Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 11/9 2019, 10:31 (1651 dage siden)

Hej i forum

Jeg tror aldrig jeg har delt denne link før med Jer:

https://www.youtube.com/watch?v=duWFnukFJhQ

Her er nogle hovedpunkter:

Alle nye biler er elektriske i 2025. Fuldstændig uden offentlige tilskud!

Selvkørende biler omkring 2021.
De bliver så tilgængelige i udkantsdanmark engang i 2025-2030. Prisen for at køre med "taxa" vil falde til omkring 1% af, hvad det koster i dag. Og den bestilles naturligvis med en app.
Når det sker ophører der med at være passagerer i togene i de områder af Danmark, hvor der er plads på vejene.
Hvem gider tage toget (eller en bus), når det er hurtigere og billigere at tage en "taxa" fra dør til dør.
Altså nedlægges som absolut minimum: Lollandsbanen, Struer-Thisted, Hillerød-Tisvildeleje, Tølløsebanen, Midtjyske Jernbaners strækninger med flere.
Alle busruter i de tyndtbefolkede egne nedlægges, med enorme besparelser til følge.

Elektricitet bliver så godt som gratis

/Poul

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af Niels Munch, 11/9 2019, 10:45 (1651 dage siden) @ Poul Brandt

Når det sker ophører der med at være passagerer i togene i de områder af Danmark, hvor der er plads på vejene.


Fremhævelsen er min. Og måske bliver der netop ikke plads på vejene i lokalbanernes oplande.

Men sådan kan man blive ved med at diske op med febervildelser & pubertetsdrømme, hvoraf noget viser sig realisable, andre ikke. Hvem ved? Ved du??

M.v.h.
Niels

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af Poul Brandt, Nordsjælland, 11/9 2019, 10:50 (1651 dage siden) @ Niels Munch

Når det sker ophører der med at være passagerer i togene i de områder af Danmark, hvor der er plads på vejene.

Fremhævelsen er min. Og måske bliver der netop ikke plads på vejene i lokalbanernes oplande.

Men sådan kan man blive ved med at diske op med febervildelser & pubertetsdrømme, hvoraf noget viser sig realisable, andre ikke. Hvem ved? Ved du??

M.v.h.
Niels

.
Hej Niels

Tillad mig at foreslå du ser foredraget før du kalder det febervildelser & pubertetsdrømme.
Foredragsholderen rådgiver regeringer og de store bilkoncerner, og han er ikke teenager.
Han er (bl.a.) årsagen til at VW, GM med flere har fremskyndet investeringer for mere end 1.000 mia. USD.
Han er ikke hvem som helst.

/Poul

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af infrafan, 11/9 2019, 11:02 (1651 dage siden) @ Poul Brandt
redigeret af infrafan, 11/9 2019, 11:22

Jeg er ikke trafikekspert, men så vidt jeg kan forstå er biler på vej generelt en ikke særligt effektiv måde at transportere mennesker på, selvkørende eller ej. Det er i hvert fald min opfattelse, efter at have set et par videoer med Jeffrey Tumlin, fx https://www.youtube.com/watch?v=EuBqad_DAnI.
Hvis hans analyse er korrekt, kunne man også antage at udvidelsen af Køgebugtmotorvejen ikke løser det grundlæggende problem, men kun giver plads til flere biler der kan sidde i kø.

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af Togbus, Foldingbro, 11/9 2019, 15:18 (1651 dage siden) @ Poul Brandt

Tillad mig at foreslå du ser foredraget før du kalder det febervildelser & pubertetsdrømme.
Foredragsholderen rådgiver regeringer og de store bilkoncerner, og han er ikke teenager.
Han er (bl.a.) årsagen til at VW, GM med flere har fremskyndet investeringer for mere end 1.000 mia. USD.
Han er ikke hvem som helst.

Diskussionsejer. Bare fordi du bladrer rundt på youtube og har fået frelse betyder det ikke at det er værd at glo på den video. Orakler kan sparke visioner igang, men deres spåkoneri er som regel intet værd. Var det om to år de selvkørende biler ville udkonkurrere jernbanerne? Tror du skal søge ansættelse i signalprojektet som sandhedsvidne. Grov, ja, men når du sender os andre forumdeltagere på skolebænken beder du selv om det.

--
- busser når det er billigst

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af Poul Brandt, Nordsjælland, 11/9 2019, 18:10 (1651 dage siden) @ Togbus

Tillad mig at foreslå du ser foredraget før du kalder det febervildelser & pubertetsdrømme.
Foredragsholderen rådgiver regeringer og de store bilkoncerner, og han er ikke teenager.
Han er (bl.a.) årsagen til at VW, GM med flere har fremskyndet investeringer for mere end 1.000 mia. USD.
Han er ikke hvem som helst.

Diskussionsejer. Bare fordi du bladrer rundt på youtube og har fået frelse betyder det ikke at det er værd at glo på den video. Orakler kan sparke visioner igang, men deres spåkoneri er som regel intet værd. Var det om to år de selvkørende biler ville udkonkurrere jernbanerne? Tror du skal søge ansættelse i signalprojektet som sandhedsvidne. Grov, ja, men når du sender os andre forumdeltagere på skolebænken beder du selv om det.

.
Togbus, din lille trold.
Du kunne åbenbart ikke læse hvad jeg skrev. Det er om 6-11 år at jernbanen bliver udkonkurreret.
Hvis du ikke har tid/lyst til at se videoen, er det helt ok. Det er et tilbud. Men hvis ikke du vil se den, så synes jeg du skulle afholde dig fra at kommentere.
Dette er så hermed sidste gang jeg nogensinde svarer på et indlæg fra dig.

med venlig hilsen
Poul

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af Togbus, Foldingbro, 11/9 2019, 19:02 (1651 dage siden) @ Poul Brandt

Togbus, din lille trold.

Kys :-)

--
- busser når det er billigst

Avatar

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af gaest, 11/9 2019, 18:42 (1651 dage siden) @ Poul Brandt

Når det sker ophører der med at være passagerer i togene i de områder af Danmark, hvor der er plads på vejene.

Fremhævelsen er min. Og måske bliver der netop ikke plads på vejene i lokalbanernes oplande.

Men sådan kan man blive ved med at diske op med febervildelser & pubertetsdrømme, hvoraf noget viser sig realisable, andre ikke. Hvem ved? Ved du??

M.v.h.
Niels

.
Hej Niels

Tillad mig at foreslå du ser foredraget før du kalder det febervildelser & pubertetsdrømme.
Foredragsholderen rådgiver regeringer og de store bilkoncerner, og han er ikke teenager.

Niels Munch er heller ikke teenager og ved utvivlsomt et og andet om lokalbaner.

Han er (bl.a.) årsagen til at VW, GM med flere har fremskyndet investeringer for mere end 1.000 >mia. USD.

Ja, de havde sovet i timen og sat for meget lid til forbrændinsmotorens fremtid, og var sakket bagud i teknologien og produktudviklingen af elbiler. Det skal der nu rettes op på.

Vi ved ikke hvad fremtiden bringer og hvornår. Men jeg tænker at feks NJ bekvemt når at slide de nyindkøbte tog helt op inden det beskrevne scenarie er på plads. Til den tid kan man så tage stilling til om de får brug for at slide endnu en togleverance op...

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af Pyloriis, 11/9 2019, 10:49 (1651 dage siden) @ Poul Brandt

Hej i forum

Jeg tror aldrig jeg har delt denne link før med Jer:

https://www.youtube.com/watch?v=duWFnukFJhQ

Her er nogle hovedpunkter:

Alle nye biler er elektriske i 2025. Fuldstændig uden offentlige tilskud!

Selvkørende biler omkring 2021.
De bliver så tilgængelige i udkantsdanmark engang i 2025-2030. Prisen for at køre med "taxa" vil falde til omkring 1% af, hvad det koster i dag. Og den bestilles naturligvis med en app.
Når det sker ophører der med at være passagerer i togene i de områder af Danmark, hvor der er plads på vejene.
Hvem gider tage toget (eller en bus), når det er hurtigere og billigere at tage en "taxa" fra dør til dør.
Altså nedlægges som absolut minimum: Lollandsbanen, Struer-Thisted, Hillerød-Tisvildeleje, Tølløsebanen, Midtjyske Jernbaners strækninger med flere.
Alle busruter i de tyndtbefolkede egne nedlægges, med enorme besparelser til følge.

Elektricitet bliver så godt som gratis

/Poul

Så hurtigt går det nok ikke.
Men ja - det er formentlig den fremtid vi vil opleve om 20-30 år.
Bor man på landet tilkalder man en selvkørende bil og køres til station indenfor 10 km hvis det giver mening (=længere rejser).
Eller man ejer selv en selvkørende bil og benytter denne til småture (indkøb / sport etc.) eller familieture såvel i lokalområdet som i resten af landet.
Om vi vil se bilture rundt i HELE Europa - næppe med mindre distance / opladning / batteriskift bliver markant bedre end tilfældet er foreløbigt.
Her kan toget måske komme ind til billedet. Så tog rundt i Europa og selvkørende bil på destinationen eller fly ved ture syd for Alperne.

Så klart de ikke så benyttede "småbaner" / togstrækninger vil være under pres primært fordi de er dyre at servicere og holde kørende.

Men selv med selvkørende biler vil der være stort set de samme udfordringer som nu med pendlere til de større byer. Her - tror jeg - at toget kan spille en stor rolle hvis man er ude og planlægge ud fra denne strategi. Altså flere spor, hyppige afgange, komfortable tog etc. På slutdestinationen i de større byer vil man så kunne tage selvkørende biler til arbejde / sygehus / uddannelsessted.

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af Poul Brandt, Nordsjælland, 11/9 2019, 10:53 (1651 dage siden) @ Pyloriis

Så hurtigt går det nok ikke.
Men ja - det er formentlig den fremtid vi vil opleve om 20-30 år.
Bor man på landet tilkalder man en selvkørende bil og køres til station indenfor 10 km hvis det giver mening (=længere rejser).
Eller man ejer selv en selvkørende bil og benytter denne til småture (indkøb / sport etc.) eller familieture såvel i lokalområdet som i resten af landet.
Om vi vil se bilture rundt i HELE Europa - næppe med mindre distance / opladning / batteriskift bliver markant bedre end tilfældet er foreløbigt.
Her kan toget måske komme ind til billedet. Så tog rundt i Europa og selvkørende bil på destinationen eller fly ved ture syd for Alperne.

Så klart de ikke så benyttede "småbaner" / togstrækninger vil være under pres primært fordi de er dyre at servicere og holde kørende.

Men selv med selvkørende biler vil der være stort set de samme udfordringer som nu med pendlere til de større byer. Her - tror jeg - at toget kan spille en stor rolle hvis man er ude og planlægge ud fra denne strategi. Altså flere spor, hyppige afgange, komfortable tog etc. På slutdestinationen i de større byer vil man så kunne tage selvkørende biler til arbejde / sygehus / uddannelsessted.

.
Pyloriis

Jeg hører meget gerne din mening. Men jeg synes du skal se foredraget før du kommenterer.
Kom igen i denne tråd, når du ved hvad du skriver om i forhold til foredraget. Ellers vil jeg venligst bede dig om at oprette en anden tråd.

med kærlig hilsen
Poul

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af Pyloriis, 11/9 2019, 11:58 (1651 dage siden) @ Poul Brandt

Så hurtigt går det nok ikke.
Men ja - det er formentlig den fremtid vi vil opleve om 20-30 år.
Bor man på landet tilkalder man en selvkørende bil og køres til station indenfor 10 km hvis det giver mening (=længere rejser).
Eller man ejer selv en selvkørende bil og benytter denne til småture (indkøb / sport etc.) eller familieture såvel i lokalområdet som i resten af landet.
Om vi vil se bilture rundt i HELE Europa - næppe med mindre distance / opladning / batteriskift bliver markant bedre end tilfældet er foreløbigt.
Her kan toget måske komme ind til billedet. Så tog rundt i Europa og selvkørende bil på destinationen eller fly ved ture syd for Alperne.

Så klart de ikke så benyttede "småbaner" / togstrækninger vil være under pres primært fordi de er dyre at servicere og holde kørende.

Men selv med selvkørende biler vil der være stort set de samme udfordringer som nu med pendlere til de større byer. Her - tror jeg - at toget kan spille en stor rolle hvis man er ude og planlægge ud fra denne strategi. Altså flere spor, hyppige afgange, komfortable tog etc. På slutdestinationen i de større byer vil man så kunne tage selvkørende biler til arbejde / sygehus / uddannelsessted.

.
Pyloriis

Jeg hører meget gerne din mening. Men jeg synes du skal se foredraget før du kommenterer.
Kom igen i denne tråd, når du ved hvad du skriver om i forhold til foredraget. Ellers vil jeg venligst bede dig om at oprette en anden tråd.

med kærlig hilsen
Poul

Hej Poul
Nu havde jeg tidl. set noget af videoklippet og "nøjedes" derfor med at skimme det igennem.
Han beskriver jo ikke hvad der sker om 1 år (klippet er fra 2017) og hans "forestilling" om fremtiden er nok at det er scenariet om 10-15 år - deraf mine bemærkninger.
Men det ændrer ikke på min forestilling om vores verden om 20-30 år.

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af infrafan, 11/9 2019, 10:56 (1651 dage siden) @ Poul Brandt
redigeret af infrafan, 11/9 2019, 11:09

Tak for link.

Selvkørende biler omkring 2021.

Selvom Tony Seba er en god taler, mener jeg man skal tage hans tese om selvkørende+el+subscriptions med et gram salt. Jeg er med på S-kurve-adoptering, men selvkørende biler (som Ole Birk Olesen er helt solgt på) er længere ud end antaget her. Waymo's CEO har selv udtalt [1] at vi skal længere ud i fremtiden (2030+). Alle jeg snakker med inden for Machine Learning, siger at Waymo er meget længere fremme end Uber, Cruse, m.v.; men er de sidste 5-10% for niveau 5 selvkørende virkelig svært. Prøv at tage en Tesla Model S med Autopilot fra Lake Tahoe til San Francisco, når det sneer. :-)

IMHO tror jeg vi ser GoA5 Intercity/ERTMS toge før niveau 5 biler. :)

Batteri-elektiske biler forventer jeg dog sker hurtigere end antaget, men det ikke mit ekspert område (jeg arbejder med software). :) Så vidt jeg kan læse, bliver pris/kWh halveret hver 6. år og VW's ID.3 batteri er estimeret til under $100/kWh [2].

[1] https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-11-13/waymo-ceo-says-self-driving-cars-won...
[2] https://www.nytimes.com/2019/09/08/business/volkswagen-trademark-electric-vehicles.html

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af Poul Brandt, Nordsjælland, 11/9 2019, 11:39 (1651 dage siden) @ Poul Brandt

....som det fremgår af foredrager falder prisen for batterier med 20% pa.
Dette er grunden til at brint-tog kun vil være interessant i nogle få år endnu. De vil blive totalt udkonkurreret af batterier.
(Måske med undtagelse af højhastighedstog til nye højhastighedsbaner uden køreledninger:).

/Poul

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af ThomasTT, 11/9 2019, 12:51 (1651 dage siden) @ Poul Brandt

Fuldt selvkørende biler en illusion. Jeg tror der kommer til at gå så lang tid, at det ikke er værd at forholde sig til. Det er for kompleks teknologi der skal til for at kunne fungere for slet ikke at tale om de etiske problemer, når teknologien skal afgøre, hvem der skal slås ihjel. Langsomt kørende busser ja og måske lastvognsnonvojer på motorvejene men privatbiler overalt er for svært.

At kalde efter en "taxa" virker også som en sær idé. Det er nemmere bare at eje bilen selv.

Uanset hvad løser det intet. Tværtimod. Selvkørende biler vil jo betyde at børn vil begynde at køre. Femdobbelte garager villakvartererne måske? Ældre, syge mv vil også køre og så er der også muligheden for at bruge bilen som sig eget postvæsen. Det er urealistisk men selv hvis det ikke var, vil det kun gavne toget.

Dog bør lokalbaner alle have langsigtede mål om at komme ind til en større by. Ellers vil de være truet uanset hvad. Elbiler vil hurtigt blive relativt billige. Batterierne falder hurtigt i pris, elektriciteten vil ganske rigtigt formentlig blive meget billig, og elbiler kræver mindre reperation osv.

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af Poul Brandt, Nordsjælland, 11/9 2019, 12:52 (1651 dage siden) @ ThomasTT

Fuldt selvkørende biler en illusion. Jeg tror der kommer til at gå så lang tid, at det ikke er værd at forholde sig til. Det er for kompleks teknologi der skal til for at kunne fungere for slet ikke at tale om de etiske problemer, når teknologien skal afgøre, hvem der skal slås ihjel. Langsomt kørende busser ja og måske lastvognsnonvojer på motorvejene men privatbiler overalt er for svært.

At kalde efter en "taxa" virker også som en sær idé. Det er nemmere bare at eje bilen selv.

Uanset hvad løser det intet. Tværtimod. Selvkørende biler vil jo betyde at børn vil begynde at køre. Femdobbelte garager villakvartererne måske? Ældre, syge mv vil også køre og så er der også muligheden for at bruge bilen som sig eget postvæsen. Det er urealistisk men selv hvis det ikke var, vil det kun gavne toget.

Dog bør lokalbaner alle have langsigtede mål om at komme ind til en større by. Ellers vil de være truet uanset hvad. Elbiler vil hurtigt blive relativt billige. Batterierne falder hurtigt i pris, elektriciteten vil ganske rigtigt formentlig blive meget billig, og elbiler kræver mindre reperation osv.

.
Hej Thomas
Så du foredraget?

/Poul

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af Pyloriis, 11/9 2019, 13:33 (1651 dage siden) @ ThomasTT

Fuldt selvkørende biler en illusion. Jeg tror der kommer til at gå så lang tid, at det ikke er værd at forholde sig til. Det er for kompleks teknologi der skal til for at kunne fungere for slet ikke at tale om de etiske problemer, når teknologien skal afgøre, hvem der skal slås ihjel. Langsomt kørende busser ja og måske lastvognsnonvojer på motorvejene men privatbiler overalt er for svært.

Nej - der tager du givet fejl. Allerede om få år vil vi se selvkørende lastbiler og busser. Ganske vist med en chauffør til en start.
Og med den fart teknologien udvikler sig - så vil vi få selvkørende biler.
At man kan blive slået ihjel i trafikken er jo ikke nyt. Her skal man blot have afklaret juraen.
I princippet kan du fremføre samme argument omkring de 2 Boing 737MAX fly som forulykkede. Hvem er her ansvarlig? Softwaren i flyet eller piloterne?


At kalde efter en "taxa" virker også som en sær idé. Det er nemmere bare at eje bilen selv.

Hvorfor? Det giver da god mening at man kun har en bil i husstanden og skal flere afsted til skole, idræt, station eller arbejde indenfor relativ lille radius (10-15 km) ville det være miljømæssigt smart at der kom en lille selvkørende bil og hentede dig!


Uanset hvad løser det intet. Tværtimod. Selvkørende biler vil jo betyde at børn vil begynde at køre. Femdobbelte garager villakvartererne måske? Ældre, syge mv vil også køre og så er der også muligheden for at bruge bilen som sig eget postvæsen. Det er urealistisk men selv hvis det ikke var, vil det kun gavne toget.

Se ovenfor - det kommer!


Dog bør lokalbaner alle have langsigtede mål om at komme ind til en større by. Ellers vil de være truet uanset hvad. Elbiler vil hurtigt blive relativt billige. Batterierne falder hurtigt i pris, elektriciteten vil ganske rigtigt formentlig blive meget billig, og elbiler kræver mindre reperation osv.

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af ThomasTT, 11/9 2019, 23:55 (1650 dage siden) @ Pyloriis

Fuldt selvkørende biler en illusion. Jeg tror der kommer til at gå så lang tid, at det ikke er værd at forholde sig til. Det er for kompleks teknologi der skal til for at kunne fungere for slet ikke at tale om de etiske problemer, når teknologien skal afgøre, hvem der skal slås ihjel. Langsomt kørende busser ja og måske lastvognsnonvojer på motorvejene men privatbiler overalt er for svært.

Nej - der tager du givet fejl. Allerede om få år vil vi se selvkørende lastbiler og busser. Ganske vist med en chauffør til en start.
Og med den fart teknologien udvikler sig - så vil vi få selvkørende biler.
At man kan blive slået ihjel i trafikken er jo ikke nyt. Her skal man blot have afklaret juraen.
I princippet kan du fremføre samme argument omkring de 2 Boing 737MAX fly som forulykkede. Hvem er her ansvarlig? Softwaren i flyet eller piloterne?


At kalde efter en "taxa" virker også som en sær idé. Det er nemmere bare at eje bilen selv.

Hvorfor? Det giver da god mening at man kun har en bil i husstanden og skal flere afsted til skole, idræt, station eller arbejde indenfor relativ lille radius (10-15 km) ville det være miljømæssigt smart at der kom en lille selvkørende bil og hentede dig!


Uanset hvad løser det intet. Tværtimod. Selvkørende biler vil jo betyde at børn vil begynde at køre. Femdobbelte garager villakvartererne måske? Ældre, syge mv vil også køre og så er der også muligheden for at bruge bilen som sig eget postvæsen. Det er urealistisk men selv hvis det ikke var, vil det kun gavne toget.

Se ovenfor - det kommer!


Dog bør lokalbaner alle have langsigtede mål om at komme ind til en større by. Ellers vil de være truet uanset hvad. Elbiler vil hurtigt blive relativt billige. Batterierne falder hurtigt i pris, elektriciteten vil ganske rigtigt formentlig blive meget billig, og elbiler kræver mindre reperation osv.

Jeg tror bare ikke på det. For mange teknologi-begejstrede mangler nogle gange at stikke en finger i jorden og bruge deres almindelige fornuft på at tænke lidt mere i retning om folk gider det her, fremfor om det er muligt. Hvorfor er den selvkørende taxa en god ide? Så skal man vente på den og,/ eller planlægge hvornår man skal køre og hvorhen og så kommer der en bil, der lugter lidt af sved. Eller makrel. Og måske ligger der et brugt kondom. Hyggeligt. Og for hvilket formål. En bil koster ikke ret meget. I dag er det vel, hvad 30-40.000, om 10 år koster den vel hvad der ift købekraft svarer til en knallert i dag. Beskatningen skal jo ikke inkluderes.

Mht selvkørende teknologi er der bare mange komplicerede problemer for at tage det sidste skridt. Lastbiler på motorvejen, ja, og busser der kører så langsomt, at de ikke reelt skal forholde sig til undvigelser men bare køre eller lade vær, som metroen ja, men den teknologi, der skal skelne mellem et barn og en kat på 100 Meters afstand inden den afgør om den skal svinge op og dræbe cyklisten på cykelstien . Det bliver bare kompliceret på så mange planer.

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af Frank Poulsen, 12/9 2019, 07:08 (1650 dage siden) @ ThomasTT

Jeg tror bare ikke på det. For mange teknologi-begejstrede mangler nogle gange at stikke en finger i jorden og bruge deres almindelige fornuft på at tænke lidt mere i retning om folk gider det her, fremfor om det er muligt. Hvorfor er den selvkørende taxa en god ide? Så skal man vente på den og,/ eller planlægge hvornår man skal køre og hvorhen og så kommer der en bil, der lugter lidt af sved. Eller makrel. Og måske ligger der et brugt kondom. Hyggeligt. Og for hvilket formål. En bil koster ikke ret meget. I dag er det vel, hvad 30-40.000, om 10 år koster den vel hvad der ift købekraft svarer til en knallert i dag. Beskatningen skal jo ikke inkluderes.

Mht selvkørende teknologi er der bare mange komplicerede problemer for at tage det sidste skridt. Lastbiler på motorvejen, ja, og busser der kører så langsomt, at de ikke reelt skal forholde sig til undvigelser men bare køre eller lade vær, som metroen ja, men den teknologi, der skal skelne mellem et barn og en kat på 100 Meters afstand inden den afgør om den skal svinge op og dræbe cyklisten på cykelstien . Det bliver bare kompliceret på så mange planer.

Jeg er så enig i dette skriv! :)

Fordi teknologien i teorien kan en hel masse, er det jo ikke sikkert man skal gøre brug af det... Eller at det i det store billede er fornuftigt at gøre brug af det.

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af Pyloriis, 12/9 2019, 07:53 (1650 dage siden) @ ThomasTT

Fuldt selvkørende biler en illusion. Jeg tror der kommer til at gå så lang tid, at det ikke er værd at forholde sig til. Det er for kompleks teknologi der skal til for at kunne fungere for slet ikke at tale om de etiske problemer, når teknologien skal afgøre, hvem der skal slås ihjel. Langsomt kørende busser ja og måske lastvognsnonvojer på motorvejene men privatbiler overalt er for svært.

Nej - der tager du givet fejl. Allerede om få år vil vi se selvkørende lastbiler og busser. Ganske vist med en chauffør til en start.
Og med den fart teknologien udvikler sig - så vil vi få selvkørende biler.
At man kan blive slået ihjel i trafikken er jo ikke nyt. Her skal man blot have afklaret juraen.
I princippet kan du fremføre samme argument omkring de 2 Boing 737MAX fly som forulykkede. Hvem er her ansvarlig? Softwaren i flyet eller piloterne?


At kalde efter en "taxa" virker også som en sær idé. Det er nemmere bare at eje bilen selv.

Hvorfor? Det giver da god mening at man kun har en bil i husstanden og skal flere afsted til skole, idræt, station eller arbejde indenfor relativ lille radius (10-15 km) ville det være miljømæssigt smart at der kom en lille selvkørende bil og hentede dig!


Uanset hvad løser det intet. Tværtimod. Selvkørende biler vil jo betyde at børn vil begynde at køre. Femdobbelte garager villakvartererne måske? Ældre, syge mv vil også køre og så er der også muligheden for at bruge bilen som sig eget postvæsen. Det er urealistisk men selv hvis det ikke var, vil det kun gavne toget.

Se ovenfor - det kommer!


Dog bør lokalbaner alle have langsigtede mål om at komme ind til en større by. Ellers vil de være truet uanset hvad. Elbiler vil hurtigt blive relativt billige. Batterierne falder hurtigt i pris, elektriciteten vil ganske rigtigt formentlig blive meget billig, og elbiler kræver mindre reperation osv.


Jeg tror bare ikke på det. For mange teknologi-begejstrede mangler nogle gange at stikke en finger i jorden og bruge deres almindelige fornuft på at tænke lidt mere i retning om folk gider det her, fremfor om det er muligt. Hvorfor er den selvkørende taxa en god ide? Så skal man vente på den og,/ eller planlægge hvornår man skal køre og hvorhen og så kommer der en bil, der lugter lidt af sved. Eller makrel. Og måske ligger der et brugt kondom. Hyggeligt. Og for hvilket formål. En bil koster ikke ret meget. I dag er det vel, hvad 30-40.000, om 10 år koster den vel hvad der ift købekraft svarer til en knallert i dag. Beskatningen skal jo ikke inkluderes.

Fint nok du ikke tror på det - Nu findes det jo allerede omend i en simpel udgave.
Idag er der flere og flere som enten har del i en delebil eller benytter de forskellige tilbud om Elbiler som man lejer for en kort stund. Så der vil være et marked for noget sådant. Primært i byerne, men også på landet.
Ja - en bil koster måske kun 30-40.000 kr om året. Men rigtig mange familier på landet har i dag 2 biler for at det kan hænge sammen med job, aflevere børn etc. Så den ene bil kan givet spares hvis man f.eks. have sammen møde tid og blev samlet op af en selvkørende bil og bragt til station, evt. sammen med 2-3 andre.
At en selvkørende bil kan være "ulækker" er vel ikke anderledes end at en togkupe kan være ulækker??
Forskellen er blot at man i den selvkørende taxa præcist ved hvem som var med!


Mht selvkørende teknologi er der bare mange komplicerede problemer for at tage det sidste skridt. Lastbiler på motorvejen, ja, og busser der kører så langsomt, at de ikke reelt skal forholde sig til undvigelser men bare køre eller lade vær, som metroen ja, men den teknologi, der skal skelne mellem et barn og en kat på 100 Meters afstand inden den afgør om den skal svinge op og dræbe cyklisten på cykelstien . Det bliver bare kompliceret på så mange planer.

De problemer bliver løst. Udfordringen ligger i at du og jeg stadig kører på vejen sammen med de selvkørende biler og vi er langt mere ustabile!
Og på mindre veje med modgående ekstra bredde biler (mejetærskere f.eks.) kan det sikkert også give udfordringer. Det kunne sikkert løses ved at ikke "blinde" veje blev gjort ensrettet i større omfang. Blot en ide.

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af Frank Poulsen, 12/9 2019, 20:17 (1649 dage siden) @ Pyloriis

Fuldt selvkørende biler en illusion. Jeg tror der kommer til at gå så lang tid, at det ikke er værd at forholde sig til. Det er for kompleks teknologi der skal til for at kunne fungere for slet ikke at tale om de etiske problemer, når teknologien skal afgøre, hvem der skal slås ihjel. Langsomt kørende busser ja og måske lastvognsnonvojer på motorvejene men privatbiler overalt er for svært.

Nej - der tager du givet fejl. Allerede om få år vil vi se selvkørende lastbiler og busser. Ganske vist med en chauffør til en start.
Og med den fart teknologien udvikler sig - så vil vi få selvkørende biler.
At man kan blive slået ihjel i trafikken er jo ikke nyt. Her skal man blot have afklaret juraen.
I princippet kan du fremføre samme argument omkring de 2 Boing 737MAX fly som forulykkede. Hvem er her ansvarlig? Softwaren i flyet eller piloterne?


At kalde efter en "taxa" virker også som en sær idé. Det er nemmere bare at eje bilen selv.

Hvorfor? Det giver da god mening at man kun har en bil i husstanden og skal flere afsted til skole, idræt, station eller arbejde indenfor relativ lille radius (10-15 km) ville det være miljømæssigt smart at der kom en lille selvkørende bil og hentede dig!


Uanset hvad løser det intet. Tværtimod. Selvkørende biler vil jo betyde at børn vil begynde at køre. Femdobbelte garager villakvartererne måske? Ældre, syge mv vil også køre og så er der også muligheden for at bruge bilen som sig eget postvæsen. Det er urealistisk men selv hvis det ikke var, vil det kun gavne toget.

Se ovenfor - det kommer!


Dog bør lokalbaner alle have langsigtede mål om at komme ind til en større by. Ellers vil de være truet uanset hvad. Elbiler vil hurtigt blive relativt billige. Batterierne falder hurtigt i pris, elektriciteten vil ganske rigtigt formentlig blive meget billig, og elbiler kræver mindre reperation osv.


Jeg tror bare ikke på det. For mange teknologi-begejstrede mangler nogle gange at stikke en finger i jorden og bruge deres almindelige fornuft på at tænke lidt mere i retning om folk gider det her, fremfor om det er muligt. Hvorfor er den selvkørende taxa en god ide? Så skal man vente på den og,/ eller planlægge hvornår man skal køre og hvorhen og så kommer der en bil, der lugter lidt af sved. Eller makrel. Og måske ligger der et brugt kondom. Hyggeligt. Og for hvilket formål. En bil koster ikke ret meget. I dag er det vel, hvad 30-40.000, om 10 år koster den vel hvad der ift købekraft svarer til en knallert i dag. Beskatningen skal jo ikke inkluderes.

Fint nok du ikke tror på det - Nu findes det jo allerede omend i en simpel udgave.
Idag er der flere og flere som enten har del i en delebil eller benytter de forskellige tilbud om Elbiler som man lejer for en kort stund. Så der vil være et marked for noget sådant. Primært i byerne, men også på landet.
Ja - en bil koster måske kun 30-40.000 kr om året. Men rigtig mange familier på landet har i dag 2 biler for at det kan hænge sammen med job, aflevere børn etc. Så den ene bil kan givet spares hvis man f.eks. have sammen møde tid og blev samlet op af en selvkørende bil og bragt til station, evt. sammen med 2-3 andre.
At en selvkørende bil kan være "ulækker" er vel ikke anderledes end at en togkupe kan være ulækker??
Forskellen er blot at man i den selvkørende taxa præcist ved hvem som var med!


Mht selvkørende teknologi er der bare mange komplicerede problemer for at tage det sidste skridt. Lastbiler på motorvejen, ja, og busser der kører så langsomt, at de ikke reelt skal forholde sig til undvigelser men bare køre eller lade vær, som metroen ja, men den teknologi, der skal skelne mellem et barn og en kat på 100 Meters afstand inden den afgør om den skal svinge op og dræbe cyklisten på cykelstien . Det bliver bare kompliceret på så mange planer.

De problemer bliver løst. Udfordringen ligger i at du og jeg stadig kører på vejen sammen med de selvkørende biler og vi er langt mere ustabile!
Og på mindre veje med modgående ekstra bredde biler (mejetærskere f.eks.) kan det sikkert også give udfordringer. Det kunne sikkert løses ved at ikke "blinde" veje blev gjort ensrettet i større omfang. Blot en ide.

Og en fuldstændig hul i hovedet idet. Ja undskyld mig. Men det er bare nok et eksempel på at man vil fremtvinge noget der ikke er behov for ved at gøre det hele mere besværligt med ensretning. Det fungerer jo fint på de mindre veje i dag. Man har respekt for hinanden, trækker ind hvor der er plads, venter ½ minut osv. Pludselig at ensrette alle de veje? nej det er sgu for langt ude. Undskyld mig.

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af P.Jensen, 12/9 2019, 21:45 (1649 dage siden) @ Frank Poulsen

Ja, selvkørende el-biler skal nok komme på et tidspunkt - hvor der er bymæssig bebyggelse - og hvor der er nogen til at betale for dem. Lidt ligesom løbehjul - bare i meget større målestok.

Jeg går ud fra at man "blot" bestiller en bil til at køre fra et sted til et andet. Gad vide hvad km taksten vil blive? - Jeg ville gætte på minimum statens takster som er tæt på 4 kr./km også selvom elektricitet skulle blive billigere end i dag.

Privat ejede selvkørende biler vil nok ikke være velkomne da de ikke kan kontrolleres på samme måde som de store selskabers biler. De kommer i hvert fald til at betale vejskat/km.

Derfor er tog ligeså aktuelt som nu også i fremtiden.

P.Jensen

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af ThomasTT, 13/9 2019, 11:51 (1649 dage siden) @ Pyloriis

Fuldt selvkørende biler en illusion. Jeg tror der kommer til at gå så lang tid, at det ikke er værd at forholde sig til. Det er for kompleks teknologi der skal til for at kunne fungere for slet ikke at tale om de etiske problemer, når teknologien skal afgøre, hvem der skal slås ihjel. Langsomt kørende busser ja og måske lastvognsnonvojer på motorvejene men privatbiler overalt er for svært.

Nej - der tager du givet fejl. Allerede om få år vil vi se selvkørende lastbiler og busser. Ganske vist med en chauffør til en start.
Og med den fart teknologien udvikler sig - så vil vi få selvkørende biler.
At man kan blive slået ihjel i trafikken er jo ikke nyt. Her skal man blot have afklaret juraen.
I princippet kan du fremføre samme argument omkring de 2 Boing 737MAX fly som forulykkede. Hvem er her ansvarlig? Softwaren i flyet eller piloterne?


At kalde efter en "taxa" virker også som en sær idé. Det er nemmere bare at eje bilen selv.

Hvorfor? Det giver da god mening at man kun har en bil i husstanden og skal flere afsted til skole, idræt, station eller arbejde indenfor relativ lille radius (10-15 km) ville det være miljømæssigt smart at der kom en lille selvkørende bil og hentede dig!


Uanset hvad løser det intet. Tværtimod. Selvkørende biler vil jo betyde at børn vil begynde at køre. Femdobbelte garager villakvartererne måske? Ældre, syge mv vil også køre og så er der også muligheden for at bruge bilen som sig eget postvæsen. Det er urealistisk men selv hvis det ikke var, vil det kun gavne toget.

Se ovenfor - det kommer!


Dog bør lokalbaner alle have langsigtede mål om at komme ind til en større by. Ellers vil de være truet uanset hvad. Elbiler vil hurtigt blive relativt billige. Batterierne falder hurtigt i pris, elektriciteten vil ganske rigtigt formentlig blive meget billig, og elbiler kræver mindre reperation osv.


Jeg tror bare ikke på det. For mange teknologi-begejstrede mangler nogle gange at stikke en finger i jorden og bruge deres almindelige fornuft på at tænke lidt mere i retning om folk gider det her, fremfor om det er muligt. Hvorfor er den selvkørende taxa en god ide? Så skal man vente på den og,/ eller planlægge hvornår man skal køre og hvorhen og så kommer der en bil, der lugter lidt af sved. Eller makrel. Og måske ligger der et brugt kondom. Hyggeligt. Og for hvilket formål. En bil koster ikke ret meget. I dag er det vel, hvad 30-40.000, om 10 år koster den vel hvad der ift købekraft svarer til en knallert i dag. Beskatningen skal jo ikke inkluderes.

Fint nok du ikke tror på det - Nu findes det jo allerede omend i en simpel udgave.
Idag er der flere og flere som enten har del i en delebil eller benytter de forskellige tilbud om Elbiler som man lejer for en kort stund. Så der vil være et marked for noget sådant. Primært i byerne, men også på landet.
Ja - en bil koster måske kun 30-40.000 kr om året. Men rigtig mange familier på landet har i dag 2 biler for at det kan hænge sammen med job, aflevere børn etc. Så den ene bil kan givet spares hvis man f.eks. have sammen møde tid og blev samlet op af en selvkørende bil og bragt til station, evt. sammen med 2-3 andre.
At en selvkørende bil kan være "ulækker" er vel ikke anderledes end at en togkupe kan være ulækker??
Forskellen er blot at man i den selvkørende taxa præcist ved hvem som var med!


Mht selvkørende teknologi er der bare mange komplicerede problemer for at tage det sidste skridt. Lastbiler på motorvejen, ja, og busser der kører så langsomt, at de ikke reelt skal forholde sig til undvigelser men bare køre eller lade vær, som metroen ja, men den teknologi, der skal skelne mellem et barn og en kat på 100 Meters afstand inden den afgør om den skal svinge op og dræbe cyklisten på cykelstien . Det bliver bare kompliceret på så mange planer.

De problemer bliver løst. Udfordringen ligger i at du og jeg stadig kører på vejen sammen med de selvkørende biler og vi er langt mere ustabile!
Og på mindre veje med modgående ekstra bredde biler (mejetærskere f.eks.) kan det sikkert også give udfordringer. Det kunne sikkert løses ved at ikke "blinde" veje blev gjort ensrettet i større omfang. Blot en ide.

Jo en taxa-bil er helt anderledes end et tog, fordi det ikke er en del af det offentlige rum og dermed ikke under almindelig social kontrol. Den er mere sammenlignelig med et offentlig toilet som af samme årsag er både dyre og upopulære. Der vil desværre være ødelæggende adfærd fra nogen, når den sociale kontrol er væk. Man kan så sætte ind med registrering og overvågning men ikke alt kan afklares.

Men der er jo mange flere problemer. Hvornår skal du bestille bilen? Kan du regne med den kommer? Al det planlægning er et irritationsmoment. Hvad hvis et møde bliver forsinket eller du pludselig vil hente en flaske vin. Du får konstante små ventetider.og for hvilket formål andet end at det måtte blive teknisk muligt?

Og en bil koster ikke 30-40.000 om året. Det er anskaffelsespris uden skat for de billigste, og det virker som et rimeligt sammenligningsgrundlag, da jeg tror de fleste vil foretrække den billige model, hvis de så ejer den. El-biler er mere driftssikre og slid vil i stadig højere grad være relateret til kilometer og ikke tid, fx slid på dæk, hvorfor der ikke er nogen fordel ved at holde aktivet i drift.

Mht selvkørende teknologi generelt er jeg jo ikke uenig i, at det både kommer og allerede findes. I de begrænsede udgaver. Det er langt simplere og også her meget af den lavthængende frugt er. Fx konvojer af lastbiler på motorvejen evt med kun en chauffør i den forreste eller meget langsomt kørende busser inde i byen, hvor selv meget lav topfart betyder så lidt.

Men privatbiler i blandet trafik med 80 km/t. Det kommer aldrig til at ske og med aldrig mener jeg det ligger så langt ude i fremtiden, at det ikke er muligt/relevant at forholde sig til. Det er teknologien der skal tilpasses menneskers behov og ønsker. Ikke omvendt. Det er ligesom flyvende biler, som teknisk begejstrede tidligere så som værende allemandseje i fremtiden på trods af at man med anvendelse af en smule almindelig fornuft kan forstå at det ikke kommer til at ske.

Selvkørende biler? – var Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af mpp, 11/9 2019, 14:44 (1651 dage siden) @ Poul Brandt

Jeg har ikke set foredraget (endnu), men tillader mig alligevel at kommentere. Jeg var sidste uge til en paneldebat om fremtidens mobilitet med en ... meget ... futuristisk moderator. En af deltagerne i panelet havde startet Teslas nordiske salg og blev spurgt om han havde mødt Elon Musk og hvad han tænkte om diverse tunnel- og hyperloopprojekter. Jo jo, det skal nok kunne lade sig gøre, Elon kan alt, var svaret. Lidt meget fanboy, meget lidt saglighed.

Anyways, så var det interessant at moderatoren brugte diverse forecasts fra industrien – herunder at der vil være selvkørende biler om 5 år. Det var så udgangspunktet for diskussionen. 4 af 5 paneldeltagere repræsenterede firmaer der kan tjene en masse penge i et "post-privatbils-samfund" så de sagde ikke rigtigt noget tilbage. Anyways, så var det sjovt at moderatoren på et tidspunkt sagde, at det jo ikke var alle der troede at selvkørende biler var rundt om hjørnet. F.x. havde vejdirektoratet et forecast der talte om 2060. Det levet så senere opdateret til 2035. Så måske, sagde moderatoren entusiastisk, kunne det være selvkørende biler ville kommer før vi forventer det.

Jeg fik mulighed for at spørge moderatoren om dette efter panelet. Er det "indenfor 5 år" (som det har været de sidste 10 år) eller er det i 2035? Jeg fik så at vide, at det var der jo forskellige meninger om og at der også var nogle der ikke troede selvkørende biler nogensinde ville komme til. Så spurgte han hvad jeg troede og smuttede.

Og det er sådan set det man bør vide om selvkørende biler. Vi skal nok få billig strøm og vi skal nok få billige batterier og begge ting kan bruges i skibe, både, tog, lastbiler o.a. lige så godt som det kan bruges i biler. Det kan også godt være vi kan få selvkørende biler. Når det er sagt er den største trussel mod salget af biler, at folk holder op med at købe biler, og der er det jo helt genialt at man "en gang snart" har "selvkørende, elektriske, billige" biler. Så kan det være at vores politikere ryster i bukserne og forsømmer jernbanen, og det giver dem så mulighed for at fortsætte med at sælge deres nuværende produkter: menneskedrevne benzin- og dieselbiler. OBO hoppede lige i deres spin, men jeg håber at det nye flertal besinder sig.

Selvkørende biler? – var Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af Pyloriis, 11/9 2019, 15:13 (1651 dage siden) @ mpp

mpp.

De selvkørende biler, busser og lastbiler er her jo allerede!

Så hvorfor skulle teknologien til at sikre at de kan bevæge sig rundt ALLE steder så ikke blive udviklet?

Jeg tror ikke dey er tilfældet om 5 år.
Men vi kommer til at se flere og flere forsøg og ikke mindst lovgivning omkring selvkørende køretøjer om 10-20 år.

Du ville jo heller ikke for 30 år siden have troet at du kunne se live TV på en bærbar telefon stort set overalt på den klode eller kunne klare næsten alt med en smartphone.

Den største hæmsko tror jeg er at få fælles standarder og samspillet med de køretøjer hvor der fortsat er manuel betjening.

Den dag alle køretøjer er selvkørende kan hastigheden på f.eks. motorvejene øges og bilerne kører tættere i og med de kommer til at kommunikere indbyrdes.

Selvkørende biler? – var Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af ThomasLarsen, 11/9 2019, 15:37 (1651 dage siden) @ Pyloriis

Der vil allerede være en selvkørende bus, mellem ølby station og Køge sygehus, engang til næste år.

Deb skulle allerede havde været på vejen nu.
Men trafikstyrelsen(hvem ellers)
Har forsinket godkendelsen.

Selvkørende biler? – var Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af mpp, 11/9 2019, 15:40 (1651 dage siden) @ Pyloriis

Der sker givetvist meget, men spørgsmålet er hvem der vinder med selvkørende biler. Der vil være et kæmpe slagsmål om ansvar, love, regler m.v., når de første melder at de har en bil. Det er usandsynligt at folk vil betale for de "options" bilselskaberne tjener kassen på i dag, hvis bilen skal køre rundt som taxa. Så har bilfirmaerne svært ved at tjene penge.

Jeg tror sådan set også at der vil være selvkørende "biler", men jeg tror de kommer af at spørgsmålet bliver vendt om. I stedet for at tænke hvordan man får en computer til at passe ind i den nuværende trafik, bør man hellere tænke over hvordan man indretter en vej så en computer kan navigere på den – og tænke over hvad man ellers vil bruge vejen til (bypark, fodgængere, cyklister, cafeborde, m.v.). Udfordringen ved det er så igen at ingen af bilproducenterne for alvor kan tjene penge på det.

Selvkørende biler? – var Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af Frank Poulsen, 11/9 2019, 15:14 (1651 dage siden) @ mpp

Jeg har også kun fået skimmet foredraget hurtigt, det er jo ret langt, så har ikke tid lige nu. Men tillader mig nu også at komme med lidt kommentarer til selvkørende biler.

Jeg tror heller ikke på 100% selvkørende biler. Der er simpelthen alt for meget der bliver for dyrt for samfundet i mine øjne, og jeg tror på det kommer til at gå langsommere i mange situationer!

Nuvel på motorveje og større veje kan der blive mange fordele ved at biler kan køre tættere og aflæse hinanden osv. Men det med at man bare bestiller en taxa der så henter en osv... Jeg kan ikke se det på nogen måde vil give mindre trafik... Der vil jo blive rigtig meget tomkørsel! Når det er sagt så vil rigtig mange også have deres egen bil... Det er jo ligesom også ens Ego... Man har en fed bil, eller man har bare sin egen... Man har faste ting liggende i sin bil, reservebriller, ekstra bleer til baby, og alt muligt andet man lige har med sig... For mange er bilen jo ens andet hjem hvor man "indretter sig"... Kommer man i ny bil hver dag fordi man bliver hentet og bragt så skal man have meget mere med sig osv.

Det er for nogen måske også lige meget, og for dem kunne det fungere... Men for mange er det også

Så til det tekniske... Ja teknologien udvikler sig stærkt osv. Men sne, regn, vejarbejder... Jeg tør ikke tænke på al den ekstra sikkerhed der skal til ved mindre vejarbejder... Skal der altid ved små vejarbejder stribes midlertidige gule striber.. Hvor meget ekstra koster det ikke samfundet at vedligeholde vejnettet så de selvkørende biler kan håndtere det.... Hvordan håndterer den forskellige typer midlertidige striber oven i de gamle så det hele ligner en idrætshal på kryds og tværs... Og så igen, hvad med de små veje... Ingen striber... Meget smalle veje. Møder man en traktor/mejetærsker kan man nogengange trække bilen halvt ud i grøften, og holde stille, andre steder er der dyb grøft så kan man ikke. Kan en computer aflæse en grøft om græsset er høj kant ned eller man kan køre ud i det? Eller skal samtlige veje måles op vurderes og indkodes... Nogle gange kan man jo se langt frem, at man skal møde noget og så bakker man ned i en indkørsel. Men andre gange kan man lure en plads i grøften man kan holde i. Det er aldrig samme sted. Der er mange tusinde km rundt i landet med små veje. Skal alt det programmeres ind... Bare at møde en alm bil nogle steder er en udfordring..

Så er der alt det med hvor skal bilen holde på en gårdsplads, indkørsel, virksomhed. Placerer den bilen fornuftigt eller skal man programmere bilen til at holde lige præcis der, hvad hvis en anden gæst er kommet og parkere der osv... Nej den kan måske fungere som supplement og altid holde sig på officiel større veje. Men jeg tror aldrig på at selvkørende biler bliver 100% overalt. Never. Det giver simpelthen ikke mening for mig at kode alle mulige scenarier ind. Der vil altid være et scenarie man ikke lige har tænkt over, hvor den så enten bare går i stå, kører langsomt, eller noget.

Og så er der det psykiske element ved at køre sin egen bil... Friheden. Følelsen af at man ikke bare er gods der bliver fragtet rundt. Men bare at køre ud i det blå i sin egen bil, og har verden for sin fødder... Bilen er måske nok et egoist transportmiddel. Men den kan meget andet end bare at fragte... Siger ikke at der ikke kan komme selvkørende taxaer, men 100% bliver det aldrig, det har jeg hvert fald meget meget svært ved at tro på. Men tiden må vise, tror bare der går rigtig mange år før det for alvor bliver noget man kan bruge til noget.

Man skal huske på at producenterne laver meget lobby arbejde, for de kan tjene pengene, men det er ikke dem der skal betale infrastruktur skal være i orden og lovgivning osv. I min verden var det bedre at politikere sagde stop, lad os stoppe op en gang. Vi har bedre ting at bruge vores begrænsede resourscer på i forhold til de mange timer det vil koste i jura, lovgivningsarbejde, og ikke mindst det praktiske ude i al infrastruktur.

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af tgpsen, 11/9 2019, 16:16 (1651 dage siden) @ Poul Brandt

Hej i forum

Jeg tror aldrig jeg har delt denne link før med Jer:

https://www.youtube.com/watch?v=duWFnukFJhQ

Her er nogle hovedpunkter:

Alle nye biler er elektriske i 2025. Fuldstændig uden offentlige tilskud!

Selvkørende biler omkring 2021.
De bliver så tilgængelige i udkantsdanmark engang i 2025-2030. Prisen for at køre med "taxa" vil falde til omkring 1% af, hvad det koster i dag. Og den bestilles naturligvis med en app.
Når det sker ophører der med at være passagerer i togene i de områder af Danmark, hvor der er plads på vejene.
Hvem gider tage toget (eller en bus), når det er hurtigere og billigere at tage en "taxa" fra dør til dør.
Altså nedlægges som absolut minimum: Lollandsbanen, Struer-Thisted, Hillerød-Tisvildeleje, Tølløsebanen, Midtjyske Jernbaners strækninger med flere.
Alle busruter i de tyndtbefolkede egne nedlægges, med enorme besparelser til følge.

Elektricitet bliver så godt som gratis

Jeg skimmede lige igennem. Så kiggede jeg på
https://en.wikipedia.org/wiki/Lidar

Jeg er ikke overbevist om at den teknologi er moden.

Jeg vil foreslå at vi venter med drastiske banenedlæggelser til selvkørende biler faktisk er på markedet.

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af mpp, 11/9 2019, 16:21 (1651 dage siden) @ tgpsen

Teknologien kan bruges til mange ting – fx har BaneDanmark lige skrevet kontrakt om at bruge Lidar til at få nogle hi-def kort over jernbanen :)

Selvkørende biler - Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af Poul Brandt, Nordsjælland, 11/9 2019, 19:11 (1651 dage siden) @ Poul Brandt

Selvkørende biler synes at få mange her op i stolen.
Prøv lige at bruge 90 sekunder fra tiden 37.30 og frem i videoen. (Jeg siger ikke mere, af frygt for at I så kommentere det, i stedet for at se dokumentationen for jer selv).


:-)
Poul

Selvkørende biler - Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af Pyloriis, 11/9 2019, 19:43 (1650 dage siden) @ Poul Brandt

Selvkørende biler synes at få mange her op i stolen.
Prøv lige at bruge 90 sekunder fra tiden 37.30 og frem i videoen. (Jeg siger ikke mere, af frygt for at I så kommentere det, i stedet for at se dokumentationen for jer selv).


:-)
Poul

Blot 1 bemærkning.
Hvis teknikken var fuldt udviklet ( kræver hvis det man kalder level 5) skal man stadig alene til brug i Danmark udskifte 3 millioner biler. Såfremt det var 1 til 1.

Det tager tid og lovgivning på området mangler.
Så 10-20 år går der mindst.

Selvkørende biler - Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af Frank Poulsen, 11/9 2019, 20:02 (1650 dage siden) @ Poul Brandt

Så er klippet set. Og ja jeg vidste godt der kørte test rundt i USA... Men det ændrer ikke på min opfattelse...

Billederne er også fra store fine veje, masser af streger på vejen. Og intet af alle de argumenter jeg kom med kan modbevises... Derudover fandt jeg eksempelvis denne artikel: https://finans.dk/erhverv/ECE10834527/beboere-om-googles-selvkoerende-biler-vi-hader-de... Og præcis også det jeg frygter. Overforsigtighed... Bare se på metroen, før de fik lukkede døre på de udendørs stationer... De bremsede for alt... Vi kan jo ikke pakke alle veje ind...

Derudover er der hele det psykologiske aspekt og friheden ved at have og køre sin bil...

Avatar

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 11/9 2019, 23:46 (1650 dage siden) @ Poul Brandt

Hej i forum

Jeg tror aldrig jeg har delt denne link før med Jer:

https://www.youtube.com/watch?v=duWFnukFJhQ

Her er nogle hovedpunkter:

Alle nye biler er elektriske i 2025. Fuldstændig uden offentlige tilskud!

Selvkørende biler omkring 2021.
De bliver så tilgængelige i udkantsdanmark engang i 2025-2030. Prisen for at køre med "taxa" vil falde til omkring 1% af, hvad det koster i dag. Og den bestilles naturligvis med en app.
Når det sker ophører der med at være passagerer i togene i de områder af Danmark, hvor der er plads på vejene.
Hvem gider tage toget (eller en bus), når det er hurtigere og billigere at tage en "taxa" fra dør til dør.
Altså nedlægges som absolut minimum: Lollandsbanen, Struer-Thisted, Hillerød-Tisvildeleje, Tølløsebanen, Midtjyske Jernbaners strækninger med flere.
Alle busruter i de tyndtbefolkede egne nedlægges, med enorme besparelser til følge.

Elektricitet bliver så godt som gratis

/Poul

Det kan godt være lidt svært at tage denne slags meldinger alvorligt, fordi:

- De noget overoptimistiske forudsigelser om selvkørende biler er ofte blevet fremsat af enten businessfolk med en måske kun begrænset indsigt i den indtil videre højst mangelfulde teknologi, eller af jublende teknologiidealister, som vender det blinde øje til problemerne med selvsamme, fordi det er deres "lille barn"

- I den aktuelle video på grund af at han argumenterer for sin disruption-teori med eksempler fra alle mulige andre industrier end olie- og bilindustrien. I olie- og bilindustrien har denne mekanisme været sat ude af kraft i mere end 100 år, fordi "nogen" ikke har ønsket nogen ændring i den måde, som vi har fået strøm i stikkontakten på eller transporteret os på. Det bliver ikke før at denne "jernhånd" må give slip på sit "monopol" på at levere sin meget forurenende business til en energihungrende verden, fordi batterierne trods deres modarbejde bliver tilstrækkeligt gode til brug i biler - og det er netop hvad olie- og bilindustrien frygter allermest og gennem de seneste 100 år har gjort sit bedste for at modarbejde og undgå

- Når (især) transportsektoren "disrupter" i retning af flere EV-køretøjer, så bliver det ikke et skridt direkte mod selvkørende biler af kategori 5, for her ligger begrænsningen i øjeblikket i computernes - som er baseret på halvledere og lineære algoritmer - yderst begrænsede "intelligens" og mangel på menneskelig intuition og menneskelig evne til lynhurtig ræsonnement. Det kommer sandsynligvis til at kræve kvantecomputere eller en helt anden type computere, som i sin funktionsmåde minder mere om vores egen fantastiske, biologiske computer, for at kunne hamle op med denne

- Selv hvis al vejtrafik foregik med EV-køretøjer, så løser det kun to problemer, nemlig den lokale luftforurening og støj. Resten af problemerne ved individuel vejtransport består - f.eks. trængsel på vejene, parkeringsproblemer i byerne, forureningen med mikroplast i vores vandløb, hidrørende fra slitagen på bildæk, samt energiforbruget pr. personkilometer eller pr. tonkilometer ved godstransport, og indenfor godstransport på lastbil består alle øvrige problemer ligeledes - svindel med køre/hviletid, social dumping, overlæs, slitage og sporkøring på vejene, rystelser i husene langs med vejene, fartoverskridelser, ulykker pga. uopmærksomme, overtrætte eller berusede chauffører, etc.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Avatar

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 12/9 2019, 22:31 (1649 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

- I den aktuelle video på grund af at han argumenterer for sin disruption-teori med eksempler fra alle mulige andre industrier end olie- og bilindustrien. I olie- og bilindustrien har denne mekanisme været sat ude af kraft i mere end 100 år, fordi "nogen" ikke har ønsket nogen ændring i den måde, som vi har fået strøm i stikkontakten på eller transporteret os på. Det bliver ikke før at denne "jernhånd" må give slip på sit "monopol" på at levere sin meget forurenende business til en energihungrende verden, fordi batterierne trods deres modarbejde bliver tilstrækkeligt gode til brug i biler - og det er netop hvad olie- og bilindustrien frygter allermest og gennem de seneste 100 år har gjort sit bedste for at modarbejde og undgå

I begyndelsen af det 20.århundrede kæmpede el-, damp- og benzin om at blive det foretrukne fremdriftsmiddel for bl.a, biler.
Når benzin vandt skyldes det ikke diverse konspirationer imellem Henry Ford og Oliemagnaterne. Det skyldes at Benzin har en meget høj energitæthed og er nemt at distribuere. Det er simpelthen det bedst egnede.
Med de seneste landvindinger på batterifronten er det ved at ændres og den netop annoncerede ID.3 fra VW kan have en ret fornuftig rækkevidde.
Det samme gælder for fly og skibstrafikken.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af Poul Brandt, Nordsjælland, 16/12 2019, 15:09 (1555 dage siden) @ Poul Brandt

Hej i forum

Jeg tror aldrig jeg har delt denne link før med Jer:

https://www.youtube.com/watch?v=duWFnukFJhQ

Her er nogle hovedpunkter:

Alle nye biler er elektriske i 2025. Fuldstændig uden offentlige tilskud!

Selvkørende biler omkring 2021.
De bliver så tilgængelige i udkantsdanmark engang i 2025-2030. Prisen for at køre med "taxa" vil falde til omkring 1% af, hvad det koster i dag. Og den bestilles naturligvis med en app.
Når det sker ophører der med at være passagerer i togene i de områder af Danmark, hvor der er plads på vejene.
Hvem gider tage toget (eller en bus), når det er hurtigere og billigere at tage en "taxa" fra dør til dør.
Altså nedlægges som absolut minimum: Lollandsbanen, Struer-Thisted, Hillerød-Tisvildeleje, Tølløsebanen, Midtjyske Jernbaners strækninger med flere.
Alle busruter i de tyndtbefolkede egne nedlægges, med enorme besparelser til følge.

Elektricitet bliver så godt som gratis

/Poul

.
De første selvkørende taxi er nu sat i drift.

https://ing.dk/artikel/waymo-udvalgte-taxakunder-bliver-nu-hentet-helt-tom-bil-230356

Poul

Avatar

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 17/12 2019, 01:16 (1554 dage siden) @ Poul Brandt

Hej i forum

Jeg tror aldrig jeg har delt denne link før med Jer:

https://www.youtube.com/watch?v=duWFnukFJhQ

Her er nogle hovedpunkter:

Alle nye biler er elektriske i 2025. Fuldstændig uden offentlige tilskud!

Selvkørende biler omkring 2021.
De bliver så tilgængelige i udkantsdanmark engang i 2025-2030. Prisen for at køre med "taxa" vil falde til omkring 1% af, hvad det koster i dag. Og den bestilles naturligvis med en app.
Når det sker ophører der med at være passagerer i togene i de områder af Danmark, hvor der er plads på vejene.
Hvem gider tage toget (eller en bus), når det er hurtigere og billigere at tage en "taxa" fra dør til dør.
Altså nedlægges som absolut minimum: Lollandsbanen, Struer-Thisted, Hillerød-Tisvildeleje, Tølløsebanen, Midtjyske Jernbaners strækninger med flere.
Alle busruter i de tyndtbefolkede egne nedlægges, med enorme besparelser til følge.

Elektricitet bliver så godt som gratis

/Poul

.
De første selvkørende taxi er nu sat i drift.

https://ing.dk/artikel/waymo-udvalgte-taxakunder-bliver-nu-hentet-helt-tom-bil-230356

Poul

...og fra 2026 vil der være hvid jul hvert år fordi vands frysepunkt hæves og Julemanden kommer med alt hvad vi ønsker os!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af Poul Brandt, Nordsjælland, 17/12 2019, 12:19 (1554 dage siden) @ Michael Deichmann

...og fra 2026 vil der være hvid jul hvert år fordi vands frysepunkt hæves og Julemanden kommer med alt hvad vi ønsker os!

.
Har du nogle referencer eller kilder til den påstand?

Poul

Avatar

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 17/12 2019, 12:58 (1554 dage siden) @ Poul Brandt

...og fra 2026 vil der være hvid jul hvert år fordi vands frysepunkt hæves og Julemanden kommer med alt hvad vi ønsker os!


.
Har du nogle referencer eller kilder til den påstand?

Siden hvornår har det været nødvendigt her?
(duk og væk)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af pjl, 17/12 2019, 13:22 (1554 dage siden) @ Poul Brandt

https://www.youtube.com/watch?v=duWFnukFJhQ

Tony er super-underholdende, men han (som andre) lider af at hans ideal-verden fungerer perfekt i hans lille osteklokke (Silicon Valley – selv Apple Maps er bedre dér), men møder problemer når man kommer udenfor.

Her er nogle hovedpunkter:
Alle nye biler er elektriske i 2025. Fuldstændig uden offentlige tilskud!
Selvkørende biler omkring 2021.

Dem har vi i dag, med de problemer det giver – jeg ville ikke turde slippe en løs i bykernen med masser af fodgængere og cyklister på kryds og tværs, jeg synes ikke at kunne se en tendens til at den software man benytter får løst det problem sådan lige foreløbig.

De bliver så tilgængelige i udkantsdanmark engang i 2025-2030. Prisen for at køre med "taxa" vil falde til omkring 1% af, hvad det koster i dag. Og den bestilles naturligvis med en app.

Hele pointen er ikke at bilerne er selvkørende eller elektriske for den sags skyld – men at benyttelsen af bilen ikke svarer til omkostningerne ved at anskaffe og eje bilen, business casen er simpelthen for dårlig. Effekten af dette er at de fleste kunne benytte en ”car-as-s-service” ydelse, hvis altså denne bil var til rådighed når den skulle benyttes.

Hvis du bor i udkantsdanmark, bliver det svært at sørge for at en bil lige er i nærheden af dig når du tuller rundt omkring Klitmøller (igen en dårlig business case), hvorfor bilejerskab stadig er relevant for den del af befolkningen, som ikke bor nær en by, som kan bære en selvkørende taxa-flåde.

Og nej, prisen for en selvkørende taxa vil ikke falde til 1%, i dit seneste eksempel (fra Arizona) koster ydelsen det samme som Uber eller Lyft – det er der en god grund til: bilen og teknologien koster penge og ”en eller anden” skal også tjene penge. Men det er klart at faldende energipriser har en markant indvirkning på prisen, men det har det bare også i en Uber og Lyft bil – og det skal ikke være en hemmelighed at chaufføren i de respektive selskaber på ingen måde er den dyreste komponent.

Når det sker ophører der med at være passagerer i togene i de områder af Danmark, hvor der er plads på vejene.

Nej, du vil stadig kunne bevæge dig mellem landsdelene med 200+ km/t, det kan en selvkørende bil ikke hvorfor der vil være masser af tid at spare – desuden vil transport fra bykerne til bykerne stadig være mere fordelagtigt med tog, de fleste, der bor i byerne vil alligevel benytte letbaner, metro og cykler til at komme frem, ikke selvkørende taxier.

Hvem gider tage toget (eller en bus), når det er hurtigere og billigere at tage en "taxa" fra dør til dør.

Der er meget, især i byer, som ikke kan foregå fra dør til dør, så eksempelvis i København vil selvkørende taxaer være mindre brugt end offentlig transport eller ”alternativ” transport (cykler og løbehjul).

Altså nedlægges som absolut minimum: Lollandsbanen, Struer-Thisted, Hillerød-Tisvildeleje, Tølløsebanen, Midtjyske Jernbaners strækninger med flere.

Jeg ville vente med at erklære jernbaner i udkantsdanmark for døde, som sagt skal byen (eller området) kunne understøtte en flåde af selvkørende taxaer – hvis byen, idag, ikke kan understøtte en delebilsordning (som GoMore, GreenMobility og DriveNow), så har det lange udsigter.

Alle busruter i de tyndtbefolkede egne nedlægges, med enorme besparelser til følge.

Er de efterhånden ikke allerede det – heder det ikke telebus nu?

Elektricitet bliver så godt som gratis

Det er så små ved at ske, men i en nation hvor energien er rodet så meget ind i skattesystemet, så lader effekten af dette vente på sig.

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner

af Pyloriis, 17/12 2019, 17:56 (1554 dage siden) @ pjl

Jeg ville vente med at erklære jernbaner i udkantsdanmark for døde,

De lukker sig selv!
Det er simpelthen for dyrt at vedligeholde skinnenettet.

Tag Østbanen. Det koster op mod 600 mio kr at udskifte skinnerne. De nuværende har holdt op mod 40 år.
Så laver vi et simpelt regnestykke så koster det 15 mio kr. pr. år eller med 75 km skinnenet 200.000 kr. ligeledes pr. år.
Med et passagerantal på en million rejsende pr år skal hver billet tillægges 15 kr. for at sikre at den næste udskiftning om 40 år kan ske.

Dertil kommer alm. vedligeholdelse gennem de 40 år, signalsystem foruden kørende materiel og personale samt energi (indtil videre diesel).
Så i billetpris er det en udgift på min. 25-30 kr pr tur UDEN overskud til selskabet bag.

I 2014 kostede det lidt over 800 mio kr at vedligeholde landets 1.500 km motorveje for vejdirektoratet. Det giver ca 500.000 kr pr kilometer pr. år.

Med tanke på hvor meget gods og hvor mange personer som årligt slider på landets motorveje, er togdrift på sidebaner og lokalbaner simpelthen ekstremt dyrt.

Når der tilmed må forventes selvkørende biler og busser på elektricitet bliver det håbløs at opretholde disse mindre befærdede jernbaner.

Tilbage bliver hovedstrækninger og jernbane i byområde (S-tog / Metro / regionaltog) som primært gennem mange rejsende og for den landsdækkende jernbanetrafik og delvist også for regionaltog med hvis det sker med høj hastighed og hyppige afgange, kan tilføje noget, som privatbilisme ikke kan.

Så brug pengene der hvor de gør gavn. Det vil sige landsdækkende trafik og hurtige regionaltog.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak