Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik (Generelt)

af Pyloriis, fredag 20. september, 2019, 07:22 (400 dage siden)

Er det mon de mange skift som er årssagen til denne flugt eller snarere mangel på rettidig omhu til at optimere driften?
https://ing.dk/artikel/nu-flygter-ogsa-hovedstadens-pendlere-bilerne-228879

Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik

af Niels Munch @, fredag 20. september, 2019, 08:50 (400 dage siden) @ Pyloriis

Er det mon de mange skift som er årssagen til denne flugt eller snarere mangel på rettidig omhu til at optimere driften?
https://ing.dk/artikel/nu-flygter-ogsa-hovedstadens-pendlere-bilerne-228879


En af de trafikforskere, Ingeniøren citerer, giver forklaringen på "flugten":

"Ifølge trafikforsker Harry Lahrmann vil kollektiv transport altid tabe terræn til bilen, næsten uanset hvor meget det lykkes at forbedre den. Det er næsten aldrig hurtigere at bruge det offentlige end bilen, og mange bus- og togrejser tager to-tre gange længere tid."

Du må jo mene, at ekspertisen i dette forum ved bedre, siden du bringer emnet op her.

Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik

af Pyloriis, fredag 20. september, 2019, 08:56 (400 dage siden) @ Niels Munch

Er det mon de mange skift som er årssagen til denne flugt eller snarere mangel på rettidig omhu til at optimere driften?
https://ing.dk/artikel/nu-flygter-ogsa-hovedstadens-pendlere-bilerne-228879

En af de trafikforskere, Ingeniøren citerer, giver forklaringen på "flugten":

"Ifølge trafikforsker Harry Lahrmann vil kollektiv transport altid tabe terræn til bilen, næsten uanset hvor meget det lykkes at forbedre den. Det er næsten aldrig hurtigere at bruge det offentlige end bilen, og mange bus- og togrejser tager to-tre gange længere tid."

Du må jo mene, at ekspertisen i dette forum ved bedre, siden du bringer emnet op her.

Det er aldrig nogen skade at få udvidet sin horisont.
Det gælder vel også i dette forum eller ?;-)

Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik

af Niels Munch @, fredag 20. september, 2019, 09:12 (400 dage siden) @ Pyloriis

Det er aldrig nogen skade at få udvidet sin horisont.

Enig.

Det gælder vel også i dette forum eller ?;-)


Uenig. At en lille håndfuld debattanter indædt kæmper for hver især at få ret, er næppe horisontudvidende.

Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik

af Pyloriis, fredag 20. september, 2019, 09:33 (400 dage siden) @ Niels Munch

Det er aldrig nogen skade at få udvidet sin horisont.


Enig.

Det gælder vel også i dette forum eller ?;-)

Uenig. At en lille håndfuld debattanter indædt kæmper for hver især at få ret, er næppe horisontudvidende.

;-) ;-)

Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik

af mikedk2100, fredag 20. september, 2019, 09:27 (400 dage siden) @ Niels Munch

En af de trafikforskere, Ingeniøren citerer, giver forklaringen på "flugten":

"Ifølge trafikforsker Harry Lahrmann vil kollektiv transport altid tabe terræn til bilen, næsten uanset hvor meget det lykkes at forbedre den. Det er næsten aldrig hurtigere at bruge det offentlige end bilen, og mange bus- og togrejser tager to-tre gange længere tid."

Du må jo mene, at ekspertisen i dette forum ved bedre, siden du bringer emnet op her.

Harry Lahrmann har da nok ret i, at den kollektive transport altid vil tabe terræn til bilen. Men andre storbyer - fx Amsterdam, som jo også har mange cyklende pendlere - formår alligevel at have 29% pendlere i den kollektive trafik (tal fra 2014). Andre storbyer i Europa har langt flere pendlere i den kollektive trafik, men dog færre cyklende pendlere.

Så burde det også være muligt i København, at få flere end sølle 17% - og det burde Harry Lahrmann have forholdt sig til, nu han er trafikforsker og dermed "ekspert".

Mvh
Michael

Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik

af Niels Munch @, fredag 20. september, 2019, 09:32 (400 dage siden) @ mikedk2100

Så burde det også være muligt i København, at få flere end sølle 17% - og det burde Harry Lahrmann have forholdt sig til, nu han er trafikforsker og dermed "ekspert".


Vi kan da håbe på, at "eksperten" læser med netop her, hvor man - efter sigende - kan få sin horisont udvidet.

Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, fredag 20. september, 2019, 10:28 (400 dage siden) @ Niels Munch


Vi kan da håbe på, at "eksperten" læser med netop her, hvor man - efter sigende - kan få sin horisont udvidet.

Harry og andre kunne nok få mere ud af, at følge med i, hvad der sker i udlandet. Her vokser togtrafikken generelt og særligt omkring byerne. Udvider man undersøgelsen til også at se på antallet af biler pr 1.000 indbygger i disse lande, vil man se, at togtrafikken skam også vækster i lande med flere biler pr 1.000 indbyggere end i Danmark....og også i lande med flere km motorvej pr indbyggere end i lille Danmark.
Samtidig vil man kunne se (som skrevet tidligere), at analyser placerer København i toppen af globale storbyer ift. kollektiv transporthastighed.

Til gengæld er det da rigtigt, at der netop er kommet en analyse, der viser at transporttiderne med kollektiv transport er tre gange længere, end med bil. Men det gælder for alle relationer, inkl. helt håbløse med busforbindelser hver anden time og lignende. Altså inkl. "ikke stations-stoppestedsnære" forbindelser
Dén analyse kan så nok ikke forklare, hvorfor passagererne forsvinder fra kollektiv transport, medmindre befolkningstilvæksten på landet er eksploderet de senere år.

Jeg kan godt lide Harry og de andre eksperter, men jeg ville ønske, at de kiggede lidt længere ud for at se, hvad der rent faktisk sker i sammenlignelige lande, og lidt dybere ned i, hvad der faktisk sker i Danmark.

Det handler jo ikke om, at kollektiv transport ikke er et reelt alternativ for halvdelen af befolkningen, men om at de trofaste brugere vælger kollektiv transport fra.

Lasse

Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik

af pjl, fredag 20. september, 2019, 11:13 (400 dage siden) @ mikedk2100

Harry Lahrmann har da nok ret i, at den kollektive transport altid vil tabe terræn til bilen. Men andre storbyer - fx Amsterdam, som jo også har mange cyklende pendlere - formår alligevel at have 29% pendlere i den kollektive trafik (tal fra 2014). Andre storbyer i Europa har langt flere pendlere i den kollektive trafik, men dog færre cyklende pendlere.

Det ser dog ud til at der er en stigning i såkaldt "mikromobilitet", dette uddybes desværre ikke i artiklen:
"I de centrale dele af københavnsområdet hopper borgerne i stigende grad på cyklen. Men uden for byen er billedet et helt andet."

Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik

af mpp, fredag 20. september, 2019, 12:08 (400 dage siden) @ pjl

For mig er cyklen og kollektiv transport bundet sammen. Kan man komme et sted hen med cyklen kan man typisk også komme derhen med enten bus, tog eller metro. Og så kan de to ting jo sagtens kombineres.

Men altså – det hjælper ikke at man altid skal tjekke rejseplanen for at se hvilke tog der kører og hvor der er togbusser som man skal nu. Og det hjælper ikke når hele det politiske system skriger, at nu skal man bare købe en bil for vi kan ikke lave forbedringer af den kollektive trafik. Der er masser af ting man kan gøre for at forbedre den kollektive trafik allerede nu (såsom busbaner) og det behøver hverken koste en formue eller tage 10 år at gennemføre.

Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik

af pjl, fredag 20. september, 2019, 12:18 (400 dage siden) @ mpp

For mig er cyklen og kollektiv transport bundet sammen. Kan man komme et sted hen med cyklen kan man typisk også komme derhen med enten bus, tog eller metro. Og så kan de to ting jo sagtens kombineres.

Men altså – det hjælper ikke at man altid skal tjekke rejseplanen for at se hvilke tog der kører og hvor der er togbusser som man skal nu. Og det hjælper ikke når hele det politiske system skriger, at nu skal man bare købe en bil for vi kan ikke lave forbedringer af den kollektive trafik. Der er masser af ting man kan gøre for at forbedre den kollektive trafik allerede nu (såsom busbaner) og det behøver hverken koste en formue eller tage 10 år at gennemføre.

Det er vi ikke uenige i - jeg synes blot det er spændende at folk i bykernen (og dermed min interesse for hvad "de centrale dele af københavnsområdet" dækker over) ser ud til at benytte alt andet end biler (cykler primært).

Jeg tror ikke det samme værktøj er lige brugbart alle steder - det er derfor interessant om faldet i det centrale københavn opvejes af Metro og Cykler, eller endnu bedre, om tendensen er stigende.

Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik

af mpp, fredag 20. september, 2019, 12:25 (400 dage siden) @ pjl

Det er kun 9% af borgerne i Københavns kommune der pendler i bil. Langt størstedelen cykler (inklusive mig selv). På mange måder er det jo nok et udtryk for at Københavns Kommune har langt den bedste mulighed for at koordinere et transportnet, mens det i regionen mangler. Selv i København er det helt tydeligt når man krydser kommunegrænsen til Frederiksberg og cykelstierne pludseligt bliver smallere. Derudover er det nok også et udtryk for, at København bare har kæmpe success med cyklisme og kom rimeligt sent i gang med at bygge metro.

Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik

af Peter Christensen, fredag 20. september, 2019, 11:24 (400 dage siden) @ Pyloriis

Det sjoveste er faktisk at læse kommentarsporet på Ing.dk.
Der er ganske mange gode betragtninger om hvad der går galt.

Som næsten daglig bruger af offentlig transport så kan jeg kun nikke genkendede til årsagerne, som fremføres dér.
Den eneste måde du få flere rejsende på med S-banen (eks. langs køge bugt, hvor bilkøerne er helt utroligt lange) er mere material (= flere vogne på hvert tog i myldretiden). Men det ser jeg ikke lige komme de første mange år og så meget materiel står der heller ikke og blomstre. Ergo, trods mulighederne for at hente kunder til S-banen, så kan DSB/myndigheder højest håbe på at fastholde det nuværende passagertal; det bliver næppe øget.
Sørgeligt, men forudsigeligt.

Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, fredag 20. september, 2019, 11:32 (400 dage siden) @ Peter Christensen


Den eneste måde du få flere rejsende på med S-banen (eks. langs køge bugt, hvor bilkøerne er helt utroligt lange) er mere material (= flere vogne på hvert tog i myldretiden). Men det ser jeg ikke lige komme de første mange år

Helt personligt mener jeg, at det er lige netop her, man fejler. Istedet for at indkøbe en pulje nye tog - eksempelvis 20-30 S-tog eller de her tidligere snakke om 50 dobbeltdækkervogne, 14 togsæt til el til Esbjerg osv, så bliver det hele sådan noget "stort anlagt om mange år" noget.

Man kunne godt anskaffe 20-30 nye S-tog eller, hvad der nu mangler, og så få disse i 2022, men istedet er det "smartere" at vente og udskifte hele flåden på een gang (og tilmed konvertere til kortere tog med længere rejsetid), hvilket betyder, at kapaciteten på S-banen formentlig først stiger efter 2035....Til den tid er behovet nok ikke så stort.

Det ER billigere at udskifte til store homogene flåder - men spørgsmålet er, om Danmark reelt kan vente så længe og om tabet indtil da for længst vil have ædt gevinsterne ved samme type flåde.

/Lasse

Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik

af Peter Christensen, fredag 20. september, 2019, 11:45 (400 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Tanken var ikke at skifte hele flåden i et hug.
Nok mere at få købt noget materiel (måske 20-30 togsæt) omend at det vil give 2 forskellige materieltyper.

Om den nuværende type kan bygges uændret skal ikke kunne sige; har en slem fornemmelse af at diverse TSI-regler kunne spænde ben....
Fidusen ville da være at have en homogen flåde med risiko for at nogen brokker sig over hvorfor man bliver ved med at bygge det gamle l...

Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik

af mpp, fredag 20. september, 2019, 12:20 (400 dage siden) @ Peter Christensen

Det er vel i grunden underligt at gå efter at have en homogen flåde. Så vidt jeg husker tog det 10 år at indføre de nuværende s-tog. I den periode kørte man med 2.g s-tog, 3.g s-tog og så mange 4.g s-tog som man nu havde. Inden da var der et mix af 2.g og 3.g s-tog og der var da vist også lidt forskel i 2.g s-togene, var der ikke? Man kan vel i hvert fald på ringbanen bestille nogle nye tog, da de ikke behøver være ens med de andre og lettere kan tages ud til sin egen pulje.

Pointen er ikke at det ikke giver mening med store ordre, men mere at man alligevel ofte vil køre med flere forskellige togtyper på en gang. Handler det ikke i virkeligheden om at man fra politisk hold gerne vil vise at man har en rigtig god løsning på lang sigt, men ikke vil bruge de penge der skal til for at få det til at hænge sammen på kort sigt?

Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik

af Jens Hansen, fredag 20. september, 2019, 13:06 (400 dage siden) @ mpp

Så vidt jeg husker har DSB brugt 100 mio kr +, til at få Mckinsey til at sige, at en homogen flåde er det bedste for DSB. Godt nok udenfor S-banen.

JH

Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik

af mpp, fredag 20. september, 2019, 13:21 (400 dage siden) @ Jens Hansen

Jamen så er den ged jo barberet. :D

Der var vist også et studie der viste, at det bedste for jernbanen er at politikerne blander sig udenom. Så kan man få flere passagerer, lavere billetpriser OG lavere tilskud. Til gengæld kan politikerne ikke føre valgkamp på at genåbne diverse trinbrædder, indkøb af nye tog eller hvad de ellers finder på.

Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, fredag 20. september, 2019, 13:29 (400 dage siden) @ Jens Hansen

Så vidt jeg husker har DSB brugt 100 mio kr +, til at få Mckinsey til at sige, at en homogen flåde er det bedste for DSB. Godt nok udenfor S-banen.

Nok bedst for DSB, men hvad med passagerne ???

McKinsey fortæller nøjagtigt det DSB ønsker at McKinsey skal fortælle DSB !! - der er jo ikke usædvanligt, at konklusionen er det første der skrives når DSB bestiller en rapport. De bedste eksempler er rapporterne omkring IC4, der udelukkende var skrevet til, at DSB kunne forsætte med sit 'tog-bygge-projekt'.

Passagerne er nok temmelig ligeglade med om, hvordan DSB flåde er sammensat - her vægter komfort og rejsetid højere.

Desværre gør dette ønske fra DSB, at jernbanen bliver mindre og mindre attraktiv for de der har valget mellem kollektiv trafik eller eget motorkøretøj - så den homogene flåde vil nok af åre nok blive betragtelig mindre, hvis det lykkedes at skræmme passagerne væk i samme omfang som det er lykkedes de seneste år.

Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik

af Peter Christensen, fredag 20. september, 2019, 14:32 (400 dage siden) @ mpp

Inden da var der et mix af 2.g og 3.g s-tog og der var da vist også lidt forskel i 2.g s-togene, var der ikke?

Jeg husker ikke de store forskælle på 2.g S-tog. Bevares der var lidt med indretningen i MU kontra MM, men rent teknisk var de temmelig ens.
Som i alle flåder var der nogle outsidere hvor etellerandet skulle forsøges.

3.g S-tog havde traktionudrustning fra GEC og ASEA. Det kniber mig at huske hvem der endte med kører til sidst. Grundet luftaffjedringen, så gyngede de noget hvis sporet ikke var helt godt. Det føltes ikke nødvendingvis ubehageligt inde i toget, men udefra kunne gyngeriet tydeligt ses.

Omvendt, der skulle ikke laves voldsomt meget om i værkstedet. Både 2.g og 3.g havde bogier, så princippet med bogieskift og kran (til at løfte vognkassen) kunne bruges begge steder.
Meget værre med 4.g, for der var enkeltaksler, så der måtte bygges en helt løftegade for at skifte hjul på dem.

Men ja, både 2.g og 3.g kørte sammen i en del år. Det tog også en tid inden alle 4.g s-tog var leveret, således at 3.g kunne skrottes.

Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik

af mikedk2100, fredag 20. september, 2019, 14:45 (400 dage siden) @ Peter Christensen

Men ja, både 2.g og 3.g kørte sammen i en del år. Det tog også en tid inden alle 4.g s-tog var leveret, således at 3.g kunne skrottes.

Så vidt jeg husker var planen jo, at 3G-togene skulle køre på Ringbanen, men så fandt DSB ud af, at det ville være for dyrt at skulle vedligeholde de få togsæt, og derfor blev de skrottet.

Mvh
Michael

Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik

af mpp, fredag 20. september, 2019, 16:43 (399 dage siden) @ mikedk2100

Nogle af dem blev solgt til Iran (mener jeg), men de havde også et anderledes dørlayout. De øvrige 8 sæt 3.generations s-tog kørte på Ringbanen indtil de blev udfaset sammen med de øvrige 2.generations s-tog

Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik

af Niels Munch @, fredag 20. september, 2019, 19:23 (399 dage siden) @ mpp

Nogle af dem blev solgt til Iran (mener jeg), men de havde også et anderledes dørlayout. De øvrige 8 sæt 3.generations s-tog kørte på Ringbanen indtil de blev udfaset sammen med de øvrige 2.generations s-tog


Der blev ikke solgt S-togsmateriel til Iran.

Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik

af mpp, fredag 20. september, 2019, 19:32 (399 dage siden) @ Niels Munch

Hm, du har nok ret. Jeg kunne ikke finde noget om det da jeg googlede det. Hmm

Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik

af Niels Munch @, fredag 20. september, 2019, 19:47 (399 dage siden) @ mpp

Hm, du har nok ret. Jeg kunne ikke finde noget om det da jeg googlede det. Hmm


Stryg venligst "nok".

Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik

af Jørgen Schwartz @, Tranbjerg J, fredag 20. september, 2019, 20:15 (399 dage siden) @ mpp

Nogle af dem blev solgt til Iran (mener jeg), men de havde også et anderledes dørlayout. De øvrige 8 sæt 3.generations s-tog kørte på Ringbanen indtil de blev udfaset sammen med de øvrige 2.generations s-tog

Tjek Jernbanen.dk. Så slipper du for at tro,mene, gætte osv....

Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik

af Peter Linaa, fredag 20. september, 2019, 20:26 (399 dage siden) @ mpp

Nogle af dem blev solgt til Iran (mener jeg), men de havde også et anderledes dørlayout. De øvrige 8 sæt 3.generations s-tog kørte på Ringbanen indtil de blev udfaset sammen med de øvrige 2.generations s-tog

Nej, IKKE S-tog, men derimod B-vogne, se Tommys fine liste her: https://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1966&litra=B&typenr=1

M v h
Peter L.

Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik

af Niels Munch @, fredag 20. september, 2019, 20:49 (399 dage siden) @ Peter Linaa

Nej, IKKE S-tog, men derimod B-vogne, se Tommys fine liste her: https://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1966&litra=B&typenr=1


..... samt protolyn.

Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik

af esni, Frederikssund, fredag 20. september, 2019, 15:16 (400 dage siden) @ Peter Christensen

Inden da var der et mix af 2.g og 3.g s-tog og der var da vist også lidt forskel i 2.g s-togene, var der ikke?

Jeg husker ikke de store forskælle på 2.g S-tog. Bevares der var lidt med indretningen i MU kontra MM, men rent teknisk var de temmelig ens.
Som i alle flåder var der nogle outsidere hvor etellerandet skulle forsøges.

3.g S-tog havde traktionudrustning fra GEC og ASEA. Det kniber mig at huske hvem der endte med kører til sidst. Grundet luftaffjedringen, så gyngede de noget hvis sporet ikke var helt godt. Det føltes ikke nødvendingvis ubehageligt inde i toget, men udefra kunne gyngeriet tydeligt ses.

Men de var i særklasse de mest komfortable tog DSB har haft. Komforten for siddende passagerer var helt fantastisk

Omvendt, der skulle ikke laves voldsomt meget om i værkstedet. Både 2.g og 3.g havde bogier, så princippet med bogieskift og kran (til at løfte vognkassen) kunne bruges begge steder.
Meget værre med 4.g, for der var enkeltaksler, så der måtte bygges en helt løftegade for at skifte hjul på dem.

Men ja, både 2.g og 3.g kørte sammen i en del år. Det tog også en tid inden alle 4.g s-tog var leveret, således at 3.g kunne skrottes.

--
Eskild

Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik

af bastholm @, fredag 20. september, 2019, 14:38 (400 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Det ER billigere at udskifte til store homogene flåder - men spørgsmålet er, om Danmark reelt kan vente så længe og om tabet indtil da for længst vil have ædt gevinsterne ved samme type flåde.

Men udover det, så er der også en risiko ved at købe mange tog på en gang. Hvis leverandøren ikke kan levere kvalitet, så står man pludseligt med mange tog der ikke virker (eks IC4 fadæsen).

En løsning kunne være, at gøre som i Norge. Lave et udbud på en snes tog, men med optioner på mange flere. (Hvis ikke man vil lave optioner kan man også lave framework kontrakt). Hvis de første tog kører tilfredsstillende, så bestilles flere tog af samme type efterhånden som man for brug for dem. Herved kan man løse tre problemer: Man sikre sig at man får nogle tog som virker, man kan bestille dem efterhånden som man for brug for dem, og man får en homogen flåde.

Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik

af tgpsen, fredag 20. september, 2019, 16:00 (400 dage siden) @ Peter Christensen

Det sjoveste er faktisk at læse kommentarsporet på Ing.dk.
Der er ganske mange gode betragtninger om hvad der går galt.

Som næsten daglig bruger af offentlig transport så kan jeg kun nikke genkendede til årsagerne, som fremføres dér.
Den eneste måde du få flere rejsende på med S-banen (eks. langs køge bugt, hvor bilkøerne er helt utroligt lange) er mere material (= flere vogne på hvert tog i myldretiden). Men det ser jeg ikke lige komme de første mange år og så meget materiel står der heller ikke og blomstre. Ergo, trods mulighederne for at hente kunder til S-banen, så kan DSB/myndigheder højest håbe på at fastholde det nuværende passagertal; det bliver næppe øget.
Sørgeligt, men forudsigeligt.

I USA er der ikke én amerikansk befolkning, men flere. Og de bryder sig ikke om at være i samme public space, herunder offentlig transport. Deraf den offentlige transports miserable stilling i USA.

Vi er på vej i samme retning.

Og så fremmer det heller accepten af offentlig transport at man skal skifte til underjords-sporvogn fra S-tog når man skal andre steder hen i byen end Nørreport. Undergrunds-S-togs planen fra 1967 havde givet flere passagerer.

Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik

af ThomasTT, fredag 20. september, 2019, 13:20 (400 dage siden) @ Pyloriis

Det virker som nogle overdrevne konklusioner i artiklen. Inde i kbh er det cyklen, der vinder frem, og metroen. S-togene er vel ret fyldte? Så er det svært at vokse og mange kan få dårlige oplevelser.

Kun udenfor kbh vinder bilen frem, men jeg ved ikke om det er et problem. Det kommer an på hvordan den helt præcis bruges. Hvis det bare er i stedet for halvtomme busser på uvæsentlige strækninger er det sådan set fint nok. Lad os bare slippe af med den form for busdrift.

For mig bør målet være at man i stigende grad kan klare sig til fods og på cykel inde i bykernerne som så er forbundet med opland og hinanden med jernbaner med fokus på kapacitet. En Masse plads til en masse tog med en masse passagerer, og det kan jeg ikke rigtig se, at artiklen går imod.

Og så er jeg træt af eksperter og den måde de bruges på med konklusioner der går langt videre end hvad de konkret er eksperter i. Jeg mener, at toget har 80% af pendlerne ind til det centrale London. Bilen har 5%. Hvordan det passer med eksperten her, ved jeg ikke.

Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik

af Simon1906, Hedehusene, lørdag 21. september, 2019, 14:09 (399 dage siden) @ ThomasTT

Hørt, der har du efter min mening fat i det rigtige.

Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

Nu kvitter pendlere på Sjælland kollektiv trafik

af SEB, fredag 20. september, 2019, 17:50 (399 dage siden) @ Pyloriis

Kunne jo også være, man skulle til at se på HELHEDEN i den offentlige transport - Og ikke kun på tog for sig, s-tog for sig og busser for sig osv.
For at få flere til at bruge toget, skal folk kunne komme ind til stationerne - Altså med cykel eller bus. Skal man med bil ind til stationen, for at kunne få tiderne til at passe med toget, så tager man bilen HELE vejen! Og hvis man gør på Sjælland, som man gør herovre i Jylland, så ankommer busserne EFTER at toget ER kørt! Og bussen er kørt, lige inden toget ankommer... Det er jo ret håbløst at tro, man får flere til at benytte offentlig transport, så længe der ikke er nogen sammenhæng mellem busser og tog, så passagerene skal vente i hele og halve timer, når der skal skiftes - Og det vel at mærke, når busser og tog kører til tiden! Kører busser og tog, som vinden blæser, som desværre er det almindelige for især busserne, hvor der er planlagt så stramt i køreplanen, så de konstant er forsinkede, så bliver det TOTALT umuligt at planlægge sin rejse!!! Og så er vi tilbage ved start; at kunderne selvfl vælger at tage bilen - Ikke kun ind til banegården - Men HELE vejen! Alt andet ville jo være direkte åndsvagt!!!!

Erling

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen