Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB indstiller kørslen til Thisted (Generelt)

af Vollensir, 12/9 2019, 21:00 (1682 dage siden)

Har i dag hørt at DSB indstiller kørslen fra Struer til Thisted fra K 20.

Det må være en sorgens dag for Thyboerne, der så kun har de forfærdelige Arriva raslekasser tilbage, elendige sæder, motorlarm og det trækker ved vinduerne :-(

DSB/Thybanen 1882 - 2019.....

Ja ja man er jo også i forvejen i fuld gang med at slagte DSB i Struer. En by der i høj grad skylder statsbanernes dens eksistens....

Underligt man ikke også indstiller DSBs kørsel på Langå-banen samtidig. Skive, Viborg, Bjerringbro m.m. Er jo i forvejen ligeglade med at de mister deres direkte tog til København.

DSB indstiller kørslen til Thisted

af Gæst42, 12/9 2019, 21:06 (1682 dage siden) @ Vollensir

Har i dag hørt at DSB indstiller kørslen fra Struer til Thisted fra K 20.

Det har jo hele tiden været planen at skulle ske fra K21 men signalprogrammet har lige haft en finger med i spillet her.

Underligt man ikke også indstiller DSBs kørsel på Langå-banen samtidig. Skive, Viborg, Bjerringbro m.m. Er jo i forvejen ligeglade med at de mister deres direkte tog til København.

Det gør "man" også fra K21 når det nye udbud træder i kraft.

Avatar

DSB indstiller kørslen til Thisted

af mss ⌂, 13/10 2019, 18:46 (1651 dage siden) @ Gæst42

Har i dag hørt at DSB indstiller kørslen fra Struer til Thisted fra K 20.


Det har jo hele tiden været planen at skulle ske fra K21 men signalprogrammet har lige haft en finger med i spillet her.

Underligt man ikke også indstiller DSBs kørsel på Langå-banen samtidig. Skive, Viborg, Bjerringbro m.m. Er jo i forvejen ligeglade med at de mister deres direkte tog til København.


Det gør "man" også fra K21 når det nye udbud træder i kraft.

Alt sammen er vel en naturlig konsekvens af den skrabede elektrificering.
DSB's nye IC-tog bliver elektriske, men man har fravalgt en elektrificering til Struer (-Thisted).
At man vælger allerede at reducere i IC- og Lyntogene nu, skyldes formentlig at IC3-togene er så slidte at man har brug for flere reservetog.
Skal IC- og Lyntogene tilbage i regionen, må der elektrificeres til Struer (-Thisted).

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

DSB indstiller kørslen til Thisted

af Gæst42, 13/10 2019, 19:20 (1651 dage siden) @ mss

At man vælger allerede at reducere i IC- og Lyntogene nu, skyldes formentlig at IC3-togene er så slidte at man har brug for flere reservetog.

Nej det blev indskrevet i kontrakten allerede tilbage i 2015, hvor det stadigt var planen at elektrificere til Struer. Det er signalprogrammet der har gjort at det til/fra Thisted er blevet fremrykket.

Tilbage i 2015 har ministeriet gerne ville spare nogle penge ved at ændre operatøren fra DSB til Arriva og ændringen skulle jo ske samtidigt med at der også bliver skiftet udbud for operatøren af de øvrige tog.
Så her har K21 jo været den eneste mulighed hvis man ikke ville gå ind og ændre i det nuværende udbud.

DSB indstiller kørslen til Thisted

af Thorkil Olesen, 13/10 2019, 22:10 (1651 dage siden) @ Gæst42

Nej det blev indskrevet i kontrakten allerede tilbage i 2015, hvor det stadigt var planen at elektrificere til Struer. Det er signalprogrammet der har gjort at det til/fra Thisted er blevet fremrykket.

Det er da stadig planen at elektrificere til Struer. Det er en del af aftalen om Togfonden, og den står stadig ved magt. Det er muligt, det kommer på bordet ved de kommende forhandlinger til foråret om nye trafikaftaler, men en eventuel ændring af Togfonden bliver ikke uden politiske sværdslag.

Elektrificering til Struer er også nævnt i aftalen om genudbud af trafikken i Midt- og Vestjylland fra juni 2017. Den kan læses her:

https://www.regeringen.dk/media/3531/aftaletekst-om-genudbud-af-togtrafikken-i-midt-og-...

DSB indstiller kørslen til Thisted

af Simon1906, Hedehusene, 13/10 2019, 22:57 (1650 dage siden) @ Thorkil Olesen

Jeg vil ikke sige jeg er Arrivafan, men de kunne da sagtens købe Elektriske tog også (hvis firmaet har penge)
man kan bare skele til Tyskland der da flere lokale selskaber der kører med eltog.

Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

DSB indstiller kørslen til Thisted

af Jens Hansen, 14/10 2019, 06:42 (1650 dage siden) @ Simon1906

I udgangspunktet ser det ud til at dreje sig om eltog, men reelt er det vel direkte tog Struer - København det drejer sig om?

Og det kan vel i en nær fremtid klares ved et batteritog?

I England klarer de dette problem allerede i dag, ved at køre med et hybridtog, el og diesel.

JH

DSB indstiller kørslen til Thisted

af Lasse Duusgaard, Aalborg SØ, 6/10 2019, 15:31 (1658 dage siden) @ Vollensir

Jeg tog lørdag den 5/10 til Thisted for at forevige DSB på Thybanen, og der var kun det ene løb med DSB den dag. I følge rejseplanen er der også et løb søndag, og på hverdagene er der to løb med regionaltog mellem Struer og Thisted. Så allerede nu er det stærkt begrænset med afgange med DSB som operatør på Thybanen.

Her er et billede af MF sæt 77 i Thisted kørt før afgang mod Struer og videre til København H.
[image]

Jeg fik også et par videoklip af MF 77 i Thisted og Hurup Thy: https://www.youtube.com/watch?v=BnXWOTKkVFs&t=

Den 15. december 2019 (K20) er det slut med DSB på strækningen og de grønne tager over.

Med venlig hilsen
Lasse Duusgaard

Avatar

DSB indstiller kørslen til Thisted

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/10 2019, 16:58 (1658 dage siden) @ Lasse Duusgaard

Den 15. december 2019 (K20) er det slut med DSB på strækningen og de grønne tager over


Kære Lasse

Tak for endnu et flot billede fra din hånd.

Det er politikerne, der bestemmer, hvor og hvornår DSB skal køre. Når man betænker, hvor meget politikerne i øvrigt blander sig i alle mulige detaljer, er det mig ubegribeligt, at vi som samfund accepterer, at store jernbanebyer som Thisted, Ringkøbing, Skjern, Varde, Silkeborg og Ikast ikke mere har direkte togforbindelse til/fra København.

Politiske partier render ofte efter at score stemmer ved at lefle for diverse folkestemninger. Underligt at ingen forsøger at score nogle stemmer på ovenstående. Men det er formentlig ikke sexet nok. Om en politiskole skal ligge i Vejle eller i Herning går man til gengæld gevaldigt op i.

Intet under at fjernbusserne har kronede dage.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

DSB indstiller kørslen til Thisted

af Vollensir, 7/10 2019, 06:57 (1657 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hørt hørt

Nu er der også visse politikere der er ellevilde med at få alt jernbanetrafik udliciteret til især Arriva. Hvilket jeg aldrig har eller kan forstå nogle politiker er så vild med.

Og når man nu desværre har valgt at store dele af Jylland alligevel skal være Arrivaland og tvinger midt/vestjyderne over i disse forfærdelige skinnebusser. Så skal man også lige genere Arriva ved at forære Banestykket Holstebro - Skjern til Lemvigbanen hvor faaen er logikken henne i det?????

Samtidig ødelægger man arbejdslivet for en masse DSB-ansatte i Struer, syntes nogen sagde noget om at statslige arbejdspladser skulle flyttes ud i provinsen hmmm hvad er det lige man gør der i Struer, det er da vist lige det modsatte....

DSB indstiller kørslen til Thisted

af Jens Hansen, 7/10 2019, 07:33 (1657 dage siden) @ Vollensir


Samtidig ødelægger man arbejdslivet for en masse DSB-ansatte i Struer, syntes nogen sagde noget om at statslige arbejdspladser skulle flyttes ud i provinsen hmmm hvad er det lige man gør der i Struer, det er da vist lige det modsatte....

Jernbanen i Danmark kan ikke, stort set, leve uden de økonomiske tilskud som Folketinget bevilger. Konsekvensen af, at politikerne gerne vil have togtrafik i de passagermæssigt mere ydmyge områder er nødvendigvis at der må ses på prisen. Og der er "skinnebussen" altså konkurrencedygtig.

Men, hvor mange i Struer er det man ødelægger arbejdslivet for?

Der har tidligere været praktiseret at udlåne tjenestemænd og virksomhedsoverdrage overenskomstansatte. Det kan vel ske igen, hvis de ansatte vil?

JH

DSB indstiller kørslen til Thisted

af Vollensir, 7/10 2019, 09:54 (1657 dage siden) @ KSC

Hva jeg har hørt skal der ikke nogen tjenestemænd af de nuværende DSB ansatte i Struer over til Arriva. Det er kun et fåtal de skal bruge i Struer og det er overenskomst ansatte der bliver virksomheds overdraget og de er vist ikke engang sikker på at de kan blive i Struer, muligvis skal de til Herning hvor Arriva vist vil lave et stort depot.

Lemvigbanen har vist indgået en aftale med DSB om tjenestefrit udlån af tjenestemænd til at kører Holstebro - Skjern. Med en lønnedgang og andre arbejdsvilkår end der de har nu ved DSB.

Kan bare stadig ikke forstå hvorfor Lemvigbanen skal have det stykke banen at kører på, men der må jo være nogle tåber der syntes det er så god en ide med togskifte i Holstebro m.m.

DSB indstiller kørslen til Thisted

af Fysikeren, 7/10 2019, 10:09 (1657 dage siden) @ Vollensir

Hva jeg har hørt skal der ikke nogen tjenestemænd af de nuværende DSB ansatte i Struer over til Arriva. Det er kun et fåtal de skal bruge i Struer og det er overenskomst ansatte der bliver virksomheds overdraget og de er vist ikke engang sikker på at de kan blive i Struer, muligvis skal de til Herning hvor Arriva vist vil lave et stort depot.

Lemvigbanen har vist indgået en aftale med DSB om tjenestefrit udlån af tjenestemænd til at kører Holstebro - Skjern. Med en lønnedgang og andre arbejdsvilkår end der de har nu ved DSB.

Kan bare stadig ikke forstå hvorfor Lemvigbanen skal have det stykke banen at kører på, men der må jo være nogle tåber der syntes det er så god en ide med togskifte i Holstebro m.m.

Personligt mener jeg, at det var mere naturligt at Holstebro som den noget større by den er, var knudepunktet i Nordvest. Forlæng togene fra Skive og Thisted til Holstebro i stedet.

DSB indstiller kørslen til Thisted

af krabsen, 7/10 2019, 10:17 (1657 dage siden) @ Vollensir

Hva jeg har hørt skal der ikke nogen tjenestemænd af de nuværende DSB ansatte i Struer over til Arriva. Det er kun et fåtal de skal bruge i Struer og det er overenskomst ansatte der bliver virksomheds overdraget og de er vist ikke engang sikker på at de kan blive i Struer, muligvis skal de til Herning hvor Arriva vist vil lave et stort depot.

Lemvigbanen har vist indgået en aftale med DSB om tjenestefrit udlån af tjenestemænd til at kører Holstebro - Skjern. Med en lønnedgang og andre arbejdsvilkår end der de har nu ved DSB.

Kan bare stadig ikke forstå hvorfor Lemvigbanen skal have det stykke banen at kører på, men der må jo være nogle tåber der syntes det er så god en ide med togskifte i Holstebro m.m.

Ny rekord i antal 'hvis - muligvis - har hørt' i et indlæg :-P

DSB indstiller kørslen til Thisted

af Simon1906, Hedehusene, 7/10 2019, 11:23 (1657 dage siden) @ Vollensir

Jeg syntes det havde været mere logisk at lemvigbanen fortsatte til Esbjerg.

Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

DSB indstiller kørslen til Thisted

af Jens Hansen, 7/10 2019, 16:05 (1657 dage siden) @ Simon1906

Så vidt jeg har kunnet finde ud af, er det et lokalt ønske, de lokale politikere, som ønsker at Lemvigbanens kørselsområde, skal udvides. Politikere som formentlig er i overensstemmelse med dem, som bor der? Om de har tænkt på at der er få DSB medarbejdere i Struer, som så kommer i klemme? Næppe.

Og Folketinget har tilsluttet sig dette, man har fået det man har bedt om.

Personligt vil jeg gætte, at man lokalt ønsker at udvide Lemvigbanen, fordi alternativet er en stor risiko for lukning.

JH

DSB indstiller kørslen til Thisted

af Poul Brandt, Nordsjælland, 7/10 2019, 19:35 (1657 dage siden) @ Jens Hansen

Så vidt jeg har kunnet finde ud af, er det et lokalt ønske, de lokale politikere, som ønsker at Lemvigbanens kørselsområde, skal udvides. Politikere som formentlig er i overensstemmelse med dem, som bor der? Om de har tænkt på at der er få DSB medarbejdere i Struer, som så kommer i klemme? Næppe.

Og Folketinget har tilsluttet sig dette, man har fået det man har bedt om.

Personligt vil jeg gætte, at man lokalt ønsker at udvide Lemvigbanen, fordi alternativet er en stor risiko for lukning.

JH

.

https://jv.dk/artikel/dansk-folkeparti-lagde-skinnerne-for-aftale-2017-7-21

Lemvig: Folketingsmedlem Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti er manden, der sikrede, at VLTJ får mulighed for at køre på strækningen Holstebro-Skjern. Han lagde forslaget frem i trafikudvalget, hvor det ved forhandlingerne lykkedes ham at få teksten skrevet ind i forliget.

- Jeg så jo en risiko, da Midtjyske Jernbaner mistede Odderbanen. Så havde de kun VLTJ tilbage, siger Kim Christiansen.

Da forhandlingerne om det udvidede udbud af togtrafikken gik i gang, så han en mulighed for at give VLTJ lidt ekstra at køre med og dermed sikre banens fremtid.

- Mit hjerte brænder for de små baner. Jeg synes, det er vigtigt at værne om dem, for der er lukket mange gennem årene. Hvis en bane som VLTJ pludselig skulle busbetjenes, ville det få konsekvenser for erhvervslivet i Thyborøn. Her er der også et stort godspotentiale, så derfor skal der også helst være en bane til Thyborøn om 10 år, siger Kim Christiansen med tanke om de store mængder søral, der for tiden arbejdes på at få sat på skinner.

Derfor er han glad for, at et politisk flertal i Folketingets Trafikudvalg var klar til at give VLTJ den ekstra chance. Det kan også give banen en bedre mulighed for at få nye togsæt inden 2020, lige som han håber, at det vil være med til at sikre bosætningen i hele området.

- Nu håber jeg, at det lykkes, at få enderne til at nå sammen, siger Kim Christiansen.


Link:
https://www.ft.dk/samling/20171/lovforslag/L23/BEH1-13/forhandling.htm

Kim Christiansen (DF): "Så bliver der også i lovforslaget åbnet op for, at nogle DSB-strækninger nu kan køres af regionerne. Man har jo lavet øvelsen oppe i Nordjylland, og det går efter sigende rigtig, rigtig godt deroppe. Det er bare en skam, at man ikke har kørt den helt til Hobro, men det er jo sådan et lille ønske, som jeg kunne have som lokal mand deroppe, så man dækkede hele Region Nordjylland og ikke skar det nederste af. Men det er trods alt en succes i Nordjylland. Nu gør man det samme med Køge-Roskilde, overdrager den til Østbanen, og vi laver en øvelse ovre i det vestjyske med VLTJ-banen, der nu også får mulighed for at køre på nogle af de nuværende Arrivastrækninger.

DF kunne som sådan sagtens se yderligere strækninger på samme måde – f.eks. Holbæk-Kalundborg. Man kunne få et glimrende nærbanenet med Tølløsebanen og Odsherredsbanen og så eventuelt hægte Kalundborg på. Så det er noget, der giver mulighed for flere afgange, bedre regional trafik, og det har vi brug for. "

DSB indstiller kørslen til Thisted

af Vollensir, 13/10 2019, 22:29 (1651 dage siden) @ Poul Brandt

Ja lad os da splitte det hele ad nu vi er i gang, og forær alle jernbanerstrækninger væk til alle mulige selvskaber der hævder de kan gører det billigere end staten/DSB.

Politikerne siger det går rigtig godt de steder lokalbanerne kører, bedre service m.m.

Hmmm hvor er den service, elendige tog med motorlarm, dårlige sæder, iskold luft ved vinduerne, larmende toiletter, ingen rullegardiner ved vinduerne.

Heller ingen personale i togene....

Hvor er den bedre service, jeg kan ikke få øje på den. Måske andre kan her i gruppen

Kan ikke og kommer aldrig til at forstå hvorfor h...... man er så syg efter at privatisere og udlicitere jernbane trafikken. Det er en statsopgave ja det koster penge og drive og sådan er det, offentlig trafik er en service til borgerne og der er ingen der siger det skal give overskud. Ved ikke hvem der er kommet på den idé...

DSB indstiller kørslen til Thisted

af andersj, Aalborg, 13/10 2019, 23:01 (1650 dage siden) @ Vollensir


Politikerne siger det går rigtig godt de steder lokalbanerne kører, bedre service m.m.

Har du en kilde på det?


Hmmm hvor er den service, elendige tog med motorlarm, dårlige sæder, iskold luft ved vinduerne, larmende toiletter, ingen rullegardiner ved vinduerne.

Heller ingen personale i togene....

Altså et typisk DSB regionaltog på Lille Syd og Fyn. Hvor er forskellen? Er det fordi du tror at DSB havde kørt med IC3 som regionaltog hvis de havde beholdt strækningerne i Vestjylland?


Kan ikke og kommer aldrig til at forstå hvorfor h...... man er så syg efter at privatisere og udlicitere jernbane trafikken. Det er en statsopgave ja det koster penge og drive og sådan er det, offentlig trafik er en service til borgerne og der er ingen der siger det skal give overskud. Ved ikke hvem der er kommet på den idé...

Penge kan kun bruges en gang. Så når Arriva skal have en lavere kontraktbetaling end DSB for samme kørsel og når Nordjyske Jernbaner kan køre væsentligt flere tog for samme betaling som DSB fik, så kan jeg godt forstå at man hhv. udbyder trafikken og overdrager trafikkøberansvaret til regionerne. Bemærk at ved sidstnævnte er der ikke tale om privatisering eller at udlicitere.

--
Mvh Anders

DSB indstiller kørslen til Thisted

af mikedk2100, 14/10 2019, 08:57 (1650 dage siden) @ Vollensir

Hmmm hvor er den service, elendige tog med motorlarm, dårlige sæder, iskold luft ved vinduerne, larmende toiletter, ingen rullegardiner ved vinduerne.

Heller ingen personale i togene....

Hvor er den bedre service, jeg kan ikke få øje på den. Måske andre kan her i gruppen

Det lyder præcis som det DSB/staten tilbyder. IC4-tog, der ryster og larmer så det er uudholdeligt, selv når skidtet holder stille. Toiletter der ikke virker, personale der forsvinder ved den mindste uregelmæssighed i driften, dobbeltdækkertog, hvor man får cancer, fordi udstødningen fra diesellokomotivet drøner direkte ind i vognene, tog der ikke afventer passagerer fra den strækning, hvor man har delaflyst, tog der aflyses pga manglende materiel eller personale osv osv osv. Er det service? Det mener jeg ikke.

Indrømmet, jernbanen i Danmark er virkelig ikke noget at råbe hurra for de næste mange, mange år. Så nej, jeg har svært ved at se nogen service overhovedet. Men jeg tror på det bliver bedre, når der skabes mulighed for, at DSB får konkurrence. Vi så hvilken opblomstring DR fik da TV2 kom - bare fordi, nu var DR nødt til at tage hensyn til seerne. Når DSB får konkurrence er DSB også nødt til at tage hensyn til passagererne - for ellers daffer de jo bare over til konkurrenten.

Men om jeg lever til den tid er tvivlsomt ;)

DSB indstiller kørslen til Thisted

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 14/10 2019, 10:19 (1650 dage siden) @ mikedk2100

Er det at DR fik lavet 7 tv kanaler som genudsender mere end 70% af tiden ?
En DR-K genudsender mere end 90 %

DSB kan jo prøve at gøre det samme....

DSB indstiller kørslen til Thisted

af OnkelJørn, 14/10 2019, 10:43 (1650 dage siden) @ hummel_62

Er det at DR fik lavet 7 tv kanaler som genudsender mere end 70% af tiden ?
En DR-K genudsender mere end 90 %

DSB kan jo prøve at gøre det samme....

DSB genudsender jo den samme kørsel hver dag.....

DSB indstiller kørslen til Thisted

af mikedk2100, 14/10 2019, 10:58 (1650 dage siden) @ hummel_62
redigeret af mikedk2100, 14/10 2019, 11:22

Er det at DR fik lavet 7 tv kanaler som genudsender mere end 70% af tiden ?
En DR-K genudsender mere end 90 %

DSB kan jo prøve at gøre det samme....

I forhold til, hvad DR var i 80erne, så er 7 TV kanaler med varieret indhold da langt bedre end 1 TV kanal med bedrevidende udsendelser fra 17-23. Altså langt mere for mindre penge - også kvalitetsmæssigt, selvom der er mange genudsendelser.

Men det her var jo om DSB, og jeg tror på, at deres bedrevidende og kundefjendske politik vil ændre sig til det bedre, når de først får konkurrence på jernbanen.

Begge dele kan selvfølgelig diskuteres i evigheder, for kvalitet og kundeservice er forskellig fra person til person - og nogen synes jo det er helt fantastisk, det DSB tilbyder. Man kan så undre sig over, at passagererne flygter fra firmaet. Noget gør de jo galt, siden de ikke får flere og flere passagerer, ligesom SJ (der har konkurrence på jernbanen) gør.

DSB indstiller kørslen til Thisted

af Jens Hansen, 14/10 2019, 12:00 (1650 dage siden) @ mikedk2100

Det betyder ikke nødvendigvis noget godt for DSB, at de udsættes for konkurrence.

Det kan indebære, at deres økonomi skæres, uden at de selv gør noget. Det betyder så at DSB langsomt men sikkert forsvinder.

Problemet er givet at DSB er en del af et system, hvor der ikke tænkes forretningsmæssigt. For "embedsmænd" tæller nu engang ikke antallet af solgte billetter, eller at togene kører.

JH

DSB indstiller kørslen til Thisted

af mikedk2100, 14/10 2019, 12:23 (1650 dage siden) @ Jens Hansen

Det betyder ikke nødvendigvis noget godt for DSB, at de udsættes for konkurrence.

Det kan indebære, at deres økonomi skæres, uden at de selv gør noget. Det betyder så at DSB langsomt men sikkert forsvinder.

Problemet er givet at DSB er en del af et system, hvor der ikke tænkes forretningsmæssigt. For "embedsmænd" tæller nu engang ikke antallet af solgte billetter, eller at togene kører.

JH

Det sker jo allerede nu, så det kan næppe blive værre. Forskellen fra nu og en fremtid med konkurrence er, at vi nu ikke har noget alternativ (jo bil og bus), og dermed er det ikke bare DSB, men jernbanen i Danmark, som langsomt, men sikkert, forsvinder, hvis der ikke kommer konkurrence.

Og så foretrækker jeg da en fremtid med jernbane, men uden DSB, fremfor en fremtid, hvor DSB har monopol og dræber jernbanen.

ContecRail
DSB MX1027

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak