Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Exit 736, Sic transit gloria mundi, - ”Så blev der stille”, (Generelt)

af Steff, 15/9 2019, 09:29 (1684 dage siden)

En god tur fyldt med i hundredvis af positive, rare og dejlige rejsende, fra ung til gammel, i toget samt ikke mindst langs kørestrækningen!

[image]
[image]
[image]


Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Exit 736, Sic transit gloria mundi, - ”Så blev der stille”,

af Jens N, Fredericia, 15/9 2019, 10:37 (1684 dage siden) @ Steff

En god tur fyldt med i hundredvis af positive, rare og dejlige rejsende, fra ung til gammel, i toget samt ikke mindst langs kørestrækningen!

[image]
[image]
[image]

Kan du dele nogle billeder af hele toget og ikke kun af tekogeren? :-D

Mvh. Jens

Exit 736, Sic transit gloria mundi, - ”Så blev der stille”,

af pethob, 15/9 2019, 12:25 (1684 dage siden) @ Jens N

Her 2 billeder fra Klampenborg St.

Peter Hobel[image][image]

Exit 736, Sic transit gloria mundi, - ”Så blev der stille”,

af Steff, 15/9 2019, 12:36 (1684 dage siden) @ Jens N

Kære Jens

Jeg HAR faktisk ikke andre billeder, havde travlt med alt andet i Helsingør.

Men der var jo hundrede af fotografer med toget og opstillet langs banelinjen, så mon ikke der dukker noget op snart. Jeg så og talte med flere af de personer, der uploader videoer på Youtube, så jeg er sikker på, at der kommer noget herfra.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


NB: Lidt kan jeg hjælpe med, et billede fra DSB/DJK officielle afskedstur med litra S den 24. november 1967 taget under et fotostop ved vist nok Kregme på HFHJ;-) :-)
[image]

--
Steffen Dresler

Avatar

Exit 736, Sic transit gloria mundi, - ”Så blev der stille”,

af gaest, 15/9 2019, 15:32 (1684 dage siden) @ Jens N

Kan du dele nogle billeder af hele toget og ikke kun af tekogeren? :-D

Roligt nu, det var tekogerens sidste kande te, så er det da rimeligt at den er i centrum.

Exit 736, Sic transit gloria mundi, - ”Så blev der stille”,

af Skovsgaard, 15/9 2019, 17:24 (1684 dage siden) @ gaest

Kan lige krydder med et par foto fra Helsingør og Snekkersten.

[image][image][image][image][image][image]

Skovsgaard

Exit 736, Sic transit gloria mundi, - ”Så blev der stille”,

af Jens N, Fredericia, 15/9 2019, 17:26 (1684 dage siden) @ gaest

Kan du dele nogle billeder af hele toget og ikke kun af tekogeren? :-D


Roligt nu, det var tekogerens sidste kande te, så er det da rimeligt at den er i centrum.

Det er dejligt at de dampofile kan få styret deres lyster til kogt vand.

Men jeg syntes at arrangementet generelt berettiger at hele toget bør vises frem.
Det var et godt samarbejde mellem Danmarks Jernbanemuseum og tre klubber der gjorde oprangeringen mulig.

Mvh. Jens

Exit 736, Sic transit gloria mundi, - ”Så blev der stille”,

af Dcart, 16/9 2019, 19:46 (1682 dage siden) @ Steff

Tak for en skøn sidste tur med S736, og et meget fint foredrag om S736 i Helsingør.

Her et par videoer:

Sidste afgang fra København H

Tak for alt


Venligst David

Exit 736, Sic transit gloria mundi, - ”Så blev der stille”,

af Steff, 16/9 2019, 21:13 (1682 dage siden) @ Dcart

Kære David

Tak for ordene :-) og videoerne. Giver gerne orientering igen om et damplokomotiv!
Glæder mig at du og andre fik en god oplevelse, håber du nød dampslagene, der er nu noget særligt over en tre-cylindret der bliver brugt;-) ;-) !
Fortsat god aften til dig (og alle andre selvfølgelig) og endnu engang tak for ord og video.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Personligt synes jeg at det var dejligt at klubberne også stillede vognmateriel tilrådighed, for at togstammen kunne blive så autentisk som muligt, så en lille privat tak herfra til dem der gjorde det muligt. Det kunne da blive en god vane i fremtiden!

--
Steffen Dresler

Exit 736, Sic transit gloria mundi, - ”Så blev der stille”,

af Dcart, 16/9 2019, 21:58 (1682 dage siden) @ Steff

Kære David

Tak for ordene :-) og videoerne. Giver gerne orientering igen om et damplokomotiv!
Glæder mig at du og andre fik en god oplevelse, håber du nød dampslagene, der er nu noget særligt over en tre-cylindret der bliver brugt;-) ;-) !
Fortsat god aften til dig (og alle andre selvfølgelig) og endnu engang tak for ord og video.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Personligt synes jeg at det var dejligt at klubberne også stillede vognmateriel tilrådighed, for at togstammen kunne blive så autentisk som muligt, så en lille privat tak herfra til dem der gjorde det muligt. Det kunne da blive en god vane i fremtiden!

Kære Steffen.

Velbekomme det var så lidt. Nu har du glædet os i mange år med din viden. Jeg har stadig din bog "Fra Atlantic til Pacific" om P og Pr maskinerne, som jeg har fået læst en del gange da jeg var teenager. Skøn bog med fine illustrationer.

Ja de dampslag fra en 3 cylindret maskine lyder fantastisk. Jeg husker især en tur med R963, der jo også er 3 cylindret, i forspand med sin 2 cylindrede slægtning R946 på en tur fra Odense til Brande. Tror det var i 1997? Glemmer ikke lyden af de to, i mine øjne, smukke lokomotiver der trak op ad rampen til lillebæltsbroen...Så det var et dejligt genhør med en 3 cylindret maskine i lørdags ;-)

Forøvrigt min første tur i mange år, og eneste tur med S maskinen ;-)

Ja det var skønt med den fine oprangering af vogne :-)

Man må takke for alt det arbejde der bliver gjort for at bevare det gamle materiel.

Må indrømme jeg savner, om jeg så må sige, R963, en del. Havde mange gode minder på ture med hende samme med min Far. Er der planer om at få hende ud og køre igen?

Ønsker ligeledes en god aften ;-)

Venligst David

Exit 736, Sic transit gloria mundi, - ”Så blev der stille”,

af Steff, 17/9 2019, 10:54 (1682 dage siden) @ Dcart

Go´morn David og alle andre.

Med hensyn til R 963 bevæger jeg mig ud, hvor jeg ikke har hverken viden eller indsigt, da det jo er en beslutning der træffes på Danmarks Jernbanemuseum.
Men i og med at lokomotivet jo ikke er klassificeret som en ”Museumsgenstand” (som f.eks. S 736), men en ”Rekvisit” (www.jernbanemuseet.dk/media/1980/rullende-materiel-inkl-udskilte-foer-og-efter-2013.pdf), kan den revideres/repareres anderledes end en museumsgenstand og bruges til kørsel.
De nærmere omstændigheder bør nok rettes til Danmarks Jernbanemuseum.

Fortsat god dag til dig og alle andre.

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Exit 736, Sic transit gloria mundi, - ”Så blev der stille”,

af Børge Sundahl, 20/10 2019, 09:47 (1649 dage siden) @ Steff

Hej

Ved man noget om, hvornår S 736 overføres til Jbm i Odense?

Børge

Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere
DSB MZ1424

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak