Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

VLTJ vil satse på batteritog: Dropper nye diesel-togsæt

af LarsJels, Jels, 6/9 2019, 18:52 (1666 dage siden) @ marrix

Det lyder både spændende og fornuftigt - i første omgang at få det undersøgt til bunds. Batteridrift på lokalbanerne er for mig en glimrende idé, fordi
-der er korte strækninger med mulighed for opladning ved endestationerne
-der er ofte kort mellem standsningsstederne, hvor den bedre acceleration kommer til gavn
-ladning om aftenen, natten og i weekender kan aftage "overskudsstrøm"
-for VLTJ gælder, at den kan "aftage" den lokalt producerede vindmøllestrøm

Og, ja, jeg ved godt, at strøm i Danmark endnu ikke er fossilfrit, men andelen vokser og er mere end 50%.

Med venlig hilsen
Lars

Avatar

VLTJ vil satse på batteritog: Dropper nye diesel-togsæt

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/9 2019, 21:17 (1666 dage siden) @ LarsJels

Og, ja, jeg ved godt, at strøm i Danmark endnu ikke er fossilfrit, men andelen vokser og er mere end 50%.

Min første tanke var at det er den langt fra når man ser det over et helt år, men jeg blev sgu klogere!

[image]
Kilde: Energinet.dk

57% og Affald og biobrændsel (18%) er jo også fossilfrit.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

VLTJ vil satse på batteritog: Dropper nye diesel-togsæt

af Jens Hansen, 7/9 2019, 08:05 (1665 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvorfor ikke nu tænke "ud af boksen"?

Vi har fortsat en stor del af infrastrukturen som ikke er elektrificeret. Måske skulle næste generation af tog være netop batteritog. Det er oplagt at i Midt og Vestjylland bliver det, når nuværende Lint skal udskiftes.

Men hvorfor elektrificere til Struer, Frederikshavn, Aarhus eller Kalundborg?

Og måske skulle man revurdere nuværende brug af elledninger, er der basis for at undersøge om bilkonceptet, med ladestationer, vil være brugbart fremadrettet?

Der tegner sig pludselig en hel ny verden, men mon ikke "sådan plejer vi ikke" får overtaget.

JH

Avatar

VLTJ vil satse på batteritog: Dropper nye diesel-togsæt

af gaest, 7/9 2019, 08:32 (1665 dage siden) @ Jens Hansen

Der tegner sig pludselig en hel ny verden, men mon ikke "sådan plejer vi ikke" får overtaget.

Jernbanen i Danmark er netop i klemme med nye projekter som ikke virker som de skal eller "bare" koster meget mere end planlagt.

Selv om batteritog lyde som en god løsning skal de ses kørende i plandrift et eller andet sted først.
En fin præsentationstur i spærret spor med en god frokost dur ikke, det kunne man have lavet med IC4 allerede kort efter leveringen.

VLTJ vil satse på batteritog: Dropper nye diesel-togsæt

af Togbus, Foldingbro, 7/9 2019, 08:45 (1665 dage siden) @ gaest

DB ETA 150

[image]

Ja, erfaring med 232 stk idriftsat 1954 til 1965 og sidst i drift i 1995 - så en 30-40 års erfaring.......

--
- busser når det er billigst

Avatar

VLTJ vil satse på batteritog: Dropper nye diesel-togsæt

af gaest, 7/9 2019, 11:47 (1665 dage siden) @ Togbus

DB ETA 150

[image]

Ja, erfaring med 232 stk idriftsat 1954 til 1965 og sidst i drift i 1995 - så en 30-40 års erfaring.......

Men en helt anden generation af teknologi. Jeg forestiller mig ikke at nye batteritog bruger blybatterier og kører med jævnstrømsmotorer.

VLTJ vil satse på batteritog: Dropper nye diesel-togsæt

af Togbus, Foldingbro, 7/9 2019, 11:54 (1665 dage siden) @ gaest

Du påstod at teknologien var uprøvet. Nu er der jo ikke tale PM hverken Baned eller DSB .....

--
- busser når det er billigst

VLTJ vil satse på batteritog: Dropper nye diesel-togsæt

af esni, Frederikssund, 7/9 2019, 12:06 (1665 dage siden) @ gaest

Der tegner sig pludselig en hel ny verden, men mon ikke "sådan plejer vi ikke" får overtaget.


Jernbanen i Danmark er netop i klemme med nye projekter som ikke virker som de skal eller "bare" koster meget mere end planlagt.

Selv om batteritog lyde som en god løsning skal de ses kørende i plandrift et eller andet sted først.
En fin præsentationstur i spærret spor med en god frokost dur ikke, det kunne man have lavet med IC4 allerede kort efter leveringen.

Lasse fortæller at der nu bestilles hybridsæt i serieleverancer fra formodentlig flere af de store leverandører til brug i vort syslige naboland.

Noget tyder på at prototyper har fungeret overbevisende

Eskild

VLTJ vil satse på batteritog: Dropper nye diesel-togsæt

af Togbus, Foldingbro, 7/9 2019, 08:57 (1665 dage siden) @ Jens Hansen

Hvis du mener at elektrificering til Århus skal afskaffes igen (!), ja så vil jeg anbefale dig at søge ansættelse i Banedanmarks presseafdeling, alternativt i busbranchen. Det er en sikker vinder for de dejlige Flixbusser som vil have fremtiden for sig ;-)

Det er oplagt af ladestationerne for batteritogene på Lemvigbanen bør udformes således at de også let kan udvides med moduler til opladning af elbusser.

--
- busser når det er billigst

VLTJ vil satse på batteritog: Dropper nye diesel-togsæt

af ThomasTT, 7/9 2019, 13:10 (1665 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg er sådan set enig. Som udgangspunkt burde fredericia-aarhus vel elektrificeres, men da der er så mange særlige problemer med det, at det alligevel er udsat på - ja vel reelt ubestemt tid - så burde man se på batterier, selv om der kommer mange tog. Problemet er vel især at batterier ikke forbindes med hurtige tog, men altså teknologien er efter alt at dømme meget simpel og meget stabil og allerede i dag med rigelig rækkevidde.

De fleste vil sikkert være uenige, men jeg tror man undervurderer det totale kaos der venter ifm med elektrificering til Aarhus. Der er en grund til at det allerede er udsat til nu 2026 så vidt jeg husker.

Brug pengene på nye elektrificerede baner ud af Aarhus, så burde der være rigelig rækkevidde til hele alle baner, og dermed en de facto 100% elektrificering på meget kort tid

VLTJ vil satse på batteritog: Dropper nye diesel-togsæt

af P.Jensen, 7/9 2019, 13:40 (1665 dage siden) @ ThomasTT

Der var en fremtidsforsker der for nogle år siden foreslog batteritog.

Han gik ud fra lokomotiver + vogne idet lokomotivet skulle have meget store batterier med ombord. Det er nok ikke så aktuelt mere.

Elektrificering skulle stoppes og erstattes af elektrificering af de større by stationer i Østjylland og 1-2 km ud fra disse således at accelerationen ikke tager el fra batterier - og så man ved disse byer fik min. 5 minutters opladning af batteri. Rækkevidde bliver på den måde meget længere.

I Lemvig kunne det oversættes til 1 km ud både mod Thyborøn og mod Vemb.

P.Jensen

VLTJ vil satse på batteritog: Dropper nye diesel-togsæt

af ThomasTT, 7/9 2019, 14:18 (1665 dage siden) @ P.Jensen

Der var en fremtidsforsker der for nogle år siden foreslog batteritog.

Han gik ud fra lokomotiver + vogne idet lokomotivet skulle have meget store batterier med ombord. Det er nok ikke så aktuelt mere.

Elektrificering skulle stoppes og erstattes af elektrificering af de større by stationer i Østjylland og 1-2 km ud fra disse således at accelerationen ikke tager el fra batterier - og så man ved disse byer fik min. 5 minutters opladning af batteri. Rækkevidde bliver på den måde meget længere.

I Lemvig kunne det oversættes til 1 km ud både mod Thyborøn og mod Vemb.

P.Jensen

I Lemvig ville jeg tro, at hastigheden er så lav og stationerne så hyppige, at det ville være tilstrækkeligt med en "pæl" ved hver station. Den slags systemer findes mig bekendt allerede på bybaner/letbaner.

I Aarhus er en del af elektrificerings-problemet den nødvendige ombygning af Aarhus H, hvorfor det ikke umiddelbart er logisk at elektrificere ud derfra. Men det er så næppe nødvendigt, hvis nye baner elektrificeres, hvad der ikke koster noget videre. Hvis de planlagte baner syd og vest ud af Aarhus gennemføres, skal der kun køres få km på batteri, før man er på de nye strækninger under ledninger. Der har været forslag om en ny bane til Bjerringbro, der ville nærmest halvere rejsetiden til Viborg, og som også kunne bruges til opladning. På de eksisterende baner til Skanderborg/Randers burde man også kunne hoppe fra station til station.

Og alt ovenstående med enorme reserver ift rækkevidde. Endda med dagens teknologi. Batterier falder hurtigt i pris

VLTJ vil satse på batteritog: Dropper nye diesel-togsæt

af kme, 7/9 2019, 14:25 (1665 dage siden) @ P.Jensen

Elektrificering skulle stoppes og erstattes af elektrificering af de større by stationer i Østjylland og 1-2 km ud fra disse således at accelerationen ikke tager el fra batterier - og så man ved disse byer fik min. 5 minutters opladning af batteri. Rækkevidde bliver på den måde meget længere.

Så nul godstog nord for Fredericia og nul internationale tog. Men ja-tak til at være forsøgskanin igen.

Cool.

VLTJ vil satse på batteritog: Dropper nye diesel-togsæt

af ThomasTT, 8/9 2019, 11:43 (1664 dage siden) @ kme

Elektrificering skulle stoppes og erstattes af elektrificering af de større by stationer i Østjylland og 1-2 km ud fra disse således at accelerationen ikke tager el fra batterier - og så man ved disse byer fik min. 5 minutters opladning af batteri. Rækkevidde bliver på den måde meget længere.

Så nul godstog nord for Fredericia og nul internationale tog. Men ja-tak til at være forsøgskanin igen.

Cool.

Hvor mange godstog kører der nu? Det hensyn kan ikke bremse alt, men i øvrigt er der vel ikke forbud mod opladning af godstog, selvom det næppe er det primære fokus. Det har vel også potentiale til at åbne hele banen op for godstog, hvis de kan køre overalt

VLTJ vil satse på batteritog: Dropper nye diesel-togsæt

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 8/9 2019, 12:06 (1664 dage siden) @ ThomasTT


Hvor mange godstog kører der nu? Det hensyn kan ikke bremse alt, men i øvrigt er der vel ikke forbud mod opladning af godstog, selvom det næppe er det primære fokus. Det har vel også potentiale til at åbne hele banen op for godstog, hvis de kan køre overalt

Det er et krav fra EU, at alle strækninger på TEN-T godskorridorerne elektrificeres, så man (i teorien) kan opnå de transport- og miljøpolitiske målsætninger, som man har sat - og som ingen betvivler nødvendigheden af.

Dette krav har bred opbakning fra alle brancher herunder også producenter at tog med batterier. Hovedfokus for batteridrift bliver lokaltrafik på de sekundære baner, samt nærtrafik som S-tog og Metro. Hovedstrækninger er mange år frem i tiden - også selv om man "sagtens kan" (for det kan man), for belært af eksempelvis ERTMS, får man meget bedre resultater, hvis branchen fokuserer indsatsen, istedet for myriader af "first movere".

/Lasse

VLTJ vil satse på batteritog: Dropper nye diesel-togsæt

af ThomasTT, 8/9 2019, 12:19 (1664 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen


Hvor mange godstog kører der nu? Det hensyn kan ikke bremse alt, men i øvrigt er der vel ikke forbud mod opladning af godstog, selvom det næppe er det primære fokus. Det har vel også potentiale til at åbne hele banen op for godstog, hvis de kan køre overalt


Det er et krav fra EU, at alle strækninger på TEN-T godskorridorerne elektrificeres, så man (i teorien) kan opnå de transport- og miljøpolitiske målsætninger, som man har sat - og som ingen betvivler nødvendigheden af.

Dette krav har bred opbakning fra alle brancher herunder også producenter at tog med batterier. Hovedfokus for batteridrift bliver lokaltrafik på de sekundære baner, samt nærtrafik som S-tog og Metro. Hovedstrækninger er mange år frem i tiden - også selv om man "sagtens kan" (for det kan man), for belært af eksempelvis ERTMS, får man meget bedre resultater, hvis branchen fokuserer indsatsen, istedet for myriader af "first movere".

/Lasse

Men har de ten-t planer ikke eksisteret i årtier uden synderlig prioritering mange steder? Jeg tvivler på, man bare i årtier frem vil ignorere den teknologiske udvikling. Man opnår jo heller ikke noget med ren teori, og elektrificering til Aarhus er vel reelt udsat på ubestemt tid. Det kan bremse alt

VLTJ vil satse på batteritog: Dropper nye diesel-togsæt

af Poul Brandt, Nordsjælland, 8/9 2019, 12:27 (1664 dage siden) @ ThomasTT

Men har de ten-t planer ikke eksisteret i årtier uden synderlig prioritering mange steder? Jeg tvivler på, man bare i årtier frem vil ignorere den teknologiske udvikling. Man opnår jo heller ikke noget med ren teori, og elektrificering til Aarhus er vel reelt udsat på ubestemt tid. Det kan bremse alt

Elektrificering Fredericia-Aalborg er besluttet ved lov og finansieringen er tilvejebragt. Tidsplanen fremgår løbende af den halvårlige status fra Banedanmark.

/Poul

VLTJ vil satse på batteritog: Dropper nye diesel-togsæt

af ThomasTT, 8/9 2019, 14:21 (1664 dage siden) @ Poul Brandt

Men har de ten-t planer ikke eksisteret i årtier uden synderlig prioritering mange steder? Jeg tvivler på, man bare i årtier frem vil ignorere den teknologiske udvikling. Man opnår jo heller ikke noget med ren teori, og elektrificering til Aarhus er vel reelt udsat på ubestemt tid. Det kan bremse alt


Elektrificering Fredericia-Aalborg er besluttet ved lov og finansieringen er tilvejebragt. Tidsplanen fremgår løbende af den halvårlige status fra Banedanmark.

/Poul

Altså korrigeret tidsplan nummer 717?

Jeg tror, det er undervurderet, hvor meget kaos det her projekt kan skabe.

VLTJ vil satse på batteritog: Dropper nye diesel-togsæt

af Togbus, Foldingbro, 8/9 2019, 15:47 (1664 dage siden) @ ThomasTT

Jeg tror du undervurderer hvormeget kaos den manglende elektrificering skaber for dagens togdrift. Men det er da godt at se at du nu har kastet dig over endnu en fix idé. Nye batteritog, litra OCD, vil helt sikkert kunne dække behovet mellem Århus og Fredericia.

--
- busser når det er billigst

VLTJ vil satse på batteritog: Dropper nye diesel-togsæt

af Peter Christensen, 8/9 2019, 15:55 (1664 dage siden) @ Togbus

Jeg tror du undervurderer hvormeget kaos den manglende elektrificering skaber for dagens togdrift. Men det er da godt at se at du nu har kastet dig over endnu en fix idé. Nye batteritog, litra OCD, vil helt sikkert kunne dække behovet mellem Århus og Fredericia.

Æh - det må blive CDO, da bogstaverne skal stå i alfabetisk rækkefølge.

VLTJ vil satse på batteritog: Dropper nye diesel-togsæt

af esni, Frederikssund, 7/9 2019, 11:47 (1665 dage siden) @ Michael Deichmann

Og, ja, jeg ved godt, at strøm i Danmark endnu ikke er fossilfrit, men andelen vokser og er mere end 50%.

Min første tanke var at det er den langt fra når man ser det over et helt år, men jeg blev sgu klogere!

[image]
Kilde: Energinet.dk

57% og Affald og biobrændsel (18%) er jo også fossilfrit.

Vind, vand og sol 40+12+2 = 54 %
Affald 4%

Biobrændsel 14%

Hvis Biobrændsel regnes med med fuld vægt, så 68 %

En anden ting er at opladning af batteritog og andre store batterier kunne betyde at vindmøller sjældnere skal kobles ud på grund af overproduktion

VLTJ vil satse på batteritog: Dropper nye diesel-togsæt

af mikedk2100, 7/9 2019, 12:10 (1665 dage siden) @ esni

Og, ja, jeg ved godt, at strøm i Danmark endnu ikke er fossilfrit, men andelen vokser og er mere end 50%.

Min første tanke var at det er den langt fra når man ser det over et helt år, men jeg blev sgu klogere!

[image]
Kilde: Energinet.dk

57% og Affald og biobrændsel (18%) er jo også fossilfrit.


Vind, vand og sol 40+12+2 = 54 %

Atomkraft er vel, ret beset, også fossilfrit - derfor de 57% plus affald og biobrændsel.

Mvh
Michael

VLTJ vil satse på batteritog: Dropper nye diesel-togsæt

af esni, Frederikssund, 7/9 2019, 12:24 (1665 dage siden) @ mikedk2100

Og, ja, jeg ved godt, at strøm i Danmark endnu ikke er fossilfrit, men andelen vokser og er mere end 50%.

Min første tanke var at det er den langt fra når man ser det over et helt år, men jeg blev sgu klogere!

[image]
Kilde: Energinet.dk

57% og Affald og biobrændsel (18%) er jo også fossilfrit.


Vind, vand og sol 40+12+2 = 54 %


Atomkraft er vel, ret beset, også fossilfrit - derfor de 57% plus affald og biobrændsel.

Mvh
Michael

Dengang i 70'erne, da energikrisen første gang blev taget alvorligt efter krigen, så var der kun meget få, der troede på vedvarende energi over 20-25 %

--
Eskild

Avatar

VLTJ vil satse på batteritog: Dropper nye diesel-togsæt

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 7/9 2019, 13:16 (1665 dage siden) @ esni

Og, ja, jeg ved godt, at strøm i Danmark endnu ikke er fossilfrit, men andelen vokser og er mere end 50%.

Min første tanke var at det er den langt fra når man ser det over et helt år, men jeg blev sgu klogere!

[image]
Kilde: Energinet.dk

57% og Affald og biobrændsel (18%) er jo også fossilfrit.


Vind, vand og sol 40+12+2 = 54 %
Affald 4%

Biobrændsel 14%

Hvis Biobrændsel regnes med med fuld vægt, så 68 %

Du glemmer de 3% atomkraft :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

VLTJ vil satse på batteritog: Dropper nye diesel-togsæt

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 7/9 2019, 10:29 (1665 dage siden) @ marrix


Sjovt at Lasse tidl idag har skrevet her på forum om netop Lemvigbanen og batteritog - insiderviden? ;-)

Rent held - skyndte mig også at spille lotto i går, men der var heldet opbrugt....

/Lasse

VLTJ vil satse på batteritog: Dropper nye diesel-togsæt

af Poul Brandt, Nordsjælland, 7/9 2019, 14:23 (1665 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen


Sjovt at Lasse tidl idag har skrevet her på forum om netop Lemvigbanen og batteritog - insiderviden? ;-)

Rent held - skyndte mig også at spille lotto i går, men der var heldet opbrugt....

/Lasse

Så bliver det måske Jer som vinder kontrakten :-)

Poul

VLTJ vil satse på batteritog: Dropper nye diesel-togsæt

af Gæst42, 7/9 2019, 16:33 (1665 dage siden) @ Poul Brandt


Sjovt at Lasse tidl idag har skrevet her på forum om netop Lemvigbanen og batteritog - insiderviden? ;-)

Rent held - skyndte mig også at spille lotto i går, men der var heldet opbrugt....

/Lasse


Så bliver det måske Jer som vinder kontrakten :-)

Hvornår er det lige at Bombardier sidst har vundet noget som helst i Danmark?

VLTJ vil satse på batteritog: Dropper nye diesel-togsæt

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 8/9 2019, 12:09 (1664 dage siden) @ Gæst42

Hvornår er det lige at Bombardier sidst har vundet noget som helst i Danmark?

Man kunne supplere: Hvornår har vi sidst afgivet tilbud på noget som helst i Danmark....

Status på Batteritog:

Bombardier var de første til at udvikle konceptet
Siemens var de første til at få det homologeret
Stadler var de første til at vinde et udbud

/Lasse

Signalposten

No feed

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak