Kbh-Aarhus-Herning-Holstebro. El? (Generelt)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, søndag 08. september, 2019, 12:22 (9 dage siden)

Jeg fortsætter lige i et nyt emne.
.

Dette krav har bred opbakning fra alle brancher herunder også producenter at tog med batterier. Hovedfokus for batteridrift bliver lokaltrafik på de sekundære baner, samt nærtrafik som S-tog og Metro. Hovedstrækninger er mange år frem i tiden - også selv om man "sagtens kan" (for det kan man), for belært af eksempelvis ERTMS, får man meget bedre resultater, hvis branchen fokuserer indsatsen, i stedet for myriader af "first movere".

/Lasse

.
Og her bliver det interessant, hvordan man på sigt vil betjener Kbh-Aarhus-Silkeborg-Herning-Holstebro når Kattegatforbindelse og ny bane Aarhus-Silkeborg er anlagt.

Der må være 3 hovedsenarier for trafikken Kbh-Aarhus-Holstebro:
- Omstigning i Aarhus
- Elektrificering, så Superlyn via Kattegat kan fortsætte til Holstebro. Dyrt materiel (250/300 km/t) på en regionalstrækning som Aarhus-Holstebro vil være.
- Batteritog, der kørere som regionaltog hele vejen København-Holstebro (200 km/t materiel)

(og ja, Kattegatforbindelsen sneg sig ind igen :)

/Poul

Avatar

Kbh-Aarhus-Herning-Holstebro. El?

af Ove Nygaard @, søndag 08. september, 2019, 13:10 (9 dage siden) @ Poul Brandt

Og her bliver det interessant, hvordan man på sigt vil betjener Kbh-Aarhus-Silkeborg-Herning-Holstebro når Kattegatforbindelse og ny bane Aarhus-Silkeborg er anlagt.

Der må være 3 hovedsenarier for trafikken Kbh-Aarhus-Holstebro:
- Omstigning i Aarhus
- Elektrificering, så Superlyn via Kattegat kan fortsætte til Holstebro. Dyrt materiel (250/300 km/t) på en regionalstrækning som Aarhus-Holstebro vil være.
- Batteritog, der kørere som regionaltog hele vejen København-Holstebro (200 km/t materiel)

(og ja, Kattegatforbindelsen sneg sig ind igen :)

/Poul

Hej Poul.

Så kom min fødeby, Holstebro, pludseligt "på banen" og kædet sammen med, når Kattegatforbindelse og ny bane Aarhus -Silkeborg er lavet!;-) Jeg kommer til at tænke på den engelske premierminister Newille Chamberlain, som i 1938 efter München-forliget kom hjem til gode, gamle Storbritannien og viftede med en lap papir, hvorpå München-forliget var nedskrevet (datidens "forståelsespapir"!) og sagde:" Jeg tror, det betyder fred i vor tid"!:-( Uden sammenligning med dette historiske øjeblik vil jeg stilfærdigt sige:" Jeg tror ikke, at en ny Kattegatforbindelse (med jernbane) kommer i "vor tid" - i hvert fald ikke i min!:-) Og ej heller en ny bane Aarhus - Silkeborg. Men det er jo tilladt at fantasere, Poul Brandt.

God søndag

Ove af Erritsø

Kbh-Aarhus-Herning-Holstebro. El?

af Poul Brandt @, Nordsjælland, søndag 08. september, 2019, 13:24 (9 dage siden) @ Ove Nygaard

" Jeg tror ikke, at en ny Kattegatforbindelse (med jernbane) kommer i "vor tid" - i hvert fald ikke i min!:-) Og ej heller en ny bane Aarhus - Silkeborg. Men det er jo tilladt at fantasere, Poul Brandt.


God søndag

Ove af Erritsø

.
Hej Ove

Jeg tror Kattegatforbindelsen bliver besluttet i 2024. I 2021 er forundersøgelsen færdig. Derefter tager de 3 år at lave en VVM undersøgelse, og når den er færdig bliver forbindelsen vedtaget. Af den simple grund at der er flertal herfor i folketinget (V, DF, Kons, S, rad. V og vistnok også SF).

Tiden arbejder også for forbindelsen, af psykologiske årsager. Jo mere der tales om den, jo mere "vænner" folk sig til tanken herom, og dermed forsvinder lige så langsomt den modstand de fleste har mod noget nyt. (Jeg kan forestille mig opfinderen af hjulets frustration, når folk sagde at det var noget pjat, for nu havde det i 1.000 år fungeret at lægge ruller (træstammer) under vikingebådene, når man slæbte dem over land :-)).

Den største usikkerhed er om det bliver med eller uden jernbane. Det afhænger af regeringens farve, og om Liberal Alliance til den tid har en transportministerpost.

Så jeg forventer at opleve den bliver færdig omkring 2035. (Hvis ellers jeg fortsætter med Yoga hver dag :)

/Poul

Kbh-Aarhus-Herning-Holstebro. El?

af mpp, søndag 08. september, 2019, 13:33 (9 dage siden) @ Poul Brandt

Det er nok et meget godt bud på hvornår en Kattegatforbindelse kan være klar. Afhængigt af hvad der ellers bliver bygget rundt omkring giver det god mening at have et nyt stort kæmpearbejde at gå i gang med efter Femarn og metroen. Jeg har svært ved at forestille mig at toget ikke kommer med i disse klimatider :)

Ift det oprindelige spørgsmål vil der vel være en kombination af tog der kører til den tid. De fleste afgange vil være København–Aarhus (måske 2 gange i timen) og så vil nogle tog fortsætte til Aalborg, nogle mod vest, nogle vil køre til Københavns lufthavn osv. Der vil givetvist være en forbindelse hver time med et skift i Aarhus og så et par forbindelser der kører videre. Det vil givetvist give nogle bindinger i køreplanen, og man vil nok mod Øst skulle vente et stykke tid på Aarhus banegård (så forsinkelser kan indhentes), men det er svært at se der ikke skulle være direkte tog hvis nogle vil betale ekstra for fornøjelsen.

Kbh-Aarhus-Herning-Holstebro. El?

af ThomasTT, søndag 08. september, 2019, 13:56 (9 dage siden) @ Poul Brandt

" Jeg tror ikke, at en ny Kattegatforbindelse (med jernbane) kommer i "vor tid" - i hvert fald ikke i min!:-) Og ej heller en ny bane Aarhus - Silkeborg. Men det er jo tilladt at fantasere, Poul Brandt.


God søndag

Ove af Erritsø

.
Hej Ove

Jeg tror Kattegatforbindelsen bliver besluttet i 2024. I 2021 er forundersøgelsen færdig. Derefter tager de 3 år at lave en VVM undersøgelse, og når den er færdig bliver forbindelsen vedtaget. Af den simple grund at der er flertal herfor i folketinget (V, DF, Kons, S, rad. V og vistnok også SF).

Tiden arbejder også for forbindelsen, af psykologiske årsager. Jo mere der tales om den, jo mere "vænner" folk sig til tanken herom, og dermed forsvinder lige så langsomt den modstand de fleste har mod noget nyt. (Jeg kan forestille mig opfinderen af hjulets frustration, når folk sagde at det var noget pjat, for nu havde det i 1.000 år fungeret at lægge ruller (træstammer) under vikingebådene, når man slæbte dem over land :-)).

Den største usikkerhed er om det bliver med eller uden jernbane. Det afhænger af regeringens farve, og om Liberal Alliance til den tid har en transportministerpost.

Så jeg forventer at opleve den bliver færdig omkring 2035. (Hvis ellers jeg fortsætter med Yoga hver dag :)

/Poul

Jeg tvivler på der vedtages en bane over Kattegat i overskuelig fremtid. En ren vejforbindelse måske, men selv den kan senere aflyses fx pga stigende fokus på klima eller hvis økonomien skrider for Femern.

Men hvis Kattegat bygges, synes jeg faktisk projektet bør eskaleres. Det kan alligevel ikke økonomisk forsvares og så må det betragtes som et overordnet strategisk projekt, hvor man må søge flere formål. Horsens skal helt sikkert med, da de vil få de mest imponerende rejsetider til kbh, og for at øge passagergrundlaget kunne man overveje at forbinde Horsens direkte med herning-holstebro via en bane mod Thyregod.

Uden kattegat bør Herning-Holstebro forbindes med København via Vejle som led i timeplanen.

Kbh-Aarhus-Herning-Holstebro. El?

af Pyloriis, søndag 08. september, 2019, 14:20 (9 dage siden) @ Poul Brandt

Den største usikkerhed er om det bliver med eller uden jernbane. Det afhænger af regeringens farve, og om Liberal Alliance til den tid har en transportministerpost.

Så jeg forventer at opleve den bliver færdig omkring 2035. (Hvis ellers jeg fortsætter med Yoga hver dag :)

/Poul

Det kan du nok, hvis du tager turen i bil!:-)

Kbh-Aarhus-Herning-Holstebro. El?

af Poul Brandt @, Nordsjælland, søndag 08. september, 2019, 14:31 (9 dage siden) @ Pyloriis

Den største usikkerhed er om det bliver med eller uden jernbane. Det afhænger af regeringens farve, og om Liberal Alliance til den tid har en transportministerpost.

Så jeg forventer at opleve den bliver færdig omkring 2035. (Hvis ellers jeg fortsætter med Yoga hver dag :)

/Poul

Det kan du nok, hvis du tager turen i bil!:-)

.
Det er jeg ening i.
Men jeg vil hellere køre med tog. :-D

Kbh-Aarhus-Herning-Holstebro. El?

af pjl, søndag 08. september, 2019, 14:44 (9 dage siden) @ Poul Brandt

Tiden arbejder også for forbindelsen, af psykologiske årsager. Jo mere der tales om den, jo mere "vænner" folk sig til tanken herom, og dermed forsvinder lige så langsomt den modstand de fleste har mod noget nyt. (Jeg kan forestille mig opfinderen af hjulets frustration, når folk sagde at det var noget pjat, for nu havde det i 1.000 år fungeret at lægge ruller (træstammer) under vikingebådene, når man slæbte dem over land :-)).

Ja, "modstand mod noget nyt" er hele argumentet... så slipper man sig også for at forhold sig til ret meget andet end det man kan se i tårnet.

Jeg har ondt af tilhængerne, vi andre simpelthen ikke kan se genialiteten - det må være hård for dig/jer.

Kbh-Aarhus-Herning-Holstebro. El?

af ThomasTT, søndag 08. september, 2019, 14:53 (9 dage siden) @ pjl

Tiden arbejder også for forbindelsen, af psykologiske årsager. Jo mere der tales om den, jo mere "vænner" folk sig til tanken herom, og dermed forsvinder lige så langsomt den modstand de fleste har mod noget nyt. (Jeg kan forestille mig opfinderen af hjulets frustration, når folk sagde at det var noget pjat, for nu havde det i 1.000 år fungeret at lægge ruller (træstammer) under vikingebådene, når man slæbte dem over land :-)).


Ja, "modstand mod noget nyt" er hele argumentet... så slipper man sig også for at forhold sig til ret meget andet end det man kan se i tårnet.

Jeg har ondt af tilhængerne, vi andre simpelthen ikke kan se genialiteten - det må være hård for dig/jer.

Det mest sære med den her logik, hvor Kattegat sammenlignes med opfindelsen af hjulet er opfattelsen af kattegatforbindelsen som nytænkning. Uanset hvad man mener om den, er det snarere vanetænkning. Det er mere af det samme i et land, hvor "faste forbindelser" nærmest er blevet et mantra i trafikpolitik, hvor den næste faste forbindelse altid er løsningen. Og vi løber aldrig tør for nye faste forbindelser

Kbh-Aarhus-Herning-Holstebro. El?

af Togbus, Foldingbro, søndag 08. september, 2019, 15:33 (9 dage siden) @ ThomasTT

“Løse forbindelser” er jo traumatiserende og fremkalder angst. Sandsugere, cementindustri og grusgravning skal jo støttes. Blot det at kigge ud over er stykke ubebygget stykke “indre dansk farvand” er jo stærkt stressende.....

--
- busser når det er billigst

Kbh-Aarhus-Herning-Holstebro. El?

af steenth, søndag 08. september, 2019, 20:00 (8 dage siden) @ Poul Brandt

" Jeg tror ikke, at en ny Kattegatforbindelse (med jernbane) kommer i "vor tid" - i hvert fald ikke i min!:-) Og ej heller en ny bane Aarhus - Silkeborg. Men det er jo tilladt at fantasere, Poul Brandt.

Jeg tror bliver besluttet i 2024. I 2021 er forundersøgelsen færdig. Derefter tager de 3 år at lave en VVM undersøgelse, og når den er færdig bliver forbindelsen vedtaget. Af den simple grund at der er flertal herfor i folketinget (V, DF, Kons, S, rad. V og vistnok også SF).

Mit eget bud at Kattegatforbindelsen kommer på et tidspunkt. Men det bliver ikke i 2024. Det kan endnu ikke finansieres ad sig selv endnu, men projektet bliver på dagsorden indtil den på et tidspunkt bliver sat igang.

Mvh
Steen

Kbh-Aarhus-Herning-Holstebro. El?

af Poul Brandt @, Nordsjælland, søndag 08. september, 2019, 13:56 (9 dage siden) @ Ove Nygaard

...." Jeg tror ikke, at en ny Kattegatforbindelse (med jernbane) kommer i "vor tid" - i hvert fald ikke i min!:-) Og ej heller en ny bane Aarhus - Silkeborg. Men det er jo tilladt at fantasere, Poul Brandt.


God søndag

Ove af Erritsø

.
....og forresten, ny bane Aarhus-Silkeborg er en del af Togfond-aftalen.
Dog kun på den måde at man har aftalt at se på den når de andre projekter i Togfonden er gennemført.
Altså en hensigtserklæring fra en række partier, som nu har flertal i folketinget.

/poul

Kbh-Aarhus-Herning-Holstebro. El?

af tgpsen, søndag 08. september, 2019, 17:06 (9 dage siden) @ Ove Nygaard

Og her bliver det interessant, hvordan man på sigt vil betjener Kbh-Aarhus-Silkeborg-Herning-Holstebro når Kattegatforbindelse og ny bane Aarhus-Silkeborg er anlagt.

Der må være 3 hovedsenarier for trafikken Kbh-Aarhus-Holstebro:
- Omstigning i Aarhus
- Elektrificering, så Superlyn via Kattegat kan fortsætte til Holstebro. Dyrt materiel (250/300 km/t) på en regionalstrækning som Aarhus-Holstebro vil være.
- Batteritog, der kørere som regionaltog hele vejen København-Holstebro (200 km/t materiel)

(og ja, Kattegatforbindelsen sneg sig ind igen :)

/Poul


Hej Poul.

Så kom min fødeby, Holstebro, pludseligt "på banen" og kædet sammen med, når Kattegatforbindelse og ny bane Aarhus -Silkeborg er lavet!;-) Jeg kommer til at tænke på den engelske premierminister Newille Chamberlain, som i 1938 efter München-forliget kom hjem til gode, gamle Storbritannien og viftede med en lap papir, hvorpå München-forliget var nedskrevet (datidens "forståelsespapir"!) og sagde:" Jeg tror, det betyder fred i vor tid"!:-(
Uden sammenligning med dette historiske øjeblik vil jeg stilfærdigt sige:" Jeg tror ikke, at en ny Kattegatforbindelse (med jernbane) kommer i "vor tid" - i hvert fald ikke i min!:-)

Forståeligt nok, eftersom den bedste match med dette historiske eksempel på en fejlslagen erklæring om en garanti for at en begivenhed ikke skulle indtræffe ville være med de mange trafikministerielle o.l.erklæringer om at ideen om en kattegatbro var død. Så i følge den historie vil Kattegatbroen komme.

Kbh-Aarhus-Herning-Holstebro. El?

af tgpsen, søndag 08. september, 2019, 16:50 (9 dage siden) @ Poul Brandt

Jeg fortsætter lige i et nyt emne.
.

Dette krav har bred opbakning fra alle brancher herunder også producenter at tog med batterier. Hovedfokus for batteridrift bliver lokaltrafik på de sekundære baner, samt nærtrafik som S-tog og Metro. Hovedstrækninger er mange år frem i tiden - også selv om man "sagtens kan" (for det kan man), for belært af eksempelvis ERTMS, får man meget bedre resultater, hvis branchen fokuserer indsatsen, i stedet for myriader af "first movere".

/Lasse

.
Og her bliver det interessant, hvordan man på sigt vil betjener Kbh-Aarhus-Silkeborg-Herning-Holstebro når Kattegatforbindelse og ny bane Aarhus-Silkeborg er anlagt.

Den skriver jeg lige om til:
Og her bliver det interessant, hvordan man på sigt vil betjener Kbh-Silkeborg-Herning-Holstebro når Kattegatforbindelse og ny bane Odder-Skanderborg er anlagt.


Der må være 3 hovedsenarier for trafikken Kbh-Silkeborg-Holstebro:
- Omstigning i Odder
- Elektrificering, så Superlyn via Kattegat kan fortsætte til Holstebro. Dyrt materiel (250/300 km/t) på en regionalstrækning som Skanderborg-Holstebro vil være.
- Batteritog, der kørere som regionaltog hele vejen København-Holstebro (200 km/t materiel)

(og ja, Kattegatforbindelsen sneg sig ind igen :)

ja den gjorde.

Det sparer den der Spitzkehre ind til Århus. Århus bliver ikke glad. Den foreslåede nye Århus-Silkeborg bane er tænkt at modvirke at Samsøbroen trækker Jyllands hovedstads optimale beliggenhed ned mod Odder.

Tilsvarende betragtninger kan man gøre sig vedr. banen Langå - Struer.
I sin tid var der debat om jyske baner skulle gå nord-syd eller øst-vest. Langå-Struer er oprindelig tænkt som en havnebane Århus/Randers-Struer, deraf det senere indbyggede rebroussement i de to østjyske havnebyer. Historisk vandt nord-syd i vigtighed, en kattegatforbindelse gør de to øst-vest baner vigtigere.

Kbh-Aarhus-Herning-Holstebro. El?

af Jens Hansen, søndag 08. september, 2019, 19:51 (8 dage siden) @ Poul Brandt

Elektrificerings programmet i Danmark er låst af 2 årsager;

bevillinger - økonomer har lagt budgettet ind i regnearket.

kontrakt - Banedanmark har indgået en kontrakt.

så hvis der skal ændres noget, skal der erkendes et økonomisk tab.

JH

Kbh-Aarhus-Herning-Holstebro. El?

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, mandag 09. september, 2019, 12:28 (8 dage siden) @ Jens Hansen

Elektrificerings programmet i Danmark er låst af 2 årsager;

bevillinger - økonomer har lagt budgettet ind i regnearket.

kontrakt - Banedanmark har indgået en kontrakt.

så hvis der skal ændres noget, skal der erkendes et økonomisk tab.

JH

Kontrakten skal genforhandles - formentlig ifm "serviceeftersynet". Der indgår strækninger i kontrakten, som der ikke er politisk "enighed" om, ligesom projektets tidsplan heller ikke holder.
Så regnearket skal alligevel "åbnes for redigering".

/Lasse

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen