godstog det kunne vel aflaste strækningen læs Vestbanen. Det er vel de færreste af godstogene der skal samle vogne op i HøjeTaastrup.

Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

Ringstedbanen den nye bane

af Simon1906, Hedehusene, 6/9 2019, 11:48 (1693 dage siden) @ Simon1906

Jeg vil tilføje hvorfor jeg bringer det på bane er at nu er borgmestrene på krigsstien. De er sure over at lyntog er begyndt at køreudenom HøjeTaastrup så nu ved man ikke hvor meget held de får med deres forehavende.

Med venlig hilsen
Simon
Hedevusene

Ringstedbanen den nye bane

af mpp, 6/9 2019, 11:55 (1693 dage siden) @ Simon1906

Banen er vel lavet til alt muligt slags trafik og der er endda overhalingsspor ved Køge. Der har også været snak her på forum om hvordan banen kan kombineres med Køge havn eller industrikvarterer i Køge så godstogene også kan bruge banen.

Det er nok i praksis et spørgsmål om plads og kapacitet, der afgør om godstog vil køre den ene eller den anden vej. Kommer man til at bruge banen op til 250 km/t som den er designet til har man nok ikke så meget lyst til at der også kører godstog der, men er der masser af ledig kapacitet kan man jo lige så godt køre godstogene uden om byerne.

Ringstedbanen den nye bane

af AndreasM, 6/9 2019, 12:03 (1693 dage siden) @ mpp

Banen er vel lavet til alt muligt slags trafik og der er endda overhalingsspor ved Køge. Der har også været snak her på forum om hvordan banen kan kombineres med Køge havn eller industrikvarterer i Køge så godstogene også kan bruge banen.

Ja, sporet er der, og der er også et i Lellinge. Men ingen af dem er funktionsdygtige på nuværende tidspunkt og de bliver det næppe før det nye signalsystem tages i brug på strækningen.

Ringstedbanen den nye bane

af mpp, 6/9 2019, 12:07 (1693 dage siden) @ AndreasM

Yes – et i hver retning så vidt jeg kan se på google maps. Det giver god mening at de først bliver aktive senere givet at der jo ikke just kører vildt mange tog der skal overhale på banen pt.

Ringstedbanen den nye bane

af Niels Buch, 6/9 2019, 12:39 (1693 dage siden) @ mpp

Da man gennemførte VVM-høringen af 5. sporet og den nye bane, var en af de fordele som blev fremhævet netop, at man fjernede de "larmende" godstog fra de tætbebyggede områder i Rødovre og Brøndbyøster, hvis det blev en ny bane.

Nu er det så blevet den nye bane, men når jeg ser den måde som udfletningsanlægget i Vigerslev er konstrueret, så ser det ud som om at den foretrukne rute for tog der kommer fra Amager skal være mod Hvidovre Fjern og altså ikke den nye bane, så jeg ved ikke hvad det ender med.

Men i første omgang kræver brugen af den nye bane til godstog at godstogsoperatørernes lokomotivførere får strækningskendskab på den nye bane.

Niels

Ringstedbanen den nye bane

af Trigger, 8/9 2019, 10:09 (1692 dage siden) @ Niels Buch

Under uge 41-43 vil godstogen køre ad den nye bane om natten.

Ringstedbanen den nye bane

af steenth, 9/9 2019, 01:58 (1691 dage siden) @ Niels Buch

Nu er det så blevet den nye bane, men når jeg ser den måde som udfletningsanlægget i Vigerslev er konstrueret, så ser det ud som om at den foretrukne rute for tog der kommer fra Amager skal være mod Hvidovre Fjern og altså ikke den nye bane, så jeg ved ikke hvad det ender med.

Flyover i Vigerslev er lavet til et nyt persontog-system imellem Roskilde og Kastrup, som kaldes Ring Syd, som i løbet af nogle år bliver til noget. Bl.a. skal der laves nye perroner i Glostrup og perron på banen til lufthavnen på Ny Ellebjerg.

Mvh
Steen

Ringstedbanen den nye bane

af Jens Hansen, 9/9 2019, 06:39 (1691 dage siden) @ steenth

Mon ikke perronerne i Glostrup primært er for at "redde" letbanen i ring 3?

JH

Avatar

Ringstedbanen den nye bane

af Schienenwolf, Læsø, 9/9 2019, 07:17 (1691 dage siden) @ Jens Hansen

Mon ikke perronerne i Glostrup primært er for at "redde" letbanen i ring 3?

JH

Jo, ligesom perronerne på Kystbanen i Hellerup er der for at "redde" S-banen og busruterne. Der er ingen anden grund til, at Kystbanen skal holde i Hellerup, og det gjorde den da heller ikke i ca. 60 år.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Ringstedbanen den nye bane

af steenth, 9/9 2019, 09:30 (1691 dage siden) @ Jens Hansen

Mon ikke perronerne i Glostrup primært er for at "redde" letbanen i ring 3?

Nej, selvom det vil gavne tilgængeligheden til letbanen. Projektet er mest for at få lettere transport til/fra Amager og lettere presset på hovedbanen ved at skabe andre muligheder.

Mvh
Steen

Ringstedbanen den nye bane

af Simon1906, Hedehusene, 9/9 2019, 09:58 (1691 dage siden) @ steenth

Ja netop jeg tror heller ikke det er for at redde letbanen jeg vil minde om at allerede idag uden letbanen er det mange der skifter bus/tog idag. Fra tid til anden har der været tog der stoppede der. Men disse tog blev desværre sløjfet væk. Så jeg tror heller ikke at Hellerup var der for at redde s tog eller busser.

Jeg håber at Glostrup bliver til noget og lokalbanernes spormoderniseringer.

Avatar

Ringstedbanen den nye bane

af Schienenwolf, Læsø, 9/9 2019, 10:20 (1691 dage siden) @ Simon1906

Ja netop jeg tror heller ikke det er for at redde letbanen jeg vil minde om at allerede idag uden letbanen er det mange der skifter bus/tog idag. Fra tid til anden har der været tog der stoppede der. Men disse tog blev desværre sløjfet væk. Så jeg tror heller ikke at Hellerup var der for at redde s tog eller busser.

Jeg håber at Glostrup bliver til noget og lokalbanernes spormoderniseringer.

Det har du nemlig ret i, at det ikke var. Kystbanens stop i Hellerup blev naturligvis (gen)etableret for at skabe bedre forbindelse til Nordbanen og Frederiksberglinjen (nu Ringbanen). Der var intet sølvpapirhat i det. På samme vis (også uden sølvpapirhat,) vil stoppet i Glostrup komme til at gavne masser af rejsende.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Ringstedbanen den nye bane

af KKLD, 9/9 2019, 19:08 (1690 dage siden) @ Schienenwolf

Jeg tror at jeg misforstår noget. Kystbanen har altid stoppet i Hellerup?

Ringstedbanen den nye bane

af Niels Munch, 9/9 2019, 21:21 (1690 dage siden) @ Gæst42

Jeg tror at jeg misforstår noget. Kystbanen har altid stoppet i Hellerup?


"Efter en længere periode uden betjening af Kystbanens tog blev Hellerup Station atter Kystbanestation i slutningen af 1980'erne."

https://da.wikipedia.org/wiki/Kystbanens_stationer#Hellerup_Station


Det skete pr. 2. juni 1991, jf.: https://da.wikipedia.org/wiki/Kystbanens_stationer#Hellerup_Station (se fodnoten).

Avatar

Ringstedbanen den nye bane

af Schienenwolf, Læsø, 9/9 2019, 21:45 (1690 dage siden) @ Niels Munch

Jeg tror at jeg misforstår noget. Kystbanen har altid stoppet i Hellerup?


"Efter en længere periode uden betjening af Kystbanens tog blev Hellerup Station atter Kystbanestation i slutningen af 1980'erne."

https://da.wikipedia.org/wiki/Kystbanens_stationer#Hellerup_Station

Det skete pr. 2. juni 1991, jf.: https://da.wikipedia.org/wiki/Kystbanens_stationer#Hellerup_Station (se fodnoten).

Og den "længere periode" var siden 1936.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

ContecRailIndsend billeder
Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted

Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak