Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Her har de droppet letbanen

af Poul Brandt, Nordsjælland, 21/9 2019, 09:28 (1641 dage siden) @ Gæst19

Nogen som ved om man overhovedet overvejede at opgradere hastigheden på Odder-Aarhus strækningen fra 75 til 100 km/t, ligesom de har gjort med Aarhus-Grenå?

Det er jo interessant at det tager 26 minutter Odder-Aarhus i bil, men 45 minutter med Letbanen. Altså næsten dobbelt op med letbanen. (Det bør nævnes at der er mange tætliggende stationer på denne strækning).
Omvendt er forholdet Aarhus-Grenå: 1 time 15 minutter med letbanen, 60 minutter i bil. Så her er letbanen relativt mere konkurrencedygtig.

En bekendt har konstateret at hun ikke kan få medarbejdere bosiddende i Aarhus til at komme til kontoret i Odder, rejsetiden bliver for lang (og så nævner jeg ikke noget om problemerne med ustabilitet). Hun har derfor netop flyttet kontoret til Aarhus.

Poul

Her har de droppet letbanen

af Frank Poulsen, 21/9 2019, 09:45 (1641 dage siden) @ Poul Brandt

Nogen som ved om man overhovedet overvejede at opgradere hastigheden på Odder-Aarhus strækningen fra 75 til 100 km/t, ligesom de har gjort med Aarhus-Grenå?

Det er jo interessant at det tager 26 minutter Odder-Aarhus i bil, men 45 minutter med Letbanen. Altså næsten dobbelt op med letbanen. (Det bør nævnes at der er mange tætliggende stationer på denne strækning).
Omvendt er forholdet Aarhus-Grenå: 1 time 15 minutter med letbanen, 60 minutter i bil. Så her er letbanen relativt mere konkurrencedygtig.

En bekendt har konstateret at hun ikke kan få medarbejdere bosiddende i Aarhus til at komme til kontoret i Odder, rejsetiden bliver for lang (og så nævner jeg ikke noget om problemerne med ustabilitet). Hun har derfor netop flyttet kontoret til Aarhus.

Poul

Uden at være super stedkendt i området tænker jeg du selv svarer lidt på dit spørgsmål ;)

Men en øgning til 100 km/t er vel kun en fordel hvis man kan udnytte det. Hvis der er mange stop på strækningen (som du jo skriver) er det jo ikke sikkert man nødvendigvis vil kunne udnytte den relativt lille højere hastighed ret meget til det er pengene værd, hvis der alligevel hurtigt skal bremses ned igen.

Her har de droppet letbanen

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 21/9 2019, 10:24 (1641 dage siden) @ Poul Brandt

Det er jo interessant at det tager 26 minutter Odder-Aarhus i bil, men 45 minutter med Letbanen. Altså næsten dobbelt op med letbanen. (Det bør nævnes at der er mange tætliggende stationer på denne strækning).
Omvendt er forholdet Aarhus-Grenå: 1 time 15 minutter med letbanen, 60 minutter i bil. Så her er letbanen relativt mere konkurrencedygtig.

Hvor lang tid tog det så i jerbanens tid?

Mvh
Claus

--
[image]

Her har de droppet letbanen

af ThomasTT, 21/9 2019, 10:45 (1641 dage siden) @ Poul Brandt

Nogen som ved om man overhovedet overvejede at opgradere hastigheden på Odder-Aarhus strækningen fra 75 til 100 km/t, ligesom de har gjort med Aarhus-Grenå?

Det er jo interessant at det tager 26 minutter Odder-Aarhus i bil, men 45 minutter med Letbanen. Altså næsten dobbelt op med letbanen. (Det bør nævnes at der er mange tætliggende stationer på denne strækning).
Omvendt er forholdet Aarhus-Grenå: 1 time 15 minutter med letbanen, 60 minutter i bil. Så her er letbanen relativt mere konkurrencedygtig.

En bekendt har konstateret at hun ikke kan få medarbejdere bosiddende i Aarhus til at komme til kontoret i Odder, rejsetiden bliver for lang (og så nævner jeg ikke noget om problemerne med ustabilitet). Hun har derfor netop flyttet kontoret til Aarhus.

Poul

Der var/er en plan om at øge hastigheden samt lukke en del "stationer". Men det er vist langtidsparkeret.
Jeg er sjældent begejstret for at lukke stationer, men Odderbanen har fået en stribe "busstoppesteder" tilføjet på et eller andet tidspunkt. Sikkert i 60-70 erne.

Mon ikke det kommer til at afvente om Odder får en station ifm med fx Kattegat.

Her har de droppet letbanen

af andersj, Aalborg, 21/9 2019, 10:50 (1641 dage siden) @ ThomasTT

Nogen som ved om man overhovedet overvejede at opgradere hastigheden på Odder-Aarhus strækningen fra 75 til 100 km/t, ligesom de har gjort med Aarhus-Grenå?

Det er jo interessant at det tager 26 minutter Odder-Aarhus i bil, men 45 minutter med Letbanen. Altså næsten dobbelt op med letbanen. (Det bør nævnes at der er mange tætliggende stationer på denne strækning).
Omvendt er forholdet Aarhus-Grenå: 1 time 15 minutter med letbanen, 60 minutter i bil. Så her er letbanen relativt mere konkurrencedygtig.

En bekendt har konstateret at hun ikke kan få medarbejdere bosiddende i Aarhus til at komme til kontoret i Odder, rejsetiden bliver for lang (og så nævner jeg ikke noget om problemerne med ustabilitet). Hun har derfor netop flyttet kontoret til Aarhus.

Poul


Der var/er en plan om at øge hastigheden samt lukke en del "stationer". Men det er vist langtidsparkeret.
Jeg er sjældent begejstret for at lukke stationer, men Odderbanen har fået en stribe "busstoppesteder" tilføjet på et eller andet tidspunkt. Sikkert i 60-70 erne.

Mon ikke det kommer til at afvente om Odder får en station ifm med fx Kattegat.

Variobahn kan kun køre 80 km/t, så man får ikke meget ud af at opgradere hastigheden.

--
Mvh Anders

Her har de droppet letbanen

af ThomasTT, 21/9 2019, 10:52 (1641 dage siden) @ andersj

Nogen som ved om man overhovedet overvejede at opgradere hastigheden på Odder-Aarhus strækningen fra 75 til 100 km/t, ligesom de har gjort med Aarhus-Grenå?

Det er jo interessant at det tager 26 minutter Odder-Aarhus i bil, men 45 minutter med Letbanen. Altså næsten dobbelt op med letbanen. (Det bør nævnes at der er mange tætliggende stationer på denne strækning).
Omvendt er forholdet Aarhus-Grenå: 1 time 15 minutter med letbanen, 60 minutter i bil. Så her er letbanen relativt mere konkurrencedygtig.

En bekendt har konstateret at hun ikke kan få medarbejdere bosiddende i Aarhus til at komme til kontoret i Odder, rejsetiden bliver for lang (og så nævner jeg ikke noget om problemerne med ustabilitet). Hun har derfor netop flyttet kontoret til Aarhus.

Poul


Der var/er en plan om at øge hastigheden samt lukke en del "stationer". Men det er vist langtidsparkeret.
Jeg er sjældent begejstret for at lukke stationer, men Odderbanen har fået en stribe "busstoppesteder" tilføjet på et eller andet tidspunkt. Sikkert i 60-70 erne.

Mon ikke det kommer til at afvente om Odder får en station ifm med fx Kattegat.


Variobahn kan kun køre 80 km/t, så man får ikke meget ud af at opgradere hastigheden.

Frit fra hukommelsen ville de under 30 minutter ved at lukke omkring 5 meget små stop og så øge hastigheden på steder, hvor det går meget langsomt.

Her har de droppet letbanen

af andersj, Aalborg, 21/9 2019, 11:16 (1641 dage siden) @ ThomasTT

Nogen som ved om man overhovedet overvejede at opgradere hastigheden på Odder-Aarhus strækningen fra 75 til 100 km/t, ligesom de har gjort med Aarhus-Grenå?

Det er jo interessant at det tager 26 minutter Odder-Aarhus i bil, men 45 minutter med Letbanen. Altså næsten dobbelt op med letbanen. (Det bør nævnes at der er mange tætliggende stationer på denne strækning).
Omvendt er forholdet Aarhus-Grenå: 1 time 15 minutter med letbanen, 60 minutter i bil. Så her er letbanen relativt mere konkurrencedygtig.

En bekendt har konstateret at hun ikke kan få medarbejdere bosiddende i Aarhus til at komme til kontoret i Odder, rejsetiden bliver for lang (og så nævner jeg ikke noget om problemerne med ustabilitet). Hun har derfor netop flyttet kontoret til Aarhus.

Poul


Der var/er en plan om at øge hastigheden samt lukke en del "stationer". Men det er vist langtidsparkeret.
Jeg er sjældent begejstret for at lukke stationer, men Odderbanen har fået en stribe "busstoppesteder" tilføjet på et eller andet tidspunkt. Sikkert i 60-70 erne.

Mon ikke det kommer til at afvente om Odder får en station ifm med fx Kattegat.


Variobahn kan kun køre 80 km/t, så man får ikke meget ud af at opgradere hastigheden.


Frit fra hukommelsen ville de under 30 minutter ved at lukke omkring 5 meget små stop og så øge hastigheden på steder, hvor det går meget langsomt.

Jeg kender ikke forholdene så godt, men den afgørende begrænsning er afstanden mellem krydsningsstationer. Ved kvartersdrift skal man jo krydse hvert 7,5. minut. Det ser ud til nogenlunde at passe i dag, så ved højere hastighed vil man ikke få hurtigere rejsetid, men blot mere luft i køreplanen.

--
Mvh Anders

Her har de droppet letbanen

af ThomasTT, 21/9 2019, 12:38 (1641 dage siden) @ andersj

Nogen som ved om man overhovedet overvejede at opgradere hastigheden på Odder-Aarhus strækningen fra 75 til 100 km/t, ligesom de har gjort med Aarhus-Grenå?

Det er jo interessant at det tager 26 minutter Odder-Aarhus i bil, men 45 minutter med Letbanen. Altså næsten dobbelt op med letbanen. (Det bør nævnes at der er mange tætliggende stationer på denne strækning).
Omvendt er forholdet Aarhus-Grenå: 1 time 15 minutter med letbanen, 60 minutter i bil. Så her er letbanen relativt mere konkurrencedygtig.

En bekendt har konstateret at hun ikke kan få medarbejdere bosiddende i Aarhus til at komme til kontoret i Odder, rejsetiden bliver for lang (og så nævner jeg ikke noget om problemerne med ustabilitet). Hun har derfor netop flyttet kontoret til Aarhus.

Poul


Der var/er en plan om at øge hastigheden samt lukke en del "stationer". Men det er vist langtidsparkeret.
Jeg er sjældent begejstret for at lukke stationer, men Odderbanen har fået en stribe "busstoppesteder" tilføjet på et eller andet tidspunkt. Sikkert i 60-70 erne.

Mon ikke det kommer til at afvente om Odder får en station ifm med fx Kattegat.


Variobahn kan kun køre 80 km/t, så man får ikke meget ud af at opgradere hastigheden.


Frit fra hukommelsen ville de under 30 minutter ved at lukke omkring 5 meget små stop og så øge hastigheden på steder, hvor det går meget langsomt.


Jeg kender ikke forholdene så godt, men den afgørende begrænsning er afstanden mellem krydsningsstationer. Ved kvartersdrift skal man jo krydse hvert 7,5. minut. Det ser ud til nogenlunde at passe i dag, så ved højere hastighed vil man ikke få hurtigere rejsetid, men blot mere luft i køreplanen.

Altså det var ret seriøse planer, så jeg er sikker på, man har haft styr på krydsninger. Ideen var een station i hver by, mere som en normal jernbane. Det er jo et bizart produkt af historien, at to nogenlunde lige store og ens beliggende ift Aarhus historiske stationsbyer som mårslet og stilling i dag har hhv 3 og 0 stationer.

Jeg ved ikke om planerne officilet er droppet, men det er klart ikke på nogen dagsorden nu, hvor det altdominerende problem er at man slet ikke kan finde ud af at drive den bane.

Her har de droppet letbanen

af Mester, 21/9 2019, 12:55 (1641 dage siden) @ ThomasTT

Ideen blev blandt andet luftet af den tidligere direktør Rehfeld og blev luftet i Århus Stiftstidende.

Her er en ultrakort version af artiklen:

https://stiften.dk/aarhus/Letbanedirektoer-vil-lukke-stationer/artikel/272868

Den blev naturligvis skudt ned af alt og alle i de byer, der ville miste de små stationer.

Lige nu standser togene der vender i Mårslet ikke i Kongsvang, Rosenhøj, Øllegårdsvej, Nørrevænget og Mølleparken. Planen er dog at det kun er midlertidigt, men så længe der er problemer med at holde køreplanen, gør man ingen forsøg på at betjene alle stationer med alle tog.

Avatar

Her har de droppet letbanen

af Schienenwolf, Læsø, 21/9 2019, 17:41 (1641 dage siden) @ Mester

Ideen blev blandt andet luftet af den tidligere direktør Rehfeld og blev luftet i Århus Stiftstidende.

Her er en ultrakort version af artiklen:

https://stiften.dk/aarhus/Letbanedirektoer-vil-lukke-stationer/artikel/272868

Den blev naturligvis skudt ned af alt og alle i de byer, der ville miste de små stationer.

Det er der da ikke noget at sige til, hvis de er glade for deres stoppesteder. Man burde hellere lukke Mårslet, hvor alligevel næsten ingen bruger Letbanen.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Her har de droppet letbanen

af Pyloriis, 21/9 2019, 10:49 (1641 dage siden) @ Poul Brandt

Nogen som ved om man overhovedet overvejede at opgradere hastigheden på Odder-Aarhus strækningen fra 75 til 100 km/t, ligesom de har gjort med Aarhus-Grenå?

Det er jo interessant at det tager 26 minutter Odder-Aarhus i bil, men 45 minutter med Letbanen. Altså næsten dobbelt op med letbanen. (Det bør nævnes at der er mange tætliggende stationer på denne strækning).
Omvendt er forholdet Aarhus-Grenå: 1 time 15 minutter med letbanen, 60 minutter i bil. Så her er letbanen relativt mere konkurrencedygtig.

En bekendt har konstateret at hun ikke kan få medarbejdere bosiddende i Aarhus til at komme til kontoret i Odder, rejsetiden bliver for lang (og så nævner jeg ikke noget om problemerne med ustabilitet). Hun har derfor netop flyttet kontoret til Aarhus.

Poul

Måske skyldes det den "straf" som brugere af Letbanen udsættes for - nemlig skift.

Kommer man sydfra (Odder -L2) og vil til Østbanetorvet (L1) så skal man skifte på f.eks. Aarhus H.

Kommer man fra Grenå (L1) og vil til Skejby supersygehus må man skifte på Lystrup til L2.

Og det har mange i dette forum udråbt som dræbende for jernbanen - men måske det ikke gælder Letbanen?:-D

Her har de droppet letbanen

af ThomasTT, 21/9 2019, 11:14 (1641 dage siden) @ Pyloriis

Nogen som ved om man overhovedet overvejede at opgradere hastigheden på Odder-Aarhus strækningen fra 75 til 100 km/t, ligesom de har gjort med Aarhus-Grenå?

Det er jo interessant at det tager 26 minutter Odder-Aarhus i bil, men 45 minutter med Letbanen. Altså næsten dobbelt op med letbanen. (Det bør nævnes at der er mange tætliggende stationer på denne strækning).
Omvendt er forholdet Aarhus-Grenå: 1 time 15 minutter med letbanen, 60 minutter i bil. Så her er letbanen relativt mere konkurrencedygtig.

En bekendt har konstateret at hun ikke kan få medarbejdere bosiddende i Aarhus til at komme til kontoret i Odder, rejsetiden bliver for lang (og så nævner jeg ikke noget om problemerne med ustabilitet). Hun har derfor netop flyttet kontoret til Aarhus.

Poul


Måske skyldes det den "straf" som brugere af Letbanen udsættes for - nemlig skift.

Kommer man sydfra (Odder -L2) og vil til Østbanetorvet (L1) så skal man skifte på f.eks. Aarhus H.

Kommer man fra Grenå (L1) og vil til Skejby supersygehus må man skifte på Lystrup til L2.

Og det har mange i dette forum udråbt som dræbende for jernbanen - men måske det ikke gælder Letbanen?:-D

Jah man kunne overveje en Aarhus syd omfordelerstation i Hasselager, hvor alle forlader toget og stiger på toget fra Skanderborg. Det drejer så fra i Viby for at komme over til Aarhus vest, men så skifter man bare i Viby til en shuttle-express ind til Aarhus H. Med tre kombinerede tog kan man nok klare odder-aarhus på halvanden time, men så skal man også huske ikke at slappe af men hele tiden være fokuseret på at komme af og på ved næste skift.

Her har de droppet letbanen

af Mester, 21/9 2019, 12:18 (1641 dage siden) @ Pyloriis

Nogen som ved om man overhovedet overvejede at opgradere hastigheden på Odder-Aarhus strækningen fra 75 til 100 km/t, ligesom de har gjort med Aarhus-Grenå?

Det er jo interessant at det tager 26 minutter Odder-Aarhus i bil, men 45 minutter med Letbanen. Altså næsten dobbelt op med letbanen. (Det bør nævnes at der er mange tætliggende stationer på denne strækning).
Omvendt er forholdet Aarhus-Grenå: 1 time 15 minutter med letbanen, 60 minutter i bil. Så her er letbanen relativt mere konkurrencedygtig.

En bekendt har konstateret at hun ikke kan få medarbejdere bosiddende i Aarhus til at komme til kontoret i Odder, rejsetiden bliver for lang (og så nævner jeg ikke noget om problemerne med ustabilitet). Hun har derfor netop flyttet kontoret til Aarhus.

Poul


Måske skyldes det den "straf" som brugere af Letbanen udsættes for - nemlig skift.

Har du ikke andet at give dig til end at vise din forsmåethed her i debatten?

Her har de droppet letbanen

af Pyloriis, 21/9 2019, 12:28 (1641 dage siden) @ Mester

Nogen som ved om man overhovedet overvejede at opgradere hastigheden på Odder-Aarhus strækningen fra 75 til 100 km/t, ligesom de har gjort med Aarhus-Grenå?

Det er jo interessant at det tager 26 minutter Odder-Aarhus i bil, men 45 minutter med Letbanen. Altså næsten dobbelt op med letbanen. (Det bør nævnes at der er mange tætliggende stationer på denne strækning).
Omvendt er forholdet Aarhus-Grenå: 1 time 15 minutter med letbanen, 60 minutter i bil. Så her er letbanen relativt mere konkurrencedygtig.

En bekendt har konstateret at hun ikke kan få medarbejdere bosiddende i Aarhus til at komme til kontoret i Odder, rejsetiden bliver for lang (og så nævner jeg ikke noget om problemerne med ustabilitet). Hun har derfor netop flyttet kontoret til Aarhus.

Poul


Måske skyldes det den "straf" som brugere af Letbanen udsættes for - nemlig skift.


Har du ikke andet at give dig til end at vise din forsmåethed her i debatten?

Der er jo nogle som kommer med argumenter om at skift er dræbende for jernbanen.
Så her er et eksempel på at det -måske - er rigtigt eller pågældende måske tager fejl??;-)

Her har de droppet letbanen

af Frank Poulsen, 21/9 2019, 13:48 (1641 dage siden) @ Pyloriis

Tror bare der skal siges at det er forskelligt fra situation til situation!

Der bliver generelt generaliseret ret meget i debatten at det er enten eller. Men for nogle i nogle situationer er et skift dræbende, mens det for andre er ok.

Så der er både for og imod! Accepter det og kom videre ;)

God weekend.

Her har de droppet letbanen

af ThomasTT, 21/9 2019, 16:21 (1641 dage siden) @ Pyloriis

Nogen som ved om man overhovedet overvejede at opgradere hastigheden på Odder-Aarhus strækningen fra 75 til 100 km/t, ligesom de har gjort med Aarhus-Grenå?

Det er jo interessant at det tager 26 minutter Odder-Aarhus i bil, men 45 minutter med Letbanen. Altså næsten dobbelt op med letbanen. (Det bør nævnes at der er mange tætliggende stationer på denne strækning).
Omvendt er forholdet Aarhus-Grenå: 1 time 15 minutter med letbanen, 60 minutter i bil. Så her er letbanen relativt mere konkurrencedygtig.

En bekendt har konstateret at hun ikke kan få medarbejdere bosiddende i Aarhus til at komme til kontoret i Odder, rejsetiden bliver for lang (og så nævner jeg ikke noget om problemerne med ustabilitet). Hun har derfor netop flyttet kontoret til Aarhus.

Poul


Måske skyldes det den "straf" som brugere af Letbanen udsættes for - nemlig skift.


Har du ikke andet at give dig til end at vise din forsmåethed her i debatten?


Der er jo nogle som kommer med argumenter om at skift er dræbende for jernbanen.
Så her er et eksempel på at det -måske - er rigtigt eller pågældende måske tager fejl??;-)

Skift ER dræbende for jernbanen. Det er jo derfor bilen dominerer i dag. Hvis alle havde et tog i baghaven, der kørte hen hvor man ønskede det, ville biler slet ikke findes. Skift er jernbanens store svaghed. Problemet med at komme til og fra stationer.

Det er selvfølgelig også et uundgåeligt problem, men det skal minimeres, primært ved at man fra flest mulige destinationer kan komme til de væsentlige stationer, så der kun bliver eet skift. Man kan komme til Kbh H fra 123.765 destinationer. Takket være den altafgørende centrale beliggenhed. Hvis dine ideer om ydre omfordelingsstationer blev virkelige skulle alle have et ekstra skift uden nogen grund. Dræbende og altødelæggende. Der var vist også noget med at høje Taastrup engang var tænkt sådan. Måske.

Du vil gøre jernbanen til et fly. Lægge den langt ud af byen og så have særlige baner ud til den. Det kunne fungere fra Aarhus til kbh. Men man flyver ikke fra Jylland til et andet sted i Jylland, fordi det bliver for klodset. Det samme med banen. Med en ydre omfordelingsstation kan man roligt nedlægge al bane i Jylland bortset fra tog til København og måske tyskland

Her har de droppet letbanen

af tgpsen, 21/9 2019, 16:49 (1641 dage siden) @ ThomasTT

Nogen som ved om man overhovedet overvejede at opgradere hastigheden på Odder-Aarhus strækningen fra 75 til 100 km/t, ligesom de har gjort med Aarhus-Grenå?

Det er jo interessant at det tager 26 minutter Odder-Aarhus i bil, men 45 minutter med Letbanen. Altså næsten dobbelt op med letbanen. (Det bør nævnes at der er mange tætliggende stationer på denne strækning).
Omvendt er forholdet Aarhus-Grenå: 1 time 15 minutter med letbanen, 60 minutter i bil. Så her er letbanen relativt mere konkurrencedygtig.

En bekendt har konstateret at hun ikke kan få medarbejdere bosiddende i Aarhus til at komme til kontoret i Odder, rejsetiden bliver for lang (og så nævner jeg ikke noget om problemerne med ustabilitet). Hun har derfor netop flyttet kontoret til Aarhus.

Poul


Måske skyldes det den "straf" som brugere af Letbanen udsættes for - nemlig skift.


Har du ikke andet at give dig til end at vise din forsmåethed her i debatten?


Der er jo nogle som kommer med argumenter om at skift er dræbende for jernbanen.
Så her er et eksempel på at det -måske - er rigtigt eller pågældende måske tager fejl??;-)


Skift ER dræbende for jernbanen. Det er jo derfor bilen dominerer i dag. Hvis alle havde et tog i baghaven, der kørte hen hvor man ønskede det, ville biler slet ikke findes. Skift er jernbanens store svaghed. Problemet med at komme til og fra stationer.

Det er selvfølgelig også et uundgåeligt problem, men det skal minimeres, primært ved at man fra flest mulige destinationer kan komme til de væsentlige stationer, så der kun bliver eet skift. Man kan komme til Kbh H fra 123.765 destinationer. Takket være den altafgørende centrale beliggenhed. Hvis dine ideer om ydre omfordelingsstationer blev virkelige skulle alle have et ekstra skift uden nogen grund. Dræbende og altødelæggende. Der var vist også noget med at høje Taastrup engang var tænkt sådan. Måske.

Du vil gøre jernbanen til et fly. Lægge den langt ud af byen og så have særlige baner ud til den. Det kunne fungere fra Aarhus til kbh. Men man flyver ikke fra Jylland til et andet sted i Jylland, fordi det bliver for klodset. Det samme med banen. Med en ydre omfordelingsstation kan man roligt nedlægge al bane i Jylland bortset fra tog til København og måske tyskland

Fly er en god sammenligning.

Jeg troede det var noget dybere. Jeg ser at folk på Västkustbanan i Sverige mellem Lund og Göteborg vil have banen ud af byerne og tyskerne det samme mellem Lübeck og Puttgarden. Mentalt har de måske allerede opgivet banerne som alt andet end godsbane. Måske sammenknytter de folk i tog med en trist fortid, deres rasende reaktioner peger i den retning (tror jeg).

Her har de droppet letbanen

af andersj, Aalborg, 21/9 2019, 16:57 (1641 dage siden) @ tgpsen

Nogen som ved om man overhovedet overvejede at opgradere hastigheden på Odder-Aarhus strækningen fra 75 til 100 km/t, ligesom de har gjort med Aarhus-Grenå?

Det er jo interessant at det tager 26 minutter Odder-Aarhus i bil, men 45 minutter med Letbanen. Altså næsten dobbelt op med letbanen. (Det bør nævnes at der er mange tætliggende stationer på denne strækning).
Omvendt er forholdet Aarhus-Grenå: 1 time 15 minutter med letbanen, 60 minutter i bil. Så her er letbanen relativt mere konkurrencedygtig.

En bekendt har konstateret at hun ikke kan få medarbejdere bosiddende i Aarhus til at komme til kontoret i Odder, rejsetiden bliver for lang (og så nævner jeg ikke noget om problemerne med ustabilitet). Hun har derfor netop flyttet kontoret til Aarhus.

Poul


Måske skyldes det den "straf" som brugere af Letbanen udsættes for - nemlig skift.


Har du ikke andet at give dig til end at vise din forsmåethed her i debatten?


Der er jo nogle som kommer med argumenter om at skift er dræbende for jernbanen.
Så her er et eksempel på at det -måske - er rigtigt eller pågældende måske tager fejl??;-)


Skift ER dræbende for jernbanen. Det er jo derfor bilen dominerer i dag. Hvis alle havde et tog i baghaven, der kørte hen hvor man ønskede det, ville biler slet ikke findes. Skift er jernbanens store svaghed. Problemet med at komme til og fra stationer.

Det er selvfølgelig også et uundgåeligt problem, men det skal minimeres, primært ved at man fra flest mulige destinationer kan komme til de væsentlige stationer, så der kun bliver eet skift. Man kan komme til Kbh H fra 123.765 destinationer. Takket være den altafgørende centrale beliggenhed. Hvis dine ideer om ydre omfordelingsstationer blev virkelige skulle alle have et ekstra skift uden nogen grund. Dræbende og altødelæggende. Der var vist også noget med at høje Taastrup engang var tænkt sådan. Måske.

Du vil gøre jernbanen til et fly. Lægge den langt ud af byen og så have særlige baner ud til den. Det kunne fungere fra Aarhus til kbh. Men man flyver ikke fra Jylland til et andet sted i Jylland, fordi det bliver for klodset. Det samme med banen. Med en ydre omfordelingsstation kan man roligt nedlægge al bane i Jylland bortset fra tog til København og måske tyskland


Fly er en god sammenligning.

Jeg troede det var noget dybere. Jeg ser at folk på Västkustbanan i Sverige mellem Lund og Göteborg vil have banen ud af byerne og tyskerne det samme mellem Lübeck og Puttgarden. Mentalt har de måske allerede opgivet banerne som alt andet end godsbane. Måske sammenknytter de folk i tog med en trist fortid, deres rasende reaktioner peger i den retning (tror jeg).

Det er naboerne til jernbanen der vil have den ud, ikke brugerne. Vigtig forskel, men heldigvis vejer brugernes behov tungere, og naboerne "kompenseres" med støjværn.

--
Mvh Anders

Her har de droppet letbanen

af tgpsen, 21/9 2019, 17:38 (1641 dage siden) @ andersj

Nogen som ved om man overhovedet overvejede at opgradere hastigheden på Odder-Aarhus strækningen fra 75 til 100 km/t, ligesom de har gjort med Aarhus-Grenå?

Det er jo interessant at det tager 26 minutter Odder-Aarhus i bil, men 45 minutter med Letbanen. Altså næsten dobbelt op med letbanen. (Det bør nævnes at der er mange tætliggende stationer på denne strækning).
Omvendt er forholdet Aarhus-Grenå: 1 time 15 minutter med letbanen, 60 minutter i bil. Så her er letbanen relativt mere konkurrencedygtig.

En bekendt har konstateret at hun ikke kan få medarbejdere bosiddende i Aarhus til at komme til kontoret i Odder, rejsetiden bliver for lang (og så nævner jeg ikke noget om problemerne med ustabilitet). Hun har derfor netop flyttet kontoret til Aarhus.

Poul


Måske skyldes det den "straf" som brugere af Letbanen udsættes for - nemlig skift.


Har du ikke andet at give dig til end at vise din forsmåethed her i debatten?


Der er jo nogle som kommer med argumenter om at skift er dræbende for jernbanen.
Så her er et eksempel på at det -måske - er rigtigt eller pågældende måske tager fejl??;-)


Skift ER dræbende for jernbanen. Det er jo derfor bilen dominerer i dag. Hvis alle havde et tog i baghaven, der kørte hen hvor man ønskede det, ville biler slet ikke findes. Skift er jernbanens store svaghed. Problemet med at komme til og fra stationer.

Det er selvfølgelig også et uundgåeligt problem, men det skal minimeres, primært ved at man fra flest mulige destinationer kan komme til de væsentlige stationer, så der kun bliver eet skift. Man kan komme til Kbh H fra 123.765 destinationer. Takket være den altafgørende centrale beliggenhed. Hvis dine ideer om ydre omfordelingsstationer blev virkelige skulle alle have et ekstra skift uden nogen grund. Dræbende og altødelæggende. Der var vist også noget med at høje Taastrup engang var tænkt sådan. Måske.

Du vil gøre jernbanen til et fly. Lægge den langt ud af byen og så have særlige baner ud til den. Det kunne fungere fra Aarhus til kbh. Men man flyver ikke fra Jylland til et andet sted i Jylland, fordi det bliver for klodset. Det samme med banen. Med en ydre omfordelingsstation kan man roligt nedlægge al bane i Jylland bortset fra tog til København og måske tyskland


Fly er en god sammenligning.

Jeg troede det var noget dybere. Jeg ser at folk på Västkustbanan i Sverige mellem Lund og Göteborg vil have banen ud af byerne og tyskerne det samme mellem Lübeck og Puttgarden. Mentalt har de måske allerede opgivet banerne som alt andet end godsbane. Måske sammenknytter de folk i tog med en trist fortid, deres rasende reaktioner peger i den retning (tror jeg).


Det er naboerne til jernbanen der vil have den ud, ikke brugerne. Vigtig forskel, men heldigvis vejer brugernes behov tungere, og naboerne "kompenseres" med støjværn.


Ikke i det her tilfælde.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Varbergstunneln
'Motståndare till tunnelprojektet vill i stället att järnvägen dras öster om staden och att en ny järnvägsstation byggs där, på samma sätt som gjorts i grannstaden Falkenberg.[1]'
https://sv.wikipedia.org/wiki/Falkenbergs_station
https://sv.wikipedia.org/wiki/Laholms_station
'Hallandstrafiken har busstrafik mellan stationen och busstationen som ligger 200 meter öster om Stortorget i Laholm.'
https://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%A5stads_station
'Den nya stationen ersatte och fick samma namn som den gamla stationen vid den tidigare linjesträckningen över Hallandsåsen. Den stationen invigdes 1885 och låg närmare centrala Båstad.
...
I april 2017 kritiserades stationen av DHR för bristande tillgänglighet och lång gångväg.[4][5][6]'


https://de.wikipedia.org/wiki/Feste_Fehmarnbeltquerung#D%C3%A4nemark_und_Schweden
'Die Landesplanerische Beurteilung vom 6. Mai 2014 zum Abschluss des Raumordnungsverfahrens (ROV), in der ein teilweiser Neubau entlang der A 1 beschlossen wurde, lässt erkennen, dass Personennahverkehr nicht mehr über die Schiene abgewickelt werden soll. Der Neubau würde zwar, trotz stark ansteigendem Güterverkehr, zusätzliche Züge für den Öffentlichen Personennahverkehr zulassen, aber es wird auch die Stilllegung der Bestands-Trasse (bisherige Bahnstrecke weiter östlich an den Küstenorten) geplant. Das bedeutet, dass die neue Strecke auch im Personenverkehr vor allem der Verbindung der entfernteren Großstädte dient und nicht der Verbesserung (oder Erhaltung) des Nahverkehrs, einer wichtigen Vorbedingung für den versprochenen wirtschaftlichen Aufschwung Ostholsteins durch das Projekt.'

https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_L%C3%BCbeck%E2%80%93Puttgarden#Planungen_f%C3...
'Das Land Schleswig-Holstein leitete am 9. Januar 2013 das Raumordnungsverfahren für den Ausbau der Hinterlandanbindung zur Festen Fehmarnbeltquerung ein.[7][8] Nach dem Ergebnis des Raumordnungsverfahrens vom 6. Mai 2014[9] soll eine Neubaustrecke von etwa 55 Kilometer Länge nahe der Autobahn A 1 mit Umfahrungen der Gemeinden Ratekau, Lensahn und Großenbrode gebaut werden. Diese und der Streckenabschnitt auf Fehmarn sollen für 200 km/h ausgebaut werden.[10] Die vorhandene eingleisige Strecke soll nach deren Fertigstellung (geplant 2030) stillgelegt werden.[11]'

Her har de droppet letbanen

af ThomasTT, 22/9 2019, 23:34 (1639 dage siden) @ tgpsen

Nogen som ved om man overhovedet overvejede at opgradere hastigheden på Odder-Aarhus strækningen fra 75 til 100 km/t, ligesom de har gjort med Aarhus-Grenå?

Det er jo interessant at det tager 26 minutter Odder-Aarhus i bil, men 45 minutter med Letbanen. Altså næsten dobbelt op med letbanen. (Det bør nævnes at der er mange tætliggende stationer på denne strækning).
Omvendt er forholdet Aarhus-Grenå: 1 time 15 minutter med letbanen, 60 minutter i bil. Så her er letbanen relativt mere konkurrencedygtig.

En bekendt har konstateret at hun ikke kan få medarbejdere bosiddende i Aarhus til at komme til kontoret i Odder, rejsetiden bliver for lang (og så nævner jeg ikke noget om problemerne med ustabilitet). Hun har derfor netop flyttet kontoret til Aarhus.

Poul


Måske skyldes det den "straf" som brugere af Letbanen udsættes for - nemlig skift.


Har du ikke andet at give dig til end at vise din forsmåethed her i debatten?


Der er jo nogle som kommer med argumenter om at skift er dræbende for jernbanen.
Så her er et eksempel på at det -måske - er rigtigt eller pågældende måske tager fejl??;-)


Skift ER dræbende for jernbanen. Det er jo derfor bilen dominerer i dag. Hvis alle havde et tog i baghaven, der kørte hen hvor man ønskede det, ville biler slet ikke findes. Skift er jernbanens store svaghed. Problemet med at komme til og fra stationer.

Det er selvfølgelig også et uundgåeligt problem, men det skal minimeres, primært ved at man fra flest mulige destinationer kan komme til de væsentlige stationer, så der kun bliver eet skift. Man kan komme til Kbh H fra 123.765 destinationer. Takket være den altafgørende centrale beliggenhed. Hvis dine ideer om ydre omfordelingsstationer blev virkelige skulle alle have et ekstra skift uden nogen grund. Dræbende og altødelæggende. Der var vist også noget med at høje Taastrup engang var tænkt sådan. Måske.

Du vil gøre jernbanen til et fly. Lægge den langt ud af byen og så have særlige baner ud til den. Det kunne fungere fra Aarhus til kbh. Men man flyver ikke fra Jylland til et andet sted i Jylland, fordi det bliver for klodset. Det samme med banen. Med en ydre omfordelingsstation kan man roligt nedlægge al bane i Jylland bortset fra tog til København og måske tyskland


Fly er en god sammenligning.

Jeg troede det var noget dybere. Jeg ser at folk på Västkustbanan i Sverige mellem Lund og Göteborg vil have banen ud af byerne og tyskerne det samme mellem Lübeck og Puttgarden. Mentalt har de måske allerede opgivet banerne som alt andet end godsbane. Måske sammenknytter de folk i tog med en trist fortid, deres rasende reaktioner peger i den retning (tror jeg).


Det er naboerne til jernbanen der vil have den ud, ikke brugerne. Vigtig forskel, men heldigvis vejer brugernes behov tungere, og naboerne "kompenseres" med støjværn.

Ikke i det her tilfælde.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Varbergstunneln
'Motståndare till tunnelprojektet vill i stället att järnvägen dras öster om staden och att en ny järnvägsstation byggs där, på samma sätt som gjorts i grannstaden Falkenberg.[1]'
https://sv.wikipedia.org/wiki/Falkenbergs_station
https://sv.wikipedia.org/wiki/Laholms_station
'Hallandstrafiken har busstrafik mellan stationen och busstationen som ligger 200 meter öster om Stortorget i Laholm.'
https://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%A5stads_station
'Den nya stationen ersatte och fick samma namn som den gamla stationen vid den tidigare linjesträckningen över Hallandsåsen. Den stationen invigdes 1885 och låg närmare centrala Båstad.
...
I april 2017 kritiserades stationen av DHR för bristande tillgänglighet och lång gångväg.[4][5][6]'


https://de.wikipedia.org/wiki/Feste_Fehmarnbeltquerung#D%C3%A4nemark_und_Schweden
'Die Landesplanerische Beurteilung vom 6. Mai 2014 zum Abschluss des Raumordnungsverfahrens (ROV), in der ein teilweiser Neubau entlang der A 1 beschlossen wurde, lässt erkennen, dass Personennahverkehr nicht mehr über die Schiene abgewickelt werden soll. Der Neubau würde zwar, trotz stark ansteigendem Güterverkehr, zusätzliche Züge für den Öffentlichen Personennahverkehr zulassen, aber es wird auch die Stilllegung der Bestands-Trasse (bisherige Bahnstrecke weiter östlich an den Küstenorten) geplant. Das bedeutet, dass die neue Strecke auch im Personenverkehr vor allem der Verbindung der entfernteren Großstädte dient und nicht der Verbesserung (oder Erhaltung) des Nahverkehrs, einer wichtigen Vorbedingung für den versprochenen wirtschaftlichen Aufschwung Ostholsteins durch das Projekt.'

https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_L%C3%BCbeck%E2%80%93Puttgarden#Planungen_f%C3...
'Das Land Schleswig-Holstein leitete am 9. Januar 2013 das Raumordnungsverfahren für den Ausbau der Hinterlandanbindung zur Festen Fehmarnbeltquerung ein.[7][8] Nach dem Ergebnis des Raumordnungsverfahrens vom 6. Mai 2014[9] soll eine Neubaustrecke von etwa 55 Kilometer Länge nahe der Autobahn A 1 mit Umfahrungen der Gemeinden Ratekau, Lensahn und Großenbrode gebaut werden. Diese und der Streckenabschnitt auf Fehmarn sollen für 200 km/h ausgebaut werden.[10] Die vorhandene eingleisige Strecke soll nach deren Fertigstellung (geplant 2030) stillgelegt werden.[11]'

Hvad er egentlig din pointe? Det virker som tilfældigheder taget ud af sammenhænge. Selvfølgelig kan du henvise til at "nogen" vil have en station ud af byen. Er der nogensinde bygget en tunnel uden at nogen hellere ville noget andet?

Man har undersøgt det her i Sverige baseret på en stribe byer, og konklusionen er at de centrale beliggenheder er bedst. Det er bare nogle gange et dilemma, hvis man har en enkeltsporet bane og med godstog. Skal man flytte ud eller bygge en milliardtunnel? Alt kan selvfølgelig blive for dyrt. I nogle tilfælde er den centrale beliggenhed heller ikke altid så central endda, hvis den ligger opad en havn eller underudviklede gamle industriområder, og man omvendt kan nyudviklet omkring en ny station, hvilket alle de svenske byer forsøgte.

I relation til Aarhus er der intet dilemma. Der er voldsom byudvikling i og omkring stationen og en ny placering vil være markant dårligere.

Her har de droppet letbanen

af tgpsen, 23/9 2019, 08:46 (1639 dage siden) @ ThomasTT

Nogen som ved om man overhovedet overvejede at opgradere hastigheden på Odder-Aarhus strækningen fra 75 til 100 km/t, ligesom de har gjort med Aarhus-Grenå?

Det er jo interessant at det tager 26 minutter Odder-Aarhus i bil, men 45 minutter med Letbanen. Altså næsten dobbelt op med letbanen. (Det bør nævnes at der er mange tætliggende stationer på denne strækning).
Omvendt er forholdet Aarhus-Grenå: 1 time 15 minutter med letbanen, 60 minutter i bil. Så her er letbanen relativt mere konkurrencedygtig.

En bekendt har konstateret at hun ikke kan få medarbejdere bosiddende i Aarhus til at komme til kontoret i Odder, rejsetiden bliver for lang (og så nævner jeg ikke noget om problemerne med ustabilitet). Hun har derfor netop flyttet kontoret til Aarhus.

Poul


Måske skyldes det den "straf" som brugere af Letbanen udsættes for - nemlig skift.


Har du ikke andet at give dig til end at vise din forsmåethed her i debatten?


Der er jo nogle som kommer med argumenter om at skift er dræbende for jernbanen.
Så her er et eksempel på at det -måske - er rigtigt eller pågældende måske tager fejl??;-)


Skift ER dræbende for jernbanen. Det er jo derfor bilen dominerer i dag. Hvis alle havde et tog i baghaven, der kørte hen hvor man ønskede det, ville biler slet ikke findes. Skift er jernbanens store svaghed. Problemet med at komme til og fra stationer.

Det er selvfølgelig også et uundgåeligt problem, men det skal minimeres, primært ved at man fra flest mulige destinationer kan komme til de væsentlige stationer, så der kun bliver eet skift. Man kan komme til Kbh H fra 123.765 destinationer. Takket være den altafgørende centrale beliggenhed. Hvis dine ideer om ydre omfordelingsstationer blev virkelige skulle alle have et ekstra skift uden nogen grund. Dræbende og altødelæggende. Der var vist også noget med at høje Taastrup engang var tænkt sådan. Måske.

Du vil gøre jernbanen til et fly. Lægge den langt ud af byen og så have særlige baner ud til den. Det kunne fungere fra Aarhus til kbh. Men man flyver ikke fra Jylland til et andet sted i Jylland, fordi det bliver for klodset. Det samme med banen. Med en ydre omfordelingsstation kan man roligt nedlægge al bane i Jylland bortset fra tog til København og måske tyskland


Fly er en god sammenligning.

Jeg troede det var noget dybere. Jeg ser at folk på Västkustbanan i Sverige mellem Lund og Göteborg vil have banen ud af byerne og tyskerne det samme mellem Lübeck og Puttgarden. Mentalt har de måske allerede opgivet banerne som alt andet end godsbane. Måske sammenknytter de folk i tog med en trist fortid, deres rasende reaktioner peger i den retning (tror jeg).


Det er naboerne til jernbanen der vil have den ud, ikke brugerne. Vigtig forskel, men heldigvis vejer brugernes behov tungere, og naboerne "kompenseres" med støjværn.

Ikke i det her tilfælde.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Varbergstunneln
'Motståndare till tunnelprojektet vill i stället att järnvägen dras öster om staden och att en ny järnvägsstation byggs där, på samma sätt som gjorts i grannstaden Falkenberg.[1]'
https://sv.wikipedia.org/wiki/Falkenbergs_station
https://sv.wikipedia.org/wiki/Laholms_station
'Hallandstrafiken har busstrafik mellan stationen och busstationen som ligger 200 meter öster om Stortorget i Laholm.'
https://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%A5stads_station
'Den nya stationen ersatte och fick samma namn som den gamla stationen vid den tidigare linjesträckningen över Hallandsåsen. Den stationen invigdes 1885 och låg närmare centrala Båstad.
...
I april 2017 kritiserades stationen av DHR för bristande tillgänglighet och lång gångväg.[4][5][6]'


https://de.wikipedia.org/wiki/Feste_Fehmarnbeltquerung#D%C3%A4nemark_und_Schweden
'Die Landesplanerische Beurteilung vom 6. Mai 2014 zum Abschluss des Raumordnungsverfahrens (ROV), in der ein teilweiser Neubau entlang der A 1 beschlossen wurde, lässt erkennen, dass Personennahverkehr nicht mehr über die Schiene abgewickelt werden soll. Der Neubau würde zwar, trotz stark ansteigendem Güterverkehr, zusätzliche Züge für den Öffentlichen Personennahverkehr zulassen, aber es wird auch die Stilllegung der Bestands-Trasse (bisherige Bahnstrecke weiter östlich an den Küstenorten) geplant. Das bedeutet, dass die neue Strecke auch im Personenverkehr vor allem der Verbindung der entfernteren Großstädte dient und nicht der Verbesserung (oder Erhaltung) des Nahverkehrs, einer wichtigen Vorbedingung für den versprochenen wirtschaftlichen Aufschwung Ostholsteins durch das Projekt.'

https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_L%C3%BCbeck%E2%80%93Puttgarden#Planungen_f%C3...
'Das Land Schleswig-Holstein leitete am 9. Januar 2013 das Raumordnungsverfahren für den Ausbau der Hinterlandanbindung zur Festen Fehmarnbeltquerung ein.[7][8] Nach dem Ergebnis des Raumordnungsverfahrens vom 6. Mai 2014[9] soll eine Neubaustrecke von etwa 55 Kilometer Länge nahe der Autobahn A 1 mit Umfahrungen der Gemeinden Ratekau, Lensahn und Großenbrode gebaut werden. Diese und der Streckenabschnitt auf Fehmarn sollen für 200 km/h ausgebaut werden.[10] Die vorhandene eingleisige Strecke soll nach deren Fertigstellung (geplant 2030) stillgelegt werden.[11]'


Hvad er egentlig din pointe? Det virker som tilfældigheder taget ud af sammenhænge.

Citaterne skal dokumentere hvad jeg nævnte i en tidligere post, at 'nogen' ønsker at flytte stationer ud af byerne, eksemplificeret ved den svenske Västkustbana og den tyske bane mellem Puttgarden og Lübeck. Det burde være tydeligt. I et af eksemplerne i Sverige havde man alligevel så valgt at bygge en tunnel.

Selvfølgelig kan du henvise til at "nogen" vil have en station ud af byen.

Jeg undrer mig over at det er trenden.

Er der nogensinde bygget en tunnel uden at nogen hellere ville noget andet?

Men her synes ud-af-byen at være trenden.

Man har undersøgt det her i Sverige baseret på en stribe byer, og konklusionen er at de centrale beliggenheder er bedst.

Men det følger de jo ikke.

Det er bare nogle gange et dilemma, hvis man har en enkeltsporet bane og med godstog. Skal man flytte ud eller bygge en milliardtunnel? Alt kan selvfølgelig blive for dyrt. I nogle tilfælde er den centrale beliggenhed heller ikke altid så central endda,

I de tilfælde jeg nævner var beliggenheden central.

hvis den ligger opad en havn eller underudviklede gamle industriområder,

I byerne på Sveriges vestkyst ligger bycentrene nær havnen.

og man omvendt kan nyudviklet omkring en ny station, hvilket alle de svenske byer forsøgte.

Nævn dem.


I relation til Aarhus er der intet dilemma. Der er voldsom byudvikling i og omkring stationen og en ny placering vil være markant dårligere.

Jeg blandede ikke Århus ind i det.

Her har de droppet letbanen

af Pyloriis, 21/9 2019, 17:51 (1641 dage siden) @ ThomasTT

Skift ER dræbende for jernbanen. Det er jo derfor bilen dominerer i dag. Hvis alle havde et tog i baghaven, der kørte hen hvor man ønskede det, ville biler slet ikke findes. Skift er jernbanens store svaghed. Problemet med at komme til og fra stationer.

Med skinner i alle baghaver ville ingen komme nogle steder med de regler der idag er for jernbanedrift!
Og som byerne udvikles og man især i provinsbyer ofte har 3-4 km fra bolig til den "centralt" placeret station og busdrift er enten ikke eksisterende eller sparsom er det med til at fravælge toget.
Det meget omtalte liv i disse byers centrum har jeg f.eks. til gode at finde.
Stationen er ubemandet, der er som regel en seven/eleven i bygningen og et par butikker med take away.
Det er ikke som omkring Hovedbanegården i København!


Det er selvfølgelig også et uundgåeligt problem, men det skal minimeres, primært ved at man fra flest mulige destinationer kan komme til de væsentlige stationer, så der kun bliver eet skift. Man kan komme til Kbh H fra 123.765 destinationer. Takket være den altafgørende centrale beliggenhed.

Med 123.765 mulige afgangsdestinationer (formoder du medregner alle busstoppesteder) er et eller ofte flere skift uundgåeligt.

Men i en nær fremtid (20-30 år) vil vi have selvkørende køretøjer som tager os direkte til stationen. Så her kan mange skift undværes.

Hvis dine ideer om ydre omfordelingsstationer blev virkelige skulle alle have et ekstra skift uden nogen grund.

Forkert - læs ovenfor.

Dræbende og altødelæggende. Der var vist også noget med at høje Taastrup engang var tænkt sådan. Måske.

Du vil gøre jernbanen til et fly. Lægge den langt ud af byen og så have særlige baner ud til den. Det kunne fungere fra Aarhus til kbh. Men man flyver ikke fra Jylland til et andet sted i Jylland, fordi det bliver for klodset. Det samme med banen. Med en ydre omfordelingsstation kan man roligt nedlægge al bane i Jylland bortset fra tog til København og måske tyskland

Nej der tager du også fejl.
Fremtidens jernbane vil bestå af højhastighedstog på min 300 km/hfra Aalborg via Aarhus (med mulighed for at højhastighedstoget kan køre 180-200 km/h fra Frederikshavn/ Holstebro) og fra Esbjerg (de første km m 180-200 km/h) og Padborg/Tyskland via Taulov over Odense og med stop i Ringsted og Ny Ellebjerg.
Dernæst langt flere tog som f.eks. de svenske Pågatog i Skåne.

Her har de droppet letbanen

af ThomasTT, 22/9 2019, 23:52 (1639 dage siden) @ Pyloriis

Hovedbanegården i Aarhus er totalt forvandlet ift for 15-20 år siden . Byen er rykket ind i, gennem og rundt om hele stationen trods Banedanmarks og politikernes mest ihærdige forsøg på at bremse denne udvikling med deres elektrificeringsfarce. Der er ingen tvivl om, at det er et kæmpe aktiv for jernbanen og utvivlsomt også grunden til, at Stilling og Laurbjerg nu vil have deres stationer genåbnet. Fordi området omkring Aarhus H er blevet så attraktivt. Det betyder så 5000 flere med meget nem adgang til et meget attraktivt område og på den måde kommer banen ind i den positive cirkel. Der er ikke nogen i Laurbjerg der gider toget, hvis det kører til Aarhus vest omfordelingsstation.

Det er da givetvis rigtig, at du ofte ikke finder liv i centrum af mange byer. Det tager tid at omgøre årtiers forfejlede politik, og de fleste byer er kun lige begyndt.

Her har de droppet letbanen

af mpp, 23/9 2019, 00:00 (1639 dage siden) @ ThomasTT

Det er da givetvis rigtig, at du ofte ikke finder liv i centrum af mange byer. Det tager tid at omgøre årtiers forfejlede politik, og de fleste byer er kun lige begyndt.

Spørgsmålet er så hvor meget liv der i det hele taget er i de byer. Der er få eksempler på byer med liv, der ikke også har masser af liv omkring sine stationer.

Her har de droppet letbanen

af pjl, 21/9 2019, 12:42 (1641 dage siden) @ Pyloriis

Måske skyldes det den "straf" som brugere af Letbanen udsættes for - nemlig skift.

Kommer man sydfra (Odder -L2) og vil til Østbanetorvet (L1) så skal man skifte på f.eks. Aarhus H.

Kommer man fra Grenå (L1) og vil til Skejby supersygehus må man skifte på Lystrup til L2.

Og det har mange i dette forum udråbt som dræbende for jernbanen - men måske det ikke gælder Letbanen?:-D

Hvilket, af ovenstående scenarier, har med uregelmæssigheder i Mårslet at gøre?

Her har de droppet letbanen

af Mester, 21/9 2019, 12:25 (1641 dage siden) @ Poul Brandt

Nogen som ved om man overhovedet overvejede at opgradere hastigheden på Odder-Aarhus strækningen fra 75 til 100 km/t, ligesom de har gjort med Aarhus-Grenå?

Det er jo interessant at det tager 26 minutter Odder-Aarhus i bil, men 45 minutter med Letbanen. Altså næsten dobbelt op med letbanen. (Det bør nævnes at der er mange tætliggende stationer på denne strækning).
Omvendt er forholdet Aarhus-Grenå: 1 time 15 minutter med letbanen, 60 minutter i bil. Så her er letbanen relativt mere konkurrencedygtig.

En bekendt har konstateret at hun ikke kan få medarbejdere bosiddende i Aarhus til at komme til kontoret i Odder, rejsetiden bliver for lang (og så nævner jeg ikke noget om problemerne med ustabilitet). Hun har derfor netop flyttet kontoret til Aarhus.

Poul

Der er ingen aktuelle planer om at øge hastigheden på Odderbanen.

Samtidig hænger banen på et par gamle, lokale hastighedsnedsættelser - blandt andet mellem Rosenhøj og overkørslen ved Sletvej, hvor der - så vidt jeg husker - kun må køres 30 km/t.

På Grenåbanen kan der skæres nogle minutter af, når togene begynder at køre 100 km/t mellem Ryomgård og Grenaa, men hvor mange ved jeg ikke.

DSB F489

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak