Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fly versus tog

af andersj, Aalborg, 19/9 2019, 09:43 (1674 dage siden) @ Pyloriis

KLM -det hollandske flyselskab vil nu begynde at erstatte flykabinen med en togkupe mellem Amsterdam og Bruxelles.

https://www.railwaygazette.com/high-speed/klm-replaces-plane-with-high-speed-train/5457...

På disse lidt kortere inter- europæiske flyruter hvor der allerede findes højhastighedstog giver det vel også god mening.

Sikke en omgang greenwashing, og samtlige medier i ind- og udland hopper i med begge ben.

--
Mvh Anders

Fly versus tog

af Steff, 19/9 2019, 12:33 (1673 dage siden) @ andersj

Kære alle

Om det er ”greenwashing” eller hvad det ønskes kaldt, er det netop lige i dette tilfælde, nemmere, hurtigere, mere behageligt og så uden at være ”klimatiker”, mere miljøvenligt. Sidstnævnte ligegyldigt hvilken holdning man har eller kæmper for, et fact vi alle må konstatere og indrette os efter.

Det kan så IKKE gennemføres i Danmark, så længe at man fra politisk side ønsker at tilgodese ”egne” byer, F.eks. kan en flyforbindelse mellem København og Århus IKKE erstattes af et tog så længe det skal holde i større byer. Flyet lander jo heller ikke i Roskilde, Odense og Fredericia på vej til Århus, vel? Bl.a. derfor flyver der en vandflysrute mellem de to byers havne, selvom meget dyrere. Og alternativet for et lyntog mellem København og Ålborg skal ej heller stoppe i Århus. Ellers giver det jo slet ingen fornuftig mening tidsmæssigt som økonomisk.


Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Har både kørt med tog og fløjet mellem de to nævnte på i Holland og Belgien.

--
Steffen Dresler

Avatar

Fly versus tog

af mss ⌂, 19/9 2019, 22:57 (1673 dage siden) @ Steff

Kære alle

Om det er ”greenwashing” eller hvad det ønskes kaldt, er det netop lige i dette tilfælde, nemmere, hurtigere, mere behageligt og så uden at være ”klimatiker”, mere miljøvenligt. Sidstnævnte ligegyldigt hvilken holdning man har eller kæmper for, et fact vi alle må konstatere og indrette os efter.

Det kan så IKKE gennemføres i Danmark, så længe at man fra politisk side ønsker at tilgodese ”egne” byer, F.eks. kan en flyforbindelse mellem København og Århus IKKE erstattes af et tog så længe det skal holde i større byer. Flyet lander jo heller ikke i Roskilde, Odense og Fredericia på vej til Århus, vel? Bl.a. derfor flyver der en vandflysrute mellem de to byers havne, selvom meget dyrere. Og alternativet for et lyntog mellem København og Ålborg skal ej heller stoppe i Århus. Ellers giver det jo slet ingen fornuftig mening tidsmæssigt som økonomisk.


Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Har både kørt med tog og fløjet mellem de to nævnte på i Holland og Belgien.

Præcis. Derfor sætter jeg min lid til at den ekstra kapacitet over Storebælt der frigøres fra godstog når Fehmern-forbindelsen åbner vil blive udnyttet til nye direkte tog.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Fly versus tog

af Bongo-Anders, 19/9 2019, 22:32 (1673 dage siden) @ andersj

Nu ved jeg ikke om Schiphol er slot restricted men ellers kan det jo være en smart måde at frigive slots til andre ruter.

Fly versus tog

af P.Jensen, 20/9 2019, 09:32 (1673 dage siden) @ andersj

Enig - især når der direkte er meddel at KLM skal bruge de 5 slots til langdistancefly.
Der er en vis forskel på at et lille forsigtigt jet eller propelfly letter og flyver til Bruxelles og et stor Airbus 350 eller Boeing 777 letter mod fjerne destinationer.

At flyene mellem de to hovedstæder samtidigt ikke kan konkurrere er det oplagt at omlægge til tog.
En 100% ren kommerciel beslutning der sælges grønt....

P.Jensen

Fly versus tog

af mpp, 19/9 2019, 12:23 (1673 dage siden) @ Pyloriis

Det er faktisk ved at blive mere og mere almindeligt. Lufthansa har også deres Rail&Fly program: https://www.lufthansa.com/xx/en/lufthansa-express-rail-fly f.x.

Udfordringen ved det er, at flybilletter bliver solgt så det er dyrere at flyve direkte. F.x. koster det med SAS tit omkring det dobbelte at flyve direkte Kbh–New York end hvis man har en mellemlanding – også selvom det er en mellemlanding i Stockholm og man stadig flyver med SAS.

Dem der flyver mellem Bruxelles og Amsterdam vil typisk være folk der skal videre fra Amsterdam, fx Bru–Ams–NYC. De kan så kun tjekke ind i Bruxelles og møder de op i lufthavnen i Amsterdam uden at have fløjet fra Bruxelles mister de hele deres billet. Der er ikke de samme tjek med tog, så der kan være folk, der køber billet til toget for at få de billigere priser og så undlader at tage toget. Jeg skulle på et tidspunkt fra Dusseldorf til Tokyo og mens Lufthansa godt kunne finde priser med et tog og et direkte fly var toget på ingen måde sidestillet med et fly i deres prissystem – netop af denne grund.

Der er endda en hjemmeside der hjælper med at finde billige fly – netop ved at lave en rute med stop og så hopper folk bare af på næstsidste stop: https://skiplagged.com/

Fly versus tog

af Simon1906, Hedehusene, 19/9 2019, 16:44 (1673 dage siden) @ mpp

Tja men hvis fly forurener så meget som der siges så må man da undgå så meget som muligt. Jeg har i mange år kørt med tog eller bil på min og familiens udlandsrejser og savner ikke at flyve det tager måske lidt længere tid og vi kommer da frem uden problemer. Man behøver vel ikke skulle tage afsted flere gange om året.

Jeg ved forresten ikke om turbopropfly forurener mindre men hvis de gør burde selskaberne overtales til at bruge dem. Med venlig hilsen
Simon
Hedehusene

Fly versus tog

af HLA7, 19/9 2019, 18:47 (1673 dage siden) @ Simon1906

Hele flytrafikken jorden rundt forurener meed
2 % af det totale CO2 udslip det sammen som dit pc smert phone amazon etc udslipper

Fly versus tog

af Gæst42, 19/9 2019, 20:00 (1673 dage siden) @ mpp

Det er faktisk ved at blive mere og mere almindeligt. Lufthansa har også deres Rail&Fly program: https://www.lufthansa.com/xx/en/lufthansa-express-rail-fly f.x.

Lufthansa har haft det igennem mange år i forskellige former:

https://en.wikipedia.org/wiki/Lufthansa_Airport_Express
https://en.wikipedia.org/wiki/AIRail_Service

Men med KLM lugter det langt væk af greenwashing selvom de reelt nok bare ikke kan konkurrere med toget

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak