Test Vectron (Generelt)

af Frank Poulsen @, onsdag 11. september, 2019, 20:13 (332 dage siden)

For hvem det måtte interessere er jeg faldet over der er kommet en supplerende sikkerhedsbestemmelse vedrørende afprøvning af Siemens Vectron-lokomotiv, som skal gennemføre trækkraftforsøg i Storebæltstunnelen.

Se instruksen her: https://www.bane.dk/da/Jernbanevirksomhed/Sikkerhed/Trafikale-regler/-/media/9E2AD897DB...

Test Vectron

af Bruger4711, torsdag 12. september, 2019, 07:34 (332 dage siden) @ Frank Poulsen

Belastningstest i tunnelen af Siemens Vectron siges det. Derefter udlån til DSB.

Hvad er din indgangsvinkel på Banedanmarks hjemmeside til det dybe link?

Test Vectron

af andersj @, Aalborg, torsdag 12. september, 2019, 10:13 (332 dage siden) @ Bruger4711

Hvad er din indgangsvinkel på Banedanmarks hjemmeside til det dybe link?

https://www.bane.dk/Jernbanevirksomhed/Sikkerhed/Trafikale-regler/SR?drilldown=60d91520...

--
Mvh Anders

Test Vectron

af Frank Poulsen @, torsdag 12. september, 2019, 19:59 (331 dage siden) @ Bruger4711

Som allerede linket, så er det skam ganske offentligt tilgængeligt alle regler og cirkulærer osv. :) Så intet hokus pokus i det

Test Vectron

af Svend @, torsdag 12. september, 2019, 11:48 (332 dage siden) @ Frank Poulsen

Er der nogen der kan finde et 2019 fotografi af det aktuelle lokomotiv 91 80 6193 971-9 ?

I følge denne hjemmeside har lokomotivet skiftet nummer i mellemtiden
https://www.railcolor.net/index.php?nav=1000001&id=96746&action=portrait

Der kan vel ikke i EVN (eller NVR) optræde lokomotiver af samme nummer, eller .....?

--
Svend

[image]

Test Vectron

af andersj @, Aalborg, torsdag 12. september, 2019, 12:00 (332 dage siden) @ Svend

Er der nogen der kan finde et 2019 fotografi af det aktuelle lokomotiv 91 80 6193 971-9 ?

I følge denne hjemmeside har lokomotivet skiftet nummer i mellemtiden
https://www.railcolor.net/index.php?nav=1000001&id=96746&action=portrait

Der kan vel ikke i EVN (eller NVR) optræde lokomotiver af samme nummer, eller .....?

Ja, det undrede mig også. 91 80 6193 971-9 blev brugt til lokomotivet da det var udstyret til bredspor til testkørsler i Finland, og har ændret nummer da det blev ombygget til normalspor og derefter solgt til Hectorrail.

Det vil give mere mening hvis der er tale om 91 80 6193 970-1 som skulle have DK-STM og også har kørt testkørsel med en ABs styrevogn i Tjekkiet for nylig.

--
Mvh Anders

Test Vectron 21/9 - 22/9 2019

af Rask Ingemann Lambertsen, torsdag 12. september, 2019, 18:08 (332 dage siden) @ andersj

Ja, det undrede mig også. 91 80 6193 971-9 blev brugt til lokomotivet da det var udstyret til bredspor til testkørsler i Finland, og har ændret nummer da det blev ombygget til normalspor og derefter solgt til Hectorrail.

Det vil give mere mening hvis der er tale om 91 80 6193 970-1 som skulle have DK-STM og også har kørt testkørsel med en ABs styrevogn i Tjekkiet for nylig.

Nej. Det fremgår faktisk som noget af det første af den "SR SSB 127-2019", som der henvises til i emnets første indlæg. Sådan cirka halvvejs nede ad side 1. Lad mig citere punkt 2.1's eneste linje:

Prøvetog 308060 fremføres uden indkoblet mobilt togkontrolanlæg.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Test Vectron ETCS?

af esni, Frederikssund, tirsdag 17. september, 2019, 18:57 (326 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Hectors Vectron er godkendt til kørsel i Norge og Sverige
Er de godkendt til Tyskland? (Visse af Hectors lokomotiver er godkendt i Sverige og Tyskland med ikke i Danmark)

Har de 'bare' svensk ATC eller har de ETCS+SE-STM?

Hvis de har ETSC er det så fra samme leverandør som ETCS i DSB-Vectron?

Endelig Kan Hector Piggy-backe på DSB's first-of-class eller forskellene imellem de 2 for store?

--
Eskild

Test Vectron ETCS?

af steenth, onsdag 18. september, 2019, 06:00 (326 dage siden) @ esni

Hectors Vectron er godkendt til kørsel i Norge og Sverige
Er de godkendt til Tyskland? (Visse af Hectors lokomotiver er godkendt i Sverige og Tyskland med ikke i Danmark)

Har de 'bare' svensk ATC eller har de ETCS+SE-STM?

Hvis de har ETSC er det så fra samme leverandør som ETCS i DSB-Vectron?

Iflg pressematerialet er de købt til at kunne køre i Danmark, Sverige og Tyskland og leveret med ETCS. Et af lokomotiver er testet med ETSC fra Siements, STM-SE og STM-DK for at kunne teste overgangen imellem dansk og svensk ATC via ETCS, når det kommer på Peberholm.

Endelig Kan Hector Piggy-backe på DSB's first-of-class eller forskellene imellem de 2 for store?

Hector Vectron er født med ETCS. Det samme bliver DSB's. Mest sandsynlig, når testarbejdet og godkendelse til drift af Vectron i Danmark er færdig, så bliver det Hector rail som først kører drift med Vectron med ETCS og STM-DK. Det først lokomotiv har STM-DK eller har haft det, men det er ikke tillyst endnu til drift, da lokomotivtypen ikke er godkendt i Danmark endnu. Men er spørgsmål om vilje hos Hector Rail om at gøre det. Det ser mere ud til at det bliver DSB, som får gavn af arbejdet, som Hector Rail gør for Siemens.

Test Vectron ETCS?

af Bruger4711, onsdag 18. september, 2019, 21:10 (325 dage siden) @ steenth

Det ser mere ud til at det bliver DSB, som får gavn af arbejdet, som Hector Rail gør for Siemens.


Det er vel en del af DSBs samlede betaling til Siemens for levering af lokomotiverne?

Test Vectron ETCS?

af esni, Frederikssund, onsdag 18. september, 2019, 22:47 (325 dage siden) @ Bruger4711

Det ser mere ud til at det bliver DSB, som får gavn af arbejdet, som Hector Rail gør for Siemens.


Det er vel en del af DSBs samlede betaling til Siemens for levering af lokomotiverne?

Der er ingen diskussion om at DSB betaler Siemens for x(kan ikke huske antallet) Vectron der er godkendt DK og DE incl. ETCS og DK-STM.

Siemens lejer så en Vectron, de har solgt til HECTOR, men som meget bekvemt ikke er ommalet til at udføre de nødvendige test i den virkelige verden.

Denne Vectron har også udstyr til Sverige(!) og er derfor ikke 100 % mage til DSB Vectrron, som ikke er bestilt med den mulighed. Desuden kunne det tænkes at DSB ønskede/var forpligtet til at bruge Alsthoms ETCS onboard, og Hectors Vectron kunne være leveret med Siemens onboard, ligesom den Vectron der testede overgang fra Dk-STM til SE-STM under ETCS.

Summa summrum:
Er både Hector-Vectron og DSB-Vectron med Siemens ETCS onboard?

Kan de 'dele' first of class, selvom DSB-Vectron ikke er udstyret til Sverige?

Har den nævnte Vectron rangermodul (evt dobbelt som i Finland) ?

--
Eskild

Test Vectron ETCS?

af andersj @, Aalborg, onsdag 18. september, 2019, 23:14 (325 dage siden) @ esni

Det er kun Siemens der levere DK-STM. Så de moduler Alstom indsætter i IC3, IR3, ABs, Arriva Lint og DSB Desiro er leveret af Siemens. "Rent" ETCS som Nordjyske Jernbaner har og som Lokaltog Lint får kan Alstom selv leverer.

Men så vidt jeg ved er det 193 970 der har DK-STM, og den maskine er ejet af Siemens. Jeg ved ikke om nogle af Hectors Vectron har DK-STM.

--
Mvh Anders

Test Vectron ETCS?

af steenth, onsdag 18. september, 2019, 23:32 (325 dage siden) @ esni

Det ser mere ud til at det bliver DSB, som får gavn af arbejdet, som Hector Rail gør for Siemens.


Det er vel en del af DSBs samlede betaling til Siemens for levering af lokomotiverne?

Siemens skal have godkendt typen for kunne levere de ønsket lokomotiver. Hector Rail har købt deres lokomotiver for at de kunne kører i Danmark og Siemens vil vel også gerne sælge lokomotiver til andre end DSB og Hector Rail til andre.

Denne Vectron har også udstyr til Sverige(!) og er derfor ikke 100 % mage til DSB Vectrron, som ikke er bestilt med den mulighed. Desuden kunne det tænkes at DSB ønskede/var forpligtet til at bruge Alsthoms ETCS onboard, og Hectors Vectron kunne være leveret med Siemens onboard, ligesom den Vectron der testede overgang fra Dk-STM til SE-STM under ETCS.

DSB er ikke forpligtet til at bruge Alstrom udstyr til nye tog. Den aftale, som er på mobil udstyr i signalprogrammet, er til gamle tog, hvor projektet betaler DSB's, Arrivas, og privatbanernes udgifter - dvs passageroperatører som kører som offentligt transport. Andre operatører kan også købe udstyr på den rammeaftale. Men det har de indtil nu ikke gjort.

Og testen med Vectron med ETCS DK-STM og SE-STM var noget Siemens selv stod for - de vil gerne have mulighed for at sælge deres udstyr. Og at Vectron til Hector Rail og DSB er lidt forskellige omkring udstyr er tilpasning til den enkelt kunde uden behøver at rykke på, at det er det samme type lokomotiv. Der er et hav af mulige varianter inden for den samme ramme tilpasset, hvor en leverance af lokomotiver skal køre.

Summa summrum:
Er både Hector-Vectron og DSB-Vectron med Siemens ETCS onboard?

Sandsynligvis ja.

Kan de 'dele' first of class, selvom DSB-Vectron ikke er udstyret til Sverige?

First of class er ikke relevant her - det er mere relevant for de tog, som skal ombygges. Lokomotiverne har ETCS fra starten af med tilhørende godkendelser. Det er nye lokomotiver, som udstyres efter kundes behov.

Har den nævnte Vectron rangermodul (evt dobbelt som i Finland) ?

Hector har købt med last mile udstyr til deres lokomotiver.

Test Vectron

af marrix, Valby, onsdag 25. september, 2019, 20:47 (318 dage siden) @ Frank Poulsen

Vectron 243 221 set i KBH idag - måske til de nævnte prøvekørsler?

[image]

- Martin

Test Vectron

af andersj @, Aalborg, søndag 29. september, 2019, 11:17 (315 dage siden) @ Frank Poulsen

Pågældende Vectron holder pt. med en dobbeltdækkerstamme og frontlygterne tændt på Otto Busses Vej.

--
Mvh Anders

Avatar

Test Vectron igen

af Kaj Aage Holdt ⌂ @, Slagelse, mandag 30. september, 2019, 12:56 (314 dage siden) @ Frank Poulsen

Lørdag d. 28/9 på Otto Busses Vej:

[image]


Mandag d. 30/9 i Ringsted som HM 6407 (København G-Tinglev) til endnu en prøvekørsel i Sønderjylland:

[image]


[image]


[image]


3 flyttefirma tilbud

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen